یبوست چیست / علل یبوست / علائم یبوست / درمان خانگی یبوست / درمان یبوست در طب سنتی

یبوست چیست / علل و علائم یبوست / درمان خانگی و طب سنتی یبوست

یبوست یک بیماری گوارشی است و از علائم یبوست فشار، مدفوع های کوچک و سفت و به دنبال آن بواسیر است.

از علائم یبوست فشار، مدفوع های کوچک و سفت و به دنبال آن بواسیر است.

عوامل زیادی می توانند در ایجاد یبوست دخیل باشند. مانند برخی داروها، کمبود فیبر یا آب، کمبود تحرک و ورزش و آهن زیاد.

اما شماری از مشکلات گوارشی هم می توانند باعث یبوست شوند. پس برای درمان یبوست باید به دنبال راه حل اصلی گشت.

یبوست چیست؟

داشتن یبوست به این معنا است که حرکات روده سخت و دشوار است یا کمتر از حالت طبیعی رخ می دهد. تقریبا هرکسی این اتفاق را در برخی حالات تجربه می کند.

گرچه یبوست معمولا موضوع جدی نیست، اما زمانی که این مشکل را ندارید احساس خوبی خواهید داشت. متوسط زمان حرکات روده ای به طور طبیعی در افراد مختلف، متفاوت است. برخی افراد سه بار در روز و برخی دیگر فقط اندکی در هفته حرکات روده ای را دارا می باشند. بیشتر از سه و یا چند روز بدون حتی یکبار به کار افتادن روده ها، معمولا زمان زیادی است. بعد از سه روز، مدفوع سخت و دفع آن با مشکل همراه است.

یبوست

علائم یبوست چیست؟

– کم شدن حرکات روده ای
– سختی در مدفوع کردن
– مدفوع سفت و کوچک
– احساس خارج نشدن مدفوع
– ورم در ناحیه شکم
همچنین ممکن است برای تخلیه روده ها نیاز داشته باشید که با فشار دادن شکم و استفاده از انگشت در ناحیه پایین مقعد به دفع مدفوع کمک کنید

دلایل ایجاد یبوست چیست؟

برخی از علل یبوست شامل موارد زیر است:
– تغییرات در رژیم غذایی و تحرکات
– ناکافی بودن آب و فیبر در رژیم غذایی
– مصرف فراوان محصولات لبنی
– ورزش نکردن
– مقاومت کردن در برابر دستشویی رفتن
استرس
– استفاده بیش از حد از ملین ها
– برخی از داروها (مخصوصا مسکن ها مانند مواد مخدر، قرص های ضد افسردگی و قرص آهن)
– مصرف داروهایی که حاوی کلسیم یا آلومینیوم هستند
– بی نظمی در وعده غذا
– سندروم روده
– بارداری – برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب یبوست در بارداری را مطالعه نمایید.
– مشکلات اعصاب و عضلات در سیستم گوارشی
– سرطان کولون
– بیماری های عصبی مانند پارکینسون یا اسکلروز چند گانه
– کم کاری تیروئید (هایپوتیروئیدیسم)

اگر دچار یبوست شدم چه کار کنم؟

این مراحل را انجام دهید:
– نوشیدن دو و یا چهار لیوان آب اضافه تر در روز، جز اینکه دکتر به شما توصیه کرده باشد که مصرف مایعات را محدود کنید.
– مایعات گرم را مخصوصا صبح ها میل کنید
– اضافه کردن سبزیجات و میوه در رژیم غذایی خود
– مصرف آلو و غلات سبوس دار
– افزایش تمرینات ورزشی در هفته. با تحرک بدن در هنگام ورزش کردن، عضلات روده بیشتر فعال می شود
– هرگز مدفوع خود را نگه ندارید
– همینطور می توانید که از یک ملین استفاده کنید. چندین نوع ملین وجود دارد، و می توانید بسیار از آنها را خریداری کنید. هر کدام از آن ها به روش های مختلفی برای کاهش یبوست عمل می کنند. از دکتر خود بپرسید که کدام یک از این ملین ها برای شما مفید است و تا چه مدت می توانید مصرف کنید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنم؟

اگر به صورت ناگهانی دچار یبوست به همراه درد شکم یا گرفتگی عضلات شدید و نمی توانید مدفوع و نفخ روده خود را دفع کنید.
همچنین اگر دچار مشکلات زیر شدید با پزشک خود تماس بگیرید:
یبوست یک مشکل جدید برای شماست، و تغییرات سبک زندگی به شما کمک نکرده است
– وجود خون در مدفوع
– دچار کاهش وزن شده اید و تغییری در رژیم غذایی نداشتید.
– درد شدید به همراه حرکات روده ای
– اگر یبوست بیش از دو هفته ادامه داشته باشد
– انداره، شکل، و استحکام مدفوع به طور چشمگیری تغییر کند.

ممکن است پزشک تان برای تشخیص یبوست آزمایش و تست هایی را از شما در خواست کند:

– آزمایش خون برای چک کردن سطح هورمون ها
– تست بررسی عضلات در ناحیه مقعد
– تست هایی که نشان دهنده چگونگی حرکت مدفوع و دفع آن از کولون هستند
– کولونوسکوپی به دلیل مشاهده کردن انسداد در روده بزرگ

چگونه از یبوست جلوگیری کنم؟

در بسیاری از موارد می توانید از یبوست جلوگیری کنید مانند:
یک رژیم غذایی متعادل به همراه مقدار فراوانی فیبر داشته باشید. که شامل، میوه ها، سبزیجات، بقولات، و نان و غلات (مخصوصا سبوس دار) باشد.
نوشیدن یک یا دو لیتر آب در روز ( مگر اینکه توسط پزشک تان از این کار منع شده باشید). فیبر و آب در کنار هم مانع ایجاد یبوست می شود.
از خوردن کافئین اجتناب کنید، زیرا اثرات دهیدراته کردن دارد.
قطع کردن نوشیدن شیر و محصولات لبنی که در برخی افراد موجب ایجاد یبوست می شود.
تمرینات ورزشی به صورت منظم، انجام دادن حرکات ورزشی به صورت روزانه به مدت ۳۰ دقیقه، و بیشتر کردن آن در طول هفته.
توجه: اگر احساس مدفوع کردن داشتید بلافاصله به دستشویی مراجعه کنید.

۲۴ درمان خانگی یبوست که قطعی و سریع هستند

“مشکلات مربوط به اجابت مزاج” چیزی است که از صحبت کردن درباره‌ی آن‌ در مکالمات روزمره‌مان، پرهیز می‌کنیم. در حالی که ممکن است به راحتی در مورد عذابی که به خاطر گلودرد دارید صحبت کنید، به ندرت ممکن است به محل کار بروید و اعلام کنید که پنج روز است مشکل یبوست دارید و شکم‌تان کار نکرده‌است. با این حال، یبوست چیزی نیست که بخواهید به خاطرش خجالت بکشید، و اگر قبلا آن را تجربه کرده‌اید (و همه‌ی ما احتمالا این مشکل را تجربه کرده‌ایم) درک می‌کنید که موضوع اصلا خنده‌دار نیست، و در واقع می‌تواند کاملا آزاردهنده باشد. در این نوشتار به ۲۴ درمان خانگی یبوست پرداخته می شود که بسیار موثر و سریع هستند.

درمان خانگی یبوست:

قبل از مراجعه به داروخانه برای خرید قرص ملین که سریع مشکل را حل می‌کند (ولی اغلب مشکل را بدتر می‌کند) سعی کنید برخی از درمان‌های ساده‌ی خانگی را برای از بین بردن مشکل یبوست امتحان کنید و مانع از بروز مجدد آن شوید. در اینجا ما ۲۴ درمان خانگی یبوست را برای شما می گوییم.

۱. روغن… روغن فقط ماشین را به راه نمی‌اندازد!

روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه است. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند کمک کند یبوست‌تان از بین برود. زمانی که بافت و قوام روغن زیتون را در نظر بگیرید، این موضوع تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. این روغن عملا نمونه‌ی بارزی از درمان‌های خانگی برای یبوست است. روغن زیتون دستگاه گوارش‌تان را تحریک می‌کند، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری می‌کند.

مواد لازم
-۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون
-۱ قاشق چای خوری آب لیمو (اختیاری)

روش مصرف
صبح‌ها یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. بهتر این است که این کار را با معده‌ی خالی انجام دهید، بنابراین آن را قبل از خوردن هر چیز دیگری بخورید. اگر فراموش کردید، تا زمانی صبر کنید که مدتی گذشته باشد و چیزی نخورده باشید. اگر دوست دارید می‌توانید آن را با کمی آب لیمو مخلوط کنید تا عطر و طعم بهتری داشته باشد (آب لیمو نیز به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست عمل می‌کند.)

۲. کاملا تر و تازه شوید!

آه بوی لیمو تازه… آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که معده‌تان هم باید به اندازه‌ی بینی‌تان از آن لذت ببرد؟ اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارشی‌تان عمل می‌کند. همچنین می‌تواند به دفع سموم و مواد هضم نشده که ممکن است در طول دیواره‌ی روده‌ی بزرگ باقی بمانند، کمک کند. مخلوط کردن آب لیمو با آب نه تنها عطر و طعم لیمو را ملایم می‌کند، بلکه کمک می‌کند تا مایعات مورد نیازتان را دریافت کنید و به این ترتیب همه چیز دوباره به طور معمول حرکت کند.

مواد لازم
– یک عدد لیموی تازه
– یک فنجان آب گرم

دستور تهیه
آب لیمو را در یک فنجان آب گرم خالی کنید. این ترکیب را کم‌کم بنوشید تا تمام شود.

درمان خانگی یبوست ۳: ملاس همه چیز را روبراه می‌کند.

ملاس سیاه یک ناجی شیرین برای بسیاری از کسانی بوده‌است که از یبوست به صورت مزمن یا گاه به گاه، رنج می‌برند. دلیل این‌که ملاس سیاه تا این حد برای درمان یبوست خوب است، طرز تهیه‌ی آن است. ملاس اساسا آب خالص نیشکر است که جوشیده شده، غلیظ شده و کریستالیزه می‌شود. وقتی آب نیشکر برای بار سوم جوشیده شود، ملاس سیاه تولید می‌شود، که کریستالیزه شده‌است اما حاوی مقدار قابل‌توجهی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، و به طور خاص منیزیم است، همان چیزی که به رفع یبوست کمک می‌کند. ملاس یک خوراکی طبیعی و خوشمزه است. در حالی که شما باید ممنون کسی باشید که یک زمانی تصمیم گرفت بارها و بارها شکر را بجوشاند، بدن‌تان هم به خاطر این درمان طبیعی ممنون شما خواهد بود.

مواد لازم
-۱ قاشق چای خوری ملاس سیاه
– آب گرم یا چای (اختیاری)

دستور تهیه
یک قاشق چای خوری ملاس سیاه مصرف کنید. اگر عطر و طعم ملاس را دوست ندارید، با مقادیر کم شروع کنید. شما می‌توانید آن را به یک فنجان آب گرم یا چای اضافه کنید تا طعم و مزه‌ی آن کمی ملایم شود. اگر دیدید یک قاشق چای‌خوری از آن موثر واقع نشد، می‌توانید به اندازه‌ی ۱-۲ قاشق غذاخوری مصرف کنید، اما سعی کنید در ابتدا میزان کم‌تری مصرف کنید.

درمان خانگی یبوست ۴: قهوه رفیق ماست (گاهی اوقات)

بسیاری از آدم‌ها عاشق قهوه‌ی صبح هنگام‌شان هستند، اما این نوشیدنی چیزی بیش از یک رایحه‌ی آسمانی به شما می‌دهد و کمک‌تان می‌کند سرحال بیایید. کافئین یک محرک طبیعی برای دستگاه گوارش است، بنابراین نوشیدن یک فنجان قهوه شما را به بیش از چند روش سر حال خواهد آورد. ۱-۲ فنجان خوب است، اما مطمئن شوید که بیش از اندازه قهوه نمی‌نوشید چون نوشیدن قهوه به میزان زیاد در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. قهوه ادرارآور است و باعث می‌شود مکررا ادرار کنید، و اگر بیش از اندازه قهوه بنوشید، ممکن است به دلیل کم‌آب شدن بدن‌تان دچار یبوست شوید و آبی که برای نرم شدن مدفوع‌تان لازم است، از بدن‌تان خارج شود.

۵. تحرک داشته باشید!

اگر می‌خواهید آت و آشغال‌ها در بدن‌تان حرکت کنند و خارج شوند، خودتان هم باید حرکت کنید! سبک زندگی ما این روزها نه تنها شامل تغییرات در رژیم غذایی است که باعث افزایش یبوست می‌شود، بلکه مدت زمانی که می‌نشینیم بیش‌تر از زمانی است که تحرک داریم. هرچند یک دلیل علمی دقیق وجود ندارد که چرا عدم ورزش با ابتلا به یبوست در ارتباط است، اما می‌توانیم فرض کنیم تحرک داشتن بدن باعث می‌شود عضله‌ی نرم روده‌ی بزرگ نیز حرکت کند. با این حال به خاطر داشته باشید که باید یک ساعت بعد از غذای اصلی صبر کنید و سپس ورزش کنید. همچنین تمرینات کششی خاصی وجود دارند که کمک می‌کنند شماره‌ی دو به راحتی از در خارج شود.

READ  سینابیل Cynabile / عوارض قطره سینابیل / درمان سوء هاضمه و کاهش چربی خون (کلسترول خون)

درمان خانگی یبوست ۶:

یک برنامه‌ی غذایی طبیعی داشته باشید (فیبر، فیبر و باز هم فیبر)
حتما شنیده‌اید که آدم‌ها در مورد تاثیر رژیم غذایی طبیعی بر درمان و جلوگیری از یبوست، کُلی صحبت می‌کنند. یک رژیم غذایی سالم حقیقتا باعث بهبود همه چیز می‌شود. بدن ما می‌داند چگونه میوه‌ها، سبزیجات، غلات و مواد غذایی زبر مانند سبوس را پردازش کند، در حالی که غذاهای تصفیه شده یا مصنوعی به راحتی دفع نمی‌شوند.

به طور مشخص‌تر، غذاهای طبیعی حاوی میزان فراوانی فیبر هستند- واژه‌ای جادویی که رنج و عذاب توالت رفتن را پایان می‌دهد. در یک کلام، فیبر ماده‌ای است که هضم نمی‌شود، و مانند یک اسفنج عمل می‌کند. فیبر آب را از اطرافش می‌گیرد، و آن را تبدیل به باد می‌کند، و همین مدفوع را نرم می‌کند و به آن حجم می‌دهد و کمک می‌کند تا از بدن خارج شود. مانند قهوه، برخی از انواع فیبر (مانند لوبیا) می‌توانند روی یبوست تاثیر داشته باشند، بنابراین همیشه مقدار زیادی آب بنوشید. برخی از مواد غذایی پر از فیبر خوب عبارتند از:

– لوبیا
– زردآلو
– نان تهیه شده از آرد کامل
– توت‌ها
– کلم بروکلی
– آلو، گلابی و سیب
– آجیل
– سیب‌زمینی (البته منظورمان سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیست! )

درمان خانگی یبوست ۷: کمی روغن تخم کتان مصرف کنید.

روغن تخم کتان یک درمان خانگی بسیار ساده برای یبوست است. این ماده‌ی خوراکی دیواره‌ی روده را تا حدی، و همچنین مدفوع را پوشش می‌دهد و تعداد حرکات روده‌تان را افزایش می‌دهد. وقتی پای یبوست در میان باشد، اگر روغن تخم کتان را با آب پرتقال مصرف کنید، تاثیر آن دو برابر می‌شود زیرا پرتقال مقدار مناسبی فیبر دارد (مطمئن شوید که آب پرتقال را همراه با گوشت آن بخورید، چون بیش‌ترین میزان فیبر پرتقال در گوشت آن است.)

مواد لازم
-۱ لیوان آب پرتقال همراه با گوشت آن (۲۲۰ گرم)
-۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان

روش مصرف
۱ قاشق غذاخوری روغن بذر کتان را با ۱ لیوان آب پرتقال مخلوط کنید. هر موقع که لازم بود این نوشیدنی را بنوشید، اما به آن زمان بدهید (تا ۵ ساعت) تا تاثیر خود را بگذارد، به این ترتیب در مصرف آن زیاده‌روی هم نمی‌کنید.

درمان خانگی یبوست ۸: آلوورا- مزایای آن فقط برای پوست نیست.

معروف است که آلوئه ورا بریدگی‌های جزئی و سوختگی را تسکین می‌دهد، اما این گیاه می‌تواند معده‌تان را نیز تسکین دهد. بهتر این است که از ژل آلوئه ورای خالص استخراج شده از این گیاه استفاده کنید. ژلی که مستقیما از گیاه جدا می‌کنید غلیظ‌تر از آب‌میوه‌های تجاری حاوی آلوئه ورا است، بنابراین بیش از ۲ قاشق غذا خوری از آن را استفاده نکنید. اگر گیاه آلوئه ورا ندارید، خوردن نوشیدنی‌های حاوی این ژل می‌تواند تاثیرات مشابهی برای شما داشته باشند.

مواد لازم
– ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای خالص یا ۱ فنجان نوشیدنی حاوی ژل آلوئه‌ورا

دستور تهیه
دو قاشق غذاخوری ژل خالص را با آب میوه مخلوط کنید و صبح‌ها بنوشید، یا هر بار که لازم است یک فنجان نوشیدنی آلوئه‌ورا بنوشید.

۹. یک روال منظم برای دستشویی رفتن‌تان تعیین کنید.

داشتن یک برنامه‌ی زمانی برای رفتن به دستشویی فقط به درد توله سگ‌ها نمی‌خورد، بلکه می‌تواند راه بسیار خوبی برای از بین بردن و جلوگیری از یبوست در انسان نیز باشد. تنظیم یک برنامه‌ی زمانی برای دستشویی رفتن، حرکات روده‌تان را نیز تنظیم خواهد کرد. هر جا که هستید ۱-۳ بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه برای این کار زمان بگذارید حتی اگر هیچ اتفاقی رخ ندهد. حتما آرام و راحت بنشینید، در نهایت بدن‌تان یاد می‌گیرد که باید چه کار کند.

۱۰. جوش شیرین کار را تمام می‌کند.

جوش شیرین مهم‌ترین عضو داروهای خانگی است. این ماده به طرز فوق‌العاده‌ای همه فن حریف است، و در ۹۵٪ مواقع کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. تاثیر آن برای درمان یبوست (و شکم درد به طور کلی) فوق‌العاده است به این دلیل که بی‌کربنات است، و باعث می‌شود باد از بدن‌تان خارج شود، و درد ناشی از فشار تسکین بیابد. جوش شیرین همچنین معده را قلیایی می‌کند، اسید را کمی خنثی می‌کند و کمک می‌کند که زائدات از روده عبور کنند و خارج شوند.

مواد لازم
– ۱ قاشق چای‌خوری جوش شیرین
– ۱/۴ فنجان آب گرم

روش مصرف
یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید. مخلوط را یک باره سر بکشید، به نظر می‌رسد که هر چه سریعتر آن را تمام کنید، تاثیر بیش‌تری می‌گذارد.

۱۱. کمی باکتری لازم است.

فلور سالم روده برای حفظ عملکرد درست سیستم گوارشی‌مان حیاتی است، به خصوص در عصر حاضر که معده‌ی ما با انواع قندها و غذاهای فرآوری شده پر می‌شود. اگر باکتری‌های خوب بدن‌مان را قوی و به اندازه نگه داریم، از یبوست جلوگیری خواهیم کرد، و حتی اگر باز هم این مشکل رخ بدهد، شدت کم‌تری خواهد داشت. روش‌هایی برای تقویت باکتری معده وجود دارد، اما یک راه ساده این است که همراه با صبحانه و در طول روز یک فنجان ماست، که سرشار از پروبیوتیک‌ها است میل کنیم.

مواد لازم
-۱ تا ۳ فنجان ماست ساده

دستور مصرف
همراه با صبحانه‌تان یک فنجان ماست بخورید، و پس از آن می‌توانید ماست را به تنهایی یا همراه با میان‌وعده‌های‌تان در طول روز بخورید.

درمان خانگی یبوست ۱۲: کشمش خیس خورده

کشمش سرشار از فیبر است. در حقیقت، بدن انسان نمی‌تواند فیبر را هضم کند، بنابراین فیبر بر حجم مدفوع می‌افزاید و باعث می‌شود در مجاری گوارش حرکت آسان‌تری داشته باشد. از این رو، مصرف کشمش به جذب آب از مجاری گوارش کمک می‌کند و باعث نرم‌تر شدن مدفوع و موادی می‌شود که در اثر سفتی و خشکی بهه سختی در روده‌ها حرکت می‌کنند. توصیه می‌شود برای افزایش میزان آب در دستگاه گوارش به همراه کشمش خیس خورده، مقداری آب نیز بنوشید. در ادامه‌ی این بخش به دستورالعمل گام به گام برای بهره‌مندی از خواص کشمش در درمان یبوست اشاره می‌کنیم:

مواد لازم:
الف. ۱ فنجان کشمش معمولی
ب. یک عدد کاسه
پ. یک و نیم فنجان آب تازه‌ی نوشیدنی

دستورالعمل کامل:
الف. کشمش را به مدت یک شب در آب بخیسانید.
ب. صبح فردا کشمش‌ها را نوش جان کنید.
پ. بعد از میل کردن کشمش‌ها، آبی را که آن‌ها در آن خیس خورده‌اند نیز بنوشید.
ت. این کار را هر روز انجام دهید.

درمان خانگی یبوست ۱۳: تخم رازیانه

درمان خانگی یبوستتخم رازیانه در درمان ناراحتی‌های گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، و یبوست بسیار مفید و موثر است؛ زیرا باعث حرکت نرم ماهیچه‌های داخل مجاری گوارشی می‌شود.

در این بخش نیز، به دستورالعمل گام به گامی برای درمان یبوست به وسیله‌ی تخم رازیانه اشاره خواهیم نمود:
الف. ابتدا، ۱ فنجان تخم رازیانه آماده نمایید.
ب. سپس آن‌ها را بدون استفاده از آب یا روغن، بو دهید.
پ. تخم‌های رازیانه‌ی بو داده شده را خرد، و سپس الک کنید.
ت. پودر حاصل از این فرایند را در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید؛ این پودر خوشمزه می‌تواند به فرایند هضم غذاها کمک کند.
ث. در نهایت، روزی یک بار نصف قاشق چای خوری از این پودر را در آب گرم بریزید و نوش جان نمایید.

درمان خانگی یبوست ۱۴: انجیر

انجیر سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را بهه همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

برای درمان یبوست با استفاده از انجیر در خانه، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:
الف. ۲ تا ۳ عدد بادام و انجیر خشک آماده کنید.
ب. سپس آن‌ها را برای چند ساعت در آب سرد قرار دهید.
پ. پوست بادام‌ها را بگیرید.
ت. سپس، آن‌ها را خرد و به خوبی با هم مخلوط کنید.
ث. خمیر حاصل از ترکیب بادام و انجیر خرده شده را به همراه ۱ قاشق غذاخوری عسل، شبی یک بار مصرف کنید.
ج. این کار را چند روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ای عالی دست یابید.

درمان خانگی یبوست ۱۵: روغن کرچک

روغن کرچک ملین محرکی است که می‌تواند به تحریک روده‌ی بزرگ و کوچک، و هم‌چنین بهبود وضعیت اجابت مزاج کمک کند.

ساده‌ترین روش درمان یبوست با روغن کرچک این است هر روز صبح با شکم خالی ۱ تا ۲ قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. به علاوه، اگر از طعم روغن کرچک خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را با آبب میوه‌ی مورد علاقه‌تان مخلوط نمایید. با مصرف روغن کرچک در ظرف چند ساعت در وضعیت گوارشی‌تان بهبود چشمگیری مشاهده خواهید کرد. با وجود این، نباید از این روش درمان به مدت طولانی و مکرر استفاده کنید، زیرا مصرف مداوم و زیاد روغن کرچک عوارض جانبی به همراه دارد.

درمان خانگی یبوست ۱۶: انگور

انگور حاوی فیبر نامحلول است که می‌تواند به تحرکات روده و اجابت مزاج مناسب کمک کند.

فقط کافی است هر روز به اندازه‌ی یک کاسه‌ی کوچک انگور تازه یا نصف لیوان آب انگور تازه میل بفرمایید. هم‌چنین می‌توانید حدود ۱۰ تا ۱۳ عدد انگور خشک بی دانه را به شیر اضافه کنید، و برای چند دقیقه حرارت دهید. در نهایت، می‌توانید ترکیب انگور خشک و شیر را به عنوان یکی از تنقلات عصرانه میل کنید. هم‌چنین می‌توانید از این راه درمان برای کودکان مبتلا به یبوست نیز استفاده نمایید.

درمان خانگی یبوست ۱۷: اسفناج

اسفناج برای سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش‌تان بسیار مفید است؛ به ویژه زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید. اسفناج خام حاوی ترکیبات فراوانی است که می‌توانند سراسر مجاری گوارشی‌تان را پاکسازی، ترمیم، و بازسازی کنند. افزودن اسفناج به رژیم غذایی روزانه یکی دیگر از درمان‌های خانگی موثر و طبیعی برای یبوست در بزرگسالان است که لازم بود در این فهرست به آن اشاره کنیم. می‌توانید بسته به سلیقه یا غذای مورد نظرتان اسفناج را به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چنان‌چه از یبوست شدید رنج می‌برید، لازم است ترکیبی از نصف لیوان آب اسفناج خام و نصف لیوان آب خنک را روزی دو مرتبه نوش جان کنید. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا از شر یبوست رهایی یابید.

READ  فیستول گوارشی / درمان فیستول گوارشی / تشخیص فیستول گوارشی

درمان خانگی یبوست ۱۸: کنجد

دانه‌ی کنجد سرشار از فیبر غذایی است که می‌تواند با نرم کردن محتویات روده، حجم مدفوع را افزایش دهد، و عمل دفع را آسان‌تر نماید. برای استفاده‌ی مناسب از کنجد در درمان یبوست، باید از دستورالعمل گام به گام زیر پیروی کنید:

الف. باید روزانه حدود ۳۵ گرم کنجد مصرف کنید.
ب. سپس، هم‌زمان با مصرف کنجد، مقدار زیادی آب بنوشید.
پ. به علاوه، کنجد را می‌توانید روی سالاد یا غذاهای‌تان بریزید (ولی سعی کنید بیش‌تر از ۱۴ گرم نشود).

درمان خانگی یبوست ۱۹: مخلوط دانه‌ها و مغزها

ترکیب دانه‌های خوراکی تاثیر فوق‌العاده‌ای در دریافت فیبر موجود در آن‌ها و کمک به درمان یبوست خواهد داشت. در این بخش نیز به دستورالعمل کاملی برای درست کردن مخلوطی از دانه‌های مفید برای درمان یبوست می‌پردازیم:

الف. مقداری تخمه آفتابگردان، تخم کتان، کنجد و تعدادی بادام را با یکدیگر مخلوط کنید.
ب. سپس همه‌ی آن‌ها را آسیاب کنید تا پودر نرمی به دست بیاید.
پ. هر روز و به مدت یک هفته، ۱ قاشق غذاخوری از این پودر را میل نمایید.
ت. از این پودر پر خاصیت می‌توانید در صبحانه یا در تهیه‌ی سالاد استفاده نمایید.

۲۰. به کمک نمک اپسوم (سولفات منیزیم) خالی از مواد زائد شوید.

سولفات منیزیم به دولیل عمده یک درمان خانگی موثر برای یبوست است: اولا، این نمک آب اطراف خود را می‌کشد، مدفوع را نرم می‌کند و باعث می‌شود راحت‌تر از روده عبور کند و خارج شود. دوم این‌که منیزیمی که در این نمک موجود است انقباض عضلات روده را بیش‌تر می‌کند، و همین باعث عبور آسان‌تر مواد زائد می‌شود. نمک سفره می‌تواند آب اطراف خود را جذب کند، اما فاقد منیزیمی است که نمک اپسوم دارد، بنابراین در صورت امکان بکوشید از نمک اپسوم استفاده کنید.

مواد لازم
– ۲ قاشق چای‌خوری سولفات منیزیم (برای بزرگسالان) یا نیم قاشق چای‌خوری (برای کودکان)
– یک لیوان آب یا آب میوه

دستور مصرف
۲ قاشق چای‌خوری سولفات منیزیم را در یک لیوان آب یا آب میوه حل کنید و آن را به طور کامل بنوشید. اگر در عرض ۴ ساعت هیچ نشانه‌ای از اجابت مزاج ندیدید، می‌توانید یک دوز دیگر نیز مصرف کنید. فقط برای کودکان ½ قاشق چای‌خوری استفاده کنید. برچسب روی بسته را برای دانستن دوز مجاز چک کنید.

۲۱. آلو را فراموش نکنید…

شاید یکی از قدیمی‌ترین درمان‌ها برای یبوست آلو یا آب آلو باشد. این میوه به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند به این دلیل که حاوی مقادیر فراوانی فیبر است، و سوربیتول نیز دارد. سوربیتول مدفوع را نرم می‌کند زیرا یک کربوهیدرات طبیعی است که به راحتی جذب نمی‌شود، و به این ترتیب مقدار زیادی آب در هنگام عبور از روده جذب می‌کند و بر حجم مدفوع می‌افزاید. با این حال مراقب باشید، مصرف بیش از حد سوربیتول می‌تواند گاز ایجاد کند و مدفوع را بیش از اندازه نرم کند.

مواد لازم
-۲ لیوان آب آلو (۲۲۰ گرم)

دستور مصرف
صبح یک لیوان آب آلو و شب هم یک لیوان دیگر بنوشید تا یبوست‌تان از بین برود. آب آلو باید در عرض چند ساعت تاثیر خود را بگذارد، پس مهم است که قبل از خوردن یک لیوان دیگر، اجازه بدهید لیوان اول از روده‌های‌تان عبور کند؛ در غیر این صورت در معرض خطر اسهال قرار خواهید گرفت. همچنین می‌توانید به جای نوشیدن آب آلو چند آلو بخورید، اگر دوست دارید.

درمان خانگی یبوست ۲۲: به ندای بدن‌تان گوش بدهید!

این یک اقدام پیش‌گیرانه برای کمک به جلوگیری از وقوع حملات ناراحت کننده‌ی یبوست در آینده است، و بسیار آسان هم هست. هر بار که لازم است، به دستشویی بروید! دلیلی وجود دارد که بدن‌تان به شما علامت می‌دهد، پس بهتر است که گوش بدهید. هر چه‌قدر بیش‌تر خودتان را نگه دارید، آب بیش‌تری از مدفوع جذب می‌شود، و سفت‌تر می‌شود. بدن‌تان برای مدت محدودی از زمان سیگنال می‌فرستد که روده های‌تان حرکت دارند. به همین دلیل اگر واقعا نیاز داشته باشید که به دستشویی بروید اما این کار را نکنید، بعد از مدتی دیگر احساس نمی‌کنید که نیاز به دستشویی رفتن دارید. اگر برای رفتن به دستشویی تعلل کنید، ممکن است تا مدتی هیچ خبری نشود، و به این ترتیب مشکل یبوست‌تان بدتر شود.

درمان خانگی یبوست ۲۳: گل قاصدک

قاصدک علف واقعا آزاردهنده‌ای است، اما وقتی به رفع یبوست‌تان کمک کند، احتمالا نظرتان در مورد آن عوض می‌شود. ترکیبات قاصدک باعث شده که این گیاه به عنوان یک ملین ملایم و همین‌طور سم‌زدا عمل کند. یک فنجان چای قاصدک برای کسانی که به دلیل نداشتن فعالیت یا خوردن زیاد غذاهای فرآوری شده، از یبوست رنج می‌برند بسیار مفید و کمک‌کننده خواهد بود (هر چند نوشیدن آن به این معنا نیست که دیگر نباید ورزش کنید یا غذای سالم بخورید! )


بیشتر بخوانید:

گیاه قاصدک، فواید و مضررات


مواد لازم
– ۱-۲ قاشق چای‌خوری برگ قاصدک خشک
– ۱ لیوان آب داغ

دستور تهیه
۱-۲ قاشق چای‌خوری برگ قاصدک خشک را در یک لیوان بگذارید و روی آن آب داغ بریزید. روی لیوان را با چیزی بپوشایند و اجازه دهید به مدت ۶-۱۰ دقیقه دم بکشد. این نوشیدنی را تا ۳ بار در روز بنوشید.

درمان خانگی یبوست ۲۴: در دستشویی چمباتمه بزنید.

این یکی کمی سخت به نظر می‌رسد، اما چمباتمه زدن در توالت به معنای واقعی کلمه می‌تواند به رفع یبوست کمک کند و روده‌ی بزرگ‌تان را راه بیندازد. این یک موقعیت طبیعی است و بدن‌مان می‌داند به این معنا است که “زمان عمل فرارسیده‌است! ”

امریکا کمی کم‌تر از ۱ میلیارد دلار در سال برای مسهل هزینه می‌کند که در نهایت تنها به حل این مشکل کمک می‌کند، اما اشکالات زیادی در بدن‌ ایجاد می‌کند. باید بدانید که لازم نیست هر روز اجابت مجاز داشته باشید- این یک افسانه است که منجر به وابستگی شما به مسهل می‌شود. بعضی از مردم چند روز یک بار دفعِ مدفوع دارند و این برای آنها طبیعی است، در حالی که برخی از آدم‌ها چند بار در روز اجابت مزاج دارند. هر کدام از ما یک طوری هستیم، و عوامل بسیاری زیادی وجود دارند که تعیین می‌کنند هر آدمی چند وقت یک بار باید اجابت مزاج داشته باشد، فقط بدن‌تان را بشناسید و از عقل‌تان استفاده کنیم.

شاید یبوست چیزی باشد که آدم‌ها دوست دارند مثل یک راز نگهش دارند، اما خواه این موضوع را با کسی در میان نگذارید، و خواه آن را در روز فارغ‌التحصیلی توی بلندگو اعلام کنید، واقعیت این است که یبوست می‌تواند مشکلی آزاردهنده در زندگی روزمره‌ی هر کسی باشد. خوشبختانه، این مشکل غالبا به طور طبیعی و در خانه درمان می‌شود. به علاوه، بسیاری از تغییرات در شیوه‌ی زندگی که یبوست را درمان می‌کنند (رژیم غذایی، ورزش، و غیره) خیلی راحت به شما کمک می‌کنند آدمی سالم‌تر و شادتر باشید.

۵ راهکار طب سنتی بر علیه یبوست

هر لقمه را ۳۰ بار بجوید! تند غذا خوردن باعث ایجاد تشنگی و یبوست می‌شود.

با پیاده‌روی به جنگ یبوست بروید!

یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست، کم‌تحرکی و ورزش نکردن است. به گفته بوعلی سینا، اگر مداوم ورزش کنید، هیچ‌گاه دچار یبوست نخواهید شد. البته منظور ورزش‌های سنگین نیست چراکه برخی از ورزش‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. بهترین فعالیت‌های فیزیکی برای رفع یبوست، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حرکت‌های تقویت‌کننده عضلات شکم هستند. درواقع ورزش کردن و قرار گرفتن در هوای آزاد، نوعی ملین طبیعی محسوب می‌شود.

توجه به مصلحات

هر غذایی را به جایش بخورید! تغذیه نامناسب، مصرف غذاهای خشک و خوراکی‌های ناسازگار با مزاج از دیگر دلایل بروز یبوست هستند. علاوه بر اینها باید به مصلحات و تدابیر تعیین‌شده برای مصرف خوراکی‌ها در هر منطقه ‌از کشور توجه کرد. مثلا اگر مازندرانی‌ها برنج مصرف نکنند، دچار یبوست می‌شوند در حالی که ساکنان تهران ممکن است با خوردن برنج یبوست بگیرند یا اگر ماهی در مازندران خورده شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما اگر در یزد مصرف شود، ممکن است یبوست و نفخ را به دنبال داشته باشد.

اصلاح عادت‌های غذایی

هر لقمه را ۳۰ بار بجوید! تند غذا خوردن باعث ایجاد تشنگی و یبوست می‌شود و آهسته جویدن و صرف غذا با آرامش خاطر به پیشگیری از یبوست، چاقی و کبد چرب کمک می‌کند، بنابراین بهتر است هر لقمه غذا را ۳۰ تا ۴۰ بار بجوید و بعد قورت دهید. این کار باعث سیری زودرس کم‌شدن حجم غذای مصرفی و هضم بهتر مواد غذایی نیز می‌شود. علاوه بر اینها، توصیه می‌شود تا وقتی گرسنه نشده‌اید، غذا نخورید. روی هم خوردن مواد غذایی مختلف نیز باعث سوءهاضمه می‌شود.

دفع منظم و نوشیدن آب کافی

اجابت مزاج را به تعویق نیندازید! برای جلوگیری از بروز یبوست باید عمل تخلیه را در ساعت‌های معینی انجام دهید. خیلی از افراد این توصیه را برای کودکانشان به کار می‌برند و به آنها می‌گویند صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب‌ها قبل از خوابیدن دستشویی بروند اما خودشان به آن عمل نمی‌کنند در حالی که به تعویق انداختن عمل دفع و نگه‌داشتن فضولات در بدن می‌تواند باعث یبوست و مشکل‌های متعدد شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی نیز می‌تواند به رفع یبوست کمک کند. در فصل‌های سرد هم که بلغم در بدن رسوب می‌کند، توصیه می‌شود صبح‌ها ناشتا یک استکان آب جوش بنوشید. این عمل باعث لینت مزاج می‌شود.

اصلاح تغذیه

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که مصرف بعضی خوراکی‌ها مثل بادمجان، عدس، گوشت‌های نمک‌سود شده، ماهی‌های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی‌های تند، خوراکی‌های ترش و قابض مثل آبغوره، فست‌فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می‌تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت‌های راحت‌هضم همراه با سبزی‌هایی مثل اسفناج و کدو و…) طبیعت گرم و تر دارند و روده‌ها را مرطوب می‌کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب‌دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می‌شود؛ به‌خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی‌ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند. درواقع دارچین لطیف‌کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می‌برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده‌ها جذب و از روده‌ها به خارج از بدن دفع می‌کند. روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می‌کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.

READ  بهترین زمان ورزش برای لاغری و چربی سوزی و از نظر طب سنتی

چرا به یبوست دچار می‌شویم؟

طب سنتی معتقد است بعد از خوردن هر وعده غذایی، باید فضولات حاصل از آن دفع شود. البته در این زمینه استثناء هم وجود دارد؛ افرادطب سنتی

 

درمان خانگی یبوست با این ۶ راهکار

راهکارهای زیر برای درمان یبوست توصیه میشود:

نوشیدن یک لیوان آب گرم اول صبح

اولین راه درمان خانگی یبوست نوشیدن یک لیوان آب گرم به همراه چند قطره آبلیموی تازه در اول صبح است. بعد از آن مدتی راه بروید. این آب حرکات دودی روده را تنظیم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت می اندازد.

مصرف میوه، سبزی و غذاهای حاوی فیبر

مقدار زیادی سالاد و سبزیجات به رنگ سبز بخورید. فیبر موجود در میوه و سبزی برای درمان یبوست بسیار مفید است. سیب، موز رسیده، خربزه، پرتقال، انبه رسیده، انگور و گلابی میوه هایی هستند که دارای اثرات اشکار ملینی بوده و به درمان خانگی یبوست کمک میکنند. خوردن این میوه‌ها به طور منظم شخص را از عملکرد نرم روده‌ها مطمئن میسازد.

شربت عسل

از دیگر راه‌های درمان یبوست خوردن یک لیوان کامل آب با یک قاشق عسل قبل از خواب است.

رازیانه

برای رفع یبوست یک قاشق چایخوری رازیانه را بو داده و با یک لیوان آب در هنگام خواب خورده شود. رازیانه بو داده به عنوان یک ملین خفیف عمل میکند.

انجیر خشک + بادام

انجیر خشک و بادام نیز برای درمان خانگی یبوست مزمن موثر است. به این منظور ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک را با ۲ تا ۳ عدد بادام چند ساعت خیس کنید. سپس هسته انجیر را در آورده، پوست بادامها را نیز جدا کنید. آنا را با هم بکوبید و دو بار در روز همراه با عسل بخورید.

سبوس برنج

سبوس برنج و سبوس سایر غلات محتوی فیبر فراوان هستند و به عنوان یک درمان ساده و بی ضرر یبوست‌هایی که علت مشخصی ندارند مطرح میباشند.

درمان خانگی یبوست در طب سنتی

خاکشیر:

یکی از راهکارهای درمان یبوست در طب سنتی مصرف خاکشیر است. خوردن دو قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم صبح و شب برای انواع مزاجها مناسب بوده و درمان مفیدی برای یبوست‌های خفیف است.

آب کله پاچه:

برای درمان یبوست مزمن با طب سنتی استفاده از آب کله پاچه توصیه میشود. آب کله پاچه باعث افزایش رطوبت و دفع مواد زائد روده‌ها میگردد. به این منظور تا دو هفته روزی یکبار آب کله پاچه را بخورید تا اجابت مزاج عادی گردد.

آب انجیر:

خوردن آب انجیر نیز برای درمان یبوست بسیار موثر است. به این منظور ۷ عدد انجیر را در آب خیس کرده و بعد از نیم ساعت شربت انجیر را بخورید. این شربت بسیار ملین بوده و برای رفع پوکی استخوان هم بسیار مفید است.

روغن زیتون:

زیتون و روغن آن خاصیت ملین داشته و برای درمان و رفع یبوست بسیار مفید هستند.

روغن کرچک:

آخرین راه حل درمان خانگی یبوست با کمک طب سنتی، استفاده از روغن کرچک است. به این منظور یک قاشق چایخوری روغن کرچک را بعد از غذا بخورید.استفاده از روغن کرچک، بهتر است در خط آخر درمان یبوست مصرف شود.

طب سنتی و یبوست

یبوست از دیدگاه طب سنتی «ام الامراض» یا «مادر بیماری‌ها» است. حتی گفته می‌شود بسیاری از بیماری‌های روانی، کج‌خلقی‌ها، عصبانیت‌ها و… نیز ریشه در یبوست دارند، بنابراین برای داشتن زندگی سالم، لازم است حتماً به درمان و پیشگیری از این بیماری بپردازیم. که در این مقاله به روش های درمان و پیشگیری ان می پردازیم.

چرا به یبوست دچار می‌شویم؟

طب سنتی معتقد است بعد از خوردن هر وعده غذایی، باید فضولات حاصل از آن دفع شود. البته در این زمینه استثناء هم وجود دارد؛ افراد سالخورده به‌طور طبیعی فضولات دفعی‌شان کمتر است. علاوه بر دفعات اجابت مزاج، قوام مدفوع هم اهمیت دارد. مثلاً ممکن است فرد روزی ۴ بار دفع داشته باشد اما اجابت مزاجش همراه با یبوست باشد و با اتمام دفع احساس سبکی نکند.

عوامل به وجود اورنده یبوست

مثلاً حرارت و خشکی روده‌ها می‌تواند باعث سفت شدن مدفوع شود. بعضی افراد هم به دنبال اسهال مزمن دچار یبوست می‌شوند. مصرف داروهای مخدر، شقاق و بواسیر، انسداد در روده‌ها یا مسیر ریزش صفرا به روده، تنگی‌ها و چسبندگی‌ها، کرم‌ ها و انگل‌های روده، بیماری‌های عصبی، عضلانی و روانی، تندخویی و عصبانیت، بی‌خوابی، تغذیه نامناسب و سرطان‌ها می‌توانند باعث یبوست شوند. توجه داشته باشید که اگر یبوست به روش‌های ساده درمان نشود، حتماً باید اقدام‌های تشخیصی انجام بگیرد
علائم هشدار دهنده همراه با یبوست شامل این موارد هستند:
یبوست جدید یا تغییر ناگهانی در کارکرد روده.استفراغ.نفخ و درد شکم.خونریزی از روده.کاهش وزن.تب.کم‌خونی.درد مقعد.سابقه خانوادگی مثبت از لحاظ سرطان روده یا بیماری التهابی رود

درمان گیاهی یبوست

مقداری سبوس جو یا گندم را کوبیده و در سوپ بریزید و قبل از غذا به عنوان پیش غذا میل کنید سبوس برنج را نیز می‌توان به صورت جوشانده و یا دم کرده میل نمود که علاوه بر بهبود دستگاه گوارش و رفع یبوست، برای پوست و مو نیز بسیار خوب است.

یکی دیگر از عوامل ایجاد یبوست زیاده روی در مصرف نمک است. این دسته از افراد باید از خوردن غذاهای شور پرهیز کنند.

یکی دیگر از علل یبوست خوردن آب میوه و سبزیجات به جای خود میوه و سبزی است به طوریکه خاصیت خود میوه را ندارد. افراد مبتلا به یبوست باید خود میوه و سبزیجات را میل کنند.

میوه انجیر به خصوص به صورت خشک آن بهترین درمان برای یبوست است. شربت آن یبوست اطفال را برطرف می‌سازد. افراد بزرگسال می‌توانند مقداری انجیر خشک را بعد از غذا به عنوان دسر میل نمایند یا مقداری انجیر خشک را خیس کرده و صبح ناشتا با آب آن میل کنند.

انواع سیر، موسیر و والک از جمله گیاهان ضد یبوست می‌باشند و کسانی که به طور دائمی مقدار کمی سیر، موسیر یا والک با غذای خود میل کنند، کمتر مبتلا به یبوست می‌شوند.

برگ‌های تازه والک را می‌توان به همراه جعفری مانند سبزی خوردن تازه با غذا میل کرد. موسیر را می‌توان خشک کرده و به صورت پودر در غذا مصرف نمود.

تخم شنبلیله برای یبوست مفید است. تخم شنبلیله را می‌توانید برای مدت‌ها نگهداری کنید، بدون آنکه خراب یا فاسد شود. اما اگر آن را بکوبید و به صورت پودر در آورید، پس از چند روز بو گرفته و خراب می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید از تخم شنبلیله برای رفع یبوست استفاده کنید، مقدار کمی از آن را کوبیده و سه وعده در روز، صبح، ظهر و شب و در هر بار یک قاشق مرباخوری از این پودر میل کنید. می‌توانید این پودر را به کمک آب میل کنید.

راهکارهای طب سنتی برای جلو گیری از یبوست

ورزش

با پیاده روی به جنگ یبوست بروید! یکی از دلایل اصلی ابتلا به یبوست، کم تحرکی و ورزش نکردن است. اگر مداوم ورزش کنید، هیچ گاه دچار یبوست نخواهید شد. بهترین فعالیت های فیزیکی برای رفع یبوست، پیاده روی، دوچرخه سواری و حرکت های تقویت کننده عضلات شکم هستند..

توجه به مصلحات

مصرف غذاهای خشک و خوراکی های ناسازگار با مزاج از دیگر دلایل بروز یبوست هستند. علاوه بر اینها باید به مصلحات و تدابیر تعیین شده برای مصرف خوراکی ها در هر منطقه از کشور توجه کرد.

اصلاح عادت های غذایی

تند غذا خوردن باعث ایجاد تشنگی و یبوست می شود و آهسته جویدن و صرف غذا با آرامش خاطر به پیشگیری از یبوست، چاقی و کبد چرب کمک می کند، بنابراین بهتر است هر لقمه غذا را ۳۰ تا ۴۰ بار بجوید و بعد قورت دهید

دفع منظم و نوشیدن آب کافی

اجابت مزاج را به تعویق نیندازید! برای جلوگیری از بروز یبوست باید عمل تخلیه را در ساعت های معینی انجام دهید. خیلی از افراد این توصیه را برای کودکانشان به کار می برند و به آنها می گویند صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خوابیدن دستشویی بروند اما خودشان به آن عمل نمی کنند در حالی که به تعویق انداختن عمل دفع و نگه داشتن فضولات در بدن می تواند باعث یبوست و مشکل های متعدد شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی نیز می تواند به رفع یبوست کمک کند. در فصل های سرد هم که بلغم در بدن رسوب می کند، توصیه می شود صبح ها ناشتا یک استکان آب جوش بنوشید. این عمل باعث لینت مزاج می شود.

اصلاح تغذیه

مصرف بعضی خوراکی ها مثل بادمجان، عدس، گوشت های نمک سود شده، ماهی های شور، شیرینی، قهوه، شکلات، چای پررنگ، سبزی های تند، خوراکی های ترش و قابض مثل آبغوره، فست فودها و غذاهای آماده و همچنین آب یخ می تواند باعث یبوست شود. در مقابل، غذاهایی مثل اسفیدباج (آبگوشت جوجه یا بزغاله و گوشت های راحت هضم همراه با سبزی هایی مثل اسفناج و کدو و…) طبیعت گرم و تر دارند و روده ها را مرطوب می کنند. گوشت مرغ چاق و بال جوجه یا مرغ نیز باعث لعاب دار شدن خوراک و نرم شدن مدفوع می شود؛ به خصوص در کسانی که سوداوی مزاج هستند. از طرفی، مصرف مرغ همراه دارچین، بادام، زیتون و کرفس، شکم پر کردن آن با سبزی ها و همچنین آبگوشت خروس با روغن بادام شیرین به رفع یبوست کمک می کند. درواقع دارچین لطیف کننده و مقوی معده است و نفخ را از بین می برد. تخم کرفس نیز جاذب از معده و دافع از روده است؛ یعنی مواد زائد را از معده به سمت روده ها جذب و از روده ها به خارج از بدن دفع می کند. روغن زیتون هم ملین است و دل درد را برطرف می کند البته به شرط اینکه غذا با شعله زیاد طبخ نشود و خوراک به خوبی جا بیفتد.

برچسبها: علل یبوست, علایم یبوست, یبوست طولانی, درمان قطعی یبوست, یبوست چیست, درمان خانگی یبوست, درمان یبوست طب سنتی, عوارض یبوست, درمان فوری یبوست, برای درمان سریع یبوست چی بخوریم, درمان خانگی یبوست کودکان, بهترین راه برای رهایی از یبوست, برای رفع یبوست چه قرصی بخوریم؟ آب