سرفه / درمان سرفه / درمان گیاهی سرفه / درمان سرفه کودکان

گوش و حلق و بینی 30 ژوئن 2018

سرفه / انواع سرفه / درمان سرفه / درمان خانگی سرفه / درمان گیاهی سرفه

سرفه: در حقیقت هر چیزی می تواند عامل حملات سرفه، که در اصل واکنش ریه به پاره ای از محرک ها است باشد. یافتن علت سرفه و درمان سرفه بستگی به آن چیزی دارد که همراه سرفه بیرون می آید. باید معین گردد که سرفه خشک، مرطوب یا خلط دار است.

یک متخصص بیماری های ریوی می گوید: هر محرک محیطی می تواند موجب برانگیختن سرفه های خشک شود. وی ادامه می دهد اگر مبتلا به آلرژی باشید، سرفه می تواند مهمترین و شایعترین نشانه سرفه باشد. وی می گوید: دود، مواد و بخارهای شیمیایی، گرده های گل و گیاهان، غبار و ذرات بدن جانوران همگی می توانند موجب تحریک برونش های ریوی شوند و بدین ترتیب سرفه به عنوان راه کاری برای رهایی از اثر محرک ها رخ می دهد. حتی ممکن است حساسیت تا آن مقدار باشد که با خرید یک فرش نو و یا ورود به یک منزل جدید و یا دفتر کار جدید دچار حملات سرفه شوید.

سرفه / درمان سرفه / درمان سرفه کودکان / درمان سرفه شبانه / درمان سرفه شدید / درمان سرفه خشک / درمان سرفه آلرژیک / درمان گیاهی سرفه
آسم اغلب تولید سرفه های خشک می کند. در حقیقت آسم شایعترین علت سرفه هایی است که علت آنها تشخیص داده نشده است. به ویژه اگر این سرفه ها شب ها رخ دهند.
خلط پشت حلق و رفلاکس معده دو عامل دیگر بروز سرفه می باشند. در مواردی که خلط پشت حلق عامل سرفه است، قطرات خلطی که به پایین ریخته می شوند گلو را تحریک می کنند، بدین ترتیب موجب سرفه می شوند. در رفلاکس معده، عدم کارایی دریچه ای که معده را از مری جدا می کند موجب می گردد غذای در حال هضم و اسید معده وارد مری و سپس گلو شود. در چنین حالتی در دهان مزه ترشی احساس خواهد شد که با سرفه همراه است.
عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی، از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا برونشیت و ذات الریه، موجب تورم و التهاب مخاط دستگاه تنفس و تحریک فرایند سرفه خواهند شد. تمامی این بیماریها اغلب با سرفه های خشک و گوش خراش آغاز می گردند که با پیشرفت بیماری و تولید خلط در ریه ها به سرفه های مرطوب و پر خلط تبدیل خواهند شد.
در کنار این مشکل، تب، درد قفسه سینه، احتقان و احساس کسالت نیز وجود دارد. چنانچه خلط تغییر رنگ دهد متوجه می شوید که مبتلا به عفونت شده اید.
از اینکه سرفه ها پس از بهبود بیماری، برای مدتی ادامه می یابند نگران نباشید. احتقان باقیمانده در مناطق خارجی ریه ها، که عموما بعد از عفونت های ویروسی رخ می دهد، موجب وقوع این سرفه ها می شود. این بدین معنی نیست که به آسم و یا بیماریهای دیگری از این دست مبتلا هستید بلکه تنها تورمی است که ریه آن را احساس می کند و تمایل به دفع آن دارد.
کشیدن سیگار نیز یکی از عوامل واضح سرفه های طولانی مدت است. سرفه های ثابت و آزاردهنده ممکن است ناشی از وضعیت های خطیرتری نظیر برونشیت مزمن و یا آمفیزم باشند. در چنین شرایطی ریه تلاش می کند هوای گرفتار در راههای هوایی مسدود و محدود شده را بیرون دهد. افراد مبتلا به این مشکلات ممکن است تنگی نفس و یا دشواری در تنفس داشته باشند.
در موارد جدی تر، سرفه ممکن است نشانه ای تومور و یا سرطان ریه باشد. سرطان ریه شایعترین نوع سرطان در هر دو جنس می باشد و عموما خودش را به صورت سرفه نمایان می کند.

برای درمان سرفه چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

سرفه برای مدتی بیش از دو هفته ادامه یافته است و بهبود در آن مشاهده نمی شود.
در طی سرفه مقدار زیادی خلط که تغییر رنگ داده است یا خون دفع می کنید.
همراه با سرفه درد قفسه سینه، تب، لرز و عرق شبانه نیز وجود دارد.


سرفه و درمان سرفه در ویکی پدیا

سرفه نوعی واکنش دفاعی بدن (رفلکس) به مواد محرک تنفسی یا آلودگی هوا یا برای دفع ترشحات در هنگام بیماری است. مکانیسم سرفه خروج سریع هوای بازدمی بر اثر انقباض عضلات تنفسی است.

مکانیسم سرفه

سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود. هر رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران رفلکس سرفه شامل گیرنده‌هایی از اعصاب حسی اعصاب سه قلو، زبانی – حلقی، حنجره‌ای فوقانی و عصب واگ است. قسمت وابران سرفه شامل عصب راجعه حنجره‌ای و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک دم عمیق آغاز شده و با بسته شدن گلوت، شل شدن پرده دیافراگم و انقباض ماهیچه‌ای در برابر گلوت بسته شده، دنبال می‌شود. این امر سبب بالارفتن فشار داخل قفسه سینه شده و در اثر فشار مثبت قفسه سینه، نای تنگ می‌شود. ناگهان گلوت باز شده و به علت اختلاف فشار موجود میان مجاری هوایی و اتمسفر و نیز تنگ شدن نای، میزان زیادی از جریان هوا به سرعت از نای خارج می‌شود. این نیروها سبب می‌شوند تا ترشحات مخاطی و اجسام خارجی، از ریه به بیرون رانده شوند.

علل سرفه

برخی از علل سرفه عبارتند از: عفونت، ریفلاکس معده‌ای مروی، آلودگی هوا، سینوزیت، حساسیت، جسم خارجی، علل روانی.

درمان سرفه

درمان قطعی سرفه، به تشخیص علت بیماری زمینه‌ ای و سپس شروع درمان اختصاصی بستگی دارد. حذف عامل محرک خارجی یا عامل تشدید کننده داخلی در صورت تشخیص مفید خواهد بود. سایر ملاحظات درمانی عبارتند از درمان عفونتهای اختصاصی دستگاه تنفسی، مصرف گشاد کننده‌های برونشها در شرایط انسداد برگشت‌پذیر مجاری هوایی مانند آسم، فیزیوتراپی قفسه سینه به منظور افزایش پاکسازی ترشحات در بیماران دچار برونشکتازی و آسپیراسیون تنفسی و درمان تومورهای داخل برونشی یا بیماری بینابینی ریه.

درمان علامتی سرفه (مثلاً در اثر سرماخوردگی ساده) با داروهایی نظیر اکسپکتورانت، دکسترومتورفان، کدئین، دیفن هیدرامین کامپاند و کلوبوتینول می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که درمان علامتی سرفه، بدون نظر پزشک توصیه نمی شود.

درمان طبیعی سرفه

برای درمان طبیعی سرفه روش‌های زیر پیشنهاد شده‌است:

1- نوشیدن شربت عسل و آب لیمو

2- نوشیدن ترکیب 1/4 قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، 1/4 قاشق چای‌خوری زنجبیل زمینی، 1 قاشق غذاخوری عسل، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب و 2 قاشق غذاخوری آب.

3- جوشاندن مقداری آب با 2 حبه سیر و 1 قاشق پونه کوهی. ریختن آن در یک فنجان و اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری عسل.


درمان خانگی سرفه

در اینجا داروهایی وجود دارند که به نظر می رسد در کاهش یا درمان سرفه موثر هستند. روشی را انتخاب کنید که بسته به نوع سرفه ای که دارید بهترین کار باشد.

قرقره آب نمک

نمک به عنوان یک عامل ضد التهاب از زمان های بسیار دور استفاده می شود؛ در واقع، طومارهای پاپیروس مصر حاوی دستور العمل های استفاده از نمک است. جراحان دندان پزشک هنوز توصیه می کنند که پس از جراحی برای جلوگیری از عفونت و ترویج درمان سریع تر ، محلول نمک را قرقره کنند. وقتی محلول نمک قرقره می کنید، افزایش موقت پ هاش باعث می شود باکتری ها زنده بماند.
برای درست کردن محلول ضد عفونی کننده که گلوی ملتهب ، سرفه را تسکین می دهد، تنها یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب ولرم حل کنید . ایده این است که محلول ایزوتونیک به دست آورید – شبیه مایعات بافت در غلظت نمک – به طوری که غشا مخاطی را در حفره دهانی تحریک نکند. آب نمک بلافاصله درد گلو را تسکین می دهد ، چه به خاطر گلودرد میکروبی ، ورم لوزه یا سرما و آلرژی شایع.
اثر ضد التهابی قرقره آب نمک اغلب چند ساعت طول می کشد، اما هر چه محلول را در تماس با بافت های گلو داشته باشید، بهتر است. بنابراین سرتان را عقب بگیرید و تکانی خوب به آن بدهید و این روند را چند بار در روز تکرار کنید.

درمان سرفه با تنفس در بخار

تنفس بخار یک روش ساده و در عین حال موثر برای درمان هر دو سرفه خشک به خاطر آلرژی و سرفه های مرطوب مرتبط با برونشیتو دیگر عفونت های تنفسی است. تنفس هوای گرم، مجاری تنفسی را مرطوب می کند ، مجاری تنفسی را منقبض و به تسکین التهاب کمک می کند. هم چنین خلط انباشته در دستگاه تنفسی را سبک و سرفه کردن را آسان تر می کند. بخار قبل از خواب ، بینی و گرفتگی سینه را تمیز می کند و خواب خوبی را ایجاد می کند، بدون اینکه سرفه باعث اختلال خواب شما و نیز افراد دیگر شود.
چند قطره از روغن 100 ٪ خالص اسانس نعناع گاهی به آب جوش برای تاثیر بیشتر اضافه می شود. آب به جوش آمده بخار کافی 10 تا 15 دقیقه ایجاد می کند. سر خود را با حوله بپوشانید و بخارات را از فاصله ایمن تنفس کنید تا از سوختگی پیش گیری کنید. چیزی که نیاز دارید بخار آب بیشتر از گرما است. مراقب کودکان باشید.

درمان گیاهی سرفه در خانه

زنجبیل تازه برای درمان سرفه

اقدام شدید ضد التهابی زنجبیل به تسکین گلو درد و مجاری تنفسی کمک می کند ، چه ازآلرژی یا عفونت ناشی شود. می توانید عصاره زنجبیل تازه بگیرید و آن را با مقدار برابر عسل مخلوط کنید تا شربت سرفه درست شود. فقط چند قطره از آن را برای تسکین گلو درد بخورید
درست کردن چای زنجبیل گزینه دیگری است. چند تکه از زنجبیل تازه را خرد کرده و ظرف دو یا سه دقیقه آن را بجوشانید. استفاده از این چای ( چای گرم ) می تواند سرفه را تسکین دهد . چند فنجان چای زنجبیلی درست کنید و آن را در یخچال نگه دارید. هر وقت به آن نیاز دارید ، یک فنجان از آن را گرم کنید و بنوشید .

