منیزیم / مکمل منیزیم / قرص منیزیم / علائم کمبود منیزیم در بدن انسان / دوز مصرف و بهترین زمان مصرف قرص منیزیم

اسامی داروها 22 جولای 2018

منیزیم (منیزیوم) / مکمل منیزیم / قرص منیزیم / علائم کمبود منیزیم در بدن انسان / بهترین زمان مصرف قرص منیزیم / دوز مصرف مکمل منیزیم / منیزیم در بارداری و شیردهی

منیزیم (منیزیوم) : در این مطلب می خوانید: همه چیز درمورد منیزیم و مکمل منیزیم و قرص منیزیم و علائم کمبود منیزیم در بدن انسان و بهترین زمان مصرف قرص منیزیم و دوز مصرف مکمل منیزیم و منیزیم در بارداری و شیردهی و …

منیزیم / مکمل منیزیم / قرص منیزیم / علائم کمبود منیزیم در بدن انسان / بهترین زمان مصرف قرص منیزیم / دوز مصرف مکمل منیزیم / منیزیم در بارداری و شیردهی

علائم کمبود منیزیم در بدن انسان

علائم کمبود منیزیم در بدن انسان : همان‌طور که حتما از اهمیت و ضرورت وجود منیزیوم برای بدن خبر دارید مطمئنا می‌دانید که کمبود منیزیم برای بدن بسیار خطرناک است. در این نوشتار از علائم کمبود منیزیم در بدن صحبت می‌شود

منیزیم و نقش حیاتی آن در متابولسیم و سلامت بدن

بدن یک انسان معمولی تقریبا یک یا دو اونس منیزیم دارد که عمدتا در استخوان‌ها و دندان‌ها، قلب و مغز و حتی مقدار کمی در خون یافت می‌شود.

یعنی هرکدام از سلول های بدن برای انجام درست وظیفه ‌ی خود به منیزیم نیاز دارد.

منیزیم هم چنین دومین درون یاخته‌ی (یون مثبت) فراوان بدن تان به شمار می‌آید و در بیش از سیصد عملیات سوخت وساز بدن نقش حیاتی دارد.

وجود این ماده ی معدنی کاملا ضروری است، بر اساس مطالعات وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا، نصف جمعیت امریکا در وعده های غذایی خود مقدار کافی منیزیوم مصرف نمی‌کنند.

سوال این است، چرا؟

 

امروزه همه ما سبک زندگی پرمشغله و اغلب گیج کننده‌ای داریم، از این رو بدن‌مان هنگام دست و پنجه نرم کردن با فشار‌های روحی و جسمی ذخیره‌اش را مصرف می‌کند.

ما این ماده معدنی انرژی زا را سریع تر ازآن­که بتوانیم دریافت کنیم، مصرف می‌کنیم و باید روزانه میزان ۵۰۰-۱۰۰۰ میلی گرم منیزیم دریافت کنیم.

لیست طولانی علائم کمبود منیزیم شامل انقباضات صورت، لخته­ های خونی، گرفتگی پا، میگرن، اضطراب، زودرنجی، افسردگی، بیماری‌های قلبی، قند خون ناپایدار، خستگی‌ مزمن، پوکی استخوان و بی خوابی است و فقط به این‌ها محدود نمی‌شود.

دریافت مقدار کافی منیزیوم حتی می‌تواند به بهبود آلزایمر کمک کند، این نظریه بر پایه ی توانایی منیزیوم در بهبود میزان دریافت اکسیژن در مغز است.

هم چنین پس از آن که مطالعات سطوح پایین منیزیم را در مغز افراد مبتلا به پارکینسون نشان داد، تصور می‌شود که با تشنج‌های بیماری پارکنیسون هم در ارتباط باشد.

به علاوه کمبود منیزیم با بیماری‌های مزمن نظیر دیابت نوع دوم و سندروم‌های متابولیک درارتباط است. یعنی فقر منیزیم باعث تولید بیش از حد انسولین شده و سپس این گلوکز اضافه وارد سلول‌ها می شود و التهاب ایجاد می کند. توقف این روند بسیار دشوار است.

به همین خاطر است که اکیدا به شما توصیه می‌کنیم امشب منیزیم را در فهرست غذای خود قرار دهید.

منابع غذایی سرشار از منیزیم در سبزیجات برگ دار سبز (اسفناج و کلم)، ماهی، آووکادو، شکلات‌ تلخ، غلات سبوس دار، حبوبات، آجیل و بسیاری از تخم‌ها ( چیا، کتان، آفتابگردان، کدو تنبل و ارزن و تعدادی دیگر) جای دارند.

بهتر است مکملی با کیفیت استفاده کنید و خواهش می کنم وقتی می‌گوییم همه مکمل‌ها یکسان نیستند به ما اعتماد کنید.

باید کوفاکتورهای منیزیم گلیسینات، مالات، تائورینات و اوروتات را داشته باشد.

زیرا نسبت به سایر شکل های آن برای تقویت سیستم های اعضای بدن و عملکرد جسمانی، بهتر جذب می‌شوند.

 

در ادامه به فواید این چهار کوفاکتور اشاره می‌کنیم:

منیزیم گلیسینات برای ذهن

  • استرس، زودرنجی، بی‌خوابی، تمرکز و تشنج را کنترل می‌کند.
  • تاثیرات ملین را به حداقل می‌رساند و کم ترین احتمال را دارد که باعث اسهال می‌شود.
  • بی‌حسی، گریستن و افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • آرامش ذهنی را افزایش می‌دهد.

منیزیم اوروتات برای بدن

  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.
  • تشکیل دی ان ای و ترمیم و عملکرد قلب را تقویت می‌کند.

منیزیم مالات برای ماهیچه‌ها

  • فیبرومیالژیا را درمان می‌کند.
  • کوفتگی ماهیچه‌ها را تسکین می‌دهد.
  • سندروم پیش از قاعدگی را مدیریت می‌کند.
  • به عمل گوارش کمک می‌کند (پس همراه غذا استفاده شود).
  • تولید انرژی را افزایش می‌هد.

منیزیم تائورینات

  • به عملکرد سالم قلب را کمک می‌کند.
  • از میگرن پیشگیری می‌کند.
  • تپش قلب و آریتمی را متوقف می‌کند.

 

کاهش فشار خون با مکمل منیزیم

کاهش فشار خون با مکمل منیزیم

کاهش فشار خون با مکمل منیزیم : به نقل از خبرگزاری مهر، بررسی مطالعات نشان می دهد مصرف مکمل منیزیم به کنترل فشارخون کمک می کند.
تحلیل و بررسی محققان دانشگاه ایندیانا امریکا نشان می دهد افرادی که در طول مطالعه مکمل منیزیم مصرف کرده بودند در مقایسه با کسانی که این مکمل را دریافت نکرده بودند، بعد از سه ماه فشارخون پایین تری داشتند.

READ  مانیتول / موارد مصرف / عوارض مانیتول / مصرف در بارداری و شیردهی

دکتر یی کینگ سانگ، سرپرست تیم تحقیق، در این مورد می گوید: «مصرف مکمل منیزیم می تواند به عنوان گزینه ای برای کاهش فشارخون در افراد پرخطر یا بیماران فشارخونی درنظر گرفته شود.»

در مطالعه، محققان ۳۴ مطالعه قبل که در مجموع شامل ۲۰۰۰ بیمار بود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

طول مدت تحقیقات از ۳ هفته تا ۶ ماه بود و هریک از شرکت کنندگان در طول مطالعه، بین ۲۴۰ تا ۹۶۰ میلیگرم منیزیم در روز دریافت کرده بود.

محققان دریافتند مصرف روزانه ۳۶۸ میلیگرم منیزیم به مدت ۳ ماه موجب کاهش فشار خون سیستولیک تا mm Hg۲ و فشارخون دیاستولیک تا mm Hg ۱.۸ می شود.

بعد از تحلیل بیشتر داده ها، محققان دریافتند مصرف روزانه ۳۰۰ میلیگرم منیزیوم به مدت یک ماه می تواند موجب کاهش فشارخون و افزایش میزان منیزیم در خون شود.

خاصیت منیزم در کاهش فشار خون در مطالعات آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. این ماده معدنی به پیشگیری از تنگ شدن عروق خونی که موجب افزایش فشارخون می شود، کمک کرده و جریان خون را بهبود می بخشد.

 

مکمل منیزیم

Magnesium Supplement

منیزیم به عنوان یک مکمل رژیم غذایی برای افرادی استفاده می شود که دچار کمبود منیزیم هستند.

گرچه یک رژیم غذایی متعادل معمولا تمام نیازهای منیزیم یک فرد را تامین می کند، مکمل های منیزیم توسط بیمارانی مصرف می شوند که به دلیل بیماری یا درمان با داروهای خاص منیزیم بدن خود را از دست داده اند.

کمبود منیزیوم منجر به تحریک پذیری، ضعف عضلانی و نامنظم شدن ضربان قلب می شود. 

منیزیم تزریقی فقط با نظارت و کنترل متخصص تغذیه تزریق می شود.

برخی منیزیم های خوراکی نیز فقط با نسخه پزشک در دسترس قرار می گیرند. دیگر انواع آن بدون نسخه پزشک نیز موجود می باشند.

اهمیت رژیم غذایی

برای سلامت جسم برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متنوع ضروری است.

اگر با متخصص تغذیه مشورت می کنید، دقیقا رژیم غذایی پیشنهاد شده توسط متخصص را دنبال کنید.

برای نیازهای ویتمین های مختلف و مواد معدنی از مشاور تغذیه خود بخواهید که لیستی از غذاهای مناسب به شما ارائه دهد.

اگر فکر می کنید که ویتامین یا مواد معدنی کافی به بدن شما نمی رسد، بهتر است از مکمل های غذایی استفاده کنید.

بهترین منابع برای منیزیم عبارتند از سبزیجات دارای برگ های سبز، مغزی جات، نخود فرنگی، لوبیا و دانه غلات پوست کنده نشده. تحقیقات نشان داده که آب سخت حاوی منیزیم بیشتری است.

رژیم غذایی حاوی چربی زیاد باعث جذب کمتر منیزیم می شود.

پخت مواد غذایی نیز محتوای منیزیم مواد غذایی را کاهش می دهد.

میزان منیزیم مورد نیاز روزانه به روش های مختلف تعریف شده اند:

•    میزان تغذیه پیشنهادی در واقع مقدار ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز است که برای تغذیه مناسب در افراد سالم ارائه می شود. میزان تغذیه پیشنهادی بستگی به سن، جنسیت و شرایط جسمی افراد بستگی دارد (به عنوان مثال برای خانم های باردار متفاوت است).

•    ارزش های روزانه برچسب هایی هستند که بر روی ماده غذایی استفاده می شوند و میزان مناسب مصرف آن ماده را به طور روزانه تعیین می کنند. ارزش های روزانه می تواند جایگزین میزان تغذیه پیشنهادی شود.

•    مصرف مواد غذایی توصیه شده برای تعیین مقدار ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین های مورد نیاز استفاده می شود تا تغذیه مناسب تامین کند و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد.
مصرف روزانه منیزیم به میلی گرم (برای دو کشور امریکا و کانادا) به صورت زیر تعریف می شود:

•    نوزادان به هنگام تولد تا 3 سال: در امریکا 40 تا 80 میلی گرم و در کانادا 20 تا 50 میلی گرم.

•    کودکان 4 تا 6 سال: در امریکا 120 میلی گرم و در کانادا 65 میلی گرم.

•    کودکان 7 تا 10 سال: در امریکا 170 میلی گرم و در کانادا 100 تا 135 میلی گرم.

•    مردان بزرگسال و مسن: در امریکا 270 تا 400 میلی گرم و در کانادا 130 تا 250 میلی گرم.

•    زنان بزرگسال و مسن: در امریکا 280 تا 300 و در کانادا 135 تا 210 میلی گرم.

•    خانم های باردار: در امریکا 320 و در کانادا 195 تا 245 میلی گرم.

READ  بالمرا / کرم یا پماد بالمرا : پماد گیاهی تبخال / درمان تبخال

•    مادرانی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می کنند: در امریکا 340 تا 355 میلی گرم و در کانادا 245 تا 265 میلی گرم.

مکمل منیزیم به شکل های زیر در بازار موجود می باشد: 

•    کپسول
•    پودر
•    مایع
•    قرص
•    کپسول پر شده از مایع
•    قرص پوشش دار
•    قرص زود رهش
•    پودر برای تعلیق
•    شربت

پیش از مصرف مکمل منیزیم

اگر شما در حال مصرف مکمل تغذیه بدون نسخه پزشک هستید، با دقت تمام اقدامات احتیاطی و توصیه های اشاره شده روی بسته بندی را دنبال کنید. برای این مکمل ها، مواد زیر را باید مورد توجه قرار داد:

حساسیت 

اگر تاکنون هرگونه حساسیت دارویی داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. به علاوه بیان دیگر انواع حساسیت ها، مانند حساسیت به رنگ های غذایی، مواد نگهدانده و حیوانات، نیز ضوری است. برای محصولاتی که بدون نسخه پزشک مصرف می کنید، توصیه های روی بسته بندی و ترکیبات آن را با دقت مطالعه کنید.

نوزادان 

هیچگونه مشکلی در رابطه با مصرف این دارو برای کودکان، در صورت مصرف صحیح روزانه، گزارش نشده است.

سالمندان 

مصرف صحیح این دارو در افراد مسن مشکلی ایجاد ایجاد نکرده است. بررسی ها نشان داده اند که افراد مسن دارای میزان کمی منیزیوم در خون هستند. بنابراین معمولا پزشک به این افراد توصیه می کند که از یک مکمل منیزیم استفاده کنند.

مصرف مکمل منیزیم در بارداری

دریافت ویتامین و مواد معدنی کافی در دوران بارداری اهمیت فوق العاده ای دارد. رشد سالم جنین به منبع غذایی مادر بستگی دارد. با این حال مصرف زیاد مکمل های غذایی در دوره بارداری به مادر و جنین آسیب می رساند و باید از آن اجتناب کرد.

مصرف مکمل منیزیم در دوران شیردهی و مادران شیرده

در دوران شیردهی نیز دریافت میزان کافی از ویتامین ها و مواد معدنی برای مادر و نوزاد بسیار اهمیت دارد، به ویژه اینکه نوزاد از طریق شیر مادر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز را دریافت خواهد کرد. با این حال مصرف زیاد مکمل های غذایی در دوره شیردهی به مادر و نوزاد آسیب می رساند و باید از آن اجتناب کرد.

تداخلات دارویی

گرچه برخی داروها نباید همزمان با هم مصرف شوند، اما در برخی مواد علیرغم بروز اختلالات دارویی، برخی داروها با هم مصرف می شوند. در این موارد پزشک میزان مصرف دارو را تغییر خواهد داد یا اینکه دیگر اقدامات احتیاطی را توصیه خواهد کرد. زمان مصرف هر یک از این مکمل ها، اگر از داروهای زیر نیز استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. تداخلات دارویی زیر براساس ویژگی های بالقوه داروها انتخاب شده اند و لزوما رخ نمی دهند.
مصرف مکمل های غذایی در این گروه با داروهای زیر توصیه نمی شود، اما در برخی موارد مصرف آنها ضروری خواهد بود. اگر هر دو دارو با هم تجویز شده اند، پزشک میزان و دفعات مصرف آنها را تغییر خواهد داد.
•    Dabrafenib
•    Digoxin
•    Eltrombopag
•    Elvitegravir
•    Gefitinib
•    Ketoconazole
•    Ledipasvir
•    Levomethadyl
•    Licorice
•    Mycophenolate Mofetil
•    Mycophenolic Acid
•    Pazopanib
•    Phenytoin
•    Quinine
•    Raltegravir
•    Rilpivirine
•    Vismodegib

دیگر تداخلات دارویی

برخی داروها نباید در زمنا خوردن غذا مصرف شوند، یا با برخی غذاهای خاص توصیه نمی شوند چرا که ممکن است تداخلات غذایی رخ دهد. در مورد مصرف داروی تجویز شده با غذاها، الکل یا تنباکو با پزشک مشورت کنید.

دیگر مشکلات پزشکی

وجود برخی مشکلات پزشکی ممکن است بر روی مصرف مکمل های غذایی در این گروه تاثیر بگذارد. در صورتی که دچار هر گونه مشکل پزشکی دیگری هستید، به پزشک خود اطلاع دهید، به ویژه مشکلاتی مانند موارد زیر:
•    بیماری قلبی: مکمل های منیزیم این بیماری را بدتر می کنند.
•    مشکلات کلیوی: مصرف مکمل های منیزیم ممکن است میزان منیزیم خون را به شدت افزایش دهند (hypermagnesemia) که باعث بروز عوارض جانبی خیلی جدی خواهد شد؛ در این شرایط پزشک میزان مصرف دارو را برایتان تغییر خواهد داد.

نحوه مصرف مکمل منیزیم

مکمل های منیزیم باید همراه با غذا مصرف شوند، مصرف این مکمل ها با معده خالی باعث بروز اسهال می شوند.
برای افرادی که از قرص زودرهش این دارو استفاده می کنند، توصیه هایی می شود، از جمله:
•    قرص را به طور کامل ببلعند، از جویدن یا مکیدن قرص اجتناب کنند.
•    برخی قرص ها ممکن است شکسته یا خرد شده باشند و یا روی مواد غذایی پاشیده شوند. در مورد این مسئله با پزشک خود مشورت کنید، زیرا این اتفاق در مورد اکثر داروها نباید رخ دهد.
به افرادی که از این دارو به شکل پودر استفاده می کنند، توصیه های زیر می شود:
•    پودر را در داخل لیوان بریزید.
•    سپس به آن آب اضافه کرده و هم بزنید.

