یبوست در بارداری / درمان یبوست در بارداری / درمان گیاهی یبوست در بارداری

یبوست در بارداری / درمان یبوست در بارداری / درمان گیاهی یبوست در بارداری / خطرات یبوست در بارداری

در این مقاله ابتدا می خواهیم بدانیم یبوست در بارداری چیست و آیا شما واقعا یبوست دارید و یا فقط حساس شده اید !

اگر واقعا یبوست دارید پس با ما همراه شوید تا تمامی راه های موجود برای درمان آن را به شما یاد دهیم و از این مشکل رهایی یابید !

تقریبا یبوست در نیمی از زنان حامله رخ می دهد. اثر پروژسترون بر عضلات صاف، اثر فشاری رحم حامله، تغییرات غذایی و مصرف فروس سولفات، عوامل دخالت کننده در یبوست در بارداری هستند.

یبوست شدید ممکن است سبب نفخ، درد شکم، تهوع، استفراغ، هموروئید (بواسیر) و شقاق شود.


در این مطلب می خوانید:

درمان یبوست در بارداری

علت یبوست در بارداری

درمان گیاهی یبوست در بارداری

چگونه از بروز یبوست بارداری جلوگیری کنیم؟

درمان یبوست در بارداری با خاکشیر

فواید خوردن خاکشیر در بارداری

فواید خوردن خاکشیر در بارداری

خطرات یبوست در بارداری


یبوست در بارداری / درمان یبوست در بارداری / درمان گیاهی یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری ابتدا با توصیه های تغذیه ای صورت می گیرد. (مصرف مقادیر زیاد فیبر مانند مکمل های سبوس یا گندم، همراه با مصرف مقادیر مناسب آب).

می توان از داروهای مسهل حجم ساز (مانند پسیلیوم)، عوامل مسهل محرک (مانند senna) یا مسهل های اسموتیک (مانند لاکتولوز) نیز استفاده کرد.

مسهل های محرک کارایی بیشتری از مسهل های حجم ساز دارند، اما با میزان بالاترِ بروز اسهال و درد شکم همراه هستند.


بیشتر بخوانید:

درمان خانگی یبوست


علت یبوست در بارداری

اگر دوست دارید بدانید که چه چیزی باعث یبوست در بارداری می‌شود و با راه‌هایی که می‌توانید اثرات آن را به حداقل برسانید آشنا بشوید، پس مقاله‌ی مناسبی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید! دست به کار شوید! مقاله را بخوانید و در این زمینه کسب اطلاع کنید.

یبوست در بارداری یک امر طبیعیست. با این حال، بیشتر زنان به خاطر خجالت و دلایل دیگر دوست ندارند در مورد این مشکل صحبت بکنند. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از علل یبوست بارداری

کم‌تر خوردن و کم‌تر نوشیدن

اگر شما یکی از آن زنانی هستید که از تهوع شدید در اوایل حاملگی خود رنج می‌برند، ممکن است در خوردن و نوشیدن دچار مشکل شوید. در صورت بروز یبوست در بارداری، هر گونه از دست دادن مواد مغذی باعث سفتی روده می‌شود. اگر بیش از حد معمول استفراغ می‌کنید، شاید بهتر باشد برخی از خوراکی‌هایی را مصرف کنید فرآیند گوارش را آسان می‌کنند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کنند.

تغییرات هورمونی

وقتی باردار شدید، بدن شما دچار تغییرات هورمونی مختلف می‌شود. برخی از این تغییرات ممکن است سبب شل شدن بعضی از این عضلات شوند، و گاهی اوقات عضلاتی را شل می‌کنند که مسئول فشردن مواد غذایی در دستگاه گوارش هستند. این شل شدن عضلات می‌تواند منجر به یبوست شود، به ویژه اگر شما فیبر مصرف نکنید یا در رژیم غذایی خود به اندازه‌ی کافی آب ننوشید.

