کهیر / درمان کهیر / کهیر در کودکان / درمان کهیر در طب سنتی / خطرات کهیر / درمان کهیر با داروهای گیاهی / کهیر عصبی

پوست و مو 16 ژوئن 2018

کهیر / درمان کهیر / کهیر عصبی / کهیر در کودکان / درمان کهیر در طب سنتی / خطرات کهیر / درمان کهیر با داروهای گیاهی / برای درمان کهیر چه بخوریم

کهیر : در این مطلب می خوانید: علت کهیر چیست و خطرات کهیر و کهیر در کودکان و برای درمان کهیر چه بخوریم و درمان کهیر حاد و کهیر عصبی و درمان کهیر با داروهای گیاهی و درمان کهیر با طب سنتی

کهیر / درمان کهیر / کهیر عصبی / کهیر در کودکان / درمان کهیر در طب سنتی / خطرات کهیر / درمان کهیر با داروهای گیاهی / برای درمان کهیر چه بخوریم

کهیر چیست

کهیر یا اورتیکاریا لکه های متورم، قرمز رنگ و خارش داری هستند که کمتر از یک روز روی بدن ظاهر می شوند. علت کهیر هیستامین است. هیستامین ماده ای شیمیایی در بدن است که از درون رگ ها بیرون می آید و زیر پوست جمع می شود.

کهیر می تواند به صورت حاد (که با یک تزریق خوب شوند) یا به صورت مزمن (یک هفته طول بکشد و یا گاه لازم باشد که شخص به مدت یک سال آمپول تزریق کند) باشد.

هر فردی ممکن است دچار کهیر شود. اما اغلب در خانواده هایی کهیر زیاد است که مستعد حساسیت، اگزما و تب یونجه اند و یا به گرد و غبار حساسیت دارند.

اغلب کهیر حاد، واکنش های حساسیتی نسبت به چیزهایی است که می خورید یا لمس می کنید. برای مثال، طعم دهنده ها و رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده.

بعضی افراد با دست زدن به بعضی غذاهای خاص مثل گوجه فرنگی و بعضی گوشت ها دچار کهیر می شوند.

دیگر عوامل مهم کهیر عبارتند از: ویروس ها و بیماری های خاص مثل سل پوستی و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و آسپرین و در فشار گرما، سرما و نور خورشید قرار گرفتن، ورزش و عرق کردن.

 

کهیر عصبی

گاه علت کهیر فقط عصبی است که در اثر موقعیت های استرس زا ایجاد می شود. برای مثال هنگام امتحانات نهایی شاهد کهیر زدن بسیاری از محصلین هستیم.

 

درمان خانگی کهیر

درمان کهیر با خنک کردن

وقتی کهیر می زنید دوش آب سرد بگیرید تا مانع ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ شوید. آب داغ، ترشح هیستامین را بیشتر می کند.

 

درمان کهیر با دارو

با استفاده از داروهای خوراکی آنتی هیستامین، مثل بنادریل یا کلورترمینتون، کهیر را تسکین می دهند اما اگر می خواهید دچار خواب آلودگی نشوید، می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید و از داروهای تجویزی، مانند هیسمانال و سسدین، که باعث خواب آلودگی نمی شوند استفاده کنید. همچنین خوب است قبل از خوابیدن از داروهای آنتی هیستامین که باعث خواب آلودگی می شوند استفاده کنید تا هم به خوابیدن تان کمک کند و هم مراقب کهیر روز بعد باشد.

درمورد کهیر عصبی که علت آنها استرس است، اغلب داروی دوکسپین (Doxepin) که ترکیبی از آنتی هیستامین و داروی ضد افسردگی است، تجویز می شود. که هم به درمان کهیر کمک می کند و هم باعث آرامش فرد می شود.

 

خوراکی هایی که باعث کهیر می شوند نخورید

اگر بعد از خوردن بعضی از غذاها یا استفاده کردن از فراورده های خاص کهیر می زنید، از آنها اجتناب کنید. در محل های پرگرد و خاک قرار نگیرید و از مالیدن مواد حساسیت زا روی پوست تان خودداری کنید. علت های احتمالی دیگر به این قرارند: وسایل آرایشی، شامپو و صابون.

 

مراقب لباس های تان باشید

قبل از اینکه لباس های جدیدتان را بپوشید، آنها را با مواد شیمیایی که ایجاد کهیر می کنند نشویید. از مواد شوینده ملایم و بدون بو استفاده کنید و از مواد نرم کننده استفاده نکنید.

 


علت کهیر چیست

چند علت برای کهیر شناسایی شده است. در بیماران دچار کهیر حاد غالبا می‌توان محرک‌ها را شناسایی نمود .  محرک‌های شایع عبارتند از آلرژی‌ زاها، آلرژی‌ زاهای کاذب غذایی (یعنی غذاها یا افزودنی‌های غذایی که حاوی هیستامین هستند یا ممکن است باعث آزادسازی مستقیم هیستامین شوند مثل توت فرنگی ، گوجه فرنگی، نگهدارنده‌ها و مواد رنگ‌دهنده)، گزش حشرات، دارو یا عفونت‌ها. کهیر می‌تواند ناشی از واکنش‌های آلرژیک به داروها، به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها و ناشی از باز شدن مستقیم گرانول‌های ماست‌سل‌ها توسط برخی داروها، از جمله آسپیرین، داروهای ضد التهاب غیراستروییدی، مواد حاجب، شل‌ کننده‌ های عضلانی، مخدرها و وانکومایسین باشد. محرک های فیزیکی (مثل گرما، سرما ، لرزش و فشار) و فعالیت یا محرک‌های دیگری که دمای مرکزی بدن را افزایش می‌دهند نیز می‌توانند در برخی بیماران، احتمالا از طریق فعال‌ سازی مستقیم ماست سل‌ها، باعث ایجاد کهیر شوند.

شایع‌ترین‌ دلایل‌  ایجاد کهیر به قرار زیر است:

• داروها؛ تقریباً تمام‌ داروها توانایی‌ ایجاد کهیر را دارند، از جمله‌ آسپیرین

• گزش‌ حشرات؛ عفونت های ویروسی؛ بیماری‌های‌ خود ایمنی‌؛ دیس‌ پروتئینمی‌ ها (وجود پروتئین‌ های‌ غیرطبیعی‌ به‌ مقدار زیاد در خون‌)

• سرطان‌ها، به‌ خصوص‌ سرطان خون

• مواجهه‌ با حیوانات‌، خصوصاً گربه ها

• خوردن‌ تخم مرغ، میوه، آجیل‌، یا صدف. سایر غذاهای‌ نیز می‌توانند در شیرخواران‌ باعث‌ بروز کهیر شوند، اما نه‌ در بزرگسالان‌

• رنگ‌های‌ افزودنی‌ غذایی‌ و نگهدارنده‌ها

• بیماری های عفونی و عفونت‌ها قارچی، ویروسی یا باکتریال

ضایعات کهیری و آنژیوادمای به وسیله التهاب پوستی ایجاد می شوند. در برخی موارد کهیر و آنژیوادما هنگامی شروع می شود که سلولهای خاصی به نام ماست سل ها، هیستامین و دیگر ترکیبات شیمیایی را در جریان خون و پوست آزاد می کند.

واکنش های حساسیتی و آلرژیک به دارو و غذا می تواند منجر به ایجاد کهیر و آنژیوادما گردد.

آلرژن ها

غذاها: حلزون ،ماهی، آجیل، تخم مرغ و شیر از شایعترین آلرژن ها می باشند.

