آلبندازول / albendazole / عوارض آلبندازول / قرص جویدنی و شربت آلبندازول

اسامی داروها 27 آوریل 2018

آلبندازول / albendazole / عوارض آلبندازول / قرص جویدنی و شربت آلبندازول / داروی ضد کرم

آلبندازول / داروی ضد کرم

موارد مصرف آلبندازول

آلبندازول دارویی ضد کرم بوده که وسیع الطیف است و از نظر ساختمان و اثر، مشابه مبندازول می باشد. این ترکیب به عنوان داروی کمکی همراه با جراحی کیست هیداتید ناشی از اکینوکوکوس گرانولوزوس واکینوکوکوس مولتی لوکولاریس به منظور پیشگیری از عود بیماری مصرف می شود یا به عنوان درمان اولیه در صورتی که جراحی امکان پذیر نباشد، به کار می رود. این دارو همچنین در درمان آلودگی به آسکاریس، کرمک، کرمک قلابدار، تریکوریاز و استرونژیلوئید مصرف می شود.

آلبندازول | عوارض آلبندازول | آلبندازول 600 | قرص جویدنی آلبندازول

مکانیسم اثر آلبندازول

آلبندازول موجب تغیرات تخریبی در سلول های جدار روده کرم و در نتیجه کاهش تولید انرژی در انگل و مرگ آن می شود.

فارماکوکینتیک آلبندازول

جذب آلبندازول از راه خوراکی کم و نامنظم است که در صورت مصرف همزمان دارو با غذاهای چرب افزایش می یابد. این دارو پس از جذب در مایع مغزی – نخاعی، صفرا و در مایع کیست هیداتید منتشر می شود. آلبندازول در کبد به سرعت و به طور گسترده به متابولیت های فعال متابولیزه می شود. اوج غلظت سرمی دارو 4-2 ساعت پس از مصرف خوراکی به دست می آید. نیمه عمر آن پس از مصرف یک مقدار واحد 15-8 ساعت است. دفع دارو پس از جذب عمدتاً کلیوی است.

عوارض آلبندازول

اعصاب مرکزی: سردرد، افزایش فشار داخل جمجمه، گیجی، تب، سرگیجه، علائم مننژه.
كبد: افزایش آنزیم‌های كبدی، نارسایی حاد كبدی، هپاتیت.
خون: آنمی آپلاستیك، آگرانولوسیتوز، گرانولوسیتوپنی، لكوپنی، نوتروپنی، پان‌سیتوپنی، ترومبوسیتوپنی.
پوست: آلوپسی، اریتم مولتی‌ فرم ،‌ راش، سندرم استیونس جانسون، كهیر.
دستگاه گوارش: درد شكمی، تهوع، استفراغ.
سایر عوارض: نارسایی حاد كلیوی، واكنش ازدیاد حساسیت.

عوارض جانبی آلبندازول

آلبندازول : اختلالات گوارشی ، سردرد، سرگیجه، تغییر در آنزیم های کبدی، به ندرت آلوپسی برگشت ناپذیر، تب، بثورات جلدی و اختلالات خونی (شامل کاهش گلبول های سفید و پان سیتوپنی) با مصرف این دارو گزارش شده اند. در صورت نشت مایع در کیست هیداتید احتمال بروز شوک آلرژیک وجود دارد.

اطلاعات دیگر درباره آلبندازول:

طبقه‌بندی فارماكولوژیك: ضد كرم.
طبقه‌بندی درمانی : ضد كرم.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C
 

 
نام‌های تجاری: Bendex

تداخلات دارویی آلبندازول

غلظت یا اثرات آلبندازول با این داروها افزایش می یابد: Conivaptan
غلظت یا اثرات آلبندازول با این داروها کاهش می یابد: (Aminoquinolines Antimalarial)؛ Cyproterone؛ Tocilizumab

هشدار هایی درمورد آلبندازول

1- این دارو در بیمارانی مبتلا به عیب کار کبد باید با احتیاط فراوان مصرف شود.
2- انجام آزمون های کار کبد و شمارش سلول های خون قبل از شروع درمان و دوبار در طول هر دوره درمان با مقادیر زیاد یا به مدت طولانی ضروری است.
3- این دارو را باید همراه با غذاهای چرب مصرف کرد.
4- دوره درمان با این دارو باید کامل شود. در آلودگی های شدید دوره درمان ممکن است 3-2 هفته طول بکشد.

