درمان زگیل با استفاده از سرکه سیب

علت بوجود آمدن زگیل چیست؟

زگیل های پوستی تا حدودی رایج هستند. بیشتر افراد در طول زندگی خود ممکن است با یکی از انواع زگیل در قسمتی از بدن مواجه شوند. این برآمدگی های بی خطر که بیشتر بروی پاها و دست ها دیده می شوند، بواسطه ویروس HPV بوجود می آیند. در حال حاضر درمانی برای HPV وجود ندارد، بنابراین درمان می تواند شامل برداشتن زگیل شود.

درمان های پیشرفته برای زگیل به شرح زیر می باشند:

  • فریز کردن زگیل (سوزاندن از طریق نیتروژن مایع یا فریز کردن)
  • کرم های موضعی حاوی سالیسیلیک اسید
  • لیزر درمانی
  • برداشتن زگیل از طریق جراحی

هرچند، درمان زگیل پرهزنیه و درد آور است و گاهی اوقات به درمان های چندگانه نیاز دارد. حتی در صورت داشتن درمانی موفق، زگیل ها می توانند دوباره بوجود آمده و در دیگر قسمت های بدن پخش شوند.


بیشتر بخوانید:

عفونت HPV، انواع، علائم، پیشگیری و درمان آن

واکسن HPV چیست و برای چه افرادی مناسب است ؟


چگونه با استفاده از سرکه سیب می توان زگیل را درمان کرد؟

چگونه با استفاده از سرکه سیب می توان زگیل را درمان کرد؟

طی سال های متمادی از سرکه سیب جهت درمان بسیاری از بیماری های مزمن مانند دلدرد، پیچک سمی و دیابت استفاده شده است.

ایده استفاده از سرکه سیب در درمان زگیل نیازمند صرف زمان است. در کل به اعتقاد برخی افراد، سرکه سیب می تواند به طرق زیر در درمان زگیل عمل کند:

  • سرکه نوعی اسید است، پس می تواند برخی از انواع باکتری ها و ویروس ها را از بین ببرد.
  • سرکه به تدریج پوست عفونی شده را سوزانده و میکروب ها را از بین می برد و همانند سالیسیک اسید سبب از بین رفتن زگیل می شود.
  • سوزش اسیدها سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با زگیل تحریک می کند.
READ  درمان جوش و آکنه با ویتامین A + مواد غذایی حاوی ویتامین a

بیشتر بخوانید:

انواع زگیل، علت، درمان و پیشگیری

زگیل کف پا، علت و درمان آن

زگیل انگشت، علت، پیشگیری و درمان

فریز کردن زگیل، نحوه انجام و عوارض آن


چگونه از سرکه سیب برای درمان زگیل استفاده کنیم؟

نحوه استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل بسیار ساده است. شما تنها نیاز به یک تکه پنبه، آب، سرکه سیب و نوار پانسمان دارید.

  1. در مقداری آب دو برابر میزان آن سرکه سیب اضافه کنید
  2. پنبه کتانی را در داخل محلول فرو کنید
  3. پنبه را مستقیما بروی زگیل بمالید
  4. پنبه را روی زگیل قرار داده و با یک نوار پانسمان روی آن را برای یک شب بپوشانید (در صورت امکان برای مدت بیشتری بگذارید پنبه روی زگیل باقی بماند).
  5. بعد از یک شب پنبه را بردارید
  6. این کار را هر شب تا زمانی که زگیل ناپدید شود انجام دهید

روش دیگر ساخت محلول و غوطه ور کردن دست ها و پاها در آن است:

  1. به میزان برابر آب و سرکه سیب را در یک ظرف باهم مخلوط کنید
  2. قسمتی که زگیل در آن قرار دارد را هر روز بمدت 15 دقیقه در محلول قرار دهید
  3. بعد از 15 دقیقه محل زگیل را با آب بشویید.