داروها: تقریباً هر داروئی می تواند باعث ایجاد کهیر یا آنژیوادم شود. امٌا شایعترین آنها عبارتند از :آسپرین ، آنتی بیوتیک ، بروفن و داروهای کنترل فشار خون

آلرژن های دیگر عبارتند از : گرده گل ها ، پشم حیوانات ، لاستیک و نیش حشرات

عوامل محرک دیگر عبارتند از :

• عوامل فیزیکی : نظیر گرما، سرما، نور خورشید، آب، فشار پوستی، استرس روحی و ورزش

• درماتوگرافیسم: معنی تحت لفظی آن نوشتن بر روی پوست می باشد. هنگامی که روی پوست فشار وارد می سازید. یا خراشیده می شود. یک برجستگی در محل به علت آزاد شدن هیستامین و التهاب رگی ایجاد می شود.

علاوه بر این، شروع کننده ها گاهی اوقات کهیر و آنژیوادم در اثر واکنش به آنتی بادی های منتشر شده در بدن ایجاد می شود. نمونه های این حالت شامل انتقال خون، اختلالات سیستم ایمنی بدن مانند سرطان لوپوس، بیماری های تیروئیدی خاص، هپاتیت A و B و سرماخوردگی می باشند.

آنژیوادم ارثی به سطح پائین یا عملکرد غیر طبیعی پروتئین خونی خاصی به نام مهار کننده C1 مربوط می باشد . این مهار کننده نقش تنظیم کننده ای بر عملکرد سیستم ایمنی شما ایفا می کند.

 

غربالگری و تشخیص کهیر

ممکن است پزشک سابقه دارویی شما را بپرسید یا از جزئیات برنامه روزانه شما جهت روشن کردن محرک های احتمالی مطلع گردد. هم چنین ممکن است وی تست های حساسیتی نظیر تست پوستی را انجام دهد.

در صورتی که پزشک شما به بیماری آنژیوادم ارثی مشکوک باشد ممکن است تست خونی جهت تعیین سطح یا عملکرد پروتئین خونی خاص را تقاضا نماید.

 

خطرات کهیر

آیا کهیر خطرناک است

موارد شدید کهیر خطر ایست قلبی را به دنبال دارد

موارد شدید کهیر به موقع درمان نشود ممکن است موجب اغما و در نتیجه ایست قلبی فرد مبتلا شود.

منصور جواهری متخصص پوست و مو: کهیر یک اختلال آلرژیک بر روی پوست است که در همه نقاط بدن به ویژه لب ها، کف دست، پا و پوست سر دیده می شود.

وی با بیان اینکه قرمزی و خارش دو مشخصه اصلی کهیر است، تصریح کرد: جوش های خارش دار ریز ناشی از کهیر می تواند متورم شده و تبدیل به ضایعات صورتی یا قرمز رنگ شوند که قطر این ضایعات پوستی ممکن است تا پنج سانتی متر هم برسد.

جواهری ادامه داد: عفونت های ویروسی، باکتریایی و قارچی، گزش حشرات، بیماری های خود ایمنی، برخی از سرطان ها، مواجه با حیواناتی همچون گربه و سگ، تغذیه نامناسب، خوردن تخم مرغ و رنگ های افزودنی از جمله عواملی هستند که می تونند موجب بروز کهیر و حتی تشدید آن شوند.

این متخصص پوست و مو گفت: البته برخی از داروها، عوامل ژنتیکی و محیطی و مواد آلرژی زا نیز می توانند موجب ابتلا به کهیر و تشدید بیماری شوند.

وی افزود: کهیر می تواند مشکلات و خطرات غیر قابل پیش بینی زیادی را به دنبال داشته باشد و موارد شدید آن اگر به موقع درمان نشود ممکن است موجب اغما و در نتیجه ایست قلبی فرد مبتلا شود.

جواهری یادآور شد: مشکلات تنفسی، شوک آلرژیکی، خس خس سینه، تپش شدید قلب، تعریق زیاد و افت فشار خون از دیگر خطرات ناشی از کهیر است که می تواند جان بیمار را در معرض خطر قرار دهد.

وی با بیان اینکه درجات و شدت متفاوتی در افراد مختلف دارد، اظهار داشت: اغلب موارد کهیر با گذشت زمان خود به خود فروکش کرده و برای درمان آن تنها نیاز به رعایت بهداشت فردی و دستورات درمانی پزشک است.

جواهری خاطرنشان کرد: اگر چه موارد شدید کهیر کمتر رخ می دهد؛ اما با توجه به خطرات ناشی از این نوع کهیر، درمان فوری و به موقع هر نوع کهیری بسیار حائز اهمیت است و خطر تشدید بیماری و مشکلات ناشی از آن را به کمترین حد ممکن می رساند.

 


درمان کهیر

اساس درمان پرهیز از محرک‌های شناخته شده است. همچنین توصیه می‌شود که بیماران از مصرف آسپیرین، الکل و احتمالا داروهای ضد التهاب غیر استروییدی نظیر آسپرین یا بروفن پرهیز کنند، زیرا این‌ها ممکن است علایم کهیری را تشدید نمایند. در صورتی که پرهیز غیرممکن باشد یا محرکی شناسایی نشود یا با وجود پرهیز باز هم تسکین علایم لازم باشد، داروهای ضد هیستامین خط اول به شمار می‌روند. در صورتی که آنتی‌ هیستامین‌ های خط اول کافی نباشند، می‌توان از انواع داروهای دیگر استفاده نمود.

در صورت خفیف بودن علائم نیازی به درمان نیست. درمان استاندارد برای این بیماری، آنتی هیستامین ها می باشند و عبارتند از :

داروهای بدون نسخه نظیر دیفن هیدرامین، کلرافنیرآمین، کلماستین و لوراتادین

آنتی هیستامین هایی نظیر دیفن هیدرامین ، کلروفینرآمین و کلماستین ممکن است باعث باعث خواب آلودگی شود. داروهای تجویزی عبارتند از :

• دسلوراتادین

• فکسوفنادین

• سیتریزین

• هیدروکسی زین

در صورت لزوم جهت درمان پزشک ممکن است کورتیکواستروئید خوراکی تجویز نماید که باعث تخفیف تورم، قرمزی و خارش می گردد. علیرغم سودمندی این درمان ها ، این داروها بر آنژیوادم ارثی اغلب غیر مؤثر هستند.

درمان‌ اورژانس‌ در موارد واکنش‌های‌ شدیدی‌ که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند.

بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ آزمایش خون، آزمایش ادرار، سرعت‌ رسوب‌ گلبول‌ های‌ قرمز، و عکسبرداری‌ از قفسه‌ سینه‌ برای‌ رد واکنش‌ التهابی‌ ناشی‌ از عفونت باشند.

درمان‌ با هدف‌ پیشگیری‌ از مواجهه‌ با عوامل‌ اتخاذکننده‌ کهیر صورت‌ می‌پذیرند.

آزمون‌ پوستی‌ برای‌ آلرژی‌ و تزریقات‌ برای‌ حساسیت‌زدایی‌

داروهایی‌ که‌ برایتان‌ تجویز نشده‌ است‌ را مصرف‌ نکنید (از جمله‌ آسپیرین، مسهل‌ ها، آرام‌بخش‌ها، ویتامین ها، ضد اسیدها، ضد دردها یا شربت‌های‌ ضد سرفه‌)

لباس‌ تنگ‌ نپوشید. هرگونه‌ و آزردگی‌ پوست‌ می‌تواند باعث‌ بروز کهیر شود.

حمام‌ داغ‌ نگیرید.

برای‌ تخفیف‌ خارش‌ از کمپرس‌ آب‌ سرد استفاده‌ کنید.

درمان های اختصاصی کاربردی جهت درمان آنژیوادم ارثی طولانی مدت می باشند و شامل اندروژن های خاصی نظیر دانازول که باعث تنظیم سطح پروتئین خونی می گردد، می شود.

در طی یک حمله حاد کهیر یا آنژیوادم شما ممکن است نیاز به تزریق اورژانسی آدرنالین داشته باشد.

