سینوزیت چیست / درمان سینوزیت در طب سنتی و درمان گیاهی / عوارض سینوزیت / سینوزیت در کودکان

سینوزیت چیست / درمان سینوزیت در طب سنتی و درمان گیاهی / عوارض سینوزیت / سینوزیت در کودکان

سینوزیت چیست؟

سینوزیت یک التهاب یا تورم بافتی است که سینوس ها را پوشش می دهد. اما زمانی که مسدود می شود و توسط مایع پر می شود، میکروب ها رشد می کنند و منجر به عفونت می شوند.

برخی دلایل سینوزیت :

– سرما خوردگی
– رینیت آلرژیک، که باعث تورم پوشش ها در بینی می شود
– پولیپ بینی
– انحراف بینی، که تغییر در حفره های بینی ایجاد می کند.

انوع سینوزیت:

سینوزیت حاد که معمولا با علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، گرفتگی بینی و درد صورت شروع می شود. ممکن است به طور ناگهانی شروع شود و 2 تا 4 هفته ادامه داشته باشد.
– التهاب سینوس نیمه حاد که معمولا 4 تا 12 هفته طول می کشد
– نشانه های التهاب مزمن که 12 هفته یا بیشتر طول می کشد
سینوزیت عود کننده که معمولا چندین بار در سال اتفاق می افتد

سینوزیت

چه کسانی دچار سینوزیت می شوند:

بسیاری از مردم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. 35 میلیون آمریکایی حداقل یکبار در سال دچار سینوزیت می شوند. اگر علائم زیر را داشته باشید احتمال ابتلا به سینوزیت در شما بسیار زیاد است:
– تورم در داخل بینی در هنگام سرماخوردگی
– انسداد کانال های مجرای بینی
– تفاوت ساختاری (انحراف) در مجرای بینی
– پولیپ بینی
– ضعف در سیستم ایمنی بدن و یا مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند

مواردی که می توانند در کودکان سینوزیت ایجاد کنند:

– آلرژی
– گرفتن بیماری از دیگر کودکان در مدرسه و یا مکان های دیگر
– پستانک ها
– زدن به پشت کودک در هنگام نوشیدن شیشه
– دود در محیطی که کودک در آن قرار دارد
مهم ترین عواملی که سینوزیت را در بزرگسالان افزایش می دهد سیگار کشیدن و عفونت است.

علائم سینوزیت حاد

نشانه های اصلی این نوع سینوزیت عبارتند از:
– درد و فشار بر روی صورت
– گرفتگی بینی
– ترشحات بینی
– کاهش یا فقدان حس بویایی
– سرفه و عطسه و یا خلط

همچنین ممکن است نشانه های زیر را داشته باشید:

– تب
– بوی بد دهان
– خستگی
– دندان درد
اگر بیشتر از دو علامت بالا را داشته باشید، یا ترشحات بینی شما غلیظ و سبز یا زرد رنگ باشد، به احتمال زیاد به سینوزیت حاد دچار شده اید.

علائم سینوزیت مزمن:

اگر علائم زیر را به مدت 12 هفته و یا بیشتر داشتید:
– فشار بر روی صورت
– انسداد یا گرفتگی بینی
– چرک در حفره بینی
– تب
– ترشحات بینی یا ترشحات بی رنگ پشت حلق
همچنین ممکن است سر درد، مشکل در تنفس و درد دندان و همینطور احساس خستگی فراوانی داشته باشید.
عوامل زیادی می تواند باعث ایجاد علائم بالا شود. بنابراین نیاز است که به پزشک خود مراجعه کنید و علائم سینوزیت را بررسی کنید.

درمان سینوزیت

اگر عفونت ساده سینوسی دارید، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که از داروهای ضداحتقان برای شستشوی بینی استفاده کنید. البته نباید بیش از سه روز از این نوع داروها استفاده شود زیرا باعث بدتر شدن احتقان خواهد شد.
اگر پزشک به شما مصرف آنتی بیوتیک را توصیه کند، باید آن ها را به مدت 10 تا 14 روز مصرف کنید. علائم سینوزیت معمولا با درمان ناپدید می شود.
اگر دچار سینوزیت مزمن شده اید هوای گرم و مرطوب به بهبودی شما کمک می کند. می توانید از یک دستگاه تولید بخار، یا بخور آب گرم استفاده کنید. مطمئن شوید که آب بسیار گرم نباشد.

موارد دیگری وجود دارد که به بهبودی سینوزیت مزمن کمک می کند که عبارتند از:

– کمپرس گرم باعث کاهش درد بینی و سینوسی می شود
– استفاده از قطره ها و اسپری های ضداحتقان که بسیار موثر است. اما نباید بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود.
در برخی مواقع، پزشک ممکن است استروئید ها را همراه با آنتی بیوتیک ها تجویز کند.

گزینه های دیگر:

اگر آلرژی دارید، پزشک ممکن است مصرف آنتی هیستامین را توصیه کند.
نیاز است از عواملی که باعث تشدید سینوزیت می شود اجتناب کنید.
اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است، پزشک ممکن است مصرف ایمنوگلوبولین را به شما توصیه کند، که با مواردی که بدن تان واکنش نشان می دهد مبارزه می کند.

آیا می توانیم از سینوزیت جلوگیری کنیم؟

هیچ راهی برای جلوگیری از سینوزیت وجود ندارد. اما برخی کارهای کمک کننده ممکن است وجود داشته باشد.
– سیگار نکشید، و از ماندن در محیطی که دود وجود دارد اجتناب کنید
– دست های خود را بشویید، مخصوصا در فصل سرما و شیوع آنفولانزا، و دست به صورت خود نزنید.
– از چیزهایی که به آن حساسیت دارید دور بمانید.

اگر سینوزیت درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که درمان نشوید درد و ناراحتی زیادی را از زمان شروع سینوزیت احساس خواهید کرد. در موارد نادر، درمان نشدن سینوزیت باعث ایجاد بیماری هایی مانند مننژیت، آبسه مغذی و عفونت استخوان می شود. بنابراین به شما توصیه می کنیم این بیماری را جدی بگیرید


عوارض سینوزیت

عوارض سینوزیت :

عوارض سینوزیت اغلب در موارد سینوزیت درمان نشده یا بد درمان شده دیده میشود . در موارد سینوزیت حاد ممکنست عفونت از محدوده بینی و سینوس خارج شده و نواحی مجاور مثل چشم و یا مغز را درگیرکند . این عوارض ممکنست به قیمت جان بیمار تمام شود .سینوزیت مزمن در اکثر موارد سبب مرگ نمیشود ولی به شدت باعث پایین آمدن کیفیت زندگی میشود که توضیح داده خواهد شد .

عوارض چشمی

گسترش عفونت به چشم از عوارض مهم بوده ودر بچه ها بیشتر دیده میشود . در طی چند روز از شروع سرماخورگی ، تورم پلکها شروع میشود .چشم حالت برجسته و بیرون زده پیدا میکند . بتدریج بینایی کاهش یافته وچشم توانایی حرکت را از دست میدهد و سرانجام نابینایی بی بازگشت ایجاد میشود .

عوارض مغزی

گاهی عفونت درمان نشده سینوس به مغز میرسد .علایم بصورت سردرد شدید وتب میباشد .تشنج ،هیجانزدگی و در نهایت خواب آلودگی وکوما ایجاد میشود .در صورت عدم درمان فوری ،مرگ حتمی است .

اختلال بویایی

از عوارض شایع سینوزیت میباشد و سبب اختلال در درک مزه غذاها میشود وبیماران از خوردن غذا لذت نمیبرند .بیمارانیکه دچار اختلال شدید بویایی میشوند ،در معرض خطر بازماندن شیر گاز یا سوختن غذا هستند چون وجود دود یا موادآلوده کننده در محیط را درک نمیکنند .

تغییر شکل صورت

پولیپ بینی که گاه در جریان سینوزیت دیده میشود در موارد شدید ممکنست سبب پهن شدن بینی و تغییرات چهره شود .

ضعف مزمن و خستگی

سینوزیت مزمن از علل شناخته شده خستگی مزمن میباشد .

بوی بد دهان

سبب کاهش اعتماد بنفس و عدم حضور در فعالیتهای اجتماعی میشود .

خلط مزاحم

احساس دایمی خلط و نیاز به دفع آن از مهمترین عوارض اجتماعی بیماری است .

محدودیت در فعالیتهای جسمی

خستگی زودرس و کم آوردن نفس شایع است .


سردرد سینوزیت چگونه است؟

سردردهای سینوسی موجب درد شدید در استخوان های گونه ها، پیشانی و بینی می شوند. معمولا درد با هر حرکت ناگهانی تشدید می یابد. گرفتگی بینی، کیپ شدن گوش ها، تب و ورم صورت از دیگر علائم آن می باشند.

سردرد سینوزیت

پاییز، فصل آلرژی هاست و فصل عود کردن سینوزیت. سینوزیت، بیماری شایعی ست و گاهی با سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته می شود.

سینوزیت معمولا بر اثر آلرژی یا ویروس ایجاد می شود. این بیماری درواقع التهاب سینوس های متصل به بینی است.

سردردهای عجیب و غریب و طولانی همراه با گرفتگی بینی از علائم آن است. گاهی ترشحات بینی آنقدر زیاد می شود که از همه کار می افتید و مجبور می شوید دستمال کاغذی به دست در همه جا ظاهر شوید.

سردردهای ناشی از سینوس‌ها هنگامی رخ می دهد که سینوس‌ها- حفرات‌های پر از هوای اطراف بینی، چشم‌ها و گونه‌ها- پرخون و ملتهب می‌شوند.

سردرد سینوزیتی، سردرد خاصی ست. اول صبح دردش بیشتر است و هنگام خم شدن شدید می شود. سینوزیت علاوه بر سردرد، درد گونه هم می آورد. در این جور مواقع معمولا با دندان درد اشتباه می شود، اما اگر به تک سرفه ها و بدخوابی توجه کنید، می فهمید که مبتلا به سینوزیت هستید.

کم رمقی، احساس خستگی و ضعف عمومی بدن و گاهی هم چشم درد از عوارض این بیماری ست.

سینوزیت بسیار شایع است، اما می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

دود سیگار در تشدید آن اثر زیادی دارد، پس باید از سیگار و سیگاری ها اجتناب کنید.

اگر به درمان سینوزیت توجه نکنید، احتمال آبسه مغز و مننژیت (التهاب و عفونت پرده مغزی) وجود دارد و بعد از درمان هم باید احتیاط کرد تا عود نکند و به مزمن تبدیل نشود
حتما برای درمان سینوزیت به پزشک مراجعه کنید، اما استفاده از بخور نیز موثر است.

سینوزیت از آن بیماری هایی است که کمتر جدی گرفته می شود، اما شما این اشتباه را مرتکب نشوید. سردردهای سینوزیتی، سردردهای طولانی و دردناکی ست و تشخیص آن آسان.

اگر چه خیلی از سردردهای مزمن تحت عنوان سردرد سینوسی شناخته می شوند، اما بیشتر این سردردها در واقع سردردهای میگرنی یا سردردهای تنشی می باشند.

درمان سردرد بر اساس نوع آن متفاوت می باشد. به این دلیل است که برای پزشک شما مهم است تعیین کند که آیا علائم سردرد شما واقعا مربوط به سینوس است یا نه. اگر سردرد شما واقعا مربوط به سینوس باشد، به احتمال زیاد تب خواهید داشت.

اما تاریخچه و سوابق جسمانی شما برای تعیین اینکه آیا سینوس های شما مسدود هستند یا نه کافی است، اما در برخی موارد نیاز به سی تی اسکن و ام آر آی می باشد.

درمان سردردهای سینوسی

در درمان سردرد سینوسی در واقع باید عفونت درمان شود.

در درمان این نوع سردرد از آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین یا ضد احتقان ها برای بهبود علائم استفاده می شود.

اسپری های ضد احتقان می تواند به مدت سه روز مورد استفاده قرار گیرند، اما استفاده ی طولانی مدت از آنها بر بهبود علائم تاثیر گذاشته و ممکن است بیماری شما را بدتر کند.

توصیه می کنیم قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک مشورت کنید، چرا که استفاده از برخی داروها ممکن است بیماری شما را بدتر کند.

گفتنی است ضداحتقان ها می توانند فشار خون را افزایش دهند. اگر فشار خونتان بالا است قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

اقدامات ساده ای مانند استفاده بیشتر از نوشیدنی ها یا شستن بینی با آب نمک می تواند برای بهبود سردرد مفید واقع شود
این تصور که آلرژی ها مسبب سردردهای سینوسی هستند، غلط است. اگرچه آلرژی ها می توانند موجب التهاب سینوس ها شوند و این امر منجر به سردرد می شود.

اگر آلرژی داشته باشید، درمان آلرژی شما سردرد شما را بهبود نخواهد بخشید. دو درمان جدا برای آن ها لازم است. برای اینکه از درمان درست بهره مند شوید باید به پزشک مراجعه کنید.

از یک دستگاه بخور یا یک اسپری بینی محلول نمکی مطابقه دستور پزشک استفاده کنید، تا به کاهش علائم سینوزیت کمک شود.

اگر مبتلا به آلرژی و آسم هستید، از پزشک بخواهید آنها را تحت کنترل در آورد.

به آرامی سر و گردن‌تان را تحت کشش قرار دهید.


سینوزیت و سرگیجه

سینوزیت و سرگیجه : یکی از دلایل سرگیجه میتواند مشکلات و التهاب سینوس ها باشد.گاهی بیمار به یک آنتی بیوتیک جواب نمی دهد.این بعلت مقاومت باکتری به این آنتی بیوتیک است که این پدیده درمان سینوزیت را مشکل می کند .بیماران می توانند با توجه به توصیه های پزشک از بروز این حالت جلوگیری کنند.

اگر به هر دلیل برای شما توسط پزشک آنتی بیوتیکی تجویز شد، توجه داشته باشید که در تمام طول مدت تعیین شده باید آنتی بیوتیک را مصرف کنید و اگر پس از چند روز احساس بهبودی کردید، هرگز درمان خود را قطع نکنید چون این کار باعث ایجاد باکتریهای مقاوم می شود.

اما درمان سینوزیت مزمن کمی متفاوت است.گرچه گاهی آنتی بیوتیک درمانی شدید، برای آن انجام می شود ولی گاهی برای درمان نیاز به جراحی است تا انسداد ایجاد شده در مسیر سینوس رفع شود.علاوه بر جراحی باز، امروزه جراحی سینوس با کمک اندوسکوپ نیز میسر شده است.با این وسیله جراح می تواند مستقیماً داخل سینوس را مشاهده کند و همزمان هر عاملی که غیر طبیعی بنظر می رسد مثل بافت بیمار و یا پولیپ را برداشته و یا کانالهای باریک بین سینوسها را پاک کند.

برای اینکه در هنگام ابتلا به سرماخوردگی و یا حملات حساسیت به سینوزیت دچار نشوید باید سینوسهای خود را در این مواقع مرتب پاک کنید و برای اینکار .از داروهای ضد احتقان خوراکی و یا قطره یا اسپری ضد احتقان بینی ( برای دوره کوتاه) استفاده کنید.مرتب فین کنید و بینی خود را از ترشحات پاکیزه کنید.

از مسافرتهای هوائی در مواقع ابتلا به سرماخوردگی و حساسیت پرهیز کنید و اگر مجبور به این کار هستید از اسپری های ضد احتقان قبل از بلند شدن هواپیما استفاده کنید تا از انسداد سینوس و عدم تخلیه ترشحات آن جلوگیری شود.اگر مبتلا به حساسیت هستید از چیزهائی که باعث تحریک شما و شروع حساسیت و علائم آن می شود اجتناب کنید و در صورت ابتلا به حساسیت از آنتی هیستامین و اسپری بینی برای کنترل آن استفاده کنید.


درمان سینوزیت

برچسبها: درمان قطعی سینوزیت مزمن , درمان سینوزیت در طب سنتی , درمان سینوزیت با بخور , درمان سینوزیت دکتر روازاده , درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه , درمان گیاهی سینوس چرکی , درمان سینوزیت دکتر خیراندیش , درمان سینوزیت در کودکان

درمان سینوزیت با طب سنتی نسخه حکیم حسین خیراندیش

در طب سنتی سینوزیت را به روش زیر می‌توان درمان نمود:

درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

روغن سیاهدانه یا قطره نازیل را به روش زیر داخل بینی بچکانید

1) شب اول یک قطره داخل بینی سمت راست
2 ) شب دوم یک قطره داخل بینی سمت چپ
3 ) شب سوم دو قطره داخل بینی سمت راست
4 ) شب چهارم دو قطره داخل بینی سمت چپ
5 ) شب پنجم سه قطره داخل بینی سمت راست
6 ) شب ششم سه قطره داخل بینی سمت چپ
7 ) بعداز این شش شب، یک هفته قطره را قطع کرده؛سپس دوباره به روش بالا یکبار دیگر ادامه بدهید؛ سپس درهفته چهارم، با آب ولرم و یک قاشق مرباخوری عسل هرشب استنشاق کنید.

توجه:

مالیدن اسانس نعنا یا روغن سیاهدانه روی پیشانی در این مدت مفید است.

درهنگام استفاده از روغن سیاهدانه سر باید کاملا رو به عقب باشدیا در حالت سجده قرار گیرد.

منظور از تعداد قطره ها ،قطره ای است که واقعا وارد سینوس‌ها شود؛ که اگر این کار را درست انجام داده باشید همه قطره‌ها وارد سینوس‌ها می‌شوند.

استفاده ازاین قطره معمولا دارای سوزش است و ریزش خلط پشت حلق را بیشتر می‌کند که امری طبیعی است. با این روش می‌توان مزمن‌ترین سینوزیت‌ها را درمان کرد.

نسخه دوم استاد حسین خیراندیش برای پیشگیری و درمان سینوزیت :

برای سینوزیت سر را پوشش بدهید به خصوص شب ها کلاه بر روی سر بگذارید این برای پیشگیری توصیه می شود.

برای درمان بخور اکالیپتوس و یک عطسه آور (ترکیبی از دو واحد سیاه دانه و پنج واحد پودر برگ خشک تنباکو) استعمال شود.

یا می توانید از قطره نازین عطسه آور که در مطب های طب سنتی و عطاری ها موجود است استفاده کنید.


همچنین بخوانید:

درمان سینوزیت در طب سنتی / درمان سینوزیت دکتر روازاده / درمان سینوزیت دکتر خیراندیش / درمان سینوزیت با بخور و روغن سیاه دانه


۱۰ درمان خانگی برای سینوزیت

برای رفع نشانه‌های سینوزیت می‌توانید از درمان‌های خانگی زیر استفاده کنید:

ترب کوهی :

به رفع عفونت از مجرای بینی کمک می‌کند. حاوی سولفور است و به عنوان آنتی‌بیوتیک طبیعی کار می‌کند. به این منظور یک برش باریک از ترب کوهی تازه را در دهانتان بگذارید و بمکید تا مزه‌ی آن کاملاً در بیاید و سپس آن را بجوید و بخورید. این کار را چندبار در روز تکرار کنید و به مدت یک هفته ادامه دهید تا عفونت کاملاً رفع شود.

شستشوی مجرای بینی :

سبب بیرون آمدن مخاط و مواد اضافی از سینوس‌ها می‌شود و علاوه بر این مجرای بینی را نیز مرطوب می‌کند. به این منظور: یک قاشق چایخوری نمک را با یک قاشق چایخوری آب اکسیژنه در یک لیوان آب گرم بریزید و از این محلول برای شستشوی مجرای بینی استفاده کنید. شستشو را یکبار در روز و به مدت چند روز تا بهبودی کامل ادامه دهید. بیشتر از یکبار در روز مجرای بینی را با این محلول شستشو ندهید، زیرا باعث تحریک مخاط تنفسی می‌شود. همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری نمک را با یک قاشق چایخوری جوش‌ شیرین در یک لیوان آب گرم بریزید و با این محلول بینی را شستشو دهید. از این محلول دو تا سه بار در روز می‌توانید استفاده کنید.

سرکه‌ی سیب :

ضد ویروس، ضدباکتری و ضد قارچ است و خاصیت ضدالتهاب نیز دارد که به درمان عفونت سینوس‌ها کمک می‌کند. استفاده از سرکه سیب در ابتدای سرماخوردگی، آنفولانزا یا آلرژی‌ها می‌تواند از عفونت سینوس‌ها پیشگیری کند. به این منظور دو قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید، و آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلول کنید و محلول حاصل را بنوشید. این نوشیدنی را سه بار در روز و به مدت ۵ روز میل کنید.

فلفل قرمز :

یکی از مؤثرترین درمان‌های خانگی برای باز کردن مجرای بینی است. علاوه براین فلفل قرمز سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و التهاب را کاهش و جریان خون را بهبود می‌بخشد. به این منظور یک قاشق چایخوری پودر فلفل را در یک فنجان آب گرم حل کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید. می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل هم به آن بیافزاید. این درمان را به مدت چند روز تا بهبود کامل ادامه دهید.

پیاز :

به عنوان یک ماده ضدالتهاب بسیار قوی برای سینوس‌ها کار می‌کند. علاوه بر این حاوی سولفور است که ضد باکتری و قارچ است. به این منظور یک پیاز را خورد کنید و در یک ظرف آب جوش بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، و بخار آن را به مدت ۵ دقیقه تنفس کنید. سپس محلول را صاف کنید و بنوشید. این درمان را چند بار در روز و به مدت یک هفته انجام دهید تا التهاب سینوس‌ها کاملاً از بین برود.

سیر :

یک آنتی‌ بیوتیک طبیعی است که برای مقابله با عفونت‌های ویروسی و باکتریایی سینوس‌ها بسیار مفید است به ویژه زمانی که عفونت باکتریایی باشد. علاوه بر این سیر خواص ضدقارچ نیز دارد. به این منظور دو حبه سیر را خورد کنید و در آب جوش بریزد و بخار آن را تنفس کنید. این کار را چند بار در روز تا بهبود بیماری تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه حبه سیر تازه در روز بخورید یا از آن در سوپ به همراه پیاز، ترب و فلفل استفاده کنید.

READ  اسهال / اسهال کودکان و بزرگسالان / اسهال درمان گیاهی و طب سنتی

زنجبیل :

خواص ضدباکتری، ضدویروس و ضد التهاب دارد و به رفع عفونت سینوس‌ها کمک می‌کند. پلی‌فنول موجود در زنجبیل به کاهش ترشح مخاط کمک می‌کند، در عین اینکه حرکت طبیعی مژک‌های بینی را نیز حفظ می‌کند. طبیعی بودن مژک‌های بینی برای سلامتی سینوس‌ها بسیار مهم هستند زیرا مواد حساسیت‌زا را فیلتر می‌کنند و از ورود آنها به سینوس‌ها پیشگیری می‌کنند. به اندازه‌ی یک بند انگشت زنجبیل تازه را خورد کنید، و در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بطور ملایم حرارت دهید. محلول حاصل را صاف کنید و با مقداری آب لیمو و کمی عسل مخلوط کنید و چندبار در روز بنوشید و این کار را تا بهبودی انجام دهید.

روغن پونه‌ی کوهی :

این روغن معطر خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد. علاوه بر این، ضد التهاب است و آنتی‌اکسیدان قوی و محرک سیستم ایمنی بدن است. به این منظور دو قطره از این روغن را در نیم فنجان آب بریزد و بجوشانید و بخار آن را تنفس کنید. این کار را تا رفع عفونت سینوس‌ها انجام دهید. راه دیگر اینست که دو قطره از این روغن را روی زبان بچکانید و این کار را روزانه به مدت یک هفته انجام دهید تا عفونت از بین برود.

زردچوبه :

ضد ویروس، ضد باکتری و ضد التهاب است و دارای ترکیبی به نام کورکومین است که تورم سینوس‌ها را کاهش می‌دهد و راه تنفسی را باز می‌کند. به این منظور به اندازه یک دانه‌ی عدس پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم بریزید و دوبار در روز با این محلول قرقره کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق چایخوری از پودر زردچوبه را با یک لیوان شیرگرم مخلوط کنید و کمی عسل به آن بیافزاید و روزانه به مدت یک هفته بنوشید تا عفونت رفع شود.

بخار :

تنفس بخار به رفع التهاب سینوس‌ها کمک می‌کند. همچنین کمپرس گرم نیز فشار و درد سینوس‌ها را کاهش می‌دهد. به این منظور از حمام آب داغ استفاده کنید و به مدت ده دقیقه در بخار تنفس کنید. این کار را می‌توانید روزانه انجام دهید. از یک حوله‌ی گرم نیز برای کمپرس گرم بر روی صورت می‌توانید استفاده کنید.

نکته

علاوه بر این درمان‌ها، ساده‌ترین درمان نوشیدن آب فراوان است که مخاط را رقیق می‌کند و راه تنفسی را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین استراحت کافی به سرعت بهبودی می‌افزاید.


۳۵ درمان خانگی سینوزیت که طبیعی و مؤثر هستند / مقاله دوم از: درمان خانگی سینوزیت

برای تسکین سینوزیت، راه‌های طبیعی وجود دارند که هم شامل کاربرد داروهای گیاهی می‌شوند و هم نیازمند انجام اقداماتی در خانه هستند؛ شما می‌توانید هر یک از این راه‌ها را به طور جداگانه انتخاب کنید، یا برای تسکین هر چه سریع‌تر سینوزیت‌تان برخی از آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نمایید.

درمان سینوزیت ۱: استفاده از ادویه‌های تند، یک انتخاب خوب برای درمان سینوزیت

شاید استفاده از ادویه‌های تند یکی از رایج‌ترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت به شمار برود. شاید همان‌طور که خیلی از شما بدانید، یکی از خصوصیت‌های سینوزیت گرفتگی نفس ناشی از غلظت مخاط است. آدم‌ها برای مقابله با این شرایط سخت، سال‌های سال از ادویه‌ها و غذاهای تند به عنوان راه‌حل موقتی برای تسکین سینوزیت استفاده کرده‌اند. شاید پیش از این نمی‌دانستید که غذاهای تند برای باز کردن بینی بسیار ایده‌آل هستند. در واقع، استفاده از غذاهای تند به عنوان راهی عالی برای درمان سینوزیت تلقی می‌شود؛ آن قدر عالی که شاید به آن علاقه‌مند شوید.

به گزارش نیویورک تایمز، غذاهای تند قادر هستند عفونت سینوس را به خوبی از بین ببرند. در واقع، به راحتی می‌توانید خوراکی‌های تند را در همه جا پیدا کنید، زیرا این قبیل خوراکی‌ها نظیر خردل، ترب کوهی، کاری، واسابی (شاید!)، فلفل قرمز و حتی نعناع فلفلی همیشه در اطراف‌تان در دسترس هستند. می‌توانید این خوراکی‌ها را هر روز یا هر وقتی میل کنید که سر و کله‌ی سینوزیت پیدا می‌شود. هم‌چنین می‌توانید در غذاهای‌تان از ادویه‌ها و طعم‌دهنده‌های تند استفاده کنید تا جذب آن‌ها در بدن‌تان آسان‌تر شود.

با این کار، از این‌که می‌بینید این خوراکی‌های تند چه اثری بر سینوزیت‌تان می‌گذارند، شگفت‌زده خواهید شد. پس از مصرف غذاها و خوراکی‌های تند تنفس‌تان به حالت عادی بر می‌گردد، و علائم سینوزیت‌تان به شکل قابل توجهی کاهش می‌یابند.

درمان سینوزیت ۲: هر روز عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت مصرف کنید

در میان بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت، عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت از قدرت درمانی بسیار بالایی برخوردار است؛ به خصوص اگر مدت زیادی باشد که با سینوزیت دست و پنجه نرم می‌کنید. می‌توانید با استفاده از هسته و گوشته‌ی گریپ فروت خشک و خرد شده عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت را به دست آورید. گریپ فروت دارویی طبیعی است که می‌تواند به طور موثر عفونت را کاهش دهد. عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت را می‌توان به شکل‌های مختلف استفاده کرد.

عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به شکل اسپری می‌تواند به رفع مخاط غلیظ در بینی، و هم‌زمان، به پیشگیری از رشد آلودگی‌های میکروبی در بافت‌های ملتهب و ضعیف سینوس کمک کند.
استفاده‌ی مرتب از عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت باعث می‌شود سینوزیت‌تان تحت کنترل قرار بگیرد و شما نیز احساس آسایش و راحتی بیش‌تری را تجربه کنید. ادامه‌ی این بخش را بخوانید تا اطلاعات بیش‌تری راجع به عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به دست آورید:

الف. ابتدا حدود ۱۸۰ میلی‌لیتر آب آماده کنید.
ب. سپس ۵ قطره عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت را در آن بچکانید.
پ. این دو را به خوبی با هم مخلوط کنید و روزی دو بار از آن بنوشید.

اگر علائم شدید‌تری را تحمل می‌کنید که عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت نمی‌تواند از پس آن‌ها بر بیاید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت ۳: ساخت دمنوش زردچوبه و ریشه‌ی زنجبیل

برای مبارزه با سینوزیت، استفاده از زردچوبه یا ریشه‌ی زنجبیل نیز ایده‌ی بسیار خوبی است. اگر در مورد انتخاب مناسب‌ترین درمان خانگی طبیعی برای سینوزیت‌تان دچار سردرگمی شده‌اید، باید مقداری زردچوبه مصرف کنید تا فورا مشکل‌تان تسکین یابد. زردچوبه حاوی خواص مفید بسیاری است که می‌توانند به کلی سینوزیت‌تان را بر طرف کنند. در اولین نگاه، زردچوبه به عنوان ادویه‌ی معطر رایجی به نظر می‌رسد که عموما در غذاهای مردم هندوستان و خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بخش نیز ماده‌ی تند دیگری را به شما معرفی می‌کنیم و امیدواریم بتواند در اسرع وقت سینوزیت‌تان را تسکین دهد. طبق یافته‌های علمی، زردچوبه حاوی مقدار زیادی ماده‌ی ضد التهابی طبیعی به نام کورکومین و هم‌چنین آنتی‌اکسیدان است. برخی‌ها با ترکیب زردچوبه با ریشه‌ی زنجبیل یا با درست کردن دمنوش آن به همراه مریم گلی، خود را از خواص فوق‌العاده‌ی این ادویه‌ی تند بهره‌مند می‌کنند. ترکیب زنجبیل و زردچوبه می‌تواند مخاط را از مجاری مسدود بینی بیرون بکشد، درد و فشار سینوس را بکاهد، و احساس بهتری را برای‌تان به ارمغان بیاورد. یکی دیگر از فواید ریشه‌ی زنجبیل آرام کردن ناراحتی معده است؛ ناراحتی معده نیز جزء عوارض جانبی پر شدن بیش از اندازه‌ی سینوس‌ها از مخاط به شمار می‌رود.

برای ساخت دمنوشی از زردچوبه و ریشه‌ی زنجبیل برای درمان موثر سینوزیت، باید ۲۴۰ میلی‌گرم آب داغ، ۱ قاشق غذاخوری عسل خالص، آب نصف لیمو، ۳ تا ۵ سانتی‌متر از زنجبیل، ۱ قاشق چای خوری زردچوبه، یک‌چهارم قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه، نصف قاشق چای خوری پودر دارچین، و اندکی فلفل هندی آماده کنید. فقط کافی است همه‌ی این‌ مواد را در آب داغ مخلوط کنید و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشند. سپس این دمنوش را به آرامی به هم بزنید و نوش جان کنید. بعد از نوشیدن این دمنوش وضعیت سینوزیت‌تان قطعا بهبود خواهد یافت.

درمان سینوزیت ۴: از راه‌های مختلف از سرکه سیب استفاده کنید

صحبت از سرکه سیب یعنی صحبت در مورد ماده‌ای چند کاره که نه تنها برای مداوای بسیاری از مشکلات اصلی سلامتی کاربرد دارد، بلکه به عنوان یکی از بهترین درمان‌‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت نیز به شمار می‌رود. سرکه سیب می‌تواند مخاط غلیظ موجود در مجرای بینی‌تان را پاک کند؛ ‌و به علاوه، گرفتگی بینی را نیز بر طرف نماید. برای حداکثر بهره‌مندی از خواص سرکه سیب راه‌های زیادی وجود دارد.

برای استفاده از نخستین راه، به ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب، ۱ قاشق غذاخوری عسل، و ۱ فنجان آب گرم نیاز دارید.
الف. عسل و سرکه سیب را در یک لیوان با هم مخلوط کنید.
ب. آب گرم را به آن‌ها اضافه کنید و همه‌ی مواد را خوب به هم بزنید.
پ. سپس، این محلول را روزی دو تا سه مرتبه بنوشید تا به سرعت از سینوزیت خلاص شوید.

برای انجام راه درمانی دوم، به یک‌چهارم فنجان سرکه سیب و ۴۵۰ میلی‌گرم آب نیاز دارید.
الف. سرکه سیب و آب را به خوبی با هم مخلوط کنید.
ب. اگر می‌خواهید سینوزیت‌تان به سرعت درمان شود، بهتر است دائما از این محلول در طول روز به مقدار اندک بنوشید.
پ. در صورت تمایل، حتی می‌توانید از کپسول یا قرص سرکه سیب نیز استفاده کنید.

برای انجام راه سوم،‌ باید نصف فنجان سرکه سیب و نصف فنجان آب آماده کنید.
الف. آب و سرکه سیب را به خوبی با هم مخلوط کنید.
ب. برای چند دقیقه به این محلول حرارت دهید.
پ. در نهایت، شعله را خاموش کنید، چشم و دهان‌تان را ببندید، و بخار متصاعد از این محلول را از راه بینی استنشاق کنید.
ت. این کار را چند دقیقه انجام دهید؛ و در طول روز نیز آن را مرتبا تکرار کنید تا به زودی از شر سینوزیت خلاص شوید.
ث. برای این‌که خیلی زود به نتیجه‌ی مثبت برسید،‌ باید حتما از سرکه سیب ارگانیک استفاده نمایید.

درمان سینوزیت ۵: بخور دادن با جوشانده‌ی دانه‌ی زنیان

بخور دادن یکی از درمان‌های خانگی معمول برای سینوزیت است؛ به ویژه بخور با داروهای گیاهی.

در این روش، قصد داریم شما را با درمان سنتی و محبوبی آشنا کنیم که عفونت سینوس و گرفتگی بینی را به سرعت تسکین می‌کند. در این روش درمانی، از خواص دانه‌ی زنیان بهره می‌گیریم که در روان کردن مخاط بینی و هم‌چنین باز کردن راه تنفس‌تان فوق‌العاده عمل می‌کند.

فرایند استفاده از دانه‌ی زنیان به ترتیب زیر است:
الف. ابتدا، باید ۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی‌ زنیان خرد شده را در آب جوش بریزید.
ب. در ظرف را ببندید تا از خروج بخار از آن جلوگیری کنید؛ اجازه دهید دانه‌های خرد شده‌ی زنیان چند دقیقه در آب جوش دم بکشد.
پ. سپس، این بخارات که دارای رایحه‌ی دانه‌ی زنیان هستند، استنشاق کنید.
ت. این کار را هر روز چندین بار تکرار کنید تا مطمئن شوید عفونت سینوس را تحت کنترل در آورده‌اید.
ث. حتی به جای دانه‌های زنیان می‌توانید از روغن نعناع فلفلی استفاده کنید و بخار آن را استنشاق نمایید. البته در این حالت نیز باید این فرایند را مرتبا تکرار کنید.

درمان سینوزیت ۶: استنشاق بخار روغن ارگانو (oregano)

از دیگر انواع روغن‌هایی که در میان بهترین درمان‌‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت جای دارند، روغن ارگانو است. این روغن با خواص ضد باکتریایی‌اش معمولا برای بهبود وضعیت سلامتی عمومی و هم‌چنین رفع گرفتگی مجرای بینی به کار می‌رود. برای پی بردن به خواص این روغن از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. چند قطره روغن ارگانو را در آب بریزید و آن‌ها را برای چند دقیقه بجوشانید.
ب. بعد از آن، شعله را خاموش کنید و بخار متصاعد شده از آن را استنشاق نمایید.
پ. برای چند دقیقه با چشمان بسته این کار را ادامه دهید.
ت. این فرایند را آن‌قدر تکرار کنید تا به طور کامل از شر سینوزیت خلاص شوید.
ث. در واقع، روغن ارگانو نه تنها می‌تواند سینوزیت را درمان کند، بلکه برای بهبود کارکردهای بیولوژیک بدن و مبارزه با عفونت نیز مفید است.

درمان سینوزیت ۷: پاکسازی بینی با سیر

اگر به دنبال بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت هستید، باید بدانید سیر در این مورد بسیار موثر و فوق‌العاده‌ است. در بسیاری از پژوهش‌ها، ثابت شده است سیر حاوی ترکیباتی شیمیایی است که می‌تواند عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، و قارچی را نابود کند. از آن‌جا که سینوزیت یک عفونت باکتریایی است، سیر با مبارزه علیه این باکتری‌ها به درمان سینوزیت کمک می‌کند.

اولین توصیه این است که بخور سیر بدهید.
الف. باید ۳ تا ۴ حبه سیر و مقداری آب آماده کنید.
ب. آب را در ظرفی بریزید و برای چند دقیقه بجوشانید.
پ. همین که آب جوش آمد، سیرهای خرد شده را در آب بریزید.
ت. بعد از چند دقیقه، شعله را خاموش کنید؛ سرتان را با فاصله‌ی مناسب روی ظرف قرار دهید و برای جلوگیری از هدر رفتن بخار، روی سرتان حوله‌ یا پارچه‌ای تمیز بکشید.
ث. در این مرحله تنها کاری که باید انجام دهید این است که بخارات آب و سیر را استنشاق کنید؛ این کار به روان شدن مخاط و تسکین فوری سینوزیت کمک می‌کند.
ج. هر دفعه که لازم است، این کار را انجام دهید.

دومین دستورالعمل، درست کردن سوپ یا نوشیدنی با ترکیب سیر و زردچوبه است.
الف. ابتدا، آب را بجوشانید و ۱ تا ۲ حبه سیر در آن بیندازید.
ب. سپس، نصف قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
پ. یک فنجان از این ترکیب را بنوشید و به طور مرتب این کار را تکرار کنید تا نتیجه‌ی آن را بر سینوزیت‌تان مشاهده نمایید.

سومین روشی که قصد داریم به شما توصیه کنیم، به ترتیب زیر است:
الف. برای خلاصی سریع از گرفتگی بینی و ناراحتی‌های مربوط به آن، تا آن‌جا که می‌توانید سیر خام را به تنهایی بخورید.
ب. یا حتی می‌توانید سیر را به همراه پیتزا یا نان مخصوص مصرف کنید تا از عفونت سینوس رهایی یابید.
پ. ولی به خاطر داشته باشید، بدون مشورت با پزشک به کودکان سیر ندهید یا چنان‌چه به نوزادتان شیر می‌دهید، سیر مصرف نکنید.

درمان سینوزیت ۸: هر روز تخم شنبلیله مصرف کنید

اگر بخواهیم در مورد موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت صحبت کنیم و تخم شنبلیله را نادیده بگیریم، بسیار کوتاهی کرده‌ایم. تخم شنبلیله مانند سربازی قدرتمند با کمک خواص ضد التهابی‌اش جلوی پیروزی سینوزیت را می‌گیرد.

بنابراین، مصرف تخم شنبلیله برای‌تان بسیار مفید است زیرا باعث مداوای عفونت سینوس می‌شود. روش استفاده از آن بسیار آسان است:

الف. مقداری تخم شنبلیله را در یک لیوان آب بریزید.
ب. آن را خوب به هم بزنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد.
پ. اجازه دهید کمی خنک شود، سپس آن را گرم بنوشید.
ت. این کار را بارها و بارها تکرار کنید تا از عفونت سینوس خلاص شوید.
ث. ولی تخم شنبلیله ممکن است برخی عوارض جانبی نیز داشته باشد، از این رو، پیش از مصرف آن باید با پزشک‌تان مشورت نمایید.

درمان سینوزیت ۹: برای پاکسازی بینی از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید

آیا دائما به دنبال بهترین درمان خانگی طبیعی برای سینوزیت هستید و هیچ یک مورد انتظارتان نیست؟ به همین دلیل، توصیه می‌کنیم برای درمان موثر سینوزیت از روغن اوکالیپتوس استفاده کنید. روغن اوکالیپتوس با کارکرد مسلم‌اش، نه تنها باکتری‌های عامل عفونت سینوس را از بین می‌برد،‌ بلکه هم‌چنین عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می‌بخشد و از این طریق، بیماری سینوزیت‌تان را به سرعت بر طرف می‌کند. فرایند انجام این درمان خانگی به این ترتیب است:

الف. ابتدا، لازم است ۱ تا ۲ قطره روغن اوکالیپتوس را روی یک دستمال تمیز بچکانید.
ب. سپس، رایحه‌ی آن را استنشاق کنید تا به سرعت سینوزیت‌تان تسکین یابد.
پ. یا هم‌چنین می‌توانید مقداری از این روغن را روی بالش‌تان بریزید تا وقتی به خواب می‌روید، ‌استنشاق بوی عطر آن بتواند آسایش بیش‌تر و خواب عمیق‌تری برای‌تان به ارمغان بیاورد.
ت. این فرایند را بارها و بارها تکرار کنید تا عفونت سینوس‌تان را تحت کنترل در آورید.

هم‌چنین می‌توانید از روغن اوکالیپتوس به شیوه‌های دیگر نیز استفاده کنید؛ از جمله این‌که چند قطره روغن اوکالیپتوس یا روغن نعناع فلفلی را در اطراف حمام‌تان بچکانید، سپس با آب گرم حمام کنید تا رایحه‌ی آن را در فضای حمام استشمام نمایید.

یا این‌که در صورت تمایل می‌توانید از درمان خانگی سنتی دیگری نیز استفاده کنید؛ به این ترتیب که چند قطره روغن اوکالیپتوس را در یک ظرف بزرگ یا یک کاسه‌ی کوچک حاوی آب جوش بچکانید. سپس یک حوله روی سرتان بکشید و با چشمان بسته بخار متصاعد از آب جوش را استنشاق کنید.

بعد از مدتی با استفاده از این روش،‌ تورم دیواره‌های مخاطی بینی‌تان به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت و سینوزیت‌تان به سرعت تسکین خواهد یافت.

درمان سینوزیت ۱۰: هر روز آب گوجه فرنگی داغ بنوشید

گوجه فرنگی نوعی میوه است که کاربردهای مثبت فراوانی دارد. گوجه فرنگی نه تنها به عنوان یک ابزار برای زیبایی پوست یا عاملی برای خنک شدن در هوای داغ استفاده می‌شود، بلکه هم‌چنین در میان بهترین و فوق‌العاده‌ترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت نیز قرار دارد. پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند گوجه‌ فرنگی سرشار از ویتامین A و خواص ضد التهابی است که می‌تواند دیواره‌های مخاطی حفره‌ی سینوس را کاملا کاهش ‌دهد. مراحل ذیل را طی کنید تا به زودی سینوزیت‌تان تسکین یابد:

الف. ابتدا یک فنجان آب گوجه فرنگی را در یک ماهیتابه بریزید و بجوشانید.
ب. هم زمان، ۱ قاشق غذاخوری سیر خرد شده، نصف قاشق غذاخوری سس تند، ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو و مقداری نمک کرفس را به گوجه فرنگی اضافه کنید.
پ. همه‌ی مواد را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید چند دقیقه‌ی دیگر روی حرارت بجوشد.
ت. در نهایت، مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود؛ این نوشیدنی را دست‌کم روزی ۲ مرتبه بنوشید تا از شر عفونت سینوس خلاص شوید.

درمان سینوزیت ۱۱: بوی پیاز را استشمام کنید تا سینوزیت‌تان تسکین یابد

پیاز یکی دیگر از موادی است که لازمه‌ی هر آشپزخانه است. جای تعجب نیست، پیازی که به خاطر گوگرد موجود در آن، یک ضد باکتری شناخته شده است،‌ به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت به شمار رود. برای مداوای عفونت سینوس، باید پیاز مصرف کنید؛ بنابراین می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی نمایید:

الف. یک عدد پیاز را به قطعات کوچک خرد کنید.
ب. مقداری آب را بجوشانید و پیازهای خرد شده را در آن بریزید.
پ. اجازه دهید این مواد ۵ دقیقه‌ی دیگر نیز بجوشند.
ت. سپس، آن‌ها را از روی حرارت بردارید و داخل یک کاسه‌ی کوچک بریزید؛ و بخارات آن را استنشاق کنید.
ث. چند دقیقه این کار را انجام دهید تا گرفتگی بینی و عفونت سینوس‌تان به خوبی بر طرف شود.
ج. راه ساده‌ی دیگر این‌که، یک تکه پیاز را جلوی بینی‌تان بگیرید و بوی آن را برای چند دقیقه استشمام کنید.
چ. هر وقت احساس ناراحتی ناشی از عفونت سینوس به سراغ‌تان آمد، مراحل بالا را انجام دهید.

درمان سینوزیت ۱۲: آب نمک درست کنید

مسلما هر وقت احساس ناراحتی ناشی از عفونت سینوس به سراغ‌تان آمده باشد، دست‌کم یک بار استفاده از محلول آب و نمک به شما توصیه شده است. اگر شما هم به شدت به استفاده از آن علاقه دارید، پس حتما می‌توان محلول آب و نمک را نیز در میان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت قرار داد. برای ساخت محلول قدرتمند آب و نمک برای درمان سینوزیت، دستورالعمل زیر را انجام دهید:

READ  درمان غلبه بلغم / درمان غلبه سودا / درمان غلبه صفرا / درمان غلبه دم

الف. ابتدا، یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان بریزید.
ب. سپس ۱ تا ۲ قاشق چای خوری آب گرم را به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
پ. لیوان را پر از آب تازه کنید.
ت. دقت کنید، آب داغ به آن اضافه نکنید؛ بهتر است از آب ولرم استفاده نمایید.
ث. سپس، یک قوری بینی شوی یا ابزار اسپری بینی را با محلول بالا پر کنید.
ج. بعد از آن، سرتان را کمی کج کنید و محلول را با استفاده از یکی از ابزارهای بالا به آرامی وارد یکی از سوراخ‌های بینی‌تان کنید.
چ. اکنون اجازه دهید محلول از سوراخ دیگر بینی‌تان خارج شود و مخاط درون آن را پاک نماید.
ح. این کار را با سوراخ دیگر بینی‌تان نیز انجام دهید تا به طور کلی از شر سینوزیت و علائم آن خلاص شوید.

ولی باید به یاد بسپارید این کار را هرگز پیش از خواب انجام ندهید زیرا ممکن است باعث شود مخاط سینوس به گوش‌تان نیز راه یابد و دچار عفونت گوش شوید.

درمان خانگی سینوزیت ۱۳. با ترب کوهی سینوزیت‌تان را بر طرف کنید

در میان درمان‌های خانگی که تاکنون برای سینوزیت عنوان کردیم، چندین ادویه و غذای تند وجود داشتند که برای درمان سینوزیت‌تان بسیار موثر بودند. ترب کوهی نیز یکی دیگر از این خوراکی‌های تند است که می‌تواند به درمان گرفتگی بینی ناشی از سینوزیت کمک کند؛ دستورالعمل زیر راهی خاصی را برای استفاده از ترب کوهی در درمان سینوزیت نشان می‌دهد:

الف. ابتدا، ترب کوهی را به قطعات کوچک خرد کنید.
ب. سپس، یک تکه ترب کوهی را در دهان‌ بگذارید.
پ. آن را چند دقیقه در دهان‌تان نگه دارید تا رایحه‌ی ترب کوهی به سینوس‌های‌تان راه یابد و باکتری‌های ایجاد کننده‌ی مخاط را که باعث عفونت سینوس می‌شود، از بین ببرد.
ت. بعد از آن‌که به تدریج بوی ترب کوهی خرد شده در دهان‌تان از بین رفت، آن را بجوید و ببلعید تا از شر مخاط گلوی‌تان نیز خلاص شوید.
ث. اگر این درمان خانگی تاثیر مثبتی بر بیماری‌تان گذاشت،‌ آن را ادامه دهید تا کاملا از شر این بیماری رهایی یابید.

درمان سینوزیت ۱۴: مرتبا دمنوش زنجبیل (چای زنجبیل) بنوشید

زنجبیل نیز از دیگر خوراکی‌های فوق‌العاده‌ای است که در درمان خانگی سینوزیت به طور موثر کمک‌تان می‌کند. زنجبیل با خواص ضد التهابی‌اش، به شکل گسترده برای آرام کردن ناراحتی معده به کار می‌رود.

برای درمان سینوزیت نیز از زنجبیل استفاده می‌شود، زیرا رایحه‌ی آن برای باز کردن بینی بسیار خوب است و می‌تواند به شما احساس آرامش بیش‌تری بدهد و سینوزیت‌تان را نیز به خوبی کاهش دهد.

الف. ابتدا، زنجبیل را به تکه‌های کوچک خرد کنید.
ب. برای ۱۰ دقیقه آن‌ها را در آب داغ بخیسانید.
پ. بعد از آن، دمنوش را صاف کنید و نوش جان نمایید.
ت. یا حتی می‌توانید بخارات آن را نیز استنشاق کنید تا به سرعت از شر سینوزیت خلاص شوید.

درمان سینوزیت ۱۵: عصاره‌ی برگ فرنجمشک را غرغره کنید

فرنجمشک نیز از دیگر درمان‌های خانگی طبیعی عالی برای سینوزیت به شمار می‌رود زیرا برگ‌های این گیاه حاوی خواص مفید فراوانی هستند که می‌توانند با ویروس‌های عامل عفونت سینوس مبارزه کنند.

برای تسکین عفونت‌تان از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، مقداری برگ خشک شده‌ی فرنجمشک آماده کنید.
ب. سپس، آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید.

پ. محلول را صاف کنید و سپس آن را غرغره نمایید.
ت. این کار را حداقل روزی دو مرتبه انجام دهید تا به سرعت از شر عفونت سینوس خلاص شوید.

درمان سینوزیت ۱۶: سوپ داغ بخورید تا گرفتگی بینی‌تان بر طرف شود

درست کردن سوپی حاوی مواد سالم و مفید برای گرفتگی بینی از دیگر درمان‌های خانگی عالی برای سینوزیت به شمار می‌رود. به علاوه، سوپ‌های خانگی بسیار مفید و بی‌خطر هستند و بر خلاف سوپ‌های آماده که از فروشگاه‌ها خریداری می‌کنید،‌ لازم نیست نگران بهداشت آن‌ها باشید.

بر اساس مقاله‌ای در نیویورک تایمز،‌ مفیدترین نوع سوپ برای درمان عفونت سینوس،‌ سوپ مرغ است. این سوپ واقعا به درمان گرفتگی بینی کمک می‌کند زیرا بخاراتی که از آن متصاعد می‌شود برای بیماران مبتلا به سینوزیت مطلوب و مناسب است. برخی مطالعات ثابت کرده‌اند مواد موجود در سوپ می‌توانند بر عفونت سینوس تاثیرات ضد التهابی داشته باشند. پس حتما سوپ مرغ را امتحان کنید،‌ و اگر در درمان سینوزیت‌تان موثر بود، مصرف آن را ادامه دهید؛ هم‌چنین می‌توانید از انواع دیگری از نوشیدنی‌ها که دارای بخارات مفید و مناسبی برای گرفتگی بینی‌‌تان هستند نظیر دمنوش زنجبیل یا دمنوش گرم عسل و لیمو استفاده کنید. هر دوی این دمنوش‌ها دارای بخاراتی هستند که تا حفره‌های سینوس‌ها پیش می‌روند و می‌توانند سینوزیت‌تان را به طور موثر درمان کنند. هنگام درست کردن سوپ یا دمنوش برای افزایش قدرت آن‌ها در برابر سینوزیت می‌توانید مقداری ادویه‌ تند نیز به آن‌ها اضافه کنید.

درمان سینوزیت ۱۷: خودتان را با مکمل‌های ویتامین C تقویت کنید

ویتامین C ماده‌ی معدنی و بسیار مهمی برای سلامتی شما است؛ به خصوص وقتی دچار سینوزیت شده باشید. وقتی به سینوزیت مبتلا می‌شوید، دستگاه ایمنی‌تان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به منظور تقویت دستگاه ایمنی برای پیشگیری از بروز علائم غیر منتظره‌ای در سینوس‌های‌تان، باید ویتامین C بیش‌تری در بدن جذب کنید.

این ویتامین به شکل‌های مختلفی نظیر کپسول، شربت، قرص روکش‌دار و غیره در دسترس‌تان قرار دارد و به عنوان یکی از داروهای بدون نسخه‌ی عالی برای تقویت دستگاه ایمنی شناخته می‌شود.

از این رو، بدون شک برای تکمیل رژیم غذایی‌تان باید از مکمل‌های ویتامین C استفاده کنید. برخی مطالعات ثابت کرده‌اند این ویتامین در تقویت دستگاه ایمنی و بهبود سطح سلامتی‌تان واقعا موثر است. در نهایت،‌ وقتی دستگاه ایمنی‌تان تقویت شود، سینوزیت‌تان نیز درمان خواهد شد. برای دستیابی به بهترین نتیجه، باید مکمل ویتامین C‌ را انتخاب کنید که محتوی اسرولا باشد.

درمان سینوزیت ۱۸: در نقاط خاص بدن‌تان از طب فشاری استفاده کنید

برای درمان عفونت سینوس، ‌علاوه بر انجام بسیاری از درمان‌های خانگی طبیعی موجود در این مقاله، می‌توانید از برخی اقدامات سنتی نظیر طب فشاری استفاده کنید تا درد یا فشار ناشی از سینوزیت در شما کاهش یابد. عده‌ای معتقدند با امتحان طب فشاری، عفونت سینوس‌تان کاهش خواهد یافت.

روش انجام این کار به این صورت است که با قسمت نرم سر انگشتان‌تان بر دو طرف بینی و روی ابروها فشار ملایمی وارد کنید تا دردتان کاهش یابد و گردش خون در اطراف دیواره‌ی‌ مربوط به حفره‌های سینوسی بیش‌تر شود. با انجام این کار،‌ التهاب‌تان کاهش می‌یابد و احساس بهتری خواهید داشت. ولی پیش از وارد آوردن فشار بر صورت‌تان، باید نقطه‌ی دقیق آن را بدانید تا از ایجاد درد غیرمنتظره در صورت‌تان پیشگیری نمایید؛ برای این‌ کار بهتر است از یک متخصص طب فشاری کمک بگیرید.

درمان سینوزیت ۱۹: به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب نقش مهمی در تعیین وضعیت سلامتی‌تان ایفا می‌کند. خوب یا بد بودن وضعیت سلامتی‌تان به چگونگی و میزان خواب‌‌تان در شبانه‌روز بستگی دارد. توصیه‌هایی مبنی بر داشتن خواب کافی شاید خیلی پیش پا افتاده به نظر برسند، ولی رعایت این توصیه بهترین تاثیر را بر سینوزیت‌تان خواهد داشت.

خوب بخوابید تا بدن‌تان در مبارزه علیه عفونت احساس بهتری داشته باشد. اگر به شدت به کارها و مشاغل روزانه مشغول هستید یا حتی شب‌ها نمی‌توانیم لحظه‌ای چشم روی هم بگذارید،‌ در هر ساعت از روز هر قدر وقت کردید، کمی چرت بزنید تا بدن‌تان انرژی از دست رفته‌اش را باز یابد. اگر با درد و ناراحتی ناشی از سینوزیت دست به گریبان هستید،‌ و به دلیل گرفتگی بینی و درد ناشی از این بیماری به خوبی نمی‌توانید بخوابید، باید از دستگاه‌های بخارساز یا رطوبت‌ساز هوا با رایحه‌های گیاهی کمک بگیرید و در ضمن، همیشه باید سرتان را کمی بالاتر از بدن قرار دهید و هوای اتاق‌تان پاکیزه و با تهویه‌ی مناسب باشد. این اقدامات باعث می‌شوند هنگام خواب هوایی تازه و مرطوب تنفس کنید. یک بار دیگر توصیه می‌کنیم، اگر این اقدامات به درمان سینوزیت‌تان کمک نکرد، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت ۲۰: برای درمان سینوزیت از بروملین استفاده کنید

بروملین که به آسانی در ساقه‌های آناناس یافت می‌شود، به عنوان یک مکمل دارویی شناخته می‌شود ولی بسیاری آن را یکی از بهترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت می‌شناسند. در واقع، بروملین یک آنزیم پروتئین‌کافت است که برای مبارزه علیه علائم تورم استفاده می‌شود. به علاوه، سال‌ها است که مردم آمریکای مرکزی و جنوبی به طور گسترده از این ماده برای درمان سوءهاضمه و التهاب استفاده می‌کنند؛

و هم‌چنین بروملین ماده‌ی مورد علاقه‌ی هیئت علمی و مشاوره‌ای سازمان غذا و داروی آلمان است که آن را برای تسکین تورم و التهاب بعد از عمل، به ویژه عمل سینوس توصیه می‌کند. طبق یافته‌های برخی پژوهشگران، بروملین فرایند تسکین و بازیابی از سینوزیت را تسریع می‌کند.
از دیدگاه مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، بروملین مکمل خوبی است که به درمان انواع گوناگونی از بیماری‌ها کمک می‌کند؛ و به ویژه در کاهش التهاب ناشی از جراحات و عفونت‌ها نیز موثر است. این مرکز پزشکی هم‌چنین تاکید می‌کند، بروملین می‌تواند بر کاهش عطسه و هم‌چنین مخاط بینی تاثیرگذار باشد؛ این دو علامت مستقیما با سینوزیت در ارتباط هستند؛ هم‌چنین بروملین می‌تواند التهاب و تورم ناشی از رینیت آلرژیک را کاهش دهد.

به طور کلی، استفاده از بروملین گزینه‌ی ایده‌آلی است که برای خلاصی سریع از شر سینوزیت باید آن را انتخاب کنید. هنگام انتخاب و استفاده از بروملین باید دقت کنید که این دارو با داروهای مصرفی دیگرتان تداخل نداشته باشد؛ در این شرایط، پیش از مصرف، با مسئول مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک مشورت کنید.

درمان سینوزیت ۲۱: آب بنوشید تا به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی کنید

همیشه به بدن‌تان آبرسانی کنید – ظاهرا هر وقت دچار مشکلات جدی سلامتی می‌شوید، این توصیه‌ی لازم‌الاجرا را از زبان همه‌ی مشاوران بهداشتی و پزشکان شنیده‌اید. سینوزیت هم از این قاعده مستثنی نیست. همان‌طور که برخی مسئولان بهداشتی گفته‌اند، هر گاه کل بدن‌تان سالم باشد، هر بخشی از بدن‌تان برای پیشگیری از هجوم بیماری‌ها به اندازه‌ی کافی قدرتمند خواهد بود. به این معنی که هر گاه بدن‌تان به اندازه‌ی کافی آبرسانی شده باشد، عفونت‌های سینوسی جایی برای پنهان شدن در بدن‌تان نخواهند داشت. این روش درمان بسیار آسان است، ولی واقعا یکی از موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت به شمار می‌رود.

باید مطمئن شوید که به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی می‌شود؛ در غیر این‌ صورت، هر روز باید به طور میانگین ۸ تا ۱۰ لیوانِ پر آب بخورید؛ نه خیلی کم‌تر و نه خیلی بیش‌تر. یا هم‌چنین می‌توانید آب میوه‌های بدون قند، انواع دمنوش‌های گرم، و آب گوشت نوش جان کنید. این مایعات واقعا از راه‌های گوناگون به بدن‌تان کمک می‌کنند، به ویژه این‌که با مرطوب نگه داشتن سینوس‌ها برای از بین بردن سینوزیت نیز مفید هستند. باید در طول روز به مقدار نسبی آب بنوشید، ولی باید از نوشیدن مایعاتی حاوی قند، کافئین یا الکل پرهیز کنید، زیرا آن‌ها با کاهش سطح آب بدن باعث غلیظ شدن مخاط و انسداد مجاری ملتهب هوا می‌شوند.

میزان مناسب مصرف آب میان آدم‌ها متفاوت است، ولی قاعده‌ی طلایی این است که “‌روزی حداقل ۸ لیوان حدودا ۲۳۰ میلی‌گرمی آب بنوشید‌”‌ تا مجرای بینی‌تان را مرطوب نگه دارید و از بروز سینوزیت پیشگیری نمایید. هر گاه ادرارتان بی‌رنگ و شفاف شود، به این معنی است که به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی می‌کنید.

درمان سینوزیت ۲۲: با کمپرس سرد یا گرم فشار سینوس را کاهش دهید

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای پیشگیری از سینوزیت مجرای بینی‌تان باید به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد. وقتی دچار سینوزیت می‌شوید، به این معنی است که بینی‌تان دچار کم‌آبی شده است، و برای تامین رطوبت لازم باید به اقدامات درمانی نظیر استفاده از کمپرس گرم دست بزنید. برخی معتقدند با گذاشتن کمپرس گرم و مرطوب بر روی صورت می‌توان سینوزیت را تا حدودی کنترل کرد. به گفته‌ی دکتر لین، استفاده از کمپرس گرم احساس راحتی خوشایندی برای بینی‌تان به همراه دارد،

به علاوه، استفاده از کمپرس مرطوب می‌تواند باعث رطوبت بینی و تسکین فشار سینوس شود.
در واقع، می‌توانید برای این کار هم از کمپرس سرد و هم از کمپرس گرم استفاده کنید، ولی کمپرس گرم مطلوب‌تر است، و با گذاشتن آن روی پیشانی و اطراف چشم‌ها که مستقیما تحت تاثیر عفونت سینوس دردناک و ملتهب هستند، احساس آرامش خواهید کرد.

آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی توصیه می‌کند،‌ کمپرس گرم را به مدت سه دقیقه روی سینوس‌های‌تان قرار دهید، و سپس کمپرس سرد را به مدت ۳۰ ثانیه جایگزین آن کنید. این کار را ۳ دفعه پشت سر هم تکرار کنید، و کل این فرایند را ۲ تا ۶ مرتبه در طول روز انجام دهید. یا حتی می‌توانید راه دیگری را نیز امتحان کنید: یک ظرف را پر از آب داغ کنید؛ حوله‌ی نرمی دور سرتان بپیچید و صورت‌تان را نزدیک ظرف نمایید. سپس لازم است بخار آب را استنشاق کنید. این کار واقعا درد و ناراحتی‌تان را کم می‌کند و با مرطوب کردن بینی‌تان باعث تسکین سینوزیت می‌شود.

این نکته را به خاطر بسپارید: هرگز علائم جدی‌تر سینوزیت را نادیده نگیرید و هر گاه با علائمی نظیر درد یا تورم اطراف چشم‌ها، سر درد شدید، تورم پیشانی، گرفتگی و درد گردن،‌ تنگی نفس، و دو بینی مواجه شدید، لحظه‌ای درنگ نکنید و برای دریافت درمان‌های مناسب‌تر فورا به پزشک مراجعه کنید.

درمان سینوزیت ۲۳: یک رطوبت ساز یا بخار ساز در خانه داشته باشید

رطوبت ساز یا بخارساز یکی از وسایل ضروری است که اگر به دنبال درمان سریع سینوزیت‌تان هستید، باید یکی از آن را در خانه داشته باشید. همان‌طور که ممکن است بدانید، یکی از عوامل اصلی که به عفونت سینوس منجر می‌شود، خشکی هوا است. برای حل این مشکل، به شدت توصیه می‌شود دستگاه رطوبت سازی را در خانه یا در اتاق‌تان داشته باشید تا هوای اطراف‌تان را به اندازه‌ی کافی مرطوب کند؛ ولی برای جلوگیری از ایجاد آلرژی‌های قارچی باید مطمئن شوید این دستگاه به اندازه‌ی کافی تمیز باشد، زیرا دستگاه رطوبت ساز کثیف می‌تواند باعث رشد و تکثیر قارچ‌ها شود.

مورد دیگری که باید به آن توجه کنید این است که نباید محیط زندگی‌تان را بیش از اندازه خشک و بیش از اندازه مرطوب نگه دارید.
وقتی محیط اطراف‌تان بیش از اندازه مرطوب باشد، ممکن است باعث رشد قارچ‌ها شود و این مسئله نیز می‌تواند به بروز سینوزیت منجر شود. وقتی محیط اطراف بیش از اندازه خشک باشد، در صورتی که شما نیز بیش از اندازه حساس باشید احتمال ابتلا به سینوزیت در شما بالا می‌رود. به طور کلی، استفاده از رطوبت ساز در روزهای خشک سال در اتاق خواب یکی از بهترین راه‌ها برای دور شدن از سینوزیت است. به علاوه، همیشه باید به سطح رطوبت خانه‌تان دقت کنید. به گفته‌ی کارشناسان، وجود ۳۵ تا ۵۰ درصد رطوبت در فضای خانه کافی و مناسب است.

بخارساز نیز دستگاهی ضروری است که در روزهای مبارزه در برابر سینوزیت می‌تواند آرامش را به بدن‌تان بازگرداند. ولی هنگام استفاده از این قبیل دستگاه‌ها باید مراقب باشید؛ هرگز آن را در یک گوشه‌ی اتاق رها نکنید، در عوض هر روز آن را تمیز کنید تا از رشد باکتری در این دستگاه پیشگیری نمایید. باید ذرات مه تولید شده به وسیله‌ی این دستگاه را تنفس کنید، نه بخار آب؛ زیرا بخار داغ می‌تواند باعث آسیب شود، بنابراین دقت کنید این دستگاه بخار سرد تولید کند، و نه بخار داغ؛ تا از بروز سوختگی در بدن به ویژه صورت جلوگیری کند.

درمان سینوزیت ۲۴: استنشاق گیاهی یا رایحه درمانی برای تسکین سینوزیت

نمی‌توان انکار کرد درمان‌هایی که در آن‌ها از داروهای گیاهی استفاده می‌شود، همواره یکی از موثرترین و بی‌خطرترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت هستند. برای مداوای سینوزیت، استنشاق بخار متصاعد از منابع گیاهی یا طبیعی بسیار مفید است. این کار نه تنها به طور کلی سینوزیت‌تان را درمان می‌کند، بلکه هم‌چنین شما را دائما در آرامش نگه می‌دارد.

در واقع، اگر بتوانید از محصولات گیاهی یا رایحه درمانی نظیر اوکالیپتوس، رزماری، و نعناع فلفلی استنشاق کنید، قادر خواهید بود باکتری‌های موجود در بینی‌تان را از بین ببرید و علائم انسداد سینوس‌های‌تان را به سرعت تسکین دهید. با وجود این، به گفته‌ی دکتر لین، ساز و کار این روش درمانی هم‌چنان مشخص نیست. ولی آدم‌ها هم‌چنان باور دارند این روش یکی از موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت است. برای نمونه، با استنشاق نعناع با هر بار ورود هوا به داخل مجرای بینی‌تان حس خنکی خوشایندی تجربه کنید و هم‌چنین احساس کنید مجرای بینی‌تان باز شده است.

منابع گیاهی همواره در دسترس‌تان قرار دارند و بسیار امن و بی‌خطر هستند. می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌های مواد بهداشتی، داروخانه‌ها، و عطاری‌ها خریداری کنید. بنابراین، اگر از مشکل سینوس رنج می‌برید، بهتر است گیاهانی نظیر نعناع فلفلی، اوکالیپتوس، علف لیمو بهره ببرید؛ در این صورت، وضعیت‌تان به سرعت رو به بهبودی می‌رود.

درمان سینوزیت ۲۵: بینی‌تان را شستشو دهید

وقتی دچار سینوزیت می‌شوید، نباید شستشوی بینی را به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سینوزیت نادیده بگیرید. در این روش، از قوری بینی شوی به عنوان یکی وسیله‌های ضروری برای شستشوی بینی استفاده می‌شود؛ مشاوران بهداشتی استفاده از این وسیله را به شدت توصیه می‌کنند زیرا به شکلی بی‌خطر و طبیعی عفونت‌های مجاری بینی را پاک می‌کند و هم‌چنین فشار سینوس‌ها را نیز درمان می‌نماید. برای شروع، لازم است مقداری مواد مختلف را آماده کنید و مراقب باشید از مصرف زیاده از حد آن‌ها خودداری نمایید زیرا باعث آسیب و ناراحتی به بافت داخل مجاری تنفسی‌تان می‌شوند.

الف. یک چهارم قاشق غذاخوری جوش شیرین، و یک چهارم قاشق غذاخوری نمک درشت را به حدود ۲۳۰ میلی‌گرم آب اضافه کنید. اگر سوراخ‌های بینی‌تان کاملا گرفته است، باید یک چهارم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی نیز به آن اضافه کنید.
ب. به یاد داشته باشید، هرگز از آب خیلی داغ استفاده نکنید، زیرا باعث حساسیت و آسیب به بافت داخلی بینی می‌شود. فقط باید از آب جوشیده‌ی ولرم یا آب مقطر استفاده کنید.
پ. برای هر یک از سوراخ‌های بینی‌تان این کار را جداگانه انجام دهید، و به دقت از دستورالعمل‌های موجود در جعبه‌ی قوری بینی‌‌شوی پیروی نمایید.

اگر بتوانید این روش درمانی را روزی دو بار انجام دهید، بسیار عالی است؛ یک بار صبح بعد از بیداری، و یک بار نیز شب قبل از خواب. حتما به خاطر بسپارید، پیش از استفاده از قوری بینی‌شوی، آن‌ها به دقت با آب داغ و صابون بشویید و بگذارید کاملا خشک شود.

درمان سینوزیت ۲۶: بینی‌تان را با محلول آب و نمک شستشو دهید

به شستشوی بینی با محلول آب و نمک لاواژ می‌گویند؛ یعنی شستشوی کامل مجاری بینی. برای انجام این کار، ابتدا به قوری بینی‌شوی یا یک بطری مخصوص، و هم‌چنین به محلول ساده‌ی آب و نمک نیاز دارید که در خانه می توانید آن را تهیه کنید (مراجعه شود به بخش ۱۲). به گفته‌ی سازمان غذا و داروی ایالات متحده، با شستشوی بینی تمام گرد و غبار، خاک، آلودگی‌ها،‌ و باقی مانده‌های عفونت به طور کامل از بینی‌تان خارج می‌شوند،‌ و هم‌زمان مخاط غلیظ نیز روان و رقیق می‌شوند.

READ  کاهش کورتیزول / درمان کورتیزول بالا / کاهش کورتیزول با طب سنتی

به علاوه، شستشوی بینی می‌تواند حتی به کاهش علائم حساسیت در بینی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی کمک کند. به طور کلی، اگر از سینوزیت رنج می‌برید، برای رهایی سریع از شر این بیماری عذاب‌آور دستورالعمل درمانی زیر را انجام دهید:
الف. ابتدا سرتان را به یک سمت کج کنید، به طوری یکی از سوراخ‌های بینی‌تان بالا و دیگری پایین قرار بگیرد.
ب. با دهان نفس بکشید،‌ و لوله‌ی ظرف حاوی آب و نمک را روی سوراخ بینی بالایی بگذارید و محتوای آن را وارد بینی‌تان کنید؛ اجازه دهید این محلول از سوراخ بالایی وارد و از سوراخ پایینی بینی‌تان خارج شود.
پ. بینی‌تان را با فشار هوا تمیز کنید، و سرتان به سمت مخالف کج کنید و این کار را تکرار نمایید.

با این حال، برای شستشوی بینی باید به یک نکته توجه کنید: برای این کار حتما لازم است از آب مقطر یا استریل‌ شده‌ای استفاده کنید که در بسته، جوشیده، و خنک باشد. هرگز نباید مستقیما از آب لوله‌کشی استفاده کنید؛ به علاوه، برای جلوگیری از عفونت بیش‌تر، ظرف مورد نظر نیز باز عاری از هرگونه آلودگی باشد.

درمان سینوزیت ۲۷: فواید استفاده از آب و نمک، و قوری بینی‌شوی برای درمان سینوزیت

نمک ماده‌ای بی‌خطر و طبیعی است. به علاوه، هزاران سال است از این ماده به عنان محلول بهداشتی برای شستشوی بینی، چشم، و دهان استفاده می‌شود، و این ماده در امور بهداشتی بسیاری به آدم‌ها کمک کرده است. هم‌چنین می‌توانید در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بهداشتی به آسانی داروهایی را بیابید که در تولید‌شان از نمک استفاده شده است، زیرا این ماده کاربردهای فراوانی دارد. نمک حاوی خواص قوی ضد التهابی است، از این رو، از این ماده به طور گسترده برای حل مشکلات مربوط به ضعف دستگاه ایمنی بدن استفاده می‌شود.

برای مقابله با سینوزیت، می‌توانید با ساخت محلول آب و نمک بینی‌تان را شستشو دهید.
ولی نباید آب و نمک را با فشار هوا یا هر روش دیگر وارد بینی‌تان کنید، بلکه برای این کار باید از قوری بینی‌شوی کمک بگیرید. اگر این وسیله را در اختیار ندارید، توصیه می‌کنیم یکی از آن را خریداری کنید. این وسیله‌ی دستی کوچک که شبیه چراغ علاءالدین است، از جنس سرامیک یا پلاستیک درست می‌شود و آن را می‌توان به آسانی از داروخانه‌ها تهیه کرد.

این نوع قوری دارای لوله‌ای است که محلول را از یک سوراخ بینی وارد می‌کند، و آن محلول متعاقبا از سوراخ دیگر خارج می‌شود. برای این‌ کار، کافی است سرتان را کج نگه دارید و محلول آب و نمکی را که قبلا آماده کرده‌اید، با استفاده از قوری بینی‌شوی به ترتیب وارد هر دو سوراخ بینی‌تان کنید؛ این کار باعث شستشوی حفره‌ی بینی، پاک کردن مخاط غلیظ، و تمیز کردن آلودگی‌هایی می‌شود که قبلا استنشاق کرده‌اید. استفاده از قوری بینی‌شوی نه تنها به تسکین سینوزیت کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین مواد تحریک‌کننده‌ی عامل سینوزیت را نیز از بینی‌تان خارج می‌نماید. به خاطر بسپارید، برای کسب نتیجه‌ی مطلوب، دو دفعه از قوری بینی‌شوی استفاده کنید.

درمان سینوزیت ۲۸: پیش از امتحان درمان‌های طبیعی سراغ آنتی ‌بیوتیک ‌ها نروید

اگر می‌خواهید فورا از شر سینوزیت خلاص شوید، نباید به سرعت سراغ آنتی‌بیوتیک بروید، زیرا استفاده‌ی بی‌مورد از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند باعث ایجاد مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک و رشد ابر میکروب‌ها (میکروب‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک) در بدن‌ شود؛ از این رو، استفاده از این داروها در درمان علائم سینوزیت اثربخش نیست.

مطالعه‌ای توسط مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا نشان داده است، هر دو گروه از بزرگسالان مبتلا به سینوزیت که در یک دوره‌ی ۱۰ روزه تحت دارونما (پلاسیبو) یا آنتی ‌بیوتیک آموکسی‌سیلین قرار گرفتند، در روز سوم نشانه‌هایی از بهبودی را مشاهده کردند.

درمان سینوزیت ۲۹: از ورود مواد آلرژی‌زای موجود در هوا به بینی‌تان جلوگیری کنید

در حقیقت، موجود زنده‌ای که در خارج از خانه‌ی شما زندگی می‌کنند نیز می‌توانند بر سینوزیت‌تان تاثیر بگذارند. برخی از رایج‌ترین تحریک‌کننده‌های موجود در فضای بیرون از خانه را آلودگی‌ها موجود در هوا، دود خودروها، و گرد و غبار تشکیل می‌دهند.

اگر در معرض تحریک‌کننده‌های زنده و غیر زنده‌ی موجود در هوا قرار بگیرید، یقینا سینوزیت‌تان وخیم‌تر مي‌شود. از این رو، اگر دچار سینوزیت هستید، بهترین توصیه این است که پیش از خروج از خانه یا محل کار برای محافظت از خود در برابر مواد آلرژی‌زای مضر موجود در هوای بیرون که باعث سنگین‌تر شده سینوزیت‌تان می‌شوند، از ماسک‌های بهداشتی و تمیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، اگر سوار خودرو هستید، پنجره‌ها را ببندید و در صورت امکان از سیستم تهویه‌ی هوا در خودرو استفاده کنید تا از ورود عوامل آلرژی‌زای بیرون به داخل خودرو و استنشاق آن‌ها جلوگیری کنید. در نتیجه، از عوامل آلرژی‌زای هوا که بر سینوزیت‌تان تاثیر منفی می‌گذارند دوری کنید، و با استفاده از روش‌های مناسب از هجوم آن‌ها به بدن‌تان پیشگیری نمایید.

درمان سینوزیت ۳۰: شرایط مناسبی را برای زندگی در خانه‌تان فراهم کنید

یک حقیقت مسلم که هنگام ابتلا به سینوزیت‌ باید همیشه به یاد داشته باشید، این است که محیط اطراف‌تان می‌تواند تاثیر شدیدی بر شرایط سلامتی‌تان داشته باشد. اگر می‌خواهید به سرعت از شر سینوزیت خلاص شوید، باید محیط اطراف‌تان، به ویژه خانه‌تان، را تمیز،‌ تازه، و مرتب نگه دارید.

در واقع، آدم‌ها همیشه به دنبال خانه‌ای با مصرف انرژی بهینه و اقتصادی هستند، ولی به این موضوع توجه نمی‌کنند که خیلی از اقداماتی که برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی انجام می‌دهند می‌تواند مشکلات سینوسی را تشدید کند، زیرا در نهایت خانه‌شان را هوای مانده و آلوده فرا می‌گیرد، و این مسئله می‌تواند بسیار مضر باشد.

برای مقابله با این مشکل و داشتن خانه‌ای با تهویه‌ی مناسب، باید در روزهای گرم اجازه دهید هوای تازه وارد خانه شود؛ البته به شرط این‌که هوای بیرون آلوده نباشد که خود باعث وخامت آلرژی می‌شود.

البته هم‌چنان بین تمیز کردن یا تمیز نکردن کانال‌های سیستم گرمایش و سرمایش بحث در میان است، زیرا عده‌ای می‌گویند عفونت سینوس‌تان بعد از تمیز کردن کانال‌ها سریع‌تر رشد کرد. به گفته‌ی برخی متخصصین، این افراد به این دلیل بیمار می‌شوند که گرد و غبار موجود در هوا به شدت افزایش می‌یابد. با وجود این، اگر خانه‌تان مرطوب، قارچ‌زده یا پر از گرد و غبار است، هر از گاهی تمیز کردن کانال‌ها برای‌تان لازم و مفید است. به طور کلی، باید فیلترهای سیستم تهویه‌ی هوا را مرتبا عوض کنید تا سلامتی‌تان را حفظ و از رشد عفونت‌های سینوسی پیشگیری نمایید.

درمان سینوزیت ۳۱: از مواد تحریک‌ کننده داخل خانه اجتناب کنید

یکی از بهترین درمان‌های پیشگیرانه‌ی خانگی برای سینوزیت که به شکلی بسیار ساده ولی موثر شما را ابتلا به عفونت سینوس دور می‌کند، اجتناب از مواد تحریک‌کننده در خانه است. یعنی تمیز کردن هوای داخل خانه و بیرون راندن هوای آلوده از آن. آدم‌های به طور ناخودآگاه هوای داخل خانه‌شان را آلوده می‌کنند و همین مسئله با وخامت وضعیت سینوس منجر می‌شود. از این رو، همواره باید از مواد تحریک‌کننده داخل خانه اجتناب کنید.

باور کنید یا نه، استفاده از اسپری‌های مو، لوازم آرایشی،‌ محصولات پاک‌کننده، دود سیگار یا دیگر مواد مضر در خانه واقعا می‌تواند باعث وخامت سینوزیت‌تان شود. اگر مستعد ابتلا به سینوزیت باشید، دودها یا عطرهای داخل خانه می‌توانند باعث رشد عفونت در سینوس‌های شوند؛ به ویژه دود سیگار که عامل اصلی عفونت سینوسی به شمار می‌رود. از این رو، از اعضای خانواده‌تان درخواست کنید داخل خانه سیگار نکشند و از این طریق، هوای داخل خانه را تازه و سالم نگه دارید. اگر از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، حتما مرتبا به صورت هفتگی آن را حمام کنید. ممکن است اگر ارتباط نزدیک با حیوانات را کاهش دهید، عفونت سینوس‌تان نیز کاهش یابد.

درمان سینوزیت ۳۲: از اتاق خواب‌تان در برابر مواد آلرژی ‌زا محافظت کنید

اتاق‌ خواب یکی از بخش‌های مهم و حیاتی یک خانه است. داشتن خواب کافی و سالم یا ابتلا به اختلال خواب عمدتا به رعایت یا عدم رعایت استانداردهای لازم در اتاق خواب بستگی دارد. یک اتاق خواب عالی و مناسب جایی است که با ورود به آن احساس آرامش کنید، فضای آن تمیز و تازه و بدون رطوبت، نم، گرد و غبار، و آلودگی باشد، و تهویه‌ی آن به صورت مناسب انجام شود. خوابیدن در اتاق خواب استاندارد نه تنها خواب عمیق و سالمی را برای‌تان به ارمغان می‌آورد، بلکه هم‌چنین در مبارزه علیه سینوزیت به طور کامل به شما کمک می‌کند.

باید اتاق خواب‌تان عاری از مواد آلرژی‌زا باشد، زیرا آلرژی می‌تواند باعث وخامت عفونت سینوسی شود؛ به علاوه، باید به این نکته توجه کنید که عفونت سینوسی معمولا شب‌های دارای رشد سریع‌تری است. با استفاده از برخی روش‌ها نظیر پوشاندن بالش‌تان با ملحفه‌ای تمیز و راحت، خارج کردن گرد و غبار از خانه، و گردگیری و تمیز کردن اتاق خواب به صورت مرتب می‌توانید از ابتلا به آلرژی‌ها پیشگیری کنید. هرگز حیوانات خانگی‌تان را کنار خود در تخت‌خواب نخوابانید. با انجام این کارها، اتاق‌تان همیشه تمیز و سالم می‌ماند و از هجوم عفونت‌ها با سینوس‌های‌تان در امان می‌مانید.

درمان خانگی سینوزیت ۳۳: همیشه خنک بمانید

اگر می‌خواهید فورا از شر سینوزیت خلاص شوید، باید بدانید سرعت درمان این بیماری به خودتان و بهبود شرایط زندگی‌تان نیز بستگی دارد.

آیا می‌دانستید وقتی دمای اتاق بسیار بالا باشد، دیواره‌های بینی نیز خشک می‌شود، و در این هنگام، غلظت مخاط داخل آن و خطر ابتلا‌ی‌تان به سینوزیت نیز افزایش می‌یابد.

با این‌که دمای مناسب دقیقی برای داخل خانه ذکر نشده است، خودتان می‌توانید برای بهبود وضعیت‌تان از ساده‌ترین راه شروع کنید: پوشیدن انواع لباس‌ها و پوشش‌های راحت و مناسب. هم زمان، خودتان می‌توانید با ارزیابی شرایط بینی‌تان دمای اتاق را پیش‌بینی کنید.

اگر داخل بینی‌تان احساس خشکی نمی‌کنید، و هر روز صبح هنگام بیداری، دچار خونریزی از بینی یا گرفتگی بینی نمی‌شوید، دمای‌ اتاق‌تان مناسب است.

درمان سینوزیت ۳۴: از رژیم غذایی تحریک‌کننده اجتناب کنید

آن‌قدر تعداد درمان خانگی سینوزیت برای سینوزیت زیاد است که شاید در انتخاب گزینه‌ی درمانی ساده و مناسب برای خود دچار سردرگمی شوید. ولی بهتر است با ساده‌ترین گزینه شروع کنید که به نوعی، مهم‌ترین نقش را در فرایند خلاصی از شر سینوزیت ایفا می‌کند: اجتناب از رژیم غذایی تحریک کننده.

شاید پیش از این به این نکته توجه نکرده باشید که میان سینوزیت و رژیم غذایی‌تان ارتباط وجود دارد؛ ولی در حقیقت، این دو با یکدیگر در ارتباط هستند.

با حفظ رژیم غذایی سالم، مشکل سینوس‌تان بر طرف خواهد شد. از طرف دیگر، با داشتن رژیم غذایی ناسالم و مضر، سرعت رشد سینوزیت‌تان بیش‌تر خواهد شد. توصیه می‌کنیم از برخی تحریک‌کننده‌ها و مواد آلرژی‌زای خوراکی در رژیم‌ غذایی‌تان نظیر قند، لبنیات یا گلوتن که عامل اصلی عفونت سینوسی هستند، اجتناب کنید.

اگر نمی‌خواهید دائما با سینوزیت دست و پنجه نرم کنید، سعی کنید این قبیل غذاها را از رژیم غذایی روزانه‌تان حذف کنید. در عوض، رژیم غذایی‌تان را سرشار از خوراکی‌هایی کنید که به اندازه‌ی کافی دارای مواد معدنی و مغذی باشند تا بتوانید خود را از شر سینوزیت در امان نگه دارید.

درمان خانگی سینوزیت ۳۵: دقیقا بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید

آگاهی دقیق از شرایط بدنی و وضعیت سینوزیت‌تان بسیار ضروری است. پس از مطالعه‌ای تعداد زیادی از درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت، توصیه‌ی بسیار ساده‌ای برای‌تان داریم: دقیقا بدانید چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید. همان‌طور که شاید بدانید، سینوزیت شامل علائم بسیاری است که درمان‌های خانگی مذکور در این مقاله فقط می‌توانند موارد اصلی آن‌ را بر طرف کنند؛ یعنی این‌که اگر پس از استفاده از این درمان‌های خانگی شرایط سینوس‌تان تغییری نکرد یا علائم‌تان وخیم‌تر شد، باید فورا نزد پزشک بروید و از وی کمک بخواهید.

مراجعه به پزشک اطلاعات کاملی از شرایط سینوس‌تان را در اختیارتان خواهد گذاشت؛ پزشک با انجام سی‌تی اسکن از بینی و سینوس‌های‌تان، انسدادهای فیزیکی داخل آن‌ها را شناسایی، و در مورد امکان جراحی آن تصمیم‌گیری می‌کند. به علاوه، اگر مدت‌ها است دچار سینوزیت هستید و بیماری‌تان کهنه و دچار تب شده‌اید، باید به سرعت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا با انجام اقدامات پزشکی مناسب سینوزیت‌تان را به طور کلی ریشه‌کن کند.

آن‌چه تاکنون درباره درمان خانگی سینوزیت گفته شد، موثرترین درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت بودند، ولی قصد داریم یک بار دیگر در این مقاله مهم‌ترین نکات لازم برای کاهش موثر عفونت سینوسی را بر شماریم.
الف. برای درمان خانگی سینوزیت پیش از همه، لازم است عوامل اصلی عفونت سینوسی‌تان را پیدا کنید تا از مبتلا شدن به سینوزیت پیشگیری نمایید.
ب. برای درمان گرفتگی مجاری بینی و تسکین عفونت سینوس باید یک رطوبت ساز برای خانه‌تان تهیه کنید.
پ. اگر می‌خواهید از حمام گیاهی استفاده کنید، باید مدت کوتاهی در حمام بایستید و بخارات متصاعد شده از روغن گیاهان استنشاق کنید سینوزیت‌تان به سرعت تسکین یابد. برای درمان عفونت سینوس‌های‌تان باید دست‌کم روزی ۲ بار از حمام گیاهی استفاده کنید.
ت. برای پاکسازی مخاط و حفظ رطوبت می‌توانید از برخی انواع وسیله‌هایی نظیر قوری بینی‌شوی یا سرنگ‌های مخصوص استفاده نمایید. ولی پیش از استفاده از این وسایل، باید آن‌ها را به خوبی و با دقت بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شوند.
ث. داشتن خواب کافی در درمان خانگی سینوزیت بسیار حائز اهمیت است. باید به اندازه‌ی کافی بخوابید تا بدن‌تان نیز در مبارزه علیه عفونت سینوسی به اندازه‌ی کافی قوی باشد.
ج. به یاد داشته باشید، هنگام خواب سرتان را از بدن‌تان بالاتر قرار دهید تا انسداد بینی‌تان به طور کامل بر طرف شود.
چ. برای آن‌که در مبارزه علیه سینوزیت به اندازه‌ی کافی قدرتمند باشید، باید به ورزش نیز توجه کنید؛ انجام تمرینات بدنسازی و تناسب اندام معمولا می‌تواند به فرایند درمان سینوزیت سرعت ببخشد.
ح. برای تقویت دستگاه ایمنی بدن‌تان و تسکین سریع عفونت سینوس‌ها می‌توانید از روغن یا کپسول جگر ماهی کاد استفاده کنید.
خ. هم‌چنین لازم است از ابتلا به سرماخوردگی و آلرژی‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد التهاب شوند پیشگیری کنید تا کمتر به سینوزیت دچار شوید.
د. برای محدود کردن رشد سینوزیت، باید از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها و هوای آلوده اجتناب کنید.
ذ. از بخارات و مواد شیمیایی قوی که باعث تحریک دیواره‌ی سینوس‌ها می‌شوند، اجتناب کنید.
ر. همواره به خاطر داشته باشید، برای اجتناب از عفونت‌‌های باکتریایی و ویروسی که عامل اصلی سینوزیت محسوب می‌شوند باید مسائل بهداشتی را رعایت نمایید. رعایت مسائلی مانند شستن مرتب دست‌ها، استفاده از ماسک هنگام رفتن به بیرون از خانه، و غیره می‌توانند در کنترل سینوزیت به شما کمک کنند.
ز. برای جلوگیری از رشد عفونت سینوس‌ها از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار، و هم‌چنین از کشیدن سیگار خودداری کنید.
ژ. همیشه به خاطر داشته باشید، به اندازه‌ی کافی به بدن‌تان آبرسانی کنید و همواره خانه‌تان را تمیز و مرتب نگه دارید تا از ورود ذرات گرد و غبار به بینی‌تان جلوگیری کنید، و به این وسیله، سینوزیت‌تان را به طور کامل درمان نمایید.
سینوزیت می‌تواند نشانه‌ای از ضعف شدید دستگاه ایمنی بدن‌تان باشد.
این بیماری ممکن است ناشی از عوامل مضر داخل یا خارج از بدن‌تان ایجاد شود. برخی افراد ممکن است در یافتن درمان مناسب برای چنین بیماری آزاردهنده‌ای نظیر سینوزیت دچار اشتباه شوند، و بدون آگاهی از این‌که تعداد فراوانی از درمان‌های خانگی طبیعی برای سینوزیت وجود دارد که به مبتلایان به این بیماری کمک می‌کنند به طور کامل از شر آن خلاص شوند، سراغ داروهای شیمیایی می‌روند که می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه نمود.


سینوزیت ، علایم و درمان آن در کودکان

سینوزیت عبارت است از عفونت سینوس های گونه و پیشانی. سینوس ها گروهی از حفره های پر از هوا هستند که در اطراف چشمها و بینی قرار گرفته اند. این حفره ها سبب سبک شدن استخوان های جمجمه و تشدید صوت در سر می شوند. عفونت سینوس در شیرخواران نادر است زیرا سینوس ها در این کودکان هنوز تکامل کافی نیافته است ؛ اما در بچه هایِ بزرگتر، سینوزیت همراه با علائمی مثل سرماخوردگی ، سرفه یا گلودرد دیده می شود. از آنجایی که سینوس ها با مخاط بینی پوشیده می شوند و با حلق فوقانی نیز ارتباط دارند، عفونت این مناطق (بینی و حلق) می تواند به راحتی به سینوس ها منتقل شود. همچنین چون سینوس ها از طریق سوراخهایی در حفره های بینی باز و تخلیه می شوند، در هنگام سرماخوردگی که مخاط بینی ملتهب می شود ممکن است این سوراخها بسته شده و احتمال عفونت سینوس ها افزایش یابد. ترشح زرد – سبز بینی می تواند علامت سینوزیت باشد. در ضمن سینوزیت در صورت عدم درمان می تواند به نوع مزمن تبدیل شود.

علائم احتمالی:

ترشح سبز – زرد چرکی از بینی، درد بر روی گونه ها یا پیشانی، درد در هنگام حرکت دادن سر، تب خفیف، انسداد بینی.

نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:

۱- اگر کودک شما مبتلا به سرماخوردگی ، سرفه یا گلودرد شده، به تغییر رنگ ترشحات بینی وی توجه کنید؛

۲- بینی کودک را از نظر وجود جسم خارجی در آن بررسی کنید. در صورت وجود جسم خارجی ترشحات بینی ممکن است بدبو و خونی باشد. در صورتی که نمی توانید به راحتی جسم خارجی را بیرون بیاورید به پزشک مراجعه کنید؛

۳- اگر جسم خارجی در کار نیست، برای رفع احتقان بینی از بخور آب جوش استفاده کنید؛

۴- در صورتی که ترشح سبز – زرد بینی بیشتر از ۲ روز ادامه یابد با پزشک مشورت کنید.

اقداماتی که پزشک انجام می دهد:

-در صورت تشخیص سینوزیت، پزشک برای رفع عفونت ، یک داروی آنتی بیوتیک تجویز می کند. همچنین ممکن است دارویی برای رفع احتقان بینی توصیه کند تا امکان تخلیه سینوس ها به داخل بینی فراهم شود؛

-اگر عفونت ادامه یابد، باید برای جلوگیری از مزمن شدن سینوزیت، برای مدت طولانی آنتی بیوتیک مصرف شود؛

-اگر سینوزیت عود کننده و مکرر باشد ممکن است لازم باشد برای تخلیه سینوس ها به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

اقداماتی که شما می توانید برای کمک به کودک انجام دهید:

-اگر کودک از سردرد یا تب شاکی است می توانید از شربت استامینوفن استفاده کنید؛

-برای رفع علائم سینوزیت از بخور آب گرم استفاده کنید؛

-اتاق کودک را بیش از اندازه گرم نکنید. سعی کنید هوای اتاق کودک خنک و مرطوب باشد زیرا هوای خشک علائم سینوزیت را بدتر می کند.