آیا این روش از طریق علمی ثابت شده است؟

متاسفانه دلایل تحقیقاتی کمی درباره درمان زگیل بوسیله سرکه سیب وجود دارد. طبق مطالعات، سرکه می تواند ویروس های بیماری زای مضر را در آزمایشگاه از بین ببرد. سرکه در منزل، گاهی بعنوان ماده ضد عفونی کننده یا راهی برای پیشگیریخراب شدن غذاها استفاده می شود. هرچند، محققان استفاده از سرکه برای مبارزه با عفونت ها در افراد یا استفاده موضعی از آن را تایید نمی کنند.

READ  آبسه مقعدی / آبسه مقعد چیست / درمان خانگی آبسه مقعدی در طب سنتی

در باور عموم سرکه سیب می تواند مانند اسیدهای مشابه مثلا سالیسیک اسید عمل کند. مطالعه ای کوچک و دوسویه بالینی در 57 بیمار نشان داد که کریستال های مونو کلرواستیک و پماد اسید سالیسیلیک 60% بیش از یک داروی تسکین دهنده در درمان زگیل ها موثر می باشند. طبق نظر محققان و نتایج این تحقیق این اسیدها به نابود کردن بافت های زگیل می پردازند. اگرچه در گفتار ممکن است سرکه سیب به گونه ای مشابه عمل کند اما به جز شنیده ها، هیچ شاهد علمی برای تایید این گفته وجود ندارد.

آیا قرار دادن سرکه سیب بروی زگیل ها خطری ندارد؟

سرکه یک اسید ضعیف است که دارای 4-8% اسید استیک می باشد. با این حال حتی اسیدهای ضعیف هم می توانند سبب سوختگی های شیمیایی شوند. در گزارشاتی که از یک دختر 14 ساله و یک پسر 8 ساله نوشته شده، مشخص گردید که سرکه سیب در صورت استفاده مستقیم بروی پوست و بستن آن با یک نوار پانسمان می تواند سبب سوختگی های شیمیایی شود.


بیشتر بخوانید:

زگیل صورت، علت، پیشگیری و درمان آن


لذا در زمان استفاده مستقیم سرکه سیب بروی پوست، احتیاط های لازم را به عمل آورید. امکان دارد در ناحیه مورد نظر احساس سوزش یا سوختگی کنید. اگر احساس سوختگی و درد زیادی می کنید که با گذر زمان بدتر می شود، هرچه سریعتر پنبه آغشته به سرکه را برداشته و محل را با آب بشویید. در صورت استفاده از سرکه برای درمان، مطمئن شوید که برای جلوگیری از سوختگی سرکه را با آب مخلوط کرده باشید.

READ  یبوست چیست / علل یبوست / علائم یبوست / درمان خانگی یبوست / درمان یبوست در طب سنتی

نباید سرکه سیب را مستقیما بروی پوست زخم شده یا صورت و گردن بمالید. همچنین از سرکه سیب برای زگیل تناسلی استفاده نکنید، زیرا این نوع زگیل متفاوت بوده و نیاز به درمان از طریق پزشک دارد.

برخی از افراد به محصولات ارگانیک واکنش آلرژیک دارند.

علائم یک واکنش آلرژیک شامل موارد زیر است:

 آخرین توصیه ها

استفاده از سرکه سیب برای درمان زگیل همانند دیگر درمان های طبیعی، فقط حکایت شده است. از آنجایی که سرکه در همه جا یافت شده و بسیار مقرون به صرفه است، قبل از انجام درمان های پر هزینه یک بار سرکه سیب را امتحان کنید. در صورت مشاهده سوزش و درد، قبل از استفاده سرکه را با کمی آب ترکیب کنید.

از سرکه سیب در قسمت های زخم شده پوست استفاده نکرده و در صورت سوزش و درد آن را با آب ترکیب کنید. در صورت مشاهده هرگونه علائم آلرژی زا، استفاده از آن را متوقف کرده و با یک پزشک مشورت کنید.

شما ممکن است در زمان مواجه با زگیل قبل از یافتن راه صحیح، راه های زیادی را برای درمان امتحان کنید. این امکان وجود دارد که دکتر یا متخصص پوستتان درمان های طبیعی را در کنار نوع درمان رایج تایید کند، بنابراین برای بررسی روش های درمان حتما با پزشک خود مشورت کنید.