ابهل یا سرو کوهی / خواص ابهل و مضرات ابهل یا سرو کوهی

گیاهان دارویی 29 مارس 2018

ابهل یا سرو کوهی / خواص ابهل و مضرات ابهل یا سرو کوهی

ابهل یا سرو کوهی / خواص ابهل و مضرات ابهل

ابهل یا سرو کوهی : نام های دیگر: تفینه ، مای مرز ، ریس ، آورس ، ثمره العرعر ، جوزالابهل ، حب العرعر ، بواتوا ، لمییر ، صافینا ، بزمایون ، ارقولس ، براتون ، وهل ، اورس (ایرسی) ، سابین ، براتوس ، اغورس ، ارقولس ، هوبیره

خواص ابهل

طبع ابهل : طبع آن گرم و خشک است.
دافع اخلاط فاسد ، خوره (جذام) ، کری ( میوه آن را در روغن کنجد بجوشانید و بچکانید) ، قابض ، آسم ، کبد ، استسقاء ، موخوره (ضماد برگ در سرکه) ، قاعده آور ، زخم های عفونی ، تنگی نفس (با عسل) ، بواسیر (با عسل) ، خشکی اعضاء (با انجیر) ، انگل (با آب گرم هر صبح) ، بی حسی اعضاء ، مننژیت ، پیوره (5 گرم از آن با 100 گرم عسل روزی چند بار بمالید) ، ازگیل (ضماد) ، سنگینی گوش (چکاندن چند قطره روغن)

مضرات ابهل

سقط جنین ، معده ، حلق

معنی سرو کوهی به انگلیسی

– اسم –
gorse
سرو کوهی
juniper
پیرو ، سرو کوهی

سرو کوهی در جدول

نوعی سرو کوهی در جنگلهای شمال ایران
• ارسا
• ابهل، عرعر، ورس، ارس، سندروس ، پیرو

مقاله شماره 2 / دکتر ساینا

ارس یا سرو کوهی / juniper

اُرس درختچه ای است با برگ های سوزنی شکل که این برگ ها در دستجات 3 یا 4 تایی قرار گرفته اند. این گیاه دوپا بوده. گل های نر بر روی یک پایه و گل های ماده بر روی پایه دیگر ظاهر می شوند. مخروط ماده آن که می توان آن را میوه تلقی کرد به رنگ آبی متمایل به سیاه می باشد.