یکی دیگر از دلایل یبوست در بارداری، افزایش هورمون پروژسترون است. پروژسترون تمام ماهیچه‌های صاف از جمله دستگاه گوارش را در بدن شل می‌کند. این امر تضمین می‌کند که غذا به آرامی از روده و دستگاه گوارش عبور می‌کند.

رژیم غذایی

یکی از دلایل یبوست در بارداری ، پاستا، کیک و نان سفید و دیگر محصولات آرد سفید که از آرد تصفیه‌شده تهیه می‌شوند و دیگر به اندازه‌ی آرد کامل فیبر ندارند، می باشد. این امر سبب حرکت آهسته‌ی غذا در دستگاه گوارش و اغلب منجر به بروز یبوست می‌شود. این غذاها معمولا مایعات را جذب می‌کنند و ماده‌ای گچ‌مانند را شکل می‌دهند. این ماده‌ی گچ‌مانند می‌تواند یبوست شما را بدتر کند.

مکمل‌های آهن

اگرچه توصیه می‌شود مکمل آهن را در طول بارداری مصرف کنید، اما آهن اصلا به راحتی قابل هضم نیست. آهن معمولا به روده چسبیده و تنها بخش کوچکی از آن وارد خون می‌شود. این آهن باقی‌مانده با دیگر مواد غذایی هضم‌نشده ترکیب می‌شود و به روده می‌چسبد. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی از منابع طبیعی آهن باشد، نباید مکمل‌های آهن را مصرف کنید. رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا بتوانید مصرف مکمل‌های آهن را متوقف کنید، به ویژه اگر برنامه‌ی غذایی کم فیبر و کم آب دارید.

درمان گیاهی یبوست در بارداری

اگر برای درمان یبوست در بارداری وسوسه شده اید که داروهای رفع یبوست را امتحان کنید که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند، اما در نظر داشته باشید که آنها دارای سطح بالایی از آسپارتام هستند که می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. پس چگونه باید یبوست را درمان کنید؟ خوب، در ادامه درمان‌های خانگی زیر را برای رفع مشکل برای یبوست در دوران بارداری می‌بینید:

لیمو

در درمان یبوست در بارداری اضافه کردن آب یک لیمو به یک لیوان آب گرم باعث تحریک ذائقه و حس بویایی شما می‌شود و همچنین به عنوان یک کاتالیزور عالی برای سیستم گوارش عمل می‌کندد به این ترتیب که سموم و مواد هضم‌نشده را از روده‌ی بزرگ خارج می‌کند. شما می‌توانید کمی کنستانتره‌ی آب لیمو بخورید. با این حال، اضافه کردن کمی آب شدت عطر و طعم لیمو را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند که مایعات بیش تری به روده‌ی شما اضافه شود. معروف است که ترکیب آب گرم و لیمو سبب پریتالسی (حرکت لوله‌ی گوارش) یا انقباضات روده‌ای می‌شود که به دفع مدفوع کمک می‌کنند.

آب

بهترین راه برای نرم کردن غذا و درمان یبوست در بارداری این است که به آن آب اضافه کنید، این‌طور نیست؟ خوب، در مورد مدفوع سفت هم این قضیه دقیقا صدق می‌کند. نوشیدن حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز به شما کمک می‌کند آب مورد نیاز را در سیستم بدن‌تان دریافت کنید و به این ترتیب مشکل یبوست را از خودتان دور نگه دارید. مصرف مقدار مناسب مایعات نه تنها مدفوع سفت را نرم می‌کند، بلکه همچنین باعث می‌شود که مواد غذایی راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش حرکت کنند.

READ  بارداری شیمیایی / علائم بارداری شیمیایی / درمان بارداری شیمیایی

پرتقال

پرتقال بهترین میوه برای درمان یبوست در بارداری بوده و غنی از فیبرهای غذایی و ویتامین C است. یکی از دلایل اصلی یبوست در بارداری فقدان فیبر غذایی است. بنابراین، پرتقال یکی از بهترین داروها برای درمان یبوست است. هر روز مصرف فیبر را به مقدار کمی افزایش دهید تا به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برسید. شما همچنین می‌توانید سایر میوه‌های خانواده‌ی مرکبات مانند گریپ فروت و نارنگی را بخورید.

