تهوع / علل و درمان تهوع و استفراغ / حالت تهوع صبحگاهی / حالت تهوع دائمی / حالت تهوع بعد از غذا / حالت تهوع و سرگیجه / حالت تهوع و اسهال / دمنوش ضد تهوع

گوارشی 14 مه 2018

تهوع / علل و درمان تهوع و استفراغ / حالت تهوع صبحگاهی / حالت تهوع دائمی / حالت تهوع بعد از غذا / حالت تهوع و سرگیجه / حالت تهوع و اسهال / دمنوش ضد تهوع

تهوع: این مقاله کاملترین مطلب راجع به به تهوع شامل : تهوع چیست، علل و درمان تهوع و استفراغ و حالت تهوع صبحگاهی /و حالت تهوع دائمی و حالت تهوع بعد از غذا و حالت تهوع و سرگیجه و حالت تهوع و اسهال و دمنوش ضد تهوع است.

تهوع / علل و درمان تهوع و استفراغ / حالت تهوع صبحگاهی / حالت تهوع دائمی / حالت تهوع بعد از غذا / حالت تهوع و سرگیجه / حالت تهوع و اسهال / دمنوش ضد تهوع

حالت تهوع: (تهوع به انگلیسی Nausea) اگر حالت تهوع شما بیش از دو روز ادامه پیدا کرد و یا حامله هستید و حالت تهوع شدیدی دارید و نمی توانید چیزی بخورید یا بیاشامید به پزشک مراجعه کنید.

حالت تهوع چیست

حالت تهوع، روش طبیعی سرکوب کردن اشتهاست. هر وقت چیزی باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود، چه یک همبرگر باشد یا یک باکتری، نشانی است که به مرکز استفراغ در مغز مربوط می شود. مغز به دهان فرمان می دهد تا بزاق زیاد ترشح کند و دستگاه گوارش به حرکت در می آید و نای تنگ و اشتها کور می شود. شما تمام این فعالیتهای بدن را به صورت حالت تهوع مشاهده می کنید. این کار مانع می شود چیزی در معده بماند و باعث تحریک بیشتر آن شود.
اما حالت تهوع همیشه به منزله فرایند دفاعی دستگاه گوارش نیست. مرکز تعادلی در گوش میانی نیز باعث حالت تهوع می شود. برای مثال، وقتی در قایقی در حال تکان خوردن هستید، مغز پیام چندگانه ای دریافت می کند: چشم ها روی یک کتاب یا روی یک صندلی، ثابت است. اما مایع گوش میانی با حرکت قایق تکان می خورد و باعث آزادسازی هورمون های استرس می شود که ماهیچه های معده را تکان می دهد و این ناراحتی معده احساس ضعفی به وجود می آورد که اغلب با استفراغ همراه است و ما آن را دریازدگی می نامیم.
همچنین داروهایی نیز می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. داروهایی مثل داروهای بیهوشی، داروهای شیمی درمانی و داروهای ضد افسردگی.
علت دیگر بروز حالت تهوع، سردردهای میگرنی، استرس عاطفی یا بوهای ناخوشایند است. تغییرات شدید هورمونی، طی سه ماه اول حاملگی نیز سبب بروز حالت تهوع های مکرر می شود.
حالت تهوع مداوم نشان دهنده ناراحتی جدی گوارشی است. مثل وجود سنگ های مثانه، زخم معده و قولون. در این بیماری ها، حالت تهوع همراه با درد و علائم دیگری همراه است. حالت تهوع می تواند نشان دهنده نوعی سرطان، اختلالات کبد و کلیه و یا یکی از علایم ناراحتی قلبی باشد.

حالت تهوع صبحگاهی

حالت تهوع صبحگاهی اغلب در دوران حاملگی دست می دهد که بعد از ماه سوم برطرف می شود. اما دلایل دیگری نیز دارد که در ادامه به طور کامل آن را شرح خواهیم داد.

 

توصیه هایی ساده درمورد درمان سریع تهوع

خیلی سریع کمی صبحانه بخورید

اگر دچار حالت تهوع صبحگاهی هستید خوردن غذای شیرین یا شیرینی قبل از بلند شدن از روی تخت مانع بروز تهوع می شود. خوردن میزان غذاهای کمتر در تعداد وعده های غذایی بیشتر در طول روز نیز توصیه می شود.

چای زنجبیل بخورید

محققان دانمارکی کشف کرده اند که ریشه زنجبیل پودر شده، حالت استفراغ و تهوع را کاهش می دهد. بیشتر زنان باردار از این گیاه استفاده می کنند. یک قاشق چایخوری از این پودر را در یک فنجان آب داغ حل کنید و در صورت لزوم، هر چهار ساعت یک بار از آن بخورید.

ویتامین B6 مصرف کنید

در تحقیقاتی دریافتند که به زنانی که سه بار در روز به مدت سه روز بیست و پنج میلی گرم ویتامین B6 داده شد، حالت تهوع آنها کاهش یافت. ویتامین B6 در موارد حاد، موثر واقع می شود. برخی دیگر نیز معتقدند ویتامین B6 در حالت تهوع های خفیف یا متوسط تاثیری ندارد. به هر حال برای مصرف این ویتامین با پزشک مشورت کنید.

آب میوه بنوشید

اگر حالت تهوع به صورت استفراغ کردن درآمد، لازم است مایعات زیادی بنوشید. بخصوص کربوهیدرات هایی مثل آب میوه؛ تا بدن بتواند کم آبی اش را جبران کند. در صورتی که قادر به مصرف غذا یا نوشیدنی نیستید، به سرعت نزد پزشک بروید.

 

علل تهوع و استفراغ

اختلالات انسدادی : انسداد پیلور – انسداد روده باریک – انسداد کولون – سندرم شریان مزانتریک فوقانی
عفونتهای روده ای : ویروسی – باکتریایی
بیماری های التهابی : کوله سیستیت – پانکراتیت – آپاندیسیت – هپاتیت
اختلال در کارکرد حسی – حرکتی : گاستروپارزی – انسداد کاذب روده – ریفلاکس معده به مری – تهوع ایدیوپاتیک مزمن – استفراغ عملکردی – سندرم استفراغ چرخه ای – سندرم استفراغ شدید ناشی از کانابینوئید – سندرم نشخوار
کولیک صفراوی
پرتوتابی به شکم
بیماری های قلبی – ریوی : کاردیو میوپاتی – انفارکتوس میوکارد
بیماری های لابیرنتی : بیماری مسافرت – لابیرنتیت – بدخیمی
اختلالات داخل جمجمه ای : بدخیمی – خونریزی – آبسه – هیدروسفالی
بیماری های روانی : بی اشتهایی و پرخوری عصبی – افسردگی
استفراغ پس از جراحی
داروها : شیمی درمان سرطان – آنتی بیوتیک ها – داروهای ضد آریتمی قلبی – دیگوکسین – داروهای خوراکی کاهنده قند خون – داروهای خوراکی ضد بارداری
بیماری های درون ریز / متابولیک : بارداری – اورمی – کتواسیدوز – بیماری های تیروئید و پاراتیروئید – نارسایی غدد فوق کلیوی
سموم : نارسایی کبد – اتانول

 

تهوع و استفراغ با رویکرد به بیمار:

شرح حال و معاینه فیزیکی

شرح حال به تعیین علل تهوع و استفراغ کمک می کند.
– داروها و سموم و عفونتهای گوارشی اغلب باعث علائم حاد می شوند در حالی که بیماریهای مستقر شده، شکایات مزمن را ایجاد می کنند.
استفراغ در طی 1 ساعت پس از صرف غذا از مشخصات انسداد پیلور و گاستروپارزی است، در حالی که استفراغ پس از این مدت در انسداد روده دیده می شود.
در استفراغی که ظرف مدت چند دقیقه پس از مصرف وعده غذایی رخ می دهد، باید به فکر سندرم نشخوار بود.
در موارد شدید گاستروپارزی بقایای غذایی برگردانده می شود که چند ساعت یا چند روز قبل مصرف شده است.
مشاهده خون در استفراغ (هماتمز) می تواند نشانه ای از یک زخم یا بدخیمی یا پارگی مالوری – ویس باشد.
استفراغ مدفوعی در انسداد بخش دیستال روده باریک یا کولون ایجاد می شود.
استفراغ صفراوی انسداد معده را رد می کند، در حالی که استفراغ غذای هضم نشده نشانه ای از دیورتیکول زنکر یا آشالازی است.
رفع درد شکمی متعاقب استفراغ از مشخصات انسداد روده باریک است، اما استفراغ تاثیری بر در پانکراتیت یا کوله سیستیت ندارد.
تشدید کاهش وزن می تواند مطرح کننده بدخیمی یا انسداد باشد.
تب نشانه ای از التهاب بوده، در حالی که سردرد یا تغییرات میدان بینایی می تواند دال بر یک اختلال داخل جمجمه ای باشد.
سرگیجه و وزوز گوش نشانه های بیماری لابیرنتی هستند.
افت وضعیتی فشار خون و کاهش قوام پوست نشان دهنده کاهش مایع داخل عروقی است.
در صورت مشاهده اختلالات ریوی، شک به آسپیراسیون مواد استفراغ شده مطرح می گردد.
سمع شکم می تواند فقدان صداهای روده و ایلئوس را برملا سازد.
صداهای شدید مطرح کننده انسداد روده هستند در حالی که صدای شلپ شلپ در حرکت ناگهانی بیمار به یک پهلو می تواند دال بر گاستروپارزی یا انسداد پیلور باشد.
حساسیت در لمس یا گاردینگ غیر ارادی می تواند علامتی از التهاب باشد، در حالی که وجود خون در مدفوع مطرح کننده آسیب مخاطی ناشی از زخم، ایسکمی یا تومور است.

