مزاج فصل ها / مزاج فصل بهار / مزاج فصل تابستان / مزاج فصل پاییز / مزاج فصل زمستان

مزاج فصل ها / مزاج فصل بهار / مزاج فصل تابستان / مزاج فصل پاییز / مزاج فصل زمستان / مزاج فصول

مزاج فصل ها: آیا تا به حال درمورد مزاج فصول شنیده اید؟ طب سنتی معتقد است فصل ها هم مزاج دارند و لازم است در هر فصل با توجه به طبع و مزاج آن یکسری نکات را رعایت کرد تا بدن سالمتری داشته باشیم. در این مقاله به مزاج فصول خواهیم پرداخت.

مزاج فصل ها / مزاج فصل بهار / مزاج فصل تابستان / مزاج فصل پاییز / مزاج فصل زمستان

مزاج فصل بهار / مزاج بهار

مزاج فصل بهار معتدل است یعنی نه زیاد گرم و نه زیاد مرطوب. در فصل بهار مواد اصلی را که در فصل زمستان در بدن انباشته شده را پیش از آنکه به فصل تابستان برسد باید کم کرد. خوب است غذا لطیفتر و کمتر خورده شود. از خوردن غذاهای با طبع گرم و تر و گوشت زیاد، و غذاهای شور و تلخ پرهیز کنید.
در فصل بهار استفاده از شربت لیمو، آلبالو، سرکه انگبین و اضافه کردن سماق و زرشک به غذاها توصیه می گردد.

 

مزاج فصل تابستان / مزاج تابستان

مزاج فصل تابستان گرم و خشک است و این خشکی به دلیل کمبود شبنم و باران در تابستان و تشدید گرماست که باعث می شود رطوبت از بین برود. در فصل تابستان، ورزش، جماع و طعام باید کمتر باشد و بیشتر به باید استراحت کرد. همین طور توصیه می شود از لباس های نخی استفاده کنید. از نوشیدنی ها و غذاهای گرم پرهیز کنید و به جای آن از نوشیدنی ها، غذاها و میوه های با طبع سرد و مرطوب استفاده کنید. البته این موضوع به مزاج فرد هم بستگی دارد. سکنی گزیدن در مکان هایی که خنک و نزدیک آب روان هستند و از دود و دم شهر دور هستند بسیار مناسب است.

READ  گرمازدگی و سردرد / درمان سردرد گرمازدگی / طب سنتی و گرمازدگی

 

مزاج فصل پاییز / مزاج پاییز

مزاج فصل پاییز از لحاظ گرمی و سردی، معتدل ولی از لحاظ خشکی و تری، خشک می باشد. در فصل پاییز باید بدن را از سرمای بامداد و گرمای میانه روز محافظت نمود. در فصل پاییز باید از گوشت صید، گوشت خشک شده و از هرچه که باعث افزایش خشکی می شود دوری کرد.
خواب روز، جماع، پرخوری و پرنوشی و زیاده روی در مصرف میوه در پاییز زیان بخش تر است. شب ها با معده پر و در جای خنک نباید خوابید و در آب سرد نباید نشست.

 

مزاج فصل زمستان / مزاج زمستان

مزاج فصل زمستان سرد و مرطوب است. در فصل زمستان باید لباس کافی و ترجیحا پشمی پوشید. حرکت، ورزش، افزایش غذا و گوشت و خوردنی های گرم در زمستان مفید است.

نکات:
هر فصلی وظیفه ویژه خود را دارد. به طور مثال وظیفه تابستان، آوردن گرما، و وظیفه زمستان، ایجاد سرما است. ولی اگر فصول از انجام وظیفه خود سر باز زنند و یا آن را ناقص انجام دهند، بیماری های ناهنجار و بدخیم در آن فصل روی می دهد.
امروزه علت بیماری های گوارشی بیشتر غلبه سردی است. افراد با مزاج سرد و تر و همچنین افراد مسن، در زمستان، دچار ورم و درد مفاصل می شوند. این اشخاص معمولا با خوردن غذاهای گرمی بخش مانند سیر، سیاه دانه و زنجبیل احساس رضایت بیشتری خواهند داشت.