سرگیجه / درمان سرگیجه / انواع سرگیجه / سرگیجه عصبی / درمان خانگی سرگیجه / سرگیجه در خواب / درمان سرگیجه ناشی از گوش میانی

مغز و اعصاب 21 مه 2018

سرگیجه / درمان سرگیجه / انواع سرگیجه / سرگیجه عصبی / درمان خانگی سرگیجه / سرگیجه در خواب / درمان سرگیجه ناشی از گوش میانی / قرص سرگیجه

سرگیجه چیست؟ (سرگیجه به انگلیسی : vertigo). برای هر فردی ممکن است سرگیجه اتفاق بی افتد.

بسیاری از مردم وقتی که از یک بلندی به پایین نگاه می کنند و یا هنگامی که در قطارهای دوار در شهربازی سوار می شوند سرگیجه می گیرند.

حتی فضانوردان نیز در سفرهای فضایی خود دچار سرگیجه می شوند.

در 70% موارد، سرگیجه نشانه ای از اختلال در گوش داخلی است که به خوبی عمل نمی کند.

البته سرگیجه علامتی است که در بیش از 350 بیماری مختلف رخ می دهد.

از جمله بیماریهایی که با سرگیجه همراه هستند: سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی، سوءتغذیه، تنش های روانی، مصرف برخی داروها، عفونت های ویروسی، فشار خون بالا، دیابت، خونریزی داخلی، بیماری قلبی و یا سکته قریب الوقوع مغزی.

سرگیجه / درمان سرگیجه / انواع سرگیجه / سرگیجه عصبی / درمان خانگی سرگیجه / سرگیجه در خواب / درمان سرگیجه ناشی از گوش میانی / قرص سرگیجه

اگر سرگیجه بدون علت مشخص رخ دهد حتما باید به پزشک مراجعه کرد چرا که مشخص نیست این سرگیجه یک مشکل گذرا است و یا آنکه نشانه ای از یک بیماری مهم.

اما اگر سرگیجه خود را پیگیری کردید و متوجه شدید این سرگیجه بدون دلیل مهم پزشکی اتفاق می افتد و هیچگونه جایی برای نگرانی نیست راههایی برای کنترل و تسکین آن وجود دارد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

برای کنترل سرگیجه آهسته حرکت کنید

هنگام سرگیجه مثل لاک پشت راه بروید. از حرکت سریع سر خود بپرهیزید.

به ویژه اگر ایستاده اید و یا دراز کشیده اید به جای آنکه سریع تغییر وضعیت بدهید به آرامی این کار را انجام دهید.

مثلا هنگام برخاستن از بستر ابتدا برای چند لحظه حدود 30 ثانیه به پهلو دراز بکشید و سپس به آرامی نشسته و بعد از جا بلند شوید تا دچار سرگیجه نشوید.

برای کنترل سرگیجه داروهای خود را بررسی کنید

بسیاری از داروها بخصوص داروهایی که برای درمان فشار خون بالا به کار می روند می توانند موجب بروز سرگیجه شوند.

بنابراین از پزشک خود بخواهید تا داروهایتان را بررسی نموده و در صورت لزوم آنها را تغییر دهد تا سرگیجه شما برطرف شود.

نمک نخورد تا سرگیجه نگیرید

نمک زیاد در غذا موجب احتباس مایعات می شود که خود می تواند در عملکرد گوش داخلی ایجاد اختلال کند و باعث سرگیجه شود.

از مصرف پنیر، کالباس خشک و غذاهای کنسرو شده اجتناب کنید و در مجموع مقدار نمک مصرفی خود را به کمتر از 2 گرم در روز برسانید (حدود یک قاشق چایخوری).

برای رهایی از سرگیجه از محرک ها استفاده نکنید

برای کنترل سرگیجه بهتر است از مصرف دخانیات و کافئین اجتناب کنید چرا که این دو ماده حساسیت بدن به حرکت را زیاد می کنند.

چنانچه عادت به خوردن قهوه دارید، مقدار مصرف خود را به یک تا دو فنجان در روز کاهش دهید.

به جای مثل قهوه می توانید از چای های گیاهی که فاقد کافئین هستند استفاده کنید.

الکل می تواند باعث تحریک و سرگیجه شود

حتی متعادل ترین مقدار مصرف الکل، می تواند موجب تحریک حملات سرگیجه شود.

در این صورت با کنار گذاشتن الکل می بینید که سرگیجه شما درمان شد!

تنش و عوامل تنش زا باعث سرگیجه می شوند

افرادی که تحت فشار شدید روانی می باشند و یا کسانی که زیاد احساس اضطراب می کنند مستعد ابتلا به سرگیجه هستند.

این افراد می توانند با تمرین های مربوط به تنفس عمیق، یوگا و … به کنترل اضطراب و درنتیجه سرگیجه خود کمک کنند.

حساسیت به بعضی غذاها و خوراکی ها با نشانه سرگیجه

برخی حساسیت ها می توانند سرگیجه ایجاد کنند. هرچند این مورد زیاد شایع نیست

ولی لازم است بدانید حساسیت های غذایی می توانند موجب سرگیجه شوند.

چنانچه پس از مصرف غذایی مبتلا به سرگیجه می شوید کافیست آن غذا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

دارو برای سرگیجه

داروهای دیمن هیدرینات مکلیزین، که برای درمان حرکت استفاده می شوند، حساسیت گوش داخلی به حرکت را کاهش می دهند و بدین ترتیب ممکن است سرگیجه شما را متوقف سازند.

البته در مواردی که سرگیجه شدید باشد ممکن است داروهای قوی تری مورد نیاز باشد.

 


اگر شما هم سرگیجه دارید حتما بخوانید! / مقاله دوم

سرگیجه یکی از مشکلاتی است که به طور معمول هر فردی یک بار در زندگی آن را تجربه کرده است.

این مشکل وقتی که همیشگی نباشد، ایرادی ندارد اما زمانی که سرگیجه به طور مکرر رخ می دهد و حتی حالت غش هم رخ می دهد باید در صدد رفع  مشکل برآمد و به پزشک متخصص مراجعه کرد.

در این مطلب برای شما کاربرای عزیز در خصوص علل داشتن سرگیجه و یا غش کردن برای شما صحبت کرده ایم که امیدواریم مورد استفاده تان قرار گیرد. در ادامه همراه ما باشید.

دلایل سرگیجه را می دانید؟

سنکوپ یا غش کردن و احساس سرگیجه، نتیجه ی کاهش خون رسانی به مغز در یک دوره ی زمانی کوتاه مدت است.

دلیل کند شدن جریان خون به سمت مغز می تواند از یک ضعف ساده تا سکته مغزی باشد.

در اینجا ۹ دلیل شایع برای احساس سبکی سر یا سرگیجه و غش کردن را بیان می کنیم.

کم آبی بدن

بعضی افراد با قرار گرفتن در معرض گرما و عرق ریختن، احساس سبکی سر کرده و یا غش می کنند که دلیل آن از دست دادن زیاد آب بدن است.

گرما شروع کننده ی یک مسیر در سیستم عصبی است که در نهایت باعث افت فشار خون می شود.

وقتی شما به دلیل گرما و کم آبی بدن احساس سرگیجه دارید، استراحت موجب بهبود عملکرد مغز و قلب شده و احساس بهتری به شما می دهد.

غافلگیر شدن ناگهانی و تعجب زیاد

یک غافلگیری ناگهانی مشابه بیرون پریدن ناگهانی دوست تان از پشت نیمکت و تبریک تولدتان می تواند سیستم عصبی را تحت تأثیر زیادی قرار دهد.

در این حالت سیستم عصبی در یک وضعیت فرا محرک قرار می گیرد و فشار خون به طور ناگهانی افت می کند و منجر به سرگیجه و سبکی سر می شود.

حتی در حالت شدید ممکن است فرد حالت تهوع پیدا کرده و غش کند.

ایستادن ناگهانی

زمانی که به طور ناگهانی از یک حالت نشسته، بلند می شوید ، احساس سرگیجه و دیدن لکه های تیره می تواند رخ دهد و این مشکل به دلیل کاهش ناگهانی فشار خون بروز می یابد و البته موضوع مهمی نیست، ولی اگر بعد از چند ثانیه وضعیت تان بدتر شد و یا این اتفاق زیاد برایتان رخ داد، با پزشک مشورت نمایید.

ریتم غیرطبیعی قلب

بر خلاف غش کردن ناشی از غافلگیر شدن که به آهستگی اتفاق می افتد، غش کردن ناشی از مشکل قلبی مانند آریتمی بسیار سریع رخ می دهد تا جایی ممکن است حتی فرد سرگیجه ی اولیه را تجربه نکند و ناگهان غش کند!

ضربان نامنظم قلب یا آریتمی به این معناست که قلب شما کندتر و یا تندتر از حالت طبیعی می تپد که به نوبه ی خود بر جریان خونی که به مغز می رسد اثر می گذارد.

این نوع غش کردن یا سنکوپ اغلب بدون هیچ علامت هشداردهنده ای اتفاق می افتد، طوری که برای مثال فرد هنگام صحبت کردن کاملا ناگهانی غش می کند و بعد از بیدار شدن هم این اتفاق را به خاطر نمی اورد که بسیار هم نگران کننده است. مشکلات قلبی شایع ترین دلیل مرگ ناگهانی هستند.

مشکل دریچه ی قلب

مشکلات دریچه ای قلب معمولا مادرزادی هستند و به احتمال زیاد در جوانان باعث غش می شوند. این در حالی است که در اغلب افراد بالای ۶۰ سال غش کردن ناشی از مشکلات قلبی مربوط به آریتمی می شود.

مشکلات دریچه های قلب می تواند جریان خون را محدود کرده و موجب سرگیجه و سبکی سر به ویژه در طول ورزش شوند.

مصرف برخی داروها

داروهای خاصی مثل مسکن ها و داروهای ضد اضطراب می توانند موجب بروز سرگیجه و سبکی سر شوند. به این دلیل که فشار خون را کاهش داده و جریان خون به سمت مغز را کند می کنند.

در موارد نادری، برخی مردم به بعضی داروها واکنش آلرژیک آنافیلاکسی (واکنش سریع و حاد آلرژیک) نشان می دهند که آن هم ممکن است سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در واکنش های آلرژیک شدید، رگ های خونی گشاد شده و فشار خون کاهش پیدا می کند و خونرسانی به مغز کندتر صورت گرفته و فرد دچار سرگیجه و غش می شود.

