سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست / قرص سندرم پیش از قاعدگی / درمان خانگی سندروم پیش از قاعدگی

زنان 08 مه 2018

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) چیست / قرص سندرم پیش از قاعدگی / درمان خانگی سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی / جلوگیری از سندروم قبل از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی چیست : در این مقاله به مطالبی درمورد سندرم پیش از قاعدگی (به انگلیسی premenstrual syndrome)، راههایی برای جلوگیری و درمان سندرم پیش از قاعدگی و داروهایی برای سندرم پیش از قاعدگی خواهیم پرداخت : سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه ای از علائم بدنی و رفتاری است که به طور مکرر در طی نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می دهد. 80 درصد زنان از علائم سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند و 5 درصد زنان مبتلا به سندرم دیسفوریک قبل از قاعدگی که شدیدترین فرم سندرم پیش از قاعدگی است می شوند. می توان گفت از هر سه زن، یک نفر دچار درجاتی از علایم قبل از قاعدگی می شود. در 3 تا 5 درصد موارد، این علائم شدید هستند و اگر علائم خلقی و رفتاری بر تابلوی بیماری غلبه داشته باشند، از اصطلاح «اختلال دیس فوریک قبل از قاعدگی» (PMDD) استفاده می شود.

سندرم پیش از قاعدگی چیست / قرص سندرم پیش از قاعدگی / درمان خانگی سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی / جلوگیری از سندروم قبل از قاعدگی

علت سندرم پیش از قاعدگی

علت سندرم پیش از قاعدگی ناشناخته است و در بین فرهنگ ها و نژادها و مزاج های مختلف، گزارش شده است. مطالعات متعدد مقادیر غیر طبیعی استرادیول، پروژسترون را در بیماران PMS نشان نداده است. سندرم قبل از قاعدگی و PMDD به درستی شناخته نشده اند اما چنین تصور می شود که افزایش حساسیت به پروژسترون سبب کاهش غلظت نوروترانسمیترها از جمله سروتونین می شود و این مساله اثر سودمند مهارکننده های اختصاصی بازجذب سروتونین (SSRI ها) را در درمان این اختلالات توجیه می کند.

تشخیص های افتراقی سندرم پیش از قاعدگی

– اختلالات خلق: افسردگی اساسی و اختلال خلقی از نوع دیستیمیک
– اختلال اضطراب
– هیپوتیروئیدی
– علائم مربوط به یائسگی
– میگرن
– سندرم خستگی مزمن
– سندرم روده تحریک پذیر

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علایم سندرم قبل از قاعدگی همواره بعد از تخمک گذاری آغاز می شوند و با نزدیک شدن به خونریزی قاعدگی تشدید پیدا می کنند. و در عرض چند روز اولِ خونریزی برطرف می شوند. علایم سندرم پیش از قاعدگی ممکن است فیزیکی، احساسی (روانی) یا رفتاری باشند. علایم فیزیکی شامل تورم و ناراحتی پستان، نفخ شکم، ادم، افزایش وزن، سردرد و یا بدتر شدن آسم، میگرن یا صرع هستند. علایم احساسی و رفتاری شامل پرخاشگری، خشک، تحریک پذیری، گریه، خُلق پایین، اضطراب، تغییر عادات غذا خوردن و اختلال خواب هستند. در موارد شدید، بیمار ممکن است حالت متخاصم پیدا کند یا قصد خودکشی داشته باشد. مشکلات ارتباطی و شغلی شایع هستند.

مجموعه ای از علائم که در نیمه دوم چرخه قاعدگی رخ می دهد:
– خستگی شدید (90 درصد)
نفخ شکم (90 درصد)
– ناپایداری خلق (80 درصد)
– افزایش اشتها (70 درصد)
– حساسیت پستان (50 درصد)
فراموشی – اشکال در تمرکز (بیش از 5 درصد)
– احساس غمگینی، ناامیدی و بد آمدن از خود
– نگران و در تنش بودن
– تداوم بی قراری، عصبانیت و افزایش دعواهای شخصی
سردرد (50 درصد)

تشخیص سندرم پیش از قاعدگی

تشخیص به صورت بالینی و با ثبت فهرست علایم در طول چند ماه، صورت می گیرد. برای تشخیص سندرم قبل از قاعدگی علایم باید در اکثر ماهها رخ بدهند. در مرحله لوتئال سیکل به وجود آیند و بلافاصله پس از شروع خونریزی قاعدگی برطرف شوند. باید حداقل یک هفته فاصله زمانیِ عاری از علایم وجود داشته باشد و اگر هرگونه علامتی در سرتاسر سیکل قاعدگی پابرجا بماند، تشخیصهای دیگری مانند اضطراب یا افسردگی محتمل خواهند بود.

ارزیابی و تشخیص سندرم قبل از قاعدگی

– سابقه چرخه های منظم قاعدگی
– وجود علائم مربوط به سندرم پیش از قاعدگی در مرحله لوتئال قاعدگی که عملکرد اقتصادی – اجتماعی فرد را مختل کند.
– بیمار باید در طی 2 ماه علائم را یادداشت کند.
– یک وقفه در علائم که به وضوح در طی مرحله فولیکولی رخ می دهد جهت تشخیص سندرم قبل از قاعدگی ضروری است. در صورتی که وقفه علام در مرحله فولیکولی وجود نداشت بیمار جهت احتمال بیماری اضطرابی یا خلقی بررسی شود.
– عدم مصرف هورمون یا دارو
– CBC و TSH سرم در حد طبیعی باشد.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

مقادیر کم SSRI ها (دسته‌ای از داروهای ضد افسردگی) که مداوم استفاده شوند مفیدترین است (مانند فلوکستین، سرتالین، انافرانیل)
– در صورتی که SSRI علائم را بهبود ندهد باید از آلپرازولام استفاده کرد.
– آگونیست هورمون آزادکننده گونادوتروپین (مانند لوپرون) در مواردی که درمان فوق موثر نباشند استفاده می شوند.
– درمان ممکن است بیش از 6 ماه طول بکشد.
– دانازول به علت اثرات جانبی کمتر استفاده می شود.
– داروهای NSAID و یا ضد بارداری خوراکی ممکن است مقداری از علائم بدنی را تخفیف دهند.
– دیورتیک ها (داروهای ادرارآور) (تیازیدها، اسپیرونولاکتون) در موارد ادم شدید موثرند.

درمان سندرم قبل از قاعدگی از نگاهی دیگر

1. مهار تخمک گذاری

پیشگیری از تخمک گذاری با COCP، در بسیاری از زنان موثر واقع می شود. در صورتی که اندومتر تحت محافظت باشد، می توان از سایر اشکال استروژن مانند برچسب استروژنی نیز استفاده کرد. LNG-IUS روش مفیدی برای محافظت از اندومتر است، چون به صورت موضعی بر روی اندومتر عمل می کند و در موارد کاربرد آن جذب سیستمیک پروژسترون ناچیز است.

2. مهارکننده های انتخابی برداشت مجدد سروتونین

شواهد خوبی وجود دارند که نشان می دهند این گروه از داروها به ویژه فلوکستین و سرترالین، سبب بهبود علایم فیزیکی، احساسی و رفتاریِ سندرم قبل از قاعدگی و PMDD می شوند. عموما درمان طولانی مدت ضرورت دارد، چون علایم به طور شایع پس از برطرف شدن عود می کنند.

3. درمانهای جانبی

روغن گل پامچال به درجاتی در کاستن از حساسیت و درد پستان موثر است. شواهدی درمورد اثر سودمند ویتامین B6 (پیریدوکسین) وجود ندارند، اما این ویتامین ممکن است به عنوان پلاسبو موثر واقع شود. درمان پروژسترونی، جایی در درمان سندرم قبل از قاعدگی یا PMDD ندارد.

عوارض سندرم پیش از قاعدگی و پیش آگهی

– اکثریت زنانی که درمان شوند بهبودی قابل توجه پیدا می کنند.
– درصد پاسخ به SSRI ها 60 تا 70 درصد است.
در اکثر زنان بیماری سندرم قبل از قاعدگی در هنگام یائسگی فروکش می کند.
– عوارض در صورت عدم درمان شامل افسردگی و افزایش وقوع خودکشی در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی است.

 


درمان‌ خانگی سندرم پیش از قاعدگی

سالم‌خوری کنید

سبزیجات، میوه، ماهی، گوشت مرغ، غلات کامل، نشاسته، مغزها و دانه‌های خام زیادی را مصرف‌کنید. این‌ها مواد مغذی لازم برای انجام درست فرآیندهای متابولیک را برای بدن فراهم‌می‌کنند. از خوردن غذاهای چرب مانند پکورا، چیپس و پوری خودداری‌کنید. این‌ها بدن شما را تحریک‌کرده و باعث‌ می‌شوند احساس سستی و بی‌‌حالی کنید. سالم خوری باعث تسکین علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

تعداد وعده‌های غذایی بیشتر اما کوچک‌ تری داشته‌ باشید

فاصله زیاد میان دو وعده غذایی می‌تواند باعث افتادن سطح قند خون بدن‌تان شود. این کار باعث هیپوگلیسمی واکنشی شده که به علائم پیش از قاعدگی منجرمی‌شود.

از مصرف الکل خودداری‌ کنید

افراد ممکن‌ است فکر‌ کنند الکل به خلاصی از افسردگی‌ های سندروم پیش از قاعدگی کمک‌ می‌کند. اما درواقع، الکل یک عامل افسردگی است. الکل باعث‌می‌شود فرد احساس کوفتگی، خستگی و افسردگی بیشتری کند. الکل باعث خالی‌شدن بدن افراد از ویتامین B و مواد معدنی می‌شود. همچنین در سوخت‌وساز کربوهیدرات اختلال ایجادمی‌کند. توانایی بدن برای کار روی هورمون‌ها تحت‌تاثیر قرارمی‌گیرد که باعث سطوح بالاتر استروژن در بدن می‌شود. بنابراین، لازم‌ است برای جلوگیری از سندرم پیش از قاعدگی ، از خوردن الکل خودداری‌کرد.

READ  بارتولن / کیست بارتولن چیست / علائم و درمان (خانگی و گیاهی) کیست بارتولن

از استرس دوری‌ کنید

زمانی که ناامیدی در زندگی روزمره از کنترل خارج‌می‌شود، علائم سندرم پیش از قاعدگی بدترمی‌شوند. مدیریت استرس واقعا برای تحت کنترل‌داشتن سندرم پیش از قاعدگی مهم است. استرس، دلیل اصلی آکنه نیز هست، بنابراین شما باید در طول سندروم پیش از قاعدگی، استرس را از خود دورکنید. گوش‌دادن به موسیقی، پیاده‌روی‌کردن، ملحق‌شدن به برنامه‌های مدیریت استرس یا مدیتیشن از این قبیل کارها هستند. وقت خود را صرف آرامش کنید. می‌توانید از اسپا کمک بگیرید. شرکت کردن در دورهمی‌های دوستانه نیز در فراموش کردن درد به شما کمک می‌کند. با دوست خود به باشگاه بروید.

از محصولات آکنه قوی اجتناب‌ کنید

بروز آکنه موقتی است. بنابراین برای خلاصی از آنها از مواد شیمیایی قوی استفاده‌نکنید. از آنجا که پوست شما درحال‌حاضر حساس است، آن را با محصولات ملایم تسکین‌دهید.

ماسک خاک رس

ماسک خاک رس بهترین گزینه برای جذب روغن اضافی ترشح شده توسط پوست در این دوره است. آن را روزی یک بار به مدت ۲۰ دقیقه بر پوست بگذارید یا اینکه فقط بر نواحی آسیب‌دیده گذاشته و اجازه‌دهید یک شب بماند. این کار به خشک‌شدن آکنه هم کمک‌می‌کند.

تمرینات هوازی انجام‌ دهید

تمرینات هوازی و فعالیت‌های بدنی سطح استرس را پایین‌آورده و اندومورفین که هورمون‌های احساس خوشی در بدن هستند را آزادمی‌کنند. به‌علاوه، باعث افزایش گردش خون در بدن می‌شوند. افزایش گردش خون، به بیرون‌رفتن مواد سمی از بدن کمک‌می‌کند. پیاده‌روی، بالارفتن از پله‌ها به جای آسانسور، دوچرخه‌سواری و غیره از تمرینات عالی هوازی هستند که می‌توانند حال‌تان را بهترکرده و به رهایی از خستگی و کوفتگی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی کمک‌کنند. به‌طور منظم ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تمرین‌کنید. یک هفته قبل از پریودتان، زمان تمرینات را به‌طور تدریجی بیشترکنید. این کار باعث تسکین سندرم پیش از قاعدگی می‌شود. به‌هرحال، توصیه‌می‌شود که در طوره دوره پریود، تمرینات فیزیکی انجام‌ندهید.

مصرف چربی را کاهش‌ دهید

مصرف مقادیر بیش از حد چربی در رژیم غذایی ممکن است منجر به نارسایی کبد شود. بنابراین، توصیه‌می‌شود به سمت ماهی، غذای دریایی، گوشت بدون چربی، مغزها و دانه‌ها بروید. همچنین برای تکمیل وعده‌ غذایی خود از برنج، غلات کامل و سبزیجات استفاده‌کنید.

از مصرف غذاهای دارای سدیم بالا خودداری‌ کنید

این موثرترین درمان ضدالتهابی پیش از قاعدگی است. هات‌داگ، سس کچاپ، سس‌های سالاد و آبگوشت غذاهایی هستند که مقادیر زیادی سدیم و نمک دارند. این باعث نفخ، سفتی سینه‌ها، احتباس مایع بدن و دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. بنابراین برای سلامتی خودتان، این‌ها مواد را از غذای خود حذف‌کنید.

کربوهیدرات مصرف‌ کنید

کربوهیدرات‌ها تاثیر زیادی در درمان سندروم پیش از قاعدگی دارند. میوه‌های تازه، دانه‌های کامل غلات، سبزیجات، نان و غیره به کاهش اشتهای که از علائم اصلی سندروم پیش از قاعدگی است، کمک‌می‌کند. این باعث بهترشدن خلق‌وخو شده و از اضطراب، استرس، تنش و افسردگی جلوگیری می‌کند.

چای گیاهی بنوشید

مصرف چای گیاهی در درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی تاثیر شگفت‌انگیزی دارد. قبل از خوابیدن، مقداری چای بابونه یا دارچین بنوشید. چای را با کمی عسل شیرین‌کنید. این کار باعث‌می‌شود کاملا آرام‌شوید و خواب شب آرامی داشته‌باشید. این، به نوبه خود باعث رهایی از علائم آزاردهنده سندروم پیش از قاعدگی می‌شود.

غذاهای حاوی امگا ۳

غذاهای سرشار از امگا ۳ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها شامل ماهی، روغن زیتون و اسفناج می‌شوند.

انتخاب مکمل‌ ها

درمورد مصرف مکمل‌ها با پزشک‌تان صحبت‌کنید

مولتی‌ ویتامین‌ های کامل (همه در یک)

ویتامین E

ویتامین B۶

کلسیم

مراقب‌باشید ویتامین‌ها را باهم ترکیب‌نکنید و یا باهم مطابقت‌ندهید زیرا مصرفب یش‌ازحد ویتامین‌ها توصیه نمی‌شود. شما یک ترکیب ویتامین روزانه را انتخاب‌کنید.

جو دوسر را در رژیم غذایی خود بگنجانید

جو دوسر به سوخت‌وساز کند و تدریجی قند کمک‌می‌کند. این فرآیند با تمایل زیاد به موادقندی که در طول سندروم پیش از قاعدگی اتفاق‌می‌افتد، مبارزه‌می‌کند. بعضی از دیگر محصولات غذایی که همین ویژگی را دارند برنج باسماتی، نان چاودار و بعضی از میوه‌ها هستند. این مواد نقش بزرگی در تسکین علائم پیش از قاعدگی دارند.

غذاهای سرشار از سروتونین مصرف‌کنید

آووکادو سروتونین طبیعی دارد. این یک مکمل شگفت‌انگیز برای بهبود خلق‌وخو و رهایی از افسردگی، اضطراب و اندوه است. علاوه‌بر آووکادو، خرما، پاپایا، بادمجان، آناناس و موز سبز از منابع ضروری سروتونین در بدن را می‌سازند. آنها را مصرف‌ و از سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری‌ کنید.

موز

موز منبعی سرشار از پتاسیم است. موز باعث تسکین التهاب، نفخ، احتباس آب و دیگر علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌شود. بعضی دیگر غذاهای سرشار از پتاسیم، کشمش سیاه، انجیر، سیب‌زمینی، پیاز، کلم بروکلی، گوجه‌ فرنگی و غذاهای زیاد دیگر هستند.

فلفل سیاه

مقدار کمی فلفل سیاه را به ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ ورا اضافه کنید. این ترکیب را سه بار در روز مصرف‌کنید. این ترکیب به تسکین علائمی مانند دردهای شکمی، سردرد، کمردرد و غیره کمک‌می‌کند. مصرف ژل آلوئه‌ ورای اضافه‌شده به مقدار کمی زیره سبز، به‌طرز شگفت‌انگیزی در درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر است.

مرغ

مرغ منبع سرشاری از ویتامین B۶ است. بدن زنان دچار سندروم پیش از قاعدگی، معمولا از این ویتامین تخلیه‌می‌شود. ویتامین B۶ به تسکین افسردگی کمک‌کرده، خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و سطح سروتونین را بالا می‌برد. دیگر منابع ویتامین B۶، شیر، ماهی، غلات کامل، برنج قهوه‌ ای، لوبیا، دانه سویا، سبزیجات سبزبرگ و گردو هستند.

دانه کنجد

اسیدهای چراب امگا ۶ در سندروم پیش از قاعدگی نقش دارد. مصرف دانه کنجد، کدوحلوایی و دانه‌های آفتابگردان در هفته قبل از پریودی بسیار مفید است. این دانه‌ها سرشار از اسیدهای چراب امگا-۶ هستند که به کنترل موثر علائم متعدد قاعدگی، کمک‌می‌کنند.

گیلاس

گیلاس درمان خانگی موثر برای خلاصی از علائم متعدد سندروم پیش از قاعدگی است. این علائم شامل نوسانات خلق‌وخو، نفخ و غیره می‌شود. از یک هفته قبل از شروع قاعدگی، شروع به خوردن روزانه ده گیلاس با شکم خالی کنید.

بوقلمون

گوشت بوقلمون حاوی اسیدآمینه و تریپتوفان است. تریپتوفان به سرتونین تبدیل‌می‌شود و نقش مهمی در مهارشرایط متعدد سندروم پیش از قاعدگی ایفا می‌کند. پنیر دلمه، هنوز هم منبع سرشاری از تریپتوفان است.

پاستا

نبود منیزیم می‌تواند باعث گرفتگی عضلات و درد شکمی بشود. پاستا منیزیم دارد که برای حفظ تعادل هورمونی بدن مفید است. دیگر محصولات غذایی سرشار از منیزیم سیب‌زمینی، غلات و سبزیجات سبز هستند. مصرف این اقلام غذایی سرشار از منیزیم می‌تواند تا حد زیادی به مبارزه با علائم سندروم پیش از قاعدگی کمک‌کند.

از یخ استفاده‌ کنید

اگر دچار استرس و تنش شدید هستید، یک نوشیدنی سرد ممکن است تا حد زیادی آرام‌بخش باشد. همچنین می‌توانید مقداری یخ را در حوله آشپزخانه بپیچید و و در دوره سندروم پیش از قاعدگی، در صورت وجود سردرد یا درد عضلانی، از آن به‌عنوان کمپرس سرد استفاده‌کنید. این کار، یک درمان خانگی شگفت‌انگیز برای تسکین درد سندروم پیش از قاعدگی است.

حوله آشپزخانه

یک حوله را در آب بخیسانید و آن را برای یک دقیقه در مایکروویو بگذارید تا گرم‌شود. گرمای متعادل بسیار آرام‌بخش است. بنابراین، درصورت داشتن دردهای شکم و تخمدان، این حوله آشپزخانه را بر شکم بگذارید. ولی مراقب‌باشید که بدن‌تان را نسوزانید.

در مورد آن صحبت‌ کنید

سر و کله زدن با اعضای خانواده، به‌ویژه در این دوره از ماه، مانند بزرگ‌ترین منبع استرس برای زنان دچار به سندروم پیش از قاعدگی عمل‌می‌کند. همیشه توصیه‌می‌شود که در مورد این دوره، به‌راحتی با اعضای خانواده خود صحبت‌کنید و سعی‌کنید شرایط‌تان را برای آنها توضیح‌ دهید. این کار نه‌تنها به جلوگیری از سوء‌تفاهم‌های غیرضروری کمک‌می‌کند بلکه باعث حفظ آرامش و هماهنگی در خانه شما نیز می‌شود. این کار، درنتیجه به جلوگیری از منابع غیرضروری تنش، استرس و افسردگی کمک‌می‌کند.

READ  ترومای سینه / درمان / دلایل / عوارض / عوامل / خطرات

خودتان را سرگرم‌ کنید

این مورد شاید مهم‌ترین درمان خانگی برای درمان سندرم پیش از قاعدگی است. زمانی که دچار مشکل سندرم پیش از قاعدگی هستید، سعی‌کنید حواس‌تان را پرت‌کنید. کار آسانی نیست، اما اگر بتوانید انجامش دهید، علائم سندروم پیش از قاعدگی را تحت کنترل خود درآورده‌اید.

خواب مناسب داشته‌ باشید

بی‌خوابی یا اختلال در ریتم الگوی خواب‌ معمول‌تان می‌تواند زندگی روزانه را خراب‌کند. این مسئله، تاثیر زیادی بر علائم سندروم پیش از قاعدگی می‌گذارد. باعث خستگی و تحریک‌پذیری می‌شود. همیشه کار درست و عاقلانه این است که خواب مناسبی داشته‌باشید، به‌ویژه در طول این دوره، تا از عذاب‌های غیرضروری جلوگیری‌کنید. بنابراین، داشتن خواب مناسب، یکی از بهترین درمان‌های خستگی پیش از قاعدگی محسوب‌‌می‌شود.

 


دمنوش های مفید برای درمان سندروم پیش از قاعدگی

گاهی اوقات خانم ها حوصله خودشان را ندارند، بهانه گیر و حساس می شوند و سر هر مسئله کوچکی آسمان را به ریسمانمی بافند و عصبانیت و پرخاشگری شان غیرقابل تحمل می شود. این حالت ها معمولا ماه یک بار سراغ بسیاری از خانم ها می آید و زندگی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان سندروم پیش از قاعدگی

به ویژه اگر خانمی متاهل باشد و همسر خانم دلیل اصلی این تغییر رفتارها را نداند یا درک نکند. تمامی این دردسرها به دلیل ابتلا به نشانگاه پیش از قاعدگی (PMS) است که مشکلات جسمی و روانی زیادی را برای خانم ها به وجود می آورد. «دکتر سعید صانعی» پزشک و مشاور درمان های گیاهی و طب سنتی با معرفی چند دم نوش به بهبود این وضعیت کمک می کند.

بررسی کوله بار مشکلات!

خانم ها در هر سنی که باشند می توانند به نشانگان پیش از قاعدگی یا سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مبتلا شوند ولی این سندروم در سن 30 تا 40 سالگی بسیار شایع است. هنوز دلیل اصلی ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی مشخص نیست ولی از دیدگاه طب سنتی افرادی که به سردی و خشکی مزاج مبتلا هستند بیش از سایرین استعداد ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی را دارند و حالت سردی و خشکی در مغز و اندام های بدن در چنین شرایطی تشدید می شود. این سندروم با یکسری علائم جسمی و روحی همراه است.

تشدید آکنه، اختلال خواب، یبوست، نفخ شکم، سردرد میگرنی، متورم و حساس شدن پستان ها، درد در ناحیه قفسه سینه، ورم بدن، افزایش وزن و احساس درد و خستگی در عضلات و مفاصل برخی از علائم جسمی این سندروم هستند. افزایش اشتها و میل به خوردن غذاهای شور را هم می توان از علائم دیگر این سندروم دانست.

اضطراب، کاهش تمرکز، تحریک پذیری، افزایش گریه، احساس فراموشی، عدم اعتماد به نفس و حتی میل به خودکشی از علائم روانی ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی است.

برخی از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی همه علائم این سندروم را تجربه می کنند در حالی که خانم های دیگر تنها برخی از علائم را می توانند داشته باشند و هر فرد با توجه به علائم خود باید از دم نوش یک گیاه برای بهبود و درمان مشکلات خود استفاده کند و در صورتی که تمام علائم را داشته باشد از چند گیاه به صورت ترکیبی استفاده کند. این خانم ها علاوه بر استفاده از دم نوش هایی که به بهبود کمک می کنند، باید یک رژیم غذایی سالم و ورزش به صورت مداوم را هم در برنامه زندگی خود داشته باشند در غیر این صورت استفاده از دم نوش به تنهایی نمی تواند به صورت قطعی کمکی به فرد کند و تاثیر دم نوش کم می شود.

یک برش از زنجبیل

برای کاهش مشکلات ناشی از سندروم پیش از قاعدگی باید دم نوش را متناسب با مشکل فرد انتخاب کرد. خانم هایی که همه مشکلات ناشی از سندروم قاعدگی را دارند باید همه گیاهانی را که برای این منظور معرفی می شود، به مقدار مساوی ترکیب کنند و به شکل یک دمنوش چندگانه از آن استفاده کنند. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری از تمام گیاهانی را که برای سندروم پیش از قاعدگی پیشنهاد می شود، با یک لیوان آب جوش ترکیب کرد و یک سوم لیوان را قبل از هر غذا نوشید. برخی خانم ها پیش از قاعدگی با مشکلاتی مثل سرگیجه، تهوع و استفراغ مواجه می شوند که برای رفع این مشکل می توان از زنجبیل کمک گرفت.

برای برطرف کردن حالت تهوع و استفراغ ناشی از سندروم پیش از قاعدگی باید 3-4 گرم (معادل یک قاشق مرباخوری) زنجبیل را در یک لیوان آب جوش دم و بعد از صاف کردن استفاده کرد. همچنین ترکیب زنجبیل با چای و دارچین هم مناسب است.

یک دمنوش مفید دیگر را هم می توان با زنجبیل درست کرد، برای این منظور کافی است یک برش زنجبیل تازه را به همراه لیموترش، نعنا (7-10 عدد برگ نعنای تازه) و یک قاشق مرباخوری عسل در یک قوری آب جوش به مدت 20 دقیقه دم کرد. این دم نوش علاوه بر اینکه خوشمزه است خاصیت آرام بخش نیز دارد و می تواند حالت عصبی بودن، تحریک پذیری و حساس بودن را در خانم ها از بین ببرد. ضمن اینکه خستگی ناشی از کار را برطرف می کند و برای این خانم ها مناسب است.

گیاه پنج انگشت

بهترین گزینه برای درمان مشکلات سندروم پیش از قاعدگی گیاه پنج انگشت است. این گیاه نام های دیگری چون فلفل بیابانی و ویتاگنوس دارد و به دلیل تاثیرات شگفت انگیزی که در بدن خانم ها می گذارد به آن «گیاه زنان» می گویند. ویتاگنوس درواقع یک درخت است که برگ های آن شکل پنجه مانند دارد و گل های بنفش درخت بعد از گرده افشانی تبدیل به میوه هایی قهوه ای رنگ می شود. مصرف این گیاه علاوه بر تنظیم هورمون ها، باعث بالارفتن میزان پرولاکتین می شود و به همین دلیل در کاهش درد پستان ها می تواند مفید باشد.

پنج انگشت با ویتاگنوس به درمان سندروم پیش از قاعدگی کمک می کند ضمن اینکه می تواند به آن دسته از افرادی که با اختلال قاعدگی مواجه هستند کمک کند و باعث تنظیم قاعدگی شود. البته برای تنظیم قاعدگی باید به صورت طولانی مدت از این گیاه استفاده کرد، با این حال استفاده از این گیاه در بهبود وضعیت خانم هایی که به مشکل قاعدگی مبتلا هستند موثر است.

استفاده از ویتاگنوس می تواند به درمان ورم و عفونت رحم کمک کند ضمن اینکه در درمان ضخیم شدن دیواره رحم نیز موثر است. کاهش خونریزی و کاهش عوارض یائسگی از دیگر مزایای مصرف این گیاه است.

شرکت های داروسازی ویتاگنوس را به شکل قرص و قطره درآورده اند که قرص و قطره آن را می توان از داروخانه ها تهیه کرد. افرادی که از قطره گیاهی استفاده می کنند باید روزی 40 قطره از آن را قبل از صبحانه استفاده کنند.

ویتاگنوس در قالب قرص هم به فروش می رسد که باید قرص را قبل از غذا مصرف کرد. آن دسته از افرادی که تمایل به استفاده از نوع کارخانه ای ندارند می توانند دم نوش گیاه پنج انگشت با ویتاگنوس را در منزل درست کنند؛ برای این منظور باید یک قاشق مرباخوری از گیاه خشک شده را با آب جوش ترکیب و پس از دم کشیدن به مدت 10 دقیقه صاف کرد و نوشید. در صورت تمایل می تواند در زمان مصرف به دم نوش، عسل اضافه کرد.

READ  انواع درمان جایگزینی استروژن / هورمون درمانی با استروژن

اگر کسی حوصله درست کردم دم نوش را در منزل نداشته باشد می تواند از چای کیسه ای گیاه ویتاگنوس که در بازار به صورت بسته بندی شده موجود است، استفاده کند. برای استفاده از این دم نوش باید یک عدد از آن را در یک فنجان آب جوش قرار داد تا به مدت 10 دقیقه دم بکشد. یکی از مزیت های استفاده از دم نوش کیسه ای این است که دیگر نیازی به صاف کردن ندارد ضمن اینکه طعم آن را بهبود بخشیده اند و می توان بدون عسل هم آن را نوشید.

گل قاصدک

سندروم پیش از قاعدگی باعث جمع شدن آب در زیر پوست بدن و اندام ها می شود و همین مسئله تورم اندام ها و دردناک شدن آنها را به وجود می آورد. برای رفع ورم ناش از سندروم قاعدگی، در وهله اول باید خوردن نمک را کاهش داد. گل قاصدک به دفع نمک اضافی موجود در بدن و رفع تورم کمک می کند. برای این منظور باید یک قاشق مرباخوری یا یک قاشق غذاخوری از گل قاصدک را در یک استکان آب جوش بریزند تا به مدت 10-15 دقیقه دم بکشد و از این دم نوش به صورت ناشتا بنوشند.

بهار نارنج

یکی از مشکلاتی که خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی به آن دچار می شوند، اضطراب، عصبی بودن و افسردگی است. برای رفع این مشکلات می توان از گیاه و عرق بهار نارنج کمک گرفت. استفاده از بهار نارنج باعث تقویت اعصاب می شود. این گیاه ضدتشنج عصبی است.

برخی از خانم هایی که به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا هستند با اختلال خواب و به ویژه بی خوابی مواجه می شوند که مصرف این گیاه به درمان بی خوابی کمک می کند.

2 گرم (معادل یک قاشق چای خوری) از گیاه بهارنارنج را باید در یک استکان آب جوش دم کرد. افزودن عسل و آویشن به این دمنوش تاثیر آن را بهبود می بخشد.

گل مغربی

بدن برای عملکرد بهتر به اسید چرب ضروری نیاز دارد و در صورتی که اسید چرب ضروری به مقدار مناسب در بدن وجود نداشته باشد فردا با مشکلات زیادی مواجه می شود. اگر اسید چرب ضروری به مقدار کافی در بدن وجود نداشته یا از بین رفته باشد، فرد با مشکلات سندروم پیش از قاعدگی مواجه شده یا اینکه مشکلات سندروم پیش از قاعدگی تشدید می شود برای رفع این مشکل و تامین اسید چرب ضروری می توان از گل مغربی و روغن آن استفاده کرده. علاوه بر این باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کرد.

اسطوخودوس

مصرف اسطوخودوس برای خانم هایی که به مشکل بی خوابی و افسردگی پیش از قاعدگی مبتلا هستند پیشنهاد می شود. اسطوخودس همچنین می تواند مشکلات گوارشی را برطرف کند و نفخ شکم و گاز ناشی از آن را از بین ببرد. بسیاری از خانم های مبتلا به سندروم پیش از قاعدگی با مشکلات گوارشی مواجه هستند، در نتیجه استفاده از اسطوخودوس به آنها پیشنهاد می شود. اسطوخودوس مقوی معده هم است. ریختن گل تازه اسطوخودوس در بالش خاصیت آرام بخش دارد. 2 گرم اسطوخودوس را باید به مدت 10 دقیقه در یک استکان آب جوش دم کرد و قبل از خواب نوشید.

هوفاریقون

خیلی از خانم هایی که به سندروم پیش از قاعدگی مبتلا هستند از بی حوصلگی و کسالت رنج می برند. بی انگیزه بودن، داشتن حالت تهاجمی، احساس خستگی دائمی و… از دیگر مشکلاتی است که برخی از خانم ها پیش از قاعدگی دچار آن می شوند. گاهی احساس گناه و افکار منفی به صورت دائمی قبل از قاعدگی به سراغ این خانم ها می آید و این مشکل بسیار ناخوشایند است ومی توان برای برطرف کردن تمامی این مشکلات از یک دم نوش دیگر کمک گرفت. نوشیدن دمنوش هوفاریقون به این دسته از خانم ها کمک می کند تا روحیه بهتری داشته باشند و کمتر به مسائل منفی فکر کنند. برای درست کردن این دمنوش کافی است 2 گرم از گیاه هوفاریقون را در یک استکان آب جوش دم کرده و نوشید.

ضد تورم

خانم هایی که از تورم و درد اندام ها رنج می برند باید برای کاهش درد از جوانه گندم استفاده کنند.

 


 

قرص سندرم پیش از قاعدگی / قرص سندروم قاعدگی

عنوان مقاله: تاثیر تجویز فلوكسیتین روزانه در درمان اختلالات سندرم قبل از قاعدگی

چکیده:
مقدمه: سندرم پیش از قاعدگی (PMS = Pre Menstruul Syndrom) مجموعه ای از علایم جسمی و روانی است كه در نیمه دوم سیكل قاعدگی رخ می دهد و در حدود 95% از زنان با شدتهای مختلف به آن گرفتار می شوند. در 8-3% موارد سندرم پیش از قاعدگی علایم اختلالات ناخوشی روی می دهد كه با فعالیت های روزانه اجتماعی مبتلایان تداخل ایجاد می كند.
در این زمینه درمان های مختلفی وجود دارد كه یكی از آنها تجویز داروهای مهار كننده باز جذب سروتونین از جمله فلوكسیتین می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر بخشی و تعیین مقدار روزانه فلوكسیتین قبل از قاعدگی به صورت دوره ای برای درمان اختلالات خلقی سندرم قبل از قاعدگی (PMDD) بوده است.
روش كار: این کارآزمایی بالینی در سال 1384 در دبیرستانهای دختران شهرستان خرم آباد انجام گردید. 212 نفر دانش آموز دختر كه بعد از دو سیكل قاعدگی كه جهت تعیین افراد با علایم PMS و اختلالات خلقی آن (PMDD) انجام شد وارد مطالعه شدند و به صورت تصادفی در سه گروه تقسیم شدند. گروه یک 86 نفر و تحت درمان با كپسول فلوكسیتین 10میلی گرم و گروه دو 86 نفر فلوكسیتین 20 میلی گرم و به گروه سوم 88 نفر دارونما داده شد. این داروها از 14 روز قبل از قاعدگی بعدی تا روز اول خونریزی روزانه یک عدد و تجویز شد. این قاعدگی روزانه یک عدد تجویز شد. یك ویزیت بدون دریافت هیچگونه دارویی شدند بعد از این مدت اطلاعات از طریق پرسشنامه حاوی سوالات جمع آوری گردید و با نرم افزار SPSS و آزمونهای آماری تی و کای اسکونر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: افراد مورد مطالعه از نظر مشخصات دموگرافیك و شدت بیماری و طول سیكل قاعدگی با هم اختلاف نداشتند و از نظر میزان تاثیر دارو فلوكسیتین 20 میلی گرم كه به صورت دوره ای قبل از قاعدگی داده شد به طور واضح نسبت به دارونما و فلوكسیتین 10 میلی گرم در بهبود علایم و رفع آنها موثر بوده است. 0.005 P= و هر دو گروه فعال دریافت كننده دارو به طور مشخص از همان سیكل اول درمان بهبودی نشان دادند. هر دو گروه فلوكسیتین 20 میلی گرم و 10 میلی گرم به طور واضح نسبت به دارونما در بهبود اختلالات روحی و ناخوشی PMS موثر بودند. شدت 12 علامت با مصرف فلوكسیتین 20 میلی گرم در طی 3 سیكل قاعدگی به طور معنی دار كاهش پیدا كرد یا به طور كامل از بین رفت. قطع درمان به علت عوارض جانبی در هیچكدام از سه گروه دیده نشد.
نتیجه گیری: فلوكسیتین با مقدار روزانه قبل از قاعدگی به خوبی قابل تحمل و بی خطر می باشد و علایم روحی ـ فیزیكی و اختلالات اجتماعی را كه همراه با PMS است را كاملا بهبود می بخشند و فلوكسیتین 20میلی گرم مفیدتر از فلوكسیتین 10 میلی گرم در درمان اختلالات ناخوشی سندرم قبل از قاعدگی می باشد.