آویشن / مضرات آویشن / خواص آویشن کوهی / خواص آویشن برای پوست / آویشن شیرازی / آویشن برای سرماخوردگی / طبع آویشن / انواع آویشن / آویشن در بارداری

آویشن /  مضرات آویشن / طبع آویشن / خواص آویشن کوهی / خواص آویشن برای پوست / آویشن در بارداری / آویشن شیرازی / آویشن برای سرماخوردگی / انواع آویشن

آویشن یا آوشن : در این مطلب قصد داریم به این مطالب بپردازیم: خواص آویشن در طب سنتی و خواص آویشن کوهی و خواص آویشن برای پوست و آویشن شیرازی و آویشن برای سرماخوردگی و انواع آویشن و آویشن معمولی و طبع آویشن
آویشن / مضرات آویشن / خواص آویشن کوهی / خواص آویشن برای پوست / آویشن شیرازی / آویشن برای سرماخوردگی / طبع آویشن / انواع آویشن

آویشن

تیره Labiatae
نام علمی Thymus Serpyllum L

آویشن معمولی

آویشن گیاهی کوچک، شبه درختچه ای و چند ساله که ریشه ای چوبی، فیبردار و تعداد زیادی ریشه های فرعی کوچک دارد. برگ ها متقابل، اغلب بدون دمبرگ و کمابیش دایره ای یا خطی هستند. گل های آویشن ارغوانی و دارای پایه ای کوتاه بوده و درونِ سنبله ای کوتاه و تراکم گرد قرار دارند. گیاه آویشن را بین ماه های اردیبهشت تا مرداد جمع آوری می کنند. آویشن به شدت مورد علاقه زنبورهاست. آویشن بومی اروپاست. قسمت های مورد استفاده آویشن برای دارویی سرشاخه های گلدار آن است.

خواص آویشن

ضد عفونت، ضد اسپاسم، بادشکن، مدر، خلط آور، اشتهاآور، اگر با سرکه مضمضه شود برای دندان درد و گلودرد موثر است.
آب پخته شاخه های آویشن با عناب جهت تصفیه خون و مسهل صفرا به کار می رود.
اسانس شیرازی آویشن دارای خاصیت ضد باکتری و ضد قارچی و معالجه سرفه است.
آویشن همراه با چای سبز در زخم های گوارشی به کار می رود.
اگر داروهای مسهل با دم کرده آویشن خورده شود برای رفع ترشی غذای فاسد شده در معده و جلوگیری از استفراغ مفید است.
حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی و روماتیسمی مفید است.
آویشن در التهاب حنجره و لوزه و برای درمان آفت به صورت غرغره استفاده می شود.
5 تا 10 گرم آویشن را در یک لیتر آب جوش دم کرده و با کمی عسل برای تنگی نفس، مثانه، کلیه، درد مفاصل، ترشحات غیر طبیعی زنان داده شود برای آنها موثر است.

دیگر خواص آویشن

آویشن ضد تهوع و استفراغ بوده و در رفع بی اشتهایی مفید است.
آویشن بصورت موضعی برای التیام زخم ها تاثیر عالی دارد.
برای درمان سیاه سرفه و انواع دیگر سرفه ها بسیار مفید است.
آویشن سبب حفظ فلور روده و سبب تعدیل جمعیت میکروبی سیستم گوارش می شود.
تیمول و کارواکرول موجود در آویشن خواص ضد کرم داشته و در درمان حتی تنیا ورسیکالر هم موثر است.
در محیط برون تنی عصاره آبی آویشن فعالیت مهاری علیه ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 و 2 (همان عامل ایجاد تبخال لب و تبخال تناسلی) و حتی ویروس مقاوم به داروی آسیکلوویر دارد اما اثری بر تکثیر داخل سلولی ویروس ندارد.
آویشن خاصیت ضد شوره و پاک کنندگی پوست هم دارد.
ترکیبات فنلی موجود در آویشن به عنوان مسدودکننده کانال کلسیم عمل می کنند و بدین ترتیب آویشن دارای اثر ضد اسپاسم و نیز کاهنده فشار خون نیز می باشد.

اشکال دارویی حاوی آویشن

هرچه شربت ضد سرفه گیاهی می بینید 90% دارای آویشن هستند که به عنوان ضد سرفه و خلط آور در سرماخوردگی و التهاب نای و برونش و … بکار می روند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مطلب درمان سرماخوردگی مراجعه نمایید.
همچنین فراورده های زیر حاوی آویشن هستند:
شربت تیمیان
شربت و قطره تیمکس
قطره و شربت دروزیل
شربت دروزیل با عسل
شربت برونکلدین
شربت توسیان
شربت توسیان اطفال
شربت آویپکت
شربت برونکوتیدی
شربت برونکوسین
شربت دیاتوسین رژیمی
شربت برونکو باریج
قطره توسیگل
قطره توسیوین
قطره تیمی کلد
بخور اوکالیپتوس دینه (تسکین علائم سرماخوردگی، رفع احتقان بینی، سرفه و ضد عفونی کننده)
پرل و قطره گاسترولیت (درمان سندروم روده تحریک پذیر)
کرم واژینال لکورکس (درمان عفونت های کاندیدائی و گاردنلایی واژن)
کرم واژینال میکوزین (درمان عفونت های قارچی و میکروبی واژن و واژینیت مختلط)
محلول استاپ اسنورینگ (برطرف کننده خروپف یا خرناس! ضد اسپاسم، و ضد عفونی کننده مجاری تنفسی)
اسپری آویشن (داروی کمکی در بهبود آفت)

