بزرگ شدن تخمدان / بزرگ شدن تخمدان در بارداری / درمان بزرگ شدن تخمدان / علت بزرگ شدن تخمدان

زنان 27 جولای 2018

بزرگ شدن تخمدان / بزرگ شدن تخمدان در بارداری / درمان بزرگ شدن تخمدان / علت بزرگ شدن تخمدان

تخمدان ها به صورت دو عضو کوچک تخم مرغی شکل هستند که در سیستم تولید مثل زنان وجود دارند. وظیفه تخمدان ها تولید تخمک و هورمون های استروژن و پروژسترون می باشد. برای تخمک گذاری، بارداری و تشکیل ویژگی های جنسی وجود این هورمون ها ضروری است. اگرچه اندازه تخمدان ها ممکن است در هر فرد متفاوت باشد اما بزرگ شدن آنها بنابر دلایل مختلفی رخ می دهد. برخی از این عوامل مانند تخمک گذاری بی خطر هستند اما سایر عوامل نیاز به درمان دارند. در ادامه به معرفی علائم، دلایل و درمان بزرگ شدن تخمدان ها می پردازیم. پس با فارس ایندکس همراه شوید.

علائم بزرگ شدن تخمدان

بزرگ شدن تخمدان / بزرگ شدن تخمدان در بارداری / درمان بزرگ شدن تخمدان / علت بزرگ شدن تخمدان

بزرگ شدن تخمدان ها ممکن است هیچ گونه علائمی در بر نداشته باشد اما در صورت بروز علائم به صورت زیر است:

  • تغییر در عملکرد روده
  • افزایش تعداد دفعات نیاز به دفع ادرار
  • بی نظمی در دوره های عادت ماهانه
  • درد یا فشار لگنی
  • تورم لگن یا احساس سیری
  • ناراحتی مداوم شکمی مانند نفخ و حالت تهوع
  • نازک شدن موی سر
  • رشد موهای زائد
  • خستگی بدون دلیل
  • کاهش یا افزایش وزن

برخی اوقات تخمدان ها به قدری بزرگ می شوند که خود شخص یا پزشک می تواند آن ها را احساس کند. البته این حالت در همه موارد صدق نمی کند. پزشک با مشاهده علائم مربوط به بزرگ شدن تخمدان ها و یا سایر بیماری های مربوط به تخمدان ها ممکن است برای فرد سونوگرافی تجویز کند. سونوگرافی روشی است که تصاویری را با استفاده از امواج از ناحیه شکمی فراهم می کند. از سونوگرافی در ناحیه خارجی شکم یا درون واژن استفاده می شود.

READ  عفونت باکتریایی واژن / درمان عفونت واژن / تشخیص عفونت واژن / درمان عفونت واژن در طب سنتی

علت بزرگ شدن تخمدان

عوامل بسیاری موجب بزرگ شدن تخمدان ها می شود که عبارت اند از:

  • تخمک گذاری

    به آزاد شدن تخمک برای بارداری تخمک گذاری می گویند. در طول دوره تخمک گذاری، هورمون ها سبب بزرگ شدن موقتی تخمدان ها می شوند. این فرآیند ممکن است برای افرادی که داروهای باروری مصرف می کنند، شدیدتر باشد.

  • سندرم پلی کیستیک (PCOS)

    سندرم پلی کیستیک وضعیت شایعی است که طی آن اختلالات هورمونی موجب ایجاد کیست های کوچکی در تخمدان ها می شود. این نوع سندرم به علت بی نظمی در آزادسازی تخمک ممکن است باعث ایجاد اختلال در دوره های عادت ماهانه و همچنین بروز مشکلات بارداری در فرد شود. سندرم پلی کیستیک ممکن است باعث اضافه وزن و رشد موهای زائد در بدن شود.

  • ادم تخمدان

    با تجمع مایعات در بافت تخمدان این وضعیت نادر رخ می دهد. در بسیاری از موارد تنها یکی از تخمدان ها دچار ادم می شود. ادم تخمدان ممکن است در نتیجه پیچ خوردگی تخمدان بوجود آید. در این حالت، جریان خون مسدود می شود و از خروج مایع لنفاوی جلوگیری می شود. در نتیجه مایعات تجمع پیدا می کند و باعث بزرگ شدن تخمدان خواهد شد.

  • پیچ خوردگی تخمدان

    در این شرایط، تخمدان یا بخشی از آن اطراف بافت های پوششی چرخش پیدا می کند و عارضه اورژانسی پیچ خوردگی تخمدان رخ می دهد. پیچ خوردگی تخمدان سبب قطع جریان خون به تخمدان می شود و باعث بروز حالت تهوع، درد لگنی و استفراغ در فرد می شود. در این وضعیت فرد بایستی فورا تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا وضعیت تخمدان ها و جریان گردش خون به حالت طبیعی بازگردند.

  • تومور و کیست خوش خیم

    تخمدان ها در معرض انواع بسیاری از تومورها، زائده و کیست های خوش خیم یا غیرسرطانی قرار دارند، مانند: تراتوم های کیست رسیده، فیبروتکوم و آدنوم کیستی. اغلب انواع کیست ها شایع هستند و معمولا نیازی به درمان ندارند.

  • سرطان تخمدان

    با رشد سلول های سرطانی روی تخمدان ها، سرطان تخمدان بروز پیدا می کند. احتمال ابتلا به این نوع سرطان پس از یائسگی بیشتر می شود. علائم سرطان تخمدان غیر اختصاصی هستند و شامل درد لگنی، نفخ و خستگی می باشند. در صورت ابتلا فرد به این بیماری، پزشک پیش از انجام آزمایشات مربوط به سرطان تخمدان سابقه پزشکی بیمار، علائم و تصاویر سونوگرافی را بررسی می کند. انجام عمل بیوپسی نیز به طور قطع ابتلای فرد به سرطان تخمدان را مشخص خواهد کرد.

بزرگ شدن تخمدان و بارداری

بزرگ شدن تخمدان / بزرگ شدن تخمدان در بارداری / درمان بزرگ شدن تخمدان / علت بزرگ شدن تخمدان

تخمدان ها ممکن است در دوران بارداری به دلیل لوتئوم بزرگ شوند. لوتئوم عبارت است از رشد کیست خوش خیم روی تخمدان که تنها در دوران بارداری رخ می دهد. پزشکان دلیل ابتلا برخی از زنان باردار به لوتئوم را نمی دانند اما بر این باور هستند که افزایش میزان هورمون ها در ابتلا به این عارضه نقش مهمی دارند. در بسیاری از موارد لوتئوم باعث بروز علائم خاصی نمی شود. مشاهده لوتئوم تنها از طریق انجام منظم سونو گرافی و یا حین عمل سزارین قابل تشخیص است. بروز لوتئوم در نیمه اول بارداری علائم شدیدتری را دربر دارد و حتی ممکن است فرد مبتلا جهت برداشتن کیست ها تحت عمل جراحی قرار بگیرد. علاتم لوتئوم عبارت اند از: مشکل در دفع ادرار، میزان بالای تستوسترون و التهاب لگن که مربوط به صفات مردانه مانند کلفت شدن صدا و افزایش رشد موهای بدن می باشد. لوتئوم معمولا با زایمان از بین می رود و پزشکان نیز تا حد ممکن از جراحی آن پرهیز می کنند.


بیشتر بخوانید:

هورمون تستوسترون در زنان

آزمایش تستوسترون، رنج نرمال و تفسیر آن


درمان بزرگ شدن تخمدان

بزرگ شدن تخمدان / بزرگ شدن تخمدان در بارداری / درمان بزرگ شدن تخمدان / علت بزرگ شدن تخمدان

درمان بزرگ شدن تخمدان ها به علت بروز آن بستگی دارد. برای مثال روش هایی برای تنظیم سندرم پلی کیستیک عبارت اند از:

  • کاهش وزن. کاهش وزن حتی به میزان 10 درصد سبب کاهش علائم و منظم تر کردن دوره های ماهیانه می شود.
  • مصرف قرص های جلوگیری از بارداری. این نوع قرص ها باعث بهبود چرخه قاعدگی می شوند.
  • مصرف داروهای آنتی آندروژن.
  • مصرف متفورمین. مصرف این دارو میزان انسولین و مقدار بیش از حد هورمون آندروژن را کنترل می کند.

این امکان وجود دارد که برای درمان سرطان تخمدان، تخمدان ها و یا بافت در گیر را بردارند. همچنین پزشک ممکن است شیمی درمانی را برای از بین بردن سلول های سرطانی و پرتو درمانی را پیش از عمل برای کاهش اندازه تومورها تجویز کند. بزرگ شدن تخمدان ها در طول عادت ماهانه تا زمانی که سبب بروز علائم ناراحت کننده در فرد نشود نیازی به درمان ندارد.

 

در نتیجه عوامل مختلفی در بزرگ شدن تخمدان ها نقش دارند. بیشتر این عوامل موجب بروز مشکلات بلند مدتی نمی شوند. افرادی که به درد لگنی، احساس سیری، تغییر در حرکات روده ای و نظم مثانه هستند بایستی به پزشک مراجعه کنند. روش های درمانی مختلفی وجود دارد که به کاهش علائم کمک می کنند.

READ  بارتولن / کیست بارتولن چیست / علائم و درمان (خانگی و گیاهی) کیست بارتولن