READ  کاپسیکوم / عوارض کاپسیکوم شیر نشان / چسب ضد درد / مشمع ضد درد و پماد

میزان مصرف مکمل منیزیم

میزان مصرف این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. بهتر است بیمار طبق توصیه های پزشک یا برچسب روی دارو عمل کند. اطلاعات زیر مربوط به میزان متوسط مصرف این دارو می باشد. اگر میزان مصرف شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر با توصیه پزشک.
میزان دارویی که مصرف می کنید، بستگی به قدرت آن دارو دارد. همچنین تعداد دفعاتی که از یک دارو در طول روز استفاده می کنید و فاصله هر بار مصرف، بستگی به مشکل مربوطه دارد.
•    برای شکل خوراکی داروی منیزیوم (کپسول، قرص جویدنی، کریستال ها برای محلول خوراکی، قرص دیر رهش، قرص روکش دار، پودر برای محلول خوراکی، قرص و محلول خوراکی): برای پیشگیری از مصرف کمتر، مقدار وارد شده به دهان براساس میزان مصرف عادی روزانه می باشد ( توجه داشته باشید که میزان مصرف عادی روزانه به عنوان میزان صحیح منیزیوم بیان شده است. شکل نمک آن [به عنوان مثال کلرید منیزیم و گلوکونات منیزیم] دارای قدرت های متفاوت است.):
•    مردان بزرگسال و نوجوان – 270 تا 400 میلی گرم در روز
•    خانم های بزرگسال و نوجوان – 280 تا 300 میلی گرم در روز
•    خانم های باردار – 320 میلی گرم در روز
•    مادران شیرده – 340 تا 355 میلی گرم در روز
•    کودکان 7 تا 10 سال – 170 میلی گرم در روز
•    کودکان 4 تا 6 سال – 120 میلی گرم در روز
•    کودکان از زمان تولد تا 3 سال – 40 تا 80 میلی گرم در روز
برای درمان کمبود منیزیم، برای تمام گروه های سنی و افراد مختلف با شرایط متفاوت، میزان منیزیوم تجویز شده توسط پزشک به شدت این کمبود بستگی دارد.

در صورت فراموش کردن یک وعده دارویی مکمل منیزیم چه کنیم؟

اگر یک وعده مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را مصرف کنید. اما اگر تقریبا نزدیک به مصرف وعده ی بعدی بودید، وعده ی فراموش شده را نادیده بگیرید و همان برنامه ی زمانبندی قبل را دنبال کنید. هرگز دو وعده را همزمان مصرف نکنید.
اگر مکمل منیزیم را بیشتر از چند روز است مصرف نکرده اید، جای نگرانی نیست، زیرا چند روز طول می کشد تا میزان منیزیم بدن به طور جدی کاهش یابد. به هرحال اگر پزشک به شما توصیه کرده که منیزیم مصرف کنید، سعی کنید دقیقا طبق دستور پزشک باشد.

شیوه نگهداری مکمل منیزیم

دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. دارو در بسته بندی و در دمای اتاق،دور از گرما، رطوبت، یخ زدگی و نور نگهداری کنید. از نگهداری داروهای قدیمی و تاریخ مصرف گذشته اجتناب کنید.

اقدامات احتیاطی

در رابطه با اقدامات احتیاطی مربوط به این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مکمل منیزیم

هر دارویی علاوه بر تاثیرات مثبت، دارای عوارض جانبی نیز می باشد. گرچه تمام این عوارض بروز نمی کنند، اما در صورت بروز هر یک مراقبت های پزشکی نیاز است.
در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

عوارض نادر مکمل منیزیم 

•    ضعف و خستگی
•    التهاب و درد در محل تزریق – فقط برای بخش های عضلانی
•    فلج عضلانی
•    مشکل در تنفس
علائم مصرف بیش از اندازه (کمتر در افرادی که دارای عملکرد کلیوی طبیعی هستند، رخ می دهد.)
•    تاری دید
•    کما
•    خستگی یا ضعف
•    سرگیجه (شدید)
•    کاهش یا افزایش میزان ادرار
•    کاهش ضربان قلب
•    مشکل در تنفس
برخی عوارض جانبی نیازی به درمان ندارند و به خودی خود و با سازگاری بدن با دارو، برطرف می شوند. به علاوه پزشک نیز راهکارهایی برای پیشگیری و کاهش عوارض جانبی ارائه خواهد داد. در صورتی که علائم زیر تداوم پیدا کرده و آزار دهنده شدند، به پزشک مراجعه کنید:

عوارض کمتر مشاهده شده (با منیزیم خوراکی)

•    اسهال
عوارض دیگری نیز ممکن است رخ دهند که در اینجا به آنها اشاره ای نشده است. اگر هر گونه مشکل دیگری مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب ها