آب آلو

یبوست در بارداری را چگونه از بین ببرید؟ آب آلو به عنوان یک درمان مؤثر برای یبوست به طور گسترده‌ای مورد تحسین قرار گرفته‌است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۴ تا ۶ بار در روز آب آلو بنوشید تا یبوست را کاهش دهید و مدفوع را نرم کنید. اگر طعم آب آلوی تنها برای شما خیلی قوی است، آن را با کمی آب رقیق کنید و یک تکه لیمو به آن اضافه کنید.

بارهنگ کتانی یا اسپرزه

یبوست در بارداری در هند داستانی متفاوت دارد. بارهنگ کتانی یا اسپرزه یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای یبوست در هند در نظر گرفته می‌شود و ملینی است که به مدفوع حجم می‌دهد. اسپرزه حاوی موادی است که مایع را جذب می‌کنند و موسیلاژی تولید می‌شود که حجم مدفوع را زیاد می‌کند. با این حال، اگر شما این روش درمانی را انتخاب کنید، باید هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. اگر مشکلات قلبی دارید یا مستعد فشار خون بالا هستید، بارهنگ کتانی یا اسپرزه برای شما خوب نیست. به عنوان یک زن باردار، این درمان را تنها به توصیه‌ی پزشک استفاده کنید.

تخم کتان

برای درمان یبوست در بارداری تخم کتان یکی دیگر از داروهای محبوب است. این دانه‌های کوچک سرشار از فیبر غذایی هستند که کمک می‌کند فیبر مورد نیاز بدن‌تان را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. تخم کتان همچنین مقدار زیادی امگا ۳ دارد. هرچند همان‌طور که در مورد سایر داروهای خانگی صادق است، شما باید به ازای هر قاشق از تخم کتان ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. از روغن کتان نیز می‌توانید استفاده کنید.

ماساژ

یبوست در بارداری در هفته‌های اولیه است و ما معمولا آن را نادیده می‌گیریم. با این حال، خیلی زود ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود، بنابراین باید آن را تحت کنترل دربیاورید. یکی از داروهای موثر برای یبوست بارداری، ماساژ دادن معده است. به یاد داشته باشید این کار را به آرامی انجام دهید. از انگشتان‌تان برای ماساژ شکم خود در جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید. اگر شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید یا جفت در قسمت پایین رحم است، از این درمان پرهیز کنید.

شل کردن کف لگن

هنگام یبوست در بارداری و هر زمان که می‌خواهید دفع مدفوع داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که تنها هستید. عمیق نفس بکشید: اجازه بدهید عضلات در کف لگن شل شوند. گاهی اوقات حتی می‌توانید بایستید تا مدفوع از بدن‌تان خارج شود، یا می‌توانید یک زانو را خم کنید و آن را روی لبه‌ی کاسه‌ی توالت فرنگی بگذارید. این حالت بالا بودن یک پا، باعث شل شدن عضلات کف لگن می‌شود و به این ترتیب به رفع یبوست کمک می‌کند.

رفلکسولوژی (بازتاب‌ درمانی)

در یبوست در بارداری ، بازتاب درمانی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی است. این تکنیک سیستم منحصر به فرد فشار دادن نقاط منحصر به فرد را در اندام به کار می‌برد. بازتاب‌ درمانی یک روش کاملا بدون خطر است برای کاهش یبوست در زنان باردار زیرا کاملا طبیعی است. شما می‌توانید از شوهر یا یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید که قسمت سینه‌ی کف پاهای‌تان را برای ریلکس شدن و تسهیل فرآیند گوارش ماساژ بدهند.

