کنترل دیابت با کاهش مصرف گوشت و رژیم گیاه خواری

انواع رژیم , خون 31 اکتبر 2018

نحوه کنترل دیابت با کاهش مصرف گوشت در رژیم غذایی

امروزه، مزایای استفاده از رژیم های گیاهی، بار دیگر گسترش یافته و دانشمندان به بیماران دیابتی توصیه می کنند، با کاهش مصرف محصولات حیوانی، علاوه بر کاهش وزن، میزان گلوکز را کنترل کرده و سلامت فیزیکی شان را بهبود ببخشند.

در سال های اخیر، گیاه خواری و وگانیسم از حاشیه خارج شده و جز موضوعات اصلی قرار گرفته است.

با معرفی رژیم های گیاهی به عنوان یک انتخاب مفید و سالم، هر هفته به هواداران این رژیم ها افزوده می شود.

در تحقیقات اخیر، کاهش میزان مصرف گوشت و تاثیر آن روی دیابت، به دقت بررسی شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب دیابت و درمان آن را مطالعه نمایید.

دانشمندان تمایل داشتند بدانند آیا کاهش مصرف محصولات حیوانی می تواند به کنترل گلوکز و بهبود وضعیت جسمانی کمک کند یا خیر. از این رو، آن ها داده های موجود را مجددا تجزیه و تحلیل کردند.

دیابت و تاثیرات فیزیکی و روانی

دیابت نیازی به معرفی ندارد. در ایالات متحده، حدود 9.4 درصد از جمعیت و تقریبا در برخی از ایالت ها، 15 درصد بزرگسالان، به این بیماری مبتلا هستند.

تحقیقات نشان می دهد اثرات منفی دیابت نوع دو، تا حد زیادی، به وسیله دارو و تغییر سبک زندگی قابل درمان است، اما عدم کنترل و توجه به آن، پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

برای مثال، دیابت، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، آسیب های کلیوی و از دست دادن بینایی را افزایش می دهد.

علاوه بر تاثیرات فیزیکی و جسمانی، دیابت ممکن است اثرات روانی قابل توجهی نیز داشته باشد.

READ  کاهش وزن سریع با رژیم ۵۰ گرم فیبر / رساندن چربی بدن به ۹ درصد

افراد مبتلا به این بیماری، اغلب از سلامت جسمانی مناسبی بهره مند نیستند. از این رو، خطر ابتلا به افسردگی، در بین افراد دیابتی، تقریبا دو برابر افراد معمولی است.

جنبه های روان شناختی دیابت ممکن است باعث بروز تاثیرات منفی مانند افسردگی شود و مصرف غذاهای سالم، ورزش مداوم و ادامه دادن روند درمانی را با مشکل مواجه کند. این مسئله می تواند استرس را افزایش داده و افسردگی را بدتر کند.

با توجه به این یافته ها، محققان به دنبال پیدا کردن این مسئله هستند که چگونه رژیم غذایی می تواند روی سلامت روان این افراد، تاثیر داشته باشد.

رژیم غذایی گیاهی

کنترل دیابت با کاهش مصرف گوشت و رژیم گیاه خواری

شواهد علمی نشان می دهند مصرف گوشت قرمز، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد. بر عکس، تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی عاری از محصولات حیوانی و حاوی سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و دانه های گیاهی می تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

در نتیجه، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که رژیم غذایی گیاهی، بهترین گزینه برای پیشگیری و کنترل دیابت است.

در سال 2018، انجمن متخصصین بالینی و دانشگاه تخصصی غدد در آمریکا، بیانیه ای منتشر کردند که بر اساس آن، افراد مبتلا به دیابت، باید به کمک یک رژیم غذایی گیاهی، به وزن مطلوب برسند.

با این که ارتباط بین استفاده از رژیم غذایی گیاهی و تاثیر آن بر سلامت جسمانی افراد دیابتی، تقریبا اثبات شده است، برخی از یافته ها نشان می دهند این تغییرات غذایی، بر روی سلامت روح و روان نیز تاثیراتی دارد.

READ  mpv در آزمایش خون چیست / درمان mpv بالا و پایین / آزمایش پلاکت خون

از این رو، محققان، برای کنترل این مسئله، به صورت تصادفی، 11 مورد از 433 شرکت کننده را انتخاب و بررسی کردند. نتایج متا آنالیز این تحقیقات، اخیرا در مجله BMJ چاپ شده است.

مزایای مصرف کمتر محصولات حیوانی

تحقیقات نشان داده است، وگان ها یا افراد گیاه خوار، از نظر سلامت جسمی و روانی، در وضعیت بهتری بوده و علائم افسردگی، در آنها کاهش یافته است.

همچنین، افرادی که از رژیم های گیاهی استفاده می کردند، درد عصبی (نوروپاتی) مربوط به دیابتشان، نسبت به افراد دیگر، بیشتر بهبود یافته و سطح قند خون ناشتا نیز به شدت کاهش پیدا کرد، که این مسئله نشان می دهد، کنترل قند خون، روند مطلوبی داشته است.

از طرفی دیگر، سطح HbA1c که نشانگر میانگین قند خون در طی هفته ها یا ماه های اخیر می باشد، نیز برای این افراد کاهش یافت.

در واقع، شرکت کنندگانی که میزان مصرف گوشت خود را کم کردند، نسبت به حالت عادی، دو برابر از وزن خود را از دست داده و در افرادی که از رژیم های وگان یا گیاه خواری پیروی می کردند، چربی خون، به سرعت، کاهش پیدا کرد.

از آنجایی که چربی خون و اضافه وزن، دو عامل خطرناک برای بیماری های قلبی هستند، دانشمندان نتیجه می گیرند:

“رژیم های غذایی مبتنی بر گیاهان همراه با آموزش مناسب می توانند سلامت روان، کیفیت زندگی، سطح HbA1c و همچنین کنترل وزن و دیابت را بهبود بخشند.”

بعد از بررسی 6 تحقیق مختلف، محققان نتیجه گرفتند، افرادی که از رژیم های گیاهی پیروی می کنند، توانسته اند مصرف قرص های دیابت و فشار خون خود را کاهش داده یا حتی قطع کنند.

READ  درمان پلاکت خون بالا در طب سنتی / درمان پلاکت خون پایین در طب سنتی / پلاکت چیست

این یافته ها، مزایای جسمانی رژیم های گیاهی را تایید می کند. با این حال، درباره عوامل روانشناختی، شواهد همچنان ناقص است. با این که، این شواهد، به تحقیقات اضافه خواهند شد، اما طبق گفته دانشمندان، برای اثبات این موضوع، تحقیقات بیشتری لازم می باشد.

یافته های نشان داده است که محدود کردن مصرف گوشت می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش داده و میزان قند خون را کنترل کند.

در حال حاضر، به نظر می رسد که این مسئله ممکن است جنبه های روانی بیماری را نیز بهبود ببخشد.

پیروی از رژیم های گیاهی، روشی راحت و مقرون به صرفه خواهد بود.

اگر این مسئله تاثیر قابل توجهی روی سلامت جسمانی و روانی افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، این موضوع باید به طور کامل، مورد بررسی قرار گیرد.