ابتلا به سکته ی مغزی

اگر شما احساس سرگیجه یا سبکی سر را به همراه ضعف عضلانی، مشکلات تکلم و بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن تجربه کردید، احتمالا دچار سکته ی مغزی شده اید.

از قلم انداختن ناهار

کاهش قند خون و نیاز شدید مغز به گلوکز حالت سرگیجه و سبکی سر را به فرد القا می کند. اغلب افرادی که در طول روز مصرف یک وعده ی غذایی را نادیده می گیرند،

این احساس را تجربه می کنند. به ویژه در افراد دیابتی و کسانی که داروهای کاهنده ی قند خون مصرف می کنند سرگیجه می تواند نشانه ی افت بسیار شدید گلوکز خون باشد که می تواند به تشنج و بی هوشی نیز منجر شود.

ابتلا به آنفلوآنزا

در صورت ابتلا به ویروس آنفلوآنزا، میل فرد برای خوردن و آشامیدن کاهش می یابد و حتی ممکن است احساس نیاز به مواد غذایی نیز نداشته باشد، در حالی که بدن به شدت نیازمند مایعات و خوراکی هاست و در صورت عدم توجه، فرد احساس سرگیجه و سبکی سر را تجربه می کند.

ابتلا به بیماری ام اس

یکی از علائم مهم بیماری ام اس، سرگیجه می باشد. با اینکه سرگیجه تنها نشانه بیماری ام اس نمی باشد، توجه به علائم این بیماری بسیار مهم می باشد.


برای کسب الاعات بیشتر می توانید مطلب زیر را بخوانید:

بیماری ام اس، علائم و نشانه ها


علل و درمان سرگیجه / ویکی پدیا

تعریف سرگیجه

سرگیجهٔ دَوَرانی یا واقعی (vertigo) حالتی است که فرد احساس می‌کند محیط اطرافش به دور سرش در حرکت یا چرخش است یا اینکه محیط اطراف ثابت است اما خودش در حال حرکت یا چرخش است. همین احساس حرکت یا چرخش است که سرگیجه واقعی را از سایر انواع (dizziness) «گیجی یا سبکیِ سر» متفاوت می‌کند. در سبکی سر بیمار احساس عدم تعادل می‌کند اما احساس حرکت وجود ندارد. بیمار می‌گوید سرم گیج رفت یا چشمهایم سیاهی رفت.

علل سرگیجه

سرگیجهٔ وضعیتیِ حمله‌ایِ خوش‌خیم شایع‌ترین شکل سرگیجه است. در این حالت با حرکت ناگهانی در یک جهت خاص بیمار دچار سرگیجه شدیدی می‌شود که چندین ثانیه طول می‌کشد و با بی حرکت ماندن بیمار مشکل در مدت کوتاهی برطرف می‌شود. علت این سرگیجه کنده شدن کریستالهایی است که به طور طبیعی در گوش داخلی ما وجود دارد. این کریستالها ممکن است به دلیل ضربه به سر یا بطور خودبخود از محل خود کنده شوند و در مایعی که گوش داخلی را پر کرده است شناور شوند. شناور شدن آنها باعث سرگیجه می‌شود. این ذرات شناور در حین گردش خود بطور تصادفی و به تدریج به محلی که کنده شده‌اند می‌چسبند و در نتیجه علائم بیمار به تدریج بهتر می‌شود تا اینکه تمام این ذرات به جای خود بچسبند و علائم کاملاً بهبود یابند. اما باید توجه داشت چسبیدن آنها به جای خود به سفتی و محکمی حالت اولیه خود نیست لذا با ضربات و حرکات فیزیکی نه چندان شدید باز هم این ذرات ممکن است کنده شوند و مجدداً بیمار دچار سرگیجه شود. برای پیشگیری از عود سرگیجه، مبتلایان به سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم باید از حرکات فیزیکی شدید اجتناب نمایند.

سرگیجه ممکن است به دلیل التهاب گوش داخلی که به آن لابیرنتیت گفته می‌شود عارض شود. این نوع سرگیجه بطور ناگهانی شروع می‌شود و ممکن است با کاهش شنوایی نیز همراه باشد. شایعترین علت لابیرنتیت عفونت ویروسی یا باکتریایی گوش داخلی است.

نشانگان منییر با سه علامت حمله سرگیجه، وزوز گوش و کم شنوایی مشخص می‌شود. مبتلایان به این بیماری بطور ناگهانی دچار سرگیجه شدید، کم شنوایی و وزوز گوش می‌شوند. با گذشت چندین روز علائم برطرف می‌شود و مبتلایان برای مدتی هیچ علامتی ندارند. با گذشت مدت زمان دیگری مجدداً علائم یادشده ظاهر می‌شوند. علت منییر افزایش فشار مایع گوش داخلی است.

نورینوم آکوستیک یک تومور بافت عصبی است که می‌تواند باعث سرگیجه شود. علاوه بر سرگیجه مبتلایان به نورینوم آکوستیک احساس وزوز گوش و کاهش شنوایی یک طرفه نیز دارند.

سرگیجه ممکن است ناشی از کاهش جریان خون به قاعدهٔ جمجمه باشد. خونریزی مخچه با سرگیجه، سردرد، اشکال در راه رفتن و ناتوانی در نگاه کردن به یک سمت مشخص می‌شود. غالباً علامت اولیه در بیماری ام اس نیز سرگیجه است که معمولاً شروع ناگهانی دارد.

ضربه به سر، آسیب گردن، میگرن و مصرف الکل نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود. دیابت می‌تواند منجر به تصلب شرائین و کاهش جریان خون مغزی شده و این امر عامل سرگیجه باشد.

درمان سرگیجه

اغلب داروهای آنتی هیستامین مانند دیمن هیدرینات و سیناریزین یا فنوتیازینها مانند تی اتیل پرازین مصرف می‌شوند. اما این داروها با تأثیر برهسته‌های دهلیزی در مغز وکاهش عملکرد ان مهمترین فاکتور ریکاوری سرگیجه یعنی dynamic compensation را از بین برده وبهبود سرگیجه خصوصاً در حالت حرکت را به تأخیر انداخته و متوقف می‌کنند. روش جدید وموثرتر توانبخشی سرگیجه یا VRT است.

 

سرگیجه وضعیتی خوش خیم و علت بوجود آمدن آن

سرگیجه وضعیتی خوش خیم شایع ترین علت سرگیجه است. به طور کلی، می تواند سرگیجه، خفیف یا شدید باشد. درهنگام کج کردن سر به بالا یا پایین، دراز کشیدن رخ میدهد. سرگیجه وضعیتی خوش خیم می تواند یک مشکل آزار دهنده باشد

سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم یا بی‌پی‌پی‌وی عارضه‌ای است که در آن، بیمار پس از حرکات سر یا تغییرات سریع وضعیتی، از سرگیجه‌های کوتاه مدت شکایت دارد. علائم بی‌پی‌پی‌وی به‌ویژه هنگام جابه جا شدن به سمت دیگر در حین خواب یا خمیده شدن سر به سمت عقب رخ می‌دهد. دوره زمانی رخ دادن علائم بسیار کوتاه است و اگر بیمار بدون حرکت باشد، علائم به سرعت مرتفع می‌شوند. معمولاً پس از برطرف شدن علائم، فرد می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهد و همراه با بیماری، نشانه عصبی یا شنوایی دیگری وجود ندارد.

باید توجه داشت که برخی عوامل دیگر غیر از سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم نیز می‌توانند موجب بروز سرگیجه‌های وضعیتی شوند. لابیرنتیت و سرگیجه‌های بعد از ضربه، دو نمونه بارز از چنین عواملی هستند. بوجود آمدن چنین حالتی را معمولا سرگیجه‌های وضعیتی خوش‌خیم (BPV) می‌نامند که نباید آنها را با سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم اشتباه گرفت.

اگر شما تا به حال از بالای یک کوه یا از بالکن یک ساختمان بلند به پائین نگاه کرده باشید، ممکن است سرگیجه را در این وضعیتها تجربه کرده باشید. سرگیجه که بصورت یک احساس ناگهانی و شدید از چرخش فرد بدور خودش و یا چرخش محیط اطراف وی باشد می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

مرور کلی

اگر شما تا به حال از بالای یک کوه یا از بالکن یک ساختمان بلند به پائین نگاه کرده باشید، ممکن است سرگیجه را در این وضعیتها تجربه کرده باشید. سرگیجه که بصورت یک احساس ناگهانی و شدید از چرخش فرد بدور خودش و یا چرخش محیط اطراف وی باشد می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

– سرگیجه وضعیتی خوش خیم ، که شایعترین شکل سرگیجه می باشد و با حملات شدید سرگیجه درپی تغییر در وضعیت سر فرد بوجود می آید. این نوع سرگیجه ممکن است زمانی ایجاد شود که شما سر خود را در جهت خاصی حرکت می دهید و یا هنگامیکه بر روی تخت دراز
می کشید و یا آنکه از یک پهلو به پهلوی دیگر می چرخید و یا هنگامیکه صبح از خواب بلند شده و می نشینید. گاهی سرگیجه وضعیتی خوش خیم زمانی اتفاق می افتد که ذرات کوچکی که در گوش داخلی وجود داشته و برای حفظ تعادل مفید هستند، به قطعات کوچکتری شکسته شده و وارد کانالهای تعادلی گوش واقع در گوش داخلی شده و با تحریک گیرنده های مربوط به تعادل باعث ایجاد سرگیجه می شوند.

گرچه سرگیجه یک مسأله آزار دهنده می باشد ولی بندرت به یک موضوع وخیم و خطرناک تبدیل می شود و می توان آنرا بخوبی درمان کرد.

علائم و نشانه ها

علائم مربوط به سرگیجه شامل موارد زیر است:

گیجی، احساس اینکه شما یا محیط اطراف شما در حال چرخش می باشند، سبکی سر ، ناپایداری، اختلال تعادل، تاری دید پی از حرکت سریع سر، تهوع و استفراغ .

حملات “ سرگیجه وضعیتی خوش خیم “ معمولاً فقط چند ثانیه طول کشیده ولی بارها می تواند عارض شود. گاهی این حالت برای مدتی از بین رفته ولی دوباره در فرد عود می کند. حرکاتی که باعث ایجاد حمله سرگیجه می شوند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی بیشتر از همه حرکات سر باعث تحریک سرگیجه در فرد می شود. گاهی به همراه حملات سرگیجه، حرکات ریتمیک چشم به یک سمت ( نیستاگموس) نیز وجود دارد. در موارد نادری نیز ممکن است سرگیجه وضعیتی دو طرفه باشد، یعنی که هر دو گوش داخلی درگیر شده است .