در صورت تکرار حملات ممکن است پزشک آدرنالین و نحوه مصرف آن را جهت مواقع ضروری تجویز نماید.

 

درمان کهیر با داروهای گیاهی

پرهیز غذایی

شخصی که دچار کهیر شده قبل از هر چیز باید از خوراکی های و مواد ایجاد کننده حساسیت خودداری کند تا بدن تقویت شود و آنتی کور لازم را بسازد و دیگر بدن عکس العملی نشان ندهد.
در اینجا برای نمونه به چند خوراکی پرآلرژی اشاره می کنم.به طور کلی مواد “سالیسیلات” دار آلرژی زا هستند.

بعضی از این مواد مطلقا نباید مصرف شوند و بعضی به ندرت (مثل گوشت بره کباب شده، حتی به اندازه یک حبه در ماه) :
گوشت، تخم مرغ، نمک، خرما، گندم، پیاز، ماهی های بدون فلس، چون از کرمها و ماهی های دیگر استفاده می کنند آلرژی زا هستند (شاید یکی از حکمتهای حرام بودن این نوع ماهی ها در اسلام همین باشد)، چربیها و قندها.

ترکیبات شیمیایی آسپرین، پنیسلین، فیناستین برومورها،خواب آورها، مسکن ها، سولفامیدها، تزریق سرم های حیوانی، و مواد هورمونی، از دیگر داروها حساسیت زا ترند.
مهمترین عامل کهیر حاد را ممکن است خوردن سبزیجات ومیوه های فصلی دانست، آجیلها نیز می توانند عامل بیدارکننده ای باشند.

READ  تشخیص نوع جوش بدن و صورت با تصویر و درمان آن

درمان قطعی کهیر

درمان ریشه ای کهیر استفاده از داروهای تقویت اعصاب عمومی بدن، تقویت کننده های کبد و پاک کننده خون و تولید کننده آن هست مثل گل گاوزبان، اسطخودوس، سنبل الطیب، کاهو، انار و غیره است (البته ممکن است بدن به بعضی از این داروها عکس العمل نشان دهد پس باید هر یک از آنها امتحان و بعد از اطمینان مصرف شوند).

داروهای کهیر به دو دسته تقسیم می شوند:

الف-استعمالی (به صورت ضماد،پماد،شستشو دهنده…)
۱-شستشوی بدن با ماست و سدر و شاهتره.
۲-دود کردن اسفند حساسیت را از بین می برد.
۳-مالیدن آب کلم پیچ یا برگ آن بر روی پوست.
۴-قرار دادن مخلوط مغز موز با سرکه و آبلیمو (چند بار در شبانه روز).
۵-مالیدن له شدن تره یا آب آن بر پوست.
۶-له شده پخته شلغم روی پوست.
۷-له شده سیر روی جوشها
تذکر: این مورد با احتیاط کامل اجرا شود چون ممکن است مقدار زیاد سیر باعث تاول شود. می توانید از خاکستر سیر استفاده کنید چون داروی جوش ها می باشد.
۸-مالیدن شاهتره روی پوست
۹-له شده پنیرک و گزنه.
این روشها کهیر را تسکین می دهد و به طور موقت و در مواقع اضطراری مفید هستند.

ب-خوراکی
۱-خوردن آب انگور در درمان کهیر اثری قطعی و بسیار خوب دارد. (می توانید ۱۰۰گرم از آن را در مقداری آب ریخته و هر سه ساعت یک بار میل کنید)
۲-آب نارنج، آب لیمو، آب غوره، هر کدام ۱۰۰ گرم مخلوط کرده میل کنید، کهیر ها ظاهر شده و به مرور و به طور کامل از بین می روند.
۳-کاهو، گشنیز، چغندر (لبو)، برگ چغندر، ماست، آب لیمو، شاهتره، خرفه، خیار، هندوانه، لعاب اسفرزه، خاکشیر، بسیار مفید هستند.
۴-برای دفع سموم معده و روده و صاف نمودن خون از آش های ساده و ترش استفاده کنید مانند: تمر هندی، آب شاهتره یا عرق آن، آب نارنج، آبغوره، آبلیمو، گشنیز، برگ چغندر.
۵-خوردن این غذاها و خوراکیها هم توصیه می شود: ماست (با کمی نعنا)، خیار (با کمی نمک)، هندوانه (با کمی شکر)، خاکشیر، قُدّومِه شیرازی (دانه ریز قرمز)، خرفه، شاهتره، عرق کاسنی، کاهو، آلبالو، عناب، گیلاس، آب زرشک، آب ترب، گل گاوزبان.

امیدوارم که این مطالب بتواند در رفع کهیر به شما کمک کند و با جدی گرفتن و اجرای درست و دقیق و منظم این توصیه ها و درمانها اگر دچار این بیماری هستید بتوانید با درمانهای طبیعی و بدون “کورتن های شیمیایی” آن را مهار و درمان کنید.

 

درمان کهیر در طب سنتی

نسخه های رایج درمان کهیر با طب سنتی

گلاب و سرکه در درمان کهیر در طب سنتی

گلاب و سرکه را به نسبت 3 به 2 در شیشه بریزید و وقتی کهیر زد آن را به کهیر بمالید فوری برطرف می شود.

شیره انگور در درمان کهیر در طب سنتی

مقداری شیره انگور در آب سرد بریزید و یک شربت تقریبا 10% قند (ایزوتونیک) تهیه و میل کنید. فوری کهیر فروکش می کند.

عنبر نسارا در درمان کهیر در طب سنتی

دود عنبر نسارا موجب کاهش خارش پوست می شود. عنبرنسا را در دوره حاد خارش، روزی 2 بار دود کنید.

ختمی در درمان کهیر با طب سنتی

حدود 50 تا 60 گرم گل، تخم، برگ، ریشه ختمی را در یک لیتر آب حدود 10 تا 15 دقیقه بجوشانید و صاف کنید و بعد از حمام (آبکشی کامل) به بدن بمالید و 15 دقیقه صبر کنید. بعد از آبکشی نهایی از حمام بیرون بیایید. بعد از آن خارش کمتر اتفاق می افتد یا برطرف می شود.

خاکشیر در درمان کهیر با طب سنتی

2 قاشق غذاخوری خاکشیر در یک لیوان عرق کاسنی و شاهتره داغ کرده با کمی نبات شیرین شده و صبح ناشتا گرم میل شود.

ماءالشعیر طبی در درمان کهیر با طب سنتی

ماءالشعیر طبی روزی 3 لیوان میل شود.

 

برای درمان کهیر چه بخوریم

اگر شک‌ به‌ یک‌ نوع‌ غذا به‌ عنوان‌ علت‌ بروز کهیر برده‌اید، فهرستی‌ از غذاهایی‌ که‌ روزانه‌ می‌خورید تهیه‌ کنید تا کار شناسایی‌ غذای‌ مسؤول‌ راحت‌تر شود.

از مصرف‌ قهوه یا سایر نوشیدنی‌های‌ کافئین دار (در صورتی‌ که‌ باعث‌ بروز کهیر شوند) خودداری‌ کنید. الکل ننوشید.

برای رفع کهیر و حساسیت چه بخوریم

بهترین غذا برای رفع کهیر سوپ جو و عدسی هستند

درمان کهیر: با مصرف سوپ جو و عدس می توانید تا حد زیادی حساسیت خود را از بین ببرید. البته در کنار میل کردن این سوپ می توانید با روغن بنفشه یا بادام شیرین نیز حساسیت زدایی کنید

 شربت آبلیموی تازه برای رفع علائم کهیر مفید است

زمانی که روی بدن شما کهیر واقع می شود بعد از رفع آن سرخی بر جای می ماند که می توانید با میل کردن یک لیوان شربت آبلیموی تازه یا با مالیدن مقداری آب لیمو بر روی جای کهیر آثار آن را از بین ببرید. البته از این شربت برای رفع تب و گرمی کودک هم مفید است.