مشخصات ارس یا سرو کوهی / ابهل

بعلت استحکام ودوام قابل توجه خود در صنایع مختلفی کاربرد دارد.
اما مهمترین ویژگی این گونه ها به لحاظ مصارف صنعتی و دارویی اسیدهای چرب و امینو اسید های ضروریی است در اکثر اندامهای هوایی این گیاهان موجود می باشد.
در گونه J.excela دارای روغن effential oill می باشد که قابل استفاده در صنایع آرایشی مثل عطر ودر پزشکی در تولید روغن و پماد کاربرد دارد ومیوه این گیاه در تولید انواع خشبو کننده ها و طعم دهنده های غذا و شیرنی استفاده می شود.
در گونه communis J. ساقه واجد نوعی روغن سفید می باشد که واجد قند است به همراه روغنهای ضروری که در صنایع دارو سازی و تولید اقسام نوشابه ها از آن استفاده می گردد. جوشانده میوه این درخت در استفاده موضعی دارویی بسیار مفید برای جمله روماتیسم، نقرس، درد کمر و بطور کلی برای بیماریهای دوره نقاهت مفید می باشد.
در گونه J.sabina ساقه های کوچک گیاه دارای 2 تا5 وگاهی 17 درصد روغن سابینوز هستند؛مه برای درمان برخی بیماریهای زنان با اثرات قوی استفاده میشود. میوه این گیاه نیز مدر ، تحریک کننده و دارای 5/1 درصد روغن ضروریست که خاصیت تقویتی دارد.
در گونه J.oxycadus از چوب درخت نوعی روغن به نام روغن کاد استخراج می شود؛روغن کاد نوعی قطران مایع است که کاربرد های متعددی در پزشکی وافزودنی های غذایی دارد.
در گونه J.virginiana ماده بسیار مهمی به نام پودوفیلوتوکسین (Podophyllotoxine) به فرمول C22H22O8 وجود دارد که بصورت بلورهای سوزنی شکل با نقطه ذوب114- 118 ومحلول در حلال های الکلی می باشد این ماده حیاتی اثر تحریک کننده بر روی پوست داشته میزان مصرف کشنده آن روی موش 90 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن حیوان است؛ که در این شرایط 50 درصد جانوران تحت آزمایش به مرحله مرگ می رسند. اما این ماده مهم چه خاصیت منحصر به فردی دارد که اینقد آنرا حائز اهمیت می نماید؟ پاسخ این سوال یکی از مهمترین نیازهای دارویی علم پزشکی می باشد. اثر القایی سلولهای پایه جنینی ویا به عبارت ساده تر شکل گیری سلول های نوساخته که در درمان تومرها و بافتهای سرطانی کاربرد غیر قابل انکار دارند شاهکار این ماده حیاتیست که در گونه J.virginiana یافت می شود.
در گونه J. polycarpus برگها واجد مواد معطر و اسید های چرب بسیار مهمی می باشند
که در صورت استخراج از آن می تواند به عنوان ضد حساسیت استفاده شود. . مردم محلی از میوه درخت این گیاه برای رفع اختلالات گوارشی، مسمومیت و دل درد در کودکان استفاده می نمایند.

ترکیبات ارس، سرو کوهی

درختچه ارس حاوی انواع ترکیبات ترپنوئیدی است که با داشتن وزن مولکول پائین فرار بوده و به عنوان اسانس به حساب می آیند.

منبع جغرافیایی ارس، سرو کوهی

درختچه اُرس در حاشیه دریای خزر و منطقه آذربایجان در جنگل های اَرس باران به شکل خود رو رویش دارد.

تاریخچه ارس، سرو کوهی

مردم محلی اکثر نقاط کشور ارس را ، با اسامی متعددی از جمله ارچه و یا آرچا به رابخوبی می شناسند در نهج البلاغه مولا امیر المومنین نیز با عناوین مشخصی به درخت ارس – به لحاظ تمثیل خود آن جناب در مقام صبوری و استواری و موارد دیگر- اشاره شده ، برخی از مناطق کشورمان ارس را گیاهی مقدس می دانند، در بسیاری از مناطق ارس خیز ، درختان مسن تر را آراسته به پارچه ، دعا و دخیل می توان مشاهده نمود.

طرز استفاده ارس، سرو کوهی

1.به عنوان مدر : عرق گرفته شده از چوب و یا عصاره میوه این گیاه اثر پیشاب آور داشته از این رو در درمان خیز عمومی بدن و یا ناراحتی های کلیوی تجویز می گردد.
2.التیام زخم ها : استعمال عصاره چوب یا میوه گیاه به شکل خارجی در موضع باعث التیام زخم های دیر علاج می گردد.
3.درمان رماتیسم : جویدن میوه های گیاه و یا مصرف عرق گرفته شده از چوب آن در درمان رماتیسم مؤثر است.