درمان تهوع و استفراغ

درمان استفراغ بستگی به علت زمینه ای آن دارد و در صورت امکان باید اختلال مربوطه اصلاح شود. در دهیدراسیون شدید، به ویژه در مواردی که نتوان مایعات را از راه خوراکی جایگزین کرد، بیمار باید بستری شود. با بهتر شدن وضعیت بیمار و تحمل مصرف خوراکی، مواد غذایی به صورت مایعات کم چرب آغاز می شوند. زیرا چربیها تخلیه معده را به تاخیر می اندازند. نباید از غذاهای سرشار از بقایای غیر قابل هضم استفاده شود زیرا اینها نیز زمان باقی ماندن غذا در معده را افزایش می دهند. کنترل قند خون در آن دسته از افراد دیابتی که قند خون شان به خوبی کنترل نشده است می تواند موارد بستری در گاستروپارزی را کاهش دهد.

داروهای ضد استفراغ

داروهای ضد استفراغ رایج، روی دستگاه عصبی مرکزی اثر می کنند.
آنتی هیستامین هایی نظیر مکلیزین و دیمن هیدرینات و آنتی کولینرژیک هایی نظیر اسکوپولامین در درمان بیماری مسافرت و اختلالات گوش داخلی مفید هستند.
آنتاگونیست های گیرنده گیرنده D2 برای درمان استفراغ ناشی از تحریک area postrema به کار می روند و در موارد ناشی از علل دارویی، سمی و متابولیک مفید هستند.
برخی از داروهای دیگر اثرات ضد استفراغ دارند. آنتاگونیست ها نظیر اوندانسترون و گرانی سترون در درمان استفراغ پس از جراحی و پرتودرمانی و نیز در پیشگیری از استفراغ ناشی از شیمی درمانی سرطان مفید بوده ولی برای مهار سایر علل استفراغ نیز با اثربخشی محدود به کار می روند.
داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای سبب بهبود علامتی در بیماران مبتلا به تهوع ایدیوپاتیک مزمن و استفراغ کارکردی و همچنین در بیماران دیابتی دچار تهوع و استفراغ که بیماری طول کشیده ای دارند، می شود.
سایر داروهای ضد افسردگی مانند میرتازاپین و اولانزاپین نیز اثرات ضد تهوع دارند.


علل و درمان تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ در بسیاری از اختلالات اتفاق می افتد. در اینجا برخی علل شایع و اینکه چطور بر معده شما اثر می گذارند، آورده می شود.

علت های تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ می توانند به دلایل زیر آغاز شود:

عفونت معده و روده:

التهاب معده و روده مشخصاً به وسیله عفونت های ویروسی و باکتریایی ناشی از آب یا غذای آلوده ایجاد می شود. علاوه بر تهوع و استفراغ ممکن است اسهال آبکی و گرفتگی های عضلات شکمی هم داشته باشید.

سردرد:

یک سردرد شدید مانند میگرن می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود.

اختلالات گوش داخلی :

اختلالات گوش داخلی مانند بیماری حرکت نیز می تواند تهوع ایجاد کند.

درمان پزشکی:

درمان با داروهای ضد سرطان و اشعه درمانی غالباً با استفراغ همراه است.

سموم:

سطح بالای سموم مانند الکل ، نیکوتین و داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها در خون می توانند باعث بروز تهوع و استفراغ شوند.

هورمون ها:

تغییرات هورمونی اوایل حاملگی می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود، همانگونه که موج هورمونی اغلب در دوره های استرس شدید می تواند چنین کاری را انجام دهد. مشکلات غده تیروئید نیز، چه هورمون زیاده از حد تولید شود و چه کم، می تواند باعث تهوع شود.

زخم گوارشی:

زخم گوارشی، زخم های روبازی هستند که در آستر معده، قسمت های ابتدایی روده کوچک یا مری اتفاق می افتند. نشانه معمول زخم، سوزشی ما بین استخوان های قفسه سینه شماست، ولی زخم ها در عین حال می توانند باعث تهوع و استفراغ نیز شوند. بسیاری از زخم های گوارشی ناشی از باکتری ای به نام ” اچ پیلوری” هستند.

سنگ های کیسه صفرا:

سنگ های کیسه صفرا، رسوبات جامدی از کلسترول و نمک های کلسیم هستند که در کیسه صفرا یا نزدیک مجاری صفراوی شکل می گیرند. گاهی سنگ های کیسه صفرا باعث تهوع، استفراغ، سوءهاضمه و درد شکمی می شوند.

پانکراتیت:

پانکراتیت وضعیتی است که در آن آنزیم های گوارشی به جای تجزیه غذا در روده کوچک به لوزالمعده حمله می کنند. این وضعیت باعث درد شکمی خفیف تا شدید می گردد که اغلب با تهوع، استفراغ و تب همراه است.

اقدامات مراقبت از خود

اگر شما احساس تهوع می کنید، این پیشنهادات می تواند به شما کمک کند:

  • سخت نگیرید و آرام باشید. فعالیت می تواند تهوع را بدتر کند.
  • آب زیاد بنوشید. قطعات یخ یا نوشابه های میوه ای یخی را بمکید. جرعه های کوچک آب، چای کمرنگ نوشابه های غیرالکلی، نوشابه های ورزشی بدون کافئین یا هر دو را بنوشید. نوشیدن مایعات شکردار ممکن است معده شما را نسبت به سایر مایعات آرام تر نماید.
  • از بوهای غذایی پرهیز کنید: غذا نپزید، از رفتن به رستوران ها وسایر مکان هایی که بوی غذا می دهند، پرهیز کنید.
  • غذاهای سهل الهضم بخورید. با غذاهای سهل الهضمی مانند ژلاتین، کلوچه ها و نان برشته شروع کنید. وقتی این غذاها را تحمل کردید، غلات، برنج و میوه ها را امتحان کنید. از غذاهای چرب و چاشنی دار پرهیز نمایید.

چه وقت به پزشک مراجعه کنم:

وجود حالات گاه به گاهی تهوع و استفراغ معمولاً نگران کننده نیست. در موارد زیر با پزشک مشورت نمایید:

  • تهوعی که همراه با درد یا سردرد شدید باشد، به خصوص اگر این نوع سردرد را پیش از این نداشته اید.
  • اگر مدت 24 سات قادر به نوشیدن هیچ چیز نباشید.
  • استفراغ بیش از دو یا سه روز ادامه داشته باشد.
  • اگر کم آب شده اید و تشنگی بیش از حد دارید. ادرارتان کم شده یا ادرار ندارید و دچار ضعف، گیجی و سبکی سر شده اید.
  • استفراغ شما حاوی میزان قابل توجهی خون است، یا قهوه ای تیره است.

درمان تهوع و استفراغ بستگی به علت ایجاد کننده دارد.


دلایل، پیشگیری و درمان تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ (Nausea and vomiting) علایمی بسیار معمول بوده که بعلت بیماری ها و مشکلات متفاوت بوجود می آید. تهوع و استفراغ اغلب ناشی از گاستروانتریت ویروسی (نوعی التهاب روده و معده) می باشد. خیلی از داروها می توانند باعث تهوع و استفراغ شوند. در موارد نادر تهوع و استفارغ می توانند خطرناک و تهدید کننده باشند.

چه چیزی باعث تهوع و یا استفراغ می شود؟

تهوع و استفراغ بیماری نیستند، اما علامت بسیاری از بیماری ها و مشکلات می باشند، این بیماری ها و یا موارد شامل:

بیماری حرکت یا دریازدگی
مراحل اولیه بارداری (تهوع تقریبا در ۵۰ تا ۹۰ درصد از همه زنان باردار رخ داده و استفراغ در حدود ۲۵ تا ۵۵ درصد زنان باردار رخ می دهد)
داروهای استفراغ آور
درد شدید
استرس عاطفی (مثلا ترس)
سنگ کیسه صفرا
مسمومیت غذایی
عفونت ها از قبیل گاستروانتریت ویروسی
پرخوری
واکنش به بوهای خاص
حمله قلبی
ضربه مغزی و یا آسیب مغزی
تومور مغزی
زخم های گوارشی همچون زخم معده
برخی از انواع سرطان
پرخوری و یا دیگر بیماری های روانی
گاستروپارزی یا تخلیه آرام معده
خوردن مواد سمی و یا مقدار زیاد الکل
سرگیجه یا سبکی سر
بیماری میگرن

READ  سفت شدن مدفوع / علائم سفت شدن مدفوع / درمان سفت شدن مدفوع / تشخیص سفت شدن مدفوع

علل تهوع بسته به سن افراد متفاوت می باشد. در کودکان تهوع و استفراغ عموما ناشی از عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، حساسیت به شیر، بیماری حرکتی، پرخوری و یا زیاد غذادادن، سرفه، مسدود شدن روده ها و بیماری هایی که در آن کودک دچار تب می شود، باشد.

زمان تهوع و استفراغ نیز می تواند نشان دهنده مشکل باشد. زمانیکه مدت کمی بعد از غذاخوردن فرد دچار تهوع و استفراغ شود، مشکل می تواند ناشی از مسمومیت غذایی، ورم معده، زخم گوارشی و یا پرخوری باشد. تهوع و استفراغ ۱ تا ۸ ساعت بعد از غذا خوردن می تواند ناشی از مسمومیت غذایی باشد. بعضی از سموم غذایی باکتریایی همچون سالمونلا مدت بیشتری طول می کشد تا خود را نشان دهند.

آیا استفراغ خطرناک است؟

عموما استفراغ بی خطر است، اما می تواند نشانه بیماری جدی ای نیز باشد. بعضی از مثال های مشکلات جدی که باعث تهوع و یا استفراغ می شود، شامل تکان مغزی، مننژیت، انسداد روده، آپاندیسیت و تومورهای مغزی می باشند.

مشکل دیگری که باعث تهوع و استفراغ می شود، کم آبی بدن (دهیدراته شدن) می باشد. بزرگسالان علایم کم آبی بدن همچون افزایش تشنگی، خشکی لب و دهان را شناسایی کرده و برای آن اقدام می کنند اما کودکان در خطر بیشتری برای کم آبی بدن (بخصوص اگر اسهال هم شوند) می باشند چراکه قادر به گفتن و تشخیص مشکل خود نیستند. بزرگسالان مسئول کودکان باید از علایم کم آبی بدن همچون خشکی لب ها و دهان، چشمان گود رفته و تنفس و نبض سریع آگاه باشند. در نوزادان، بغیر از علایم ذکر شده باید نگران کاهش ادرار و فرورفتگی فونتاله (نقطه ی نرمی در بالای سر کودک) نیز بود.

استفراغ مداوم در بارداری می تواند باعث مشکل حادی به نام hyperemesis gravidarum (تهوع و استفراغ شدید) بوده که در آن مادر دچار عدم توازن مایعات و مواد معدنی می شود و زندگی خود و یا جنینش بخطر می افتد.

در موارد نادر، استفراغ شدید باعث زخم در آستر مری که به پارگی مالوری-وایس معروف است، می باشد. اگر مری پاره شود، نام مشکل سندرم بوئرهاوه می باشد و باید سریعا به اورژانس مراجعه نمود.

در صورت تهوع و استفراغ کی به پزشک مراجعه نماییم؟

درصورتیکه دچار تهوع و استفراغ شدید و هریک از مشکلات زیر را داشتید، باید به پزشک مراجعه نمایید، این مشکلات شامل:

اگر تهوع شما چند روز طول کشید و یا اگر امکان بارداری وجود داشت
اگر درمان خانگی اثر نکرد، کم آبی بدن هم وجود داشت و یا دچار آسیب خاصی شدید (مثلا سر شما ضربه خورد و یا عفونت وارد بدنتان شد) که باعث استفراغ می شود
بزرگسالانی بیشتر از یک روز دچار استفراغ می شوند، اسهال بهمراه استفراغ رخ می دهد و یا نشانه های کم آبی معتدل وجود دارد
در مورد نوزادان و کودکان زیر ۶ سال اگر استفراغ بیشتر از چند ساعت طول کشید، اسهال بود، علایم کم آبی بدن رخ داد، تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت داشت و یا کودک برای ۶ ساعت ادرار نکرده بود (درمورد کودکان و نوزادان مراجعه هرچه سریعتر بهتر است)
در مورد کودک بالای ۶ سال اگر تهوع برای ۱ روز ادامه داشت، تهوع و اسهال بیشتر از ۲۴ ساعت طول کشید، تب بالای ۱۰۰ درجه فارنهایت، کودک برای ۶ ساعت ادرار نکرده بود و یا علایم کم آبی بدن موجود بود (درمورد کودکان و نوزادان مراجعه هرچه سریعتر بهتر است)
شما برای چند ساعت آب و خوراکی دریافت نکرده و یا کودکتان برای ۸ ساعت قادر به دریافت مایعات نباشد

در صورتیکه هریک از موقعیت های زیر به همراه استفراغ وجود داشت باید سریعا به اورژانس مراجعه نمایید:

خون در استفراغ وجود داشت
سردرد شدید و یا گرفتگی گردن
بی حالی، گیجی و یا کاهش هشیاری
شکم درد شدید
تب بالای ۱۰۱ درجه فارنهایت
اسهال
تنفس سریع و یا افزایش ضربان قلب
درد قفسه سینه
پوست سرد و رنگ پریده
تاری دید

استفراغ چگونه درمان می شود؟

درمان استفراغ بدون توجه به علت و یا سن فرد شامل:

نوشیدن تدریجی مقادیر زیاد مایعات شفاف
اجتناب از خوردن غذاهای جامد تا زمانیکه حملات استفراغ پایان یابد
بعد از مشورت با پزشک مصرف دارویی که باعث استفراغ شده را بصورت موقت قطع نمایید (مشورت با پزشک دراین زمینه حیاتی است)
اگر تهوع و استفراغ بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه داشت باید از محلول های خوراکی برای پیشگیری و درمان کم آبی بدن استفاده نمود
زنان باردار که دچار بیماری صبحگاهی می شوند، باید قبل از خروج از رختخواب، کلوچه، شیرینی و … کوچک و یا خوراکی سرپایی پر از پروتئین مصرف نمایند

چگونه می توان از تهوع پیشگیری نمود؟

چندین راه برای پیشگیری از تهوع وجود دارد، این راهها شامل:

خوردن چندین وعده کوچک غذایی در روز بجای سه وعده بزرگ غذایی
آرام غذا بخورید
از خوراکی هایی که سخت هضم می شوند اجتناب نمایید
خوراکی های سرد مصرف کرده و یا هوای اتاق را خنک کنید، اگر در اثر هوا و غذای گرم و یا داغ دچار تهوع می شوید
بعد از خوردن در حالیکه سرتان ۲۵ سانتیمتر بالاتر از پاها قرار دارد استراحت نمایید
مایعات را بین وعده های غذایی نه بین غذا مصرف نمایید و روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب برای پیشگیری از کم آبی بنوشید (بجز زمانیکه بدلیل سایر بیماری ها میزان مصرف مایعات برای شما محدود شده باشد)
زمانیکه کم تر احساس تهوع دارید غذا بخورید

چطور زمانیکه تهوع داریم از استفراغ جلوگیری نماییم؟

زمانیکه احساس تهوع داشتید، امکان پیشگیری از استفراغ با رعایت موارد زیر وجود دارد:

مقادیر کوچکی از مایعات شفاف و شیرین همچون ماءالشعیر و یا آبمیوه مصرف نمایید. (بجز آب پرتقال و گریپ فروت که زیادی اسیدی هستند)
درحال نشسته و یا نیمه دراز کش (بدن بالا باشد) استراحت نمایید چراکه فعالیت باعث بدتر شدن تهوع و تبدیل آن به استفراغ می شود

برای پیشگیری از تهوع و استفراغ در کودکان:

اجازه ندهید کودک همزمان هم غذا بخورد و هم بازی نماید.
برای پیشگیری از تهوع ناشی از حرکت، کودک خود را طوری در ماشین بنشانید که طرف صورت وی رو به شیشه جلو باشد (نگاه کردن از شیشه های کناری باعث بدتر شدن تهوع می شود). بعلاوه خواندن و یا بازی با گیم های کامپیوتری در ماشین باعث بدتر شدن بیماری حرکتی و در نتیجه تهوع می شود.

 


حالت تهوع صبحگاهی

درباره علت حالت تهوع صبحگاهی بیشتر بدانید:
حتما شما هم در در زندگی یکبار تجربه داشتن حالت تهوع صبحگاهی را داشته اید و حس بدی این اتفاق را تجربه کرده اید اما از علت آن بی خبرید . ادامه این مطلب را از دست ندهید تا شما را با مهم ترین علت حالت تهوع صبحگاهی و درمان آن آشنا کنیم.

حالت تهوع صبحگاهی

تنها خانم های باردار نیستند که صبح های شان را با حالت تهوع و بدحالی شروع می کنند. محققان می گویند بدحالی سر صبح می تواند به دلایل مختلفی سراغ تان بیاید و تا زمانی که دلیل اصلی را برطرف نکنید، شما را رها نکند. به نوشته ساینس دیلی اگر شما اغلب صبح ها را با چنین حالی شروع می کنید اول باید به سلامت معده تان شک کنید . ریفلاکس معده یکی از بیماری هایی است که تهوع صبح گاهی را شدید تر می کند. اما اگر مطمئن شدید که حال معده تان خوب است، می توانید سراغ روانپزشک بروید. بررسی ها ثابت کرده اند که استرس می تواند حالت تهوع ایجاد کرده و آن را تشدید کند. از طرف دیگر، پژوهشگران معتقدند کسانی که به آپنه یا اختلال خواب دچار هستند هم بیشتر از دیگران با این ناراحتی های صبحگاهی سر و کله می زنند .

مهم ترین علت حالت تهوع صبحگاهی را بشناسید

تهوع و استفراغ صبحگاهی می تواند علل مختلفی داشته باشد اما شایع ترین علل آن مسمومیت غذایی، کتواسیدوز دیابتی و یبوست مخصوصا در کودکان است .

اطلاع از این بیماری ها باعث می شود درک درستی از علل تهوع و استفراغ در صبح داشته باشید و آن را به راحتی درمان کنید. در ادامه بیماری هایی که منجر به تهوع و استفراغ صبحگاهی می شود آمده است .

1 – مسمومیت غذایی

مسمومیت غذایی می تواند درد شکم، اسهال، تهوع، استفراغ ، تب، لرز، و ضعف را به دنبال داشته باشد .

2 – کتواسیدوز دیابتی

کتواسیدوز دیابتی می تواند منجر به خشکی دهان، تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار شود .

3 – یبوست در کودکان و بزرگسالان

یبوست در کودکان و بزرگسالان که کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج می کنند، که باعث مدفوع سفت و درد شکم است .

4 – ورم معده و روده

ورم معده و روده که التهاب معده و روده را به همراه دارد که منجر به اسهال و استفراغ در فرد می شود .

5 – اختلال اضطراب فراگیر

اختلال اضطراب فراگیر یک اختلال اضطرابی است که فرد به طور مداوم نگرانی و اضطراب دارد .

6 – افسردگی در بزرگسالان

افسردگی یک غم دردناک و بزرگ که با زندگی روزمره تداخل دارد و نگرانی و ناامیدی به همراه دارد .

7 – حمله پانیک (هراس)

در این حمله فرد ترس شدیدی را احساس می کند که از کنترلش خارج است .

8 – زخم معده

زخم های گوارشی، زخم در مخاط معده یا روده فوقانی که باعث درد شکمی، نفخ و گاز در معده می شوند .

9 – عوارض مصرف آرام بخش

علائم و نشانه های تاثیر آرام بخش ها شامل خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف عضلانی، دو بینی است .

10 – تزریق بوتاکس

عوارض جانبی سم بوتولینوم در تزریق بوتاکس که ممکن است شامل درد و حساسیت به لمس در محل تزریق، سردرد، تهوع باشد .

11 – واکنش به غم و اندوه

از دست دادن یک نفر که می تواند خشم، غم، اضطراب، احساس گناه را به همراه داشته باشد .

12 – سرطان پانکراس

سرطان پانکراس که معمولا تا زمانی که سرطان پیشرفته شود بدون علامت است و در نتیجه درمان سختی دارد .

13 – وابستگی به مصرف مواد مخدر

علائم وابستگی به مواد مخدر چشمان خون افتاده، خون دماغ شدن مکرر، خواب آلودگی است .

14 – حساسیت به دارو

آلرژی به دارویی خاص که می تواند ضربان قلب را تند و تنفس را سخت کند .

15 – التهاب مری

التهاب مری که باعث التهاب مری و در نتیجه درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ است .

16 – آماس گوش درونی

آماس گوش درونی، عفونت و تورم در گوش داخلی است، و ممکن است به سرگیجه یا از دست دادن شنوایی منجر شود .

17 – سوء مصرف مواد مخدر

سومصرف مواد مخدر و یا مسکن ها که منجر به خستگی، تنفس کم عمق، اضطراب، شادی و سرخوشی، استفراغ، گیجی، و یبوست می شود .

18 – مسمومیت با مونوکسید کربن

مسمومیت با مونوکسید کربن که می تواند کشنده باشد. علائم آن شامل سردرد، سرگیجه، تهوع، و استفراغ است .

19 – بیماری مزمن کلیوی

یک بیماری کلیه است که می تواند منجر به فشار خون بالا ، خستگی و ضعف شود .

20 – بلعیدن شی

بلعیدن شی می تواند علائمی مانند سرفه، خفگی، استفراغ، درد گلو و مشکل در تنفس فرد شود .

21 – تنگی پیلور

تنگی پیلور، یک بیماری است که در نوزادان اتفاق می افتد و باعث استفراغ بعد از خوردن غذا و گرسنگی دائمی نوزاد می شود .

22 – هپاتیت A

هپاتیت A التهاب کبد است. علائم این بیماری شامل تب، خستگی، زردی پوست می باشد .

23 – هپاتیت B

هپاتیت B التهاب کبد است که ممکن است تب، خستگی، ادرار تیره، یرقان را به همراه داشته باشد .

24 – بیماری حرکت

بیماری حرکت یک احساس تشویش و حالت تهوع ناشی از حرکت در یک ماشین، اتوبوس، قایق و یا هواپیما است .

25 – آب سیاه

گلوکوم یا آب سیاه گروهی از بیماری های چشم که با تولید مایع در چشم باعث از دست دادن بینایی تدریجی می شود .

26 – گرمازدگی

گرمازدگی باعث تشنگی شدید، عرق زیاد، پوست رنگ پریده، مرطوب و خنک و گرفتگی عضلانی می شود .

27 – ایلئوس روده

یک بیماری دز ماهیچه های روده است که باعث گرفتگی و نفخ، استفراغ می شود .

موثرترین روشهای درمان حالت تهوع صبحگاهی

1- پودر سماق در درمان اختلالات گوارشی و مشکلات روده بزرگ، برطرف کردن حالت تهوع و بی اشتهایی موثر است .

2- گوجه فرنگی برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی در زنان باردار مفید است .

3- زنجبیل می تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی و شیمی درمانی و نیز تهوع دوران بارداری شود. مطالعات نشان می دهد مصرف یک گرم پودر زنجبیل در جلوگیری از حالت تهوع بعد از عمل جراحی، به اندازه داروهای آرام بخش موثر است .

4- هندوانه خواص بسیاری دارد، از جمله ضد استفراغ و ضد تهوع، مخصوصا برای افرادی که در تابستان دچار گرمازدگی می شوند، نوشیدن آب هندوانه با کمی گلاب می تواند مفید باشد .

5- شاتوت یکی از انواع توت ها است. استفاده از جوشانده برگ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده است .

6- نعناع، دارای خاصیت خنک کنندگی، رفع گرفتگی عضلات و مسکن درد می باشد. پیشگیری از درد معده و روده ، ضد اسهال ، ضد تهوع ، ضد درد عادت ماهیانه و ضد سرفه از اثرات عصاره این گیاه ذکر شده است .

7- زرشک، منقبض کننده طحال بوده و اثر ضد تهوع دارد، اما استفاده مقدار زیاد آن باعث اسهال و حتی فلج مرکز تنفسی می شود. مصرف زرشک به مقدار 2 گرم در طول روز و به مدت سه بار توصیه می شود و مصرف بیش از اندازه آن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند .

8- پونه برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مشکلات و ناراحتی های گوارشی موثر است، به طوری که از ترش کردن معده جلوگیری می کند و برای هضم غذا و برطرف کردن سکسکه مفید است .

READ  گاستریت آتروفیک / ورم معده مزمن / انواع گاستریت معده / علایم گاستریت آتروفیک / تشخیص گاستریت آتروفیک / درمان گاستریت آتروفیک

9- آب لیمو خاصیت ضد تهوع دارد و در درمان اسهال و یبوست به کار می رود .

10- آلبالو ، ضد عفونی کننده قوی روده ها است. به درمان کم خونی ، تصلب شرایین ، خستگی، دیابت، نارسایی کبد، آرتریت (درد و التهاب مفاصل) ، نقرس و حالت تهوع کمک می کند .

11- تمبرهندی مثل یک ملین عمل می کند. این میوه، یک اشتهاآور بوده و منبعی از آنتی اکسیدان ها نیز به حساب می آید. خوردنش به همراه غذا به هضم آن کمک می کند. به علاوه برای کاهش تهوع مفید است، بنابراین اضافه کردن آن به غذا به خصوص در وعده غذایی افرادی که مشکل گوارشی دارند، توصیه می شود .

12- در طب سنتی چین از دارچین برای درمان سرماخوردگی، تهوع، اسهال و دردهای عادت ماهانه استفاده می شود .

13- دم کرده پوست پرتقال اشتها را افزایش می دهد. باعث تقویت سیستم هاضمه شده و نفخ و حالت تهوع را از بین می برد. سیستم گردش خون را بهبود می بخشد. برای تهیه این دم کرده، حدود یک قاشق غذاخوری پوست خرد شده پرتقال را درون آب جوش بریزید و پس از 10 تا 15 دقیقه آن را میل کنید .

14- رب انار برای بهبود کم اشتهایی ، تهوع ، ضعف عمومی ، تصفیه خون و میگرن بسیار مفید است .

15- میوه سنجد از نظر طب سنتی، طبیعت سرد و خشک دارد و ضد تهوع و صفرا بر است .

16- ویتامین B6 از جمله ویتامین های محلول در آب است که در رفع تهوع موثر است. این ویتامین در مواد غذایی زیر وجود دارد:گردو، بادام زمینی، لوبیا سفید، نخودفرنگی، سویا، اسفناج، گوجه فرنگی، ذرت، گندم کامل، سبوس گندم، جگر، قلوه، گوشت گاو، میگو، بوقلمون، تخم مرغ ، شیر، انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو .

یک نکته ی مهم !

باید توجه داشت که اگر حالت تهوع بی هیچ دلیل مشخصی به وجود آمد و ادامه دار شد، حتما به پزشک مراجعه شود. اگر حالت تهوع با تب همراه باشد نیز باید سریع به پزشک مراجعه شود .

 

 


حالت تهوع دائمی

پشت تهوع، تولید بیش از حد مایعات بدنی مانند آنزیمها و یا اسیدها است.  به چه علت به طور مداوم حالت تهوع دارید؟
این امکان وجود دارد که به دلایل ذیل تمام مدت حالت تهوع داشته باشید:

1. گاستروآنتریت یا عفونت معده

گاستروآنتریت منجر به التهاب دستگاه گوارش شده که در نتیجه‌ی باکتریهای خاصی همچون استافیلوکوک، سالمونلا، شیگلا، اشرشیا کلی، ویبریوکلرا، یرسینیا، کمپیلوباکتر ژژونی، کلستریدیوم، و غیره بوجود می‌آید. چندین نوع دیگر نیز وجود دارد. در واقع هر نوع عفونت در بدن انسان می‌تواند باعث تهوع شود. ویروس‌هایی مانند آستروویروس، نورو ویروس، آدنوویروس و روتاویروس، می‌توانند شرایط و عوارض مشابهی را ایجاد نمایند.

2. مسمویت غذایی

دو دلیل احتمالی موجب ایجاد حالت تهوع در فرد به هنگام دچار شدن به مسمومیت غذایی می‌شود. نخستین علت، وجود میکروبهای خاصی در بدن است که با غذا خورده شده به طوری که بدن یا آنها را قبول نکرده و یا منجر به بروز گاستروآنتریت و یا دیگر بیماری‌های دستگاه گوارش شده‌اند. در بعضی از موارد، ماده‌ی غذایی ممکن است حاوی سمومی باشد که بدن سعی در خارج ساختن آنها از بدن کرده و یا دستگاه گوارش را تحریک و یا آسیب به آن رسانده به طوریکه موجب ایجاد حالت تهوع و در نهایت استفراغ در فرد می‌شوند.

3. آسیبهای جسمانی وارده

یکی از دلایل معمول این بیماری وارد آمدن آسیب جسمانی ایجاد شده به دلیل وجود تومور مغزی است. گاهی اوقات، تهوع همچنین در نتیجه‌ی وارد آمدن آسیب مغزی به نواحی حساس مغز تجربه می‌شود. عفونت پوشش مغز نیز دلیل دیگر داشتن حالت تهوع مداوم است. این پدیده، از التهاب پوشش مغز را مننژیت نامند. علاوه بر آسیب وارد شده به مغز، ضربه و آسیب به دستگاه گوارش نیز به خودی خود یکی از دلایل تهوع به حساب می‌آید.

4. علل روانی

برخی از علل دیگر تهوع مداوم و مستمر، علل روانی همچون اضطراب و استرس را شامل می‌شود. نفخ، گاز، اسهال و رفلکس اسید همگی علائم استرس شدید و اضطراب بوده و در بسیاری از موارد نیز از علائم ترس می‌باشند. تهوع و سردرد مداوم بیماری شایعی است که کسانی که تحت استرس قرار دارند دچار آن می‌شوند.

5. دارو

شیمی درمانی عامل دیگری است که ممکن است باعث تمایل شدید و مداوم به استفراغ شود. شیمی درمانی وضعیتی است که نمی‌توان از آن اجتناب کرد. با این حال، پزشکان داروهای ضد تهوع مختلف و بسیاری را تجویز می‌کنند که به کسانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند کمک کرده تا مصرف مواد غذایی سالم را حفظ نمایند. گاهی اوقات، پزشکان ممکن است پیروی از یک برنامه رژیم غذایی خوب را توصیه نمایند که به بدن جهت قبول، هضم و بهره بردن از تمام مواد مغذی موجود در غذا کمک ‌کند. گاهی اوقات داروهای بیهوشی و یا آنتی بیوتیک همچنین موجب بروز تهوع مشابه می‌شود.
بیماری التهابی روده یکی دیگر از بیماریهای عفونی است که پایین روده‌ی بزرگ و روده‌ی کوچک را تحت تأثیر قرار داده به طوریکه به ایجاد تهوع منجر می‌شود. علت داشتن تهوع در طول دوران بارداری تهوع صبحگاهی است. تهوع صبحگاهی اساساً مکانیسم دفاعی بدن انسان به جهت محافظت از جنین در برابر مواد ناخواسته‌ای است که از طریق غذا وارد بدن می‌شوند. خوب این علت عشق مادران به فرزندان خود است، به این دلیل که درد فراوان، تهوع و دفعات بیشماری استفراغ را تحمل می‌کنند تا از فرزندان خود محافظت نمایند. تغییرات هورمونی در جهت کمک به سیستم ایمنی بدن و سطوح بالای استروژن چند توضیح دیگر تهوع صبحگاهی به شمار می‌روند.

دیگر علل شامل:

• پانکراتیت
• مسمومیت با مونوکسید کربن
• انسداد روده کوچک
• سنگ مجاری صفراوی
• هپاتیت
• آپاندیسیت
• کولسیستیت یا التهاب کیسه صفرا
• بحران آدیسون
این بیماری‌ها البته دارای اثرات دیگری بوده و تهوع تنها اثر وارده بر آنها نیست.

اقدامات درمانی

هیچ درمان قطعی برای تهوع ثابت و متداوم وجود ندارد. حل این وضعیت به این بستگی دارد که چه چیزی این مشکل را به وجود می‌آورد.
• در صورتی که تهوع و سردرد ناشی از تومور مغزی باشند، برداشتن تومور مغزی، و یا درمان مناسب برای مننژیت بهترین گزینه خواهد بود.
• فنرگان (Phenergan) و کومپازین (Compazine)، دو نوع دارویی بوده که از تهوع ناشی از علائم شیمی درمانی، استرس، حالت عصبی، و اضطراب جلوگیری می‌کنند.
تهوعی که در نتیجه‌ی بارداری ایجاد شده باشد، کاملاً طبیعی است. با این حال، بایستی به دنبال اثرات و ویژگی‌های مناسب تهوع صبحگاهی باشید. در صورتی که احساس می‌کنید چیز غیر عادی وجود دارد، بلافاصله به متخصص زنان و زایمان و یا هر پزشک دیگری مراجعه نمایید.
• عوارضی مانند مسمومیت غذایی، بیماری التهابی روده، اسهال و استفراغ و هر نوع عفونت معده به وسیله‌ی مصرف داروهای خوراکی، به ویژه آنتی بیوتیک درمان می‌شوند.
• در صورتی که حالت تهوع در نتیجه‌ی داروهایی مانند استفاده‌ی طولانی مدت از آنتی بیوتیک ایجاد شده باشد، این تهوع با تجویز قرص‌هایی که به بدن در کاهش تهوع کمک می‌کنند، درمان می‌شود.
اگر شما نیز از تهوع مداوم رنج می‌برید، آنگاه بهتر است که با یک پزشک مشورت نمایید، به این دلیل که تهوع غیر ضروری و مداوم وضعیت خیلی خوب و حاکی از سلامتی نیست. تأخیر در درمان ممکن است به پیامدهای بد بیشتری منجر شده که می‌تواند شدیدتر و خطرناکتر گردد. در نتیجه اهمیت دارد که بلافاصله مشکل را ردیابی کرده و از شر آن خلاص شوید.


 

حالت تهوع بعد از غذا

حالت تهوع بعد از غذا خوردن

بررسی اجمالی

1. احتمالات زیادی برای ایجاد حالت تهوع بعد از غذا خوردن وجود دارد.
2 . تشخیص علت به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد که درمان مناسب را پیدا کنید.
3 . در بسیاری از موارد تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی می تواند به درمان حالت تهوع و پیشگیری از بازگشت آن کمک کند.
شرایط زیادی وجود دارد که باعث حالت تهوع بعد از خوردن غذا می شود، از مسمومیت غذایی گرفته تا بارداری.

با نگاهی دقیق تر به سایر علایم می توانید دلیل حالت تهوع خود را مشخص کنید. به محض این که مشکل را تشخیص دادید، پزشکتان می تواند در پیدا کردن راه درمانی توقف ناراحتی معده شما کمک کند و از آن به بعد از خودن غذایتان بدون حالت تهوع لذت ببرید.

علت حالت تهوع بعد از غذا خوردن

علت حالت تهوع بعد از غذا : علت های زیادی وجود دارد که باعث ایجاد حالت تهوع بعد از غذا خوردن می شود.

1. حساسیت غذایی

برخی از غذاها مانند: صدف، آجیل یا تخم مرغ می توانند باعث فریب سیستم ایمنی شده تا آن ها را به عنوان مهاجم مضر خارجی شناسایی کند. وقتی یکی از این مواد حساسیت زا را می خورید، سیستم ایمنی شما با مجموعه ای از رویدادها روبرو می شود که منجر به انتشار هیستامین و سایر مواد شیمیایی در بدن می شود. این مواد شیمیایی باعث ایجاد علایم حساسیت می شوند که شامل طیف وسیعی از مشکلات مانند: کهیر و تورم دهان و حالت تهوع می شود.

2. مسمومیت غذایی

غذاهایی که مدت زمان زیادی مانده اند یا به اندازه کافی سرد نشده اند، باکتریها، ویروس ها و انگل هایی را به خود جذب می کنند که منجر به بیماری شما می شود. علایم مسمومیت غذایی، تهوع ، استفراغ و اسهال است که معمولا در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود.

3. ویروس معده

این مشکل رایج که گاهی به نام ” آنفولانزای معده stomach flu ” شناخته می شود، روده را آلوده کرده و باعث ایجاد علایمی در دستگاه گوارش از جمله تهوع ، استفراغ و اسهال می شود. با نزدیک شدن بیش از حد به افراد بیمار یا خودرن غذا یا نوشیدن آبی که در تماس با آلودگی بوده می توانید به این ویروس مبتلا شوید.

4. بارداری

یکی از اولین نشانه های بارداری ناراحتی و احساس تهوع است که اغلب در ماه دومبارداری شروع می شود. تغییر سطح هورمونی عامل تهوع بارداری است.
هر چند به طور رسمی به نام ” بیماری صبحگاهی morning sickness ” شناخته می شود، این حالت تهوع ممکن است هر زمانی ایجاد شود از جمله موقع غذا خوردن. گاهی اوقات بو یا مزه غذایی خاص کافیست تا معده شما را به هم بپیچد. این احساس موقتی است و خطری برای جنین ندارد.

5. رفلاکس اسیدی

احساس سوزش پشت جناق سینه که با عنوان سوزش سر دل هم شناخته می شود، نشانه مشخصی از بیماری دستگاه گوارش است، ولی این شرایط می تواند باعث ایجاد تهوع هم بشوند. بیماری رفلاکس اسید معده GERD زمانی اتفاق می افتند که دریچه عضلانی بین مری و معده دچار اختلال شود و اسید معده وارد مری شود.

6. اضطراب و استرس

استرس نه تنها باعث عوارض روی احساساتتان می شود. روی سلامت جسمی شما هم تاثیر گذار است. یک طلاق سخت یا از دست دادن کار می تواند باعث شود اشتهایتان را از دست بدهید یا بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی کنید. این نوع حالت تهوع باید پس از این که استرس خود را تحت کنترل قرار دهید برطرف شود.

7. درمان سرطان

بعضی داروهای شیمی درمانی باعث تهوع می شوند. این حالت تهوع پس از درمان به پایان می رسد.

8. بیمای کیسه صفرا

کیسه صفرای شما اندامی است که در سمت راست بالای شکم قرار دارد. این اندام به هضم چربی ها در بدن کمک می کند. سنگ های صفراوی و دیگر بیماری های کیسه صفرا می توانند توانایی شما را برای هضم چربی ها تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه احساس ناراحتی در معده می کنید به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذای چرب.

9. سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS مجموعه ای از علایم بیماری های دستگاه گوارش را دارد که شامل درد شکمی، اسهال و یبوست می شوند. حالت تهوع هم یکی از رایج ترین شکایات افراد مبتلا به IBS است.

10. دریازدگی

بعضی افراد نسبت به حرکت حساس هستند. اگر شما جزو آن ها باشید، حرکات یک وسیله نقلیه در حال حرکت می تواند باعث بد شدن حالتان شود. خوردن قبل یا بعد از سواری می تواند حالت تهوع تان را بدتر کند.

علایم حالت تهوع بعد از غذا:

حساسیت غذایی کهیر، خارش، تورم دهان و گلو، مشکل تنفس، خس خس، درد معده، اسهال، استفراغ
مسمومیت غذایی یا ویروس معده استفراغ، اسهال آبکی، گرفتگی، تب با درجه پایین
بیماری کیسه صفرا درد در سمت راست بالای شکم، استفراغ
سوزش سر دل احساس سوزش در قفسه سینه، برگرداندن یک مایع داغ و ترش، احساس وجود چیزی در قفسه سینه، سرفه
سندرم روده تحریک پذیر درد در شکم، اسهال، یبوست
دریازدگی استفراغ، گیجی، عرق سرد، احساس ناراحتی
بارداری سینه های حساس و ورم کرده، پریود نشدن، خستگی
استرس و اضطراب درد عضلانی، خستگی، از دست دادن میل جنسی، مشکلات خواب، ناراحتی، تحریک پذیری

علایم همراه حالت تهوع که می گوید باید به پزشک مراجعه کنید:
یک بار حالت تهوع بعد از غذا خوردن، زنگ هشدار نیست ولی اگر در طول هفته ادامه داشت باید با پزشک تماس بگیرید. در صورتی که هر کدام از علایم زیر را داشتید باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید:

– وجود خون در مدفوع یا استفراغ
– درد قفسه سینه
– گیجی
اسهال که بیشتر از چند روز طول بکشد.
– تشنگی شدید، تولید کم ادرار، ضعف یا سرگیجه، که نشانه های کم آبی بدن هستند.
– تب بالای 101.5 درجه فارنهایت یا 30 درجه سانتیگراد
– درد شدید در شکم
– ضربان قلب سریع
استفراغ شدید یا مشکل در نگه داشتن غذا

در صورت مشاهده این علایم همراه حالت تهوع در کودکان زیر 6 سال به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید:
استفراغی که بیش از چند ساعت طول بکشد.
– اگر متوجه علایم کم آبی بدن از قبیل خیس نشدن پوشک، عدم وجود اشک یا گونه های عرق کرده در کودک شدید.
– تب کودکان بالای 100 درجه فارنهایت یا 37.8 درجه سانتیگراد شده باشد.
اسهالش از بین نمی رود.

READ  زخم گوارشی / انواع / تشخیص / علائم / درمان

در صورت مشاهده این علایم همراه حالت تهوع در کودکان بالای 6 سال به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید:
اسهال یا استفراغی که بیشتر از یک روز طول بکشد.
– متوجه علایم کم آبی شده اید، از قبیل این که کودکتان ادرار نمی کند یا اشک نمی ریزد، یا گونه های عرق کرده دارد.
– تب کودکتان بالا 102 درجه فارنهایت یا 38.9 درجه سانتیگراد باشد

آزمایشات لازم برای تشخیص علت حالت تهوع بعد از غذا
بسته به شرایطی که پزشکتان به آن مشکوک است ممکن ست نیاز به انجام آزمایش داشته باشید، از جمله:

– آزمایش خون یا ادرار
– آزمایش پوست برای دیدن اینکه آیا شما آلرژی غذایی دارید.
– آندوسکوپی بالایی برای دیدن اینکه آیا مری شما متورم است و نشانه ای از GERD (رفلاکس معده) وجود دارد.
– سی تی اسکن، اشعه ایکس، یا اسکن اولتراسوند برای ارزیابی اندام شما برای علایم بیماری
– کولونوسکوپی colonoscopy، سیگموئیدوسکوپی قابل انعطاف flexible sigmoidoscopy یا بررسی قسمت بالایی یا پایینی دستگاه گوارش برای یافتن مشکلات گوارشی

درمان حالت تهوع

درمان سرطان / شیمی درمانی: مصرف داروی ضد تهوع که پزشکتان تجویز می کند، خوردن غذا در وعده های کوچکتر مانند عصاره گوشت، مرغ یا جو دوسر و طب سوزنی را هم امتحان کنید.
حساسیت غذایی: اجتناب از مصرف خوراکی های حساسیت زا
بیماری کیسه صفرا: مصرف دارو برای دفع سنگ کیسه صفرا یا جراحی برداشته کیسه صفرا که به نام کولسیستکتومی cholecystectomy شناخته می شود.
GERD یا سوزش سر دل: اجتناب از مصرف غذاهای چرب و تند، کاهش وزن، مصرف آنتی اسید یا سایر داروهایی که ترشح اسید معده را کاهش می دهند.
IBS: اجتناب از غذاهایی که معده را اذیت می کنند.
دریازدگی / بیماری حرکت: زمانی که سفر می کنید، جایی بنشینید که کمتری حرکت را احساس کنید، مثلا نزدیک جلوی قطار یا قسمت روی بال هواپیما، استفاده از دست بند یا پچ ضد تهوع سفر motion sickness wristband را هم فراموش نکنید
تهوع بارداری: مصرف غذاهای ساده مثل نان تست، *کراکر و پاستای ساده
ویروس معده / آنفولانزای معده: خوردن غذاهای ساده و آبپز و بخارپز و استراحت چند روزه برای خلاصی از عفونت
استرس و اضطراب: مراجعه به روانکاو و تمرین تکنیک های آرام بخش مثل مدیتیشن و یوگا

پیشگیری از ابتلا به حالت تهوع بعد از غذا

برای اجتناب از حالت تهوع بعد از غذا خوردن، این کارها را امتحان کنید:

– یک تکه یخ کوچک یا خرده یخ بمکید.
– از مصرف غذاهای چرب، سرخ کردنی و تند اجتناب کنید.
– غذاهای ساده مثل کراکر یا تست مصرف کنید.
– به جای سه وعده غذای مفصل ، غذایتان را در وعده های بیشتر با حجم کمتر بخورید.
– بعد از غذا خوردن آرامش داشته باشید تا غذای تان هضم شود.
– به آرامی بخورید و بیاشامید.
– اگر بوی غذا آزارتان می دهد، غذاها را به صورت سرد یا هم دما با اتاق بخورید.


حالت تهوع و سرگیجه نشانه چیست

حالت تهوع و سرگیجه علائمی هستند که اغلب اوقات همراه با هم ظاهر می شوند. سرگیجه و حالت تهوع اکثرا نشان دهنده یک مشکل جدی نیستند و در عرض چند دقیقه برطرف می شوند. اما گاهی اوقات، حالت تهوع و سرگیجه می تواند طولانی تر از زمانی که انتظارش را دارید برطرف شود و این موضوع باعث ناراحتی هرچه بیشتر شما می شود.

خبر خوب این است که بسیاری از درمان های خانگی برای کمک به برطرف شدن حالت تهوع و سرگیجه وجود دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

چرا حالت تهوع و سرگیجه با هم همراه هستند؟

تهوع معمولا با سرگیجه همراه است. دلیل این موضوع هنوز به طور قطعی مشخص نیست. اما باور بر این است که این موضوع به گیرنده های حسی مربوط می شود. مغز اطلاعات بصری را از چشم دریافت می کند و این اطلاعات از طریق گوش داخلی درک می شود. بخشی از مغز که درگیری بین این دو را حل می کند، همان بخشی است که می تواند شما را مجبور به استفراغ کند. تئوری این است که زمانی که یک تعارض بینایی / تعادلی وجود دارد، مغز تصور می کند که مسمومیت به وجود آمده و تلاش می کند تا بدن را پاکسازی کند.

درمان های ساده برای رفع حالت تهوع و سرگیجه

1. آب بنوشید

یکی از راههای ساده نوشیدن آب است تا بدنتان کمی خنک شود. بسیاری اوقات سرگیجه نشانه ای از کم آبی بدن و نیاز به مایعات است.

2. زنجبیل

زنجبیل به درمان تهوع و سرگیجه کمک می کند، به خصوص اگر مشکل به دلیل بیماری حرکت باشد. هم می توانید زنجبیل را خام بخورید یا آن را مثل چای به عنوان چای زنجبیل بنوشید.

3. لیمو

نصف لیمو را داخل یک لیوان آب فشار دهید و مخلوط کنید. این یک راه حل بسیار ساده است. می توانید از کمی عسل داخل این شربت استفاده کنید.

4. استراحت

استراحت دو کار اصلی را انجام می دهد. اول، اجازه می دهد جریان خون بیشتر به مغز شما برسد و سطح اکسیژن بالاتر برود که برای سرگیجه مفید است. دوم ممکن است عفونت های ویروسی (به عنوان مثال سرماخوردگی) باعث سرگیجه شده باشد و استراحت کمک می کند تا بهتر با بیماری مبارزه کنید. اگر سرگیجه دارید دراز بکشید و موقع بلند شدن حتما به آرامی این کار را انجام دهید.


درمان حالت تهوع و اسهال

درمان خانگی حالت تهوع و استفراغ

ریشه زنجبیل:

از دیرباز در فرهنگ آسیایی از ریشه گیاه زنجبیل (زنجفیل) به عنوان ماده‌ای خوش طعم و شفابخش برای درمان مشکلات گوارشی استفاده میشده است. برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ می‌توانید یک تکه ریشه زنجبیل را در دهان گذاشته و بجوید. اگر نمی‌توانید تندی زنجبیل را تحمل کنید، همراه با آن یک قاشق عسل نیز میل کنید.

برگ نعنا:

برای از بین بردن حالت تهوع و استفراغ، یک فنجان چای نعنا بنوشید. درست کردن چای نعنا بسیار ساده است فقط کافی است مقداری برگ نعنای خشک را داخل آب جوش قرار دهید و بعد از یک ساعت آن را بنوشید. همچنین می‌توانید برگ سبز نعنا را بجوید.

سرکه:

شاید عجیب به نظر برسد اما سرکه می‌تواند حالت تهوع و استفراغ را برطرف کند فقط حتما بینی خود را بگیرید زیرا بوی سرکه می‌تواند حالت تهوع شما را تشدید کند. به اندازه یک قاشق چای‌خوری سرکه سیب را با آب رقیق کرده و با این محلول دهان خود را شستشو دهید. این کار از ادامه حالت تهوع جلوگیری کرده و مزه دهان شما را عوض می‌کند.

دارچین:

دارچین یکی از موثرترین و بهترین درمان‌ های خانگی برای ازبین‌ بردن حالت تهوع و استفراغ است. به همین دلیل است که به زنان باردار در سه ماه اول بارداری توصیه می‌شود برای جلوگیری از حالت تهوع صبح‌گاهی، حتما از دارچین استفاده کنند. (برای استفاده از دارچین و دیگر داروهای گیاهی حتما با پزشک خود مشورت نمائید.) یک تکه چوب دارچین را در یک فنجان آب جوش بیاندازید و بعد از ده دقیقه آن را در آورید و چای دارچین خود را به همراه یک قاشق غذاخوری عسل نوش جان کنید. برای نتیجه گرفتن از این مورد، بهتر است سه بار در روز از این چای استفاده کنید.

آب برنج:

اگر مبتلا به ورم معده یا هر نوع مشکل گوارشی عفونی هستید، آب برنج حاوی نشاسته تنها چیزی است که برای جلوگیری از حالت تهوع به آن نیاز دارید. یک پیمانه برنج را در یک و نیم پیمانه آب بجوشانید. وقتی برنج پخته شد، آن را آبکش کنید و آب برنج را نگه دارید. آب برنج را جرعه جرعه بنوشید تا تاثیر معجره آسای آن را بلافاصله مشاهده نمایید.

آب پیاز:

آب پیاز یکی از قدیمی‌ترین درمان‌ های خانگی برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ است. درست است که بعد از مصرف آب پیاز دهان شما بوی بدی می‌گیرد و تا مدتی نمی‌توانید جلوی دیگران دهان خود را باز کنید اما واقعا چه اهمیتی دارد؟ پس؛ یک پیاز را برداشته و رنده کنید و به اندازه یک قاشق چای‌خوری از آب آن بنوشید. می‌توانید بعد از این کار یک فنجان چای نعنای سرد بنوشید تا هم اثربخشی دارو را بیشتر کنید و هم بوی بد دهان را کمی کاهش دهید.

میخک:

گل میخک به عنوان ماده‌ای ضدعفونی‌کننده و بسیار موثر بر سیستم گوارشی شناخته می‌شود. برای برطرف‌ کردن حالت تهوع می‌توانید چند عدد میخک را بجوید و اگر از طعم تند آن خوش‌تان نمی‌آید می‌توانید همراه با آن یک قاشق عسل طبیعی مصرف کنید. اگر بعد از جویدن میخک‌ ها آن‌ها را قورت دهید مشکلی پیش نمی‌آید.

شیر:

شیر برای از بین بردن حالت تهوع و همچنین آرام‌کردن معده بسیار موثر است. با این حال بهتر است همراه آن یک تکه نان تست هم خورده شود. می‌‌توانید نان تست را در یک ظرف شیر گرم انداخته و آرام آرام نان و شیر را بخورید.

زیره سبز:

مقداری زیره سبز را آسیاب کنید. به اندازه یک قاشق غذاخوی از آن برداشته و با یک لیوان آب مخلوط کنید. خوب هم بزنید و بعد مصرف کنید. تاثیر این محلول بسیار سریع و معجزه آسا خواهد بود.

تخم بادیان رومی یا رازیانه رومی

بادیان رومی خواص بسیار زیادی دارد و جلوگیری از حالت تهوع تنها یک مورد از صدها فایده این گیاه خوش بو است. برای برطرف‌کردن حالت تهوع کمی تخم بادیان رومی یا رازیانه را بجوید و یا مقداری از آن را در یک فنجان آب‌ جوش ریخته و بعد از اینکه به مدت 10 دقیقه دم کشید چای رازیانه خود را نوش جان کنید.

موارد ذکر شده فهرستی ساده و قابل دسترس از موادی بود که می‌توان برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ به راحتی در منزل از آن‌ها استفاده کرد. با این حال؛ اگر تا 24 ساعت حالت تهوع شما برطرف نشد حتما به دکتر مراجعه کنید. فراموش نکنید که حیاتی‌ترین نکته نوشیدن آب به مقدار زیاد است.

 


درمان حالت تهوع و اسهال

آنفلوآنزای معده باعث تهوع و اسهال می شود

ورم معده و روده یا «گاستروانتریت» ویروسی که اغلب «آنفلوآنزای معده» نامیده می‌شود، یک عفونت شایع است که می‌تواند موجب اسهال، حالت تهوع و استفراغ شود.

آنفلوآنزای معده

عفونت ویروسی «گاستروانتریت» شامل التهاب معده و روده به دلیل فعالیت ویروس‌ها در دستگاه گوارشی است.

پیشگیری از آنفلوآنزای معده بسیار مهم است، چون خطر کم آبی بدن را تشدید می‌کند.

یک نکته بسیار مهم در هنگام مواجه با بیماری آنفلوآنزای معده این است که این عضو می‌تواند التهاب ویروسی خود را محدود سازد و بنابراین معمولا به خودی خود بهبود می‌یابد.

علائم بیماری چیست؟

علائم این بیماری شامل تهوع یا استفراغ، اسهال، دردهای شکمی و احساس نفخ است.

در برخی موارد مبتلایان ممکن است تب خفیف نیز داشته باشند و علائم از یک روز تا بیشتر از یک هفته ادامه می یابد.

برای بهبود علائم چه باید کرد؟

اگر علائم این بیماری را در خود دیدید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

– برای چند ساعت خوردن و نوشیدن را قطع کنید تا معده استراحت کند.

– به منظور جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات فراوانی بنوشید.

– به تدریج شروع به خوردن موادغذایی سریع الهضم مانند نان تست، موز، برنج و مرغ کنید.

– برای تسکین درد یا تب می توانید استامینوفن بخورید.

هنگام ابتلا به بیماری آنفلوآنزای معده تا مدتی غذایی نخورید تا معده و روده شما استراحت کند، فقط برای جلوگیری از کم آبی بدن محلول او آر اس بنوشید

– کم آبی می تواند موجب ضعف و خستگی شما شود، بنابراین بهتر است استراحت کنید.

– از خوردن آب میوه‌ها و نوشابه‌های شیرین پرهیز کنید، چون اسهال را تشدید می‌کنند.

– مایعات زیاد را یک باره ننوشید، بلکه بهتر است با فاصله نیم تا یک ساعت و به مقدار کمتر در هر نوبت مصرف کنید.

– افراد بالغ باید از غذاهای کم حجم و در عین حال ساده و سبک استفاده کنند.

– هرگز از داروی ضد اسهال خودسرانه استفاده نکنید تا زمانی که پزشک برایتان آن را تجویز کند.

– هر چند برخی افراد معتقد هستند که نوشیدن مایعات کافی برای جبران آب و الکترولیت‌های از دست رفته به منظور بهبود این بیماری کافی است، اما توجه به این نکته بسیار حیاتی است که برخی از موادغذایی می‌توانند این بیماری را تشدید کنند و منجر به آسیب دیدگی بیشتر معده و روده شوند. بنابراین توجه به یک برنامه تغذیه‌ای مناسب در این شرایط حائز اهمیت است.

– یک قانون مهم برای فرد مبتلا به این عفونت ویروسی، استراحت دادن به معده و روده‌ها است. البته این قانون به معنی نخوردن و گرسنه ماندن نیست، بلکه منظور از آن، خوردن مواد غذایی ملایم، سبک و با هضم راحت شامل موز، برنج، سیب و نان تست است. با این نوع موادغذایی، دستگاه گوارش هرگز دچار فشار و استرس نمی‌شود.

– زمانی که از این عفونت ویروسی خلاص شدید، باید از مصرف هر غذایی که دوباره موجب بروز این مشکل می‌شود، پرهیز کنید.

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده شرایط زیر باید فورا به پزشک مراجعه کرد:

استفراغ بیشتر از دو روز

اسهال بیش از چند روز

اسهال خونی

– تب بالای 38 درجه سانتی گراد

– دردهای شکمی شدید

– ضعف و گیجی

 


دمنوش ضد تهوع

برای درمان تهوع خود می توانید از زنجبیل استفاده کنید.
خوردن زنجبیل برای کاهش تهوع خوب است. برای کنترل تهوع بین یک تا چهار گرم زنجبیل در روز می‌تواند خورده شود ولی در دوران بارداری مصرف زنجبیل هیچ‌گاه نباید از یک گرم در روز بیشتر شود.
زنجبیل را به صورت دمنوش زنجبیل یا به همراه چای مصرف کنید.