اجابت مزاج به موقع به رفع علائم کهیر کمک می‌کند

اگر بتوانید هر روز میزانی آب گرم بنویشید می توانید رفع کهیر کنید هر چند یکی از ساده ترین راه ها اجابت مزاج است. هر چه این کار بیشتر و بهتر صورت گیرد خارش ها هم کمتر می شوند.

از نظر خوراکی بهتر است که عدسی را با کمی سرکه طبخ کنیم و به بیمار بخورانیم تا سریع تر بهبود یابد.

رژیم غذایی برای درمان کهیر

کاهش امگا -6 و افزایش امگا-3

امگا – 6، اسیدهای چربی هستند که مقادیر معینی از آن‌ها برای حفظ عملکرد مناسب بدن کافی است و مقدار بیش از حد آن برای افراد مبتلا به کهیر مضر است. مصرف بیش از حد امگا -6 می‌تواند موجب التهاب شود و تولید پروستاگلاندین التهابی را افزایش دهد. از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا- 3 خاصیت ضد التهابی دارند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اجداد ما این دو نوع چربی را به مقدار مساوی مصرف می‌کردند؛ حتی مدرن‌ترین رژیم‌های غذایی در کشورهای غربی نیز حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا- 6 و مقداری امگا-3 هستند. با کمی تغییر در رژیم غذایی می‌توان مقدار دریافتی این دو نوع اسید چرب را به تعادل رساند. به سادگی با مصرف کمتر روغن‌های گیاهی همچون ذرت و دانه آفتابگردان (که مملو از امگا -6 هستند)، این کار را انجام دهید. اسیدهای چرب امگا- 3 را نیز می‌توان با افزایش تخم کتان، گردو، سویا و ماهی‌ های آب سرد مانند ماهی آزاد، به حد تعادل رساند.

نقش ویتامین C در درمان کهیر

اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توانایی ویتامین C برای کاهش علائم کهیر محدود است، ولی در تئوری‌ها آمده که مقادیر بالای ویتامین C به کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن کمک می‌کند و موجب شکسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود. اثرات مثبت ویتامین C، ممکن است به همراه مصرف ویتامین E افزایش یابد؛ زیرا این دو ویتامین تأثیر یکدیگر را تقویت می‌کنند.

اگرچه ممکن است فردی با خوردن نوعی غذای خاص، واکنش حساسیتی نشان دهد و فرد دیگری با خوردن همان غذای خاص، هیچ حساسیتی نداشته باشد، ولی به طور کل می‌توان گفت برخی از غذاها عامل ایجاد کهیر هستند. تخم‌ مرغ، محصولات لبنی، گوشت، شکلات، گندم و آجیل از جمله این مواد غذایی می‌باشند

غذاهای غنی از کوئرستین برای درمان کهیر مفید هستند

مصرف غذاهای غنی از کوئرستین، مانند پیاز قرمز به کاهش علائم کهیر کمک می‌کند. کوئرستین بیوفلاونوئیدی است که حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و خواص ضدالتهابی و ضدهیستامینی دارد.

شواهد حاکی از آن است که می‌تواند در افراد مستعد، کهیر را کنترل کند. برخی از بهترین منابع غذایی کوئرستین عبارتند از: سیب، پیاز قرمز، کلم بروکلی، انگور قرمز، گیلاس، چای، تمشک، توت‌ها و زغال اخته.

غذاهای ایجاد کننده کهیر

اگرچه ممکن است فردی با خوردن نوعی غذای خاص، واکنش حساسیتی نشان دهد و فرد دیگری با خوردن همان غذای خاص، هیچ حساسیتی نداشته باشد، ولی به طور کل می‌توان گفت برخی از غذاها عامل ایجاد کهیر هستند. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، گوشت، شکلات، گندم و آجیل از جمله این مواد غذایی می‌باشند.

برخی از مواد افزودنی و مواد نگه‌دارنده همچون بنزوآت، تارتازین و سولفیت‌ها، مواد نگه‌دارنده ضدباکتری و میکروبی هستند که در تهیه محصولات مختلف مثل نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. تارتازین از جمله مواد رنگی است که معمولاً در آب نبات، شیرینی‌ ها، نوشابه، چیپس، کنسرو، غلات فرآوری شده، سس و سوپ‌های فوری یافت می‌شود. سولفیت‌ها برای تهیه غذاهای بسته‌بندی و … استفاده می‌گردند. بهترین راه پیشگیری، دوری از این مواد مصنوعی است.

 


کهیر در کودکان

علت کهیر کودکان، چگونه درمان کنیم؟

اگر فکر می کنید کودکتان به واسطه آلرژی به حیوان خانگی یا گرده گل ها به کهیر دچار شده است، او را به حمام ببرید تا ماده آلرژی زا تا حد امکان از روی بدن او پاک شود.

کهیر چیست؟

کهیر، که بدنخارش یا تاول نیز نامیده میشود، محدودههایی ورمکرده و صورتی رنگ بر روی پوست است.کهیرها ممکن است در شکلها و اندازههای مختلف ظاهر شوند اما معمولا تقریبا یکسان، با یک محوطه مرکزی رنگپریده و برآمده اند که محدودهای قرمزرنگ دور آن قرار دارد و معمولا میخارند.کودک شما ممکن است چندین کهیر داشته باشد که پس از چند دقیقه یا چند ساعت از بین بروند وچندتای دیگر در نقطه دیگری ظاهر شوند. اگر کهیر بر روی پوست کودک ظاهر شود ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد هرچند امکان آن نیز وجود دارد که کهیرها برای چند ماه روی پوست باقی بماند. کهیرها شایع هستند اما واگیردار نیستند.

چه چیزی موجب کهیر زدن میشود؟

کهیرها زمانی ظاهر میشوند که بدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین را آزاد کند. دلایل متعددی برای این مسئله وجود دارند که ممکن است شناسایی عامل اصلی را برای شما دشوار کند اما محتملترین گزینه ها عبارتند از:

گزیدگی و نیش حشرات: مثلا اگر کودک شما نسبت به زنبورها یا مورچه های قرمز آلرژی داشته باشد ممکن است در واکنش به گزیدگی یا نیش آنها، کهیر بزند.

غذا: کودک شما ممکن است در واکنش به چیزی که خورده است کهیر بزند. غذاهایی که بیشتر موجب کهیر زدن میشوند عبارتند از: آجیلها، بادام زمینی، تخم پرندگان، نرمتنان صدفدار، ماهی، شیر، توت های تازه یا فریزشده، گوجه فرنگی، و برخی افزودنیها و نگهدارنده های خاص غذایی. کودک شما ممکن است بواسطه آلرژی داشتن نسبت به پروتئین موجود در غذا یا صرفا بدین خاطر که بدن او با آزاد کردنِ هیستامین نسبت به یکی از مواد شیمیایی موجود در غذا واکنش نشان میدهد، دچار کهیر شود. حتی برخی کودکان صرفا به خاطر تماس با برخی غذاهای خاص (مثلا وقتی آب توت فرنگی به پوست او میرسد) کهیر میزنند. (تعجب آور اینکه ممکن است خوردن توت فرنگی برای همین کودکان هیچ مشکلی ایجاد نکند.)
مواد آلرژیزا: کودکانی که نسبت به گربه ها آلرژی پیدا کرده اند، ممکن است پس از لمس یا تماس با گربه کهیر بزنند. کودک شما ممکن است حتی از مواد آلرژیزای موجود در هوا (مانند گرده گل ها) نیز کهیر بزند.
بیماری: کودک شما ممکن است هنگام سرماخوردگی یا ابتلا به سایر بیماریهای ویروسی، کهیر بزند. البته کهیر زدن در اثر بیماریهای باکتریایی چندان معمول نیست.
دما: گاهی اوقات دماهای سرد میتوانند موجب کهیر زدن شوند. همین مسئله درباره تغییر ناگهانی دما نیز صادق است: مثلا وقتی که پوست کودک شما پس از سرد بودن، ناگهان گرم میشود.
داروها: آنتیبیوتیک ها و برخی داروهای دیگر ممکن است موجب کهیر زدن شوند.

چگونه باید کهیر را درمان کنم؟

اگر فکر میکنید کودکتان بواسطه آلرژی به حیوان خانگی یا گرده گلها به کهیر دچار شده است، او را به حمام ببرید تا ماده آلرژیزا تا حد امکان از روی بدن او پاک شود. کمپرس سرد نیز گاهی اوقات میتواند موجب تخفیف ناراحتی کودک شود. همچنین میتوانید کهیرها را با یک توپ پنبه ای آغشته به لوسیون کالامین (Calamine)، به آرامی مالش دهید. از پوشاندن لباسهایی به کودک که در محل کهیرها تنگ و چسبیده باشند، خودداری کنید. اگر میتوانید علت بروز کهیر را شناسایی کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا کودکتان در آینده مجددا در معرض آن قرار نگیرد.

چه زمانی باید با پزشک کودکم تماس بگیرم؟

اگر کودک شما نشانه های مشکل تنفسی (از قبیل خس خس کردن، سرفه، نفس کم آوردن، یا ورم گلو) دارد یا بیهوش شده است و یا اگر اسهال یا استفراغ شدید دارد فورا با اورژانس تماس بگیرید. این نشانهها، همراه با کهیر، میتوانند علامت بروز شوک آنافیلاکتیک باشند: یک واکنش آلرژیک بالقوه کشنده. اگر کودک شما ناراحت است، از پزشک بپرسید که آیا میتوانید آنتی هیستامین خوراکی که بدون نسخه نیز به فروش میرسد برای کاهش خارش و تورم به او بدهید یا خیر. پزشکان در برخی موارد، استروئیده را برای درمان کهیرهایی که به آنتی هیستامینها پاسخ نمیدهند، تجویز میکنند. اگر کهیرها بیش از یک هفته باقی ماندند، حتی اگر مشکلی برای کودک ایجاد نمیکنند، با پزشک او در این باره صحبت کنید.

READ  اگزما چیست / انواع اگزما / درمان اگزما / تشخیص اگزما / عکس اگزما

۳۰ بهترین درمان خانگی کهیر روی صورت و بدن

کهیر را می‌توان با انواع مختلفی از روش‌های درمانی مداوا کرد؛ از جمله استفاده از کرم‌ها، داروها، و درمان‌های خانگی طبیعی برای رفع کهیر. با وجود این، توصیه می‌شود برای مداوای کهیر از درمان‌های خانگی استفاده کنید، زیرا داروها و کرم‌ها ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند. با وجود این، اگر علائم کهیر بیش از ۱ ماه به طول انجامید و بدون بهبودی، بارها و بارها به سراغ‌تان آمد، حتما به پزشک یا متخصص حساسیت مراجعه کنید. در ادامه به ۳۰ درمان خانگی طبیعی و سریع برای خلاصی از شر کهیر در طول فصل تابستان اشاره می‌کنیم.

درمان کهیر : ۱. کمپرس سرد

بسیاری از کارشناسان حساسیت پوستی، کمپرس سرد را به عنوان بهترین درمان طبیعی موضعی برای کهیر پیشنهاد می‌‌دهند. دمای سرد کمک می‌کند رگهای خونی منقبض شوند و ترشح هیستامین متوقف شود. این به نوبه‌ی خود تورم، التهاب و خارش را تسکین خواهد داد.

– چند تکه یخ را در یک پارچه بپیچید. آن را هر بار به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده بگذارید، و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.
– همچنین می‌توانید دوش آب سرد بگیرید تا پوست خود را که به خاطر کهیر ملتهب شده است آرام کنید.

نکته: هیچ وقت یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید.

درمان کهیر : ۲. جوش شیرین

جوش شیرین درمان معروف دیگری برای کهیر است. خواص ضد التهابی آن به کاهش التهاب و همچنین خارش کمک می‌کند.

– یک دوم تا یک فنجان جوش شیرین را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و بعد به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه خودتان را در این آب بخیسانید.
– به عنوان گزینه‌ای دیگر، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را در یک کاسه‌ی کوچک بریزید. برای آن که خمیر درست کنید به مقدار کافی به آن آب اضافه کنید. آن خمیر را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. پیش از آنکه آن را با آب گرم بشویید، بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه در همان حالت باقی بماند.

می‌توانید هر یک از این درمان‌ها را یک بار در روز یا به اقتضای ضرورت استفاده کنید.

درمان کهیر : ۳. سرکه سیب

سرکه‌ سیب درمان خوب دیگری برای کهیر است. خواص آنتی هیستامینی آن به تسکین سریع التهاب کمک خواهد کرد و پاسخ‌ دهی سیستم ایمنی بدن را منظم می‌کند. این ماده همچنین در بهبود سلامت کلی پوست‌تان نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

– دو فنجان سرکه‌ سیب را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. یک بار در روز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون آن بخوابید.
– یا با مقداری برابری آب، سرکه‌ سیب را رقیق کنید و از آن برای شستن پوست آسیب دیده دو تا سه بار در روز استفاده کنید.
– همچنین می‌توانید یک تا دو قاشق چایخوری سرکه‌ سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید. آب یک لیموی کوچک و کمی عسل به آن اضافه کنید تا مزه‌ی آن را بهتر کنید. بعد این محلول را سه بار در روز بنوشید.

می توانید هریک از این درمان‌ها را روزانه انجام دهید تا وضعیت‌تان بهبود پیدا کند.

درمان کهیر : ۴. جو دوسر

جو دو سر برای درمان کهیر بسیار خوب عمل می‌کند. خواص ضد خارش، ضد التهاب و آرامش بخش آن به رهایی از خارش و بهبود سریع پوست‌تان کمک می‌کند.

– یک فنجان جوش شیرین و دو فنجان جو دوسر خردشده را با هم ترکیب کنید. این مخلوط را به یک وان پر از آب گرم اضافه کنید. آن را خوب هم بزنید و حداقل به مدت ۱۵ دقیقه خودتان را در آن بخیسانید. از این حمام آرامش بخش دو بار در روز لذت ببرید تا اوضاع‌تان بهبود پیدا کند.
– یا، دو فنجان جو دوسر، دو قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت و به مقدار لازم آب را با هم مخلوط و از آن خمیر درست کنید. این خمیر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست آسیب دیده قرار دهید. بعد آن را با آب ولرم بشویید. این درمان را حداقل یک بار در روز انجام دهید.

درمان کهیر : ۵. زنجبیل

از زنجبیل، که به “داروی اعجاب آور” معروف است به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی هیستامینی‌ قوی آن می‌توان برای درمان کهیر استفاده کرد. اساسا، زنجبیل ژن‌ها و آنزیم‌هایی را هدف قرار می‌دهد که محرک التهاب هستند، و به نوبه‌ی خود جریان خون را به سمت پوست بهبود می‌بخشد، و تورم را برطرف و خارش را کم می‌کند.

– به مدت چند دقیقه یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ ای و یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه را در سه چهارم فنجان سرکه بجوشانید. کمی از این محلول را با آب گرم مخلوط کنید و چند بار در روز آن را روی پوست آسیب دیده بمالید.
– یا، پوست یک تکه‌ی کوچک از ریشه‌ی زنجبیل را بکنید و به آرامی زنجبیل را روی پوست ملتهب‌تان بگذارید. این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید. برای افزودن اثر خنک کنندگی، می‌توانید ابتدا ریشه‌ی زنجبیل را در یخچال سرد کنید.
– همچنین می‌توانید چای زنجبیل بنوشید یا تکه‌های زنجبیل تازه را چند بار در روز بجوید.

می‌توانید هر یک از این درمان‌ها را روزانه انجام دهید تا پوست‌تان کاملا خوب شود.

درمان کهیر : ۶. آلوورا

ژل آلوورا درمان طبیعی دیگری برای کهیر است. این ماده حاوی خواص ضد التهابی و ضدمیکروبی است که در صورت استعمال موضعی به کاهش قرمزی، التهاب و خارش کمک می‌کند. همچنین، وقتی که به صورت داخلی مصرف شود، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و به از بین بردن مواد سمی التهاب زا کمک می‌کند.

– ژل آلوئه ورای تازه را به پوست آسیب دیده بمالید. آن را به مدت ۱۵ دقیقه در همان حالت قرار دهید و بعد با آب ولرم بشویید. این درمان را به مدت چند بار در روز به کار ببندید تا پوست‌تان به طور کامل مداوا شود.
– همچنین می‌توانید روزانه دو قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان بنوشید. بچه‌ها و زنان باردار یا شیرده باید از این درمان اجتناب کنند.

درمان کهیر : ۷. زردچوبه

زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضدالتهابی معروف است و به برانگیختن کورتیکواستروئیدهای ضدالتهابی طبیعی بدن کمک می‌کند. این ماده همچنین یک آنتی هیستامین و آنتی اکسیدان طبیعی کارآمد برای درمان کهیر و بسیاری از بیماری‌های التهاب پوست به شمار می‌رود.

– یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر یا آب داغ مخلوط کنید. و دو بار در روز از آن بنوشید.
– شما می‌توانید از زردچوبه در آشپزی استفاده کنید و – فقط بعد از مشورت با پزشک‌ – مکمل‌های زردچوبه را مصرف کنید.

نکته: اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، زردچوبه مصرف نکنید.

درمان کهیر : ۸. گزنه

گیاه شناسان همچنین گزنه را به عنوان یک درمان جایگزین برای کهیر توصیه می‌کنند. این ماده که یک آنتی هیستامین طبیعی است و خواص ضدالتهابی و بندآورنده‌ی خون دارد، تورم، التهاب و خارش را تسکین می‌دهد.

– یک قاشق غذاخوری از برگ گزنه‌ی خشک شده را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و بگذارید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خیس بخورد. آن را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. این چای را دو یا سه بار در روز بنوشید تا وضعیت‌تان بهبود پیدا کند.
– یا، می‌توانید تا ۵ کپسول ۳۰۰ میلی گرمی گزنه را روزانه مصرف کنید. قبل از مصرف کپسول‌های گزنه با یک پزشک مشورت کنید.

درمان کهیر : ۹. ریحان

ریحان نیز به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل می‌کند و از این رو برای درمان کهیر بسیار موثر است. به علاوه، می‌تواند به نحو موثری با خارش و التهاب مبارزه کند.

– یک قاشق غذاخوری برگ‌های خشک شده‌ی ریحان را در یک لیوان بزرگ بریزید و به آن آب داغ اضافه کنید. در لیوان را بگذارید و اجازه دهید مایع درون آن سرد شود. این مخلوط را با استفاده از یک پارچه‌ی کتان روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.
– کمی برگ ریحان تازه را با دست خردکنید. به آرامی آن را روی کهیر بمالید. اجازه دهید خشک شود و بعد پوست‌تان را با آب ولرم بشوئید.

می‌توانید هریک از این درمان‌ها را به تعداد دفعاتی که برای رهایی از کهیر لازم است اعمال کنید.

درمان کهیر : ۱۰. نعناع

به خاطر اثر خنک کنندگی‌اش، نعناع هم یکی از درمان‌های شناخته شده‌ی کهیر به حساب می‌رود. به علاوه، نعناع خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد که به کاهش بسیار سریع خارش و احساس سوزش کمک می‌کند.

– دو قاشق چایخوری از برگ‌های خرد شده و تازه‌ی نعناع را در یک فنجان آب جوش به مدت ۵ دقیقه بخیسانید. آن را صاف کنید و مایع را در یخچال بگذارید. چند بار در روز از این آب نعناع سرد برای شستن پوست ملتهب و سوزان استفاده کنید.
– یک قاشق چایخوری برگ خرد شده‌ی نعناع و دو قاشق چایخوری شکر را در یک فنجان آب به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. این مایع را یک تا دوبار در روز، بسته به وخامت اوضاع‌تان، مصرف کنید.

درمان کهیر : ۱۱. چای سبز

آدم‌ها غالبا استفاده از آنتی ‌هیستامین‌های موجود را – چه به صورت خود درمانی و چه با تجویز پزشک – به عنوان موثرترین درمان کهیر و هر نوع مشکل حساسیتی دیگر می‌شناسند. چای سبز یک آنتی هیستامین طبیعی به شمار می‌رود. از این رو، اگر به دنبال درمان خانگی کهیر هستید، نباید چای سبز را نادیده بگیرید. چای سبز منبع خوبی برای پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهااست. این ترکیبات در چای سبز به شکل موثر از آسیب‌های بافتی پیشگیری می‌کنند و دستگاه ایمنی‌تان را تقویت می‌نمایند. به علاوه، خواص ضد التهابی چای سبز، آن را به درمان خانگی کهیر تبدیل کرده است.

اگر از کهیر رنج می‌برید، فقط کافی است روزی سه فنجان چای سبز بنوشید. برای شیرین کردن چای سبز می‌توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید.

درمان کهیر : ۱۲. سرکه سفید به عنوان درمان خانگی کهیر

خاصیت اسیدی سرکه سفید در کاهش تورم ناشی از کهیر موثر است. به علاوه، سرکه سفید می‌تواند به تسکین حس خارش کهیر کمک کند.

اگر می‌خواهید کهیر به طور موثر در بدن‌تان درمان شود، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. یک قاشق چای خوری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری آب ترکیب کنید.
ب. پنبه‌ای را به این محلول آغشته نمایید.
پ. پنبه را روی نواحی متاثر از کهیر بمالید.
ت. اجازه دهید سرکه سفید حدود دو ساعت روی پوست‌تان بماند.
ث. پوست‌تان را با آب ولرم بشویید.

این درمان خانگی کهیر را باید به مدت دو روز انجام دهید تا علائم کهیر به طور کامل از بدن‌تان ناپدید شوند.

درمان کهیر : ۱۳. روغن ماهی

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ است. این اسیدهای چرب حاوی خواص ضد التهابی هستند؛ از این رو،‌ مصرف روغن ماهی می‌تواند به تسکین التهاب ناشی از کهیر کمک کند. هم‌چنین می‌توانید از کپسول‌های روغن ماهی نیز استفاده کنید. با وجود این، پیش از مصرف این کپسول‌ها، باید با پزشک مشورت کنید و برچسب و دستورالعمل مصرف‌شان را نیز به دقت مطالعه نمایید. به علاوه، مصرف انواع ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ نیز فکر بسیار خوبی است. این قبیل ماهی‌ها شامل ماهی تن، قزل‌آلا، و سالمون می‌شوند. ماهی خال‌خالی نیز منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ به شمار می‌رود.

به علاوه، می‌توانید با فشردن کپسول‌های روغن ماهی، روغن را از آن‌ها خارج کنید و روی نواحی کهیر زده‌ی پوست بمالید. این کار را قبل از خواب انجام دهید؛ صبح فردا، پوست‌تان را با آب ولرم بشویید. اگر می‌خواهید به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی برسید، باید این کار را هر شب تکرار کنید.

درمان کهیر : ۱۴. مصرف پروبیوتیک ها به عنوان درمان خانگی کهیر

به منظور درمان کهیر و پیشگیری موثر از بازگشت آن، باید پروبیوتیک مصرف کنید؛ به ویژه آن‌هایی که به عنوان منبع عالی برای باکتری لاکتوباسیلوس شناخته می‌شوند. این باکتری‌ها برای تقویت دستگاه گوارش و روده‌ها موثر هستند. به علاوه، آن‌ها واکنش‌های حساسیتی را به مواد حساسیت‌زای محیطی کاهش می‌دهند.

READ  گریزئوفولوین Griseofulvin / عوارض گریزوفولوین / درمان کچلی

توصیه می‌شود از پنیر کوتاژ و دلمه پنیر استفاده کنید که حاوی باکتری‌های زنده هستند. این خوراکی‌ها می‌توانند عملکرد باکتری‌های مفید را در روده‌های‌تان تقویت کنند.

درمان کهیر : ۱۵. سرکه سیب، آب لیمو، و عسل

در این مقاله از فایده‌ی سرکه‌ سیب برای درمان کهیر در خانه گفته شده است. گاهی اوقات، برای خلاصی سریع‌تر از شر کهیر می‌توانید با ترکیب سرکه سیب، آب لیمو، و عسل یک خمیر تهیه کنید. در ادامه به دستورالعمل این درمان خانگی کهیر اشاره می‌کنیم:

الف. ابتدا، یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب بریزید.
ب. سپس، مقداری آب لیمو و هم‌چنین عسل نیز به آن اضافه کنید.
پ. پس از آن، تمام مواد را خوب با یکدیگر مخلوط کنید.
ت. در نهایت، این محلول را روزی سه مرتبه بنوشید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

درمان کهیر : ۱۶. بلغور جو دو سر و جوش شیرین

بلغور جو دو سر تاثیر مثبتی بر کهیر می‌گذارد. این خوراکی با خواص ضد التهابی، ضد تحریک، و آرام‌بخشی‌اش می‌تواند خارش پوست‌تان را تسکین دهید و به درمان کهیر سرعت ببخشد. بنابراین اگر می‌خواهید خیلی سریع از شر کهیر خلاص شوید، باید ترکیب بلغور جو دو سر و جوش شیرین را امتحان کنید. در ادامه به دستورالعمل استفاده از این درمان خانگی کهیر اشاره می‌کنیم:

الف. ابتدا، دو فنجان بلغور جو دو سر خرد شده و یک فنجان جوش شیرین را آماده و با هم مخلوط کنید.
ب. سپس، ترکیب این دو ماده را در وان گرم حمام‌تان بریزید.
پ. اکنون آب وان را خوب به هم بزنید تا این دو ماده در آن حل شوند.
ت. سرانجام، وارد وان شوید و ۱۵ دقیقه در آن‌ استراحت کنید.
ث. روزی دو بار این کار را انجام دهید.
ج. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهبود یابد.

درمان کهیر : ۱۷. بلغور جو دو سر و نشاسته‌ی ذرت

ترکیب بلغور جو دو سر و نشاسته‌ی ذرت نیز یکی دیگر از درمان‌‌های خانگی مفید برای کهیر به شمار می‌رود. برای درمان کهیر می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، دو فنجان بلغور جو دو سر، دو قاشق غذاخوری نشاسته‌ی ذرت و مقداری آب آماده کنید.
ب. سپس، این مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا به خمیر نرمی تبدیل شوند.
پ. بعد از آن، این خمیر را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ت. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید.
ث. در نهایت، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ج. این درمان خانگی کهیر را روزی یک بار انجام دهید تا وضعیت‌تان بهتر شود.

درمان کهیر : ۱۸. زنجبیل، شکر، و سرکه

در فهرست درمان‌های خانگی مفید و طبیعی برای کهیر، باید از ترکیب زنجبیل، شکر، و سرکه نیز یاد کنیم. برای بهره‌مندی از این درمان خانگی کهیر باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

الف. ابتدا، یک چهارم فنجان شکر قهوه‌ای، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه، و یک چهارم فنجان سرکه آماده کنید.
ب. سپس، تمام مواد را به مدت چندین دقیقه بجوشانید.
پ. بعد از آن، این مواد را با آب گرم مخلوط کنید.
ت. این محلول را چندین بار در روز روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ث. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا پوست‌تان به طور کامل بهبود یابد.

درمان کهیر : ۱۹. دمنوش ریشه‌ی شیرین بیان

ریشه‌ شیرین بیان نیز درمان خانگی موثری برای کهیر تلقی می‌شود که می‌توانید برای رفع مشکل‌تان از آن بهره بگیرید. شیرین بیان می‌تواند التهاب ناشی از کهیر را کاهش دهد، زیرا دارای خواص ضد التهابی است. بنابراین،‌ برای استفاده از این درمان خانگی کهیر، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، مقداری ریشه‌ی شیرین بیان تهیه کنید.
ب. سپس، آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب حرارت دهید.
پ. مقداری عسل به آن اضافه کنید.
ت. در نهایت، این دمنوش را چندین بار در روز بر حسب نیاز بنوشید.
ث. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا وضعیت‌تان بهتر شود.

به این نکته توجه کنید، اگر در حال مصرف داروهای دیابت هستید، نباید از این درمان خانگی استفاده کنید.

درمان کهیر : ۲۰. روغن زیتون و روغن هسته‌ انگور

وقتی آدم‌ها به کهیر دچار می‌شوند، پوست‌شان خشک‌تر می‌شود. بنابراین، بهترین درمان خانگی برای این وضعیت، روغن زیتون است. به علاوه، خواص ضد التهابی و آنتی هیستامینی موجود در روغن هسته‌ی انگور می‌تواند حساسیت‌های شایع را که باعث ایجاد اختلالات پوستی نظیر کهیر می‌شوند، از همان ابتدا درمان کند. بنا به همه‌ی دلایل فوق، اگر مایل هستید از این درمان خانگی استفاده کنید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

الف. ابتدا، ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک کاسه‌ی شیشه‌ای بریزید.
ب. سپس، ۳ تا ۴ قطره روغن هسته‌ی انگور به آن اضافه کنید.
پ. اکنون روغن‌ها را خوب به هم بزنید.
ت. تکه پنبه‌ای را به این روغن‌ها آغشته کنید.
ث. سپس، روغن اضافه را از پنبه بچلانید.
ج. آن را روی ناحیه‌ی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
چ. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید.
ح. در آخر، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
خ. این درمان خانگی را روزی ۲ بار انجام دهید تا مشکل پوست‌تان بر طرف شود.

درمان کهیر : ۲۱. نشاسته‌ ذرت

اگر به دنبال راه درمان کهیر می‌گردید، بهتر است بدانید برخی مطالعات نشان داده‌اند نشاسته‌ی ذرت می‌تواند کهیر را درمان کند. این ماده می‌تواند خارش و التهاب ناشی از کهیر را کاهش دهد. به منظور استفاده از این درمان خانگی، باید از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

الف. ابتدا، یک قاشق چای خوری نشاسته‌ی ذرت را در یک بشقاب بریزید.
ب. پد مخصوص کرم پودر را خوب تمیز کنید و به نشاسته‌ی ذرت آغشته نمایید.
پ. سپس آن را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست‌تان بمالید.
ت. دو دقیقه صبر کنید.
ث. سپس، باز هم با پد کرم پودر مقدار دیگری نشاسته‌ی ذرت به پوست‌تان بزنید.
ج. هر وقت روی پوست‌تان احساس خارش کردید، این کار را انجام دهید.

درمان کهیر : ۲۲. دمنوش (چای) بابونه

دمنوش بابونه نیز یکی دیگر از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان کهیر است. اگر به دلیل استرس دچار کهیر شده‌اید، باید یک فنجان چای بابونه را امتحان کنید. چای بابونه دارای اثر آرام‌بخش است و به ذهن‌تان آرامش می‌دهد. برای تهیه‌ی دمنوش بابونه، باید مراحل زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا مقداری آب را بجوشانید.
ب. سپس، برگ‌های بابونه را در آب جوش بریزید تا بعد از چند دقیقه در آن دم بکشد.
پ. دمنوش‌تان را صاف کنید.
ت. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری شکر یا عسل به آن اضافه کنید.
ث. در نهایت، این دمنوش را بر حسب نیاز بنوشید تا وضعیت پوست‌تان بهبود یابد.

درمان کهیر : ۲۳. کرم ویتامین C

ویتامین C می‌تواند تاثیر هیستامین را کاهش دهد و ناراحتی‌های ناشی از کهیر را ساکت کند. بنابراین، برای خلاصی از شر کهیر، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

الف. ابتدا، به مقدار کافی کرم ویتامین C بردارید.
ب. آن را روی ناحیه‌ی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
پ. اجازه دهید کرم به پوست‌تان نفوذ کند تا به سرعت نتیجه بگیرید.

به خاطر داشته باشید، برای رسیدن به بهترین نتیجه، باید کرمی تهیه کنید که حاوی ترکیبی از ویتامین C و روی باشد.

درمان کهیر ۲۴: فندق افسونگر

فندق افسونگر به خاطر خواص قبض‌اش شهرت دارد. فندق افسونگر می‌تواند هیستامینی را که باعث تشدید این وضعیت می‌شود، کاهش دهد. بنابراین، به منظور استفاده از این درمان خانگی، باید کارهای زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا،‌ به مقدار کافی لوسیون یا کرم حاوی فندق افسونگر بردارید.
ب. سپس، آن را روی نواحی کهیر زده‌ی پوست بمالید.
پ. اکنون، چند دقیقه صبر کنید.
ت. سرانجام، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ث. از این درمان خانگی بر حسب نیاز استفاده کنید.

درمان کهیر : ۲۵. پوست درخت توسکای قرمز

بسیاری از آدم‌ها با خواص پوست درخت توسکای قرمز آشنا نیستند. ولی در حقیقت، استفاده از پوست این درخت یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای کهیر است. برای استفاده از پوست درخت توسکای قرمز برای رفع کهیر، دو روش وجود دارد:

روش اول

الف. ابتدا، مقداری پوست تمیز درخت توسکای قرمز تهیه کنید.
ب. سپس، آن را در آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه به آن حرارت دهید.
پ. پس از آن، اجازه دهید کمی خنک شود.
ت. در نهایت، این دمنوش را حسب نیاز چندین بار در طول روز بنوشید تا وضعیت پوست‌تان بهبود یابد.

روش دوم

الف. ابتدا، مقداری پوست تمیز درخت توسکای قرمز تهیه کنید.
ب. آن را خرد کنید.
پ. سپس، آن را روی پوست‌تان بمالید.
ت. بعد از حدود ۱۰ دقیقه، پوست‌تان را با آب گرم بشویید.
ث. این کار را روزی یک بار انجام دهید تا مشکل‌تان بر طرف شود.

درمان کهیر : ۲۶. اجتناب از محرک‌ها

کهیر می‌توانید سادگی مجددا برگردد. از این رو، اگر محرک‌ها و مواد حساسیت‌زای عامل کهیر را در خود شناسایی کرده‌اید، باید به طور کامل از این محرک‌ها اجتناب کنید تا در آینده از بروز مجدد کهیر پیشگیری نمایید. اگر خانه‌تان پر از حشره است، باید چاره‌ای برای‌اش بیندیشید و از شرکت‌های متخصص در این امر کمک بگیرید. مورچه‌ها نیز در ایجاد کهیر می‌توانند مقصر باشند.

درمان کهیر : ۲۷. پوشیدن دستکش

اگر دست‌تان دچار اورتیکاریا (همان کهیر) یا تاول شده است، باید دستکش به دست کنید. این کار شما را از خاراندن و آسیب زدن به تاول‌ها بر حذر می‌دارد.

خاراندن ممکن است باعث عفونت شود. برای جلوگیری از این مسئله، می‌توانید یک عدد گاز پانسمان را به شیر سرد آغشته کنید و روی ناحیه‌ی خارش‌دار بگذارید. این کمپرس سرد می‌تواند به سرعت احساس آرامش قابل توجهی به شما بدهد.

درمان کهیر : ۲۸. مراقبه و یوگا

همه می‌دانیم برای کاهش استرس و فشار موجود بر ذهن و جسم‌مان باید به طور مرتب یوگا و مراقبه انجام دهیم. استرس و فشار محرک‌هایی هستند که وضعیت کهیر را وخیم‌تر می‌کنند. یوگا و استرس می‌توانند به ذهن‌تان آرامش و سلامتی ببخشند. در نتیجه، می‌توانند فرایند درمان را تسریع کنند. هم یوگا و هم مراقبه تمرینات متعددی را با تنفس عمیق ایجاد کرده‌اند که می‌توانند (تروما) آسیب‌های داخلی را تسکین دهند و شما را از شر استرس برهانند. از این رو، هر گاه دچار موقعیت‌های استرس‌زا شدید، باید یوگا و مراقبه انجام دهید. یوگا و مراقبه هم‌چنین به عنوان درمان‌‌های خانگی برای کهیر شناخته می‌شوند؛ از این رو، مایل بودیم این درمان خانگی کهیر را در این مقاله به شما معرفی کنیم.

درمان کهیر : ۲۹. لوسیون کالامین

استفاده از لوسیون کالامین را نیز باید در فهرست درمان‌های خانگی کهیر قرار دهید، زیرا در انقباض مویرگ‌ها و انسداد ترشح هیستامین در جریان خون موثر است. به علاوه، لوسیون کالامین حاوی خواص خنک کنندگی و آرام‌بخشی است که می‌تواند خارش و ناراحتی پوست را تسکین دهد.

درمان کهیر : ۳۰. نکات آخر

برای خلاصی از شر کهیر، نه تنها باید درمان‌های خانگی بالا را انجام دهید، بلکه باید نکات زیر را نیز به خاطر بسپارید:

الف. تا آن‌جا که می‌توانید از استرس دور بمانید.
ب. لباس‌های نخی با بافت نرم و گشاد بپوشید.
پ. خوراکی‌های سرشار از ویتامین C بیش‌تر بخورید؛ خوراکی‌هایی از قبیل گیلاس، توت فرنگی، کیوی، و غیره.
ت. در دوران ابتلا به کهیر از حمام داغ خودداری کنید.
ث. تا آن‌جا که می‌توانید از نور آفتاب دوری کنید.
ج. به طور مرتب ورزش کنید یا تمرینات یوگا انجام دهید.
چ. از سویا، آجیل، شیر، تخم مرغ، و محصولات لبنی که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی شوند، دوری کنید.

سایر نکات برای درمان کهیر

– یک دفتر یادداشت روزانه تشکیل بدهید تا بفهمید چه چیزی موجب کهیر زدن‌تان می‌شود. این کار به شما کمک خواهد کرد از این محرک‌ها اجتناب کنید.
– برای جلوگیری از ناراحتی پوستی بیشتر، لباس‌های کتان گشاد و نرم بپوشید.
– از استرس دوری کنید چون می‌تواند اوضاع‌تان را بدتر کند.
– مقدار ویتامین ث را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید.
– از دوش و حمام آب داغ در هنگام شیوع و بروز کهیر اجتناب کنید.
– تا آنجا که ممکن است از ایستادن زیر تابش مستقیم نور آفتاب دوری کنید.

سخن پایانی

این درمان‌ها و نکات به شما کمک خواهد کرد از شدت کهیر کم کنید. اما، اگر علائم‌تان همچنان به مدت بیش از یک هفته باقی بود یا مشکلاتی مثل تنگی نفس داشتید، بلافاصله به دنبال توصیه‌های یک پزشک باشید.