آب : روزانه چند لیتر آب بخوریم / تبدیل هر لیتر آب به چند لیوان

سلامت 30 جولای 2018

آب : روزانه چند لیتر آب بخوریم / تبدیل هر لیتر آب به چند لیوان

آب : برچسبهای این مطلب: روزانه چند لیتر آب بخوریمچه موقع اب بخوریم / بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد / هشت لیوان آب چند لیتر است / روزانه باید چند لیتر اب خورد / حداکثر مصرف اب در روز / روزانه چند لیتر آب بنوشیم؟ / چقدر آب بخوریم / فواید خوردن 8 لیوان آب در روز / 1.5 لیتر چند لیوان / 8لیوان اب معادل چند لیتر / 4 لیوان آب چند لیتر است / یک لیتر چند لیوان اب / 3 لیتر آب معادل چند لیوان است؟ / یک ونیم لیتر چند لیوان اب است / هر بطری آب معدنی چند لیوان / 8 لیوان آب معادل چند لیتر است

روزانه چند لیتر آب بخوریم / چه موقع اب بخوریم / بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد / هشت لیوان آب چند لیتر است / روزانه باید چند لیتر اب خورد / حداکثر مصرف اب در روز / روزانه چند لیتر آب بنوشیم؟ / چقدر آب بخوریم / فواید خوردن 8 لیوان آب در روز / 1.5 لیتر چند لیوان / 8لیوان اب معادل چند لیتر / 4 لیوان آب چند لیتر است / یک لیتر چند لیوان اب / 3 لیتر آب معادل چند لیوان است؟ / یک ونیم لیتر چند لیوان اب است / هر بطری آب معدنی چند لیوان / 8 لیوان آب معادل چند لیتر است

روزانه چند لیتر آب بخوریم

روزانه چه مقدار آب باشید نوشید؟ این یک سوال ساده است. اما همواره پاسخ های متفاوتی به این سوال داده شده و باید اذعان داشت که هیچ فرمول واحدی برای آن وجود ندارد. مطالعات انجام شده طی سالیان به این موضوع اشاره دارد که نیاز به آب خود به عوامل بسیاری، از جمله سلامت فرد، میزان فعالیت و منطقه ای که فرد در آنجا زندگی می کند بستگی دارد.

روزانه چند لیتر آب بخوریم _ نُقل خبر : قسمت عمده بدن آدمی از آب تشکیل شده است، به طوری که حذف کردن آن از سیستم تغذیه انسان، مرگ و نابودی بی چون و چرای وی را در پی خواهد داشت. اما با این وجود بسیاری از ورزشکاران ایرانی متعاقب باورهای غلطی که از مربیان و یا از دوستان هم باشگاهی خود به یادگار دارند، برای افزودن بر کات عضلات، مصرف آن را به طور خطرناکی محدود کرده و گاه دیده شده است که بدن خود را در طولانی مدت از دریافت این مایع زندگی بخش محروم می کنند.
کسانی که همچین راه حل هایی را پیشنهاد می کنند و کسانی که این متدها را بر روی بدن خود به اجرا می گذارند، اگر از عوارض و خطرات کم آبی بر ارگانهای حیاتی بدن و همین طور از اهمیت آب در سلامت بدن آدمی کمترین اطلاعی داشته باشند، هرگز این جنایت آشکار را در مورد خود و بدن خود روا نمی داشتند.
چگونه می توان از اهمیت آن در تنظیم دما و درجه حرارت بدن، در جذب و انتقال مواد غذایی، در انتقال اکسیژن به عضلات و ارگانهای حیاتی بدن، در دفع مواد زاید و سموم کشنده و خطرناک از بدن و در صدها مورد انکار ناپذیر دیگر صرف نظر کرد و از آنها چشم پوشید؟ آبی که مفاصل را روغنکاری کرده و با ایجاد سپر محافظتی، ارگانهای حساس نظیر: مغز و نخاع را از خطر ضربه و تغییرات ناگهانی دمای محیط حفظ کرده و زندگی و بقای حیات آدمی را تضمین می کند، قطعا از گران قدر ترین موهبتهای خداوند است که محروم کردن بدن از آن، تاوان و عواقب سنگینی را در پی خواهد داشت.

آب و کاهش وزن

بسیاری از کسانی که با اقامتهای طولانی و غرور آفرین! خود در حمام که چه عرض کنم، در جهنم سونای خشک و بخاری که تمدن دروغین و عقیم عصر سرب و اتم آن را به انسان هدیه کرده است و با محدود کردن جنون آمیز مصرف این نوشیدنی حیاتی و یا با مصرف داروهای مدر (ادرار آور) و … قصد کم کردن از وزن و قصد لاغر کردن خود را دارند، گویا نه تنها از اهمیت این ماده حیاتی در رژیم روزانه غذایی انسان غافلند بلکه حتی از این اصل پیش پا افتاده و بدیهی نیز چیزی نمی دانند که کاهش آب بدن چیزی نیست که بتوان آن را لاغری نامید. شما با این عمل نه تنها لاغر نمی شوید بلکه صدمات جبران ناپذیری را به ارگانهای حیاتی بدن خود وارد می کنید. وزن کم شده ناشی از به کار بستن این قبیل اقدامات، با خوردن چند لیوان آب، دوباره به حالت اول باز گشته و شما را نا امید خواهد کرد.
ورزشکارانی که برای افزودن بر کات عضلات خود، روزهای متمادی، مصرف آب را بر خود حرام می کنند، به این مهم توجه داشته باشند که قطع و یا محدود کردن شدید مصرف آن باعث برهم خوردن تعادل آب و الکترولیت بدن شده و علاوه بر اینکه خطر مرگ آنی را در پی دارد، از عملکرد شما بر روی سن نیز به شدت کاسته و در برخی موارد نیز به بیهوشی و غش کردن ورزشکار بر روی سن منجر می شود.
کات کردن عضلات چیزی نیست که شما بتوانید در عرض چند روز ناقابل و تنها با خوردن داروهای ادرار آور و با قطع مصرف آب و نمک به آن برسید. شما برای رسیدن به کات عضلانی مناسب باید چندین ماه قبل از شروع رقابت اصلی برنامه تمرینی و غذایی مناسب و حساب شده ای را به کار بگیرید. اما با این وجود نمی توان انکار کرد که آب، نقش تعیین کننده ای در کاهش پایدار وزن دارد!

READ  عوارض پروبیوتیک / کودکان / واژینال / بارداری و شیردهی

روزانه چند لیتر آب بخوریم / چه موقع اب بخوریم / بدن انسان روزانه به چند لیتر آب نیاز دارد / هشت لیوان آب چند لیتر است / روزانه باید چند لیتر اب خورد / حداکثر مصرف اب در روز / روزانه چند لیتر آب بنوشیم؟ / چقدر آب بخوریم / فواید خوردن 8 لیوان آب در روز / 1.5 لیتر چند لیوان / 8لیوان اب معادل چند لیتر / 4 لیوان آب چند لیتر است / یک لیتر چند لیوان اب / 3 لیتر آب معادل چند لیوان است؟ / یک ونیم لیتر چند لیوان اب است / هر بطری آب معدنی چند لیوان / 8 لیوان آب معادل چند لیتر است

کسانی که به قصد لاغر کردن خود تمرین می کنند، مثل خانمها، باید به این نکته توجه داشته باشند که آب، عاری از کالری بوده و مصرف آن نیز با کاهش در خور توجه اشتها همراه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

جدول کالری مواد غذایی


ورزشکاران رشته پرورش اندام که همواره از کاهش اشتها وحشت دارند، به این نکته را مد نظر داشته باشند که کاهش اشتهای ناشی از مصرف آب، تنها برای کسانی مشهود است که به قصد لاغر کردن بدن و با شدتهای کم تمرین و یا نرمش می کنند. این دسته از افراد با دست آویز قرار دادن این که مصرف آن از اشتهای انسان کم می کند، حق مهار کردن و یا قطع مصرف آن را ندارند.
تمرین طاقت فرسایی که شما در طول روز انجام می دهید، نیاز بدن به انرژی و غذا را آنچنان بالا می برد که حتی افراط آشکار در خوردن آب نیز نمی توان آتش آن را خاموش کرده و یا کمترین تاثیری در کاهش آن داشته باشد. اما به هرحال، کاهش اشتها برای کسانی که قصد لاغر کردن خود را دارند، از اهیمت فوق العاده ای برخوردار است.

نکته حائز اهمیت اینکه مصرف ولو افراطی آب بر خلاف مصرف حتی کنترل شده داروهای کاهنده اشتها و مکمله و داروهای چربی سوز که در برخی موارد، فرد را حتی در آستانه خطر مرگ قرار می دهند، یقین بدانید که هیچ عارضه ناگواری به جز تکرر ادرار را به دنبال نخواهد داشت.
تکرر ادراری که شما را از گزند تشکیل شدن سنگهای کلیوی و ابتلا به بیماری های ناشی از تجمع سموم و مواد زاید در بدن نظیر افزایش اوره خون و نقرس و … در امان نگه می دارد، عارضه ای است که آن را باید بوسید بر بالای سر نهاد.
بسیاری از کسانی که از خوردن این نوشیدنی گوارا وحشت دارند، علت امتناع خود را ترس از تجمع آب در بدن می دانند. جالب است بدانیم که مصرف فراوان آن با تحریک کردن کلیه ها، حتی از میزان آب انباشته شده در بدن نبز کم می کند! وقتی بدن را با کمبود آب مواجه کنید، مکانیسم های نیمه هوشیاری که ما را برای زندگی در شرایط سخت یاری می کنند، فعال می شوند و به خیال اینکه شما در خشکسالی کویر لوت به دام افتاده اید، از ذخایر موجود در بدن همانند گنجی گرانبها محافظت کرده و با کم کردن از شدت تعرق و با کم کردن از میزان ادار و … بر ذخایر آب درون سلولی و برون سلولی اضافه می کنند.
بنابراین کسانی که با کم کردن مصرف روزانه آب، قصد لاغر کردن خود را می کنند، نتیجه معکوس گرفته و با احتباس بیشتر آبو با پف کردن صورت و اندامها مواجه می شوند.
کمبود این ماده حیاتی در بدن با افزایش میزان چربی انباشته، کاهش حجم و قدرت عضلانی، بروز دردهای مفصلی، بروز اختلال در سیستم گوارش و هضم غذا، بروز اختلال در دفع سموم از بدن، احتباس آب!!! و بالاخره با چروک خوردن و پیری زودرس پوست بدن و صورت همراه خواهد بود.
ورزشکارانی که بدون در نظر گرفتن تاثیر منفی محدود کردن غیر منطقی مصرف آب، وزن خود را با دفع مقادیر فراوان آن کم کرده و این روند را به کرات تکرار می کنند، نه تنها در طولانی مدت با مشکلات و عوارض جسمی رو در رو می شوند بلکه در سنین پیری و کهولت، عوارض روانی بسیار ناگواری از قبیل: افسردگیهای حاد، نا امیدی، تمایل به خودکشی و حتی از دست دادن تعادل روانی و … را نیز تجربه می کنند.

READ  ۱۶ غذای پروبیوتیک که برای سلامتی شما مفید هستند

آب و نقش آن در فرایند هضم

فرایند هضم و جذب مواد غذایی جامدی که در طول روز می خورید، مستلزم حضور مقادیر کافی آب در درون دستگاه گوارش است.
یبوست یکی از علایم کمبود آب در بدن است که تاثیر منفی بدی بر هضم و جذب مواد غذایی دارد. افزایش آب مصرفی به همراه مصرف فیبر فراوان معمولا چاره کار بوده و یبوست را رفع می کند.
درد در ناحیه معده و یا روده بزرگ نیز یکی دیگر از علایم شایع کمبود آن در بدن می باشد. آب ماده با ارزشی است که سموم خطرناک و آب زاید را شسته و از بدن دفع می کند!!!

دفع آب از بدن

یک فرد بالغ، روزانه در حدود ۱۲ لیوان آب دفع می کند. ما روزانه تنها بین نیم الی یک لیوان آب را از طریق تعرق کف پا از دست می دهیم! ۲ الی ۴ لیوان آب را از طریق بخار موجود در تنفس دفع می کنیم! روزانه به طور متوسط ۲ لیوان آب نیز از طریق تعرق از بدن ما خارج می شود و بالاخره ۶ لیوان دیگر را نیز از طریق ادرار دفع می کنیم.
البته ناگفته نماند که آمار و ارقام یاد شدن برای یک فرد معمولی محاسبه شده است. ورزشکارانی که با شدتهای بسیار بالا تمرین کرده و در طول تمرین نیز غرق در عرق می شوند، مسلما آب بیشتری دفع می کنند.

احتباس آب در بدن

همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، در صورتی که در مصرف این ماده حیاتی خست به خرج دهید، بدن شما، شرایط جدید تحمیل شده به خود را با خشکسالی اشتباه گرفته و شروع به انبار کردن و احتکار نمودن آن در خود خواهد کرد.
بنابرای برای خارج نمودن آب اضافی موجود در بدن که باعث چاقی، اضافه وزن و در برخی موارد نیز موجب چین خوردگی، چروک پوست و پف آلود شدن صورت و اندامها می گردد، مصرف این نوشیدنی حیاتی فراوان و محدود کردن منطقی و معقول مصرف نمک، راه حل معقولی به نظر می رسد.

READ  ۱۶ غذای پروبیوتیک که برای سلامتی شما مفید هستند

مصرف آب و مفاصل

آب مفاصل ما را روغنکاری می کند. بافت غضرفی مقاوم و در عین حال نرم و انعطاف پذیری که در انتهای استخوانهای بلند و در بین مهره های ستون فقرات وجود دارد، مقادیر زیادی آب را در خود جذب می کند. وجود آن در این بافتها از بروز درد در مفاصل پیشگیری کرده و انعطاف پذیری آنها را بالا می برد.
علت اینکه مصرف داروهای استروئیدی از شدت درد در مفاصل مصدوم می کاهد این است که تزریق و یا مصرف خوراکی این داروها با احتباس آب در بدن و در مفاصل همراه است. بنابراین ناگفته پیداست که کمبود آن در بدن می توان منجر به بروز درد در مفاصل و حتی منجر به بروز کمر درد شود.

 

چه موقع آب بخوریم؟

بنا به گفته طب سنتی حداقل یک ساعت قبل از غذا و تا 2 ساعت بعد از غذا آب نخورید.

 

تبدیل لیتر آب به لیوان آب

هر لیتر آب معادل 4 لیوان آب است. (البته لیوان نسبتا بزرگ و پر)
1.5 لیتر آب 6 لیوان است.
3 لیتر آب 12 لیوان آب است.
4 لیوان آب 1 لیتر است.
هر 8 لیوان آب معادل 2 لیتر آب است.

برچسب ها