سایمتیکون simethicone / عوارض سایمتیکون / سایمتیکون در بارداری و برای نوزادان / ضد نفخ

اسامی داروها 29 آوریل 2018

سایمتیکون simethicone / عوارض سایمتیکون / سایمتیکون در بارداری و برای نوزادان / ضد نفخ و درد شکم

سایمتیکون چیست

سایمتیکون در برطرف کردن نفخ و درد شکمی از تجمع گاز در دستگاه گوارش مانند بیماری سوءهاضمه و برگشت کردن محتویات معده به مری (رفلاکس) استفاده می شود. این دارو در رادیوگرافی و آندوسکوپی دستگاه گوارش نیز کاربرد دارد.

مکانیسم اثر

نام دیگر این دارو دایمتیکون فعال شده است و حاوی دایمتیکون به صورت ذرات کوچک سیلیکون اکسید است. این ذرات کوچکتر خاصیت بیشتری در شکستن حباب های گاز دارند.

سایمتیکون | سایمتیکون چیست | عوارض سایمتیکون | سایمتیکون برای نوزادان

فارماکوکینتیک

سایمتیکون از لحاظ فیزیولوژیکی بی اثر است. از طریق مجرای گوارشی جذب نمی شود و با جذب سایر مواد در روده نیز تداخلی ندارد و به صورت تغییر نیافته در مدفوع دفع می شود.

هشدارها:

سایمتیکون ذاتا غیر سمی است ولی به دلیل کمبود اطلاعات درمورد بی ضرر بودن این دارو در نوزادان و کودکان از مصرف آن در درمان کولیک نوزادان خودداری شود.

عوارض سایمتیکون:

تاکنون عارضه جانبی خاصی ناشی از مصرف سایمتیکون گزارش نشده است.

سایمتیکون در بارداری (و شیردهی)

اطلاعاتی در رابطه با بی ضرری مصرف سایمتیکون در بارداری و شیردهی وجود ندارد، لذا بهتر است که غیر از مواقع ضروری و به دستور پزشک معالج، برای این گروه از افراد مورد استفاده قرار نگیرد.

 

 

مقدار مصرف سایمتیکون

در بزرگسالان: 125-40 میلی گرم بعد از هر غذا و قبل از خواب شب مصرف شود. بدون مشورت با پزشک بیشتر از 500 میلی گرم روزانه مصرف نشود.
در کودکان 12-2 سال: 40 میلی گرم بعد از هر غذا و قبل از خواب شب (4 مرتبه روزانه) مصرف شود. بدون تجویز پزشک بیشتر از 240 میلی گرم روزانه مصرف نشود.
در کودکان کمتر از 2 سال: 20 میلی گرم بعد از هر غذا و قبل از خواب شب (4 مرتبه روزانه) مصرف شود. بدون تجویز پزشک بیشتر از 120 میلی گرم روزانه مصرف نشوود.

READ  دایمتیکون / قطره و قرص جویدنی دایمتیکون در بارداری / Dimethicone

اشکال دارویی:

کپسول ، قرص و قطره خوراکی
Capsule (gelatin coated): 125mg, 180mg
Tablet (Chewable): 40mg
Oral Drop: 40mg/mg, 40.2mg/ml


تفاوت سایمتیکون و دایمتیکون

درمورد تفاوت این دو دارو به اطلاعات دارویی دایمتیکون مراجعه کنید:
دایمتیکون / قطره و قرص جویدنی دایمتیکون در بارداری / Dimethicone


سایمتیکون برای نوزادان

قطره سایمتیکون برای نوزادان

محلول سایمتیکون نوزادان یک عامل ضد عفونی کننده برای کاهش التهاب، ناراحتی یا درد ناشی از گاز مازاد موجود در دستگاه گوارش است و برای از بین بردن علائم آن در دستگاه گوارش، یعنی التهاب، خارش و استفراغ، مورد استفاده قرار می گیرد. البته این کار بیشتر تحت تاثیر باورهای عمومی انجام می شود و شواهد خاصی وجود ندارد که سایمتیکون برای این استفاده موثر باشد. همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که سایمتیکون برای درمان کولیک نوزادان مفید باشد، اما استفاده از آن ضرری هم ندارد.
این محصول برای از بین بردن نشانه های گاز اضافی ناشی از بلع هوا و برخی غذاها برای نوزاد استفاده می شود. محلول سایمتیکون نوزادان به شکستن حباب های گاز در روده کمک می کند.

نحوه استفاده از شربت / محلول سایمتیکون نوزادان

قبل از هر بار استفاده، ظرف را خوب تکان دهید. محلول / شربت سایمتیکون نوزادان را در صورت لزوم به صورت خوراکی و بطور معمول پس از وعده های غذایی و در زمان خواب و یا با دستور دکتر به کودک بدهید. همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را پی گیری کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.
قطره چکان را با دوز مناسب پر کرده و مایع را به آرامی داخل دهان کودک بریزید. همچنین می توانید دوز مناسب را با قطره چکان اندازه گیری کرده و آن را با ۳۰ میلی لیتر آب سرد، شیر یا هر نوشیدنی مجاز دیگر خوب مخلوط کرده و محلول را به نوزادتان بدهید. دوز مناسب بر اساس سن و وزن کودک شماست.
اگر در مورد فرزندتان، خود درمانی می کنید (بدون اطلاع پزشک)، نباید از بیش از ۱۲ دوز سایمتیکون در روز استفاده کنید.
پس از هر بار استفاده، قطره چکان را خوب تمیز کرده و در بطری را محکم ببندید.
اگر وضعیت فرزند شما همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، یا اگر فکر می کنید مشکل جدی پزشکی وجود دارد، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

READ  آسیکلوویر / اسیکلوویر و بارداری و کودکان / درمان تبخال

عوارض سایمتیکون در نوزادان

هیچ گونه عوارض جانبی ناشی از این داروها گزارش نشده است. با این حال، اگر برای فرزندتان در طول مصرف این دارو هرگونه عارضه ناخوشایندی دیدید، به پزشک اطلاع دهید.
آلرژی و واکنش حساس به این محصول بسیار نادر است. اما اگر متوجه یکی از علائم در قالب یک واکنش حساسیتی جدی شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید:
جوش، خارش یا تورم (به خصوص صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس.
البته این همه عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است دیدید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاط

قبل از دادن سایمتیکون، اگر احساس می کنید کودک شما به آن حساس است و یا اگر فرزند شما حساسیت دیگری دارد، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و مشکلات دیگری را ایجاد کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

فعل و انفعالات

اگر مصرف این دارو را تحت نظر دکتر قرار دهید، پزشک یا داروساز ممکن است از تعاملات و واکنشهای احتمالی دارو مطلع بوده و برای آنها نسخه داشته باشد. قبل از چک کردن با پزشک یا داروساز، شروع، توقف یا تغییر دوز دارو را سر خود انجام ندهید.
پزشک را از هر گونه دارو اعم از آنتی اکسید یا داروهای گوارشی که کودک شما از آن استفاده می کند، مطلع کنید، زیرا ترکیب بعضی از داروهای دیگر ممکن است خود حاوی سایمتیکون باشد.
سایمتیکون می تواند جذب داروهای تیروئید (مانند لووتیروکسین) را کاهش دهد. اگر داروی تیروئید مصرف می کنید، حداقل ۴ ساعت قبل یا بعد از داروهایی که حاوی سایمتیکون هستند آنها را مصرف کنید.
فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود را به همراه داشته و به دکتر یا داروساز مربوطه، نشان دهید.

READ  دوکسوروبیسین Doxorubicin / عوارض دوکسوروبیسین / شرایط نگهداری دوکسوروبیسین / مکانیسم اثر دوکسوروبیسین / دوکسوروبیسین لیپوزومال

مصرف بیش از حد محلول / شربت سایمتیکون نوزادان

اگر کسی بیش از حد از داروی سایمتیکون مصرف کرده و نشانه هایی جدی از قبیل بیرون روی یا مشکل تنفس داشته باشد، باید با اورژانس تماس بگیرید. کنترل میزان سم در بدن باید بلافاصله انجام شود.

داشتن یادداشت

تمام قرار ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را یادداشت کرده و به طور منظم بروید.

وعده فراموش شده

اگر تجویز فرزند شما یک برنامه منظم دارد و شما دادن یک دوز خاص را فراموش می کنید، دادن آن را به محض اینکه به خاطر آوردید، انجام دهید، اما اگر نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را رها کرده و طبق برنامه منظم تجویز را ادامه دهید، دوز فوق را دو بار ندهید.

نگهداری محلول / شربت سایمتیکون نوزادان

سایمتیکون را به دور از رطوبت، گرما و نور و در دمای بین ۵۹ تا ۸۶ درجه فارنهایت (۱۵-۳۰ درجه سانتیگراد) نگه دارید. فراموش نکنید که آن را در حمام و دستشویی نگهداری نکنید. به اطلاعات نگهداری چاپ شده در بسته نیز مراجعه کنید و اگر در مورد نگهداری سوال بیشتری دارید، از داروساز خود بپرسید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
داروهای مازاد و تاریخ گذشته از این نوع را به هیچ وجه داخل توالت و یا جاهایی مانند جوی آب نریزید. ریختن آن در یک بسته و سپس انداختن در سطل آشغال مناسب تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول، از داروساز یا شرکت مربوطه کسب اطلاع کنید.