اگر در خانه تنها هستید، می‌توانید از مناطق رفلکسولوژی کف دست برای کاهش یبوست استفاده کنید. لبه‌ی کف دست را به طرف انگشتان ماساژ بدهید. به یاد داشته باشید که کف دست خود را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. شما همچنین می‌توانید زیر هر پای‌تان یک بطری بگذارید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که بطری را در هنگام کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون به جلو و عقب بر روی زمین غلت بدهید.

آروماتراپی

حمام آروماتراپی برای کاهش یبوست در بارداری مفید است. معمولا، استنشاق بوی برخی از روغن‌های خاص می‌تواند به یبوست کمک کند. شما خودتان می‌توانید حمام آروماتراپی را برای کاهش یبوست آماده کنید. ۴ تا ۵ قطره روغن لیمو، گریپ فروت، نارنگی، یا پرتقال شیرین را با روغن حاملی مثل روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و ترکیب حاصل را در آب داخل وان بریزید. این درمان بهترین راه‌حل است اگر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب داخل وان قرار بگیرید. این روش درمانی بر اساس اصل تحریک مرکز فعالیت در مغز برای القاء خروج مدفوع عمل می‌کند.

سبزیجات

گرچه ما قبلا در مورد برخی از سبزیجات که به رفع مشکل یبوست در بارداری کمک می‌کنند، صحبت کردیم اما سبزیجات دیگری از قبیل آب‌تره (شاهی آبی)، کلم، آرتیشو، کرفس و اسفناج نیز وجود دارد به به رفع یبوست کمک می‌کنند. مراقب مقدار اسفناجی که مصرف می‌کنید، باشید. اگر شما زیاد آب نمی‌خورید، اسفناج احتمالا بهترین گزینه برای شما نیست زیرا حاوی آهن است که و می‌تواند سبب بروز یبوست شود.

READ  کیستیک هیگروما / وجود کیست در بدن جنین / علائم / علت / تشخیص / درمان

غلات کامل

بسیاری از غذاها به کاهش یبوست در بارداری کمک می‌کنند، مدفوع را نرم تر می‌کنند، به عنوان ملین طبیعی عمل می‌کنند و با فیبر غذایی یا از طریق سایر فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی مواد زائد را از سیستم گوارش خارج می‌کنند. غلات سبوس‌دار اغلب سبب افزایش مقدار فیبر داخل بدن و نرم شدن مدفوع می‌شوند، و به این ترتیب یبوست را کاهش می‌دهند.

طب فشاری

درمان یبوست در بارداری در چین باستان روش متفاوتی دارد. متخصصین طب فشاری در چین، معتقدند که یبوست معمولا توسط انسداد انرژی یا چی ایجاد می‌شود. برای رفع انسداد چی، باید نقطه‌ی فشاری را در مرکز شکم پیدا کنید که حدودا ۵ سانتی‌متر زیر ناف قرار دارد. به آرامی این نقطه را فشار داده و فشار را به‌تدریج افزایش دهید. این کار را حدودا ۲۵ تا ۳۰ بار در روز انجام دهید، در مراحل بعدی بارداری خود دست از انجام این روش درمانی بردارید. اگر نگران رخ دادن زایمان زودرس هستید، این نقطه را ۲۰ تا ۳۰ بار فشار دهید و چندین بار در روز تکرار کنید.

هومئوپاتی

هومئوپاتی یا همسان درمانی تکنیک‌های جایگزین فراوانی را برای بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات فراهم می‌کند. این روش همچنین می‌تواند به رفع یبوست در بارداری کمک کند و برخی از تکنیک‌های آن کاملا موثر بوده‌اند. آلومینیا، بایرونیا، گرافیتس، لیکوپودیوم، نوکس وومیکا و سیلیکا بعضی از داروهای محبوب هومئوپاتی هستند که معمولا پزشکان تجویز می‌کنند.

