آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت / طرز تهیه آلبالو پلو / عکس تزیین آلبالو پلو

پلو و چلو 01 جولای 2018

آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت /طرز تهیه آلبالو پلو  / آلبالو پلو با مرغ ریش ریش / عکس تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو رزا منتظمی / تزیین آلبالو پلو / آلبالوپلو

آلبالو پلو : آلبالوپلو جزو پلوهای خوشرنگ و خوشمزه ست که در این مطلب چند مدل دستور تهیه آلبالو پلو شامل آلبالو پلو با مرغ، آلبالو پلو با گوشت، و … به همراه چند عکس تزیین آلبالو پلو را برای شما در نظر گرفته ایم.
آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت / آلبالو پلو با مرغ ریش ریش / عکس تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو رزا منتظمی / تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو مجلسی / آلبالوپلو

آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده / آلبالو پلو با گوشت قلقلی

مواد لازم آلبالو پلو

برنج ۴ لیوان
آلبالو ۵۰۰ گرم ( نیم کیلو )
گوشت چرخ کرده ۵۰۰ گرم
پیاز ۱ عدد
زعفران دم کرده و کره به مقدار لازم
شکر ۲۵۰ گرم

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده / آلبالو پلو با گوشت قلقلی

برنج را ۳۰ دقیقه قبل از پخت در مقداری اب و نمک خیس دهید ، سپس با چند لیوان اب و مقداری نمک روی حرارت قرار دهید تا بجوشد .بعد با اب ولرم آبکشی کنید ( برنج باید تا اندازه ای بجوشد که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

آلبالوی تازه را شسته و دُم و هسته آن را بگیرید. آلبالوها را داخل قابلمه بریزید و شکر را روی البالوها بپاشید و چند دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا آلبالوها نرم شوند. پس از اینکه نرم شدند از روی حرارت بردارید و ابکشی کنید. اب اضافی را مجدد روی حرارت قرار دهید تا کمی غلیظ شود.

داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده ، پیاز رنده شده ، نمک و فلفل را مخلوط کنید. سپس با آن کوفته های قلقلی درست کنید و در روغن سرخ کرده و کنار بگذارید.

ته قابلمه روغن بریزید و نان لواش قرار دهید. سپس برنج ابکش شده و آلبالوها را لایه لایه داخل قابلمه بریزید. حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند، سپس حرارت را ملایم کنید و دم کنی را بگذارید تا البالو پلو دم بکشد. در اواسط پخت ۱ لیوان شربت البالو را با مقداری کره یا روغن داغ مخلوط کنید و روی برنج بدهید.

READ  غازیاغی / خواص و مضرات غازیاغی و طریقه مصرف و غذا با آن / درمان برص

برای سرو البالو پلو را در ظرف بریزید و روی آن را با کوفته های سرخ شده ، مقداری البالویی و برنج زعفرانی تزئین کنید ( برای تهیه برنج زعفرانی مقداری برنج سفید را با مقداری کره و زعفران دم کرده مخلوط کنید و روی البالو پلو قرار دهید تا همزمان دم بکشد ).

نکته : یک کاسه کوچک از آلبالو ها را کناری بگذارید تا در زمان سرو غذا روی برنج را تزئین کنید. در صورتی که میخواهید برنج صورتی خوشرنگی داشته باشید میتوانید شربت البالو را روی برنج ندهید و صبر کنید تا برنج دم بکشد، سپس با شیره البالوی غلیظ شده مخلوط کنید و سرو نمایید ( در اینصورت باید اواسط پخت به برنج مخلوط اب و کره اضافه کنید ).

برای: ۴ نفر
حاضر است در : ۸۰ دقیقه

 

آلبالو پلو بدون گوشت

برای تهیه آلبالو پلو بدون گوشت می توانید از هر کدام از دستورهای این مطلب استفاده کرده و گوشت یا مرغ آن را حذف کنید.

 

آلبالو پلو با مرغ

مواد لازم آلبالو پلو با مرغ

برنج ۴ لیوان
آلبالو ۵۰۰ گرم
شکر ۲۵۰ گرم
مرغ ۱ عدد
پیاز ۱ عدد
روغن و زعفران به مقدار لازم

 

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

برنج را قبل از پخت به مدت ۳۰ دقیقه در مقداری اب و نمک خیس دهید ،سپس با چند لیوان اب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد؛بعد با اب ولرم آبکشی کنید ( زمانی برنج را ابکشی کنید که وقتی دانه برنج را میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز ان کمی خام باشد ).

هسته آلبالوها را بگیرید و البالوها را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. شکر را روی آلبالوها بریزید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه باهم بجوشند. سپس از روی حرارت بردارید تا رنگ البالوها تیره نشود ، آلبالوهای پخته را از صافی رد کنید سپس شربت آن را مجدد روی حرارت بگذارید تا بجوشد و کمی غلیظ شود.

مرغ ها را با مقداری آب ، چند قاشق روغن ، پیاز ، نمک و فلفل داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بپزد و اب مرغ تمام شود.

READ  غازیاغی / خواص و مضرات غازیاغی و طریقه مصرف و غذا با آن / درمان برص

ته دیگ مقداری روغن بریزید و مقداری نان لواش ته قابلمه بچینید. برنج ابکش شده و آلبالوهای پخته را لایه لایه روی هم بریزید ، حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به بخار کردن کند. سپس دم کنی را بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد. در اواسط پخت برنج۱ لیوان اب آلبالو را روی برنج بدهید.

برای سرو آلبالو پلو را در ظرف بکشید و روی آن را با مرغ و آلبالویی که برای تزئین کنارگذاشته بودید و برنج زعفرانی تزئین کنید.

نکته ها : یک کاسه کوچک از آلبالو ها را کناری بگذارید تا در زمان سرو غذا روی برنج را با ان تزئین کنید ، برای برنج زعفرانی مقداری برنج سفید را با کمی زعفران دم شده و مقداری کره مخلوط کنید.

 

آلبالو پلو رزا منتظمی

برنج : یک کیلو
آلبالو : 2 کیلو
شکر : یک و نیم کیلو
مرغ تمیز کرده یا گوشت بره : یک و نیم کیلو
روغن : 150 گرم یا یک پیمانه سرخالی
زعفران سائیده : یک قاشق مرباخوری
خلال پسته و بادام : از هرکدام 50 گرم

طرز تهیه آلبالو پلو رزا منتظمی

برنج را خیس کرده و هست آلبالو را می گیریم. شکر را روی آلبالو می ریزیم. ظرف آلبالو را روی آتش می گذاریم تا جوش بیاید بطوریکه بعد از جوش آمدن یک ربع تا 20 دقیقه تقریبا روی آتش بماند تا شربت کمی غلیظ شود (برای آلبالوی لای پلو لازم نیست شربت به مرحله قوام آمدن برسد). مربا را از روی آتش برمیداریم و میگذاریم کاملا سرد شود (بهترست مربا را یکشب قبل آماده کنیم) مرغ یا گوشت بره تمیز کرده را با یکی دو عدد پیاز و مقداری آب و کمی نمک می گذاریم بپزد بطوریکه بعد از پختن نصف لیوان آب داشته باشد. مرغ را تکه تکه و استخوانهای سینه و ران آن را می گیریم. برنج را آبکش می کنیم و آلبالو را از شربت در می آوریم. شربت زیادی مربا را چند جوش می دهیم تا قوام بیاید و به مصرف شربت آلبالو می رسانیم. 3 تا 4 قاشق سوپخوری روغن را با نصف لیوان آب جوش ته دیگ می ریزیم. نصف برنج را در دیگ می ریزیم. سه چهار قاشق از مربا را کنار می گذاریم. این مربا برای تزیین آلبالو پلو به کار می رود. بقیه آلبالوی از شربت خارج کرده را روی سطح برنج می ریزیم نصف از بقیه برنج را روی آلبالو می ریزیم و مرغ یا گوشت بره را روی آن قرار می دهیم و با بقیه برنج روی آن را می پوشانیم. اطراف برنج را به شکل مخروط بالا می آوریم و خلال بادام را می شوییم. یک گوشه دیگ می ریزیم و روی آن را با برنج می پوشانیم و دیگ را روی آتش می گذاریم. در آن را می بندیم تا عرق بکند. آب مرغ یا بره را از صافی رد می کنیم. با 4 تا 5 قاشق سوپخوری روغن آبکرده و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می نماییم و روی سطح برنج می دهیم و پلو را در فر یا روی آتش دم می کنیم. در صورت دم کردن در فر یک ساعت و ربع تا یک ساعت و نیم با حرارت 300 درجه باید برنج دم بکشد و در صورت دم کردن روی آتش حرارت زیر دیگ باید ملایم باشد چون ته دیگ آلبالو پلو زود می سوزد.

READ  غازیاغی / خواص و مضرات غازیاغی و طریقه مصرف و غذا با آن / درمان برص

برای تزئین آلبالو پلو یکی دو کفگیر از روی برنج برمیداریم با کمی زعفران سائیده حل شده در آبجوش و یک ملاقه شربت آلبالو مخلوط می کنیم. خلال پسته را می شوییم. خلال بادام را با کفگیر از دیگ خارج می کنیم و این دو خلال را با برنج زعفرانی مخلوط می نماییم و برای روی دیس آنها را کنار می گذاریم. قطعات گوشت را از دیگ خارج می کنیم و پلو را در دیگ مخلوط می کنیم و در دیس می کشیم. قطعات گوشت را روی آن می چینیم. مربایی که کنار گذاشته ایم با برنج زعفرانی مخلوط با خلال بادام و پسته را روی دیس می دهیم و کمی روغن داغ کرده یا کره آبکرده روی دیس می دهیم.

 

تزیین آلبالو پلو

عکس تزیین آلبالو پلو

آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت / آلبالو پلو با مرغ ریش ریش / عکس تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو رزا منتظمی / تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو مجلسی / آلبالوپلو

آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت / آلبالو پلو با مرغ ریش ریش / عکس تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو رزا منتظمی / تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو مجلسی / آلبالوپلو

آلبالو پلو / آلبالو پلو با مرغ / آلبالو پلو بدون گوشت / آلبالو پلو با مرغ ریش ریش / عکس تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو رزا منتظمی / تزیین آلبالو پلو / آلبالو پلو مجلسی / آلبالوپلو