عسل و لیمو موثر در علاج سرفه

اگر شب سرفه می کنید، خواب شما مختل و مزاحم دیگران می شوید، آب لیمو و عسل به نجات شما می آیند. این نوشیدنی سبک درست قبل از وقت خواب درست می شود تا گلو درد را تسکین و دستگاه تنفسی را در طول شب مرطوب نگه می دارد.
در آب گرم یک لیمو و دو قاشق سوپخوری عسل مخلوط کنید و آن را بنوشید. به کاهش خلط کمک می کند و بیرون آمدن آن را آسان می کند. چند تا لیوان از این نوشیدنی درست کنید و زمانی که به آن نیاز دارید بخورید.

زنجبیل و فلفل خشک و درمان بالای سرفه

زنجبیل خشک و پودر فلفل سیاه یک روش درمانی سنتی برای یک سرفه است. این مخلوطی مفید و قابل دسترس است. در اینجا باید ذکر شود زنجبیل خشک چیزی جز ریشه زنجبیل است این گیاه با گیاهان تازه نه تنها در سلیقه و طعم ، بلکه در عملکرد درمانی نیز متفاوت است.
فقط به مقدار کمی از مخلوط روی زبان نیاز دارید، اما به شدت تند و زننده است. شکر اغلب به همراه ادویه به آن پودر زده می شود تا آسان چشیده شود می توانید یک مقدار از نصف قاشق چای خوری عسل خالص را مخلوط کرده و آن را در قاشق بریزید.

تاثیر بالای شیر زردچوبه در درمان سرفه

پزشکان سنتی چینی و هندی از زرد چوبه مدت ها پیش برای درمان بیماری های تنفسی، گوارشی و پوستی استفاده می کرده اند . عجیب نیست که امروزه به عنوان داشتن خواص ضد التهابی و ضد میکروبی شناخته می شود. قسمتی که مورد استفاده قرار می گیرد بخش زرد رنگی است که یک گیاه استوایی در حال رشد مرتبط با زنجبیل است . عامل اصلی فعال در زرد چوبه به عنوان کورکومین مورد شناسایی قرار گرفته است که رنگ زرد طلایی به آن می دهد.
از آنجا که زرد چوبه می تواند با باکتری ها و ویروس ها مبارزه کند، علاوه بر تسکین التهاب، در درمان سرفه به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای درست کردن شیر زردچوبه دو قاشق چای خوری زرد چوبه را در یک فنجان شیر آب گرم مخلوط کنید و دو بار در روز بنوشید. به طور سنتی، شیر بز به عنوان شیر گاو توصیه می شود تا خلط افزایش یابد . همچنین می توانید زرد چوبه را در آب بجوشانید و یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و یا کره به آن اضافه کنید چون چربی فراهم زیستی کورکومین را افزایش می دهد.

درمان کردن سرفه با سیر خام

خوردن حبه سیر خام، ساده ترین راه خلاص شدن از سرفه است، که به خاطر سوزش گلو یا عفونت های تنفسی است. تاریخچه زیادی دارد که برای درمان بیماری های تنفسی از ذات الریه تا سیاه سرفه مورد استفاده قرار می گیرد. مواد شیمیایی زیست فعال فعالیت ضدباکتریایی وسیعی در برابر باکتری های بیماری زا دارند. ترکیبات گوگرد مانند الایسین و آلین و مشتقات آن ها مسئول این اثر هستند.
نگه داشتن یک تکه سیر در دهان و خرد کردن آن می تواند به کنترل درگیری های سرفه کمک کند. اضافه کردن سیر له شده به غذا ممکن است به جلوگیری از عفونت های ثانویه کمک کند که معمولا از آلرژی های سرماخوردگی و تنفسی پیروی می کنند.

روش درمان سرفه با آب پیاز

پیاز یک جایگزین ملایم تر برای سیر است ، اما حاوی بسیاری از ترکیبات سولفوری و پلی فنول های است که خواص ضد میکروبی و ضد التهابی عالی به آن می دهند. عصاره پیاز به ویژه در درمان برونشیت مفید است و به کاهش خلط کمک می کند. همچنین می تواند رشد باکتری در گلو را مهار کند و سرفه های دردناک را تسکین دهد.
یک عدد پیاز قرمز بردارید و فشار دهید. یک – نصف قاشق چای خوری آب آن را در صورت ابتلا به عفونت گلو آهسته فرو ببرید. می توانید آن را با عسل یا شکر مزه دار کنید،

درمان خانگی سرفه با سوپ داغ

سوپ داغ و سوپ برای گلو آرامش بخشند به خصوص در تسکین سرفه همراه با سرماخوردگی و انفلانزا مفید هستند. سوپ مرغ محبوب ترین سوپ است ، اما مطالعات نشان می دهند سوپ ادویه هایی مانند پیاز، سیر، زنجبیل، و فلفل سیاه دارد که این کار را انجام می دهند، بنابراین هر سوپی حاوی این مواد باید کارساز باشد .
وقتی سوپ داغ را مزه می کنید بخار حاوی عوامل فعال در این گیاهان وارد مجاری تنفسی می شود و مخاط را تمیز می کند ، در حالی که مایع گرم گلو را تسکین می دهد. نوشیدن مقدار زیادی سوپ نیز به افزایش سطح رطوبت کمک می کند.

درمان فوری سرفه با آب انگور تازه

عصاره تازه از انگور قرمز شیرین شده با یک قاشق چای خوری عسل راهی خوش مزه برای درمان سرفه های عمیق است. هنگامی که گرفتگی سینه به علت تجمع خلط با میکروب ها ست، هرگز عاقلانه نیست که آن را سرکوب کنیم . اب انگور به عنوان خلط آورعمل و به کاهش خلط کمک می کند و سرفه کردن را آسان تر می کند. هر بار آب میوه درست می کنید تا حداکثر استفاده از مواد فوتو شیمیایی آنتی اکسیدان درانگور را ببرید .

تاثیر کشمش در درمان سرفه خانگی

قند و دیگر ترکیبات مفید در انگور در کشمش متمرکز هستند، بنابراین یکی از درمان های سرفه است که به راحتی می توانید زمانی که تحت شرایط آب و هوا هستید، آن را حمل کنید.
استفاده از کشمش به عنوان درمان سرفه، به ویژه برای کودکانی که هر چیزی نمی خورند جذاب است. برای کودکان خردسال، با پختن کشمش در آب با مقداری شکر اضافی، یک سس صاف درست کنید تا غلظت پیدا کند .

شیرین بیان موثر در علاج سرفه

ریشه های خشک شده این گیاه به عنوان درمان سنتی سرفه استفاده می شود. کودکان معمولا از شیرین بیان استفاده می کنند تا از سرفه کردن جلوگیری کنند. شیرین بیان واقعی نیست، فقط شکر است.
شیرین بیان می تواند در اشکال مختلف برای تسکین گلودرد، سرفه، برونشیت و دیگر بیماری های التهابی دستگاه تنفسی به کار رود. حتی می تواند گرفتگی سینه ناشی از التهاب حنجره را درمان کند برای درست کردن چای گیاهی شیرین، یک قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان را در دو فنجان آب بجوشانید. پودرشیرین بیان را می توان به فلفل سیاه یا چای گیاهی به عنوان یک شیرین کننده اضافه کرد.

درمان سرفه با چای بوصیر

برگ های بزرگ و مخملین بوصیر داروی سنتی اروپایی برای سرفه های سرسخت و بیماری های تنفسی است . این یک درمان عمومی برای سیاه سرفه بود وقتی این بیماری قبل از واکسن زدن و آنتی بیوتیک ها بسیار شایع بود. برگ ها را اغلب مثل سیگار لول و دود می کردند تا سرفه های خشک را درمان کنند.
بوصیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و به عنوان یک خلط آور عالی عمل می کند. در برگ ها و گل ها مثل مواد شوینده طبیعی کار می کنند و خلط را از لایه دستگاه تنفسی از بین می برد. این گیاه هیچ عوارض جانبی نامطلوب یا سمیت ندارد، بنابراین چای بوصیر می تواند به طور ایمن برای درمان سرفه مداوم به خاطر سل و دیگر عفونت های مزمن ریوی به کار رود.
برای درست کردن چای، یک تا دو قاشق چای خوری برگ های خشک و یا گل بوصیر را در یک و نیم فنجان آب جوش پانزده تا بیست دقیقه خیس کنید. هر روز سه تا لیوان از این جوشانده را بنوشید

شربت خانگی سرفه

شربت سرفه مملو از مواد شیمیایی مصنوعی است و اغلب همراه با هشدارهایی در مورد چرت و یا دیگر اثرات جانبی است. اما می توانید یک درمان سرفه با مواد طبیعی درست کنید که به اندازه یا حتی بهتر از نسخه تجاری است
اجزای قوی این شربت گیاهی، آویشن و نعناع هستند که به عنوان داروی سرما خوردگی و شیرین بیان، بوصیر عمل می کنند و اثر التهابی دارند. دو قاشق چای خوری از هر گیاه به مدت سی دقیقه در یک فنجان آب جوش بریزید از صافی عبور دهید وبا نصف فنجان عسل خام مخلوط کنید . یک بطری شیشه ای را پر کنید و در یخچال قرار دهید . یک قاشق چای خوری از این شربت سرفه را هر وقت که احساس خارش در گلو دارید ، بخورید.

روغن سیاه دانه عامل درمان سرفه

دانه های کوچک سیاه دانه که عموما زیره سیاه نامیده می شوند .دانه های خاک شده را می توان با عسل برای درمان سرفه ترکیب کرد، اما روغن سیاه دانه حتی قوی تر هم هست.
یک قاشق چای خوری روغن سیاه دانه فشرده با یک قاشق چای خوری عسل را دو بار در روز مخلوط کنید. گزارش شده است این مخلوط، سرما و انفلانزا، آلرژن ها ، ورم لوزه التهاب حنجره ، برونشیت، ذات الریه، سل یا آسم را درمان می کند

چای سرخارگل برای درمان سرفه

سرخارگل ، گل بنفش رنگی است که به راحتی قابل تشخیص در آمریکای شمالی است. این سرفه و درمان سرد به چند روش عمل می کند تا نه تنها سرفه را تسکین دهد بلکه با علت اصلی مقابله کند، با این حال این به آن سرعت عمل نمی کند
سیستم ایمنی بدن را با ترویج فعالیت گلبول های سفید تحریک می کند، استفاده منظم در برابر سرفه های مزمن بسیار موثر است.

درمان سرفه در خانه با چای مارشمالو

ریشه های گیاه مارشملو یک مایع لزج و لیزتولید می کند وقتی در آب ریخته می شود. این روش درمانی موثر برای سرفه های همراه با گلو درد و سرما است زیرا از غشا مخاطی تغذیه می کند و التهاب را کاهش می دهد.
این یک درمان عالی برای سرفه های خشک است، به طور موثر مرطوب کردن غشا مخاطی گلو و مجاری بالا سرفه را تسکین می دهد ممکن است به شکل آلرژی یا عفونتی مانند ورم لوزه، یا برونشیت باشد.
یک مشت پودر خشک مارشمالو را در طول شب در چهار فنجان آب گرم خیس کنید و مایع غلیظ را صاف کنید. آن را با عسل یا شکر بنوشید.

آلوئه ورا و درمان سرفه در خانه

آلوئه ورا حاوی ژل طبیعی است که به شدت بافت ملتهب را تسکین می دهد .اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی ژل آلوئه ورا می تواند آلرژی و عفونت های قارچی کمک به مبارزه با میکروب ها، باعث تسکین سرفه خشک شود. ژل همچنین یک خاصیت مسکن ملایم دارد
یک برگ کامل آلوئه ورا را باز کنید و ژل شفاف را بردارید. اگر آن را به تنهایی بخورید و یا با عسل یا آب میوه مخلوط کنید بهتر است

چای مریم گلی
مریم گلی گیاهی دارویی است که به طور گسترده در سراسر دنیا برای درمان سرفه و نیز بیماری های تنفسی که این علائم را نشان میدهند ، به کار می رود.
یک مشت برگ خشک یا تازه مریم گلی را در چهار فنجان آب جوش 5 تا 10 دقیقه خیس کنید می توانید هر روز سه تا لیوان چای مریم گلی بخورید و حتی اگر عفونت گلو دارید از آن استفاده بکنید.

READ  علت خونریزی بینی در خواب / درمان خونریزی بینی / خطرات خون دماغ شدن در خواب

رطوبت محیط
به نظر می رسد رطوبت بالا به احتمال زیاد سرفه را درمان می کند چون به کاهش سوزش مجاری به خاطر خشکی کمک می کند. اگر سرفه شدید همراه با گرفتگی سینه دارید، حمام و یا حمام گرم کمک کننده است . این کار خلط را شل می کند و به راحت تر بیرون آمدن آن کمک می کند.
زمانی که سرفه خشک به خاطر آلرژی دارید، یک بخور در اتاق خواب ایجاد کنید تا از سرفه های خشک جلوگیری کنید.

بالا بردن رطوبت
افزایش رطوبت بدن به طور کلی، تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد علاوه بر این مایعات بدن به طور آزادانه حرکت می کنند. این به خصوص زمانی مهم است که در حال دویدن به همراه سرفه و سرما هستید.
آب گرم بنوشید تا گلو تسکین یابد ، اما همچنین می توانید آب میوه، چای گیاهی، و سوپ داشته بخورید تا آبدار باقی بمانید.


درمان سرفه خشک

درمان خانگی سرفه خشک

۱. عسل

عسل به عنوان یکی از بهترین درمان‌های سرفه خشک شناخته می‌شود چون غلظت و ویسکوزیته‌ی آن می‌تواند لایه‌ی تحریک شده‌ی دستگاه تنفسی شما را بپوشاند. این درمان طبیعی همچنین به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی به مقابله با هر باکتری که ممکن است باعث سرفه‌ی شما شده باشد کمک می‌کند. شما می‌توانید یک قاشق چایخوری عسل خام را سه بار در روز برای تسکین خارش گلوی‌تان مصرف کنید.

۲. لیمو

اگر به دنبال راه‌حل سریعی برای درمان سرفه خشک هستید، چرا از کمی لیمو استفاده نکنید؟ کمی نمک و فلفل سیاه را روی یک برش از لیمو بپاشید و بعد آن را خیلی سریع بمکید. هرچند این درمان برای کسانی که قلب ضعیفی دارند مناسب نیست اما از اینکه چقدر سریع سرفه خشک شما را درمان می‌کند تعجب زده خواهید شد.

۳. دمنوش شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان خلط آور و تسکین دهنده است، که همزمان مجاری تنفسی‌تان را آرام می‌کند و مخاط شما را نرم و رقیق می‌کند و از حجم آن می‌کاهد. آب را بجوشانید و ریشه‌ی شیرین بیان (۲ قاشق غذاخوری) را داخل لیوان بریزید. لیوان را از آب جوش پر کنید(۲۳۰ گرم) و بگذارید ریشه‌ی شیرین بیان به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. دو بار در روز یک فنجان کامل از این نوشیدنی بخورید.

۴. غرغره آب نمک

خیلی‌ها وقتی گلو درد دارند از غرغره‌ی آب نمک استفاده می‌کنند ولی همین علاج می‌تواند برای درمان سرفه خشک هم به کار بسته شود. وقتی که نمک بیشتری روی مخاط گلو باشد، آب شروع به جاری شدن می‌کند تا اینکه همه چیز را متعادل کند. وقتی که آب پایین می‌رود، ورم گلو و دستگاه تنفسی‌تان نیز فروکش خواهد کرد که در نتیجه موجب تسکین خواهد شد.

۵. شربت نعناع زنجبیل

این درمان سرفه قطعا نتایجی را به بار خواهد آورد که به دنبالش هستید بدون آن که برای افزودن زنجبیل به سیستم‌تان با مشکل مواجه شوید. زنجبیل به عنوان یک خلط آور شناخته می‌شود که می‌تواند به بیرون راندن خلط از ریه‌های‌تان کمک کند. و فراتر از آن، زنجبیل می‌تواند به تسکین خارشی که اغلب از انتهای گلو شروع می‌شود کمک کند تا اینکه شما نگران دچار شدن به سرفه‌های خشک و پی در پی نباشید.

برای تهیه‌ی این شربت، لازم است که ۱ قاشق غذاخوری نعناع خشک شده، سه قاشق غذاخوری زنجبیل خرد شده، یک فنجان عسل، و چهار فنجان آب را با هم مخلوط کنید. باید زنجبیل و نعناع را به آبی که قبلا آماده کرده‌اید و قبل از آن که جوش بیاید اضافه کنید. بعد بگذارید آن مخلوط به جوش بیاید سپس وقتی کم شد آن را صاف کنید. عسل را اضافه کنید و هم بزنید. بسته به میزان نیازتان باید یک قاشق غذاخوری از این شربت را هر سه ساعت یک بار در روز مصرف کنید.

۶. دمنوش زنجبیل و ریحان

ریحان یک مسکن طبیعی درد است و زنجبیل به تسکین گلو کمک می‌کند و با میکروب‌هایی که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، مبارزه می‌کند.

روش استفاده از زنجبیل و ریحان جهت درمان سرفه خشک

– ۲ قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل خرد شده و ۴ برگ تازه ریحان را در یک لیوان بریزید.
– یک فنجان آب جوش روی زنجبیل و ریحان داخل لیوان بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و بنوشید.

۷. بخار، بخار، بخار!

باورتان نمی‌شود وقتی صحبت از چیزی برای درمان سرفه، سرماخوردگی یا گرفتگی می‌شود آدم‌ها چقدر اهمیت بخار را دست کم می‌گیرند. بخار نه تنها کاملا خلط و مخاط را، تقریبا بلافاصله، شل و نرم می‌کند بلکه می‌توان روغن‌های معطر فراوانی نیز به آن اضافه کرد که مزایای درمانی شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. برای ساخت چنین مخلوط بخصوصی من روغن درخت چای(۳قطره) و روغن اوکالیپتوس(۱ تا ۲ قطره) را با هم ترکیب کرده‌ام، که می‌تواند به تسکین دادن و باز کردن مجاری تنفسی‌تان کمک کند و همچنین با باکتری‌‌ها یا ویروس‌ها مبارزه کند.

آب را بجوشانید و آن را در یک کاسه‌ی عایق حرارت با اندازه‌ی متوسط بریزید و بگذارید ۳۰ تا ۶۰ ثانیه سرد شود، بعد روغن‌های معطر را به آن اضافه کنید. یک حوله روی سرتان بیندازید و روی کاسه خم شوید و نفس‌های عمیق بکشید. این عمل را ۲ تا ۳ بار در روز و هر بار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.

۸. چای آویشن

قرن‌ها از آویشن استفاده می‌شده است. حتی در خلال شیوع یکی از ویرانگرترین بیماری‌های همه‌گیر که در تاریخ بشر رخ داد نیز از آن استفاده شد. مرگ سیاه، طاعونی بود که از ۱۳۴۶-۱۳۵۳ میلادی در اروپا شایع شد. مردم برای مبارزه با این بیماری و دور نگه داشتن آن از خود دسته‌دسته گیاه آویشن می‌سوزاندند. آویشن عضلات نای و نایژه را آرام و مجاری تنفسی را باز می‌کند. نتیجه‌ی آن سرفه‌ی کمتر و راحتی بیشتر است.

به آرامی آویشن را درون یک هاون بکوبید و بعد آن را داخل یک لیوان بریزید. ۲۳۰ گرم آب جوش روی آن بریزید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. برای داشتن طعم بهتر کمی لیمو یا عسل به آن اضافه کنید و آن را به طور کامل سر بکشید. در صورت نیاز این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید. نوشیدن چای آویشن قبل از خواب بسیار دلپذیر و لذت بخش است.

۹. فلفل و عسل

فلفل سیاه پرفروش‌ترین ادویه‌ی جهان است، اما بیشترین استفاده‌ی آن به دنیای آشپزی محدود می‌شود. آنچه مردم از آن اطلاع ندارند این است که از فلفل سیاه می‌توان به عنوان یک درمان عالی برای سرفه‌هایی که با خلط زیاد یا احتناق سینه همراه هستند استفاده کرد.

عسل خواص ضد باکتریایی به آن می‌افزاید و از تحریک کنندگی بیش از اندازه‌ی آن می‌کاهد. داخل یک لیوان یک قاشق چایخوری پودر فلفل و یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و آن را از آب جوش(۲۳۰ گرم) پر کنید. این مخلوط را هم بزنید تا ذرات فلفل پخش و در عسل ذوب شوند. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورد، بعد یک بار دیگر آن را هم بزنید، و به طور کامل آن را سر بکشید. در صورت نیاز، برای نرم کردن مخاط این عمل را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

۱۰. چای سبز و عسل

چای سبز گلو را آرام می‌کند در حالی که عسل باکتری‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد. چای را با استفاده از یک چای سبز کیسه‌ای خریداری شده از فروشگاه آماده کنید و کمی عسل برای طعم دادن به آن اضافه کنید، یا می‌توانید دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

روش آماده کردن چای سبز و عسل برای درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری برگ چای سبز را به آن اضافه کنید.
– شعله را پایین بکشید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه‌ی دیگر هم روی حرارت پایین به آرامی بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و اجازه بدهید ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید، مقداری عسل خام و ارگانیک را برای افزودن طعم و مزه به چای اضافه کنید و به طور منظم آن را بنوشید.

۱۱. زردچوبه

زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است، بنابراین میکروب‌هایی را که باعث سرفه‌ی خشک می‌شوند، از بین می‌برد.

روش ۱

– ۱ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با ۱ قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.
– خمیر حاصل را ۴ بار در روز مصرف کنید.
– این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا از سرفه خشک رهایی بیابید.

روش ۲

– ۴ لیوان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید.
– خوب هم بزنید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه دم بکشد.
– مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– این چای را به طور منظم بنوشید تا از شر سرفه خشک خلاص شوید.

۱۲. پیاز خام

پیاز ترکیباتی را که باعث رفلکس سرفه می‌شوند مهار می‌کند و به خارج شدن خلط از گلو کمک می‌کند.

روش استفاده از پیاز خام جهت درمان سرفه خشک

– یک پیاز را ریز خرد کنید.
– پیاز خرد شده را داخل دستگاه میکسر بریزید تا له شود و بعد آب آن را بگیرید.
– یک قاشق غذاخوری عسل به آب پیاز اضافه کنید و اجازه بدهید به مدت ۴ تا ۵ ساعت بماند.
– یک قاشق چایخوری را به عنوان شربت سرفه دوبار در روز مصرف کنید.
– این ترکیب به درمان گلودرد نیز کمک می‌کند.

۱۳. شیر داغ و عسل

شیر داغ به تولید مخاط کمک می‌کند تا گلو و سیستم تنفسی نرم شود، در حالی که عسل گلو را آرام می‌کند و باکتری‌هایی را که باعث عفونت می‌شوند، از بین می‌برد.

روش انجام این درمان

– یک قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کنید.
– این ترکیب را به طور منظم بخورید تا از سرفه‌ی خشک رهایی پیدا کنید.
– نوشیدن این ترکیب در شب موجب خواب بهتر خواهد شد.

۱۴. ژلاتین

ژلاتین گلو را آرام می‌کند و سرفه‌ی خشک را تسکین می‌دهد.

روش استفاده از ژلاتین برای درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را گرم کنید.
– ۵ تا ۱۰ گرم ژلاتین را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب کمی خنک شود.
– این مایع گرم را به طور منظم بخورید.

۱۵. اورگانو (پونه‌ کوهی)

اورگانو یا پونه‌ی کوهی به شل شدن خلط کمک می‌کند، و به این ترتیب می‌توان آن را به راحتی از سیستم تنفسی خارج کرد.

روش استفاده از اورگانو برای درمان سرفه خشک

– یک فنجان آب را بجوشانید و ۱ قاشق غذاخوری اورگانوی خشک یا ۲ قاشق غذاخوری اورگانوی تازه را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.
– شعله را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب روی حرارت کم ۵ دقیقه دیگر هم به آرامی بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه زمان بدهید تا اورگانو دم بکشد.
– در نهایت ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

۱۶. کشمش

کشمش پر از قندهای طبیعی است که به آرام کردن گلو کمک می‌کنند و سرفه‌های خشک را درمان می‌کنند.

روش استفاده از کشمش جهت درمان سرفه‌ خشک

– در یک دستگاه مخلوط‌کن نصف فنجان کشمش، ۱/۳ فنجان شکر و ۱ قاشق غذا خوری آب بریزید و مواد را محلوط کنید تا یک خمیر آماده شود.
– مخلوط را در یک تابه‌ی کوچک بریزید و حرارت دهید تا به قوامی سس-مانند برسد.
– چند دقیقه صبر کنید تا ترکیب خنک شود.
– ۲ قاشق غذاخوری از این دارو را هر شب قبل از خواب میل کنید.

۱۷. دمنوش گیاه ختمی

گیاه ختمی باعث کاهش التهاب می‌شود و به عنوان یک مسکن درد عمل می‌کند. این گیاه دارویی همچنین از غشای مخاطی و بافت گلو در برابر آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند.

روش استفاده از گیاه ختمی برای درمان خانگی سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و سپس ۲ تا ۳ گرم برگ خرد شده‌ی ختمی را داخل آب بریزید و خوب هم بزنید.
– اجازه بدهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.
– هر روز ۳ فنجان چای ختمی میل کنید.

۱۸. بادیان رومی

بادیان رومی به شل شدن مخاط کمک می‌کند و به این ترتیب سبب می‌شود که راحت‌تر از سیستم تنفسی خارج شود.

روش استفاده از بادیان رومی جهت درمان سرفه خشک

– یک لیوان آب را بجوشانید و یک قاشق چایخوری برگ بادیان رومی خشک شده یا ۳ قاشق چایخوری برگ بادیان رومی تازه را به آن اضافه کنید.
– حرارت را پایین بیاورید و اجازه بدهید ترکیب ۵ دقیقه روی حرارت پایین آرام بجوشد.
– شعله را خاموش کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.
– ترکیب را صاف کنید و دمنوش حاصل را بنوشید.

۱۹. نارون قرمز

پوست درخت نارون قرمز، حاوی یک ماده‌ی ژل مانند است که گلو را پوشش می‌دهد و سرفه را به حداقل می‌رساند.

روش استفاده از نارون قرمز برای رفع و درمان سرفه خشک

– در یک فنجان آب گرم، ۱ قاشق غذاخوری پوست درخت نارون قرمز پودرشده را اضافه کنید.
– خوب مخلوط کنید و به مدت ۱۰ دقیقه دم بگذارید.
– چای گرم آماده شده را بنوشید تا از سوزش گلو و سرفه‌ی خشک جلوگیری شود.
– همچنین برای مرطوب کردن گلو با افزایش میزان بزاق، آب‌نبات‌های تهیه شده از پوست نارون قرمز را امتحان کنید.

۲۰. بادام

طبق چند رسم باستانی از بادام برای درمان سرفه خشک استفاده می‌شود. فقط کافی است که چند بادام را با یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و آن نوشیدنی را در طول روز سر بکشید تا از دست سرفه‌های خشک و آزاردهنده خلاص شوید.

۲۱. تکنیک آرام سرفه کردن

سرفه‌ شدید بدون توقف، گلو را تحریک می‌کند، باعث بروز آسیب در گلو و سرفه‌ی بیش‌تر می‌شود. وقتی احساس می‌کنید که قرار است سرفه کنید، سعی کنید آن را کنترل کنید. چند سرفه‌ی کوچک و ملایم بکنید برای این‌که موکوس (خلط) به سمت قسمت بالایی مجاری تنفسی حرکت کند، سپس یک سرفه‌ی شدید بکنید تا خلط را تا جایی که می‌توانید خارج کنید.

۲۲. سوپ جوجه یا سوپ مغز قلم

سوپ‌های درست شده از گوشت یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سرفه خشک هستند، به خصوص آن سرفه‌هایی که به خاطر عفونت ویروسی به وجود آمده‌اند.

بسیاری از پزشکان به جای خود درمانی و مصرف داروهای بدون نسخه، خوردن سوپ را توصیه می‌کنند.

سوای آب گرم که به تسکین گلو و از بین بردن خلط کمک می‌کند، بسیاری از سبزیجات، ریشه‌ها، و ادویه‌های استفاده شده‌ی سوپ در ترکیب با یکدیگر یک علاج مغذی برای سرفه خشک فراهم می‌آورند.

۲۳. سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب در بسیاری از درمان‌های خانگی به یک جزء لاینفک و پرکاربرد تبدیل شده است.

تعجبی ندارد، چون این مایع اسیدی فایده‌هایی برای بدن دارد که از پروبیوتیک «مادر» موجود در سرکه‌های سیب تصفیه نشده ناشی می‌شوند.

محتوای اسید آن به کشتن جرم‌ها و میکروب‌ها کمک می‌کند و پروبیوتیک‌های مفید آن با باکتری‌های مضر می‌جنگند.

به سبب محبوبیتی که پیدا کرده است، شما هم احتمالا کمی سرکه‌ی سیب در خانه‌ی خود دارید.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با مقدار کافی عسل در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و از مزایای تسکین دهنده‌ی آن نهایت استفاده را ببرید.

خود سرکه مزه‌ی بدی دارد، اما آرامشی که پس از خورد آن نصیب‌تان می‌شود ارزشش را دارد.

بیش از سه بار در روز سرکه‌ی سیب مصرف نکنید چون می‌تواند باعث ناراحتی معده بشود.

۲۴. اکالیپتوس

در بعضی از داروهای مدرن و جدید از اکالیپتوس برای درمان سرفه و انسداد ریه استفاده می‌شود، همان طور که صدها سال از آن به همین طریق استفاده می‌شده است.

برگ‌های اکالیپتوس محلول موضعی رقیق شده‌ای به دست می‌دهد که ممکن است در ناحیه‌ی سینه مورد استفاده واقع شود چون بوی قوی و نعناگونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز و لوله‌های نایژه‌ای ملتهب را خنک می‌کند.

نه تنها ناحیه‌ی مبتلا را خنک می‌کند و تسکین می‌دهد، بلکه حتی مخاط را شل می‌کند؛ در نتیجه با سرفه کردن خلط بیشتری کنده خواهد شد.

برای دستیابی به نتیجه‌ای مشابه می‌توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را به حمامی از بخار اضافه کنید، هرگز نباید از روغن رقیق نشده استفاده کنید، چون بیش از حد تند و قوی است.

درست مثل برگ اکالیپتوس، روغن اکالیپتوس را نیز می‌توان در صورت رقیق کردن با یک روغن حامل روی پوست استعمال کرد.

۲۵. رطوبت ساز (دستگاه بخور)

ثابت شده است که رطوبت سازها به چندین دلیل یکی از بهترین درمان‌های سرفه‌ خشک هستند. هوای خشک می‌تواند پوشش و دیواره‌ی گلو و ریه‌ها را تحریک کند، در نتیجه، رطوبت‌ساز می‌تواند رطوبت کافی را به هوای خانه اضافه کند.

رطوبت اضافه شده مخاط را شل می‌کند و باعث می‌شود در طول شب تنفس آسانتر شود و درد کمتری داشته باشد و همین به طور جدی از سرفه جلوگیری می‌کند.

ویروس‌های آنفلوانزا نیز مکان‌های خشک و سرد را ترجیح می‌دهند، در نتیجه یک رطوبت ساز می‌تواند به از بین بردن عفونت‌های ویروسی کمک کند.

انواع بسیاری از رطوبت‌سازها وجود دارند که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید، اما این که کدام را انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی ادامه‌ی استفاده از آن اهمیت ندارد.

باید رطوبت‌سازتان را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا از شکل گرفتن پاتوژن‌ها درون آن و پخش شدنش از طریق دستگاه جلوگیری کنید.

۲۶. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. همین امر استفاده‌ی بی‌رویه‌ی خود این روغن را خطرناک می‌سازد اما در صورت مصرف درست تسکین فوق‌العاده‌ای به وضعیت ناراحت کننده‌ی سرفه‌ی شما می‌بخشد.

افزودن چند قطره‌ی کوچک روغن درخت چای به یک حمام بخار باعث خواهد شد روغن به همراه بخار به شکلی بی‌خطر وارد مجرای تنفسی‌مان شود. رایحه‌ی قوی و نعناع گونه‌ی آن مجاری تنفسی را باز می‌کند و ریه‌ها را تسکین می‌دهد.

همچنین می‌توانید چند قطره‌ از آن را به یک روغن بی‌خطر مانند روغن بادام یا زیتون اضافه کنید و آن را روی سینه‌ی خود بمالید.

۲۷. سیر

هرچند، وقتی تنها مصرف می‌شود چندان خوش طعم نیست، اما تاریخ نشان داده است که سیر خواص ضد میکروبی قابل توجهی دارد، و همین طور یک تقویت کننده‌ی سلامت کلی سیستم ایمنی بدن به شمار می‌رود.

برای استفاده، ۲-۳ حبه سیر را بگوبید و در آب بجوشانید، و برای طعم دهی کمی عسل به آن اضافه کنید. به عنوان گزینه‌ای دیگر، حبه‌های سیر را درون یک شیشه عسل بیندازید و بگذارید به مدت یک روز زیر نور آفتاب بماند تا عسل طعم سیر را به خود بگیرد. هر چند ساعت یک قاشق چایخوری از آن مصرف کنید تا درد شما تسکین پیدا کند و از مورمور شدن سینه که باعث سرفه می‌شود جلوگیری شود.

همچنین می‌توانید سیر را به غذاهای طعم‌دار به خصوص سوپ، اضافه کنید تا مسکن خوش مزه‌تری به دست بیاید.

۲۸. فلفل هندی

گرمای حاصل از کپسایسین موجود فلفل هندی سینوس‌ها را باز و مخاط را شل می‌کند، مخاطی که ممکن است در گلو خشک و باعث سرفه شود. این گرما همچنین جریان خون را در بدن افزایش می‌دهد و به درمان سریع‌تر کمک می‌کند.

سوای فایده‌هایی که گرمای حاصل از آن دارد، فلفل هندی حاوی چند ویتامین، مانند ویتامین‌های A و C است که برای بدن مفید هستند.

اگر می‌خواهید درمان خوش‌طعم‌تری را تجربه کنید، فلفل هندی را به سوپ جوجه یا هر سوپ گوشت دیگری اضافه و مصرف کنید.

۲۹. دوش آب گرم

مانند بخار، دوش آب گرم نیز مجاری تنفسی را باز می‌کند، و رطوبت و گرمای لازم را برای ریه‌ها و گلوی خشک شده فراهم می‌آورد.

READ  درمان گلودرد با طب سنتی و نسخه هایی برای کاهش التهاب گلو

این گرما فایده‌هایی نیز برای افزایش جریان خون دارد و به تسریع روند درمان بدن کمک می‌کند.

اثر آرامش‌بخش آب گرم استرس را – که می‌تواند مانع درمان شود – نیز کاهش می‌دهد.

برای بهره‌مندی بیشتر از دوش آب گرم می‌توانید روغن‌های معطر یا نمک اپسوم با رایحه‌ی اکالیپتوس را به بخار برخاسته از حمام اضافه کنید تا به پاکسازی مجاری تنفسی کمک کند.

۳۰. هویج

هویج، که ریشه‌هایی مملو از ویتامین C دارد، به جلوگیری از سرفه و عطسه کمک می‌کند چون ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

آب هویج یک نوشیدنی خنک، تسکین دهنده، و شیرین است که التهاب ناشی از سرفه‌ خشک را برطرف می‌کند.

خوردن هویج خام یا پخته فایده‌های یکسانی به لحاظ تامین مواد مغذی برای بدن خواهد داشت، هر چند افزودن هویج به سوپ به استخراج مواد مغذی بیشتر از آن کمک خواهد کرد، و علاجی گرمابخش، خوشمزه و مغذی برای سرفه‌ خشک فراهم خواهد آورد.

۳۱. انگور

انگور نیز درمان خنک کننده و تسکین دهنده‌ی دیگری برای معالجه سرفه‌ خشک است.

آنتی اکسیدان‌ها و خواص ضد التهابی انگور آن را به گزینه‌ای بی‌نظیر برای درمان سرفه خشک تبدیل می‌کنند.

به عنوان درمانی برای سرفه خشک، یا انگور را به شکل میوه مصرف کنید یا یک بطری آب انگور خریداری کنید و بنوشید تا از فایده‌های فراوان آن بهره‌مند شوید.

۳۲. آجیل

آجیل‌ها، به خصوص بادام، علاوه بر آن که خوراکی‌های خوشمزه‌ و مملو از مواد مغذی هستند، حاوی خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند لوله‌های نایژه‌ای ملتهب و پوشش داخل گلوی فردی را که از سرفه رنج می‌برد آرام سازند.

شما می‌توانید آجیل را بصورت خام مصرف کنید، یا به مدت ۸-۱- ساعت آن را بخیسانید و با کره‌ی آجیل، عسل و مقداری نمک مخلوط کنید.

برای بیشترین میزان بهره‌مندی از این درمان معادل ۲-۴ عدد‌ آجیل را سه بار در روز مصرف کنید.

۳۳. دارچین

دارچین به عنوان یک ضد میکروب و آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و هر دوی این خاصیت‌ها هنگام مبارزه با سرفه‌ی مزمن بسیار مفید هستند.

گرمای حاصل از دارچین می‌تواند جریان خورن را نیز افزایش دهد و سلامت قلب را بهبود ببخشد.

می‌توانید دارچین را به چای یا تونیک سرکه‌ی سیب‌تان اضافه کنید، یا آن را با عسل مخلوط کنید و هر زمان به آن نیاز داشتید برای رهایی از سرفه یک قاشق چایخوری از آن مصرف کنید.

۳۴. رازیانه

این گیاه وقتی به صورت دمنوش،  و بالاخص همراه با گیاهان دیگری مثل ریشه گل ختمی و آویشن، مصرف می‌شود مخاط را شل می‌کند و گلو درد را تسکین می‌دهد.

دانه‌های رازیانه را در آب تقریبا جوش به مدت ۵-۸ دقیقه بخیسانید و دمنوش به دست آمده را بنوشید.

برای طعم دهی بیشتر می‌توانید تعدادی از گیاهان و ادویه‌های دیگر را نیز به این دمنوش اضافه کنید.

۳۵. تخم کتان

درمانگران باستانی برای سرفه‌های مکرر تخم کتان تجویز می‌کردند، و بسیاری از بازارهای سنتی هنوز هم این خوراکی را برای بیماری‌های ریوی توصیه می‌کنند.

این گیاه یک ماده‌ی ضد التهابی است که ممکن است دلیل کارساز بودنش برای درمان سرفه خشک همین باشد.

می‌توانید تخم کتان را با آب بجوشانید و مثل دمنوش مصرف کنید، یا می‌توانید آن را به همراه یک مخلوط گرانولا یا به صورت مخلوط در اسموتی‌ها بخورید.

تخم کتان، به عنوان یک خوراکی، چندین خاصیت و استفاده‌ در آشپزی دارد، بنابراین به راحتی راهی پیدا خواهید کرد که آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید و به عنوان درمان طبیعی سرفه خشک از آن بهره ببرید.

۳۶. بارهنگ

این گیاه با باد کردن در آب و ایجاد لایه‌ی مخاطی که دیواره‌ی گلو را می‌پوشاند وارد عمل می‌شود،  درد را تسکین می‌دهد و سرفه‌ را سرکوب می‌کند.

بارهنگ در صورت مصرف با چای یا دمنوش‌های گیاهی می‌تواند بیشترین فایده‌ را برای درمان سرفه خشک به همراه داشته باشد.

نکات دیگری برای پیشگیری و درمان سرفه‌ خشک

– سر خود را هنگام خواب بالا بگذارید. این حالت به کاهش سرفه کمک می‌کند.

– مایعات زیادی بنوشید، به ویژه آب و آب میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک.

– از دستگاه رطوبت‌ساز برای اضافه کردن رطوبت به هوای خشک استفاده کنید.

– ویتامین A و C را برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرفه‌ی خشک مصرف کنید.

– انگور بخورید یا آب انگور ترکیب شده با یک قاشق غذاخوری عسل بنوشید.

– برش‌های زنجبیلی که رویش مقداری نمک دریا پاشیده‌اید میل کنید.

– ۱۰ عدد بادام را شب تا صبح خیس بگذارید و صبح روز بعد پوست آنها را جدا کنید. سپس بادام‌های پوست کنده را له کنید و ۲۰ گرم شکر و ۲۰ گرم کره به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را دو بار در روز میل کنید.

– هویج حاوی مواد مغذی و ویتامین‌هایی است که به درمان سرفه خشک کمک می‌کنند. هویج یا آب هویج را ۴ تا ۵ بار در روز میل کنید.

– سرکه سیب و عسل را به نسبت مساوی مخلوط کنید و ۲ قاشق غذاخوری از این ترکیب را قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

دمنوش‌ های گیاهی را به طور منظم بنوشید تا گلو نرم شود.

– به طور منظم سیر بخورید.

اگر سرفه خشک بیش از ۱۰ روز طول کشید، با پزشک‌تان مشورت کنید. پس از آن‌که سرفه خشک شما درمان شد، از این روش‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن استفاده کنید.


درمان سرفه شبانه

چطور سرفه های شبانه را کم کنیم؟

در این مطلب، تعدادی از درمان خانگی ساده را برای سرفه شبانه بیان کرده ایم که به کمک آن ها می توانید سرفه تان را کاهش دهید و به خوبی بخوابید.

روش اول) یک دلیل برای سرفه تان پیدا کنید.

1- علائم خودتان را ارزیابی کنید.

آیا در طی روز هم سرفه می کنید یا فقط شب ها سرفه می کنید؟ آیا سرفه شما تازه شروع شده است؟

اگر دچار سرماخوردگی شده اید و یا مبتلا به بیماری آسم یا آلرژی هستید، بایستی درمان های مربوطه را انجام دهید تا سرفه تان کم شود.

2- فکر کنید اولین بار چه موقع سرفه تان شروع شد.

به عواملی که تغییر کرده اند، دقت کنید. به عنوان مثال آیا یک بالش پر جدید از مغازه خریده اید و هنگام استفاده از آن سرفه تان شروع شد؟ یا هوا خشک شده است (در هوای سرد) و یا گرد و غبار زیادی در اتاق شما وجود دارد.

لذا به هر آنچه که باعث شروع سرفه در شما شده است فکر کنید و روش های لازم را بر علیه آن بکار گیرید.

روش دوم) سرفه تان را قطع کنید

1- ملافه رختخواب و روبالشی خود را با آب داغ بشویید.

اگر مکررا سرفه می کنید، هر هفته ملافه رختخواب و روبالشی خود را با آب داغ بشویید.

این کار باعث رفع مایت های گردوخاک یا قارچ ها از روی رختخواب شما می شود. مایت های گردوخاک یا قارچ ها سرفه شما را بدتر می کنند.

2- به طور منظم خانه را جارو و گردگیری کنید.

گردوخاک و قارچ ها از شایع ترین مواد آلرژی زا هستند. لذا خانه تان را از گردوخاک پاک کنید تا خواب خوبی در شب داشته باشید.

3- قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید.

بخار آب گرم در حمام، راه تنفسی شما را باز می کند، اما به یاد داشته باشید بخار آب داغ گاهی اوقات علائم آسم را بدتر می کند. پس موقع انجام این کار دقت کنید.

4- یک لیوان چای گرم بنوشید.

هر شب قبل از خوابیدن، یک دم کرده گیاهی بنوشید (مثل چای، چای سبز، دم کرده بابونه و …) تا  گلوی شما را آرام و پاک کند.

5- یک قاشق مرباخوری عسل بخورید.

این کار به طور موقت گلوی شما را آرام می کند و باعث می شود بخوابید.

هم چنین می توانید چند بار در روز و یا قبل از خواب شب، یک قاشق مرباخوری را در یک فنجان چای گرم حل کرده و بنوشید.

6- آب کافی بنوشید.

یک لیوان آب کنار رختخواب خود قرار دهید و یا قبل از خوابیدن، آب کافی بنوشید.

7- دستگاه بخور در اتاق خواب روشن کنید.

قبل از خوابیدن، دستگاه بخور را روشن کنید تا هوای اتاق را مرطوب نگه دارد.

اما بیش از حد از این دستگاه استفاده نکنید، زیرا قارچ ها (مواد آلرژی زا) در هوای مرطوب سریع تر و بهتر رشد می کنند.

8- سر خودتان را بالاتر ببرید.

موقع خوابیدن چند تا بالش زیر سرتان قرار دهید تا سرتان کمی بالاتر بیاید. این کار از جمع شدن خلط در گلوی شما جلوگیری می کند. تجمع خلط در گلو باعث سرفه می شود.

9- اگر کارهای بالا موثر نبود، از یک داروی ضد سرفه و وسیله ای برای خواب بهتر استفاده کنید.

با مراجعه به پزشک یک داروی ضد سرفه مصرف کنید. اگر آلرژی دارید، قبل از خواب یک داروی ضدحساسیت مصرف کنید.


درمان سرفه خلط دار

۲۱ روش درمان خانگی سرفه خلط دار که واقعا موثر است

همه افراد حساسیت (آلرژی) یا سرماخوردگی را هر از گاهی تجربه می‌کنند، و یک نشانه شایع این مشکلات، وجود خلط بیش از حد در سینوس ها، بینی و سینه است. که باعث به وجود آمدن سرفه خلط دار بسیار آزاردهنده ای می شود. خوشبختانه، داروهای خانگی زیادی برای خلاص شدن از آبریزش بینی و سرفه های خلط دار وجود دارد به طوری که نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اگر شما خلط یا موکوس را با سرفه خارج می‌کنید و دم به دقیقه دست‌تان به جعبه‌ی دستمال کاغذی است، بهتر است این مقاله ۲۱ روش خانگی درمان سرفه خلط دار را بخوانید.

هدف از وجود مخاط در بدن چیست؟

اکثر مردم اعتقاد دارند که داشتن مخاط بیش از حد ناخوشایند (و همچنین تا حدی آزاردهنده) است. پس چرا بدن آن را تولید می‌کند؟

شاید شما متوجه نشوید، اما بدن شما همیشه مخاط را تولید می‌کند، حتی زمانی که سالم هستید.

اغلب اوقات، متوجه نمی‌شوید، اما زمانی که بیمار می‌شوید، بدن شما به میزان بیش‌تری مخاط تولید می‌کند، و همین منجر به بروز نشانه‌هایی مانند آبریزش بینی می‌شود.

موکوس یا خلط در واقع یک مکانیسم محافظتی برای بدن شما است. این ماده مجاری هوایی را مانند بینی، دهان و گلو پوشش می‌دهد.

میکروب‌ها، آلرژن‌ها و تحریک‌کننده‌ها به همین خلط می‌چسبند و به این ترتیب اجازه‌ی دخول به بدن را پیدا نمی‌کنند، بنابراین در حقیقت باید از آن ممنون هم باشید که در بیش‌تر مواقع به حفظ سلامت شما کمک می‌کند.

موکوس (خلط) موجود در گلو، بینی و ریه نیز مانع از خشک شدن این مناطق حساس در اثر فرایند تنفس می‌شود.

علت تولید مخاط بیش از حد چیست؟

هنگامی که بدن شما متوجه می‌شود که ذرات مضر زیادی در حال وارد شدن هستند، تولید موکوس یا خلط را افزایش می‌دهد تا مهاجمین را به دام بیندازد و آن‌ها را خارج کند.

دلایل زیادی برای رخ دادن این اتفاق وجود دارد. در این‌جا چند مورد از رایج‌ترین علل بروز این مشکل را می‌بینید:

– آلرژی‌ها. گرده، گرد و غبار و کپک بعضی از شایع‌ترین مجرمین هستند.

– بیماری. سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت سینوس همگی سبب تحریک تولید موکوس (مخاط) در بدن شما می‌شوند.

– سیگار کشیدن. سیگار کشیدن مجاری هوایی شما را تحریک می‌کند، و به این ترتیب بدن‌تان در مواجهه با این مشکل، برای محافظت از خود مخاط بیش‌تری تولید می‌کند.

– آلودگی. اگر شما در یک شهر شلوغ با تعداد زیاد اگزوز خودرو و دیگر آلودگی‌های هوا زندگی می‌کنید یا اگر در دود حاصل از چوب یا مواد شیمیایی خاصی نفس می‌کشید، ممکن است تولید موکوس در بدن‌تان افزایش بیابد.

حالا که می‌دانید چه چیزی باعث ایجاد مخاط بیش از حد می‌شود، به خواندن این مقاله ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه باید از شر آبریزش خلاص شوید.

۲۱ روش برای درمان سرفه خلط دار

۱. فین کنید – اما این کار را به آرامی انجام بدهید

ساده‌ترین راه برای پاک کردن مخاط از بینی، و درمان سرفه خلط دار فقط خلاص شدن از شر آن به صورت دستی است. چند دستمال کاغذی بردارید و درون آن فین کنید – اما این کار را با دقت انجام دهید.

اگر شدید یا به طور مکرر فین کنید ممکن است در واقع مشکل‌ بدتر شود چرا که باکتری‌ها یا آلرژن‌ها به طور عمیق‌تر در مجاری هوایی شما فرو می‌روند.

پس چطور باید فین کنیم؟ این کار را به آرامی انجام دهید و هر بار فقط یک سوراخ بینی را بگیرید و آن یکی را فین کنید.

سعی نکنید که روی بینی‌تان بیش‌تر از آنچه لازم است، فشار وارد کنید – اگر سینوس‌های شما متورم شده باشند، فین کردن هیچ تاثیری برای پاک کردن آن‌ها ندارد و حتی ممکن است آن‌ها را بیش‌تر تحریک کند.

دقت کنید که باید بهداشت را به طور مناسبی رعایت کنید تا دوباره عفونت نگیرید. دست‌ها را قبل و بعد از فین کردن بینی‌تان شستشو دهید و هر بار از یک دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

درمان سرفه خلط دار ۲: هوای تمیز تنفس کنید

اگر به تازگی مجرای بینی‌تان دچار سوزش و تحریک شده‌اند، ممکن است مشکل مرتبط با هوایی باشد که تنفس می‌کنید.

محیط اطراف خود را برای هر چیزی که ممکن است سبب عطسه کردن در شما شود، بررسی کنید.

شایع‌ترین عوامل تحریک کننده که باید حواس‌تان به آن‌ها باشد، عبارتند از:

– گرده
– اگزوز
– دود سیگار یا دود حاصل از سوختن چوب
– گرد و خاک
– کپک
– گرد و غبار
– پرز و موی حیوانات خانگی
– بخارات و دود ناشی از مواد شیمیایی
– تغییرات دما

هنگامی که می‌دانید چه چیزی سبب تولید موکوس (خلط) بیش از حد در شما می‌شود، بهترین کار این است که ار قرار گرفتن در معرض آن پرهیز کنید.

در واقع زمانی که می‌دانید مقدار گرده در هوا زیاد است، باید در خانه بمانید، اجازه ندهید حیوانات خانگی وارد رختخواب‌تان شوند یا از محیط‌هایی که دارای مقدار زیادی گرد و غبار، کپک یا دود هستند، دور بمانید.

درمان سرفه خلط دار ۳: مقداری سوپ مرغ بخورید

شاید به نظرتان می‌رسد که همه‌ی مقاله‌ها در مورد چگونگی خلاص شدن از خلط حاوی همان نصیحت قدیمی است، ‌این‌که سوپ مرغ بخورید، اما این همه تکرار دلیل خوبی دارد، چرا که سوپ مرغ واقعا تاثیرگذار است!

سوپ مرغ داغ کمک‌تان می‌کند تا خلط گلو و سینه را از بین ببرید و بخار آن می‌تواند سینوس‌های شما را باز کند.

اگر سوپ مرغ را دوست ندارید (یا در حال حاضر به آن دستری ندارید)، نگران نباشید – هر مایع داغی به شما کمک می‌کند که احساس خوبی داشته باشید وقتی که دچار آبریزش بینی شده‌اید.

یک فنجان داغ از چای مورد علاقه‌تان را آماده کنید، یا کمی ترکیب آب گرم را با عسل و لیمو بنوشید.

زمانی که بیمار هستید بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. با این کار باعث می‌شوید تا مخاط رقیق شود، بنابراین بدن شما می‌تواند راحت‌تر از شر آن خلاص شود.

۴. به سینوس‌ های‌تان بخار برسانید

چیزی یه سادگی یک دوش آب داغ ممکن است به شما کمک کند تا کمی راحت‌تر نفس بکشید.

بخار یک روش ساده و موثر برای از بین بردن موکوس و باز کردن سینوس‌ها است و شما مجبور نیستید برای رسیدن به نتیجه کاری جز حمام رفتن بکنید.

حوصله‌ی دوش گرفتن ندارید؟ در این صورت می‌توانید با گرم کردن یک کاسه آب بر روی اجاق گاز تا زمانی که بخار کند و تقریبا به جوش برسد، همان اثر را دریافت کنید.

خیلی ساده کاسه‌ی آب داغ را از روی گاز بردارید و چند قطره روغن معطر یا گیاه دارویی را که دوست دارید، به آن اضافه کنید.

سپس یک حوله را روی سرتان بکشید و سرتان را روی تابه نگه دارید. (مراقب باشید – ممکن است خیلی داغ باشد.) بخار گرم را استنشاق کنید تا کمی تسکین بیابید.

۵. از گرما را برای حل کردن مخاط استفاده کنید

می‌توانید با استفاه از کمپرس گرم سینوس‌های خود را تخلیه کنید. یک تکه پارچه در آب گرم خیس کنید (مراقب باشید که خودتان را نسوزانید) و بعد آن را روی بینی و سینوس‌تان قرار دهید.

اگر با این کار مخاط بلافاصله از بین نرفت، استفاده از کمپرس را تکرار کنید و روند را ادامه بدهید.

اگر با سرفه کردن خلط از گلوی‌تان خارج می‌شود، می‌توانید از همین روش برای تسکین علائم‌تان استفاده کنید. فقط کمپرس گرم را بر روی قفسه‌ی سینه‌تان قرار دهید تا خلط را شل کند و به راحتی بتوانید آن را از بین ببرید.

درمان سرفه خلط دار ۶:  به صورت نیمه نشسته بخوابید

آیا وقتی سرما می‌خورید،‌ شب‌ها نمی‌توانید نفس بکشید؟ بالا بودن موقعیت سر می‌تواند تا حدی به رفع این مشکل کمک کند.

از یک بالش اضافی برای بالاتر قرار گرفتن سرتان استفاده کنید. با این کار سبب می‌شوید موکوس یا خلط از سرتان دور ‌شود، و به این ترتیب می‌توانید شب را بهتر بخوابید.

درمان سرفه خلط دار ۷: آب نمک قرقره کنید

خلط در مجاری گلو می‌تواند نشان‌دهنده‌ی وجود عفونت باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کشتن هر گونه باکتری در این ناحیه، آب نمک است.

یک فنجان آب را حرارت بدهید تا بخار کند، سپس یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید و آن را همچنان حرارت دهید تا حل شود. کمی صبر کنید تا محلول ولرم شود، سپس از آن برای قرقره کردن استفاده کنید.

این کار را سه بار در روز انجام دهید تا حال‌تان بهتر شود. به علاوه، اگر گلو درد دارید، این روش درمانی به شما کمک خواهد کرد تا دردتان کاهش بیابد.

۸. هوای محیط را مرطوب کنید

هنگامی که شما بیمار هستید یا با آلرژی دست و پنجه نرم می‌کنید، چیزی که اصلا دوست نخواهید داشت این است که هوای خشک و خشن را تنفس کنید چرا که مجاری هوایی شما را خشک می‌کند، و در نتیجه باعث می‌شود که بدن‌تان موکوس بیش‌تری تولید کند.

با استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز، به ویژه در مناطقی مانند اتاق خواب زمان زیادی را در آن صرف می‌کنید، از این مشکل دوری کنید.

یک مورد مهم برای استفاده از یک دستگاه رطوبت‌ساز وجود دارد: شما باید همیشه آن را تمیز نگه دارید.

دستگاه رطوبت‌ساز یک محیط ایده‌آل برای رشد کپک و باکتری‌ها است و شما قطعا نمی‌خواهید آن‌ها را همراه با تنفس وارد بدن‌تان کنید.

بنابراین دستگاه را به طور مرتب با سرکه سفید یا محلول روغن درخت چای تمیز کنید تا هوای محیط تمیز و نفس کشیدن در آن بی‌خطر باشد.

۹. استفاده از قوری بینی شوی را امتحان کنید

قوری بینی شوی ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اگر قبلا هرگز از آن استفاده نکرده‌اید، اما این یک روش بسیار موثر برای از بین بردن خلط بیش از حد، و همچنین میکروب‌ها و آلرژن‌هایی است که در مجاری هوایی شما گیر کرده‌اند.

برای استفاده از قوری بینی شوی، آن را با محلول آب و نمک پر کنید (شما می‌توانید این محلول را با مخلوط کردن آب گرم و نمک آماده کنید).

بر روی یک سینک دولا شوید، سرتان را کج کنید و محلول را به آرامی داخل یک سوراخ بینی بریزید و اجازه بدهید که وارد آن یکی سوراخ بینی شود.

قوری بینی شوی هم مانند دستگاه رطوبت‌ساز باید همیشه تمیز نگه داشته شود، در غیر این صورت استفاده از آن بدون خطر نیست. هر روز با آب داغ و صابون ضد باکتری قوری بینی شوی را ضد عفونی کنید.

درمان سرفه خلط دار ۱۰: از روغن معطر استفاده کنید

روغن‌های معطر نه تنها بوی خوبی دارند – بلکه خواص قدرتمندی نیز برای از بین بردن میکروب‌ها دارند و می‌توانند سینوس‌های شما را پاکسازی کنند.

اگر گلوی‌تان پر از خلط است، چندین راه وجود دارد که می‌توانید از روغن‌های معطر برای رفع مشکل استفاده کنید. ساده‌ترین کار این است که روغن را در دستگاه پخش‌کننده قرار دهید و اجازه بدهید که محیط را فرابگیرند.

شما می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن معطر به آب داغ داخل وان، اثر مشابهی را دریافت کنید.

READ  سوزش دهان / علت و درمان خانگی سوزش دهان و زبان

۱۱. سرکه سیب بنوشید

سرکه سیب مزایای فراوانی برای سلامتی دارد. از میان تمام خواصی که دارد، از بین بردن مشکلات سینوس یکی از مفیدترین‌ها است.

برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، اطمینان حاصل کنید که سرکه سیب‌تان دارای “مادر سرکه” است – چرا که بهترین خواص این ماده،‌ در همان است (مادر سرکه رشته‌های پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و باکتری‌های مفیدی است که باعث می‌شود محصول، کدر باشد و چیزهایی مانند تار عنکبوت در آن دیده شود که معمولا روی سطح آن معلق است – مترجم).

یک قاشق غذا خوری از سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید. مطمئنا، ممکن است طعم خوبی نداشته باشد، اما چون بینی‌تان گرفته است، احتمالا نمی‌توانید متوجه طعم آن شوید.

اگر واقعا تحمل کردن طعم سرکه برای‌تان دشوار است، سعی کنید آن را با آب میوه مخلوط کنید.

* هشدار: شما می‌توانید سرکه سیب را با هر چیزی که دوست دارید مخلوط کنید، اما آن را مستقیما ننوشید. این ماده بسیار اسیدی است، و اگر شما آن را بدون این‌که رقیق کنید، بنوشید، ممکن است به پوشش معده و مینای دندان‌تان آسیب برساند.

درمان سرفه خلط دار ۱۲: طب سوزنی را امتحان کنید

در طب سنتی چینی، با اعمال فشار در برخی از نقاط بدن خلط می‌تواند از بین برود.

چرا آن را امتحان نمی‌کنید؟ در این‌جا چند روش می‌بینید که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

– نقطه‌ی بین جایی که انگشت بزرگ و انگشت دوم پا به هم می‌پیوندند را پیدا کنید. شما باید بتوانید استخوان‌های پا را در هر دو طرف این نقطه احساس کنید. با انگشت شست‌تان آن نقطه را محکم فشار دهيد. همین کار را روی پای دیگرتان نیز تکرار کنید.

– قسمت توخالی زیر استخوان ترقوه در وسط قفسه‌ی سینه‌تان را احساس کنید. بر روی این نقطه فشار زیادی وارد کنید. در طرف دیگر نیز این فشار را تکرار کنید.

۱۳. چای ریشه‌ شیرین‌ بیان بنوشید

قبلا راجع به این‌که چای داغ چه‌طور می‌تواند به شما کمک کند که آبریزش بینی را از بین ببرید و احساس بهتری داشته باشید،‌صحبت کردیم. اگر مطمئن نیستید که کدام چای برای‌تان بهترین است، سعی کنید کمی چای ریشه‌ی شیرین‌بیان را امتحان کنید.

ریشه‌ی شیرین‌بیان یکی از معروف‌ترین داروهای گیاهی برای از بین بردن مخاط بیش از حد است و مصرف آن به صورت چای ساده‌ترین راه است.

برای آماده کردن چای ریشه‌ی شیرین‌بیان از نسبت یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی شیرین‌بیان به یک فنجان آب استفاده کنید.

ریشه‌ی شیرین‌بیان را در فنجان یا یک قوری بریزید و روی آن آب جوش اضافه کنید. در قوری یا فنجان را به مدت سه تا پنج دقیقه پوشش دهید، بسته به این‌که دوست‌ دارید چای‌تان چه‌قدر قوی باشد.

چای ریشه‌ی شیرین‌بیان به خودی خود شیرین است، اما اگر دوست دارید عطر و طعم بهتری داشته باشد، می‌توانید عسل، آب لیمو یا مقداری برگ نعناع به آن اضافه کنید.

درمان سرفه خلط دار ۱۴: رژیم غذایی‌تان را بهبود بدهید

هنگامی که شما بیمار هستید، رژیم غذایی‌تان نقش مهمی در بهبودی سریع شما ایفا می‌کند.

به طور کلی، قبل از این‌که حال‌تان خوب شود، باید از مصرف این مواد خوراکی پرهیز کنید

– شکر فرآوری شده
– الکل
– محصولات لبنی
– غذاهای شور
– نوشیدنی‌های کافئین‌دار
– گوشت

در عوض، مقدار زیادی از غذاهای طبیعی و سالم بخورید تا به بدن‌تان در مبارزه با عفونت کمک کنید.

مواد غذایی خوب در این شرایط عبارتند از

– سبزیجات
– میوه‌ ها (به ویژه میوه‌های خانواده‌ی مرکبات که دارای ویتامین C فراوانی هستند)
– دانه‌ های کامل مانند برنج و بلغور جوی دوسر
– سوپ‌ های داغ و دارای آب گوشت و مرغ

۱۵. مکمل آقطی مصرف کنید

آقطی نیز مانند ریشه‌ی شیرین‌بیان، اغلب به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان سرماخوردگی، آنفلوآنزا و دیگر مشکلات سینوس استفاده می‌شود.

برای خرید مکمل این گیاه دارویی به یک داروخانه در نزدیکی خودتان مراجعه کنید یا یک قوطی از آن را به صورت آنلاین سفارش دهید تا همیشه در کابینت داروهای‌تان آن را داشته باشید.

اگر پس از شروع علائم مکمل آقطی را مصرف کنید، می‌توانید دوره‌ی بیماری را در خود کوتاه کنید.

درمان سرفه خلط دار ۱۶: غذاهای تند بخورید

آیا تا به حال چیزی چیزی خورده‌اید که در اثر آن دچار آبریزش چشم و آبریزش بینی شده باشید؟

خواه خوردن غذای تند را دوست داشته باشید و خواه تمایلی به خوردن آن‌ها نداشته باشید، به هر روی زمانی که از آلرژی‌ها رنج می‌برید یا بیمار هستید، این نوع غذاها می‌توانند خلط داخل مجاری را رقیق و شل کنند، بنابراین دست به کار شوید و یک وعده غذای تند میل کنید!

وقتی با مصرف غذاها آب بینی‌تان راه می‌افتد، می‌توانید از شر میکروب‌هایی که در مجاری بینی به دام افتاده‌اند خلاص شوید.

۱۷. برخی از حرکات یوگا را امتحان کنید

اگر به طور منظم تمرینات یوگا را انجام نمی‌دهید، این توصیه ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما برخی از حرکات یوگا می‌توانند به تخلیه‌ی مخاط اضافی کمک کنند و مجاری هوایی شما را باز کنند.

اگر دوست دارید بدانید که چگونه می‌توانید از شر خلط خلاص شوید، در این‌جا دو حرکت ساده را می‌بینید که می‌توانید در منزل انجام دهید، و هیچ نیازی هم نیست که از قبل دانشی نسبت به آن داشته باشید.

اگر تشک یوگا نداشتید، از یک حوله یا پتو استفاده کنید.

– حرکت پل: روی پشت‌تان دراز بکشید. زانوهای‌تان را خم کنید و کف پای‌تان را روی زمین بگذارید. لگن‌تان را بالا ببرید، شانه‌ها را روی کف نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که زانوها به طور مستقیم روی پاها قرار دارند. به مدت ۶۰ ثانیه در همین حالت بمانید. این حرکت یوگا برای پاک کردن قفسه‌ی سینه بسیار مفید است.

– حرکت کمان: روی شکم‌تان دراز بکشید و زانوهای‌تان را خم کنید، به طوری که نوک انگشتان پا به سمت سقف باشند. بالاتنه را به عقب بکشید و هر دو مچ پا را با دست‌های‌تان بگیرید و شانه‌ها را از کف زمین جدا کنید، به این ترتیب شما در واقع روی شکم‌تان قرار دارید. این موقعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید تا قفسه‌ی سینه‌تان پاکسازی شود.

درمان سرفه خلط دار ۱۸: به میزان بیش‌تری سیر بخورید

سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد ویروسی است – اوه! و تازه طعم بی‌نظیری هم دارد.

اگر شما در حال تلاش برای از بین بردن یک میکروب بیماری‌زا هستید، سیر یکی از بهترین چیزهایی است که می‌توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

برای به دست آوردن حداکثر فایده از این ماده‌ی خوراکی، یک حبه سیر را به صورت خام بخورید.

سیر را نپزید، زیرا پختن آن سبب می‌شود که برخی از مزایایی که برای سلامتی دارد، از بین بروند. همچنین آن را با معده‌ی خالی نخورید چرا که ممکن است دچار معده درد شوید.

اگر سیر خام برای شما زیادی تند است، می‌توانید آن را به غذاهای‌تان اضافه کنید. یکی از روش‌های ساده برای مصرف سیر این است که یک حبه از آن را ریز خرد کنید و روی یک تست کره‌ای بپاشید.

همچنین می‌توانید سیر خرد شده را به غذا پس از آن‌که پخته شد، اضافه کنید.

۱۹. عطر روغن اوکالیپتوس را استنشاق کنید

عطر و رایحه‌ی تازه و طراوت‌بخش اکالیپتوس می‌تواند به بهبود وضعیت تنفس‌تان کمک کند.

اگر روغن معطر اکالیپتوس داشته باشید، می‌توانید آن را در یک دستگاه پخش‌کننده قرار دهید یا چند قطره از آن را روی دستمال کاغذی بریزید و بوی آن را استنشاق کنید.

برای این‌که خواب آرام‌تری داشته باشید، چند قطره از این روغن را قبل از خواب بر روی بالش‌تان بریزید. روغن اوکالیپتوس ندارید؟

شما به راحتی می‌توانید مرهم یا پماد اکالیپتوس را در داروخانه‌ها پیدا کنید.

۲۰. عسل گندم سیاه مصرف کنید

دچار گرفتگی قفسه‌ی سینه شده‌اید؟ خوب در این صورت عسل گندم سیاه می‌تواند این ناحیه را پاکسازی کند.

عسل ماده‌ای نم‌نگهدار است بنابراین مجاری شما را مرطوب و نرم نگه می‌دارد. عسل همچنین باکتری‌ها و ویروس‌ها را می‌کشد، و به شما کمک می‌کند سریع‌تر از شر میکروب‌های بیماری‌زا خلاص شوید.

چند بار در روز یک قاشق از این عسل را مصرف کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

درمان سرفه خلط دار ۲۱: چای زنجبیل آماده کنید

زنجبیل حاوی ترکیباتی است که باعث تسکین التهاب می‌شوند، و می‌توانند تورم بینی را کاهش دهند و به شما در بهبودی وضعیت تنفس‌تان کمک کنند.

برای به دست آوردن این مزایا، یک فنجان از چای زنجبیل تند و خوش رایحه آماده کنید.

حدود یک قاشق غذاخوری از ریشه‌ی تازه‌ی زنجبیل (پودر زنجبیل تاثیری ندارد) را برش بزنید و آن را در آب جوش بریزید. به مدت پنج تا ده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

سپس زنجبیل را بیرون بیاورید و چای را بنوشید. اگر دوست دارید طعم شیرینی داشته باشد، کمی عسل به آن اضافه کنید.

اگر این روش های درمان سرفه خلط دار تاثیری روی شما نداشت

در اکثر مواقع، این روش‌های درمانی باید در عرض یک یا دو روز به شما کمک کنند تا به بهبودی برسید.

اگر مجاری شما به مرور پاکسازی نشوند، احتمالا وقت آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید و ببینید که چه‌طور با خیال راحت و به طور موثر می‌توانید از شر خلط خلاص شوید.

وجود مخاط بیش از حد غالبا بدون ضرر است، اما در موارد نادر می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد.

اگر خلط موجود به رنگ سبز است، بوی بدی می‌دهد یا خون در آن وجود دارد، به سرعت باید به دنبال مراقب‌های پزشکی باشید.


درمان سرفه آلرژیک

دمنوش آویشن معجزه درمان سرفه

آویشن برای برخی از بیماری های تنفسی استفاده می شود یک مطالعه نشان می دهد که اسانس استخراج شده از آویشن برگ مخلوط با ivecan  به تسکین سرفه و درمان کوتاه مدت برونشیت کمک می کند برگ آن حاوی ترکیباتی به نام فلاونوئید است که عضلات گلوی درگیر در سرفه را ریلاکس کرده و همچنین التهاب را کاهش دهد.

شما می توانید با استفاده از دو قاشق چای خوری از برگ آویشن خرد شده و یک فنجان آب جوش، که به مدت 10 دقیقه روی فنجان را پوشانده اید چای آویشن را در خانه تهیه و مصرف کنید.

پروبیتیک ها را وارد سبد غذاییتان کنید

پروبیوتیک ها، میکروارگانیسم های هستند که می تواند منافع سلامتی را برای یک میزبان فراهم کنند. در حالی که آنها به طور مستقیم سرفه را از بین نمی برند بلکه آنها به تعادل فلور میکروبی دستگاه گوارش ( باکتری که در روده شما زندگی می کنند) کمک می کنند. این می تواند از عملکرد سیستم ایمنی بدن در سراسر بدن حمایت کند. برخی شواهد نیز نشان می دهد که لاکتوباسیلوس، یک باکتری در فرآورده های لبنی، می تواند احتمال سرماخوردگی و آنفولانزا و حساسیت به آلرژن خاص مانند گرده را کاهش دهد.

شیر غنی شده منبع بسیار خوبی از لاکتوباسیلوس است. ولی شما باید محتاط باشید با این حال، به عنوان مواد لبنی ممکن است خلط ضخیم تر شود.

عسل و آبلیمو

عسل در درمان گلو درد موثر است با توجه به مطالعه ای در سال 2007، عسل می تواند به تسکین سرفه موثرتر از داروهای حاوی دکسترومتورفان (DM) یک سرکوب کننده سرفه کمک کند.

شما می توانید در خانه عسل را با چای گیاهی یا آب گرم و لیمو مخلوط کرده و سرفه خود درمان کنید. عسل نرم کننده و تسکین دهنده است در حالی که آب لیمو می تواند به درمان احتقان کمک کند.

چهار تخمه و چهار گل

در طب سنتی استفاده از چهارگل (گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی، گل نیلوفر یا گل نسترن) و چهارتخمه (قدومه، اسفرزه، بارهنگ، سه‌ پستان و تخم مرو) در درمان سرفه رایج است. این ترکیبات گیاهی یک داروی عمومی به حساب می‌آیند که سردی و گرمی را باهم پوشش می‌دهند و توصیه می‌شود هر دو ساعت یکبار توسط بیمار مصرف شود.

استفاده از بخور چهارگل هرشب به مدت پنج دقیقه باعث می‌شود تا ریه‌ها کاملا گرم و مرطوب شود.


درمان سرفه کودکان

روش های خانگی درمان سرفه شدید کودکان

عسل

عسل باعث بهبود ورم و التهاب گلوی کودک می شود و باعث بهبود سرفه نیز می شود. مقدار عسل به سن کودک بستگی دارد. اگر کودک شما بین دو تا پنج سال است نصف قاشق چایخوری عسل به او بدهید اما اگر بزرگ تر از دوازده سال است به او دو قاشق چایخوری عسل بدهید. بهتر است عسل را پیش از خواب به کودک بدهید.
به کودک زیر یک سال عسل ندهید زیرا باعث مسمومیت غذایی حاد می شود.

آب لیمو

یک قاشق چایخوری آب لیمو تازه را همراه با عسل و یک فنجان آب گرم مخلوط کنید و روزی دو یا سه بار به کودک بدهید.

زنجبیل

یک چهارم قاشق چایخوری فلفل هندی را با زنجبیل آسیاب کنید، یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری آب بیفزایید و دو قاشق چایخوری از محلول را به کودک خود بدهید.

سرکه سیب

لیوانی آب بردارید و یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه سیب به آن بیفزایید. هم بزنید و به کودک بدهید. این ماده به سرعت باعث بهبود سرفه های کودک می شود.

بخور

کودک را در معرض بخار حمام قرار دهید. دوش آب گرم را باز کنید و در حمام را ببندید. پیش از خواب همراه با کودک خود حداقل پانزده دقیقه در حمام بنشینید. صبح دوباره این کار را پانزده دقیقه تکرار کنید. این کار باعث می شود گرفتگی بینی و گلو از بین برود. همچنین کودک راحت تر می تواند سرفه کند.
مقداری روغن اوکالیپتوس نیز می توانید به آب حمام بیفزایید. کودک را با این آب حمام کنید تا سینه باز شود و راحت تر سرفه کند.

ارتفاع زیر سر کودک را زیاد کنید

اگر سن کودک بالای یک سال است چند بالشت زیر سر، پشت و شانه هایش قرار دهید تا ارتفاع زیر سرش بلند شود. این کار به نفس کشیدن او کمک می کند.

استفاده از دستگاه تهویه

دستگاه تهویه در اتاق کودک قرار دهید. این دستگاه باعث می شود هوای اتاق مرطوب و تمیز باشد. پنجره ها را صبح باز کنید تا هوای مرطوب از اتاق خارج شود. در غیر این صورت باعث رشد قارچ ها می شود.

سوپ مرغ

مقداری سوپ مرغ برای کودک تهیه کنید. مطالعات نشان می دهد سوپ مرغ ضد التهاب است و باعث می شود مخاط رقیق شده، گرفتگی از بین رود و سرفه کاهش یابد. همچنین علائم سرماخوردگی را از بین می برد.

به کودک اجازه دهید استراحت کند

سرفه باعث خستگی کودک می شود زیرا او به انرژی زیادی برای مبارزه با عفونت نیاز دارد. هر چقدر کودک بیشتر استراحت کند سریع تر بهبود می یابد.

به کودک مایعات بدهید

مقدار زیادی مایعات و آب و نوشیدنی های گرم یا سرد بدون کافئین به کودک بدهید. مایعات باعث می شوند گرفتگی بینی و سینه راحت تر از بین برود.

دستگاه مکش

از دستگاه مکش برای باز کردن مجرای تنفسی کودک استفاده کنید. این دستگاه برای کودک بالای شش ماه مناسب است.

آب نمک گرم

یک فنجان آب گرم بردارید و نصف قاشق چایخوری نمک به آن بیفزایید. سپس دو یا سه قطره آب نمک در داخل هر بینی کودک بریزید. این کار به باز شدن مجرای تنفسی کمک می کند.
همچنین می توانید در یک ظرف آب نمک گرم بریزید. سر کودک را طوری در ظرف بگیرید که یکی از سوراخ های بینی در ظرف باشد و آب نمک وارد مجرای سوراخ بینی شود. در این زمان کودک باید با دهان تنفس کند. این کار باعث می شود بینی باز شود.
از کودک بخواهید روزی دو یا سه بار آب نمک قرقره کند. می توانید چند قطره آب لیمو نیز به محلول بیفزایید.

مک زدن

اگر کودک شما بالای چهار سال است می توانید به او آبنبات، توت یخ زده، یخ خرد شده یا بستنی بدهید. این مواد سرد باعث می شوند درد گلوی کودک کاهش یابد.

درمان های گیاهی سرفه شدید در کودکان

روش های گیاهی عوارض جانبی ندارند و برای کودکان بسیار مناسب هستند.

ماساژ

عسل، آلوئه ورا و روغن های ضروری را ترکیب کرده و بر روی سینه، پشت و گردن کودک بمالید. این مواد را اطراف چشم، بینی یا صورت قرار ندهید.
یک قطره مریم گلی را با یک قطره روغن نعناع و روغن اوکالیپتوس مخلوط کنید. به آن دو قاشق چایخوری روغن زیتون بیفزایید و آن را بر روی بدن کودک ماساژ دهید.

شربت گیاهی سرفه

در یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری دارچین، یک چهارم فنجان ریشه ختمی، یک چهارم فنجان گل بابون و یک چهارم فنجان ریشه زنجبیل خشک شده یا تازه بیفزایید. مخلوط را بجوشانید تا نصف شود. هنگامی که مایع گرم است مقداری عسل و آب لیمو به آن بیفزایید و بگذارید سرد شود. می توانید محلول را به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کنید. در صورت نیاز یک قاشق چایخوری از محلول را به کودک بدهید.
یک قاشق چایخوری برگ آویشن را با دانه شنبلیله، نصف لیمو، یک قاشق غذاخوری گل مینا در نصف فنجان آب مخلوط کرده و بگذارید نیم ساعت بماند. مخلوط را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو قاشق غذاخوری گلیسیرین و دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بگذارید سرد شود. سپس آن را در یخچال نگهداری کنید. هر چهار ساعت یک قاشق چایخوری به کودک بدهید.

عصاره های گیاهی

مقدار یکسانی از زیره سبز، برگ گشنیز و ریشه سوسن را مخلوط کنید. حدود ده میلی لیتر از مخلوط را بعد از غذا به کودک بدهید.

عصاره سپا

یک قاشق چایخوری آب عصاره سپا را با یک و نیم قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. بگذارید سه تا چهار ساعت بماند سپس به کودک بدهید. این ماده باعث کاهش سرفه و سرماخوردگی می شود.

چشم خرچنگی

ده گرم ریشه این گیاه را با ده میلی لیتر آب مخلوط کنید. این مخلوط را روزی دو بار به مدت سه روز به کودک بدهید.

صبر زرد

مقداری برگ صبرزرد را روی آتش قرار دهید و عصاره آن را بگیرید. مقداری از مخلوط را با عسل مخلوط کنید و روزی دو بار به کودک بدهید.

دانه رازیانه

رازیانه باعث می شود راحت تر سرفه کنید. یک فنجان و نیم آب جوش را با یک قاشق غذاخوری دانه رازیانه مخلوط کنید. بگذارید نیم ساعت بماند. مایع را گرم کنید تا به یک فنجان کاهش یابد. سپس دو فنجان عسل به آن بیفزایید. بعد از سرد شدن می توانید دو ماه در یخچال نگهداری کنید. روزی نصف قاشق چایخوری به کودک بدهید تا سرفه اش کاهش یابد.

چای گیاهی

یک فنجان آب گرم را با نصف قاشق چایخوری ریشه شیرین بیان مخلوط کنید. بگذارید ده دقیقه بماند سپس به هم بزنید. یک تا دو فنجان از این ماده را هر روز به کودک بدهید. خواص ضد التهاب و خلط آور شیرین بیان باعث بهبود سرفه می شود.
دو قاشق چایخوری بادرنجبویه را در یک فنجان آب در حال جوش بریزید. محلول را هم بزنید و به کودک بدهید.
دو قاشق چایخوری زوفای خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید ده تا دوازده دقیقه بماند. مخلوط را هم بزنید و به کودک بدهید. چای در حالت گرم باعث باز شدن گرفتگی ها می شود.

بایدها و نبایدها در خصوص درمان سرفه کودکان

بایدها

به کودک آموزش بدهید دست هایش را مرتب بشوید. اگر بیرون هستید از دستمال های مرطوب برای تمیز کردن دست های کودک استفاده کنید.
اگر کودک شما سرفه می کند ممکن است دیگران نیز مریض شوند زیرا ویروس به سرعت منتقل می شود. بنابراین سعی کنید بهداشت را رعایت کنید.

نبایدها

هنگامی که کودک سرفه می کند یا سرما خورده است سیگار نکشید زیرا دود آن مانع از تنفس راحت کودک می شود. سعی کنید کودک را از منابع دود دور کنید.
از اسپری های مخصوص بینی و قرص بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.