ارغوان / گیاه ارغوان / درخت ارغوان / خواص ارغوان / ارغوان (سرده) / گل ارغوان / درخت ارغوان افغانی / درخت ارغوان کانادایی / معنی ارغوان / معنی اسم ارغوان

گیاهان دارویی 08 ژوئن 2018

ارغوان / خواص ارغوان / گیاه ارغوان / درخت ارغوان / ارغوان (سرده) / گل ارغوان / درخت ارغوان افغانی / درخت ارغوان کانادایی / درخت ارغوان امریکایی / درخت ارغوان چینی / قلمه زدن درخت ارغوان / تکثیر ارغوان / معنی ارغوان / معنی اسم ارغوان / ارغوان در فرهنگنامه

ارغوان : (Judas-tree) در این مقاله می خوانید: ارغوان و خواص ارغوان و گیاه ارغوان و درخت ارغوان و ارغوان (سرده) و گل ارغوان و درخت ارغوان افغانی و درخت ارغوان کانادایی و درخت ارغوان امریکایی و درخت ارغوان چینی و معنی ارغوان و معنی اسم ارغوان و ارغوان در لغتنامه و جشن ارغوان

ارغوان / خواص ارغوان / گیاه ارغوان / درخت ارغوان / ارغوان (سرده) / گل ارغوان / درخت ارغوان افغانی / درخت ارغوان کانادایی / درخت ارغوان امریکایی / درخت ارغوان چینی / قلمه زدن درخت ارغوان / تکثیر ارغوان / معنی ارغوان

ارغوان

تیره Caesdlpindceae

نام علمی Cercis Sliquastrum L

گیاه ارغوان

درختچه ای زیبا و زینتی به ارتفاع 2 تا 10 متر. برگ های مدور قلبی به رنگ مات با گل های ارغوانی به صورت خوشه هایی. قبل از ظهور برگ ها میوه آن نیام و شکوفا است. برگ های ارغوان خوراکی است و پوست درخت قابض است.

خواص ارغوان

ریشه گیاه ارغوان استفراغ آور قوی است. پوست گیاه ارغوان قابض است.

از بین برنده سردی معده و کلیه ها، برای صاف کردن صدا و خرد کردن سنگ مثانه و سنگ کلیه به کار می رود.

گرد سوخته ریشه ارغوان خونریزی را بند می آورد و رنگ موی خوبی است.

در بیماری های تنفسی به عنوان خلط آور مورد استفاده است.

 

ارغوان (سرده)

ارغوان (Cercis) سرده‌ای از ارغوانیان درختچه‌ای بلند یا درختی کوتاه خزان‌دار است با شش تا ده گونهٔ بومی امریکای شمالی و اروپای جنوبی و آسیا که به دلیل داشتن گل‌های بهارهٔ زیبا فراوان کشت می‌شوند؛ برگ‌های ساده و دایره‌ای یا قلبی‌شکل این گیاهان و همچنین گل‌های ارغوانی آنها از مشخصه‌های آنان است.

 

روش‌های تکثیر ارغوان

تکثیر توسط بذر

بذر ارغوان را فروردین ماه در هوای آزاد می‌کارند قبل از کاشت توصیه شده به مدت یک دقیقه در آب جوش ویا برای مدت ۳۰ یا ۶۰ دقیقه در اسید سولفوریک غلیظ قرار بدهید تا بذرها جوانه زنی سریع داشته باشند بهتر است بذرها را اواخر زمستان از روی درخت مادر جمع آوری کرد که نیاز سرمایی آنها برطرف شده باشد تیمار سرمایی بذر ارغوان به مدت ۳ ماه در دمای ۴-۲ درجه سانتی‌گراد باید نگهداری شود و سپس اقدام به کاشت آنها کرد دانه‌ها در مخلوطی از خاک، ماسه و پیت ماس  بکارید و رطوبت بستر کشت را تا جوانه زنی بذرها حفظ بکنید.

قلمه زدن درخت ارغوان

در اوایل بهار از قلمه‌های علفی می‌توان گیاه را تکثیر کرد و در اوایل پاییز شاخه‌های چوبی را می‌توان قلمه زد.
روش دیگر تکثیر درخت ارغوان خوابانیدن ساقه است که در پاییز و بهار می‌توان اقدام به خوابانیدن ساقه‌ها در زمین ویا خوابانیدن هوایی اقدام کرد
پیوند در اغوان به سختی می‌گیرد وبرای تکثیر از روش پیوند استفاده نمی‌کنند.

کاشت نهال

موقعی که درخت هنوز بدون گل و برگ یا به اصطلاح در خواب زمستانه به سر می‌برد زمان مناسبی برای انتقال به باغچه است. حجم گودال باید مناسب با حجم ریشه باشد. قبل از انتقال نهال، هرس ریشه‌های پوسیده ضروری است.

 

انواع درخت ارغوان

درخت ارغوان افغانی

ارغوان افغانی این درخت ارغوان درپشت كوه و پل دختر لرستان و تنگه ملاوی بین ارتفاعات 1500ـ900 متر از سطح دریا می روید و برگهای آن از گونه دیگر كه در شمال می روید كوچكتر است.

درخت ارغوان امریکایی

اصل این درختچه از ایالت تگزاس واقع در آمریكای شمالی است. در سالهای اخیر به ایران وارد شده و اكنون در باغ های مختلف انتشار دارد.

درخت ارغوان کانادایی

این درختچه بومی امریکای شمالی است و بذر آن را سازمان اکولوزی نوشهر وارد نموده است. رشد آن رضایت بخش می باشد. گلهای آن صورتی است و پایه های آن در باغهای کشور منتشر شده است.

READ  زول و بوقناق / زول چیست / خواص زول / خواص عرق زول و بوقناق / خواص بوقناق / زول شتره

درخت ارغوان چینی

این درختچه بومی چین و زاپن می باشد. گلهای آن ارغوانی روشن است و در اواخر اسفندماه و اوایل بهار شکفته می شود و در اواسط فروردین برگهای قلوه ای و نوکدار آن با رنگی سبز روشن ظاهر شده و در اواخر پائیز خزان می کند.

ارغوان غربی

ارغوان غربی (نام علمی: Cercis occidentalis) نام یک گونه از سرده ارغوان است.

ارغوان / ویکی پدیا

ارغوان (نام علمی: Cercis siliquastrum) نام یک گونه درخت از سرده ارغوان است.
بلندی آن گاهی به ۱۲ متر هم می‌رسد، اما بیشتر به صورت درختچه‌است. ارغوان گیاه بومی سرزمین‌های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیاست و در ایران در خراسان رضوی، ایلام، شاهرود، کرمان، مازندران، گیلان، همدان، لرستان و فارس و در پاوه استان کرمانشاه (روستای داریان) به صورت خودرو می‌روید. این درخت را به عنوان گیاه زینتی می‌کارند. در شهرهای شمالی استان خوزستان مانند دزفول، شوشتر، مسجدسلیمان و هفت تپه نیز این گیاه به وفور یافت می‌شود اما زمان گلدهی آن اواسط زمستان است. ولایت پروان در کشور افغانستان نیز برای رشد ارغوان بسیار مناسب است به‌گونه‌ای که در اردیبهشت ماه هر سال دشتهای این ولایت به گل‌های زیبای ارغوان آذین شده و نمای زیبایی را به منطقه می‌دهد. هرساله مراسمی ادبی و فرهنگی به نام جشن ارغوان با حضور شاعران و نویسندگان و همین‌طور مقامات دولتی و محلی در منطقه پروان برگزار می‌گردد و حتی دولت افغانستان در صدد انست که این جشن را در میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند.

برگهای ارغوان به شکل قلب، بدون کرک و دارای کناره‌های صاف است. گل‌های این درخت در اوایل بهار، در گروه های۳ تا۶ تایی، روی شاخه‌ها و حتی روی ساقه اصلی، پیش از رشد برگ‌ها پدید می‌آیند و چون عده آن‌ها بسیار زیاد است، منظره زیبایی به درخت می‌دهد. مزه گل ارغوان ترش و نسبتاً مطبوع است. از این رو در بعضی از کشورها گل ارغوان را همراه سالاد می‌خورند یا در بعضی از غذاها می‌ریزند.

ارغوان در خاکهای آهکی پرقوت بهتر رشد می‌کند و در برابر خشکی مقاوم است و به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارد. برای زیاد کردن این درخت، بذر آن را فروردین در هوای آزاد می‌کارند. این درخت را از راه پیوند و قلمه زدن نیز زیاد می‌کنند. ارغوان، درختی آشنا که مقاومتی بی‌نظیر دارد. این درخت هر جا که آب کم و خاک نامطلوب است سبز شده و محیط زیست ما راحیات بخشیده‌است.

امروزه مراکز حفاظت از منابع طبیعی آن را برای حاشیه شهرها و روستاها توصیه نموده و حتی بعضی از مراکز دولتی نهال ارغوان را تولید و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

این درخت در خاک‌های گچی و آهکی راحت رشد می‌کند و گرمای تند آفتاب و خشکی خاک را به آسانی تحمل می‌نماید. سرزمین مادری‌اش مناطق شرق مدیترانه‌است و در کشور ما گسترش زیادی دارد.

اوایل «اردیبهشت»، ارغوان تماشایی‌ترین زمان خود را می‌گذراند. در این هنگام در حالی که شاخه‌ها هنوز بدون برگ هستند، گل‌های خوشه‌ای و صورتی‌رنگش به حالت آویخته ظاهر می‌شوند و سپس برگ‌های سبز و قلبی‌شکل، آن شاخه‌ها را زینت می‌بخشد.

وقتی عمر گل‌ها به پایان رسید، بذرها در داخل محفظه‌هایی به نام نیام قرار گرفته و تمام طول سال روی شاخه‌ها باقی می‌مانند.

READ  زوفا / خواص و مضرات گل زوفا / شربت زوفا عسلی / عرق زوفا / زوفا برای پوست / درمان سرفه

نام

در افسانه‌ها ارغوان درختی است که جبرئیل در هیبت آن بر موسیٰ نازل گردید.

نام علمی این گیاه cercis siliquastrum است و به یونانی به آن sixia می‌گویند. ریشهٔ واژهٔ فارسی ارغوان که هم‌ریشه‌هایش در بسیاری از زبان‌های دیگر از جمله آرامی، عربی، عبری، و اوگاریتی هم وجود دارد، نهایتاً به واژهٔ باستانی اکدی argamannu می‌رسد (که از طریق اکدی گونهٔ آشوری جدید وارد این زبان‌ها شده‌است، که در آن /m/ میان دو مصوت به /w/ تحول می‌یافته‌است: argawannu). که به معنی رنگ بنفش مایل به قرمز است. ارغوان درختی است از خانواده پروانه آسا و از مشخصات بارز آن این است که این درخت در اول بهار می‌روید و دارای گل‌های نیام که از مشخصه این تیره‌است می‌باشد و گل‌های آن زودتر از برگ‌های آن در می‌آید و دارای شاخه‌های متقابل می‌باشد. این نام در ایران به عنوان نام دختر نیز استفاده می‌شود.

شرایط مناسب برای کاشت ارغوان

ارغوان، مناسبِ باغچه‌های بزرگ یا حاشیه کنار پیاده‌روهاست. این درخت به نورِ فروانِ آفتاب احتیاج دارد. آن را در محل‌های کم‌نور نباید کاشت. از سویی دیگر به سرما حساس است و مناسب مناطق سردسیر نیست. در عوض در مناطق مرکزی کشور و در حاشیه کویر به آسانی می‌روید. راز سلامتی این گیاه در قابل نفوذبودنِ خاک است، هر قدر خاک زهکش بهتری داشته باشد ارغوان سالم‌تر می‌ماند. اگر در کنار دیوار غرس شود ممکن است ریشه‌های عمیقش به استحکام دیوارها آسیب برساند.

 

درمورد ارغوان جالب است بدانید:

معنی ارغوان

اسم: ارغوان
نوع: دخترانه
ریشه اسم: فارسی
(تلفظ: arqavān)

معنی اسم ارغوان:

1. (در گیاهی) درختی است زینتی از تیره ی پروانه واران با گلهایی به رنگ سرخ مایل به بنفش، 2. (در گیاهی) گلی قرمز رنگ و چسبیده به ساقه که پیش از ظاهر شدن برگ ها پدیدار می شود، 3. (به مجاز) چهره ی زیبا و گلگون [ارغوان را (در انگلیسی) love tree و (در عربی) ارجوان و (در فارسی) درخت ارغوان و یا درخت گل ارغوان گویند] – گلی قرمزرنگ

معنی ارغوان در لغت نامه دهخدا

ارغوان. [ اَ غ َ ] (اِ) درختی باشد بغایت سرخ و رنگین ، طبیعت آن سرد و خشک است ، اگر از بهار آن شربتی سازند و بخورند رفع خمار کند و چوب آنرا بسوزانند بر ابرو مالند موی برویاند و سیاه برآید و معرّب آن ارجوان است. (برهان ). درختی است که شاخهای باریک دارد و در موسم بهار همه ٔ درخت از گلها سرخ میگردد و اصلاً برگ ندارد و در موسم دیگر پربرگ میشود. (غیاث اللغات ). گلی است سرخ. (فرهنگ اسدی نخجوانی ). و گویند گیاهی است سرخ و صحیح آنست که درخت است و شاخهای آن باریک میشود و در تمام سال یک بار برگ آرد. (مؤید الفضلاء). درختی است که گلهای سرخ آورد. (حاشیه ٔ فرهنگ اسدی نخجوانی ). و بکوهستان خراسان بسیار بود. (فرهنگ اوبهی ). این درخت در دره های گرگان بیش از دیگر نقاط جنگلهای خزر هست و از ارتفاع 180 گزی تا 900 گزی دیده میشود. (گااوبا) . دو گونه از این درخت در دره ٔ سفیدرود و دره های نسبةً گرم لرستان هست و هر دو گونه را ارغوان نامند. (گااوبا). ارجوان. خزریق. زمزریق. زعید

اهالی بابل رنگ ارغوانی را بسیار استعمال میکردند و در قدیم در مشرق نیز بسیار مشهور بود. (ارمیا 10:9) (سفر داوران 8:26) (استر 8:15). چنانکه پرده های هیکل و بعضی از لباسهای کهنه نیز به این رنگ بود. (حزقیال 25:4 و 35:6 و 39:29 و 2 تواریخ ایام 3:14). و سلاطین و اعیان و اعاظم نیز محض امتیاز از رعایا لباس ارغوانی در بر میکردند و بدین واسطه در وقتی که مسیح را در محکمه حاضر کردند، برای استهزاء وی را بلباس ارغوانی ملبس کردند. (یوحنا 19: 2 و 5). اهل صور و صیدون این رنگ را از صدف مخصوص تحصیل میکردند بدین واسطه در این صنعت مشهور گشتند و اکنون در طرف جنوب صیدا کومه ٔ عظیمی از صدفهائی که درزمان قدیم این رنگ را از آنها گرفته اند پیدا میشود و گاه ارغوانی را از کرمی که بر بلوط قرمز یافت میشود تحصیل میکردند. رجوع به قرمز شود. (قاموس کتاب مقدس ).

READ  اذن الحمار یا سنفیتون / خواص و مضرات گیاه سنفیتون یا اذن الحمار

 

ارغوان. [ ] (اِخ ) قریه ای است بزرگ در ولایت وسنجاق معمورةالعزیز، و آن در قضای گبان معدنی ودر جنوب غربی فرات واقع است. (قاموس الأعلام ترکی ).

معنی ارغوان به فارسی

ارغوان

ارجوان : درختی ا تیره پروانه واران دارای برگهای گردوگلهای سرخ رنگ، طعم گلهایش اندکی شیرین است وبعضی مردم آنهارامی خورند
( اسم ) ۱ – درختی از تیر. پروانه واران و سر دست. ارغوانیها که در ارتفاعات پایین ( بین ۱۸٠ تا ۹٠٠ متر ) میروید و برای زینت نیز کاشته میشود اکوان . ارغوانی ( صفت اسم ) منسوب به ارغوان ۱ – برنگ ارغوان سرخ مایل به بنفش رنگی سرخ که به بنفشی زند سرخی که به سیاهی زند قرمز تیره آتشگون فرفیری . ۲ – گل سرخ
قریه ایست بزرگ در ولایت و سنجاق معموره العزیز
[Cercis] [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از ارغوانیان درختچه ای بلند یا درختی کوتاه خزان دار با شش تا ده گونۀ بومی امریکای شمالی و اروپای جنوبی و آسیا که به دلیل داشتن گل های بهارۀ زیبا فراوان کشت می شوند؛ برگ های ساده و دایره ای یا قلبی شکل این گیاهان و هم…

گل ارغوان : گلیست سرخ .

معنی ارغوان در فرهنگ معین

ارغوان
(اَ غَ) ( اِ.) درختی از تیرة پروانه واران دارای برگ های گرد و گُل های سرخ .

معنی ارغوان در فرهنگ فارسی عمید

ارغوان
۱. (زیست شناسی) گلی سرخ رنگ و پیوسته به ساقه که پیش از ظاهر شدن برگ ها شکفته می شود.
۲. (زیست شناسی) گیاه این گل با برگ های گرد که در اول بهار گل می دهد و قسمت های مختلف آن مصرف دارویی دارد.
۳. (صفت) [قدیمی، مجاز] = ارغوانی: زمین ارغوان و هوا آبنوس / سپهر و ستاره پرآوای کوس (فردوسی: ۳/۱۱۵).
۴. [قدیمی، مجاز] صورت سرخ و زیبا.

جشن ارغوان

جشن ارغوان هر ساله در اولین روز اردیبهشت (ثور) در تپه تفریحی گلغندی شهر چاریکار ولایت پروان برگزار می شود. این بخش از ولایت پروان همه ساله شاهد برگزاری این جشن است و هر سال شماری از شهروندان این کشور در کنار مقامات سیاسی ملی و محلی و همینطور شاعران و نویسندگان با شرکت در این جشن به شادی و سرور می پردازند.
تپه گل غندی در غرب شهر چاریکار در ولایت پروان قرار دارد و در سال ۱۳۲۴ توسط بهایی جان یکی از شاعران افغانستان به نام تپه گل غندی نام گذاری شده است. این جشن در کنار جشن های نوروز و دهقان که در سراسر کشور افغانستان برگزار می شود و همینطور جشن های گل نارنج، گل انار، گل سنجد و توت بخشی از میراث فرهنگی کشور افغانستان است و دولت افغانستان تلاش دارد این مراسمها را در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برساند.

ارغوان نماد چیست

ارغوان ، رنگی متمایل به قرمز دارد و در عربی ارجوان است . گاهی نمادی از رنگ چهره ی افراد است .