آیا بادکش درمانی تاثیری بر روی بدن ورزشکاران دارد ؟

درمان در طب سنتی 30 اکتبر 2018

کبودی های عجیب و غریب مایکل فلپس، آیا بادکش کردن واقعا موثر است؟

چند تن از ورزشکاران المپیک، از جمله شناگر مشهور آمریکایی، مایکل فلپس، وقتی در المپیک ریو شرکت کردند، کبودی های عجیب و دایره ای شکلی روی بدن شان وجود داشت. این کبودی ها، در اثر بادکش کردن، که بخشی از طب سنتی است، به وجود آمده بود. اما آیا این کار واقعا موثر می باشد؟

بادکش درمانی مایکل فیلیپس شناگر مشهور آمریکایی

با اینکه ورزشکاران از انجام این کار راضی بوده و درباره مزایای آن صحبت می کنند، تحقیقات روی این موضوع ادامه داشته و هنوز مشخص نشده است که این نتایج مثبت در اثر بادکش کردن به وجود آمده یا پیامدهای اثرات پلاسبو (placebo effect) می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بادکش درمانی و نحوه انجام آن و تاثیر بادکش درمانی بر روی بدن انسان را مطالعه نمایید.

دکتر برنت بائر، مدیر برنامه درمان های مکمل و یکپارچه در کلینیک Mayo، می گوید:

“من فکر نمی کنم علم بتواند به این سوال دقیقا پاسخ دهد که آیا بادکش کردن موثر است یا خیر. علاوه بر این، این روش نباید به عنوان یک درمان جادویی برای تقویت و بهبود همه مردم استفاده شود. اما از آنجایی که این درمان بی خطر است، برخی شواهد نشان می دهد که بادکش کردن برای برخی از  افراد مناسب بوده و می تواند به عنوان بخشی از برنامه درمانی جامع شامل تمرینات ورزشی، برنامه مناسب غذایی و تغییر شیوه زندگی استفاده شود.”

برای انجام بادکش، فنجان دایره ای شکلی را از طریق مکش، به پوست متصل می کنند.

READ  بهترین زمان ورزش برای لاغری و چربی سوزی و از نظر طب سنتی

این مکش ممکن است با گرم کردن داخل فنجان (این کار، باعث به وجود آمدن خلا می شود) یا از طریق یک پمپ دستی ایجاد می شود.

طرفداران این درمان می گویند که مکش موجب افزایش جریان خون به آن قسمت شده و به نوبه خود باعث کاهش تنش و التهاب عضلانی و بهبود زخم می شود.

گاهی نیز ممکن است این مکش، با پاره کردن رگ های خونی کوچک، روی بدن کبودی ایجاد کند.

مارکوس ویلیامز، متخصص فیزیوتراپی در مرکز پزشکی Wexner، در ایالت اوهایو می گوید:

“این کبودی ها ممکن است بعد از گذشت 3 روز یا چند هفته بهبود یابند.”

جدیدترین تحقیقات و مطالعات درباره بادکش

نتایج ناشی از برخی تحقیقات کوچک نشان گر این هستند که بادکش کردن، گردن و زانو درد را تا حدی بهبود می بخشد.

به عنوان مثال، در سال 2011، بعد از انجام بررسی هایی روی 50 نفر از افرادی که گردن درد مزمن داشتند، محققان متوجه شدند اشخاصی که در طول دو هفته، 5 بار بادکش کردند، نسبت به بیماران دیگر، دردشان تا حد زیادی کاهش یافت.

این تحقیق شامل گروه کنترل منفعل نیز بود که هیچ درمانی دریافت نکرده بودند. از این رو، محققان نمی توانند به طور قطعی بگویند که نتایج مثبت ناشی از بادکش کردن، به خاطر اثرات پلاسبو است یا خیر و برای اثبات آن، تحقیقات بیشتری لازم است.

اثر پلاسبو به روشی گفته می شود که در آن، مردم احساس می کنند درمان شده اند، بدون آن که از نظر فیزیولوژیکی قطعا درمان شده باشند.

گاهی اوقات دانشمندان یا پزشکان تلاش می کنند درمان اصلی را با اثرات پلاسبو ترکیب کنند، در این حالت، بیمار متوجه نمی شود که آیا واقعا درمان می شود یا خیر.

READ  درمان سردرد سودایی / درمان سردرد بلغمی / درمان سردرد دموی / درمان سردرد صفراوی / درمان تومور مغزی در طب سنتی

با توجه به مطالعات انجام شده در سال 2011، این کار دشوار خواهد بود، زیرا درمان اصلی، معمولا علائم بیماری را از بین می برد.

آیا بادکش واقعا موثر است ؟

برخی از محققان تلاش می کنند تا این مشکل را با درمان های جعلی که شبیه درمان واقعی هستند، از بین ببرند، اما این کار باید به گونه ای انجام شود که سودمند نباشد.

در سال 2015، محققان آلمانی تصمیم گرفتند به جای درمان های جعلی و دروغین از بادکش، برای درمان بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا که نوعی بیماری مزمن و همراه با درد، حساسیت و گرفتگی عضلات است، استفاده کنند.

در واقع، درمان واقعی و جعلی با استفاده از همان فنجان ها انجام شد، اما در درمان جعلی، بالای فنجان سوراخی وجود داشت که باعث می شد عمل مکش، به درستی انجام نشود.

(به بیماران گفته شد که برای آن ها از روش بادکش سنتی یا باد کش نرم استفاده می شود، اما به این نکته اشاره نشد که بادکش نرم، نوعی درمان جعلی است.)

اکثر بیماران به درستی دریافتند که با استفاده از بادکش سنتی یا بادکش نرم تحت درمان بوده اند.

سپس، محققان توضیح دادند که هر دو گروه دردشان کاهش یافت و اما اثرات بادکش با اثراتی که مربوط به خود درمان نبود، ترکیب شده بود.

دکتر برنت بائر توضیح می دهد:

“با صرف نظر از اینکه نتایج مثبت بدست آمده از این تحقیق مربوط به خود درمان یا اثرات پلاسبو است، بادکش کردن می تواند برای برخی از مردم موثر باشد.”

او توصیه می کند بدون توجه به این نکته که آیا واقعا این درمان موثر است یا اثرات پلاسبو باعث این نتایج می شوند، تا وقتی که این روش خطراتی نداشته باشد، می توان به مردم، برای استفاده از آن، حق انتخاب داد.

READ  درمان غلبه بلغم / درمان غلبه سودا / درمان غلبه صفرا / درمان غلبه دم

او در ادامه می گوید:

“بادکش کردن به ندرت عوارض دارد.”

در یکی از تحقیقات انجام شده درباره بادکش، بیماران به این نکته که در دست و بازوهایشان احساس سوزن سوزن شدن کرده و علاوه بر درد و خستگی، عضلات محل بادکش نیز دارای درد و گرفتگی می باشد،ازعان کردند اما هیچ یک از این علائم، بیش از 4 ساعت طول نکشیده است.

دکتر بائر همچنین تاکید کرد:

“در برخی موارد نیز، محل کبودی ها ممکن است عفونت کند، اما خطر این اتفاق کم خواهد بود.”