سداب یا سیاب / سداب در طب سنتی / خواص و مضرات سداب / سداب و لاغری

گیاهان دارویی 17 آوریل 2018

سداب یا سیاب / سداب در طب سنتی / خواص و مضرات سداب / سداب و لاغری

سداب یا سیاب

تیره Rutaceae
نام علمی Ruta Graveolens L.

سداب چیست

سداب گیاهی علفی، پایا عاری از کرک و برگ های ضخیم و گوشت دار به ارتفاع 80 تا 100 سانتی متر است. برگهای این گیاه متناوب بوده دارای دم برگ و با قطعات 3 لوبی بوده به رنگ سبز مات مایل به آبی یا مایل به زرد. گل های آن نر و ماده زرد رنگ هستند که به صورت دیهیمی در انتها قرار دارند. میوه سداب کپسولی، کروی و حاوی دانه های به رنگ قهوه ای مایل به سیاه است. برداشت قسمتهای دارویی و خوراکی آن در فاصله تیر تا مرداد قبل از گل دادن است.

نام دیگر سداب

نام های دیگر سداب : فیجن – سیاب – افیعابن – بیم – پیم – رو – روتا – روته – پکانون – خنقف

طبع سداب / طبیعت سداب

طبع سداب گرم و خشک است.

سداب | سداب چیست

خواص سداب

سداب به عنوان ضد تشنج، ادرار آور، معرق، ضد کرم، ضدعفونی کننده مصرف دارد.
سداب قاعده آور است
در استعمال خارجی برگ های له شده سداب اثر قرمز کننده و التیام دهنده زخم هاست.
دم کرده سداب به صورت حمام موضعی در رفع انسداد و پر شدن مجاری و غدد از ترشحات در پستان موثر است.
محرم عمل هضم و تقویت کننده قوای جنسی است.
امروزه از سداب برای کاهش فشار خون و مداوای بیماری های صفراوی استفاده می کنند.
برگ های سداب را اگر له کرده با زردچوبه مخلوط کنید برای خارش پوست موثر است.
سداب دارای اثر اسپاسمولیتیک قوی است و به عنوان قاعده آور مصرف دارد.
جوشانده سداب اثر قطعی در از بین بردن شپش و درمان کچلی و جرب دارد.

مضرات سداب

مصرف زیاد سداب باعث التهاب در معده و ضعف ضربان قلب و ورم مخاط رحم خواهد شد.
سداب دارای اثر قاعده آور قوی است و زنان باردار نباید آن را مصرف کنند. خوردن برگ و تخم سداب باعث سقط جنین می شود. البته به صورت مداوم نه یک بار.

نگاهی دیگر بر خواص سداب

مدر – افزاینده تعرق – شب کوری (آب آن با گشنیز جوشانده شب بمالید) – چشم (روزی 2/5 گرم جوشانده صبح و شب یک ماه) – حافظه – سکسکه (جوشانده با عسل) – رماتیسم (جوشانده با بنفشه فرنگی) – خون دماغ (استنشاق) – کهیر (با عسل) – مالیخولیا – فشار خون – مسمومیت (با گردو) – اعصاب – تشنج – میگرن – فلج (جوشانده با شوید خشک) – مسکن – آرام بخش – قاعده آور – رعشه (روزی 15 گرم) – سیاتیک – درد قولنجی و تشنجی – از بین برنده بوی پیاز (جویدن) – خارش (با سرکه و سفیداب قلع و روغن گل سرخ) – سنگینی گوش (چکاندن عصاره مایع آن) – طاسی (عصاره آن با موم) – انزال زودرس (تخم) – ناتوانی جنسی – انگل (با روغن زیتون) – طحال ((تخم) – یرقان – کابوس (تخم با عسل و سکنجبین) – باد فتق (با ورق الفار) – امراض مقعد – نفخ – پیچش شکم (جوشانده با شوید خشک) – رعشه (در حمام خوردن) – زگیل (ساییده با نطرون) – درد دندان (با مویز بکوبید و ضماد کنید) – باز کننده انسداد مجاری – صرع – فراری دهنده گربه

دیگر مضرات سداب

سمی (زیاده از حد) – زنان حامله – کم کننده میزان اسپرم – ضعف دید (زیاده روی)

طریقه و میزان مصرف سداب

جوشانده سداب: جوشانده 5/0 تا یک گرم از پودر برگ در روز.
عصاره الکلی: 5/0 تا 1 میلی لیتر تا سه بار در روز.

