افسنطین چیست / افسنطین شیرین / خواص افسنطین و عوارض افسنطین

گیاهان دارویی 10 آوریل 2018

افسنطین چیست / افسنطین شیرین / خواص افسنطین و عوارض افسنطین (افسنتین)

افسنطین / افسنتین

تیره Compositae
نام علمی Artemisia Absinthium L.

افسنطین چیست

افسنطین (افسنتین) گیاهی یک ساله پایا و به ارتفاع حدودا یک متر، دارای ریشه و ساقه چوبی و برگ های متناوب، دارای برگ های قاعده ای لوب دار دارای دم برگ بلند و کرک سفید رنگ است. گل ها زرد رنگ و لوله ای درون کلاپرک هایی کروی است. میوه فندقه و تخم مرغی و صاف است. قسمتهای برگ و سرشاخه گلدار آن مصرف دارویی دارد که در ماههای اردیبهشت تا مرداد جمع آوری می شود و به صورت پودر، تنطور، دم کرده و محلول روغنی مصرف می شود.

خواص افسنطین

افسنطین ضد کرم، قاعده آور، صفراآور، ضد افسردگی، مقوی هاضمه و تب بر است. این گیاه باعث باز شدن انسداد کبد و محرک مغز است. اگر پخته و افشره آن را به مدت ده روز به اندازه سه بلوس (یک ششم مثقال) سر بکشند باعث افزایش اشتها خواهد شد.
قرار دادن افسنطین در صندوق و کمد لباس مانع از بید زدن لباس می شود. ضماد پخته آن برای درد چشم و ورم آن موثر است. همراه کردن افسنطین و عسل آثار تیرگی زیر چشم را برطرف می کند.
افسنطین و اسطوخودوس برای درمان سردرد، فلج و بی حسی اعضاء مفید می باشد. افسنطین در درمان ورم طحال و رحم، ورم چشم و بواسیر موثر است. جوشاندن افسنطین سنگینی معده را از بین خواهد برد.
افسنطین برای درمان شوره سر استفاده می شود. 50 گرم افسنطین را در 500 سی سی آب جوش دم کرده، سپس موهای خود را با آن ماساژ دهید.
10 گرم افسنطین در 200 سی سی آب جوش همراه با عسل قبل از ناهار و شام کم خونی و لاغری را درمان می کند.

افسنطین / افسنتین

عوارض افسنطین / مضرات افسنطین

مصرف مداوم افسنطین باعث تشنج و خون ریزی گوارشی و ناراحتی عصبی خواهد شد. افسنطین در دوران حاملگی نباید مصرف شود چون باعث سقط می شود.
به طور کلی مصرف افسنطین به مقدار زیاد اثر سمی دارد بنابراین باید دقت داشت که اگر به هنگام مصرف با علائم غیرمعمول مواجه شدید بایستی از ادامه مصرف خودداری نمایید. مصرف مداوم گیاه مزبور مضر بوده و باید با فاصله انجام گیرد .
برخی افراد به این گیاه حساسیت داشته و با خوردن آن بیمار می شوند این افرادبه علاوه اشخاصی که مبتلا به بیماری های عصبی و خونریزی می باشند باید از خوردن افسنطین پرهیز کنند .
مصرف این گیاه برای زنان حامله مضر بوده و هم چنین در برخی افراد موجب افسردگی شده و برای کیسه صفرا و روده های مریض زیان بخش می باشد.

طبع افسنطین

طبع افسنطین گرم و خشك است.

توجه :

الف- از انواع افسنطین اسانس سبز رنگی تهیه می شود که طعم تلخ ، بوی تند، و اثر سمی دارد، قسمت مورد استفاده افسنطین نیز از نظر درمانی برگ و سرشاخه های گلدار آن می باشد.

ب- برای مصارف درمانی افسنطین باید بلافاصله پس از چیدن و قطع سرشاخه ها، آنها را در جریان هوای خشک ، خشک نمود .

