بارتولن / کیست بارتولن چیست / علائم و درمان (خانگی و گیاهی) کیست بارتولن

زنان 21 آگوست 2018

بارتولن / کیست بارتولن چیست / علائم و درمان کیست بارتولن

بارتولن (آبسه بارتولن یا کیست بارتولن / bartholin cyst) : برای دسترسی سریع به مطالب از لینکهای زیر استفاده کنید:
بارتولن چیست
علائم کیست بارتولن
عوارض کیست بارتولن
پیشگیری از کیست بارتولن
درمان کیست بارتولن


بارتولن چیست

بارتولن دو غده کوچک هستند که در نزدیکی مهبل (منفذ واژن) غدد بارتولن مایعی را ترشح می کنند تا واژن لیز شده و مقاربت آسان شود. غدد بارتولن هنگامی که خانم از لحاظ جنسی تحریک شود شروع به ترشح می کنند.

 

کیست بارتولن, علائم کیست بارتولن, آبسه بارتولن, ترکیدن کیست بارتولن, کیست بارتولن و بارداری, درمان خانگی کیست بارتولن, درمان گیاهی کیست بارتولن, آنتی بیوتیک برای کیست بارتولن, عوارض جراحی کیست بارتولن, درمان دارویی کیست بارتولن, درمان گیاهی آبسه بارتولن, درمان قطعی کیست بارتولن,

گاهی اوقات حفره های این غدد بارتولن درگیر می شوند، و باعث می شود مایع به غده افزوده شود. و نتیجه آن تورم نسبتا بدون دردی است به نام کیست بارتولن.

کیست و یا آبسه بارتولن رایج است. درمان کیست بارتولن بستگی به اندازه کیست، میزان دردناک بودن و عفونی بودن کیست دارد.

گاهی اوقات با درمان های خانگی می توان کیست را درمان کرد. اما در برخی موارد جراحی کیست بارتولن ضروری است. اگر کیست بارتولن دچار عفونت شود، آنتی بیوتیک ها می توانند برای درمان عفونت مفید واقع شوند.

کیست بارتولن, علائم کیست بارتولن, آبسه بارتولن, ترکیدن کیست بارتولن, کیست بارتولن و بارداری, درمان خانگی کیست بارتولن, درمان گیاهی کیست بارتولن, آنتی بیوتیک برای کیست بارتولن, عوارض جراحی کیست بارتولن, درمان دارویی کیست بارتولن, درمان گیاهی آبسه بارتولن, درمان قطعی کیست بارتولن,

علائم کیست بارتولن

اگر شما کیست بارتولن کوچک و غیر عفونی داشته باشید، ممکن است اصلا متوجه آن نشوید. اگر کیست رشد کند، ممکن است یک توده یا تورم در نزدیکی واژن احساس کنید. اگر چه کیست معمولا بدون درد است، ولی می تواند به نوعی آزاردهنده باشد.

عفونت کیست بارتولن ممکن است طی چند روز اتفاق بیفتد. در اینصورت ممکن است شما علائم زیر را تجربه کنید:

  • توده دردناک در نزدیکی واژن
  • احساس ناراحتی هنگام راه رفتن یا نشستن
  • درد در هنگام مقاربت جنسی
  • تب

چه وقت به ملاقات پزشک بروید

در صورتی که یک توده دردناک در نزدیکی واژن خود دارید که پس از دو یا سه روز مراقبت از خود بهبودی نداشته باشد، لازم است به سراغ پزشک بروید. مراقبت ساده می تواند نشستن در آب گرم حمام باشد. چراکه نشستن در آب گرم می تواند به تخلیه کیست بارتلون کمک کند اما اگر دردتان شدید شد به پزشک مراجعه کنید.

کیست بارتولن, علائم کیست بارتولن, آبسه بارتولن, ترکیدن کیست بارتولن, کیست بارتولن و بارداری, درمان خانگی کیست بارتولن, درمان گیاهی کیست بارتولن, آنتی بیوتیک برای کیست بارتولن, عوارض جراحی کیست بارتولن, درمان دارویی کیست بارتولن, درمان گیاهی آبسه بارتولن, درمان قطعی کیست بارتولن,

همچنین اگر دچار تومور جدیدی در نزدیکی واژن خود شده اید و سن تان بالای 40 سال است موضوع را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید. چراکه چنین توده ای می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی مانند سرطان باشد.

عوارض جانبی کیست بارتولن

یک کیست و یا آبسه بارتولن ممکن است بعد از درمان دوباره شروع شود و دوباره نیاز به درمان داشته باشد.

پیشگیری از کیست بارتولن

هیچ راهی برای جلوگیری از ایجاد کیست بارتولن وجود ندارد. با این حال، پرهیز از رابطه های پر خطر جنسی و در عوض استفاده از کاندوم و عادت های بهداشتی مناسب می تواند به جلوگیری از عفونت کیست بارتولن و تشکیل آبسه کمک کند.

کیست بارتولن, علائم کیست بارتولن, آبسه بارتولن, ترکیدن کیست بارتولن, کیست بارتولن و بارداری, درمان خانگی کیست بارتولن, درمان گیاهی کیست بارتولن, آنتی بیوتیک برای کیست بارتولن, عوارض جراحی کیست بارتولن, درمان دارویی کیست بارتولن, درمان گیاهی آبسه بارتولن, درمان قطعی کیست بارتولن,

درمان خانگی کیست بارتولن

برای درمان کیست بارتولن می توانید از راههای زیر استفاده کنید اما ما به شما هشدار می دهیم که حتی برای انجام این درمان های خانگی و طبیعی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا دچار عوارض جدی تر نشوید.

ویتامین C:

این ماده‌ی مغذی برای سیستم ایمنی بدن شما اهمیت بسیار زیادی دارد. این ویتامین به عنوان یک درمان طبیعی برای کیست بارتولن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ویتامین C همچنین به محافظت از بدن در برابر هر گونه آسیبی که می‌تواند توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد شود، کمک می‌کند. این ویتامین فقط برای بیماری‌های التهابی استفاده نمی‌شود، بلکه برای درمان کیست‌ها، بخصوص کیست بارتولن نیز کاربرد دارد. شما باید به میزان فراوانی ویتامین C مصرف کنید.

READ  آمنوره / درمان آمنوره / درمان گیاهی آمنوره ثانویه / آمنوره اولیه چیست؟ / آمنوره ثانویه چیست؟ / عوارض آمنوره ثانویه / آمنوره چیست / آمنوره ثانویه و بارداری / بیماری آمنوره

میوه‌های خامی را بخورید که منبع غنی این ویتامین هستند. این امر باعث بهبود سلامت شما خواهد شد و همچنین تورم و درد ناشی از کیست بارتولن را کاهش می‌دهد. به این ترتیب شما در مقایسه با دوره‌ی اولی که تجربه‌ی علائم را شروع کردید، احساس بسیار بهتری خواهید داشت.

ویتامین D:

ویتامین D نه فقط برای درمان درمان کیست بارتولن، بلکه برای بسیاری از انواع بیماری­ها، یکی از پرمصرف‌ترین ویتامین‌ها محسوب می‌شود. این ویتامین سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و چنین تاثیری برای سلامت شما اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به این ترتیب می‌توانید در برابر رادیکال‌های آزاد در بدن و انواع باکتری‌ هایی که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های جدی شوند مبارزه کنید. هنگامی‌که شما از این روش درمانی برای درمان کیست بارتولن استفاده می‌کنید، عفونتی را که سبب بروز این بیماری می‌شود، از بین می‌برید.

بسیاری از کارشناسان پزشکی توصیه می‌کنند که ۱۰ هزار واحد بین‌المللی از ویتامین D۳ و نقره‌ی کلوئیدی مصرف کنید – ۱۵ قطره از آن را دو بار در روز زیر زبان‌تان بریزید. در اغلب موارد این روش درمانی به ناپدید شدن کیست کمک کرده‌است و از عود مجدد آن جلوگیری کرده‌است. این ویتامین سبب شده که بسیاری از زنانی که این مشکل را داشتند، درمان شوند و دیگر کیست نداشته باشند. شما همچنین باید به میزان فراوانی میوه‌های خام را که دارای ویتامین D هستند، مصرف کنید.

پروبیوتیک‌ها:

این مواد مغذی در کشتن باکتری‌هایی که می‌توانند باعث بروز کیست بارتولن شوند، بسیار موثر هستند. پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کنند و به آن برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث بروز بیماری‌های جدی در بدن شما شوند، قدرت می‌دهند. این مواد مغذی همچنین عفونت‌هایی را که در اثر کیست بارتولن پدیدار می‌شوند، از بین می‌برند. بنابراین، مصرف پروبیوتیک‌ها یکی از بهترین درمان‌های کیست بارتولن است.

روغن درخت چای:

روغن درخت چای یکی از درمان‌های موثر بارتولن است که به بسیاری از زنان مبتلا به کیست بارتولن کمک کرده‌است. شما باید روغن درخت چای (به صورت رقیق شده) را در لب‌های واژن مالش دهید. خیلی زود متوجه نتایج استفاده از این روغن خواهید شد. همچنین می‌توانید این درمان را به صورت خوراکی امتحان کنید. اگر دچار ناراحتی معده هستید، بهتر است از ترکیب روغن درخت چای با روغن زیتون، سیر تازه، عسل مانوکا استفاده کنید. این ترکیب سیستم ایمنی شما را تقویت خواهد کرد. و شما انرژی بیش‌تری در مقایسه با قبل خواهید داشت. همچنین هنگامی ‌که به کیست بارتولن مبتلا هستید، باید از انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث بدتر شدن عفونت شود.

در بعضی موارد، مالش دادن این روغن دو بار در روز روی کیست سبب می‌شود که کیست از بین برود. در این موارد بیماران نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک ندارند. در واقع آنها از طریق یک روش درمانی طبیعی از شر کیست خلاص می‌شوند. در برخی موارد، بیماران از ترکیب روغن درخت چای و نقره‌ی کلوئیدی استفاده کرده‌اند به این ترتیب که آن را ۳ تا ۴ بار در روز روی کیست بارتولن مالش می‌دادند. این درمان کیست بارتولن نیز به افرادی که از این بیماری رنج می‌برند کمک کرده‌است.

همچنین برخی از بیماران مبتلا به کیست بارتولن تصمیم به نوشیدن ترکیب جوش شیرین و آب که یک نوشیدنی قلیایی‌کننده‌ است، گرفتند زیرا وقتی که فرد به این بیماری دچار است، بدن او می‌تواند دچار عدم تعادل مواد معدنی حیاتی نیز باشد. آنها زمانی که نوشیدنی جوش شیرین و آب را با روغن درخت چای مخلوط کردند، التیام یافتند. اما همانگونه که قبلا گفتیم، قبل از مشاوره با پزشک‌تان از برخی داروهای طبیعی استفاده نکنید.

READ  عفونت باکتریایی واژن / درمان عفونت واژن / تشخیص عفونت واژن / درمان عفونت واژن در طب سنتی

شاید شما فقط از یک بیماری رنج نمی‌برید یا شاید بدن‌تان دچار عفونت‌هایی شده‌است که ممکن است بسیار خطرناک باشند، در صورتی که از آنها اطلاعی نداشته باشید. همچنین شما می‌توانید روغن درخت چای را به آب داخل وان اضافه کنید. اگر تصمیم به حمام کردن با استفاده از روغن درخت چای دارید، باید ساراپپتاز را به صورت خوراکی مصرف کنید. بیماران بعد از چند روز استفاده از این روش درمانی، نتایج بسیار خوبی را تجربه کرده‌اند و همچنین از درد ناشی از این کیست خلاص شده‌اند.

این درمان را می‌توان بدون ترکیب کردن آن با انواع دیگر درمان‌های طبیعی نیز استفاده کرد. روغن درخت چای خالص (به صورت رقیق شده) را روی کیست مالش دهید و از شر درد ناشی از کیست خلاص شوید. در بسیاری از موارد افرادی که به کیست بارتولن مبتلا بودند و خوردن ماست، پرهیز از شکر و مالش دادن روغن درخت چای را بر روی کیست امتحان کردند، شاهد بهبودی قابل توجهی در سلامت خود بودند. آنها همچنین تسکین درد ناشی از این بیماری را پس از انجام این موارد تجربه کردند. ترکیبی از روغن درخت چای و کالامین نیز برای درمان کیست بارتولن بسیار موثر است.

زردچوبه:

یکی از درمان‌های طبیعی برای درمان کیست بارتولن، زردچوبه است. این روش درمانی غالبا، شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب انجام می‌شود. توصیه می‌شود از پزشک‌تان سوال کنید که آیا این درمان طبیعی با استفاده از زردچوبه برای شما مناسب است یا خیر. این ماده‌ی طبیعی به افراد برای از بین بردن آکنه کمک می‌کند و همچنین برای افرادی که دارای تومور هستند استفاده می‌شود زیرا زردچوبه یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است و به کوچک شدن تومور کمک می‌کند.

شما می‌توانید مخلوطی از زردچوبه و روغن نارگیل آماده کنید. این ترکیب به بسیاری از بیماران کمک کرده تا علائم ناشی از کیست بارتولن را کاهش دهند و حتی سبب شده که کیست به طور کامل از بین برود. روغن نارگیل در ترکیب با زردچوبه یک درمان بسیار عالی برای رفع کیست بارتولن است، زیرا روغن نارگیل به بدن کمک می‌کند که زردچوبه را جذب کند.

روغن کرچک:

روغن کرچک یکی از بحث‌انگیزترین داروهای طبیعی برای درمان کیست بارتولن است زیرا در بعضی موارد سبب درمان کیست شده و در موارد دیگر هیچ تاثیری نداشته‌است. مطالعات بسیاری در این زمینه انجام می‌شوند و نتایج آنها بسیار متفاوت است. در هر صورت برخی از بیماران که از روغن کرچک برای از بین بردن کیست بارتولن استفاده می‌کردند، شاهد بهبودی در اختلال موجود بودند و دوباره هرگز این مشکل را تجربه نکرده‌اند.

سرکه سیب:

این ماده یکی از بهترین داروهای طبیعی برای رفع انواع زیادی از بیماری‌ها است. قبل از آن‌که استفاده از این دارو را شروع کنید، باید مطمئن باشید که به سرکه سیب حساسیت ندارید. اگر به سرکه سیب حساسیت نداستید، می‌توانید دو قاشق غذاخوری از آن را همراه با مقدار کمی آب مصرف کنید. این روش درمانی باعث می‌شود که شما از درد ناشی از این بیماری رها شوید زیرا این روش نیز یکی از بهترین درمان‌ها برای رفع کیست بارتولن است.

READ  کیست پیچیده تخمدان / درمان کیست پیچیده تخمدان / تشخیص کیست تخمدان

سیلیکا:

موارد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند بیماران موفق شده‌اند با استفاده از مکمل سیلیکا درمان ‌شوند. این مکمل‌ها ۵ گرم ویتامین B۶، گیاه دارویی دم اسب، منگنز و روی دارند. در بیش‌تر موارد توصیه می‌شود که یک یا دو کپسول در روز استفاده شود. برای انجام این درمان طبیعی با پزشک‌تان صحبت کنید. او به شما دوز مناسب و درمان طبیعی واقعی را خواهد گفت که موجب بروز هیچ اثر جانبی در شما نمی‌شود. در بیش‌تر موارد، افرادی که تصمیم به استفاده از این نوع درمان طبیعی در مراحل اولیه‌ی این بیماری داشتند، درد شدید را تجربه می‌کردند. به هر حال این هم یکی دیگر از درمان‌های خوب کیست بارتولن است.

استحمام نشیمنگاه:

اگر شما از کیست بارتولن رنج می‌برید، آب گرم نیز می‌تواند درمان موثری برای رفع این کیست باشد. هنگامی‌که با آب گرم حمام می‌کنید، کیست دچار پارگی می‌شود و خود به خود تخلیه می‌شود. شما باید در یک وان که به عمق چند سانت آب گرم دارد، بنشینید. این روش را سه تا چهار بار در روز انجام دهید تا به نتیجه برسید. اما آن‌چه که برای این درمان طبیعی اهمیت دارد این است که اگر آبسه یا عفونت داشته باشید، ممکن است با این روش درمانی مشکل‌تان بدتر شود. بنابراین، پس از دانستن وضعیت اختلالی که دچارش شده‌اید، بهترین درمان کیست بارتولن را انتخاب کنید.

 

دیگر گزینه های درمانی که وجود دارند عبارتند از:

تخلیه جراحی: ممکن است برای تخلیه کیست های عفونی و یا بسیار بزرگ نیاز به جراحی وجود داشته باشد. تخلیه ی کیست می تواند با استفاده از بی حسی موضعی و یا آرامبخش انجام شود. در این روش، پزشک یک برش کوچک در کیست ایجاد میی کند و اجازه می دهد تا ترشحات آن تخلیه گردد و سپس در داخل برش یک لوله پلاستیکی کوچک (کاتتر) قرار می دهد. کاتتر تا شش هفته در محل باقی می ماند تا از بسته شدن منفذ جلوگیری کند و اجازه دهد تا تخلیه کامل صورت گیرد.درمان با آنتی بیوتیکها. اگر کیست عفونی باشد و یا اگر تست ها نشان دهد که شما دچار عفونت منتقله از راه جنسی هستید، پزشکتان ممکن است آنتی بیوتیک را تجویز کند. اما اگر آبسه به درستی و به طور کامل تخلیه شود، ممکن است نیازی به آنتی بیوتیک نباشد.

مارسوپیالیزیشن: اگر کیست عود کند و یا برایتان ناخوشایند باشد، عمل مارسوپیالیزیشن ممکن است کمک کننده باشد. پزشک بخیه هایی را در هر طرف از برش تخلیه کننده می زند تا یک منفذ دائمی به طول حدود ۶ میلی متر ایجاد کند. برای تخلیهه ترشحات کاتتری هم برای مدت چند روز تعبیه می شود که به جلوگیری از عود کمک خواهد کرد. بسته به وضعیت کیست و پیچیدگی کار، شما ممکن است نیاز به اتاق عمل بیمارستان و انجام عمل تحت بیهوشی عمومی داشته باشید. انجام می شود. اگر شما عفونت فعال داشته باشید، پزشکتان به احتمال زیاد ابتدا آبسه تخلیه را خواهد کرد، سپس عفونت را با یک دوره آنتی بیوتیک درمان نموده و پس از آن مارسوپیالیزیشن را اجرایی خواهد کرد.

به ندرت برای کیست های مقاوم که توسط روش های فوق به طور موثر درمان نشوند، پزشک ممکن است برای برداشتن غده بارتولن جراحی را توصیه کند. این جراحی معمولا در یک بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.