گرچه بیش‌تر متخصصین طب آلوپاتیک به درمان‌های هومئوپاتی اعتمادی ندارند، اما اگر شما به دنبال یک سیستم درمانی بدون عوارض جانبی هستید، هومئوپاتی کاملا بدون خطر است. با این حال، مطمئن شوید که فردی که داروهای شما را تجویز می‌کند، یک متخصص رسمی هومئوپاتی است.

ملین‌

یبوست در بارداری و ملین‌ ها. نوعی که حجم مدفوع را زیاد می‌کنند و نوعی که انقباضات روده‌ای ایجاد می‌کنند. داروهای ملینی که معمولا حجم مدفوع را افزایش می‌دهند، این کار را با افزایش میزان آب در مدفوع انجام می‌دهند. با این حال، استفاده از داروهای محرک حرکات روده ریسک بروز گرفتگی در روده را همراه خود دارند و همین می‌تواند به برخی از اختلالات بغرنج منجر شود. به یاد داشته باشید که استفاده نامناسب از ملین‌های مضر می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که برای از بین بردن آنها باید به مدت طولانی تحت درمان قرار بگیرید.

این داروها باید به طور موثر و کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند. ملین‌ها معمولا به شما کمک می‌کنند تا یبوست مزمن و حاد را از بین ببرید. مصرف همیشگی داروهای مسهل می‌تواند به تنبل شدن روده و پیچ خوردن آن منجر شود. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد مصرف ملین‌ها، همیشه با پزشک مشورت کنید. اگر باردار هستید حتما با پزشک خود در مورد بهترین داروهای ملین برای خودتان صحبت کنید.

این درمان‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند از اثرات تحریک‌کننده و ناراحت‌کننده‌ی یبوست رهایی بیابید. اگر یبوست در بارداری به هیچ یک از این درمان‌های خانگی یا حتی تکنیک‌های جایگزین واکنش نشان ندهد، بهتر است با پزشک‌تان یا حتی یک متخصص درمانی جایگزین مانند متخصص استخوان‌درمانی یا کایروپراکتیک مشورت کنید. متخصصین کایروپراکتیک معمولا معتقدند که عدم بهبودی آسیبی که قبلا به فرد وارد شده ممکن است منجر به بروز تنش و استرس در قسمت‌های ضعیف بدن، از جمله روده و معده شود.

اگر چه این یکی از بهترین روش‌ها برای رفع یبوست در بارداری مزمن است، اما شما باید از رابطه‌ جنسی مقعدی در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری مانند عفونت واژن یا حتی سوراخ شدن روده شود.

چگونه از بروز یبوست بارداری جلوگیری کنیم؟

یبوست در بارداری و پیشگیری از آن. خوب، اکنون می‌دانیم که تغییرات هورمونی تقریبا همیشه در طول بارداری منجر به یبوست می‌شود، اما روش‌های خاصی برای کاهش یبوستی که ناشی از علل دیگر هستند، وجود دارد. نکات ساده‌ای مانند نکات زیر را دنبال کنید:

  • نوشیدن مقدار زیادی آب؛ مطمئن شوید که تشنه نیستید زیرا این امر ممکن است منجر به سفت شدن مدفوع و حتی یبوست شود.
  • مقدار زیادی فیبر مصرف کنید. هیچ جایگزینی برای مقدار توصیه شده‌ی فیبر غذایی که باید در رژیم غذایی‌تان باشد، وجود ندارد
  • از خوردن هله هوله پرهیز کنید. اگر چه در هنگام بارداری وسوسه می‌شوید که یک کاسه‌ی بزرگ بستنی یا یک چیزبرگر پر و پیمان بخورید، اما معمولا این خوراکی‌ها حاوی مواد نگهدارنده‌ای هستند که نه تنها برای روده ضرر دارند، بلکه برای شکم نیز مضرند.

موارد بالا بعضی از تکنیک‌های پیشگیری هستند که می‌توانید انجام بدهید تا مطمئن شوید که به دلیل سهل‌انگاری یا زیاده‌روی به یبوست مبتلا نمی‌شوید. به یاد داشته باشید که یبوست بارداری تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.