اشکال دارویی حاوی سداب

کرم آرنی گل (درمان کوفتگی، دردهای عضلانی و درد کمر، در کاهش درد، تورم و کبودی ناشی از آسیب عضلانی)؛ پودر و قرص لاغری هزال (داروی کمکی در بهبود کبد چرب و کاهنده چربی خون).

موارد مصرف و کاربرد بالینی سداب

سداب یکی از گیاهانی است که در شستشو و ضدعفونی کردن در عفونت های رحم قابل توجه بوده و هست! در درمان مشکلات قاعدگی و به عنوان سقط آور و قاعده آور کاربرد داشته و دارد! گفته می شود سداب میل جنسی را کاهش می دهد یعنی کاربردی مثل ویتاگنوس و انار ترش!
سداب درست مثل رازیانه و زیره در درمان هیستری یا همان هیجان و احساسات غیر قابل کنترل کاربرد دارد.
خواص ضد کرم هم دارد و حتی در درمان آسکاریس هم مفید می باشد.
سداب صفراآور است و در درمان یرقان مفید می باشد. graveolinine استخراج شده از سداب دارای اثرات ضد سل و فعالیت ضد آنژیوژنز قوی می باشد.

نکات و توصیه های مهم درمورد سداب

برگ سداب حساسیت به نور و حتی سمیت نوری ایجاد می کند، لذا به هنگام در معرض نور آفتاب قرار گرفتن به مدت طولانی یا استفاده از نور ماورای بنفش به منظور درمان یا زیبایی و بخصوص زمانیکه بطور همزمان قرص های پسورالن مصرف می شوند نباید از سداب استفاده شود و یا اگر وضعیت خیلی حاد نیست حتما از فراورده های ضد آفتاب استفاده شود.
برگ های سداب دارای اجزای التهاب زا هستند که سبب سوزش و آزردگی دستگاه ادراری و آسیب کبدی می شود.
به علت اثرات سقط آور و قاعده آور که دارد در بارداری ممنوع است. اثرات موتاژنیک هم دارد.

READ  خار مقدس / چای خار مقدس / خواص خار مقدس و مضرات / روغن خار مقدس

آخرین تحقیقات درمورد سداب

در مطالعه ای اثرات ضد آترواسکلروزیس اجزای آلکالوئیدی عصاره سداب در کاهش اکسیداتیو و التهاب در تجویز خوراکی به مدل های حیوانی مبتلا به هایپرکلسترومی بررسی شد.

نتایج درمان با عصاره سداب کاهش سطح کلسترول تام، کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو و کاهش آسیب آئورت را نشان داد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب استرس اکسیداتیو را مطالعه نمایید.


روغن سداب / خواص روغن سداب

خواص و طرز تهیه روغن سداب

به راحتی می توان از این گیاه ارزشمند روغن تهیه کرد و برای کلیه بیماری های گوش، کم شنوایی، درد گوش و سرگیجه استفاده کرد.ابتدا مقداری سداب خشک را در ظرفی ریخته، مقداری روغن زیتون روی آن میریزیم تا روی آن را بگیرد. روغن نباید خیلی زیاد باشد تا غلظت روغن کم نشود. سپس ظرف را روی یک شعله بسیار بسیار کم یا حتی بخاری می گذاریم. اگر روی بخاری گذاشتیم که انتخاب بهتری است، از شب تا صبح صبر می کنیم سپس روغن را صاف کرده و استفاده می کنیم. و اگر روی شعله قرار داده شد حتما باید از شعله پخش کن استفاده شود و تا قدری که امکان دارد شعله کم باشد به قدری که روغن نجوشد. در این صورت تا حدود 3 الی 4 ساعت این گرما دادن به طول می انجامد و سپس آن را صاف کرده و مصرف می کنیم.

اگر بعد از صاف کردن روغن، مجددا این کار انجام شود کیفیت روغن بهتر خواهد شد یعنی روغنی که در مرحله اول به دست آمده دوباره روی سداب ریخته شود و این فرایند تکرار شود.

نحوه مصرف روغن سداب:

هر شب قبل از خواب دو یا سه قطره در هر گوش یا گوشی که مشکل دارد ریخته شود. و مدتی حداقل یک ساعت به همان حالت بمانند.

موارد مصرف روغن سداب:

گوش درد، عفونت گوش، کم شنوایی، سرگیجه و …

نکته ای درباره شناختن سداب خشک:

سداب خشک مقداری شبیه آویشن است و مقداری چوب کوچک و دانه هایی مثلثی شکل همراه آن می باشد.