علل ایجاد بیماری

اندامهای تعادلی در گوش داخلی از دو قسمت مهم تشکیل شده اند، یکی مجاری نیمدایره که 3 عدد بوده و در جهات عمود برهم قررا گرفته اند و محتوی مایع و حسگرهای موئی شکل ظریفی می باشند که حرکات چرخشی سر را کنترل می کند . در نزدیکی مجاری نیمدایره، قسمت دوم اندام تعادلی بنام – اوتریکول – قرار دارد که محتوی کریستالهای ریز کربنات کلسیم بوده که این ذرات به حسگرهای مخصوص در اوتریکول برخورد کرده و در تعادل حرکات رو به عقب یا جلو نقش مهمی دارند.

READ  خواب آلودگی / رفع خواب آلودگی / علت خواب آلودگی ناگهانی / علت خواب آلودگی بعد از غذا / علت خواب آلودگی صبحگاهی / علت خواب آلودگی در کودکان

“ سرگیجه وضعیتی خوش خیم “ زمانی ایجاد می شود که ذرات موجود در اوتریکول شکسته شده و به ذرات کوچکتر که می توانند وارد مجاری نیمدایره شوند، تبدیل شده و باعث تحریک حسگرهای موئی شکل داخل مجاری نیم دایره می شوند. تحریک این حسگرها باعث ایجاد سیگنالهای کاذب تعادلی و احساس حرکت چرخشی در فرد می شود.

همچنین سرگیجه وضعیتی خوش خیم غالباً در افراد سالمند بعنوان نتیجه طبیعی فرآیند پیری نیز ایجاد می شود. گاهی نیز پس از ضربه به سر این حالت بوجود می آید. بطور نادر نیز عفونتهای ویروسی که گوش داخلی را درگیر می کنند و یا صدمه به گوش در طول جراحی های ناحیه گوش هم می تواند باعث ایجاد سرگیجه وضعیتی خوش خیم شوند. پزشکان در اکثر موارد می توانند دلیل ایجاد سرگیجه را پیدا کنند، ولی معمولاً مشاوره با یک پزشک گوش و حلق و بینی و یا متخصص اعصاب لازم است، البته گاهی نیز دلیل ایجاد سرگیجه مشخص نمی شود.

عوامل خطر

به غیر از فرآیند طبیعی – پیری ، فاکتور مهم دیگری که باعث افزایش قابل ملاحظه خطر ابتلا به سرگیجه خوش خیم وضعیتی شود، وجود ندارد. البته سابقه- ضربه به سر – و همچنین عفونت اندامهای تعادلی گوش ممکن است فردی را بطور جزئی نسبت به سرگیجه وضعیتی خوش خیم آسیب پذیر کند.

علائم و نشانه ها

بطور کلی، هرگاه شما دچار سرگیجه شدید و مکرر و غیر قابل توجیه شدید بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما اگر چه خیلی ناشایع است که سرگیجه علامت یک بیماری مهم دیگر باشد ولی در صورتیکه سرگیجه بهمراه هر کدام از موارد زیر اتفاق افتاد ، بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه شود:

  • سردرد شدید و متفاوت که جدیداً شروع شده باشد
  • دو بینی و یا از دست دادن بینائی
  • از دست دادن شنوائی
  • اختلال در صحبت کردن
  • ضعف در پاها و یا دستها
  • کاهش هوشیاری
  • اختلال در راه رفتن
  • بی حسی و حالت گز گز و سوزن سوزن شدن اندامها
  • درد سینه و یا ضربان قلب تند و یا آهسته

این علائم و همراهی آنها با سرگیجه می تواند ناشی از بیماریهای وخیمی مثل سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری پارکینسون ، بیماری MS و یا بیماری قلبی یا عروق خونی باشد.

تشخیص و بیماری یابی

پزشک ممکن است برای تشخیص نوع سرگیجه شما، چندین تست را انجام دهد تا متوجه شود که آیا سرگیجه علامت بیماری مهم دیگری است و یا اینکه خود بعنوان یک علامت ساده بروز کرده است. پزشک در هنگام معاینه فیزیکی بیمار بدنبال موارد زیر خواهد بود:

  • علائم و نشانه های سرگیجه که عموماً در عرض کمتر از یک دقیقه کاهش پیدا می کنند ( دوره زمانی کوتاه علائم )
  • سرگیجه ای که هنگام عقب بردن سر و یا خوابیدن در یک سمت خاص ( مثلاً به سمت گوش راست یا چپ ) اتفاق می افتد.
  • حرکات غیرارادی چشمان از یک سمت به سمت دیگر که به آن نیستاگموس می گویند.

البته برای تشخیص علت سرگیجه پزشک ممکن است، چندین تست دیگر را درخواست کند که از این جمله می توان به تستهای زیر اشاره کرد:

تست الکترونیستاگموگرافی

این تست برای پی بردن به حرکات غیر طبیعی چشم (نیستاگموس) استفاده می شود. در صورتیکه با تحریک سیستم تعادلی در جهات متفاوت ، حرکات غیر طبیعی چشم ایجاد شود ، آنگاه به احتمال زیاد علت سرگیجه بخاطر اختلال گوش داخلی می باشد.

آزمایش صندلی چرخان

در این تست با استفاده از یک صندلی که به موتور مجهز است و درجهات متفاوت حرکت می کند، فرد را بر روی صندلی نشانده و حرکات چشم او را در حالیکه با منبع نوری خیره شده است. زیر نظر گرفته می شود. این تست نیز برای تشخیص سرگیجه با منشاء اختلال گوش داخلی استفاده می شود.

MRI

در این تکنیک با استفاده از میدان مغناطیسی قوی، از بدن بصورت مقاطع متوالی عکسبرداری می شود. در مورد این حالت کاربرد MRI رد بیماریهائی مثل تومور عصب شنوائی و سایر ضایعاتی می باشد که می توانند با سرگیجه خود را نشان دهد.

عوارض

گیجی ناشی از سرگیجه می تواند باعث افتادن فرد روی زمین و صدمه دیدن وی شود و اگر این حالت در هنگام رانندگی و یا کار با ماشینهای سنگین رخ دهد، احتمال تصادف و یا صدمه به فرد بالا می رود.

درمان

برای کمک به رفع سرگیجه پزشک با حرکت دادن سر شما در جهات خاصی می تواند سنگهای کوچک داخل مجاری نیمدایره را بیرون آورده و آنها را دوباره وارد – اوتریکول – کند که محل اصلی آنها بوده و در آنجا باعث سرگیجه نمی شوند. این حرکات که بصورت متوالی انجام می شوند، هر کدام حدود 30 ثانیه وقت می برند و احتمال موفقیت در این نوع درمان حدود 90 درصد می باشد.

پس از اتمام درمان شما باید سر خود را برای مدت 48 ساعت به حالت ایستاده قرار دهید (حتی در موقع خواب ). این زمان 48 ساعته باعث می شود، ذراتی که وارد اوتریکول شده اند کاملاً در آنجا ساکن شده ودیگر به مجاری نیمدایره برنگردند ممکن است برای جلوگیری از حرکات سر لازم باشد فرد از گردنبند طبی استفاده کنند تا حرکات سر وی محدود شود. البته ممکن است لازم باشد این درمان چند باری تکرار شود.

اقدامات لازم ساده برای مراقبت از خود در بیمار مبتلا به سرگیجه

فرد مبتلا به سرگیجه باید موارد زیر را رعایت کند:

– همیشه آگاه باشید که ممکن است تعادل خود را از دست داده که به تبع آن با زمین خوردن صدمه جدی خواهید دید، بنابراین مراقب چنین پیشامدی باشید.

– به محض اینکه احساس گیجی کردید، نشسته و یا در حالت خوابیده قرار گیرید.

– اگر مکرراً دچار حالت سرگیجه می شوید از رانندگی و یا کار با ماشینهای سنگین خودداری کنید.

– از خوابیدن بر روی گوشی که مشکل دارید، خودداری کنید. مثلاً اگر گوش راست شما مشکل دارد هنگام خوابیدن به پهلوی راست سرگیجه شما شدید می شود باید از این کار خودداری کنید.

– هنگامیکه از خواب برمی خیزید، آهسته از جا بلند شده و حدود یک دقیقه روی لبه تخت بنشینید .

– برای برداشتن چیزی از روی زمین از کمر دولا نشوید و سر خود را خم نکنید. زیرا این حالت می تواند باعث سرگیجه در شما شود، بجای آن برروی زمین نشسته و جسم مورد نظر بردارید. همچنین از خم کردن سر به عقب به مقداری زیادی ( مثلاً هنگام برداشتن چیزی از کابینتهای بالای آشپزخانه ) خودداری کنید، تا سرگیجه در شما ایجاد نشود.

– هنگام بلندشدن از روی تخت دندانپزشکی و یا صندلی آرایشگاه و یا پس از فعالیتهای مثل یوگا مراقب باشید که ناگهان تغییر وضعیت نداده و به آهستگی برخیزید.

– هنگام خوابیدن 2 یا چند بالش زیر سر خود بگذارید و بر روی سطوح کاملاً صاف که سر در راستای افقی بدن قرار می گیرد خودداری کنید.

– اگر خصوصاً فرد مسنی مبتلا به سرگیجه است، باید از عصا هنگام راه رفتن استفاده کند.

– از مصرف کافئین، الکل و یا سیگار خوداری کنید استفاده زیاد از این مواد باعث انقباض عروق خونی شده و خونرسانی به اعضاء را دچار مشکل کرده و علائم سرگیجه را شدیدتر می کند.

– هنگامیکه در موقع شب از خواب بلند می شوید، از روشنائی خوب برای فعالیتهای خود استفاده کنید.

– با پزشک خود برای درمان بهتر و سریعتر علائم همکاری کنید.

 

سرگیجه در خواب

احساس سرگیجه بعد از بیدار‌شدن از خواب را جدی بگیرید

بررسی‌های جدید محققان آمریكایی نشان می‌دهد كه احساس سرگیجه پس از بیدار شدن از خواب، ممكن است مشكل جدی برای سلامت افراد محسوب شود.

