زگیل کف پا / علت / درمان / عکس

پوست و مو 23 نوامبر 2018

زگیل کف پا چیست ؟

زگیل کف پا و دست در کودکان بیشتر شایع بوده و نامگذاریشان بخاطر مکانی است که رشد می کنند. زگیل کف دست بروی دست رشد کرده و زگیل کف پا، زیر کف پا ظاهر می شوند.

در بدن هر کسی ممکن است در طول زندگی یک یا چند زگیل رشد کند.

زگیل کف پا و کف دست چه نوع زگیل هایی هستند؟

این زگیل ها ضایعه های پوستی غیر سرطانی بوده که بواسطه عفونت ویروسی در لایه بالایی پوست بوجود می آیند. علت اصلی آنها ویروسی است که HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی نامیده می شود. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد، و نوعی که سبب زگیل کف دست و پا می شود با نوعی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود، فرق می کند. برخی از افراد به اشتباه چنین می پندارند که زگیل های کف دست یا پا بدخیم هستند. در صورتی که پس از حدود 2 سال، بیشتر این زگیل ها بدون درمان از بین می روند. هرچند زگیل ها بسته به مکانی که رشد کرده اند، می توانند سبب سوزش یا درد خفیف شوند.


بیشتر بخوانید:

زگیل تناسلی، علت، تشخیص، پیشگیری و درمان

عفونت HPV، انواع، علائم، پیشگیری و درمان آن

واکسن HPV چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟


عکس زگیل های کف پا

عکس زگیل کف پا

زگیل کف دست و پا بصورت میانگین، اندازه ای کوچک دارند اما اندازه زگیل های دیگر بزرگتر است. گاهی اوقات این زگیل ها بصورت دسته ای رشد می کنند که زگیل های موزاییکی نامیده می شوند.

READ  درمان شوره سر / علت شوره سر / عوارض جانبی شوره سر

گاهی اوقات این زگیل ها با دانه ها و پینه ها اشتباه گرفته می شوند. در برخی از آنها نقطه های سیاهی دیده می شوند که افراد آن را دانه های سیاه می نامند. در واقع این نقطه ها رگ های خونی ای هستند که در داخل زگیل رشد کرده اند. زگیل ها در حقیقت حاوی دانه نمی باشند.

زگیل های کف پا بخاطر فشاری که در نتیجه راه رفتن به آنها وارد می شود، همانند زگیل های روی دست برجسته نیستند.


بیشتر بخوانید:

عکس انواع زگیل با درمان آن

انواع زگیل، علت، پیشگیری و درمان آن

زگیل صورت، علت و نحوه از بین بردن آن

زگیل انگشت، علت، عوارض، پیشگیری و درمان آن


علت زگیل های کف پا

نحوه ابتلا به زگیل های کف پا یا دست

زگیل ها از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. این انتقال می تواند بصورت غیر مستقیم انجام پذیرد. مثلا، کودکی که زگیلی روی دستش رشد کرده، ممکن است یک وسیله بازی را لمس کند، سپس در صورتی که کودک دیگری این وسیله را لمس کند، ویروس منتقل می شود. استفاده فرد مبتلا به زگیل از دوش، بدون پوشیدن کفش مخصوص سبب انتقال زگیل به فردی دیگر می شود.اما در کل احتمال ابتلا به زگیل کف دست و پا از طریق دیگران پایین است.

خطر ابتلا در هر فرد متفاوت است. کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، بیشتر در خطر ابتلا می باشند، اما افرادی که دارای سیستم ایمنی سالمی می باشند نیز می توانند به زگیل مبتلا شوند.

نحوه درمان این زگیل ها

اینگونه زگیل ها در نهایت بدون درمان ناپدید می شوند. هرچند در حالتی که ایجاد ناراحتی کنند، می توان به طرق مختلف آنها را درمان نمود.

  • چسب زخم یکی از درمان های خانگی است. پس از قرار دادن چسب روی آن را با یک پانسمان کوچک بپوشانید و بمدت6 روز بگذارید باقی بماند. سپس، چسب را برداشته، زگیل را در داخل آب قرار دهید و به آرامی با یک سنگ پا یا سوهان ناخن آن را بسابید. تا زمانی که زگیل برطرف شود این عمل را تکرار کنید. این روش می تواند ماه ها به طول بیانجامد. در این روش، انتظار معجزه نداشته باشید، زیرا نمی تواند عملکردی بخوبی پلاسبو داشته باشد.
  • محصولات بدون نسخه، کرم یا ژل هایی است که بصورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا حاوی سالیسیلیک اسید می باشد که برای از بین بردن بافت های مرده پوست استفاده می گردد. روش درمانی دیگر، منجمد نمودن است که بافت زگیل را از بین می برد. این روش ها در 50% مواقع کارایی دارند.
  • در کل درمان های پزشکی کارایی بیشتری دارند. این درمان ها شامل فریز کردن زگیل با استفاده از نیتروژن مایع، استفاده از لیزر یا جراحی یا تزریق دارو بمنظور تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد، بگونه ای بتواند بدن را از ویروس ها پاکسازی کند.
READ  کهیر / درمان کهیر / کهیر در کودکان / درمان کهیر در طب سنتی / خطرات کهیر / درمان کهیر با داروهای گیاهی / کهیر عصبی

هرچند این درمان ها ساده نبوده و سریعا صورت نمی پذیرند. مثلا مدت زمان درمان های خانگی برای زگیل های سفت بین چند هفته تا چند ماه است. درمان زگیل های کف پا چالش برانگیز است، زیرا بیشتر آنها زیر پوست سطحی رشد می کنند.

حتی با وجود درمان موفقیت آمیز، امکان بازگشت دوباره زگیل ها وجود دارد.

اگر زگیل دردی نداشته باشد، به تشخیص پزشک می توان از درمان خودداری کرد. با گذشت زمان زگیل ها بواسطه سیستم ایمنی بدن ناپدید می شوند.


بیشتر بخوانید:

درمان انواع زگیل با سرکه سیب