گرد سداب:

شاخه های گلدار سداب را به مقدار مورد نظر گرفته در گرم خانۀ ٢5 درجۀ سانتی گراد بخشکانند و نرم کوبیده از الک ریز بیرون کنند این گرد قاعده آور است و مقدار خوراک آن ٢ – ١ گرم است. سداب در اثر خشک شدن تا حدود زیادی مادۀ عاملش را از دست می دهد.

حب سداب و ابهل:

گرد سداب ١5 / ٠ گرم، گرد ابهل ٠5 / ٠ گرم. با مقدار کافی شربت ساده 6 حب می سازند و یک حب صبح و یک حب شب بخورند، برای رفع خونریزی رحم نافع است.در امریکا مرسوم است برای تهیه دم کردۀ سداب یک قاشق غذاخوری گیاه خشک را در 5٠٠ گرم آب جوش ریخته می گذارند نیم ساعت خیس بخورد و پس از صاف کردن هر دو ساعت یک فنجان می خورند.

احتیاط

حساسیت های پوستی حتی ممکن است در اثر تماس گیاه با پوست یا بدن ایجاد شود. همچنین استنشاق بوی گیاه ممکن است باعث حالت تهوع و استفراغ گردد. با توجه به عوارض شدید این گیاه توصیه می شود از مصرف خودسرانه آن پرهیز گردد و در صورت موجود بودن داروهای صنعتی این گیاه، از آنها با احتیاط مصرف شود.

ابن سینا در کتاب قانون راجع به سداب چنین گفته است

سداب یا فیجن که انواع دارد، بهترین نوع آن کاشتنی است که در همسایگی درخت انجیر است. طبیعت آن گرم و خشک و دارای خاصیت بادشکن می باشد. با روغن و عسل قاطی کنند، برای زخم ها مفید است. خوردن و یا ضماد آن با عسل برای درد مفاصل سودمند است. با سرکه در بینی کنند، خون دماغ بند آید. آب پشت را می خشکاند و قطع می کند.
آرزوی جماع را به کلی از بین می برد. پیچش و درد روده را علاج است. خاصیت قابض دارد. با عسل مخلوط کنند، زخم معده را شفا دهد. سداب را در روغن زیتون بجوشانند و بخورند، داروی کرم است. با زهرها مقاومت می کند. زیاده خوردن آن سم قاتل است.

در کتاب مخزن الادویه راجع به سداب چنین آمده است.

سداب که به یونانی فیجن گویند، سه نوع است. بهترین آن کاشتنی سبز تازه تندبوست که نزدیک به درخت انجیر روییده باشد. طبیعت آن گرم و خشک است. دارای خواص مقوی معده، ضد نفخ، قاعده آور، ادرارآور، خشک کننده آب پشت، سقط جنین کننده، رفع درد مفاصل، ضد کرم، مقوی هضم، ضد سموم و مانع آبستنی می باشد.
مداومت بوییدن آن باعث ضعف بینایی و تاریکی قلب می شود و ضماد برگ آن جهت کاهش درد گزیدن عقرب و رتیلا و سگ هار مفید است. جوشانده برگ آن در سرکه و استنشاق آن در بینی (چکاندن در بینی) در بند آمدن خون دماغ سودمند است.

READ  ترشک / خواص و مضرات / طبع ترشک و عکس این گیاه

سداب و عوارض جانبی

کلیه قسمت های هوایی سداب سمی بوده و مصرف خودسرانه و خارج از حد دارویی می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. از مهم ترین عوارض جانبی گزارش شده می توان سقط جنین، حساسیت های شدید پوستی، مسمومیت کلیوی، مسمومیت کبدی، افزایش ضربانات قلب، افزایش پتاسیم خون و در مواردی مرگ را نام برد.


سداب و لاغری / سداب در طب سنتی

نسخه گیاهی برای لاغری:

بادیان ۲۰ گرم‏
زنیان ۲۰ گرم‏
سداب ۱۰ گرم‏
زیره ۱۰ گرم‏
لاک مغسول ۱۰ گرم‏
مرزنجوش ۵ گرم‏
بوره ارمنى ۵ گرم‏
همه را ساییده ۵/ ۲ گرم صبح و ۵/ ۲ گرم شب کفلمه نمایند.


سداب سوری چیست

سُداب سوری

سداب سوری، سُداب بوشهری (نام علمی: Ruta chalepensis) نام یک گونه از سرده سداب است.


سداب سرکه (قطره سداب سرکه)

قطره سداب سرکه نافع‌ برای‌ از‌ بین‌ بردن‌ جن- جایگزین‌ ‌قطره‌ فلج‌ اطفال- موثر در رفع اضطراب و مشکلات روحی و روانی و آسیبهای ماورایی است.
طرز مصرف: 1 هر شب یک قطره در هر بینی چکانده شود.
(این قطره در بازار موجود بوده اما قبل از تهیه آن حتما با پزشک خود مشورت کنید)


قرص سداب

قرص هایی در بازار هستند که در ترکیب آنها سداب به کار رفته است اما قرصی که مطلقا از سداب تشکیل شده باشد نیافتیم. قرصهای حاوی سداب اکثرا برای لاغری استفاده می شوند.


سداب و جن

راهکارهای طب اسلامی در درمان جن زدگی

بسیاری از بیماری ها از جمله ام اس، بیماری روانی، سی پی و … از جن زدگی می باشد. در طب مدن علت این بیماری ها مشخص نیست چون درک علمیی از جن و وجود آن نداریم. برای رفع این بیماری ها در مرحله اول باید جن را از آنها دور کرد.

طب اسلامی برای درمان جن زدگی و بیماری های ناشی از آن موارد زیر را تجویز می کند:
سرکه سداب
تقویت اعصاب
طریفل برای رفع رطوبت بدن که جذب جن می کند
بلغم زدا (کسانی که دچار جن زدگی می شوند مبتلا به خلط پشت گلو نیز می شوند).
دعای حرز همراه
نگهداری یک جفت کبوتر در منزل (وقتی کبوتر در منزل باشد، اجنه بجای ازار انسانها به کبوترها می پردازند)
ریختن سرکه طبیعی انگور دورتا دور زیر فرش خانه
بخور حضرت مریم علیه السلام (انجام این بخور یکی از بهترین راههای خروج جن از بدن است)
رعایت و مصرف موارد فوق جن زدگی و بیماری های ناشی از آن را رفع می کند.


دانستنیهای جالب درمورد سداب

حل جدول: سداب در جدول / سداب کوهی در جدول

نوعی دارو و سداب کوهی : نیوند

سداب (حل جدول): گیاه دارویى پیگن

سداب (فرهنگ عمید):

سداب گیاهی خودرو با برگ‌هایش ضخیم، بدبو، آبدار و تلخ، گل‌های زرد‌رنگ و دانه‌های قهوه‌ای‌رنگ مثلثی که برگ و دانۀ آن در پزشکی به کار می‌رود؛ پیگن؛ پیغن.

سداب در لغت نامه دهخدا:

سداب

سداب . [ س ُ ] (اِ) سذاب . سداب ها دسته ای از تیره ٔ سدابیان «روتراسه » هستند و مهمترین نوع آن سداب کوهی «روتا» است دارای برگهای باریک و بسیار متعفن که برای گریزاندن حشرات بکار رود. (گل گلاب ) (از حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). گیاهی باشد دوایی مانند پودنه ، خوردن آن دفع قوت باه و مباشرت مردان و اسقاط حمل زنان کند. (برهان ) (آنندراج ). به یونانی فیجن و در تنکابن و دیلم پیم نامند، بستانی او از درخت انار کوچکتر و پرشاخ و برگش ریزه و بدبو و بسیارسبز و گویا غباری بر او نشسته و گلش زرد. در سیُم گرم و خشک و تازه ٔ او را خشکی کمتر و برگ و عصاره ٔ اومدر بول و حیض و مجفف منی و مسقط جنین و قاطع باه ومفتح سدد و محلل ریاح و با تریاقیه و جهت سپرز و یرقان و قولنج ریحی و امراض سینه و مقعد و رحم و حصاة و بواسیر و آشامیدن او که با شبت خشک جوشانیده باشندجهت تسکین مغص و درد پهلو و سینه و تنگی نفس و سرفه ٔ مزمن و ورم حار ریه و عرق النساء مفاصل و لرز تبهای بارده و چون با روغن بجوشانند جهت اخراج کرم معده وشکم و طبخ او در شراب جهت استسقای لحمی و خوردن او با نمک جهت حدت بصر و خائیدن او رافع بوی پیاز و سیرو قدر قلیل او مقوی هاضمه و مشهی و با انجیر و گردکان جهت سموم مشروبه و سموم هوام و مداومت او هر روز بقدر یک درهم جهت ازاله ٔ فالج و رعشه و تشنج مجرب و تخم او نیز همین اثر را دارد و آب طبیخ او بقدر سه اوقیه یا دو اوقیه عسل جهت فواق مجرب و چون داخل نبیذها کنند باعث خوشبوئی آن و شدت اسکار و دفع ضرر آن میگردد و مورث صداع و ثقل سر و مصلحش انار میخوش و به شیرین است و آشامیدن تخم او بقدر هیجده قیراط با شراب جهت رفع مضرت ادویه قتاله و نیم درهم او جهت عرق النساء و دو درهم او جهت ازاله ٔ درد گزیدن سگ دیوانه مفید و مانع حمل و حقنه ، طبیخ برگ سداب با روغن زیتون جهت نفخ امعا و نفخ رحم و ضماد او محلل خنازیر و با عسل جهت درد اختناق رحم و مفاصل و ضماد مطبوخ او در روغن زیتون جهت عسر بول و با انجیر جهت استسقای لحمی و به تنهائی جهت تهبج مجرب و با سرکه جهت رعاف وبا ورق الغار جهت ورم انثیان و با موم و روغن مورْد جهت بثور و با نطرون جهت بهق سفید و جمیع اقسام ثالیل و با شبت و عسل جهت قوبا و با سرکه و سفیداب و روغن گل سرخ جهت حمره و نمله و قروح رطبه ٔ سر نافع، با خود داشتن او باعث گریختن حیوانات موذی صاحب شامه و قطور عصاره ٔ او که در پوست انار گرم کرده باشند جهت درد گوش و اکتحال او با آب رازیانه و عسل جهت ضعف باصره و سعوط عصاره ٔ او جهت ام الصبیان اطفال نافع و مداومت خوردن آن مضعف باصره و مصدع و محرق اخلاط و منی و مصلحش سکنجبین و افیون و قدر شربتش تا سه مثقال و بدلش صعتر است و صمغ بستانی و بری سداب بغایت گرم و خشک و غیر ثافسیا است و جهت قرحه ٔ چشم و تحلیل خنازیر و برص و فرزجه ٔ او بقدر یک دانگ جهت اخراج جنین و مشیمه مجرب ، و گویند بوئیدن بری او باعث رعاف قوی قتال است و روغن سداب که یک جزو او را با چهار جزو آب و ده جزو روغن زیتون بجوشانند تا روغن بماند جهت برودت گرده و مثانه و درد کمر و رحم و استرخا و درد پهلو و تحلیل ریاح و دفع لرز و گرانی سامعه و خوردن او بقدر نصف اوقیه در حمام جهت رعشه مجرب ، و حقنه ٔ او جهت مغص و قولنج ریحی و خلطی نافع است . (تحفه ٔ حکیم مؤمن ). معروفست ، عصاره اش را نفیسا خوانند و بعضی از عرب آن را فیجن صحرائی خوانند، صمغ سداب صحرایی را انیسون خوانند. (نزهة القلوب ). رجوع به فهرست مخزن الادویه و اختیارات بدیعی و الفاظ الادویه شود. گیاهی باشد مثل پودینه و گویند برای اسقاط حمل بکار آید و برای خواندن سحر و افسون نیز بکار برند. (غیاث ). اهل یمن به آن حُتَف گویند. (المعرب جوالیقی ص 189 و 242). گیاهی است مثل پودنه که دایگان برای اسقاط حمل عورات بکار برندش و نیز آن را آتش می کنند و در نانخورش میاندازند. (شرفنامه ٔ منیری ). سداب بر سه قسم است :

READ  خربق سفید / خربق سیاه / خواص خربق سفید / خواص خربق سیاه / مضرات خربق سفید / مضرات خربق سیاه

1 – سداب اعریا. اسم سریانی فراسیون است . (فهرست مخزن الادویه ) (تحفه ٔ حکیم مؤمن ).
2 – سداب بری . برگش باریکتر و شاخش کمتر و بدبوتر و تندتر از بستانی و در چهارم گرم و خشک و سموم اقرب و در چهار درهم او کشنده تر از دفلی است و از ملاقات مطبوخ او دست ورم میکند و عصاره ٔ او را چون بر آهن و آبگینه بمالند مانع رنگ او میشود. و چون او را در مکان گوسفندان و مرغان بریزند حیوان موذی مقاربت آن موضع نکند و ضماد پوست نبات او با شراب جهت داءالثعلب نافع و چون برگ او را کوبیده ضماد نمایند موجب جذب مواد و احراق و موت آن عضو میگردد. (تحفه ٔ حکیم مؤمن ).
3 – سداب کوهی : مریخ دلالت دارد برسپندان و گندنا و پیاز و… و سداب . (التفهیم ). و آن را چون ابزاری در غذاها بکار میبرده اند و گوشت آهو، خاصه که با ابزارها خورند چون زیره و کرویا و گندنا و سداب و پلپل و سعتر و دارچینی . (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). چیزهاء بریان کرده و بریان و قلیه و آب کامه و سرکه و ابزارها چون سیر و سداب و سعتر و کرویا و زیره . (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ).