فواید آب زغال اخته / مضرات زغال اخته یا کرن بری / عوارض کرن بری

میوه 10 آگوست 2018

فواید آب زغال اخته / مضرات زغال اخته / عوارض زغال اخته

آب زغال اخته یا کرن بری Cranberry از عفونت و ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کند، شدت این قبیل بیماری ها را کاهش داده و همچنین، از آسیب به اکسیداتیوهای مربوط به سن، پیشگیری خواهد کرد. در نتیجه، برای اکثر افراد سالم، نوشیدن آب کرن بری مفید است.

نوشیدنی زغال اخته می تواند بیماری هایی مانند رفلاکس معده را بدتر کند، زیرا خاصیت اسیدی دارد. همچنین، ممکن است برخی از افراد، به هنگام نوشیدن آب کرن بری یا زغال اخته احساس کنند طعم خوبی نداشته و باعث حساسیت و آسیب به لثه ها و لب ها می شود.

تحقیقات درباره مزایای این نوشیدنی در مراحل اولیه قرار دارد، اما مطالعات نشان می دهد که آب کرن بری خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی بسیار زیادی دارد.

اکثر مردم می توانند این نوشیدنی را با خیال راحت مصرف کرده و یا میوه آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.


در این مطلب خواهید خواند:

فواید نوشیدنی زغال اخته

جلوگیری از آسیب های مربوط به سن

بهبود سلامت قلب

درمان عفونت مجاری ادراری

حفظ و بهبود سلامت گوارشی

جلوگیری از عفونت

بهبود سلامت بانوان بعد از یائسگی

مضرات زغال اخته

قیمت زغال اخته

نتیجه گیری


فواید آب زغال اخته

فواید آب زغال اخته

فواید زغال اخته

فواید نوشیدنی زغال اخته یا کرن بری عبارت است از:

  1. جلوگیری از آسیب های مربوط به سن

با گذر زمان و افزایش سن، مواد شیمیایی به نام رادیکال های آزاد در بدن تشکیل شده و باعث آسیب به اکسیداتیوها می شوند که دقیقا این مورد با مسائل بهداشتی، از جمله موارد زیر، ارتباط مستقیم دارد:

برخی مواد شیمیایی در آب زغال اخته به صورت ترکیبی یا آنتی اکسیدانی هستند که با رادیکال های آزاد مضر، مبارزه می کنند. وجود این آنتی اکسیدان ها بدین معناست که مصرف میوه یا آب زغال اخته و کرن بری، از آسیب های مربوط به سن، به بافت های بدن، جلوگیری می کند.

READ  ازگیل / خواص و مضرات ازگیل / طبع ازگیل / کاشت ازگیل

مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که مواد شیمیایی موجود در زغال اخته، فعالیت آنتی اکسیدان ها با pH پایین را بهبود می بخشد. همچنین با وجود این که انواع توت ها آنتی اکسیدان های قوی تری نسبت به آب کرن بری دارند، این نوشیدنی فواید خاص خود را دارد.

  1. بهبود سلامت قلب

تحقیقات نشان می دهد که مواد تشکیل دهنده مختلف موجود در آب زغال اخته ممکن است باعث بهبود سلامت قلب شود.

این میوه حاوی مواد شیمیایی به نام پلی فنول است که عملکرد قلب را بهتر می کند. تحقیقی که در سال 2011 بر روی زنان مبتلا به سندروم متابولیک انجام شد، نشان داد که آب کرن بری آنتی اکسیدان های موجود در پلاسمای خون را افزایش می دهد. همچنین، افرادی که این نوشیدنی را مصرف می کنند، دارای میزان کمتری لیپوپروتئین کم چگالی (LDL) بودند که به عنوان کلسترول نوع بد شناخته شده است.

تحقیق دیگری در سال 2011 اثبات کرد که آب زغال اخته می تواند سلامت افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر را بهبود بخشد. سرعت متوسط ​​موج پالس شريان کاروتيد-فمورال، که برای اندازه گيری میزان سفتی شریان ها استفاده می شود، در میان افرادی که، در آزمایشگاه، نوشیدنی کرن بری مصرف کردند، کاهش یافته است.

  1. درمان یا پیشگیری از عفونت مجاری ادراری (UTI)

مطالعه ای که در سال 2017 و بر اساس دانش میکروبیولوژی انجام شد، نشان داد که اثرات ضد باکتری آب زغال اخته، میزان بروز UTI در موش ها را کاهش می دهد.

کاهش بروز UTI به نظر می رسد که به خاطر خاصیت ضد باکتریایی کرن بری برای کاهش کلونی شدن اشرشیا کولی در مثانه باشد. این باکتری، که به عنوان E. coli شناخته می شود، اصلی ترین علت ابتلا UTIs است.

محققان، بر اساس مطالعه ای که در سال 2016 و  در موسسه بهداشت و درمان، در زمینه داروهای جایگزین انجام شد، نتیجه گرفتند که در پسران ختنه نشده که آب کرن بری نیز مصرف کرده و در گذشته نیز، مکررا، مبتلا به عفونت مجاری ادراری بودند، نسبت به افرادی که ختنه شده و همچنین از دارو نما (PLACEBO) استفاده می کردند، میزان عفونت باکتریایی بسیار کمتر است.

READ  بادمجان / خواص و مضرات بادمجان (تنوری یا کبابی) و کلاهک آن / طبع بادمجان

نویسندگان، همچنین، متوجه شدند که آب کرن بری ممکن است از رشد پاتوژن های باکتریایی جلوگیری کند.

  1. حفظ و بهبود سلامت گوارشی

شواهد نشان می دهد که مواد فیتوشیمیایی موجود در زغال اخته نقش مهمی در بهبود سلامت گوارش دارند.

در مطالعه منتشر شده در سال 2018، در مجله علوم مواد و کشاورزی، علاوه بر سایر فواید کرن بری، اثرات مفید آن بر گوارش نیز گزارش داده شد.

این تحقیق خاطر نشان کرد که جلوگیری از تولید باکتری دیگری به نام H.Polari، در معده، به منظور افزایش سلامت دستگاه گوارش است، البته این تحقیق، نیاز به مطالعه بیشتری خواهد داشت.

  1. جلوگیری از عفونت

برخی از مواد شیمیایی در زغال اخته ممکن است به مبارزه با ویروس ها و باکتری ها کمک کنند.

مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که کرن بری رشد هفت باکتری را مهار کرده است، البته مشخص نشد که میوه کرن بری یا آبمیوه آن می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کند.

به همین ترتیب، آزمایشاتی که در سال 2010 انجام شد، ثابت کرد که زغال اخته می تواند با برخی از ویروس ها، از جمله نوروویروس، که علت شایع بیماری های غذایی است، مبارزه کند.

نویسندگان این تحقیق تاکید کردند که کرن بری ممکن است روش مفیدی برای درمان یا پیشگیری از بیماری های غذایی باشد، اما برای اثبات این موضوع آزمایشات بیشتری لازم است.

  1. بهبود سلامت بانوان بعد از یائسگی

در یک دره سنی یکسان و در مقایسه با دیگر افراد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی بعد از یائسگی افزایش می یابد.

این موضوع، در سال 2013 روی موش هایی که تخمدان های آن ها را برداشته بودند، آزمایش شد و محققان دریافتند که مصرف روزانه زغال اخته، میزان کلسترول را کاهش می دهد و از این رو، ممکن است استفاده از آن، به عنوان یک مکمل غذایی، بعد از یائسگی مفید باشد.

READ  خوردن میوه در طب سنتی / آداب خوردن میوه / زمان مصرف و پوست کندن میوه ها

مضرات زغال اخته

مضرات زغال اخته

مضرات زغال اخته

برخی تحقیقات نشان داده اند که آب کرن بری ممکن است با داروهای خاصی واکنش داده و در تضاد باشد. به عنوان مثال، این نوشیدنی ممکن است اثر داروی رقیق کننده خون به نام وارفارین را تشدید کند.

گزارشات درباره سایر داروها همچنان متناقض است. با این حال، تحقیقات اولیه نشان می دهد ممکن است بین داروهای زیر و زغال اخته و کرن بری واکنش و تضاد به وجود آید:

  • سیکلوسپورین
  • فلوربیپروفن
  • دیکلوفناک
  • آموکسی سیلین
  • سفلاکور
  • میدازولام
  • تیزانیدین

افرادی که از این داروها یا داروهای دیگر استفاده می کنند، باید قبل از مصرف آب زغال اخته با پزشک صحبت کنند. گاهی ممکن است در صورت تمایل به مصرف کرن بری، به جای اجتناب از آن، دوز دارو ها و تأثیرات آن بر سایر دارو ها کنترل شود.

قیمت زغال اخته

قیمت زغال اخته یا کرن بری در فروشگاه های کشور با قیمت حدودی کیلویی 75 هزار تومان عرضه می شود.

نتیجه گیری

مصرف آب زغال اخته، برای بسیاری از مردم بی خطر بوده و دارای فواید زیادی است.

آکادمی آمریکایی اطفال توصیه می کند، بهتر است از دادن آب میوه به کودکان نوپا و خردسال اجتناب شود. اما والدینی که می خواهند آب کرن بری را به رژیم غذایی فرزندان خود اضافه کنند، باید فقط مقدار کمی نوشیدنی به آن ها داده و نباید آب میوه های دیگری را با آن ترکیب کنند.

در صورت تمایل به مصرف آب زغال اخته، افراد باید از نوشیدنی فاقد شکر و مواد نگهدارنده استفاده کنند تا مواد مغذی بیشتری جذب بدن آن ها شود. همچنین، می توانند کرن بری را با مواد دیگر ترکیب کرده و با اضافه کردن میوه های شیرینی مثل پرتغال، اسموتی دلپذیر و خوش طعمی برای خود تهیه کنند.

در انتها، در صورت تغییر رژیم غذایی و استفاده از مکمل ها بهتر است حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت شود.