مضرات آویشن

 نکات و توصیه های مهم درمورد آویشن

خوردن زیاد آویشن باعث بروز آلبومین در ادرار خواهد شد.
مصرف مداوم آویشن ممکن است ایجاد التهاب کبد کند.
برگ گونه های مختلف آویشن بعضا دارای اجزای التهاب زا هستند که سبب سوزش و آزردگی دستگاه ادراری می شود.
اسانس آویشن می تواند حساسیت پوستی ایجاد کند.
به دلیل اثر قاعده آور، مصرف آویشن در بارداری و نیز در شیردهی ممنوع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب داروهای مجاز در بارداری را مطالعه نمایید.

آویشن در بارداری

مصرف آویشن در بارداری و شیردهی ممنوع است.

خواص آویشن در طب سنتی

آویشن از خانواده نعناعیان می باشد. ( این خانواده از مهمترین خانواده گیاهان دارویی می باشد که بیشترین مواد موثره آنها از دسته اسانس ها و اغلب خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی و مقوی هاضمه هستند). این گیاه مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و یک ضد سرفه (اسپکتورانت گیاهی) قوی می باشد. از مهمترین اسامی آن می توان به آذربه، حاشا، کهلیک اوتی و علف کبک نام برد.

آویشن در روایات :

امام کاظم (علیه السلام):

داروى امیرمومنان (علیه السلام ) آویشن بود. او مى فرمود :آویشن براى معده ، پرزى همانند پرز پارچه هاى مخمل می شود.

* در کتاب مکارم الاخلاق روایت شده که امام صادق (علیه السلام ) فرمود چهار چیز، چشم را جلا مى دهد، سودمند است و هیچ زیانى ندارد

درباره آنها از امام پرسیدند. فرمود:آویشن و نمک ، وقتى با هم باشند، نانخواه و گردو، وقتى با هم باشند.به ایشان گفتند: این چهار چیز، وقتى با هم باشند، به چه کارمى آیند؟

فرمود: نانخواه و گردو، (اگر با هم باشند) بواسیر را مى سوزانند، باد را دور مى کنند، رنگ پوست را زیبا مى سازند، معده را سختى (مقاومت ) مى دهند و کلیه ها را گرم مى کنند.

اما آویشن و نمک (اگربا هم باشند) بادها را از دل برون مى رانند، انسدادها را مى گشایند، بلغم را مى سوزانند، بوى دهان را خوش مى سازند، معده را نرمى مى دهند، بوهاى بد را از دهان مى برند.

در کتاب المحاسن روایت شده است که آویشن ، پرز معده را میرویاند و معده را مى پالاید.

آویشن در طب سنتی :

آویشن دارای طبع گرم و خشک بوده و مصلح آن سرکه انگور می باشد .

این گیاه دارای خواص فراوانی می باشد از جمله : بازکننده انسدادها ، تحلیل برنده بادها و بلغم، ضد اسپاسم ، موجب تنقیه ریه و معده و کبد و روده ها از رطوبت و بلغم شده و مانع صعود بخار به مغز می گردد . همانگونه که بیان شد مهمترین مورد استفاده طبی آن رفع سرفه در کاربرد ریوی می باشد و پس از آن خاصیت گوارشی و .. . می باشد.

چند فرمول موثر در استفاده از آویشن :

* جهت لقوه، رفع اختلالات مغزی ، فراموشی ، صرع و تقویت کلیه: دو قاشق غذاخوری از پودر آویشن را در یک کیلو گرم عسل مرغوب ریخته و هم بزنید و سپس روزی سه قاشق مرباخوری از آنرا میل نمایید.

* خوردن آن با پنیر تازه جهت چاق کردن بدن موثر است.

* خوردن آن با آب انجیر جهت سرفه و تنگی نفس بسیار مفید می باشد.

* دمکرده آویشن + پونه + زوفا + عناب + خطمی خبازی برای سرماخوردگی بسیار مفید می باشد.

* دمکرده آن جهت دل پیچه و نفخ شکم مفید بوده و یک تقویت کننده معده و کلیه میباشد.

* غرغره کردن آن برای گلودرد چرکی بسیار مفید می باشد.

عوارض آویشن

استفاده طولانی مدت از آن باعث افزایش تپش قلب ، بزرگ شدن غده تیروئید و حجیم شدن زبان را بدنبال دارد. و بهتر است افرادیکه فشار خون بالا یا ضربان قلب نامنظم دارند مصرف نکنند.

 

طبع آویشن

آویشن دارای طب گرم و خشک است.

 

خواص آویشن کوهی

عمده ترین نشانه آویشن کوهی باریکی برگ‌های آن و تلخ تر بودن آن است.
آویشن خاصیت های مفید زیادی برای سلامتی مان به همراه دارد این ادویه برای درمان بیماری های مختلف موثر و پرفایده است درباره این ادویه معروف بیشتر بدانید.

خاصیت آویشن

اسم اصلی گیاه آویشن در کتب طب ایرانی صَعتَر است و دارای طبیعت گرم و خشک بوده و برای افراد سرد مزاج مناسب است.

با اینکه آویشن مشکلات ریوی را همچون عفونت‌های تنفسی، آسم و غیره را می‌تواند کمک کند ولی مصرف زیاد آن می‌تواند مشکلاتی را برای خود ریه ایجاد کند ولی برای رفع این عارضه می‌تواند از سرکه انگور طبیعی در طی روز استفاده کرد.