به گزارش گروه ترجمه سرویس علمی ایمنا و به نقل از مدیكال نیوز افراد بسیاری پس از بیدار شدن از خواب با احساس سرگیجه مواجه می‌شوند. این در حالی است كه بررسی‌های جدید محققان آمریكایی نشان می‌دهد احساس سرگیجه پس از بیدار شدن از خواب ممكن است مشكل جدی برای سلامت افراد محسوب شود.
به گفته محققان دانشگاه هاروارد هنگامی كه افراد از خواب بیدار می‌شوند با كاهش ناگهانی فشار خون مواجه می‌شوند كه منجر به احساس سرگیجه ، سبكی در سر و تاری دید در آنها می‌شود.
اما چنانچه سرگیجه پس از خواب به صورت همیشگی اتفاق بیفتد، از اختلال جدید با نام ” orthostatic hypotension” خبر می‌دهد كه 3 دقیقه پس از بیدار شدن از خواب اتفاق افتاده و در آن پس از تغییر موقعیت افراد، فشار خون آنها كاهش می‌یابد.
تیم تحقیقاتی دانشگاه هاروارد نتایج پزشكی سیستم عصبی 165 فرد را مورد بررسی قرار دادند كه 48 نفر از آنها با اختلال DOH (وضعیتی از بیماری كه با تاخیر مواجه است) ، 42 درصد با اختلال OH و 75 نفر بدون هیچ گونه مشكل خاص شناسایی شدند.
نتیجه بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد كه نیمی از افراد مبتلا به اختلال DOH نوع حاد بیماری را تجربه می‌كنند كه تشخیص و درمان به موقع این اختلال ، عواقب ناخوشایند بیماری و میزان مرگ و میر را در شرایط حاد (orthostatic hypotension) كاهش می‌دهد.

سرگیجه عصبی

سرگیجه بیشتر از اینکه یک بیماری باشد یک علامت محسوب می شود و یکی از علل شایع مراجعه بیماران به متخصص مغز و اعصاب می باشد.

سرگیجه حقیقی احساسی است که در آن شخص حس می کند خودش یا محیط اطرافش می چرخند یا حرکت می کنند.

در مقابل سرگیجه حقیقی (True vertigo)، علامت شایع دیزینس (Dezzines) را داریم که در واقع احساس سبکی سر و یا علت سیاهی رفتن چشمها به خصوص موقع تغییر پوزیشن مثلا از حالت نشسته به ایستاده یا دراز کشیدن است. افراد مبتلا به دیزینیس با شکایت سرگیجه به پزشک مراجعه می کنند ولی با شرح حال و معاینه معمولا مشخص می شود که آیا بیمار مبتلا به سرگیجه واقعی است یا نه، علت سرگیجه می تواند عصبی باشد و پزشک نورولوژیست با بررسی بیمار و پرسش سوالاتی مانند وجود سرگیجه در خواب و … شرح حال بیمار را کامل می کند.

سرگیجه می تواند یک احساس خفیف گیجی و یا سبکی سر باشد و یا آنقدر سرگیجه شدید باشد که موجب عدم تعادل و حتی افتادن فرد شود و شخص را از فعالیتهای روزانه بازدارد .

سرگیجه بسته به علت ایجاد آن به دو نوع پریفرال (محیطی) و سنترال (مرکزی) تقسیم می شود. معمولا سرگیجه محیطی بر خلاف سرگیجه مرکزی ، منشا مغزی ندارد و عمدتا مربوط به اختلال وستبولی گوش می باشد.

سرگیجه محیطی معمولا کوتاه است و با تغییر ناگهانی وضعیت سر ایجاد شده و با ثابت ماندن فرد در عرض چند ثانیه از بین می رود و ممکن است با تهوع و استفراغ همراه باشد؛ ولی ممکن است در نوریت وستبولار گوش که بعد از عفونتهای ویروسی ایجاد می شود تا چند روز هم طول بکشد.

سرگیجه مرکزی معمولا پوزیشنال (وابسته به موقعیت) نیست و به تغییر وضعیت فرد ارتباط چندانی ندارد طولانی تر است و احتمال دارد همراه با علائم دیگر مثل عدم تعادل، دوبینی، افتادن و علائم دیگر مربوط به درگیری سیستم تعادل در مغز باشد.

از علل مهم سرگیجه مرکزی می توان به میگرن، سکته مغزی ( به خصوص اگر شروع علائمی ناگهانی داشته باشد)، ام اس یا حتی بعضی تومورهای مغز و خونرسانی ناکافی عروق ورتبروبازیلار مغز اشاره کرد.

با وجود تمام موارد ذکر شده گاهی تشخیص نو ع محیطی و مرکزی از روی شرح حال بیمار راحت نیست و با معاینات دقیق نورولوژیک توسط یک متخصص مغز و اعصاب و تستهای تشخیصی، علت صحیح سرگیجه تشخیص داده می شود و با توجه به اینکه درمان سرگیجه با توجه به علت زمینه ای آن صورت می گیرد تشخیص صحیح بسیار مهم است.

از تستهای تشخیصی که برای سرگیجه بکار می رود:

‏MRI مغز که ساختمان مغز را نشان می دهد و سونوگرافی داپلر مغز (TCD) که خونرسانی قسمت خلفی مغز را که اختلال آن در ایجاد سرگیجه و عدم تعادل نقش دارد را نشان می دهد.

در مواردی که متخصص مغز و اعصاب با توجه به شرح حال، معاینات نورولوژیک و روشهای پاراکلینیک، علت ارگانیک مغزی را پیدا نکرد بیمار را جهت ارزیابی سیستم تعادلی و وستیبولى گوش به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد.

درمان سرگیجه هم به صورت علامتى با داروهای آنتی هیستامین مثل بتا سرک انجام می شود که روی هر دو نوع سرگیجه محیطی و مرکزی موثر است ولی درمان اساسی آن با توجه به علت زمینه ای سرگیجه انجام می شود.با توجه به اهمیت علل ارگانیک مغزی سرگیجه در صورتیکه سرگیجه را تجربه کردید بهتر است جهت بررسی بیشتر به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه کنید.

 

انواع سرگیجه

انواع سرگیجه و علائم سرگیجه

سرگیجه از شایع ترین علل مراجعه افراد به کلینیک‌های پزشکی است. سرگیجه عبارت است از حالتی که بیمار احساس می‌کند محیط پیرامون گرد سرش می‌چرخد و یا اگر چشم‌هایش را ببندد، خودش به دور محیط می‌گردد . در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع سرگیجه بپردازیم. همچنین در سه مقاله دیگر به بررسی علل بروز سرگیجه و عدم تعادل، روش های درمان سرگیجه و علت سرگیجه منییر و روش درمان آن پرداخته ایم.

انواع سرگیجه

  • سرگیجه کاذب
  • سرگیجه واقعی

سرگیجه به دو نوع سرگیجه واقعی (Vertigo) و سرگیجه غیرواقعی، یا کاذب (Pseudo Vertigo) تقسیم می‌گردد. در سرگیجه واقعی بیماران احساس دوران را به صورت مختلف نظیر احساس چرخش بیمار در محیط یا چرخش محیط اطراف، کشیده شدن به یک سمت و یا آمدن اشیاء موجود در محیط به طرف فرد بیان می کنند. شکایت بیمار در سرگیجه غیرواقعی به شکل احساس منگی، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن سر، احساس پری در سر و یا ترس از افتادن می‌باشد. سرگیجه‌های واقعی نباید با عدم تعادل هنگام راه رفتن که ناشی از آسیب‌های مخچه‌ای است، اشتباه گردد .

احساس سنگینی یا سبکی سر و سیاهی رفتن چشم می ‌تواند سرگیجه کاذب تلقی شود که علل مختلفی دارد؛ از جمله این علل می توان به اختلالات فشار خون، دیابت، افت قند خون، مشکلات چشمی، عیوب انکساری، خستگی، اضطراب و استرس، ضربه به سر، میگرن، کم‌ خونی، مشکل ستون فقرات گردنی و یا در برخی موارد نشانه ابتلا به بیماری ام‌ اس یا پارکینسون به شمار آید. درمان سرگیجه بایستی با توجه به علائم و علل بروز آن انجام شود. یکی از علل سرگیجه بیماری منییر است که با وزوز گوش، کاهش شنوایی و حالت تهوع همراه است. علت این بیماری افزایش فشار گوش میانی است.

انواع سرگیجه از لحاظ حسی

علاوه بر دسته بندی بالا، به شکل دیگری نیز می توان انواع سرگیجه را دسته بندی کرد و آن بر اساس احساسی است که فرد در هنگام بروز سرگیجه دارد، در این قسمت انواع سرگیجه از لحاظ حسی دسته بندی شده اند.

احساس سبکی سر

احساسی شبیه به غش کردن یا از دست دادن تعادل. در این گونه سرگیجه ها، با وجود گیجی و منگی، اما خبری از احساس چرخش محیط به دور سر نیست. احساس سبکی سر معمولا با دراز کشیدن بهبود یافته و یا کاملا از بین می‌رود. اگر احساس سبکی سر شدید شده ممکن است باعث احساس غش کردن و یا سنکوپ شود. گاهی اوقات ممکن است در هنگام سرگیجه، فرد دچار حالت تهوع و یا استفراغ شود .

دوران سر یا Vertigo

سرگیجه دورانی معمولاً نتیجه یک تغییر ناگهانی یا موقتی در فعالیت ساختارهای تعادلی واقع در گوش داخلی (سیستم دهلیزی) یا اتصالات ساختارهای تعادلی موجود در مغز روی می دهد؛ این اتصالات حرکت و تغییرات در وضعیت سر را حس می‌کنند. برخاستن از حالت نشسته یا حرکت سبب تشدید این نوع سرگیجه می‌شود. هرچند برخی اوقات سرگیجه دورانی آنچنان شدید است که سبب بروز تهوع، استفراغ و عدم تعادل می‌شود، اما معمولا این مشکل به صورت طولانی مدت اتفاق نمی افتد و در طول چند هفته بدن نسبت به عامل بروز سرگیجه سازگار می شود .

علائم سرگیجه

در این قسمت به بیان چند مورد از علائم سرگیجه می پردازیم. سرگیجه معمولاً می تواند به طور خاص به صورت یکی از احساسات زیر بیان شود :

احساس کاذب حرکت یا چرخش
سبکی سر یا احساس غش
از دست دادن تعادل یا عدم تعادل
سایر احساسات مانند شناور بودن یا سنگینی سر

تعدادی از بیماری های زمینه ای می توانند سبب بروز این مشکلات شوند. برخی از این بیماری ها سبب بروز اختلال در سیگنال هایی می شوند که توسط مغز از یک یا تعداد بیشتری از سیستم های حسی دریافت می شوند :

چشم ها که به انسان کمک می کند تا محل قرارگیری بدن در فضا و چگونگی حرکت آن را تعیین کند .
اعصاب حسی که پیام هایی را درباره حرکات و حالات بدن به مغز می فرستند .
گوش داخلی که دارای حسگرهایی برای کمک به تشخیص ثقل و حرکت عقب و جلو می باشد.

 

سرگیجه و تهوع را با این روش ها درمان کنید (درمان خانگی سرگیجه)

درمان خانگی سرگیجه و تهوع

بیشتر افراد در طول عمر خود دست کم یک بار دچار حالت سرگیجه شده اند. سرگیجه عارضه ایست که علت های مختلف دارد. افت فشار خون، قند خون پایین، بیماری های عصبی و … می توانند از دلایل این بیماری باشند. سرگیجه می تواند به روش های طبیعی و غیر طبیعی درمان شود. اگر این عارضه مدت ها شما را آزرد، حتما به پزشک مراجعه کرده و علت را جویا شوید. روش های و درمان های طبیعی هم برای درمان سرگیجه وجود دارد. در متن زیر به چند روش درمانی اشاره شده، آن را مطالعه کنید و به دوستانتان هم پیشنهاد دهید.

READ  سرگیجه ناگهانی / شما هم دچار سرگیجه ناگهانی می شوید؟ / درمان سرگیجه ناگهانی

سرگیجه مشکلی است که هر فردی در زندگی تجربه می کند. سرگیجه به هم خوردن تعادل و سبکی سر می باشد به طوری که باعث غش می شود. سرگیجه نوعی حرکت دورانی و چرخشی سر می باشد که با سبکی سر متفاوت است.
سرگیجه بیماری نیست. یکی از علائم فشار خون پایین، بیماری ماهیچه قلب، ناهنجاری های اعصابی، کم خونی، حساسیت، قند خون پایین، عفونت گوش، ناهنجاری های مربوط به بینایی، میگرن، ناهنجاری های نگرانی و آسیب به سر می باشد.
همچنین سرگیجه می تواند به خاطر کم آبی بدن، بیماری حرکتی، استرس، ورزش بیش از حد، تغییرات هورمونی و عوارض جانبی برخی قرص ها باشد.
سرگیجه با علائمی مانند تغییر در بینایی، سردرد، پالس های نامنظم یا آهسته، نقاط کور و اشتباه در حس حرکتی همراه می باشد.
گاهی اوقات سرگیجه باعث سوت کشیدن گوش، درد قفسه سینه، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، کاهش هوشیاری و رنگ پریدگی می شود.
اگر زیاد دچار سرگیجه نمی شوید می توانید از روش های خانگی برای درمان آن استفاده کنید. اما اگر به طور پیوسته دچار سرگیجه می شوید باید با پزشک صحبت کنید تا دلیل و درمان آن را تشخیص دهد.

روش های خانگی درمان سرگیجه

نفس عمیق

نفس عمیق یکی از بهترین راه ها برای برطرف شدن سرگیجه است. این کار باعث می شود اکسیژن کافی به مغز برسد و اعصاب راحت شوند و سرگیجه کاهش یابد.

– در جایی راحت بنشینید یا دراز بکشید.

– یک دست را روی شکم قرار دهید و شست دست دیگر را روی در مقابل سوراخ بینی بگیرید و دهان را ببندید.

– به آرامی با سوراخ باز بینی نفس بکشید و شکم را از هوا پر کنید.

– نفس را نگه دارید و دو سوراخ بینی را ببندید و لب ها را جمع کنید.

– بعد از دو یا سه ثانیه، به آرامی نفس را بیرون بدهید و سعی کنید هوای داخل شکم را نیز خارج کنید.

– این کار را ده بار تکرار کنید.

– سپس به مدت 5 دقیقه بنشینید و به صورت عادی نفس بکشید تا از سرگیجه جلوگیری شود.

نوشیدن آب

کم آبی یکی از دلایل اصلی سرگیجه است. این مسئله به خاطر نخوردن آب به مدت طولانی یا کم آب شدن بدن در طول و بعد از ورزش می باشد. کم آبی به خاطر حالت تهوع یا اسهال ایجاد می شود که در اثر آن آب زیادی از دست می دهید.

– هنگامی که سرگیجه دارید یک لیوان آب بخورید. برای جلوگیری از کم آبی بدن و سرگیجه روزانه مقداری آب بنوشید.

– همچنین می توانید چای گیاهی با عسل، سوپ و آبمیوه نیز مصرف کنید.

چیزی بخورید

سرگیجه به خاطر کاهش قند خون می باشد به خصوص در افرادی که دیابت دارند. بعلاوه گرسنگی نیز احتمال سرگیجه را افزایش می دهد. بنابراین در هنگام سرگیجه سعی کنید چیزی بخورید. در واقع جلوگیری از گرسنگی به مدت طولانی از سرگیجه جلوگیری می کند.

– میان وعده ای غنی از کربوهیدرات یا قند مانند شکلات یا موز بخورید.

– هر میوه پر آبی نیز مناسب می باشد.

– یک کاسه ماست با میوه نیز انتخابی دیگر است.

– یک مشت آجیل مانند بادام و گردو نیز مناسب می باشد.

زنجبیل

زنجبیل ماده ای مناسب برای جلوگیری از حالت تهوع و سرگیجه می باشد. این ماده جریان خون ورودی به مغز و قسمت های دیگر بدن را تحریک کرده و از شدت سرگیجه جلوگیری می کند.

– مقدار کمی ریشه زنجبیل تازه را بجوید یا آبنبات زنجبیل بخورید تا از سرگیجه جلوگیری شود.

– روزانه چند بار شربت یا چای زنجبیل بخورید تا از سرگیجه جلوگیری شود.

– همچنین مصرف مکمل های زنجبیل نیز مناسب است. لازم است پیش از مصرف مکمل در خصوص مقدار آن با پزشک مشورت کنید.

لیمو

روش دیگر برای مبارزه با سرگیجه مصرف لیمو است. ویتامین ث موجود در لیمو ایمنی بدن را افزایش داده و به مبارزه با بیماری ها می پردازد. بعلاوه مواد مغذی موجود در لیمو باعث افزایش انرژی می شوند. این ماده آبرسانی به بدن را انجام می دهد و باعث افزایش انرژی می شود.

– نصف لیمو را داخل یک لیوان آب فشار دهید. دو قاشق چایخوری شکر به آن بیفزایید. این مخلوط را بخورید تا از سرگیجه جلوگیری شود.

– همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با پودر فلفل سیاه و نمک در یک لیوان آب مخلوط کنید. این مخلوط را روزی سه بار بخورید.

انگور فرنگی هندی

انگور فرنگی هندی برای درمان سرگیجه مناسب می باشد. این ماده غنی از ویتامین آ و ث است و ایمنی بدن و گردش خون را افزایش داده و از سرگیجه جلوگیری می کند.

– دو میوه را له کرده تا به شکل خمیر شود.

– دو قاشق چایخوری دانه گشنیز و یک فنجان آب به آن بیفزایید.

– بگذارید کل شب بماند.

– روز بعد مخلوط را صاف کنید و آب آن را بخورید.

– این کار را چند روز تکرار کنید.

عسل

بخاطر قند طبیعی موجود در عسل، عسل باعث افزایش انرژی و جلوگیری از سرگیجه می شود. همچنین از کاهش قند خون جلوگیری می کند.

– دو قاشق چایخوری عسل و سرکه سیب را در یک لیوان آب سرد یا گرم بریزید.

– محلول را روزی دو بار بخورید.

– یک قاشق غذاخوری عسل و آب لیمو را در یک لیوان آب گرم بریزید و بلافاصله پس از آرام شدن سرگیجه بخورید.

– روش دیگر مخلوط کردن یک قاشق چایخوری عسل و پودر دارچین است. این مخلوط را نیز هر روز صبح به مدت چند هفته بخورید.

ژینکو بیلوبا

این گیاه برای درمان سرگیجه مناسب می باشد. این گیاه به جریان خون به مغز کمک می کند و از سرگیجه جلوگیری می کند. همچنین این گیاه از زنگ زدن گوش جلوگیری می کند و باعث کاهش سرگیجه می شود.

– این گیاه به صورت قرص، عصاره مایع و برگ خشک شده وجود دارد. مقدار مناسب مصرف آن 120 تا 150 میلیگرم از عصاره، به صورت سه وعده و به مدت دو ماه می باشد.

نکته: ژینکو بیلوبا ممکن است با قرص های دیگر سازگاری نداشته باشد. بنابراین پیش از مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

گل مینا

گیاه دیگری که به درمان سرگیجه می پردازد گل مینا می باشد. این ماده علائم همراه با سرگیجه مانند سردرد، حالت تهوع و استفراغ را نیز برطرف می کند. همچنین جریان خون را افزایش می دهد.

– هنگامی که سرگیجه دارید مقداری برگ تازه گل مینا بخورید تا علائم شما برطرف شود.

– می توانید یک قاشق چایخوری برگ خشک را با برگ نعناع در یک فنجان آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه بریزید و بگذارید بماند. این چای را روزی چند بار به مدت چند هفته مصرف کنید.

– همچنین می توانید مکمل آن را مصرف کنید. پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم از سرگیجه و مشکلاتی که منجر به سرگیجه می شوند، جلوگیری می کند. می توانید سرگیجه ناشی از کم خونی، فشار خون پایین و قند خون پایین را با مصرف غذاهای سالم مانند غذاهای غنی از آهن، ویتامین آ، فولیک اسید و فیبر برطرف کنید. همچنین غذاهایی که مقدار کمتری چربی و قند دارند را انتخاب کنید.

– غذاهای غنی از آهن جگر، توفا، اسفناج، بادام، عدس و مارچوبه می باشند. می توانید مکمل های آهن را نیز پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

– غذاهای غنی از ویتامین ث عبارتند از پرتقال، لیمو، بروکلی، فلفل دلمه ای، گریپ فروت و اسفناج. همچنین می توانید پس از مشورت با پزشک مکمل های ویتامین ث را نیز مصرف کنید.

– غذاهای غنی از فولیک اسید عبارتند از جگر، بادام زمینی، سبزیجات برگ سبز، موز و بروکلی.

– از نوشیدنی هایی که مانع از جذب آهن می شوند مانند قهوه، آبجو و مشروب بپرهیزید.

– روزانه چند وعده کوچک غذا بخورید و هیچ وعده غذایی را فراموش نکنید به خصوص صبحانه.

نکات بیشتر در خصوص درمان سرگیجه

– پس از احساس سرگیجه بلافاصله بنشینید یا دراز بکشید.

– اگر به خاطر سرگیجه تعادلتان به هم خورد دراز بکشید و بر روی چیزی ثابت تمرکز کنید. این کار باعث می شود حواستان پرت شود.

– در طول روز ورزش کنید تا گردش خون افزایش یابد و از سرگیجه جلوگیری شود.

– هر هفته بدن خود را ماساژ دهید تا جریان خون افزایش یابد.

– در هنگام بیماری استراحت کنید تا بدن مقاوم شود و از سرگیجه جلوگیری شود.

– در کلاس های یوگا و مدیتیشن شرکت کنید تا مشکلات شما کاهش یابد.

– اگر سرگیجه داشته اید از بلند شدن و حرکت کردن بپرهیزید.

– در صورت سرگیجه متداول از رانندگی کردن بپرهیزید.

– از مصرف کافئین، الکل و تنباکو بپرهیزید زیرا باعث بدتر شدن شرایط شما می شود.

 

درمان سرگیجه با گیاهان دارویی

همانطور که گفته شد سرگیجه به راحتی و با داروهای گیاهی در منزل درمان می شود. چند نمونه از این درمان گیاهی سرگیجه و روش استفاده از آن را در ادامه می خوانید.

درمان سرگیجه با استفاده از گیاهان دارویی

درمان گیاهی سرگیجه

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دوحالت گیاهی و روغن استفاده می شود. برای از بین بردن سرگیجه شما می توانید از هر دو حالت این گیاه استفاده نمایید. شما برای این که بتوانید سرگیجه خود را با استفاده از اسطوخودوس درمان کنید ابتدا باید دمنوش آن را تهیه کنید و در هنگام سرگیجه آن را میل نمایید.

برای تهیه این دمنوش کافی است چند قاشق گیاه خشک شده اسطوخودوس را در یک لیوان آبجوش ریخته و بگذارید بیست دقیقه دم بکشد. چون طعم این دمنوش تلخ است میتوانید آن را با عسل مخلوط کنید. همچنین برای تسکین سر گیجه و سر درد می توانید از روغن اسطوخودوس استفاده کرده و سرتان را با آن ماساژ دهید. این کار باعث می شود تا خون بهتر در سر جریان پیدا کند و سرگیجه رفع شود.

زنجبیل

یکی از بهترین درمان گیاهی سرگیجه زنجبیل است که به عنوان تنظیم کننده خون هم به شمار می رود و فشار خون را کنترل کرده و در حد مطلوبی نگه می دارد. به همین خاطر برای رفع سر گیجه هایی که ممکن است ناشی از افت فشار باشد موثر است. هم چنین زنجیبل باعث تقویت سلولهای مغز شده و انرژی زا می باشد. تهیه دمنوش زنجبیل بسیار راحت است، برای اینکار کافی است مقداری از زنجبیل تازه یا پودر آن را در آب جوش و عسل حل کرده و میل کنید.

درمان سرگیجه با مرکبات

مرکبات غنی از ویتامین ث هستند و بارها توصیه شده است که در رژیم های غذایی روزانه انواع مرکبات گنجانده شود. نارنج یکی از میوه هایی است که خواص بی شماری دارد و در درمان خانگی سرگیجه بسیار توصیه شده است. خصوصا سرگیجه های ناشی از آنفولانزا و بیماری سرما خوردگی. می توانید همراه غذا آب نارنج میل کنید و در هنگام سرگیجه می توانید چند قطره آب نارنج را در لیوانی آب ریخته و میل کنید. غلطت آب نارنج بسته به ذائقه افراد داشته و می توان از عسل هم برای شیرین کردن آن استفاده کرد.

یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای رفع سرگیجه، لیموترش یا آبلیمو تازه است. اگر سرگیجه همراه با احساس کسالت و خستگی همراه باشد ممکن است ناشی از ضعف بدن و از دست رفتن انرژی باشد در این صورت یکی از درمان های موثر شربت آبلیمو است. برای تهیه این شربت می توانید چند قاشق آبلیمو تازه را در یک لیوان آب خنک ریخته و مقداری نمک هم به آن اضافه کنید تا فشار خون افت نکند. شربت آبلیمو موثر در تسکین سرگیجه را حتما امتحان کنید.

سیاه دانه

اگر به مدت طولانی به سرگیجه دچار می شوید حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که پزشک مورد مشکوکی را تشخیص نداد و فقط برایتان داروهای شیمیایی تجویز کرد, می توانید به جای استفاده از داروهای شیمایی, درمان گیاهی سرگیجه با روغن سیاه دانه را مورد استفاده قرار دهید. چند قطره از این روغن را با چند قاشق عسل مخلوط کرده و صبح ها به مدت ده روز ناشتا میل کنید.

تسکین سرگیجه با فلفل

اگر سرگیجه به علت کمبود انرژی بدن باشد می توان با ترکیب نمک، فلفل، خردل و سرکه آن را درمان کرد. کافیست یک قاشق از هرکدام از این مواد را در یک لیوان آب ریخته تا کاملا حل شده و سپس میل کنید. این نوشیدنی قادر است انرژی از دست رفته را جبران کرده و به گردش بهتر خون و درمان سرگیجه کمک می کند.

عرق بیدمشک

یکی از روش های مفید برای درمان گیاهی سرگیجه استفاده از عرق بید مشک است. از این عرق گیاهی می توانید در هر فصلی استفاده کرده و از خواص آن برای سلامتی بهره مند شوید.

لازم به ذکر است گفته شود چند خوراکی ممکن است باعث بروز و تشدید سرگیجه شوند مانند: زعفران، دخانیات و نوشیدنی های الکلی و آب انار. اگر به سرگیجه های مکرر دچار می شوید مصرف این خوراکی ها را محدود کنید.

هشدارها

۱- اگر سرگیجه شما شدید است و باعث سیاهی رفتن چشم ها، استفراغ کردن یا حتی غش کردن شما می‌شود، فورا به اورژانس زنگ بزنید.

۲- اگر هر چند وقت یکبار دچار سرگیجه می‌شوید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد.

۳- اگر شرایط کاری یا سبک زندگی شما طوری است که مدام نشسته اید و کمتر ایستاده کار می کنید، سیستم عصبی سمپاتیک بدن شما ایستادن را از یاد خواهد برد و وقتی که شما می ایستید، دچار سرگیجه می شوید و تعادل خود را از دست خواهید داد. مصرف دوز پایین داروهای ضد افسردگی (تحت نظر پزشک متخصص) می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند، زیرا سیستم عصبی سمپاتیک را آرام می‌کند.

 

درمان سرگیجه با رژیم غذایی مناسب

سرگیجه داشتن یعنی دنیا دور سرتان می چرخد و حالت تهوع به شما دست می دهد. علت سرگیجه شما چه می تواند باشد و آیا خطری شما را تهدید می کند؟ در صورت از دست دادن تعادل بدنتان چه درمان و رژیم غذایی می تواند مناسب حال شما باشد؟

علت و روشهای درمان سرگیجه

سرگیجه یکی از ناراحتی های نسبتا رایج است که گاه در شرایطی خاصی مانند خستگی شدید بروز می کند. با تاری دید و بیحالی همراه است،حملات سرگیجه می تواند به طور ناگهانی و برای چند ثانیه و یا ممکن است بسیار طولانی باشد. اگر شما دارای سرگیجه شدید باشید علائم شما ممکن است ثابت و برای چند روز زندگی عادی شما را دشوار کند.

بیشتر اوقات سرگیجه مسئله ساز و مهم نیست اما در بعضی موارد بسیار مهم و جدی است این بیماری در بین افراد بسیار شایع است و فرد احساس می کند اگر چشمانش را باز نگه دارد و دراز نکشد دنیای اطراف به دور سرش می چرخد و یا گاهی این احساس را دارد که در هوا حرکت می کند.

سرگیجه بیماری است که در افراد مسن بالای 65 سال و کسانیکه داروهای ( ضدتشنح، خواب آورها و داروهای آرامبخش ) مصرف می کنند ریسک آسیب بالاتری دارد و اگر درمان نشود خساراتی جبران ناپذیر در اثر سقوط و آسیب های مغزی، زخمی شدن و در کسانیکه با ماشین آلات سنگین کار می کند منجر به تصادف می شود.درمان سرگیجه

سرگیجه

سرگیجه یک احساس است و زمانی که هیچ حرکت واقعی وجود ندارد شما یا محیط اطرافتان در حال حرکت بوده و شما ممکن است احساس کنید که در ( حال نخ ریسی، چرخش، سقوط یا کج شدن ) هستید و هنگامی که شما سرگیجه شدید دارید ممکن است دچار حالت تهوع یا استفراغ شوید شما ممکن است در راه رفتن مشکل داشته و تعادل خود را از دست بدهید.

اگر چه سرگیجه می تواند در هر سنی رخ دهد ولی در میان افراد مسن شایع تر است ترس از سرگیجه درافراد مسن می تواند باعث محدود کردن فعالیت های فیزیکی و اجتماعی آنها شود سرگیجه می تواند به سقوط و صدمات دیگر منجر شود.

شما ممکن است هنگام بلند شدن سریع یا دراز کشیدن احساس سبکی سر داشته باشید که سبکی سر علل زیادی از جمله ( آلرژی، استفراغ، اسهال، تب، کم آب شدن بدن در اثر بیماری، خونریزی، آریتمی قلبی، اضطراب و استرس، تنفس بسیار عمیق و یا سریع و مصرف تنباکو، الکل یا مواد مخدر، بیماری ها مانند آنفلوانزا یا سرماخوردگی ) دارد.

READ  همه چیز درباره استرس اکسیداتیو

سرگیجه ممکن است با درد قفسه سینه در سمت راست و خستگی همراه باشد اگر چه سرگیجه مکرر می تواند شما را از انجام بسیاری از کارها باز دارد ولی بندرت تهدید کننده حیات است درمان سرگیجه بستگی به علت و نشانهای بیماری دارد اما معمولاً درمان موثر است.

علائم سرگیجه

احساس کاذب حرکت یا چرخش ( سرگیجه )
گیجی و احساس غش کردن
از دست دادن تعادل ( عدم تعادل )
احساس سنگینی سر و یا شناور بودن

علل سرگیجه

سرگیجه یا ( VERTIGO ) یک تغییر ناگهانی یا موقت در فعالیت قسمت های مربوط به تعادل موجود در گوش داخلی ( سیستم دهلیزی ) یا در قسمت های مربوط به تعادل در مغز است این احساس جنبش و تغییر در سر با نشستن و حرکت کردن بدتر می شود.

گاهی اوقات سرگیجه شدید و باعث تهوع و استفراغ می شود اما سرگیجه معمولا به مدت طولانی دوام نمی آورد و بدن خود را به هر آنچه که باعث سرگیجه شده سازگار می کند.

سرگیجه حمله ای پاروکسیمال خوش خیم ( BPPV ) بلافاصله پس از یک تغییر در موقعیت سر اغلب در هنگام رفتن به رختخواب و یا نشستن در موقع صبح ایجاد می شود. این نوع شایعترین علت سرگیچه است.

التهاب در گوش داخلی

علائم و نشانه هایی از التهاب در گوش داخلی ( نوریت حاد دهلیزی ) که سرگیجه به صورت ناگهانی شروع و چند روز باقی می ماند و همراه با تهوع و استفراغ و عدم تعادل است.

این علائم گاهی آنقدر شدید است که مجبورهستید در رختخواب بمانید اگر با از دست دادن ناگهانی شنوایی همراه باشد به ان لابیرنتیت ( Labyrinthitis ) گفته می شود. خوشبختانه در گیری عصب دهلیزی به طور خود بخود هم بهبود می یابد ولی درمان زود هنگام و درمان های توانبخشی پزشکی به بهبود سریعتر بیماری کمک می کند.

بیماری منییر ( Menieres disease )

این بیماری سبب تجمع بیش از حد مایع در گوش درونی می شود و حملات ناگهانی سرگیجه شروع و به مدت چند ساعت طول می کشد که با کاهش شنوایی، حالت زنگ در گوش و احساس پری در گوش مبتلا همراه است.

میگرن وستیبولار

میگرن بیشتر یک اختلال سردرد است که در بعضی افراد با Aura ( هاله ) همراه است و در بعضی با سرگیجه همراه است که ممکن است سردرد شدید هم نباشد واین نوع سردرد به نور و صدا حساس است.

نورینوم آکوستیک ( شوانوم دهلیزی )

نورینوم اکوستیک یک رشد غیر سرطانی خوش خیم روی عصب دهلیزی است که از گوش داخلی به مغز متصل می شود. علائمی مانند از دست دادن شنوایی و پیشرونده، وزوز گوش در یک طرف که همرا با سرگیجه و عدم تعادل می باشد.

علل نادر دیگر سرگیجه می تواند یک مشکل عصبی جدی مانند ( سکته مغزی، خونریزی مغزی و یا بیماری مولتیپل اسکلروزیس ) باشد چنین موارد با علائمی مانند دوبینی، لکنت زبان، ضعف یا بیحسی در صورت و عدم تعادل شدید همراه است.

سرگیجه همراه با احساس غش کردن

گاهی سرگیجه همراه با احساس ضعف، تهوع، پوست رنگ پریده، احساس غش بدون از دست دادن هوشیاری همراه است این نوع سرگیجه به علت های کاهش فشار خون وضعیتی، افت شدید فشار خون سیستولی که بعد از نشستن یا ایستادن طولانی رخ می دهد.

خروج ناکافی خون از قلب که به علت بیماریهای ( بیماری عضله قلب ( کاردیومیوپاتی )، ریتم غیر طبیعی قلب ( آریتمی ) و یا کاهش حجم خون) رخ می دهد ممکن است علت این سرگیجه باشد.

علل از دست دادن تعادل

مشکلات گوش داخلی سبب ناپایداری در راه رفتن، مخصوصاً در تاریکی می شود.

اختلالات حسی نوروپاتی محیطی در افراد مسن ممکن است منجر به عدم تعادل در آنها شود.

مشکلات عضلانی: ضعف عضلانی و آرتروز، التهاب مفصل ( آرتریت ) سائیدگی و پارگی مفاصل می تواند سبب عدم کنترل وزن شود.

اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و آتاکسی مخچه سبب عدم تعادل می شود.

داوها: عوارض جانبی داروهایی مانند ضد تشنج ها، خواب آورها و داروهای آرامبخش می تواند منجر به عدم تعادل شود.

علل سرگیجه که با حالت شناور، شناکردن و سنگینی سر همراه است

داروها : داروهای کاهش فشار خون که منجر به غش می شود و بسیاری از داروهای دیگر که با قطع دارو علائم متوقف می شود.

برخی از اختلالات گوش داخلی سبب این حالت می شود.

اختلالات اضطرابی مانند ( حملات هراس و ترس در فضاهای باز بزرگ و ترس از مکانهای شلوغ می تواند باعث این نوع سرگیجه شود

کم خونی : اگر کم خونی داسته باشید علائمی مانند ( خستگی، ضعف، پوست رنگ پریده ) همراه آن وجود دارد.

قند خون پایین : این حالت در افراد دیابتی که از انسولین استفاده می کنند رخ می دهد که سرگیجه با عرق کردن و سردگمی همراه است.

عفونت گوش نیز گاهی باعث سرگیجه می شود.

از دست دادن آب بیش از حد : اگر شما در هوای گرم فعالیت زیادی انجام دهید و مایعات کافی ننوشید دچار سرگیجه که به علت هیپرترمی و یا از دست دادن آب بدن است می شوید استراحت در مکان خنک و نوشیدن آب اشامیدنی و یا یک نوشیدنی ورزشی معمولا به کاهش این نوع سرگیجه کمک می کند.

سرگیجه مزمن ذهنی : این یک سندرم کلینیکی اختصاصی است که با سرگیجه غیر اختصاصی مداوم مشخص می شود که علت پزشکی مشخصی ندارد این نوع سرگیجه در محیط های ( فروشگاهای مواد غذایی، صمعی بصری ) تشدید پیدا می کند.

تست های تشخیصی در سرگیجه

تست حرکت چشم، تست کالری، تست posturography، تست Rotary-chair و در بعضی موارد MRI برای رد کردن نورینوم اکوستیک، تومور مغزی غیر سرطانی از عصب دهلیزی انجام می شود.


بیشتر بخوانید:

جدول کالری مواد غذایی


رژیم غذایی مناسب برای درمان سرگیجه

یک رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی که از غذاهای گیاهی تهیه شود می تواند در بهبود بیماری هایی که سبب سرگیجه می شوند مفید باشند مثلا اگر علت سرگیجه فشار خون، افت فشار خون یا تصلب شرایین باشد.

با درمان این بیماریها سرگیجه هم درمان می شود یعنی شما باید اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی فشار خون بالا، رژیم غذایی افت فشارخون و رژیم غذایی تصلب شرایین داشته باشید تا بتوانید این بیماریها را کنترل و مشکل سرگیجه هم با کنترل بیماری از بین می رود.

ویتامین ب که در منابع غذایی ( برنج، گندم، جو دوسر، سویا، نخود فرنگی، باقلا، عدس، لوبیا خشک ، گرد، بادام و فندق ) وجود دارد یک آنتی اکسیدان قوی است که مانع از اثرات منفی رادیگالهای آزاد در اعصاب، مغز و گوش می شود ثابت شده است کمبود ویتامین ب سبب سرگیجه می شود.

ویتامین B3 یا نیاسین برای سرگیجه های کوچک موثر است کمبود این ویتامین می تواند سبب اختلالات سیستم عصبی مانند ( عصبانیت، اضطراب، افسردگی و بی خوابی ) می شود.

مواد غذایی غنی از پتاسیم مانند ( کاهو، سیب زمینی، گوجه فرنگی، گاو زبان، اسفناج، مارچوبه، نخود فرنگی، هلو، زردالو، انگور و موز ) می تواند در سرگیجه مفید باشد

کم خونی فقر آهن سبب سرگیجه می شود و مواد غذایی غنی از آهن ( کرفس، ذرت، آجیل، نخود فرنگی، اسفناج، کاسنی، هویج و خیار ) درسرگیجه ای که ناشی از کم خونی است مفید است

مواد غذایی که در سرگیجه مناسب نیستند

الکل، قهوه، تنباکو و دیگر مواد مخدر سبب سرگیجه می شود.

مواد غذایی پر چرب و حاوی کلسترول بالا مخصوصاً اگر منشاء حیوانی داشته باشد برای سرگیجه مضر است.

مواد غذایی شور مانند نمک فشار خون را افزایش می دهد و سبب سرگیجه می شود.

درمان سرگیجه

درمان BPPV شامل یک روش ساده است که پزشک با مانورهایی که روی سر انجام می دهد پس از یک یا دو درمان بهبودی حاصل می شود.

برای تسکین حالت تهوع و سرگیجه پزشک داروهایی مانند مکلزین ( ANTIVERT )، دیازپام ( والیوم ) و یا تجویز دیمن هیدرینات و تجویز یک دوره کوتاه کورتیکواستروئید ممکن است عملکرد دهلیزی را بهبود بخشد.

درمان بیماری منییر پزشک با استفاده از دیورتیک مایعات بدن را کاهش می دهد و یک رژیم غذایی کم نمک توصیه و گاهی موقع برای درمان تزریق از طریق پرده گوش یا عمل جراحی انجام می شود.

در درمان میگرن وستیبولار از رژیم غذایی، کاهش استرس، خواب و ورزش کمک می گیرند از ورزش هایی خاصی برای کمک به سیستم تعادل استفاده می شود.

در اختلالات اضطرابی از داروها و روان درمانی به تنهایی یا به صورت ترکیب با هم استفاده می شود.

 

قرص سرگیجه

درمان دارویی سرگیجه براساس علت ایجادکننده بیماری انتخاب می‌شود. مهارکننده‌های وستیبولار را می‌توان برای کنترل علایم سرگیجه مصرف کرد، اما این گروه داروها باید فقط برای دوره کوتاهی مصرف شوند. (حدود یک هفته). 3 گروه اصلی مهارکننده‌های وستیبولار وجود دارند:

  • داروهای آنتی‌کولینرژیک
  • داروهای آنتی‌هیستامین
  • داروهای بنزودیازپین‌ها

در میان آنتی‌کولینرژیک‌ها، گلیکوپیرولات از سایر داروهای مورد استفاده در درمان سرگیجه خاصیت خواب آلودگی کمتری دارد. آنتی‌هیستامین‌هایی نظیر مکلزین اثرات آنتی‌کولینرژیک دارند و در مقایسه با آنتی‌کولینرژیک‌های واقعی خاصیت خواب‌آوری آنها بیشتر دارند. بنزودیازپین‌ها نیز در درمان سرگیجه موثرند اما ممکن است بیمار به آنها عادت کند. در موارد سرگیجه حاد و شدید، پرومتازین داخل عضلانی یا دروپریدول داخل وریدی می‌تواند تجویز شود.

 

درمان سرگیجه ناشی از گوش میانی

عفونت ویروسی مایع گوش داخلی موجب سرگیجه می‌شود

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان علل سرگیجه گفت: بیماری‌های گوش داخلی، عصب شنوایی و مغزی موجب سرگیجه می‌شود و شایع‌ترین علل سرگیجه، بیماری‌‌های گوش داخلی است.
شکوفه علایی با بیان اینکه سرگیجه حرکتی است که وجود ندارد اما فرد آن را احساس می‌کند، اظهار داشت: فردی که دچار سرگیجه شده است، احساس می‌کند خود یا محیط دور و برش می‌چرخد، همچنین ممکن است فرد حس کند که او را به سمت جلو یا عقب هل می‌دهند.

وی افزود: بنابراین سرگیجه احساس حرکتی است که وجود دارد و وقتی فردی این علایم را دارد دچار احساس سرگیجه واقعی شده است.

* چه ضایعاتی می‌تواند موجب احساس سرگیجه دهد؟

وی ادامه داد: هر ضایعه‌ای از گوش داخلی تا مغز به وجود آید می‌تواند موجب سرگیجه شود، بنابراین بیماری‌های گوش داخلی، عصب شنوایی و مغزی موجب سرگیجه می‌شود که شایع‌ترین علل سرگیجه، بیماری‌‌های گوش داخلی است.

علایی افزود: از میان بیماری‌ها مغزی، اختلال در ساقه مغز و مخچه موجب سرگیجه می‌شود.

* احساس سیاهی رفتن چشم، سرگیجه واقعی نیست

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: احساس سیاهی رفتن چشم، سرگیجه واقعی نیست، زیرا احساس حرکت در آن وجود ندارد. فرد احساس سیاهی رفتن چشم یا احساس تاری دید گذرا یا منگی در سر دارد.

وی ادامه داد: پزشک باید تشخیص دهد آیا سرگیجه واقعی است یا کاذب، که با پرسیدن اینکه آیا خود یا محیط دور و برت می‌چرخد؟ می‌تواند به واقعی یا کاذب بودن سرگیجه پی ببرد.

* عفونت ویروسی مایع گوش داخلی موجب سرگیجه می‌شود

این نورولوژیست اظهار داشت: شایع‌ترین بیماری‌های گوش داخلی که موجب سرگیجه می‌شود عفونت ویروسی مایع گوش داخلی است که در فصل پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. ویروس به مایع داخل گوش حمله می‌کند، گوش داخلی دچار التهاب شده و فرد احساس سرگیجه می‌کند.

عضو کمیته علمی انجمن ام‌اس گفت: این سرگیجه حاد و ناگهانی بوده و معمولاً با احساس تهوع و استفراغ همراه است و به محض اینکه فرد کوچکترین حرکتی به سرش می‌دهد دچار سرگیجه شدید می‌شود، به نحوی که قادر به حرکت نیست، ممکن است این وضعیت موجب شود فرد استفراغ مکرر پیدا کند و چند ساعت یا یکی دو روز نیز ادامه یابد. این حالت به تدریج و آرام آرام بهتر می‌شود اگر چه ممکن است تا هفته‌ها و ماه‌ها نیز طول بکشد.

* درمان خاصی برای سرگیجه حاد و ناگهانی وجود ندارد

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: درمان خاصی برای سرگیجه حاد و ناگهانی وجود ندارد اما داروهایی برای کنترل تهوع، استفراغ و سرگیجه تجویز می‌شود تا سیر بیماری طی شود.

وی گفت: نوع دیگری از سرگیجه که ناشی از عفونت گوش داخلی است به سرگیجه خوش‌ خیم و وضعیتی مشهور است، علت این نوع سرگیجه رسوب بلورهای کلسیمی در مایع گوش داخلی است. وقتی فرد سرش را حرکت می‌دهد به دلیل اینکه مایع داخلی گوش به طور طبیعی حرکت می‌کند، بلورهایی که رسوب کرده‌اند نیز حرکت می‌کنند و موجب تحریک گیرنده‌های سرگیجه می‌شوند که نهایتاً احساس سرگیجه را برای فرد همراه دارند.

علایی افزود: بنابراین هر بار فرد سرش را تکان می‌دهد دچار سرگیجه می‌شود که از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد و سپس برطرف می‌شود و هر بار که فرد سرش را حرکت می‌دهد این سرگیجه نیز ایجاد می‌شود.

وی افزود: این نوع سرگیجه خوش‌خیم است زیرا علت نگران‌کننده و مهمی ندارد و وضعیتی خوانده می‌شود زیرا با تغییر وضعیت سر ایجاد می‌شود.

* انجام ورزش‌های سر و گردن درمان سرگیجه خوش‌خیم و وضعیتی

این نورولوژیست تصریح کرد: داروها بر این نوع سرگیجه اثری ندارند و تنها درمان آن، نوعی ورزش خاص است که طی آن به فرد آموزش می‌دهیم که با تمرینات منظم به سرگیجه پایان دهد. راه دیگر نیز، مانورهای خاصی است که به سر و گردن فرد داده می‌شود تا این سرگیجه درمان شود.

وی خاطرنشان کرد: هر ضایعه‌ای مانند تومور، عفونت‌های گسترده گوش که استخوان‌های آن را درگیر کند و در گوش داخلی و عصب شنوایی رخ دهد موجب سرگیجه می‌شود.

جابجایی مائع گوش داخلی یک بیماری شائع، با تعریف علمی سرگیجه وضعیتی حمله ای خوشخیم است، که بیماری خودبخود محدود شونده با شانس تکرار است. درمانهای دارویی کمکی است و درمانی نمی باشد. یکسری مانورهای خاص در مواردی توصیه می شود که اثربخشی خوبی دارد. در مواردی بازتوانی تعادلی ضروری می باشد.

 

درمان سرگیجه های ناشی از عفونت گوش میانی (درمان گیاهی)

اگر به زنجبیل حساسیت ندارید روزی سه بار نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل مصرف کنید. این گیاه تاثیر بسیاری در درمان سرگیجه ها و عدم تعادل ناشی از عفونت های گوش میانی دارد. اگر مصرف زنجبیل به شکل پودر برایتان آسان نیست می توانید همین مقدار از پودر را در کپسول ریخته و همان سه بار در روز مصرف کنید.

 

علت سرگیجه و عدم تعادل

علت سرگیجه و عدم تعادل

مشکلات گوش داخلی (دهلیزی)

برخی اختلالات گوش داخلی می توانند سبب سرگیجه های مداومی شوند که حالت دورانی ندارند. این ناهنجاری‌ها ممکن است باعث ایحاد احساس بی ثباتی در هنگام راه رفتن به ویژه در تاریکی شود .

اختلالات حسی

ضعف بینایی و آسیب عصبی در پاها از بیماری های شایع در میان سالمندان است و منجر به اختلال در حفظ تعادل می شود .

مشکلات مفصلی و عضلانی

ضعف عضلانی و استئوآرتریت (نوعی آرتریت مفصلی) اگر مفاصلی را گرفتار کند که وزن بدن را تحمل می‌کنند، می تواند در از دست دادن تعادل موثر باشد .

بیماری‌های عصبی

اختلالات عصبی مختلف مانند بیماری پارکینسون و آتاکسی مخچه ای ممکن است سبب از بین رفتن تدریجی تعادل شوند .

داروها

از دست رفتن تعادل ممکن است از جمله عوارض‌ جانبی برخی از داروها نظیر داروهای ضد‌تشنج، آرام بخش‌ها و مسکن‌ها باشد. داروهای کاهنده فشارخون اگر فشارخون را بیش از حد کاهش دهند، ممکن است سبب غش شوند . داروهای دیگری نیز ممکن است سبب احساس سرگیجه شوند که بعد از قطع مصرف دارو، مشکل برطرف می گردد .

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی مانند حملات پانیک(هراس) و ترس از ترک خانه یا قرار گرفتن در مکان های بزرگ و فضاهای باز ممکن است سبب سرگیجه شوند. گاهی اوقات اختلال دهلیزی ممکن است سبب بروز این علائم شود اما اضطراب سبب می شود که حتی بعد از رفع مشکل گوش داخلی سرگیجه همچنان ادامه یابد .

قندخون پایین (هیپوگلایسمی)

این وضعیت در افراد مبتلا به دیابت که انسولین تزریق می کنند روی می دهد. سرگیجه ممکن است با تعریق و گیجی نیز همراه باشد .

گرما و کم آبی

فعالیت در آب و هوای گرم یا مصرف آب به مقدار کم و ناکافی، ممکن است موجب بروز احساس سرگیجه شود. استراحت در یک مکان خنک و نوشیدن آب یا یک نوشیدنی ورزشی به برطرف شدن سرگیجه کمک می کند .

سطوح پایین آهن (کم خونی)

ابتلا به کم خونی ممکن ایت با سرگیجه همراه باشد. خستگی، ضعف و پوست رنگ پریده سایر علائم این بیماری هستند .

عوامل افزایش خطر سرگیجه

افراد با سن بالاتر از ۶۵ سال بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری هایی هستند که سبب سرگیجه می شوند. همچنین زمینه مصرف داروهایی که سبب سرگیجه می شوند نیز در این افراد بیشتر است .
برخی داروها مانند داروهای کاهنده فشارخون، داروهای ضد تشنج، مسکن ها و آرامبخش ها ممکن است سبب سرگیجه شوند .
در صورت داشتن سابقه سرگیجه، احتمال ابتلا به سرگیجه در آینده بیشتر است .

چه موقع سرگیجه نگران کننده و خطرناک است؟

به طور کلی سرگیجه ها ناشی از مشکلات وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در برخی موارد نشانه ای از بیماری های جدی مانند مشکلات عروق مغزی،‌ تومور مغزی، ‌صرع یا ‌تصلب شرایین هستند.
با افزایش سن، سیستم دهلیزی و ماهیچه ها پیر می شوند، بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید به دقت مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد.