تاری دید علایم و درمان / تاری چشم

چشم و بینایی 28 مارس 2018

تاری دید و علایم آن

حدود چهل سالگی، بیشتر بزرگترها، دچار مشکل دید می شوند که تاری یا ابهام بینایی نامیده می شود و نمی توانند به طور دقیق روی اشیای نزدیک بویژه روزنامه، نقشه و یا نوشته هایی با چاپ ریز تمرکز کنند؛ چون لنز چشم ها، تا حدی انعطاف پذیری شان را از دست می دهند.
طبق نظریه دکتر میشل فرایدلاندر «افراد میانسال اغلب مشکل دوربینی دارند که Presbyopia نامیده می شود؛ یعنی دوربینی چشم در اثر کهولت سن. این بیماری تا 65 سالگی پیشرفت می کند.»
اما این تنها دلیل تار دیدن نیست. شما ممکن است بینایی و قدرت دید 20/20 داشته باشید، اما اگر ساعتها چشم تان را به صفحه کامپیوتر بچسبانید، دچار تیرگی دید می شوید. گرد و غبار، مه و گرده گیاهان هم تیرگی دید را بدتر می کنند. لنزهایی که متناسب با چشمها نیستند هم وضعیت دیدتان را به هم می زنند و عفونت ها نیز محرک های چشمی محسوب می شوند.
تاری دید می تواند نشان اولیه بیماری جدی چشمی باشد. مثل آب مروارید یا آب سیاه (کوری تدریجی). گاهی بیماری هایی که مستقیم به چشمها مربوط نمی شوند نیز ممکن است روی دید تاثیر بگذارند. از جمله بیماری هایی مثل دیابت، بارداری، کم خونی، بیماری های عصبی و ناراحتی کلیه.

تاری دید علایم و درمان / تاری چشم

درمان تاری دید

چون تاریکی دید ممکن است به بیماری های چشمی حادتری منتهی شود، باید چشم های تان را متخصص چشم معاینه کند. اما اگر مشکل دید به سن مربوط می شود توصیه های زیر به شما کمک می کند.

استفاده از عینک مطالعه

دکتر فراید لاندر می گوید: شاید همه چیزی که شما نیاز دارید، عینک مطالعه باشد. عینکی را امتحان کنید که پایین سطح بزرگ نمایی را داشته باشد. به فاصله حدود 35 سانتیمتری از قفسه کتابها بایستید و سعی کنید چاپ آن را بخوانید. اگر باز هم برایتان مشکل بود، عینک با قدرت بیشتری را امتحان کنید. تحریف چشم را نیز بررسی کنید. در حالی که دستها را به طرف جلو دراز کرده اید، عینک را در دست نگه دارید و روی شیئی که خطوط عمودی و افقی شدیدی دارد تمرکز کنید. عینک تان را به طرف بالا و پایین و طرفین حرکت دهید. اگر خطوط را موجدار مشاهده می کنید، عینک دیگری را امتحان کنید. اگر موثر واقع نشد، باید از پزشک بخواهید تا عینک مطالعه برای تان تجویز کند.

استفاده از دو لنز

دکتر فراید لاندر می گوید: «ممکن است چشم پزشک عینکی با دو عدسی را پیشنهاد کند. یکی برای دیدن اشیای دور و دیگری، برای دیدن اشیای نزدیک. به این ترتیب، مغز به طور خودکار روی چشم ها تمرکز می کند.

پیوند چشم

شاید به نظر عجیب بیاید، اما این یکی از روشهای درمانی برای فرسودگی شبکیه است. وضعیتی که در آن هریک از بخشهای مهم چشم به آرامی از هم پاشیده می شوند و قدرت دید کمتر و کمتر می شود. راه حل دیگر برای برطرف کردن این ناراحتی، استفاده از لنزهای ذره بینی است. دکتر فراید لاتر می گوید: «با استفاده از این روش ها می توانید تفاوت بین توانایی خواندن و نخواندن را متوجه شوید.»


تاری دید و استرس

استرس، خستگی چشم‌ها را به‌دنبال دارد
عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است.

ایسنا: یک جراح و متخصص چشم گفت: افرادی که در طول روز دچار اضطراب و استرس و در انتهای روز دچار درد و خستگی ناحیه چشم می‌شوند به سردرد استفراغی مبتلا می‌شوند که به ناحیه پیشانی نیز سرایت می‌کند و با استراحت بهبود می‌یابد.

دکتر محمد کریم اسماعیلی با بیان این که سردرد یکی از شایع‌ترین شکایات بیماران مراجعه کننده به کلینیک‌های چشم پزشکی است، اظهار داشت: عیوب انکساری چشم مانند دوربینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از شایع‌ترین علل سردرد است.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: اگر درد در ناحیه چشم‌ها و یا در اطراف ابروها باشد، احتمال این که مربوط به چشم باشد زیاد است، اگرچه ممکن است دلیل دیگری نیز داشته باشد.

این جراح و متخصص چشم گفت: در بررسی سردرد باید مواردی همچون محل دقیق سردرد، سن و جنس بیمار، نوع درد (درد ضربان دار، مبهم، فشارنده)، زمان ایجاد درد و سابقه خانوادگی در نظر گرفته شود.

READ  پف زیر چشم / درمان پف زیر چشم / درمان پف زیر چشم در طب سنتی

وی ادامه داد: مكرر بودن سردرد و همراه بودن آن با علائم عصبی و چشمی مانند قرمزی چشم و تاری دید از دیگر مواردی است که باید در تشخیص علت سردرد مورد توجه قرار بگیرد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: قرنیه و عدسی چشم، برای فوکوس تصاویر بر روی شبکیه همکاری می‌کنند و در مواردی این هماهنگی کافی نیست، عضلات کوچک چشم‌ها، مجبور به کار بیشتر می‌شوند که این مسئله موجب ایجاد خستگی و درد در چشم‌ها و تاری دید و در نهایت ایجاد سردرد می‌شود.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: این نوع سردرد با استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و یا مطالعه طولانی و یا کارهایی که نیاز به دید دقیقی دارد ایجاد می‌شود و با تجویز عینک مناسب و یا لنز تماسی و یا استراحت کافی، این نوع سردرد بهبود می‌یابد.

وی افزود: در مواردی که نمره عینک و یا فاصله کانونی عینک، صحیح نباشد نیز سردرد ایجاد می‌شود که با اصلاح عینک بهبود می‌یابد.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت: کار دقیق چشمی به مدت طولانی مانند کار کردن مداوم با کامپیوتر حتی در مواردی هم که فرد دچار عیوب انکساری نباشد ایجاد سردرد می‌کند.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با اشاره به اینکه بیماری آب سیاه یکی از علل شایع نابینایی است، گفت: در بیماری آب سیاه به ویژه در نوع زاویه بسته حاد که فشار چشم سریعا بالا می‌رود، علائم قرمزی چشم، کاهش بینایی، تهوع و استفراغ، درد چشم و سر درد وجود دارد که در این موارد با تشخیص و درمان سریع باید مانع از آسیب دیدن عصب بینایی و بروز نابینایی شد.

وی با بیان اینکه التهاب و عفونت لایه‌های مختلف چشم از قرنیه، اسکلرا، عنبیه و غیره سبب درد می‌شوند که اغلب همراه با قرمزی چشم و گاه کاهش بینایی است، ادامه داد: در زونای چشمی گاه بیمار، چند روز درد ناحیه چشم و پیشانی دارد و سپس بثورات جلدی بروز می‌کند.

دکتر اسماعیلی افزود: از دیگر علل سردرد التهاب عصب بینایی که اغلب علائمی مانند کاهش بینایی دارد، سبب بروز درد در پشت چشم می‌شود که با حرکات چشم‌ها، این نوع درد تشدید می‌شود.

این فوق تخصص پیوند قرنیه اظهار داشت: سردرد خوشه‌ ای که اغلب در مردان جوان سیگاری با درد شدید در پشت یک چشم شروع می‌شود و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد و در روزها و هفته‌های بعدی ادامه می‌یابد از دیگر موارد سردرد با علل چشمی است و از علائم آن اشک ریزش، قرمزی چشم و آبریزش بینی است.

دکتر اسماعیلی با توضیح این که در مواردی درد در ناحیه چشم بروز می‌کند اما مرتبط با چشم‌ها نیست، گفت: به طور مثال باید سینوزیت و التهاب دندان 32 را با بیماری چشم افتراق داد.

وی ادامه داد: میگرن، اغلب در زنان با علائم عصبی به ویژه علائم چشمی مانند کاهش بینایی موقت و یا دیدن اشکال مختلف شروع شده، سپس درد به ناحیه سر منتقل می‌شود و فرد چند ساعت و گاه تا چند روز درد دارد و اغلب با خوابیدن در تاریکی بهبود می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: میگرن عود کننده است و مصرف بعضی از غذاها مثل شکلات، پنیر کهنه، کافئین و الکل احتمال بروز حملات میگرنی را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه گفت: در مواردی که سردرد با تهوع و استفراغ و یا علایم عصبی مانند کاهش بینایی، اختلال شنوایی همراه باشد و یا سردردهای عود کننده و مزمن، سردردی که در ابتدای صبح باشد و یا فرد را از خواب بیدار کند و سردردی که با سرفه، عطسه و یا حرکت سر تشدید شود ضروریست علت توسط پزشک بررسی شود.


عواملی که باعث تاری دید می شود

تاری دید گاهی به این علت است که عدسی چشم تا حدی انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌‌تواند بر روی اجسام نزدیک، مخصوصاً روزنامه، نقشه، یا اجسام ریز تطابق کامل انجام دهد.
ممکن است دید شما ۲۰ به ۲۰ باشد، ولی با چند ساعت خیره شدن به صفحهٔ نمایشگر کامپیوتر دیدتان تار باشد، دودمه، گرد و غبار، آلودگی هوا چشم را تحریک و دید را تار می‌کند. عدم مراقبت درست یا مناسب بودن لنزهای چشمی و همچنین تحریک ناشی از عفونت چشم هم باعث تاری دید می‌شوند.

READ  آب مروارید / پیشگیری و تشخیص و درمان آب مروارید

همچنین تاری دید ممکن است اولین علامت گرفتاری‌های جدی چشم مثل آب مروارید، آب سیاه ، یا تخریب لکهٔ زرد چشم باشد. برخی شرایط خاص که مستقیماً به چشم مربوط نمی‌شوند نیز گاهی تاری دید می‌آورد. از جملهٔ اینها بیماری قند، کم‌ خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب است.

برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.

بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.بیشتر افراد جوان دچار بیماریهای اعصاب چشمی و التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد.

تاری دید ناشی از ضعف چشم

تاری دید یکی از دلایل مهم ضعیفی چشم به شمار می رود، در این مواقع وقتی بیمار چشمش تار می ‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه ‌ای که تار می دید شفاف شد، او مشکل عیوب انکساری (نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم) دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌ پزشک است.
همچنین این گونه استنباط می شود که مطالعه، تاثیر قابل توجهی در ایجاد نزدیک بینی ندارد، اما اصولا آنهایی که بیشتر مطالعه می کنند، بیشتر دچار عیوب انکساری می شوند، ارتباط قطعی به ایجاد نزدیک بینی بعلت کار با کامپیوتر یا تلویزیون نیز اثبات نشده است و بسیاری از متخصصان معتقدند که استفاده از این وسایل نمی تواند عامل عینکی شدن باشد.

سه راه فهمیدن علت تاری چشم

یک متخصص مغز و اعصاب سه راه را برای فهمیدن علت تاری چشم و راهکار پیش روی بیماران برشمرد.

دکتر سید عبدالرضا طبسی اظهار داشت: برخی مواقع به علت اختلال در هماهنگی دو چشم، فرد دو بینی دارد اما فکر می کند که تار می‌بیند.در این حالت، بیمار با بستن یک چشم و دیدن با چشم دیگر می‌تواند متوجه این مشکل بشود.

اگر با دو چشم تار می‌بیند و با یک چشم درست می‌بیند مشخص می‌شود که دو چشم وی هماهنگی دید ندارد و باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند.

وی افزود: مورد دوم مربوط به عیوب انکساری چشم است. وقتی بیمار چشمش تار می‌بیند اگر چشمانش را تنگ کرد و نقطه‌ای که تار می دید شفاف شد او مشکل عیوب انکساری دارد و با تجویز عینک یا اعمال جراحی مشکل او حل می شود که صد البته تشخیص قطعی با چشم‌پزشک است.

عضو هیئت علمی نوزدهمین کنگره چشم‌پزشکی گفت: دسته سوم کسانی هستند که در عصب بینایی‌شان مشکل دارند. این مشکل ممکن است ناشی از ضربه، التهاب، مسائل تغذیه‌ای و یا فشار باشد. مهم‌ترین نکته این است که این افراد بدانند به صورت ناگهان دچار مشکل تاری چشم شده‌اند یا به‌تدریج؟

وی اظهار داشت: در این مواقع فرد بیمار باید به متخصص نوروافتالمولوژیست یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا مشکلش بررسی و حل شود.

او گفت: بر اساس تحقیقی که به مدت ۱۵ سال روی بیمارانی که التهاب عصب بینایی داشته‌اند، انجام گردیده، مشخص شده در ۷۵ درصد موارد، این افراد به بیماریMS دچار شده‌اند که درمان خاص خود را دارد.

اما در ۲۵ درصد موارد هم، طول درمان فرد کوتاه است. اما نکته مهم آن‌که باید بدانیم که هر التهاب عصب بینایی نشانه ام اس نیست.

تاری دید یکی از علایم بیماری های اعصاب چشم است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: برخی از بیماری های اعصاب دارای علایم چشمی هستند که با تاری دید و کاهش قدرت بینایی، بروز می کنند.

دکتر “مصطفی سلطان سنجری” در حاشیه برگزاری هجدهمین کنگره چشم پزشکی ایران در گفت و گو با ایرنا گفت: بیماری ام اس که یک بیماری سیستم عصبی است، بیشترین تاثیر را بر عصب بینایی چشم دارد و منجر به تاری دید می شود.

وی گفت: ام اس بیماری است که تمام قسمت های مغز و اعصاب را درگیر می کند.

بیشترین تاثیر این بیماری در افراد جوان درگیر کردن عصب بینایی چشم است که کاهش قدرت دید فرد را به دنبال دارد.

READ  پف زیر چشم / درمان پف زیر چشم / درمان پف زیر چشم در طب سنتی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه قدرت بینایی، افراد مبتلا به ام اس با درگیر شدن عصب بینایی کاهش می یابد، گفت: قدرت بینایی فرد مبتلا به ام اس در عرض چند هفته ممکن است به شدت کاهش یابد.

به گفته این متخصص ، تاری دید ناشی از بیماری های اعصاب به این صورت است که فرد نمی تواند به راحتی مطالعه کند، شفافیت دید کاسته می شود و به دنبال از بین رفتن قسمتی از میدان دید، قدرت بینایی فرد کاهش می یابد.

دکتر سنجری یادآور شد: بیشتر افرادی که دچار بیماری های اعصاب چشمی می شوند، اغلب افراد جوانی هستند که دچار التهابات شدید بینایی می شوند که این مشکل می تواند ناشی از تومورهای چشم هم باشد. در هجدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ایران بطور مشخص در یک میزگرد علمی به موضوع بیماری های اعصاب چشم پرداخته می شود.

عواملی که باعث تشدید تاری دید می‌شود

دکتر احمد شجاعی، با اشاره به اینکه مشکل چشمی در بسیاری از بیمارانولین علامت است، گفت: شروع ناگهانی دوبینی، تمرکز ضعیف، درد چشم یا تاری دید می‌تواند فرد را وحشت زده کند. آگاهی از این مطلب که بینایی وی ممکن است مختل شود نیز برای بسیاری از بیماران اضطراب‌آور است.

وی افزود: خوشبختانه پیش آگهی برای بهبودی بسیاری از مشکلات چشمی همراه با MS خوب است. اگر مشکل بینایی باقی بماند و کاهش بینائی مادام‌العمر ایجاد شود، تجهیزات و منابعی وجود دارند که می‌تواند به بیماران در جهت تطابق با وضعیت‌شان کمک کنند. نابینائی کامل هم می‌تواند اتفاق افتد و لیکن بسیار نادر است.

شجاعی با تاکید بر اینکه اکثر مبتلایان نیازمند آن هستند که با تغییرات دائمی‌شان تطابق یابند، گفت: مبتلایان به MS نیز ممکن است مانند بسیاری از افراد به دلایل دیگر افت بینایی داشته باشند، لذا مراقبت منظم از چشم‌ها و معاینه با فواصل زمانی مشخص برای تمامی افراد پیشنهاد می‌شود.


درمان سریع تاری دید

برای درمان سریع تاری دید لازم است به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی این عارضه مشخص شود. بدون داشتن اطلاعات کافی پزشکی شما نمی توانید به درمان سریع مشکل خود بپردازید. از آنجایی که چشم عضو حساسی می باشد لازم است هرچه سریعتر با مراجعه به پزشک مشکل خود را برطرف نمایید.


درمان تاری دید با حنا

امروزه با استفاده از روش های طب سنتی می توان بسیاری از مشکلات چشمی به ویژه تاری دید را برطرف نمود.

فرانک کسبی متخصص چشم پزشک در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران گفت: تاری دید می تواند به علت افزایش سن ، گرد و غبار معلق در هوا ، دود و مه ، آلودگی هوا ، عدم مراقبت از چشم ، آب مروارید ، آب سیاه ، بیماری قند، کم‌ خونی، بیماری‌های کلیوی، و بیماری‌های اعصاب است.

وی با بیان اینکه حنا در پیشگیری و درمان تاری دید موثر است گفت: همچنین برای درمان این بیماری می توان از طریق مصرف برخی خوراکی ها اقدام کرد خوردن خوراکی های مثل شلغم، شیر گاو، قره قروت، قارچ، هل سیاه، آلبالو، آش و آبغوره می تواند بسیار موثر باشد.


درمان تاری دید با طب سنتی

درمان خوراکی تاری دید

از مواد خوراکی شلغم ، شیر گاو ، قره قوروت ، قارچ ، هلیله سیاه ، آلبالو ، آش آبغوره به عنوان درمان خوراکی بیماری تاری دید استفاده نمایید.

درمان گیاهی تاری دید

1- انیسون ، میخک یا زنجبیل را کوبیده و به چشم بکشید.

2- سرمه بادام تلخ به چشم بکشید.

3- حنا گذاشتن بر سر جهت تاری دید بسیار مفید است.

درمان تاری دید با عرقیات

از عطاری عرق های عرق رازیانه ، ریحان ، شاه تره ، کاسنی ، کاکوتی و عرق هویج را تهیه کنید و به عنوان طب سنتی استفاده نمایید.

درمان تاری دید با آبمیوه جات

استفاده از آب آلبالو ، توت و آب نارگیل برای درمان تاری دید مفید است.

موارد پرهیز

از خوردن مواد خوراکی ترب ، تره ، سیرابی ، ریحان ، کاهو ، بادمجان ، جگر سفید ، جوجه کباب ، آب های گوگرد دار ، خرمای خشک ، شوید ، شاهی و نمک پرهیز کنید.