همچنین آویشن به افزایش لطافت خون (کاهش شدید غلظت خون) و گرم شدن بدن کمک می‌کند که در کل بهتر است افرادی که خونشان خیلی رقیق است یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند به صورت مستمر و طولانی مدت از این گیاه یا داورهای تولید شده از این گیاه مثل عرق آن، شربت آن و غیره استفاده نکنند.

افرادی که مزاجشان گرم هست به صورت کلی بهتر است از این دارو برای درمان خودشان استفاده نکنند, آویشن انواع بسیاری دارد که به صورت کلی می‌توان به دو دسته بستانی (باغی) و جبلی (کوهی) اشاره کرد.

آویشن کوهی از آویشن باغی خیلی گرم تر و خیلی خشک تر است لذا افراد گرم و خشک بهتر است در صورت نیاز از باغی آن استفاده کنند.

عمده ترین نشانه آویشن کوهی باریکی برگ‌های آن و تلخ تر بودن آن است که از لحاظ اثرات می توان گفت که قدرت آویشن کوهی در رفع عفونت‌ها و گرم کردن بدن بسیار بیشتر از آویشن باغی است.

READ  اسپرک / اسپرک چیست / خواص اسپرک

از سایر خواص آویشن می‌توان به باز کننده انسدادها (مثل تنگی مجاری تنفسی، تنگی حالب، انسدادات کبدی و …)، لاغر کننده و خشک کننده بدن و اعضا (چه به صورت موضعی، چه به صورت خوراکی)، تحلیل کننده بادها (ضد نفخ) و بلغم (از بین برنده بلغم عضوی و کلی) اشاره کرد.

خواص آویشن برای پوست

اثربخشی آویشن در درمان جوش و آکنه

تاریخ استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بیماری ها به چند هزار سال پیش برمی گردد؛ اثربخشی بعضی از این داروهای گیاهی را علم ثابت کرده است و بعضی را هنوز نه؛ آویشن از آن گیاهانی است که این روزها دانشمندان درباره اثربخشی آن به یافته های جدیدی رسیده اند.

آویشن که درختچه ای کوتاه و پرشاخه است و برگ های نازک و مقابل هم دارد، در طب سنتی ایران و اروپا مصرف دارویی بسیاری داشته و تا به حال از آن در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می شد اما در سال گذشته تحقیقات بسیاری روی این گیاه انجام شد که نشان آویشن می تواند در درمان آکنه تاثیر زیادی داشته باشد یعنی می تواند مشکل بیشتر جوانان و نوجوانان را حل کند تا دیگر به واسطه جوش ها و آکنه های نازیبا اذیت نشوند.

براساس جدیدترین پروژه تحقیقاتی که در دانشگاه متروپولیتن لیدز انگلستان انجام شده و در کنفرانس بهار ۲۰۱۲ انجمن میکروبیولوژی اروپا در دوبلین مطرح شد نقش آویشن در درمان ضایعات التهابی آکنه مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر مارگاریتا گومز که هدایت این پروژه تحقیقاتی را برعهده دارد، توضیح داد: در این مطالعه آویشن و گل همیشه بهار را در الکل قرار داده تا به شکل تنتور آماده شود سپس تنتور تهیه شده را به مدت ۵ دقیقه روی ضایعات آکنه یعنی هم ضایعات التهابی ،هم جوش های سرسفید و همچنین جوش های سرسیاه قرار داده است.

این مطالعه با رعایت اصول علمی با روش های استاندارد درمان آکنه مانند بنزوئیل پروکساید مقایسه و مشخص شد که میزان پاسخ به درمان در این گروه نسبت به درمان های استاندارد بهتر بوده و از طرفی با توجه به کمتر بودن عوارض جانبی درمان با آن مانند سوزش و حساسیت موضعی تحمل درمان برای این بیماران نیز بهتر بوده است.

معجزه آویشن

آکنه ها اکثرا به وسیله یک باکتری با نام پروپیونی باکتریم به وجود می آید. این باکتری منفذهای پوست را عفونی می کند و در نتیجه تبدیل به جوش می شود.در حال حاضر برای درمان آکنه از آنتی بیوتیک، کرم های موضعی و بنزوئیل پراکسید شیمیایی استفاده می شود و همان طور که می دانید، اینگونه داروها با عوارض جانبی زیادی همراه است، برای مثال باعث بروز سوزش و التهاب روی پوست می شود، همچنین ممکن است سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند، حتی این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان باکتری نسبت به آنتی بیوتیک مذکور مقاوم شود.

اما محلول حاوی آویشن این دارو نسبت به کرم ها و محلول های شیمیایی بهتر می تواند باکتری های آکنه را از بین ببرد.

دستور تهیه محلول جادویی ضد جوش آویشن

آویشن ارگانیک خشک: برای کشتن باکتری های ایجادکننده آکنه
سرکه سیب: آنتی باکتریال و پاک کننده پوست
آب آلوورا: مرطوب کننده، آبرسان و تنظیم کننده ph پوست

برگ های آویشن را با چاقو خرد کنید و بعد آنها را درون یک شیشه دردار بریزید؛ باید شیشه تا نیمه با برگ های آویشن پر شود. سپس باید سرکه سیب روی آویشن ها بریزید تا حدود ۲ سانتی متر آویشن ها از ته شیشه فاصله بگیرند. چند بار با قاشق آویشن ها را فشار دهید تا کاملا در سرکه فرو بروند. در نهایت در شیشه را ببندید و آن را در مکانی تاریک و خنک حدود ۲ هفته قرار دهید؛ یادتان باشد که هر ۲ روز یک بار سراغ شیشه بروید و حسابی آن را تکان دهید. بعد از ۲هفته با یک صافی آویشن ها را از مایع جدا و بعد مقداری از آن را به نسبت ۲ به یک با آب آلوورا مخلوط کنید و خوب هم بزنید. حالا تونر شما آماده است؛ ابتدا مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست صورت امتحان کنید، چند ساعت صبر کنید تا ببینید حساسیت دارید یا نه؛ اگر حساسیت نداشته باشید می توانید آن را روزانه با یک پنبه به تمام قسمت های پوست بمالید.

آویشن برای پوست های حساس

۲۰ گرم برگ آویشن را در ظرفی شیشه ای ریخته و ۳۰ میلی لیتر روغن زیتون را به آن اضافه کنید. بگذارید سه روز بماند. سپس آن را از صافی ریز عبور داده و باقی مانده برگ ها را خوب فشار دهید تا عصاره آنها خارج شود. این محلول را با ۲۰ میلی لیتر روغن آووکادو مخلوط کرده و سپس ۱۰۰ گرماوسرین اوسرین را اضافه و خوب مخلوط کنید. آویشن آرام بخش است و عطر ملایم و مطبوع آن به پوست حساس آرامش می دهد. روغن های دیگر موجود در آویشن مثل تیمول باعث تغذیه و حفاظت پوست می شود.

ماسک برای پوست های حساس با آویشن

می توان ۲۰ گرم آویشن را با مقداری روغن زیتون مخلوط کرد و از آن بعنوان یک ماسک برای پوست های حساس استفاده نمود

آویشن برای حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک

جهت حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک لازم است که از اسپری آبرسان استفاده شود. اسپری آبرسان نه تنها برای حفظ رطوبت بلکه برای فیکس کردن آرایش، جذب بهتر کرم های ضد آفتاب، آبرسان و دور چشم، پاک کردن آرایش نیز استفاده میشود. استفاده از اسپری آبرسان قبل از کرم های مختلف مانند کرم های مرطوب کننده و شب باعث جذب بهتر کرم شده و موجب می شود شما مقدار کمتری کرم استفاده کنید.

در بازار انواع مختلفی از اسپری آبرسان با قیمت های متفاوتی موجود است، اما ما به شما یک آبرسان خانگی با کمترین هزینه معرفی میکنیم. اسپری آبرسان آویشن.

مقداری پودر آویشن را در آب جوش حل کنید و به مدت 15 الی 30 دقیقه دم کنید. پس از خنک شدن این محلول را داخل یک اسپری ریخته و استفاده کنید. مدت زمان نگهداری این اسپری 1 هفته می باشد.

شما با این اسپری پوست خود را مقدار کمی نمدار کنید و سپس کرم های مورد نظر خود را استفاده کنید. بعد مدتی استفاده از این اسپری متوجه خواهید شد که علاوه بر شادابی و نشاط پوست، لکه ها و جای جوش های روی پوست کم رنگ شده و به تدریج از بین میرود.

​​​​

خواص بخور آویشن برای پوست صورت

– تمیزکردن عمیق پوست صورت

– از بین برنده دانه‌های سر سیاه از پوست صورت

– کاهش سموم پوست صورت

– افزایش گردش خون پوست صورت

محمد زکریای رازی معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا است

آویشن به عنوان گیاهی ضدعفونی کننده شناخته شده است. محلول شستشوی دهان که حاوی آویشن باشد در درمان عفونت لثه موثر است و به همین دلیل برای تهیه برخی از دهانشویه ها، خمیر دندان ها نیز به کار می رود.

 

دمنوش آویشن برای پوست صورت

آویشن در درمان بیماری مجاری تنفس فوقانی از قبیل برونشیت و آسم تاثیرات مفیدی دارد و برای معالجه سرفه و گلودرد استفاده می شود.

جوشانده آویشن برای درمان اسهال و پیچش روده بسیار توصیه می شود.

چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می کنند،

افرادی که دچار گرفتگی و دردهای عضلانی و مفصلی به خصوص روماتیسم هستند حمام آویشن برایشان بسیار مفید است.

آویشن یکی از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

آویشن ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ بوده و برای تقویت بینایی و معده هم مفید است.

در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و سوع هاضمه ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی های عضلانی استفاده می شود.

آویشن دارای اثرات ضدقارچی و ضد باکتری قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس این گیاه است
برای درمان و کاهش ریزش مو کافیست موی سر را با محلول رقیق اسانس آویشن شستشو دهید تا سبب افزایش جریان خون در پوست سر و قوی شود و از ریزش مو جلوگیری کند.

در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز آلبومین در ادرار می شود. همچنین مصرف آن برای زنان حامله و باردار توصیه نمی شود.

در التهاب حنجره و لوزه ها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت 20 دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست و شوی دهان استفاده شود.

خواص خوردن آویشن کوهی و دم کردن

طرز تهیه و خوردن آویش:

یک لیوان آب در حال جوش را با یک قاشق غذاخوری آویشن شیرازی مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه بخور دهید. سپس به کمک یک پنبه مقداری از محلول را بر روی پوست صورت خود بکشید و بعد از ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

READ  خاکشیر / خواص و مضرات / طبع خاکشیر + طریقه مصرف

جوش های قرمز و دردناک

علت این جوشها می تواند؛ به دلیل خوراک نامناسب، اضطراب و فشارهای عصبی، کمبود ویتامینها و وجود باکتری و عفونت باشد.

آویشن در درمان جوش های قرمز و دردناک موثر است:

آویشن به دلیل خواص ضد باکتریایی و تصفیه کنندگی که دارد می تواند برای از بین بردن عفونت های داخل بدن که موجب جوش های پوست صورت می شوند موثرباشد.

دمنوش آویشن:

کافی است که یک قاشق چایخوری از گل آویشن به شکل پودر یا به فرم درسته در قوری کوچکی از آبجوش به اندازه ی یک لیوان ریخته و بگذارید دم بکشد.

یک دمنوش عالی برای درمان بسیاری از بیماری ها:

اگر 10 گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

مصرف آویشن برای این افراد ممنوع است

در بعضی منابع اشاره شده است که مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابراین توصیه شده است که خانمهای حامله بهتر است از مصرف این گیاه خودداری کنند.

مطالعات نشان می دهد که آویشن می تواند روند انعقاد خون را با تاخیر مواجه کند. بنابراین کسانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دو هفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

آویشن شیرازی

نام های دیگر آویشن: صعتر الحمار – آویشن – حاشا – کلکیک اوتی – آفشن – اوشن طبسی (اوشن کوهی) – اوشن صعتر رسمی – سرپوله – اسپولوم – ماشو – تیموس – تومش – بودنه کوهی – صعتروس واریفاس – آویشم – مشک طرامشیع – اوشمک

خواص آویشن شیرازی

طبع آویشن شیرازی گرم و خشک است . دارای ویتامین های A و B و E است. دارای هورمون گیاهی – دارای اثر آنتی بیوتیک و ضد قارچ – مقوی – ضد عفونی کننده – نرم کننده – مفید برای : اعصاب و خستگی – سرماخوردگی – حافظه – آسم – اخلاط خونی – ناراحتی های ریوی مانند برونشیت (5 تا 6 قطره اسانس آن را روی قند بچکانید و با چای میل کنید) – سرفه شدید صبحگاهی – زگیل – سیاتیک – درد انتهای دنده – ناتوانی و ضعف جسمانی – پیچیدگی عضلات – تصفیه خون – مو (شستن با پخته آن) – کبد – میگرن (دم کرده) – پوست چرب (بخور) – شبکوری – ترشحات سفید خانم ها – قاعدگی (دم کرده) – قطع ناگهانی قاعدگی (دم کرده) – جوش صورت (عرق) – مسمومیت – واریس – گلودرد چرکی (غرغره) – دل درد – معده (دم کرده) – دافع سودا – انگل (دم کرده 20 تا 50 گرم) – بی خوابی – پیشگیری از سرماخوردگی در زمستان (دم کرده با سوسنبر عصرها) – مننژیت – اختلالات مغزی – پادرد – ورم روده – صرع (دم کرده) – کلسترول – زیبایی (دم کرده با اکلیل کوهی) – سرطان – برفک دهان

دیگر خواص آویشن شیرازی

۱- این خوراکی دارای طبع گرم و خشک بوده و دارای ویتامین های آ- ب – ای و هورمون گیاهی می باشد.

۲- استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر می باشد.

۳- مصرف دمکرده آویشن شیرازی در درمان صرع، قطع عادت ماهانه میگرن، تب و دفع انگل اثر خوبی دارد.

۴- آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، مدر، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت و نیروی جنسی ر افزایش می دهد.

۵- این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکر ده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام، سوءهاضمه، آرتروز، واریس و برفک دهان می باشند مفید است.

۶-عرق آویشن شیرازی برای درمان جوشهای جلدی اثر مثبت دارد.

۷- توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۸- دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا” بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند.

۹- از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد.

۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد.

۱۱- از این خوراکی در تهیه غرغره ها (برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

*** توجه:

الف: برای مصرف درمانی از این نوع خوراکی معمولا سرشاخه های آویشن را در اوایل دوره گل دهی (اردیبهشت و خرداد) جمع آوری کرده سپس آن ها را خشک نموده و از آن استفاده می کنند. علاوه بر مصارف درمانی در تهیه ادویه ها ، سس ها ، کنسرو ماهی و غذاهای گوشتی استفاده می نمایند.

ب: در تاریخچه آویشن آمده که از عطر آویشن در مراسم مذهبی استفاده می شده است و موسی پیامبر دین یهود نیز به این عطر خیلی علاقه داشت و همیشه آن را باخود به همراه می برد، همچنین پزشکان یونانی نیز از آویشن در درمان بیماریهای عفونی (عفونت کبد) مننژیت و اختلالهای مغزی به کار می بردند.

مضرات آویشن شیرازی

آلبومینوری – نیروی جنسی – زنان حامله

۱-زنان حامله مجاز به مصرف این خوراکی نمی باشند.، زیرا موجب خروج جنین می شود و در برخی افراد موجب ضعف نیروی جنسی و کم اشتهائی می گردد.

۲- اشخاص مبتلا به آلبومینوری مجاز به استفاده درمانی از این نوع خوراکی نیستند.

آویشن برای سرماخوردگی

آشنایی با خواص آویشن برای سرماخوردگی + درمان سرماخوردگی

استفاده از گیاه دارویی آویشن برای سرماخوردگی‌ های فصل زمستان بسیار مفید است.

فصل زمستان که شروع می‌شود همه مردم از اینکه سرما بخورند نگران می‌شوند و بیش از پیش نکاتی را برای پیشگیری از سرماخوردگی رعایت می‌کنند. ولی بسیاری از اوقات حتی با رعایت کامل نکات پیشگیری از سرماخوردگی، افراد دچار سرماخوردگی می‌شوند و به دنبال راه‌هایی برای درمان سرماخوردگی‌شان هستند و به مصرف داروهای مختلفی روی می‌آورند، همچنین گاهی پیش می‌آید که بعضی افراد در فصول دیگر هم دچار سرماخوردگی می‌شوند. استفاده از جوشانده آویشن، دمنوش آویشن و عرق آویشن در طول فصول سرد سال باعث پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی خواهد شد و در صورت سرما خوردن نیز مصرف گیاه آویشن به کاهش علائم سرماخوردگی کمک شایانی می‌کند.
آویشن گیاهی كوهستانی و معطر از تیره نعناییان است كه تنوع زیادی دارد. این گیاه دارای طبیعتی گرم و خشک است، خواص آویشن گسترده بوده برخی از فواید دارویی آن شامل درمان سرفه‌ های سخت، درمان سرماخوردگی و کاهش علائم آن، تقویت معده و کمک به هضم غذا، کاهش درد سیاتیک و دردهای مفصلی، ضد عفونی کننده، التیام درد ناشی از کوفتگی عضلات و ایجاد نشاط است.

خواص درمانی آویشن برای سرماخوردگی

خواص آویشن برای درمان و کاهش علائم سرماخوردگی عبارتند از:

استفاده از دمنوش آویشن باعث رفع سرفه می‌گردد.
عرق آویشن خلط آور بوده و در رفع علائم سرماخوردگی‌ های همراه با خلط سینه مفید می‌باشد.
استفاده از آویشن ضد سینوزیت و آنفولانزا است.
آویشن ضد التهاب دهان و گلو بوده، مصرف آن باعث کاهش سرفه‌ های شدید و تحریکی می‌شود.
آویشن تا حد زیادی عفونت و چرک بدن و گلو را از بین می‌برد.

نحوه تاثیر آویشن برای سرماخوردگی و نسخه درمان

آویشن جزو گیاهان ضد التهابی بوده، بر روی باکتری‌ های دستگاه تنفسی موثر است. برای پیشگیری از عفونت‌ های مکرر که بیشتر ناشی از خشکی دستگاه تنفسی است می توان از بخور آن به معنای جوشاندن یک گیاه و استنشاق بخار حاصل از آن است استفاده کرد.

بخور آویشن

10گرم گیاه خشک آویشن را در نیم لیتر آب بجوشانید و بخور حاصل از آن را استنشاق کنید. همچنین استفاده از 10تا 15 قطره اسانس گیاه آویشن در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه مفید است.

جوشانده آویشن و گل ختمی

هنگامی که دچارسرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوید، می‌توانید یک قاشق غذاخوری گل ختمی و یک قاشق غذاخوری آویشن را در دو لیوان آب بجوشانید تا حجم آن به یک لیوان برسد. این جوشانده را صاف کرده با دو قاشق عسل شیرین و میل کنید.

READ  آقطی یا پلم / آقطی چیست و خواص آقطی کدامند ؟

برای کاهش سرفه

10 تا 20 گرم گیاه خشک را با یک لیتر آب جوش دم کنید و از آن روزی سه فنجان صبح، ظهر و شب بنوشید و درصورت تلخ بودن می‌توان با آب رقیق شده یا عسل مصرف کرد.

موارد احتیاط مصرف آویشن برای سرماخوردگی

استفاده از آویشن در بارداری با خطر سقط جنین همراه بوده و زنان باردار و کودکان زیر ۵ سال و افرادی که دارای اختلالات غده تیروئید هستند، نبایستی از آویشن برای سرماخوردگی خود استفاده کنند، این افراد می‌توانند از عسل آویشن برای درمان سرماخوردگی استفاده کنند.

به دلیل طبیعت گرم آویشن، استفاده از آن جهت درمان‌های خانگی در افراد گرم مزاج بایستی با احتیاط صورت گیرد.

سایر توصیه‌ها برای درمان سرماخوردگی با آویشن

در زمان استفاده از آویشن برای سرماخوردگی روزی ۲ تا ۳ عدد انجیر خشک میل شود. استفاده از شلغم و ترب به همراه آویشن درمان و بهبود علائم سرماخوردگی را افزایش می‌دهد. استفاده از بخور آویشن و خوردن همزمان آن تاثیر بسزایی در بهبود سرماخوردگی خواهد داشت.

 

انواع آویشن

مقایسه انواع آویشن

جنس آویشن Thymus

گیاهانی پایا ولی كوتاه و گاها چمنی با گل‌هایی كوچك و پرچم‌هایی بیرون زده از گل هستند. این جنس واجد بیش از 300 گونه است و در نقاط مختلف ایران 14 گونه دارد كه برخی از آن‌ها انحصاری ایرانند و برخی نیز مانند T. vulgaris و T.serpyllum وارداتی بوده و کشت می گردند. تركیبات اصلی آویشن‌ها شامل تیمول، كارواكرول، بورنئول و پارا-سیمن هستند. اندام‌های هوایی علاوه بر اسانس واجد تركیباتی چون رزمارینیك اسید می‌باشند. تیمول به عنوان یكی از تركیب‌های اصلی اسانس آویشن دارای خاصیت دفع كننده حشرات و ضد باكتری می‌باشد و در ضمن یك ضد عفونی‌كننده قوی است. از تیمول در تهیه اسانس‌های مصنوعی و همچنین در تهیه منتول سنتزی استفاده می‌شود. به علاوه از این ماده در اسپری‌های خوشبو كننده و به عنوان دافع حشرات به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. از كارواكرول در خوشبو كردن صابون‌ها و تهیه روغن‌های اسانسی مصنوعی نیز استفاده می‌شود.

تیمول و کارواکرول یکی از مهمترین متابولیت‌های ثانوی فنلی اسانس آویشن محسوب می شوند و نقش مهمی را در دفع پاتوژن‌ها، علفخواران و انگل‌ها داشته و به عنوان ضد عفونی کننده‌ای قوی، خلط آور، ضد التهاب، در رفع نارسایی‌های سینه و برونشیت، ضد نفخ، محرک، مسکن و ضد عفونی کننده موضعی استفاده می‌شود.

آویشن باغی vulgaris Thymus

آویشن باغی گیاهی چند ساله با بوته‌های متراکم و پر شاخه است. ارتفاع بوته معمولاً بین 20 تا 50 سانتی‌متر، ریشه مستقیم و کم و بیش چوبی با انشعابات فراوان، ساقه مستقیم و چهارگوش، پائین ساقه چوبی در حالی که قسمت های فوقانی آن سبز رنگ بوده و انشعابات فراوانی دارد.برگ‌ها کوچک، متقابل و کم و بیش نیزه‌ای شکل و بدون دمبرگ هستند. میوه چهار فندقه به رنگ قهوه‌ای تیره به طول 2-1 میلی‌متر است. این گیاه بومی مناطق مدیترانه‌ای است ولی در ایران نمی‌روید. این گونه در اكثر فارماكوپه‌های جهان به عنوان گیاه دارویی معرفی شده است .

اندام دارویی: برگ‌ها و سرشاخه‌های گلدار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ترکیبات موثره: اسانس آویشن از گیاه تازه و به روش تقطیر با آب استخراج می شود. این اسانس که به اسانس تیم معروف است دارای تیمول و کارواکرول، پارا-سیمن، لینالول و پینن است. در بررسی كه بر روی تركیبات اسانس این گونه توسط Kazemi و همكاران در 2012 انجام شده تركیبات اصلی كامفور، تیمول و كامفن، آلفا-پینن و 8و1-سینئول گزارش شده اند.

خواص درمانی و کاربرد: آویشن دارای اثرات ضد قارچی و ضد باکتریایی قوی است و این خاصیت به دلیل وجود تیمول و کارواکرول در اسانس آن است. مشخص شده است که اسانس دارای اثرات ضد اسپاسم، ضد سرفه و خلط آور است. پماد حاصل از اسانس آویشن برای درمان برخی بیماری‌های پوستی کاربرد دارد. به‌دلیل وجود تیمول دارای اثر ضد عفونی كننده روده، ضد مسمومیت و ضد كرم است. تیمول و كارواكرول می‌توانند در ساخت محلول‌های ضد عفونی كننده مورد استفاده قرار گیرند.

سرپوله Thymus serpyllum

سرپوله گیاهی است پایا كه غالباً به صورت انبوه سطح محل رویش را فرا می‌گیرد. برگ‌های گیاه متقابل بیضوی و به طول یك سانتی‌متر با نوك تیز می‌باشد. گل‌های كوچك و گلی یا سفید رنگ گیاه بر روی گل آذین متراكم انتهایی قرار دارند. این گیاه نیز بومی ایران نمی‌باشد و در قسمت‌های مختلف اروپا، آفریقا، قفقاز و سیبری رویش دارد .

اندام دارویی: كلیه اعضا هوایی مخصوصاً سرشاخه گلدار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تركیبات موثره: گیاه دارای تانن، اسانس و مقدار زیادی منگنز می‌باشد. اسانس این گونه كه به اسانس سرپوله معروف است، دارای بویی مطبوع و شبیه بوی ملیس است. این اسانس‌ حاوی تركیبات پارا-سیمن، پنین، تیمول و كارواكرول می‌باشد. نمونه جمع‌آوری شده از باغ ملی گیاه‌شناسی دارای تیمول (7/18% و 7/18%) ، گاما – ترپینن (9/21% و 7/22%)، پارا-سیمن (1/21% و 7/20%)، بتا – كاریوفیلن (1/7% و 1/0%) و بورنئول (9/3% و 1/3%) بوده است (سفید كن و عسگری، 1381).

خواص درمانی: این گونه نیز مانند گونه T.vulgaris دارای خواص بادشكن، مقوی معده، خلط‌ آور، ضد تشنج، كاهنده حملات آسم و بر طرف كننده ناراحتی‌های دستگاه گوارش است. از سرپوله در استعمال خارج به صورت لوسیون برای رفع دردهای عصبی و سیاتیك استفاده می‌شود و اسانس سرپوله در استعمال خارجی به صورت مالدین روی عضو اثرات مفید در رفع ناراحتی‌های رماتیسم، نقرس و سیاتیك ظاهر می‌كند.