دارو های هم گروه آلبندازول

Ivermectin
Mebendazole
Praziquantel
Pyrantel
Levamisole
Niclosamide
Pyrvinium Pamoate

مقدار مصرف آلبندازول

بزرگسالان:

مقدار مصرف آلبندازول در درمان آلودگی به انواع کرم ها 400 میلی گرم در یک نوبت می باشد که در صورت نیاز پس از سه هفته درمان مجددا تکرار می شود. در درمان آلودگی به استرونژیلوئید 400 میلی گرم یکبار در روز برای 3 روز مصرف می شود. در صورت لزوم دوره درمان کیست هیداتید (بدون جراحی) برای بزرگسالان با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر 800 میلی گرم در مقادیر منقسم برای 28 روز مصرف می شود و پس از آن 14 روز بدون مصرف دارو سپری می گردد و مجددا این دوره درمان برای 3 بار دیگر تکرار می شود. به عنوان داروی کمکی در درمان کیست هیداتید در بیماران با وزن 60 کیلوگرم یا بیشتر، پیش از انجام جراحی مقدار 800 میلی گرم در روز در مقادیر منقسم مصرف می شود و پس از آن 14 روز بدون مصرف دارو سپری می گردد. این دوره درمان یک بار دیگر نیز بیش از جراحی تکرار می شود. پس از جراحی برای پیشگیری از عود بیماری دو دوره درمان تکرار می شود. مقدار مصرف روزانه این دارو در بزرگسالان با وزن کمتر از 60 کیلوگرم، 15 میلی گرم در روز می باشد.

کودکان:

برای درمان آلودگی به انواع کرم ها در کودکان با سن 2 سال یا بیشتر مقدار مصرف مانند بزرگسالان و برای کودکان با سن کمتر از 2 سال مقدار مصرف نصف مقدار بزرگسالان است.

احتیاط و موارد منع مصرف:

در صورت حساسیت مفرط به آلبندازول، تركیبات بنزیمیدازول یا هر یك از اجزای فرمولاسیون استفاده از این دارو ممنوع است.

موارد احتیاط:

به دلیل وجود خطر سركوب مغز استخوان، بایستی در بیماران دچار نارسایی كبدی استفاده از این دارو با احتیاط صورت گیرد. (در صورت بروز سركوب شدید مغز استخوان باید مصرف دارو متوقف گردد). بیمارانی كه افزایش آنزیم‌های كبدی و یا اكینوكوكوز كبدی دارند، در معرض خطر هپاتوتوكسیسیته با این دارو قرار دارند و لازم است در صورت افزایش بیش از دو برابر نرمال آنزیم‌ های كبدی، مصرف دارو قطع شده و بعد از برگشت به حالت نرمال، مجدداً درمان شروع می‌شود. در صورت افت قابل توجه سلولهای خونی لازم است مصرف دارو بلافاصله قطع شود.

READ  آلمتوزوماب Alemtuzumab / آلمتوزوماب چیست / عوارض آلمتوزوماب / درمان لوسمی / آلمتوزومب

اشکال دارویی آلبندازول

نام شکل دارویی




اطلاعات دارویی آلبندزول / مقاله دوم

داروشناسی آلبندازول

آلبندازول در درمان عفونت سیستم عصبی ناشی از کرم های گوشت خوک استفاده می شود. این دارو همچنین در درمان بیماری کیستیک هیداتید کبد، ریه و صفاق و عفونت ناشی از کرم های سگ استفاده می شود.

آلبندازول در بیماران خاص با عفونت زیر استفاده می شود:

لارو مهاجر پوستی
کرم های آسکاریس
کرم یا اکسیور
کرم های نواری

پیش از مصرف

در تصمیم گیری برای استفاده، بهتر است خطرات مربوط به این داروی مورد نظر گرفته شوند و در مقابل مزیت های آن قرار گیرند. این تصمیم توسط پزشک و شما گرفته می شود. برای این دارو، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

آلرژی و حساسیت

اگر تاکنون واکنش غیرعادی و آلرژیک به این دارو یا هر داروی دیگری داشته اید، با پزشک خود در میان بگذارید. به علاوه هرگونه حساسیت دیگر، مانند حساسیت غذایی، حساسیت به مواد نگهدارنده و حساسیت به حیوانات، را به پزشک خود اطلاع دهید. برای محصولات غیر تزریقی، دستورالعمل روی بسته بندی و ترکیبات دارو را با دقت مطالعه کنید.

اطفال

مطالعات انجام شده تا به امروز هیچ مشکل و محدودیتی در رابطه بااستفاده این دارو بر روی کودکان نشان نداده است . گرچه بیماری هیداتید در کودکان شایع نیست .

سالمندان

اگر چه مطالعات مناسب در رابطه سن با اثرات آلبندازول در سالمندان انجام نشده است ، هیچ مشکلی و محدودیتی در رابطه با استفاده این دارو در سالمندان ثبت نشده است.

آلبندازول در بارداری

مطالعات حیوانی اثر سوء نشان داده اند و هیچ مطالعات کافی در زنان باردار وجود ندارد .

آلبندازول در شیردهی و مادران شیرده

بررسی ها نشان داده اند که استفاده این دارو در دوران شیردهی حداقل خطر را برای نوزاد دربردارد.

تداخلات دارویی

گرچه برخی داروها نباید همزمان با یکدیگر مصرف شوند، اما برخی موارد وجود دارند که با وجود تداخلات دارویی، بهتر است که به طور همزمان استفاده شوند. در اینگونه موارد پزشک به بیمار توصیه می کند که میزان مصرف داروها را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری را به وی گوش زد می کند. به هرحال هر داروی دیگری که مصرف می کنید (تجویز شده توسط پزشک یا داروهای موجود در بازار) را به پزشک خود اطلاع دهید.

تداخلات دارویی دیگر

برخی داروها نباید موقع صرف غذا یا نزدیک به این زمان مصرف شوند. به علاوه ممکن است خوردن برخی غذاها و مصرف تنباکو و الکل در زمان تجویز این داروممنوع میباشد. در رابطه با تمام این محدودیت های دارویی و غذایی با پزشک متخصص خود مشورت کنید. استعمال همزمان داروها ممکن است بهترین گزینه درمانی برای بیمار به شمار آید. در صورت استعمال هر داروی مشخص، پزشک ممکن است میزان یکی از داروهای تجویز شده را تغییر دهد.

سایر مشکلات پزشکی

وجود مشکلات دارویی دیگر نیز بر روی اثربخشی این دارو تاثیر خواهد داشت. هرگونه مشکل پزشکی را با دکتر خود در میان بگذارید، به ویژه وجود موارد زیر:

مشکلات مغز استخوان (به عنوان مثال، آگرانولوسیتوز، آنمی آپلاستیک، گرانولوسیتوپنی ) با احتیاط استفاده نمایید . ممکن است مصرف این دارو این بیماری را تشدید کند.

کسیتیکروکوسیس مربوط به چشم ؛ استفاده از این دارو ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی مربوط به چشم را افزایش دهد.

بیماری کبدی : آنزیم های کبدی ، با احتیاط استفاده کنید. ممکن است خطر عوارض جانبی جدی تر افزایش یابد.

نحوه مصرف آلبندازول

این دارو توسط پزشک برای بهبود وضعیت فعلی شما تجویز شده است. بیش از حد و بیش از زمانی که این دارو تجویز شده است، استفاده ننمایید.
آماده سازی ویژه و یا اقدامات لازم ، قبل ، در طول و یا بلافاصله پس از درمان با آلبندازول نیاز نیست .

این دارو را برای جذب بهتر همراه با غذا مصرف کنید ، به خصوص با مواد غذایی حاوی چربی.

میتوان این دارو را جوید و یا کاملا با آب فرو برد . اگر در بلع مشکل دارید ، می توانید از قرص جویدنی استفاده کنید .

اگر از این دارو برای درمان کسیتیکروکوسیس استفاده می کنید ، دکتر ممکن است داروهای دیگری را بهنگام مصرف این دارو برایتان تجویز کند .

READ  اکسالی پلاتین (اگزالی پلاتین) / عوارض / موارد مصرف / درمان سرطان

برای برطرف کردن عفونت به طور کامل، دارو را سرموقع و بر طبق دستور پزشک مصرف نمایید . در برخی عفونت ها ، ممکن است داروهای دیگری همراه با این دارو در فواصل 2 هفته ای برای درمان کامل عفونت نیاز باشد .

میزان مصرف آلبندازول

بیمار می بایست طبق دستور العمل پزشک یا راهنمایی های موجود بر روی برچسب دارو اقدام به استفاده و مصرف دارو کند. مقدار داروی مصرفی به شدت بیماری و قدرت اثربخشی دارو بستگی دارد. تعداد دفعاتی که دارو در طی روز دریافت می شود، فاصله زمانی میان هر بار مصرف کپسول و دوره زمانی تعیین شده و مجاز برای استفاده از دارو به شدت بیماری و نوع دارو بستگی بسیار دارد.

در صورت فراموش کردن یک وعده ی دارویی چه کنیم؟

اگر بیمار، یک نوبت دارو را فراموش کند، به‌ محض یادآوری، باید آن را مصرف کند. اگر نزدیک نوبت بعدی باشد، باید نوبت بعدی را حذف کند و سپس به برنامۀ داروییِ منظم‌خود بازگردد. مقدار دارو را نباید دوبرابر کرد.

در هنگام استفاده ی بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟

در این شرایط به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه نموده و چنانچه وضعیت بیمار بحرانی گشته و قادر به تنفس نمیباشد با مرکز فورییت های پزشکی تماس بگیرید.

در هنگام استفاده از دارو چه موارد تغذیه ای را باید در نظر گرفت؟

تا زمانیکه دکتر معالجتان به شما رژیم غذایی خاصی را توصیه نکرده است رژیم معمولی و نرمال روزانه خود را ادامه دهید.

شیوه نگهداری از دارو

از قرار دادن دارو در معرض نور مستقیم خورشید، رطوبت و آتش خودداری کنید.

دارو را از دسترس کودکان دور نگاه دارید.

از مصرف داروهای تاریخ گذشته و قدیمی پرهیز کنید.

دارو در یخچال نگهداری شود.

از پزشک معالج خود سئوالاتی راجع به نحوه ی دور ریزی داروهای بی مصرف مطرح کنیم.

اقدامات احتیاطی

مصرف‌کنندۀ دارو باید به‌ طور منظم به پزشک خود مراجعه کند تا بهبود او را زیر نظر داشته‌باشد.

اگر علائم این بیماری پس از اتمام دارو بهبود نیافت و یا اگر بدتر شد ، به دکتر مراجعه کنید.

استفاده از این دارو بهنگام بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. بهنگام استفاده از این دارو از شکل موثری برای جلوگیری بارداری استفاده کنید اگر فکر می کنید بهنگام استفاده از دارو باردار شده اید، دکتر را در جریان بگذارید .

آلبندازول بطور موقت می تواند تعداد سلول های سفید خون در خون را کاهش داده و ممکن است احتمال ابتلا به عفونت را افزایش دهد . همچنین می تواند تعداد پلاکت هایی ، که برای لخته شدن خون لازم است را کاهش دهد .

از معاشرت با افراد مبتلا به عفونت خودداری کنید . اگر فکر می کنید دچار عفونت و یا تب یا لرز، سرفه یا گرفتگی صدا، کمر یا پهلو درد ، و مشکل در دفع ادرار شده اید سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

اگر متوجه هر گونه خونریزی و یا کبودی غیر عادی ؛ مدفوع قیری و سیاه ؛ وجود خون در ادرار یا مدفوع ؛ و لکه های قرمز بر روی پوست شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید .

بهنگام استفاده از مسواک ، نخ دندان یا خلال دندان مراقب باشید . دکتر، دندانپزشک، یا پرستار ممکن است راه های دیگری را برای تمیز کردن دندانها و لثه ها توصیه کند . قبل از انجام هرگونه عمل جراحی دندانی با دکتر صحبت نمایید .

چشم و یا درون بینی خود را لمس نکنید مگر اینکه دستانتان را شسته باشید .

بهنگام استفاده از اشیاء تیز مانند تیغ ریش تراشی یا ناخن گیر یا قیچی مراقب باشید.

از انجام ورزش و یا شرایط دیگری که سبب کبودی یا آسیب دیدگی میشود بپرهیزید .

اگر دچار درد یا حساسیت در قسمت فوقانی معده، مدفوع بی رنگ ، ادرار تیره ، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، و یا زرد چشم یا پوست شدید ، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید . این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی کبدی باشد .

بدون مشورت با پزشک از داروهای دیگر استفاده نکنید که این شامل داروهای با نسخه یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی یا ویتامین ها می شود .


شربت آلبندازول

شربت آلبندازول دامی

آلبندازول 600

(آلبندازول‌ 600 میلی‌گرمی‌)

شکل دارویی: بلوس
تركیب: هر بولوس‌ دایورم 600، حاوی‌ 600 میلی‌گرم ‌آلبندازول می‌باشد.‌

موارد مصرف آلبندازول 600‌:

آلبندازول‌ تنها داروی‌ ضد کرم ازگروه‌ بنزایمیدازول‌هاست‌ كه‌ دارای‌اثرات‌ قابل‌ توجه‌ برروی‌ تخم‌، لارو، نوزادهای خفته و مرحلة‌ بلوغ‌ تمام‌ نماتودهای‌های‌ گوارشی (همونکوس کونتورتوس، استرتاژیا، تریکوسترونژیلوس، نماتودیروس، کوپریا، اوزوفاگوستومم، شابرتیا اوینا، تریشوریس اوویس)، نماتودهای تنفسی‌ (دیکتیوکالوس فیلاریا و پروتوسترونژیلوس)، سستودهای لوله گوارش (مونیزیا و تیزانیه زیا، آوتیلینا) و ترماتودهای کبدی (فاسیولا) در نشخوارکنندگان می باشد. دایورم‌ 600 میلی‌گرمی‌ در گاو و گوساله‌ كاربرد بیشتری‌ دارد.

READ  متی مازول Methimazole / تاثیرات متی مازول / عوارض متی مازول / متی مازول و چاقی / دوز متی مازول / متی مازول در بارداری / نحوه مصرف متی مازول 5 / مکانیسم اثر متی مازول / پرکاری تیروئید

مقدار و روش‌ مصرف‌ آلبندازول 600‌:

– گاو: 10 میلی گرم برای هر كیلوگرم وزن بدن از طریق خوراكی تجویز شود. (یك بلوس برای هر 60 كیلوگرم وزن بدن).
– گوسفند و بز:‌ 7 میلی گرم برای هر كیلوگرم وزن بدن، از طریق خوراكی تجویز شود. (‌نصف بلوس برای هر 40 كیلوگرم وزن بدن)

نكات‌ قابل‌ توجه:‌

– توصیه‌ می‌شود در ماه‌ اول‌ آبستنی‌ به‌ حیوان‌ خورانیده ‌نشود.
– دست‌ها پس‌ از هر مرتبه‌ تماس‌ بابولوس‌ آلبندازول‌ شسته‌ شود.

زمان‌ پرهیز از مصرف‌:

گوشت: 14 روز
شیر: 72 ساعت

شرایط‌ نگهداری‌:
دور از نور و در دمای اتاق (کمتر از 30 درجه)
دور از دسترس اطفال نگهداری شود.


آلبندازول 2.5%

گروه دارویی: ضد انگل وسیع الطیف
شکل دارویی: سوسپانسیون خوراکی
ترکیب : هر میلی لیتر حاوی 25 میلی گرم آلبندازول خالص میباشد .
مکانیسم اثر: آلبندازول فعالیت آنزیم فومارات ردوکتاز را متوقف نموده و واکنشهای مرتبط با متابولیسم انرژی کرم ها را مختل میسازد ،در نتیجه موجب فلج عضلانی و از بین رفتن کرم ها میگردد.
موارد مصرف : آلبندازول داروی ضد کرم وسیع الطیفی است که برای از بین بردن انواع کرمهای دستگاه گوارش ،کرم های ریوی ،کرم های پهن و همچنین برای از بین بردن کرم کپلک در گوسفند و بز وگاو مصرف می گردد .ضمنا آلبندازول تخم کرم های نماتود دستگاه گوارش و همچنین کپلک را از بین برده و احتمال آلودگی مجدد را تقلیل می دهد .
این دارو بر روی کرمهای بالغ و نا بالغ ریوی و گرد روده ای موثر است و همچنین سر وبند های کرمهای پهن را نیز از بین می برد .

آلبندازول اختصاصا بر انواع کرمهای زیر موثر است

1-کرم های گرد دستگاه گوارش (شامل کرمهای بالغ ،لاروها و کرمهای کوچک معده و روده )
Bunostomum ,cooperia, haemonchus, Nematodirus, Ostertagia, Trichostrongylus, Oesophagostomum
2- کرم های ریوی (کرمهای بالغ و لاروها ) Dictyocaulus spp
3- کرم های پهن Moniezia
4- کپلک بالغ Fasciola Hepatica

مقدار و نحوه مصرف :

گونه هدف: کرمهای گرد روده ای ،کرمهای ریوی ،کرمهای پهن و تخم کرمها : تمام کرمها +تخم کرمها +کپلک بالغ
گوسفند و بز : 5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده گوسفند وبز یا یک میلی لیتر سوسپانسیون خوراکی به ازای هر 5 کیلوگرم وزن زنده گوسفند وبز 7/5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده گوسفند و بز یا 1/5 میلی لیتر سوسپانسیون خوراکی به ازای هر 5 کیلوگرم وزن زنده گوسفند و بز
گوساله و گاو : 7/5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده گوساله و گاو یا یک میلی لیتر سوسپانسیون خوراکی به ازای هر 3 کیلوگرم وزن زنده گوساله و گاو : 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده گوساله و گاو یا 2 میلی لیتر سوسپانسیون خوراکی به ازای هر 5 کیلوگرم وزن زنده گوساله و گاو

موارد منع مصرف :

مصرف دارو تا 45 روز پس از آبستنی یا جفت گیری گاو ماده منع شده است .

موارد احتیاط :

دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید .
دستها و چشمها را در صورت آلوده شدن به دارو سریعا با آب بشویید .

شرایط نگهداری :

در جای خشک و در دمای کمتر از 25 درجه سانتیگراد نگهداری کنید .

زمان پرهیز از مصرف :

28 روز پیش از کشتار ، مصرف دارو را قطع نمایید .
شیر دامهای درمان شده 3 روز پس از قطع دارو قابل مصرف انسان می باشد .


آلبندازول‌ 152 میلی ‌گرمی‌

شکل دارویی: بلوس
تركیب: هر بولوس‌ دایورم 152، حاوی‌ 152 میلی‌گرم‌ آلبندازول می‌باشد.

موارد مصرف‌:

آلبندازول‌ تنها داروی‌ ضد کرم از گروه‌ بنزایمیدازول‌ هاست‌ كه‌ دارای‌ اثرات‌ قابل‌ توجه‌ بر روی‌ تخم‌، لاروهای در حال رشد، نوزادهای خفته و مرحله بلوغ‌ تمام‌ نماتودهای‌ گوارشی (همونکوس کونتورتوس، استرتاژیا، تریکوسترونژیلوس، نماتودیروس، کوپریا، اوزوفاگوستومم، شابرتیا اووینا، تریشوریس اوویس)، نماتودهای تنفسی‌ (دیکتیوکالوس فیلاریا و پروتوسترونژیلوس)، سستودهای لوله گوارش (مونیزیا و تیزانیه زیا) و ترماتودهای کبدی (فاسیولا) در گوسفند و بز می باشد.

مقدار و روش‌ مصرف‌:

گوسفند: برای‌ از بین‌ بردن‌ انواع‌ كرم‌ های‌ گرد لوله‌ گوارش‌ و تنفس‌، تخم‌ و لارو آنها و كرم‌ های‌ پهن‌ لوله گوارش، 5 میلی‌گرم‌ آلبندازول‌ به‌ ازای هر كیلوگرم‌ وزن‌ زنده‌ (هر بولوس‌ برای‌ 30 كیلوگرم‌ وزن‌ زنده دام) تجویز گردد.
برای‌ از بین‌ بردن‌ کپلک بالغ‌ و تخم‌ کپلک، 5/7 میلی‌ گرم‌ آلبندازول‌ به‌ ازای‌ هر كیلوگرم‌ وزن‌ زنده‌ (هر بولوس‌ برای‌ 20 كیلوگرم‌ وزن زنده دام‌) تجویز گردد.
بز: دوز درمانی در بز 1.5 برابردوز درمانی در گوسفند می باشد.

نكات‌ قابل‌ توجه‌:

– بهتر است این دارو‌ در ماه‌ اول‌ آبستنی‌ به‌ حیوان‌ خورانده‌ نشود.
– توصیه‌ می‌شود پس‌ از هر مرتبه‌ تماس‌ بابولوس‌ آلبندازول‌ دست‌ها شستشو داده‌ شود.

زمان‌ پرهیز از مصرف‌:

گوشت: 27 روز

شرایط‌ نگهداری‌:

دور از نور ،در دمای اتاق (کمتر از 30 درجه)
دور از دسترس اطفال نگهداری شود.