مقاله شماره 3 / کلوب

سرو کوهی یا ابهل

مدر – التهاب کلیه – سوزاک – ترشحات رحم – سرفه – درد سینه – سنگ کلیه – التهاب کلیه – رماتیسم – فشارخون – نفخ – سرسام – سقط جنین – خارش رحم – درمان زگیل – آسم – موخوره – کرم روده و کرم معده – ریزش موی مولسیک – فلج عضلانی – خونریزی بواسیر – غم و اندوه – لثه و… آردوج * نام‌های دیگر آن: سرو کوهی، مای مرز، ریس، لمبیر، ابهل، صافینا، اردوج، آردوش، چچم، اُرس، اروس، سلب آغاجی، اَوَرس، هُوَرس، اربس، وُرس، اَرچه، اَبول، ارچا، قره ارشا، عرعر، شجرةالابهل، کوکلان، ناژون، آوَرس، سندروس، پیرو، اَبرَسک، چَتَنَه، سلوآغاجی، سروجبلی، شیزی، سروکاد و اربز می‌باشد.
* سروکوهی اسامی متفاوتی دارد و دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. برای استفاده از این گیاه بهتر است با کسانی که آشنایی با این گیاه دارند مشورت شود.
1. طبع آن گرم و خشک است.
2. میوه سروکوهی مدر خیلی قوی است یک گرم در 100 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده میل شود در خوردن آن اسراف نگردد.
3. کسانی که التهاب کلیه دارند از خوردن این گیاه خودداری کنند.
4. برای درمان سوزاک 3 گرم میوه سروکوهی را در 200 سی‌سی آب‌جوش 20 دقیقه دم‌کرده به 3 نوبت بنوشند نباید بیش از یک هفته باشد.
5. کسانی که ترشحات زیاد رحم دارند از دمکرده میوه سروکوهی مانند شماره 4 استفاده شود.
6. برای درمان سرفه و درد سینه 5 گرم میوه سروکوهی را در 300 سی‌سی آب‌جوش 20 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند امکان دارد خشونت سینه ایجاد کند بهتر است همراه کتیرا خورده شود.7. برای دفع سنگ کلیه 10 گرم میوه سروکوهی را در یک لیتر آب 20 دقیقه دم‌کرده طی 2 روز بنوشند اگر کلیه آنها التهاب دارد با احتیاط مصرف شود.
8. برای قطع عرق بدن میوه سروکوهی را به صورت ضماد بگذارند.
9. برای رفع رماتیسم و دردهای نقاط مختلف بدن میوه عرعر را مانند اسپند روی ذغال دود کنند.
10. به علت مدربودن سروکوهی برای فشارخون مفید می‌باشد اما زیر نظر پزشک استفاده گردد.
11. کسانی که قبل از عادت ماهانه دچار نفخ شدید می‌شوند چند روز مانده به عادت 2 گرم میوه سروکوهی را در 200 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند مجدداً متذکر می‌شوم کسانی که عفونت و ناراحتی‌های کلیه داشتند نباید سروکوهی استفاده کنند.
12. کسانی که پروتئین در ادرار آن‌ها دیده شده است از خوردن میوه سروکوهی خودداری کنند.
13. برای سرسام برگ سروکوهی را به صورت ضماد روی سر بگذارند.
14. برای درمان سیاهی زیر چشم ضماد پخته شده برگ سروکوهی را زیر چشم بگذارید.
15. مصرف میوه سروکوهی باعث سقط جنین و خارش رحم می‌گردد.
16. برای درمان زگیل میوه سروکوهی را جوشانده و زگیل را شستشو دهید.
17. برای درمان آسم 10 گرم میوه سروکوهی را سائیده با 100 گرم عسل مخلوط نموده روزی یک قاشق میل شود.
18. برای ضدعفونی کردن زخم‌های کهنه و ترشح‌دار، با جوشانده میوه و برگ سروکوهی زخم را بشوئید.
19. برای درمان موخوره برگ سروکوهی را در سرکه پخته و موها را ماساژ دهید.
20. برای درمان بواسیر 10 گرم میوه سروکوهی را سائیده با 100 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق میل شود.
21. برای درمان کرم روده و کرم معده میوه سروکوهی را سائیده با عسل خمیر نموده روزی یک قاشق مرباخوری میل شود.
22. برای تنظیم قاعدگی 60 گرم میوه ابهل را سائیده در 400 گرم عسل مخلوط کرده بعد از پاک‌شدن روزی 3 قاشق میل کنند.
23. جهت درمان ورم‌های گرم برگ درخت ابهل را پخته به صورت ضماد در محل درد بگذارید.
24. برای درمان ریزش موی مولسیک (ریزش قسمتی از موی سر به صورت دایره) روغن ابهل بمالید.
25. طرز تهیه روغن ابهل: برگ درخت سروکوهی را پودر کرده کمی عرق گزنه به آن بزنید سپس داخل روغن کنجد یا زیتون جوشانده شود تا آب موجود تبخیر گردد صاف نموده استفاده شود.
26. برای فلج عضلانی و بی‌حسی اعضاء برگ و میوه سروکوهی را سائیده با انجیر مخلوط کرده به محل بمالند.
27. برای خون‌مردگی برگ و میوه ابهل را سائیده با انجیر مخلوط کرده به محل بمالند.
28. برای درمان لثه 50 گرم میوه سروکوهی را سائیده با 200 گرم عسل مخلوط کرده روزی یک بار لثه را ماساژ دهید.
29. جهت رفع خونریزی بواسیر 50 گرم میوه ابهل را در500 سی‌سی آب بجوشانید تا آب نصف شود سپس با روغن زیتون مخلوط کرده خوب بجوشانید تا آب بخار شود آن‌گاه این روغن را به محل بمالند.
30. برای رفع غم و اندوه یک گرم سروکوهی را در100 سی‌سی آب‌جوش دم‌کرده بنوشند نباید بیش از 5 روز باشد

