کیستیک هیگروما / وجود کیست در بدن جنین / علائم / علت / تشخیص / درمان

بارداری و زایمان 11 جولای 2018

کیستیک هیگروما / وجود کیست در بدن جنین / علائم کیستیک هیگروما / علت کیستیک هیگروما / تشخیص کیست در گردن جنین / درمان کیست سر جنین / علت کیست در سر جنین

کیستیک هیگروما به کیسه های پر آبی گفته می شود که بر روی سر یا گردن نوزاد ظاهر می شوند. این عارضه نتیجه بروز انسداد در سیستم لنفاوی می باشد. پزشکان گاهی اوقات می توانند بوسیله سونوگرافی، کیستیک هیگروما را در دوران جنینی تشخیص دهند. همچنین تشخیص آن پس از تولد نوزاد نیز قابل تشخیص است. برخی از انواع کیسیتیک هیگروما، تنها مدتی پس از تولد نوزاد قابل تشخیص می باشد. در ادامه به معرفی علت ها، علائم و درمان کیستیک هیگروما می پردازیم. پس با فارس ایندکس همراه شوید.

کیستیک هیگروما چیست؟

کیستیک هیگروما / وجود کیست در بدن جنین / علائم کیستیک هیگروما / علت کیستیک هیگروما / تشخیص کیست در گردن جنین / درمان کیست سر جنین / علت کیست در سر جنین

بر اساس بنیاد طب جنین شناسی، از هر 800 جنین 1 مورد و از هر 8000 نوزاد 1 مورد به این بیماری مبتلا می شوند. کیستیک هیگروما در 80 درصد موارد در صورت، سر، گردن، دهان، گونه و زبان نوزاد ظاهر می شود. این بیماری همچنین در نواحی دیگر بدن مانند: زیر بغل، قفسه سینه، پاها، باسن و کشاله ران بروز پیدا می کند. تعداد کیست ها ممکن است یک یا چند عدد بوده و به مرور رشد کنند. کیستیک های هیگرومایی که در بدو تولد یا پس از تولد ظاهر می شوند، معمولا خوش خیم هستند و خطری ندارند. اگرچه ممکن است این کیست ها، ناهنجار و بزرگ باشند و در تنفس و بلع نوزاد مشکل ایجاد کنند. گاهی اوقات کیستیک هیگرومایی که در دوران جنینی تشخیص داده می شود، قبل از تولد، از بین می رود. کیستیک هیگرومایی جنینی، خطر سقط جنین را افزایش می دهد. کیستیک هیگروما معمولا در دوران کودکی بروز پیدا می کند و در بزرگسالان به ندرت مشاهده می شود. بنابر یک مطالعه موردی در سال 2016، بروز کیستیک هیگروما در یک جوان 32 ساله در ناحیه گردن گزارش شده است. کیستیک هیگروما در این مورد، 8 ماه قبل از تشخیص، ظاهر شده بود. این بیمار مرد در قسمت پایینی و راست صورت تا امتداد گردن خود دچار درد شده بود. پزشکان با انجام بیوپسی توانستند کیستیک هیگروما بزرگسالان را تایید کنند.

READ  بارداری شیمیایی / علائم بارداری شیمیایی / درمان بارداری شیمیایی

علت های بروز کیستیک هیگروما

از علت های بروز کیستیک هیگروما می توان به عوامل ژنتیکی و محیطی اشاره کرد.

  • عفونت های ویروسی در دوران بارداری و انتقال آن به جنین
  • مصرف الکل در دوران بارداری

اغلب اوقات عوامل ژنتیکی، موجب کیستیک هیگروما می شوند. در واقع ناهنجاری های کروموزومی، 50 درصد علت بروز این عارضه هستند. عوامل ژنتیکی عبارت اند از:

  • سندرم ترنر

    سندرم ترنر به ناهنجاری گفته می شود که زن، بخشی یا به طور کامل، یک کروموزم X را از دست می دهد. در این حالت، ممکن است ظاهر فرد تغییر کند و یا به مشکلات قلبی و باروری دچار شود.

  • سندرم نونان

    افراد مبتلا به سندرم نونان، ممکن است دارای ویژگی های ظاهری غیرطبیعی، کوتاهی غیرطبیعی قد، مشکلات قلبی، مشکلات مربوط به خونریزی، اختلالات اسکلتی و مشکلات دیگری باشند.

  • سندرم داون

    در این حالت، جنین دارای یک کروموزوم اضافه است که موجب اختلالات مادرزادی و ذهنی فرد می شود.

 

علائم کیستیک هیگروما

علائم کیستیک هیگروما به موقعیت بروز کیست بستگی دارد. در بعضی از نوزادان ممکن است تنها به صورت تورم ظاهر شود. در صورتی که برخی دیگر، ممکن است نوزاد علائمی بغیر از تورم داشته باشند که عبارت اند از:

  • کیسه های پرآب روی زبان
  • کیست های بزرگ آبی رنگ
  • اختلالات انسدادی تنفس در خواب؛ اختلالی که موجب توقف و شروع دوباره تنفس در حین خواب می شود.
  • سخت شدن تنفس
  • توقف رشد
  • ناهنجاری های استخوانی و دندان ها

در موارد نادری نیز هیگروما ممکن است خونریزی و عفونت کند.

 

تشخیص کیستیک هیگروما

کیستیک هیگروما / وجود کیست در بدن جنین / علائم کیستیک هیگروما / علت کیستیک هیگروما / تشخیص کیست در گردن جنین / درمان کیست سر جنین / علت کیست در سر جنین

پزشکان، کیستیک هیگروما را معمولا در دوران جنینی و بوسیله سونوگرافی شکمی تشخیص می دهند. این عارضه همچنین با انجام یک آزمایش خون در 15 تا 20 هفتگی جنین قابل تشخیص است. در صورتی که نمونه خون حاوی مقدار زیاد آلفا فتئوپروتئین ها باشد. احتمال ابتلا به کیستیک هیگروما وجود دارد. سونوگرافی موقعیت و اندازه احتمالی کیستیک هیگروما را نشان می دهد اما پزشک برای تایید این عارضه به اطلاعات بیشتری نیاز دارد. پزشک باید درباره عمق، شدت کیست و همچنین مشکلات احتمالی مانند اختلالات تنفسی بیشتر آگاهی پیدا کند. همچنین وی ممکن است آزمایشات دیگری برای تایید کیستیک هیگروما تجویز کند که عبارت اند از:

  • سونوگرافی ترانس واژینال

    سونوگرافی ترانس واژینال تصویر بهتری را از کیستیک هیگروما ارائه میدهد.

  • ام آر آی (MRI)

    با انجام ام آر آی از نخاع، می توان تصویر بهتری از جزئیات کیستیک هیگروما بدست آورد. متاسفانه این روش هزینه بالایی دارد.

  • آمینوسنتز

    پزشک طی آمینوسنتز، مایع آمنیوتیک را بوسیله یک سوزن خاص بیرون می کشد و آن را برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی مورد آزمایش قرار می دهد.

پزشک ممکن است برای تشخیص کیستیک هیگروما در نوزاد از سی تی اسکن، رادیو گرافی و سونوگرافی استفاده کند.

درمان کیستیک هیگروما

در صورتی که کیستیک هیگروما خطرناک نباشد، نیازی به درمان ندارد. یکی از روش های درمانی، اسکلروتراپی می باشد که طی آن متخصص یک نوع داروی شیمی درمانی به نام بلئومایسین (Bleomycin) را به کیست تزریق می کند. بلئومایسین سبب خشک شدن کیست می شود. این روش درمانی، طی چندین جلسه صورت می گیرد. کیستیک هیگروما ممکن است دوباره رشد کند. پزشک ممکن است بخواهد از طریق جراحی، کیستیک هیگروما را بردارد اما بایستی تا بزرگ تر شدن نوزاد منتظر ماند. همچنین جراحی می تواند موجب اسکار در ناحیه کیست شود. اسکلروتراپی و عمل جراحی تحت بیهوشی انجام می شوند. این بدین معنیست که فرد حین عمل جراحی به خواب عمیقی فرو می رود و هیچ دردی را حس نمی کند. در برخی از موارد، برای خشک کردن و حذف کامل کیستیک هیگروما به هر دو مورد اسکلروتراپی و عمل جراحی نیاز است.

کلام آخر

وضعیت کیستیک هیگروما به محل و اندازه آن بستگی دارد. در برخی از موارد کیستیک هیگروما به عوامل ژنتیکی مرتبط است و ممکن است رشد کودک را تحت تاثیر قرار دهد. این امکان وجود دارد که کیستیک هیگروما حتی پس از چند دوره درمانی رشد کند، بویژه اگر پزشک قادر به حذف کامل آن نباشد.

READ  تنظیم قند خون / تنظیم قند خون در طب سنتی / در بارداری / با سنگ پا