آویشن كوهی Thymus kotschyanus

آویشن كوهی، گیاهی است بوته‌ای پایا در بن چوبی، پرشاخه و منشعب، اغلب چمنی، ساقه آن بسیار منشعب، با انشعاب‌هایی به طول 12-6 سانتی‌متر، با كرك‌هایی در طول و شكل متفاوت از هم، برگ كم و بیش تخم‌مرغی، در رأس مدور، پوشیده از كرك‌هایی به اشكال متفاوت یا فاقد كرك، با تعداد غده‌های بدون پایه متمایل به سرخ، با رگبرگ‌های مشخص، رگه‌های جانبی سه زوج، خمیده و كمانی، در حاشیه در هم و در رأس به هم آمده، گل‌ها صورتی، صورتی متمایل به سفید، گاهی سفید، مجتمع در سنبله‌های كروی متراكم. براكته‌ها سبز علفی، به طول 5/1- 1 میلی‌متر، كاسه به طول 5-4 میلی‌متر، با لوله‌ای استوانه‌‌ای یا كم و بیش استكانی، با لبه‌های همسان بالائی به طول 2/1-8/0 میلی‌متر، سیخك‌مانند، مژكدار، فاقد كرك، به طول 7-6 میلی‌متر است

اندام دارویی: سرشاخه های گلدار مورد استفاده هستند.

تركیبات موثره: اسانس سرشاخه گلدار نمونه جمع آوری شده از منطقه سیرچال واجد 8/1 درصد اسانس شامل ترکیبات عمده کارواکرول(66/45 درصد)، تیمول(76/12 درصد)، گاما-ترپینن(25/8 درصد)، پارا-سیمن(74/6 درصد) و بورنئول(24/5 درصد) می‌باشد.

خواص درمانی: این گونه نیز مانند گونه T.vulgaris دارای خواص بادشكن، مقوی معده، خلط‌ آور، ضد تشنج، كاهنده حملات آسم و بر طرف كننده ناراحتی‌های دستگاه گوارش است. از سرپوله در استعمال خارج به صورت لوسیون برای رفع دردهای عصبی و سیاتیك استفاده می‌شود و اسانس سرپوله در استعمال خارجی به صورت مالدین روی عضو اثرات مفید در رفع ناراحتی‌های رماتیسم، نقرس و سیاتیك ظاهر می‌كند.

خواص درمانی و كاربردها: به دلیل فراوانی تیمول در اسانس این گیاه برای تهیه خمیر دندان، محلول‌های شستشوی دهان و تولیدات ضد روماتیسمی موضعی برای رفع خارش، سوزش و حساسیت، ترك و خشك‌شدگی پوست و درمان زخم‌های دهان و همچنین در تولید اسپری‌های خوشبو كننده نیز استفاده شده است.

گزارشاتی از كاربرد اسانس این گیاه در تهیه داروهای ضد سرطان و ضد ایدز آمده است و همچنین اسانس آن یك آنتی‌اكسیدان طبیعی است ( سفید كن و رحیمی بیدگلی، 1381).

آویشن دنایی Thymus daenensis

آویشن دنایی گیاهی چند ساله در قاعده چوبی، با ساقه گل دهنده ایستاده به ارتفاع تا 30 سانتی‌متر است که در انتها به گل‌های آبی یا صورتی رنگ که در گل آذین سنبله کروی و تنک قرار دارند ختم می شوند. برگ‌ها متقابل، فاصله‌دار، باریک و سرنیزه ای با عرض 4-2 میلی متر و طول 16-5/9 میلی متر، کم کرک و به رنگ سبز تیره می باشند. این گونه بومی کشور ایران بوده و در مناطق کوهستانی استان‌های غربی و شمال غربی کشور رویش دارد. این گونه نسبت به سایر گونه‌های آویشن رطوبت پسندتر بوده و اغلب در كنار آبراهه‌های فصلی یا چمن زارهای مناطق كوهستانی می‌روید.

اندام دارویی: سرشاخه‌های گلدار مورد استفاده قرار می‌گیرند و اسانس گیاه كه مهمترین تركیب آن تیمول است.

ترکیبات موثره: شامل ساپونین، تانن و 5/0 تا 5/1 درصد اسانس شامل تیمول، کارواکرول، 1و8-سینئول، بتا-کاریوفیلن و بتا-بیسابولن هستند. اسانس نمونه جمع آوری شده از جیرفت كرمان حاوی تیمول(8/29%)، كارواكرول( 6/13%)، بورنئول (6%) و 1و8-سینئول (9/5%) بوده است ( Teimouri, 2012). تركیبات اصلی نمونه جمع آوری شده از كوه الوند همدان شامل تیمول(7/74%) و پار-سیمن(5/6%)، بوده‌است (نیك آور و همكاران، 1383).

خواص درمانی و كاربردها: از این گونه به عنوان ادویه در خوش طعم کردن دوغ، ماست، پنیر و کنسروها استفاده می شود. خواص درمانی گیاه شامل اثر خلط آور، ضدنفخ، ضدعفونی کننده، ضد باكتری و ضد قارچ و از بین برنده عفونت دستگاه ادارای می باشد. برخی مطالعات اثر گیاه را در رفع شب‌ادراری کودکان گزارش نموده‌اند (حاجی آخوندی و همکاران، 1381).

برچسب ها