ج- مقدار خوراک برگ و سرشاخه گلدار افسنطین ۵/۰ تا ۲ گرم برای تقویت معده، ۲ تا ۳ گرم برای دفع کرم و ۵ تا ۱۰ گرم دمکرده آن در یک لیتر اب بدون قند به عنوان تب بر استفاده می شود .

د- مصرف خیسانده ۳۰ الی ۱۰۰ گرم گیاه در هزار بهتر از دمکرده آن است .

افسنطین شیرین را از کجا تهیه کنیم

افسنطین را می توان از عطاری ها تهیه کرد.


افسنتین چیست / مقاله دوم

موارد مصرف افسنتین

نام های انگلیسی: Absinthium ، Wormwood ، Green ginger, Afsantin
گیاه افسنطین به عنوان ضد کرم، ضد گرفتگی عضلات و افزایش دهنده صفرا استفاده می شود. مواد تلخ موجود در این گیاه ترشحات معده را افزایش داده و سبب افزایش اشتها می شود. همچنین تنظیم کننده قاعدگی است.از افسنطین در طب سنتی برای تسکین دردهای مزمن، یرقان، نقرس، برونشیت، مالاریا، سیاه سرفه، زخم های لثه و دهان، سوزش معده و قلب، درد عصبی، التهاب، سرخک، تب و راش مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه نیز در درمان رماتیسم، رفلاکس مری، دردهای قلبی، دیابت ملیتوس، مالاریا ،هپاتیت ، عفونت های قارچی ویروسی و تنگی نفس کاربرد دارد (6-4).

مکانیسم اثر افسنتین

تحقیقات اثرات ضد سرطانی گیاه افسنطین و سایر گونه های آن را بر روی رده های سرطانی مختلف ثابت کرده است. همچنین ترکیب آرتمیزینین (نوعی سزکوئی ترپن) این گیاه در درمان سرطان مشخص شده است. کوئرسیتین موجود در این گیاه و سایر گونه های افسنطین باعث مهار رشد بسیاری از سلول های سرطانی از جمله MCF-7 می گردد.ترکیب ایزورامنتین موجود در افسنطین رشد بسیاری از سلول های سرطانی از جمله MDA-MB-435، SKMEL-5، MCF-7، DLD و LLC را مهار میکند. تحقیقات ثابت کرده است که این گیاه دارای اثرات ضد نفخی است و ترشح اسید معده و تولید صفرا را نیز افزایش می دهد که باعث بهبود هضم و نیز جذب مواد مغذی می شود. بنابراین علاوه بر درمان اختلالات گوارشی، در درمان نارسایی های ناشی از کمبود مواد مغذی مانند آنمی مؤثر است (8،9،1).

فارماکوکینتیک افسنتین

ترکیبات اصلی و دارویی این گیاه : این گیاه شامل اسانس، فلاونوئید، اسیدهای فنولیک، اسیدهای آلی، استروئیدها، ترپنوئیدها، ساپونین ها و تانن می باشد. اسانس گیاه شامل ترکیب اپوکسیوسیمن، کریسانتنول، استات کریسانتنیل، تویون، تویول، سینئول، کامفر، پاراسایمن، لینالول، آلفا- پینن، بتا- پینن، لیمونن و ترپینن است. همچنین گیاه شامل مواد تلخ از جمله آبسینتین، آرتمیزینین و آستابسین است که اثرات درمانی گیاه محسوب می شوند. آرتزونیت از مهمترین مشتقات آرتمیزینین است.دی هیدروآرتمیزینین و دی هیدروآرتمیزینین از دیگر مشتقات آن است. همچنین ایزورامنتین و فلاونوئید کوئرستین از ترکیبات دارویی دیگر این گیاه است (3-1).

READ  زنیان / همه چیز درباره خواص و مضرات و طبع زنیان + چای و دمنوش آن

عوارض افسنطین

استفاده بیش از حد از این گیاه در مقادیر بالا و مصرف طولانی مدت سبب ایجاد مسمومیت شدید، سرگیجه، تشنج و اختلالات روانی می شود. که این حالت به دلیل ترکیب توژون این گیاه است که با اثر بر گیرنده های کانابینوییدی اثر سمی خود را ایجاد می کند.این گیاه نباید به طور همزمان با داروهای کاهنده آستانه تشنج استفاده شود (7).

تداخلات دارویی افسنتین

با توجه به این که تاکنون تداخلات دارویی در مصرف این گیاه گزارش نشده است بهتر است با احتیاط مصرف شود.

هشدار هایی درمورد افسنتین

در صورت وجود زخم معده و روده به دلیل اثرات بازدارندگی معده و تحریک دستگاه گوارشی نباید مصرف شود.مصرف طولانی مدت اسانس یا عصاره های مختلف این گیاه به دلیل وجود ترکیب سمی توژون (Thujone) مجاز نیست. مصرف این گیاه به دلیل اثرات محرک رحمی و قاعده آور، در دوران بارداری مجاز نمی باشد و موجب سقط جنین می گردد.


افسنطین و سرطان

افسنطین شیرین سرطان را نابود میکند / افسنطین سرطان

افسنطین شیرین حاوی ترکیبی به نام آرتمیسینین است که دلیل ناتوانی بقای سلول های سرطانی در حضور این گیاه محسوب می شود. آرتمیسینین هر چیزی را از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی می کشد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.
یک گیاه دارویی قدرتمند آسیایی با ویژگی ارتقا سلامت وجود دارد، که در خانواده مشابه با گل مروارید و آفتابگردان قرار دارد، اما استعداد پنهان این گیاه در هیچ یک از بستگانش دیده نمی شود. این گیاه می تواند سلول های سرطانی را تنها در 16 ساعت از بین ببرد.

چینی ها دیر زمانی است که از این گیاه دارویی برای کاهش تب، بهبود سلامت گوارش و دفع انگل ها استفاده می کنند. در حقیقت، به واسطه توانایی بالا در خلاص شدن از شر انگل مالاریا، از این گیاه در سراسر جهان به عنوان درمانی برای بیماری مالاریا استفاده می شود.

اما تاثیرگذارترین توانایی آن تا به امروز نابودی سلول های سرطانی بوده است. و این در شرایطی است که شواهد علمی از قدرت ضد سرطانی شگفت انگیز آن پشتیبانی می کنند.

مطالعات نشان داده اند که هیچ یک از سلول های سرطان پستان، سرطان خون، سرطان کیسه صفرا، سرطان ریه، سرطان مثانه، سرطان مغز، و سرطان پروستات توانایی مقابله با این گیاه دارویی که به نام افسنطین شیرین (Sweet Wormwood) شناخته می شود را ندارند.

افسنطین شیرین حاوی ترکیبی به نام آرتمیسینین است که دلیل ناتوانی بقای سلول های سرطانی در حضور این گیاه محسوب می شود. آرتمیسینین هر چیزی را از انگل تا باکتری، قارچ و سلول سرطانی می کشد، در شرایطی که کاری با سلول های سالم ندارد.

برای کشتن سلول های سرطانی با کمک آرتمیسینین یک ترفند نیز وجود دارد. آرتمیسینین می تواند سلول های سرطانی را به تنهایی نابود کند (نتایج یک مطالعه نابودی 28 درصد از سلول های سرطان پستان را نشان داد)، اما قدرت واقعی آن در مقابله با سرطان زمانی آزاد می شود که با آهن ترکیب شود.

آهن میل آرتمیسینین را برای جستجو و نابودی سلول های سرطانی فعال می کند. به همین دلیل است که استفاده از افسنطین شیرین برای درمان مالاریا مفید است. انگل مالاریا دارای آهن است. و سلول های سرطانی نیز به طور معمول سرشار از آهن هستند. آنها برای تکثیر به آهن نیاز دارند و آن را از سلول های دیگر سرقت می کنند، از این رو می توانند روند تکثیر خود را با آهنگی سریع ادامه دهند.

مطالعه ای که در سال 2012 در نشریه Anticancer Drugs منتشر شد، نشان داد که ترکیب آهن و آرتمیسینین برای درمان سلول های سرطان پستان سرعتی خیره کننده مرگ آنها را به همراه داشت – 98 درصد تنها در 16 ساعت.

این چشمگیرترین نمونه از توانایی آرتمیسینین در نابودی سلول های سرطانی است، اما تنها مثال موجود محسوب نمی شود.

مطالعه ای که در سال 2016 در نشریه Nutrition Research and Practice منتشر شد، نشان داد که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی گلیوبلاستوم مغزی را نیز دارد. اما بار دیگر کارایی و تاثیرگذاری آن در ترکیب با آهن به بیشترین میزان ممکن می رسید.

مطالعات دیگر که طی سال جاری میلادی منتشر شده اند نیز نشان می دهند که آرتمیسینین توانایی نابودی سلول های سرطانی سر و گردن، مثانه، خون، ریه، پروستات، روده بزرگ و استخوان را دارد.

نیازی به گفتن نیست که پژوهشگران ممکن است یک داروی قدرتمند جدید برای مبارزه با سرطان در اختیار داشته باشند. اما چه کسی می داند چقدر طول خواهد کشید تا این دارو وارد بازار شود. و این که چه زمانی این کار را انجام خواهند و دارویی را از ترکیب آرتمیسینین مصنوعی با آهن مصنوعی تولید خواهند کرد.

اما اگر در پی یک روش درمانی طبیعی هستید، نیازی نیست صبر کنید. افسنطین شیرین به شکل طبیعی خود در دسترس است.


افسنتین در طب سنتی / (افسنطین در طب سنتی)

شوره سر – كم خونی – لاغری – بی ‌خوابی – عصبانیت – قاعدگی نامنظم – سرگیجه – مالیخولیا – كابوس – مسهل صفرا – ورم بناگوش – سنگینی و عفونت گوش – تقویت افكار معنوی – بدبویی دهان – تب بر – درمان سیاهی زیر چشم – واریس – بواسیركم خونی – تقویت قلب – یبوست و…

READ  فندق / مضرات و خواص فندق در طب سنتی و برای کم خونی و دیابت و لاغری

* نام‌های دیگر آن: افسنتین كبیر، مروه، كشوثای رومی، خترق، خاراگوش، قورت اودی، سینسوس، مجری، ربل، دسیسه، شیح رومی، افسنطین رومی، اسبسنت، سلیسینوس، افنیثون، كمثوثا، گول‌هه‌نگ، واش، افسنتین بحری، شیح، افسنتین صغیر، ابسنتین، گندواش و كشوثا می‌باشد.

۱. طبع افسنطین گرم و خشك است.

۲. مقدار مصرف افسنطین از نیم تا ۲ گرم می‌باشد.

۲. برای درمان شوره سر۵۰ گرم گل افسنتین را در۵۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده سپس موهای خود را با آن ماساژ دهید.

۳. برای درمان كم خونی و لاغری ۱ گرم افسنطین را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده صاف نموده با عسل شیرین كنید قبل از ناهار و شام یك استكان میل شود.

۴. خانم‌هایی كه قاعدگی نامنظم دارند ۲۰۰ گرم گل افسنطین را به مدت سه هفته در ۲۰ سی‌سی آب خیسانده كمی الكل ۹۶ درجه به آب اضافه نموده ۲۰ روز بگذارند بماند صاف نموده هر روز قبل از ناهار و شام یك قاشق چایخوری میل شود.

۵. اشخاصی كه دچار بی‌خوابی و عصبانیت می‌شوند ۲۰ گرم گل افسنتین را در یك لیتر سركه ریخته ۱۵ دقیقه جوشانده سپس صاف نموده در یك شیشه رنگی ریخته هر گاه دچار عصبانیت یا بی‌خوابی شدند با این محلول دو طرف پیشانی خود را ماساژ دهند تا به خواب عمیقی فرو روند.

۶. جوشانده افسنتین تصفیه كننده خون است.

۷. برای رفع طاسی و تب‌های نوبه می‌توان از افسنطین استفاده كرد.

۸. افسنتین مسهل صفرا است.

۹. برای درمان كابوس، سرگیجه، مالیخولیا از دمكرده افسنطین استفاده كنید.

۱۰. برای درمان لكه‌های قرمز چشم كه در اثر ضربه به وجود آمده است افسنتین را در پارچه تمیز گذاشته و در آب‌جوش فرو برید سپس در محل درد بگذارید.

۱۱. جوشانده افسنطین در روغن برای ورم بناگوش و التیام چرك و عفونت گوش مفید می‌باشد.

۱۲. چكاندن جوشانده افسنتین در گوش، سنگینی و عفونت گوش را كه در اثر رفتن آب بوجودآمده از بین می‌برد، باید تحت نظر پزشك باشد.

۱۳. برای این‌كه بیدآسیبی به لباس‌نزند افسنطین را در كمدلباس بگذارید.

۱۴. افسنتین تب‌بر و ضد یرقان است. ۲ گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش ۱۵ دقیقه دم‌كرده به سه نوبت میل شود.

۱۵. برای رفع بدبویی دهان افسنطین به صورت دمكرده مناسب می‌باشد.

۱۶. از دمكرده افسنتین برای تقویت حافظه و فراموشی نیز می‌توان استفاده كرد.

۱۷. كسانی كه به دنبال تقویت افكار معنوی خود هستند یك گرم افسنطین را در ۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده هفته‌ای یك لیوان از آب افسنتین میل كنند.

۱۸. افسنطین اشتها را زیاد و اعمال هضم غذا را آسان می‌كند در نتیجه برای لاغری مفید می‌باشد.

۱۹. كسانی كه دچار نارسایی كبدی می‌شوند از دمكرده افسنتین استفاده كنند.

۲۰. خانم‌های حامله و شیرده و كسانی كه زخم معده و روده دارند از خوردن افسنطین خودداری كنند.

۲۱. شربت افسنتین تب‌بر است.

۲۲. برای از بین‌بردن لكه‌های بنفش زیر چشم و داءالثعلب (نوعی ریزش مو) از دمكرده افسنطین به صورت خوردن و مالیدن استفاده شود.

۲۳. ماساژ با جوشانده افسنتین از موخوره جلوگیری می‌كند.

۲۴. افسنطین برای نارسایی كبد مفید می‌باشد و كیسه صفرا را وادار به ترشح می‌كند.

۲۵. برای رفع دردهای عضلانی و پیچ خوردگی اعضاء و دردهای رماتیسم وریدی و مفصلی با دمكرده افسنتین محل درد را كمپرس كنید.

۲۶. افسنطین رسوب عروق خونی را از بین می‌برد.

۲۷. برای درمان سیاهی زیر چشم ابتدا افسنتین را جوشانده سپس كمی عسل داخل آن ریخته بگذارید بپزد سپس صاف نموده زیر چشم بمالید.

۲۸. برای درمان واریس نیم گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده با عسل شیرین كنید میل شود و جوشانده آن را كمپرس كنید.

۲۹. دمكرده افسنطین برای بیماری رعشه و لقوه مفید می‌باشد.

۳۰. افرادی كه افسرده هستند و یا كیسه صفرا دارند از خوردن افسنتین خودداری كنند.

۳۱. كسانی كه سابقه خونریزی بینی، معده و بواسیر دارند از خوردن افسنطین خودداری نمایند.

۳۲. برای تقویت‌ كبد، معده، طحال و روده از دمكرده افسنتین استفاده شود.

۳۳. خانم‌های جوان در صورت قطع عادت ماهانه كه ناشی از ضعف زیاد یا ركود فعالیت رحم باشد می‌توانند ۳ گرم گل افسنطین را در۲۰۰ سی‌سی آب دم‌كرده استفاده كنند.

۳۴. برای كم خونی مفید است.

۳۵. كسانی كه رنگ پریده هستند یا چهره زرد دارند از دمكرده افسنتین استفاده كنند.

۳۶. برای درمان ترشحات غیر طبیعی رحم از دمكرده افسنطین استفاده شود.

۳۷. دمكرده افسنتین ضد جنون است.

۳۸. برای درمان زخم‌های چركین با جوشانده افسنطین آن را بشوئید.

۳۹. برای تقویت قلب نیم گرم آن را در۱۰۰ سی‌سی آب‌جوش دم‌كرده با عسل شیرین كنید میل شود.

۴۰. برای مصرف ضد كرم و ضدعفونی كردن ۲ گرم در ۱۵۰ سی‌سی آب دم‌كرده ۵ روز متوالی میل شود.

۴۱. یبوست‌ هایی كه ناشی از ضعف عمل دستگاه هاضمه می‌باشد با دمكرده افسنتین درمان می‌شود.

۴۲. برای درمان اسهال‌ مزمن از دمكرده افسنطین استفاده كنید.

۴۳. برای رفع آب‌آوردن انساج و خیز عمومی بدن از دمكرده افسنتین استفاده شود.

۴۴. برای دفع حشرات موذی و مگس جوشانده افسنطین را به بدن چارپایان بمالید.

۴۵. جوشانده افسنتین كه كمی نمك به آن اضافه شده است برای بهبود و التیام زخم‌ها مفید و از پیشرفت آن جلوگیری می‌كند.

۴۶. دمكرده افسنطین مسهل صفرا و زرداب و سایر اخلاط تلخ كه در معده جمع شده باشد می‌باشد.

۴۷. كسانی كه كم‌اشتها هستند از دمكرده افسنتین استفاده كنند.

۴۸. مصرف زیاد افسنطین باعث تشنج، فراموشی و حتی بیماری‌های عصبی می‌گردد.

READ  اذاراقی (کچوله) / اذاراقی چیست / خواص کچوله (اذاراقی) / گیاه کچوله

۴۹. برای ساكت كردن درد گوش برگ افسنتین را در آب جوشانده و گوش را بخور دهید.

۵۰. برای درمان یرقان ۵۰ گرم برگ و گل افسنطین را در یك لیتر روغن زیتون به مدت ۵۰ روز خیسانده سپس صاف نموده روزی ۳ بار، هر بار ۳۰ قطره میل شود.

۵۱. شستشوی چشم با افسنتین باعث تقویت بینایی می‌شود.

۵۲. دمكرده افسنطین باعث ازدیاد نیروی جنسی می‌گردد نیم گرم در ۱۰۰ سی‌سی آب دم‌كرده میل شود.

۵۳. دمكرده افسنتین دفع كننده اخلاط بلغمی است.

۵۴. برای درمان رنگ‌پریدگی صورت یك گرم در۲۰۰ سی‌سی آب‌جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم‌كرده صاف نموده هر نیم ساعت یك قاشق میل شود.

۵۵. كسانی كه تصلب شرائین دارند از دمكرده افسنطین استفاده كنند.

۵۶. دمكرده افسنتین برای افرادی كه سكته مغزی كرده‌اند مفید است.

۵۷. خانم‌هایی كه یائسگی زودرس دارند از دمكرده افسنطین استفاده كنند.

۵۸. برای درمان گلودرد از دمكرده افسنطین استفاده شود.

۵۹. كسی را كه عقرب نیش می‌زند علاوه بر مراجعه به پزشك از جوشانده افسنتین هم استفاده كند.

۶۰. افسنطین سمی است از خوردن زیاد آن پرهیز شود.

۶۱. كسانی كه دارای روده‌های مریض هستند افسنتین مصرف نكنند.

۶۲. برای دفع حشرات افسنطین را با روغن زیتون مخلوط نموده به بدن بمالید.


خواص درمانی و روش مصرف افسنتین

میخواهیم خواص درمانی گیاه افسنتین وطرز استفاده از ان را در طب سنتی بدانیم،این گیاه که طبع گرم و خشکی دارد وبرای درمان افسردگی ،بی خوابی ،کم خونی ،سرگیجه و…مورد استفاده قرار میگیرد
در این بخش ابتدا مشخصات گیاه افسنتین را مورد بحث قرار می دهیم و سپس محل رویش این گیاه و طبع آن سپس فواید درمانی آن و چه قسمتهایی از ازاین گیاه مورد استفاده قرار میگیریدگیاهی علفی خودرو و سازگار می باشد اما با مناطق گرم و خشک سازگاری ندارد . ارتفاع این گیاه به ۸۵ سانتی متر می رسد و برگهای آن کوچک ، بیضی شکل و لب گرد به رنگ سبز مایل به سفید می باشد ، برگهای نورس آن سبز روشن که در اثر تابش نور خورشید براق جلوه می کنند ، گلهای آن به صورت خوشه ای بوده که در تیرماه بر روی ساقه گیاه مانند دانه نخود کمی کوچکتر به رنگ سبز تیره می باشند این گلها در اواخر شهریورماه می شکفند و در مردادماه اندکی از دانه ها به رنگ زرد طلایی به طول ۷ لی ۸ میلی متر به صورت غنجه های باز نشده بوده که با گذشت زمان در اوایل مهرماه به طور کاملآ جدا از هم باز می شوند و به گیاه زیبایی خاصی می دهند افسنتین در اکثر نقاط اروپا ، آسیا ،ایران ، عراق ، سوریه ، پاکستان ، هند ، یافت می شود در جنوب شرقی ایران کرمان ، یزد ، سیستان و بلوچستان در شهر های شمال شرق خراسان ، گناباد ، قوچان و شهرهای شمال کشور دامنه البرز، الیگودرز ، طالش ، آستارا ،‌دماوند یافت می شود

قسمت مورد استفاده : برگ‌ و سرشاخه‌های‌ گلدار آن‌

آرامبخش اعصاب ،‌رفع کم خونی ، کم خوابی :

۲ قاشق مرباخوری آن را ۱ فنجان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر شب وقت خواب میل گردد

اختلالات قاعدگی :

خانمهایی که عادت ماهیانه نامنظم دارند و گاهآ به تاخیر دارد ۲ قاشق مرباخوری آن را با ۲ قاشق شاتره و ۱ لیوان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر صبح قبل از صبحانه و هنگام عصرانه میل گردد برای رفع درد دوره عادت ماهانه ۲ گرم از آن را با ۱ لیوان آبجوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کرده سه روز قبل از شروع دوره و همچنین در طول دوره میل نمایید

انگل در کودکان :

۲ قاشق مرباخوری آن را ۱ فنجان آبجوش به مدت ۳۰ دقیقه دم کرده بعد از صاف کردن هر شب وقت خواب میل گردد

تسکین درد مفاصل :

۱۰ گرم از آنرا با ۱۰ گرم گاوزبان ۵ گرم مخلصه با ۱ لیوان آبجوش دم کرده و پس از صاف کردن بنوشید درد مفاصل را آرام می گرداند

کبد ، صفرا ، دستگاه گوارش، اشتها آور :

۵ گرم آنرا با ۱ لیوان آبجوش دم داده روزی ۲ بار به صورت یک روز در میان بنوشید

حشرات موزی :

در صورتی که اطراف محل سکونت شما حشرات موزی قرار دارد که شما را آزار می دهند ۲۰ گرم از گل این گیاه را در یک شیشه ۶۰ سی سی روغن کنجد ریخته و درب بطری را محکم ببندید و در جایی گرم نگاه دارید با مالیدن چند قطره از روغن تهیه شده به بدن خود به راحتی به استراحت بپردازید و از گزند حشرات دور بمانید

خواص و روش مصرف تنطور افسنتین :

عفونت و تاولهای گندیده : میتوانید از این ماده استفاده کنید زیرا تنطور با سرعت جریان خون را زیاد کرده و خون را به طرف خود جذب می نماید باید روزانه ۱۰ قطره از تنطور بدست آمده را در ۱ فنجان آب سرد حل کرده بدون اینکه با هیچ ماده ای شیرین شود میل نمایید این دستور را باید ۳ الی ۴ روز و ۲ مرتبه در طول روز تکرار نمایید

طرز تهیه تنطور افسنتین :

۲۵ گرم گل خشک شده افسنتین را در یک شیشه با ۲۵۰ سی سی الکل سفید خالص مخلوط کرده به مدت ۱۰ روز تمام شیشه را در جایی گرم نگهداری کنید سپس به مصرف برسانید