دوران بارداری دوران حساسی بوده که استفاده از انواع داروهای گیاهی و شیمیایی در آن بایستی با احتیاط و زیر نظر پزشک صورت گیرد، با این وجود داروهای گیاهی مناسب که عارضه‌ای برای مادر و جنین نداشته باشد می‌تواند در حل مشکلات دوران بارداری به کار رود.

مشکلات شایع دوران بارداری شامل تهوع، استفراغ، کمردرد، یبوست، کم خونی فیزیولوژیک، سوزش سر دل، ترشحات زیاد دستگاه تناسلی، خستگی و … می‌باشد که به عنوان نمونه می‌توان برای کاهش تهوع و استفراغ از برخی داروهای گیاهی مانند رازیانه، بابونه، رنجبیل و بادرنجبویه استفاده کرد.

تاثیر خاکشیر در درمان یبوست در بارداری

تحقیقات جدید بیانگر این بوده است که استفاده و مصرف خاکشیر در بارداری، تاثیرات مثبت و قابل‌توجهی در فرآیند زایمان و همین‌طور دوره‌ای دارد که در آن بدن پس از وضع حمل به حالت عادی بازمی‌گردد.

READ  تنظیم قند خون / تنظیم قند خون در طب سنتی / در بارداری / با سنگ پا

طبق بررسی‌های انجام شده در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، مادرانی که در دوران بارداری از خاکشیر استفاده کرده و خاکشیر می‌خوردند، به ویژه برای آن دسته که زایمان طبیعی انجام می‌دهند، کمتر از دیگران دچار مشکلات هنگام زایمان و پس از آن می‌شوند. اگرچه تحقیقات دیگر نیز نشان داده، مصرف خاکشیر حتی برای مادرانی که سزارین می‌کنند هم پر فایده است، اما اثربخشی فوق‌العاده‌اش را در زایمان طبیعی نشان می‌دهد. برای انجام این پژوهش، محققان کشورمان دو گروه از زنان باردار را مورد آزمایش و بررسی قرار دادند. به این صورت که، به یک گروه از از زنان باردار که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در آخرین ماه‌های بارداری‌شان (هفته 37 به بعد) به طور مرتب و روزانه مقدار اندکی خاکشیر داده شد و گروه شاهد در دوران بارداری خود از مصرف خاکشیر خودداری نمودند.

نتایج این بررسی‌نشان داد خاکشیر با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم، بدون افزایش عوارضی مانند سزارین و پایین آمدن نمره آپگار نوزادان موثر باشد. آن دسته از خانم‌های باردار که خاکشیر خورده بودند طول مرحله اول زایمان و درمان سزارین کوتاه‌تری داشتند.

فواید خوردن خاکشیر در بارداری

رفع یبوست در بارداری

جهت رفع یبوست در دوران بارداری، خانم‌های باردار می‌توانند یک قاشق چایخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوشیده ولرم ریخته و با کمی عسل شیرین کنند و روزی ۱ الی ۲ بار مصرف کنند.

تسهیل زایمان طبیعی

مصرف خاکشیر در اواخر بارداری بر آماده نمودن دهانه رحم برای زایمان واژینال موثر است. با توجه به اینکه خوردن و استفاده از خواص خاکشیر دردوران بارداری مانعی ندارد، می‌توان از خواص آن، جهت تسهیل زایمان استفاده کرد. خاکشیر با اثر بر روند زایمان می‌تواند در آماده کردن دهانه رحم مؤثر باشد.

کاهش زایمان به شیوه سزارین

با توجه به اینکه امروزه زایمان به شیوه سزارین، شایعترین عمل جراحی مامایی بوده و میزان آن در بیست سال گذشته از 5 درصد به 20 درصد افزایش یافته است، همچنین عوارض جانبی و عواقب ناخواسته سزارین به ویژه برای مادر بیشتر از زایمان طبیعی است، استفاده از خاکشیر و خوردن آن به ویژه در ماه‌های آخر بارداری باعث کاهش احتمال زایمان به روش سزارین شده و تجربیات نشان داده، زنانی که در دوران بارداری از خاکشیر استفاده کرده‌اند، زایمان طبیعی موفق‌تری داشته‌اند.

افزایش سلامت و هوش جنین

تحقیقات نشان داده که سلامت نوزادان در بدو تولد نیز، در صورت مصرف خاکشیر در بارداری بیشتر است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با توجه به حساس بودن دوران بارداری و سلامت مادر و جنین، بهتر است زنان باردار در مصرف هر گونه داروی شیمیایی و گیاهی از جمله خوردن خاکشیر در بارداری، همچنان تعادل را رعایت کرده و مراتب را با پزشک معالج در میان بگذارند.

یبوست در بارداری مشکلی برای جنین به وجود نمی‌آورد، اما باعث ایجاد درد در مادر می‌شود. دفع نشدن محتویات روده باعث می‌شود، حرکات موجی روده دائما به خروجی مجرا فشار وارد کند و باعث ایجاد درد شدید در مادر شود. مواقعی که یبوست بسیار شدید است و تمهیدات اولیه باعث کاهش مشکل نمی‌شود، متخصصان مادر باردار را به جراح عمومی ارجاع می‌دهند تا درمان مخصوص دریافت کنند.

خطرات یبوست در بارداری

خانم های بارداری که در این دوران دچار یبوست می شوند بهتر است در پی درمان آن برآیند و اجازه ندهند این مشکل در آنان شدت پیدا کند.
چون می تواند باعث کاهش رسیدن املاح و مواد معدنی به فرزندشان شود! یکی از مشکلات زنان باردار یبوست است که مصرف آش‌ و سوپ‌ های ساده می‌تواند در رفع یبوست مفید واقع شود.

مصرف انجیر خیسانده در آب و آلوی خیس خورده برای رفع یبوست زنان باردار بسیار مفید است، همچنین یادمان باشد یک زن باردار هرگز نباید یبوست داشته باشد چرا که یبوست عاملی است که موجب می‌شود به جنین غذای خوب نرسد و ضعف جنین را به همراه دارد.

استفاده از مویز، گلابی شیرین، «به» و سیب شیرین برای زنان باردار بهترین مواد غذایی است. همچنین مصرف انار در دوران بارداری موجب غضروف سازی بهتر در جنین می‌شود و به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

پیاده روی آرام موجب افزایش اشتهای زنان باردار می‌شود

زنان باردار غذاهای چرب و بسیار شیرین را از برنامه غذایی خود حذف کنند. پیاده روی آرام موجب افزایش اشتهای زنان باردار می‌شود.

زنان باردار از مصرف غذاها و داروهایی که باز کننده خون قاعدگی است، پرهیز کنند. نخود، زیتون تلخ، لوبیا و کنجد باز کننده خون قاعدگی است.

مواد غذایی قابض و خوشبو کننده مانند «به» تنوری و ماساژ دست‌ها و پاها و نگاه داشتن دانه خشک انار در دهان به تقویت معده زنان باردار کمک می‌کند.

حرکت زن باردار موجب رسیدن غذای مناسب به جنین می‌شود

ورزش بسیار آرام مانند پیاده روی کوتاه برای زنان باردار مفید است و باید دانست که حرکت و فعالیت مناسبی که زنان باردار را خسته و اذیت نمی‌کند، بسیار مفید است چرا که حرکت زن باردار موجب رسیدن غذای مناسب به جنین می‌شود.

مادرانی که در دوران بارداری حرکت و فعالیت مناسبی دارند نوزادشان پس از تولد باهوش‌تر و قوی‌تر است. زنان باردار سعی کنند غذای خود را کم حجم و با کیفیت مصرف کنند چرا که معده زن باردار ضعیف‌تر است و توانایی هضم غذای زیاد را ندارد.