مقاله شماره 4 / شفانوش

سرو کوهی / Juniper Berry

Juniperus Communis

بوی تر و تازه و تند و حنایی مانند این روغن، حاکی از مصرف آن برای سم زدایی بدن و باز کردن ذهن است. سرو کوهی قرن ها به علت داشتن خواص ضد عفونی کننده و مدر استفاده شده است و اغلب در بیمارستان ها و سایر مکان های آلوده از طریق سوزاندن آن محل را ضد عفونی می کردند.
این روزها بیشتر مردم به یک مصرف عمده سرو کوهی که چاشنی جین است. آشنایی دارند. از میوه توت مانند آن نیز در آشپزی برای چاشنی غذا استفاده می شود.روغن سرو کوهی از میوه توت مانند آبی تیره رنگ درخت مخروطیان که در باغ های ما به صورت اهلی یافت می شود استخراج می شود. این روغن به وسیله بخار و از میوه توت مانند دوسـاله آن بیشتـر در اروپا، آلمان، فرانسه و ایتالیا تولید می شود.
روغن سرو کوهی تقریبا بی رنگ است. با رایحه تازه، چوب مانند فلفلی، روغن های دیگری از برگ های سوزنی و چوب آن تولید می شود ولی برای استفاده در رایحه درمانی مناسب نیست.

READ  سداب یا سیاب / سداب در طب سنتی / خواص و مضرات سداب / سداب و لاغری

خواص سرو کوهی یا ابهل

سرو کوهی مدر است و ضد عفونی کننده بسیار عالی، قابض است و برای بعضی اختلالات از جمله خماری، ناراحتی های پوستی، آرتروز، حبس آب در بدن، اشکالات قاعدگی و فشار عصبی مفید است. از لحاظ ذهنی مغز را سم زدایی کرده خستگی را برطرف می سازد. به ویژه هنگامی که شخص تحت فشار بوده و خسته و هلاک شده است. قابلیت مهم این روغن خلاصی از دست سموم است. از این رو استفاده از آن در موارد آرتروز و نقرس، به دفع کریستال های اسید اوریک کمک می کند.
چون سم زدا و قابض است به رفع جوش صورت و سایر امراض پوستی که در اثر جمع شدن سموم در بدن ایجاد می شوند کمک خواهد کرد. خاصیت مدر بودن روغن برای رفع احتباس، سلولیت و مشکلات پروستات مفید است. سرو کوهی برای ناراحتی های مجاری ادرار و التهاب مثانه و ورم کلیه و سنگ کلیه مفید است با این حال لازم است با پزشک مشورت شود. همچنین در موارد قاعدگی توام با درد یا قاعدگی ناقص سودمند است.
در دامپزشکی نیز از آن استفاده می شود.

خواص و کاربرد ابهل

اسانس برگهاى سرو خاصیت کرم‌کشى‌  دارد و در هند از میوه و خرده چوب آن‌به عنوان قابض و همچنین براى دفع انگل مى‌خورند.

سرو از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى کمى گرم است و خیلى خشک وعده‌اى آن را معتدل مى‌دانند،یعنى نه گرم و نه سرد.میوهء آن از سایر اعضاى درخت‌گرمتر است و رزین و صمغ آن خیلى گرم است و شبیه صمغ کاج مى‌باشد.خواص آن‌این است که برگش قابض و مدر و محلل است، خونریزى را بند مى‌آورد.

READ  گیاه قاصدک / طبع و خواص و مضرات / خواص دمنوش گل قاصدک

خوردن‌دم‌کردهء برگ آن براى سختى ترشح ادرار و زخم روده‌ها مفید است و خوردن  ١٠ گرم از برگ خشک ساییدهء آن با  ٢  گرم مرمکى براى تقویت مثانه و قطع عادت‌ادرار در بستر کودکان نافع است.

غرغرهء دم‌کردهء آن براى درد دندان و زخمهاى لثه وسستى لثه مفید است و خوردن برگ خشک ساییدهء آن با عسل که به شکل‌انگشت‌ پیچ تهیه شده باشد، براى تسکین سرفهء کهنه مفید است.

به‌طور کلى برگ آن‌مخدر است.خوردن دم‌کردهء میوهء آن براى قطع خونریزى و رفع نفس الانتصاب‌ (نوعى سخت نفس کشیدن) و زخم روده‌ها نافع است و اگر میوهء آن را بسایند و بر فتق‌ضماد کنند، براى بهبود آن نافع است.مضر ریه است از این نظر باید با کتیرا خورده‌شود.

اگر برگ آن را شسته و پس از آن بسوزانند،سوختهء آن براى تسکین التهاب‌سوختگى آتش مفید است و گرد آن یا ضماد آن نیز در این مورد به کار مى‌رود.

جویدن میوهء آن براى قطع جریان آب از دهان مفید است. اگر میوه و برگ آن را باآمله در آب و سرکه بپزند تا خوب به هم بیفتد و پس از آن با روغن کنجد بجوشانند و تفالهء آن را به موى سر ضماد کنند و روغن آن را بمالند براى سیاه و بلند شدن مو وجلوگیرى از ریزش آن مفید است و اگر میوهء آن را بکوبند و با سرکه و حنا ضماددرست کنند و به سر بمالند موى سر سیاه و قوى مى‌گردد.

در مصارف داخلى جوشاندهء  ٢٠  گرم میوهء سبز سرو در هزار گرم آب که یک‌فنجان قبل از هر غذا خورده شود، براى رفع اسهال هاى ساده، قطع خونریزى، درمان بواسیر، درمان واریس و قطع خونرویهاى رحم مفید است و جوشانده  ۵٠  گرم میوه در هزارگرم آب، در استعمال خارج براى رفع ناراحتى بواسیر مفید است.

افشانه و چراغ شمعی

– خماری
سرماخوردگی و آنفلوانزا
– بیماری های عفونی
– باز کردن ذهن

حمام نشسته

– التهاب مثانه
– بواسیر

رقیق شده در کرم پایه

– داء الصدف
اگزما
– جوش صورت
– پوست چرب
بواسیر
– سلولیت
– آرتروز و نقرس
– درد و ناراحتی

رقیق شده در وان حمام یا در روغن مخلوط

– سرماخوردگی و آنفلوانزا
– درد و ناراحتی
– التهاب مثانه
– ناراحتی های پروستات
قاعدگی توام با درد
– قاعدگی ناقص
– خماری
– فشار عصبی
– خستگی روحی
– تمام امراض پوستی
– آرتروز و رماتیسم
– حبس آب در بدن
– سلولیت (از ماساژ تحریک کننده استفاده شود)

کمپرس گرم

– التهاب مثانه
– درد و ناراحتی
– قاعدگی توام با درد
– آرتروز و رماتیسم

مخلوط شدن

سرو کوهی با اترج، و سایر روغن مرکبات ، مریم گلی، کندر، شمعدانی عطری، استوخودس و رزماری و چوب صندل به خوبی مخلوط می شود.

موارد عدم استعمال ابهل یا سرو کوهی

سرو کوهی سمی نیست و حساسیت هم نمی دهد. ولی ممکن است برای بعضی پوست ها محرک باشد. در دوران بارداری و در مورد اشخاصی که دچار ناراحتی کلیه هستند استفاده نشود.

مقاله شماره 5 / گیاهیاب

ابهل یا سرو کوهی

ابهل : ۱۷۰ نوع سرو کوهی در طبیعت وجود دارد که معروف‌ترین آن با نام Juniperus communis شناخته میشود. برخی از گونه‌های این گیاه سمی بوده و نباید به هیچ وجه مصرف شوند. در ادامه قصد داریم به بررسی خواص سرو کوهی بپردازیم.

READ  اذخر / اذخر و عفونت زنان و مشکلات زنانگی

برخی خواص سرو کوهی

پاک‌کننده‌ و تقویت‌کننده کلیه

میوه‌های سرو کوهی برای پاکسازی کلیه‌ها و ترمیم آنها مفید هستند. این گیاه برای بهبود روماتیسم، آرتریت و به طور کلی کاهش درد عضلانی و مفصلی مفید میباشد. یک قاشق غذاخوری از توت‌های سرو کوهی را درون یک فنجان آب داغ ریخته و بگذارید برای ۱۰دقیقه دم بکشد، روزانه ۳ فنجان از این دمنوش را میل کنید.

مبارزه با عفونت‌های مجاری ادراری

خواص ضدمیکروبی موجود در این گیاه، سرو کوهی را به دارویی قوی برای درمان عفونت‌های مجاری ادراری تبدیل کرده است. می‌توانید با نوشیدن چای این گیاه به مبارزه با عفونت‌ها پرداخته و حتی دستگاه ادراری را تقویت کنید. برای تهیه‌ی این چای کافیست یک قاشق غذاخوری از میوه‌های سـرو کوهی را به صورت خشک شده یا تازه له کنید، سپس یک فنجان آب جوش را بر روی آنها ریخته و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. سپس آب بدست آمده را ۳بار در روز میل کنید.

کمک به آلزایمر

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عصاره بدست آمده از برگ‌های سرو کوهی می‌توانند برای بهبود آلزایمر مفید باشند. این عصاره حاوی آنتی اکسیدان بوده و توانایی مهار کردن آنزیمی به اسم کولین استراز را دارد که نقش مهمی را در پیشرفت بیماری آلزایمر ایفا میکند.

درمانگر بالقوه‌ی پارکینسون

مطالعات نشان داده‌اند که استنشاق روغن سرو کوهی می‌تواند به طور چشمگیری فعالیت آنزیم استیل‌کولین‌استراز را کاهش دهد. این موضوع باعث میشود تا به سـرو کوهی بعنوان یک درمانگر بالقوه برای پارکینسون نگاه کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بیماری پارکینسون را مطالعه نمایید.

این گیاه همچنین ممکن است برای درمان زوال عقل و گلوکوم نیز مفید واقع شود.

تقویت غذاهای تخمیری

سرو کوهی حاوی نوعی ماده است که به تقویت میکرو‌ارگانیسم‌های موجود در فرآیند تخمیر کلم ترش یا ترشی‌ها کمک میکند.

مراقب باشید

مصرف میوه‌های سـرو کوهی به مقدار زیاد ممکن است باعث مسموم کننده باشد. در دوره‌ی بارداری از مصرف این میوه خودداری کنید، همچنین سرو کوهی برای افرادی که به اختلالات التهابی مرتبط با کلیه مبتلا هستند مناسب نیست. برخی از گونه‌های این گیاه نیز سمی بوده و حتما برای مصرف آن با متخصص مشورت کنید.

مقاله شماره 6 / پیک شفا

ابهل، سرو کوهی ، عرعر / Juniperus Sabina

قسمی از سرو کوهی است که آن را عرعار و عرعر و به فارسی اورس و ایرس و برس غنچه، به هندی اوهیروهوبیر نامند؛ آن دو صنف است یکی صغیرالورق و دیگری کبیرالورق و رائحه این صنف زیاده و درختش بلندتر و باریک‌تر و صنف صغیر آن درختش عریض‌تر و کوتاه‌تر و ثمر این صنف صغیر ابهل است و بزرگ‌تر از بار عرعر که قسم مشهور و سرو کوهی است و شبیه نبق(میوه کنار) و تازه آن سرخ رنگ و رسیده آن سیاه با اندک شیرینی و قبض و حدت و عطریه بهترین آن است که سیاه رنگ فربه سنگین باشد و بهترین برگ آن سبز رنگ.
طبیعت آن گرم و خشک در دوم و به قول جالینوس در سوم و شیخ‌الرئیس نوشته که صنف دوم آن که برگ آن شبیه به طرفا است حرارت آن کم‌تر و یبس آن بیش‌تر است از صنف اول

آنچه از این گیاه مصرف می شود ثمر(میوه) آن است. خواص آن بسیار لطیف و دارای نیروی زیادی در حل کردن و خشک نمودن و قبض و سوزاندن است. ابوعلی سینا خاصیت قبض آن را مخفی می داند موارد استعمال آن در سرسام شدید و فلج کامل یا ناقص و کری گوش و پیوره دندان و آسم و استسقا و بواسیر و دفع عفونت ها و سقط جنین و خشکی اعضا و امراض پوستی و ورم ها می باشد

افعال و خواص (متن اصلی مخزن الادویه): بغایت لطیف و با قوت محلله و مجففه و قابضه و لذاعه و شیخ الرئیس نوشته که قبض او خفی است جهت سرسام حار و فالج و استرخا و کری گوش و جراحت بن دندان و ربور استسقاء و بواسیر و ادرارحیض و سقط جنین و از بین عفونات قروح خبیثه و مزمنه و داءالثعلب و جمود اعضاء و رفع آثار جلد و اورام حاره، مفید در امراض الرأس، ضماد برگ آن بر سر جهت سرسام و آشامیدن ثمر آن جهت فالج و استرخا نافع است. چکاندن روغن ثمر آن که در روغن کنجد و در ظرف آهنی جوشانیده باشند تا سیاه شود کری را نافع است. مالیدن آن بر خود و غرغره نمودن بدان با عسل جهت جراحت بن دندان و تعفن و آکله آن نافع است. لیسیدن ده درم از ثمر آن با پنج درم روغن گاو و پنج درم عسل سرشته جهت آسم و بواسیر نافع و آشامیدن مطبوخ ثمر آن جهت تحلیل نفخ معده و استسقا و سقط جنین موثر و همچنین حمول(شیاف) آن با عسل و آشامیدن سه درهم آن مجموع کرمهای معده را بکشد و گویند چون ده درم پاک کرده آن را با روغن گاو به قدر آنکه او را بپوشد طبخ دهند تا روغن را جذب کند پس ساییده با ده درم قند سپید سرشته هر صبح دو درهم آن را سرد مزاج با آب گرم بخورد جهت دردهای اسافل بدن و بواسیر و رفع اقسام کرمهای امعا مجرب است. ضماد آن و ضماد برگ آن جهت اورام حاره و سیاهی جلد و آثاری که از فضول به هم رسیده باشد و سرخی که بعد از به شدن زخم در عضو مانده باشد و طلای آن با سرکه جهت داء الثعلب مجرب است.