توت فرنگی / خواص و مضرات توت فرنگی / خواص توت فرنگی برای پوست / خواص توت فرنگی برای لاغری / طبیعت توت فرنگی

گیاهان دارویی 13 ژوئن 2018

توت فرنگی / مضرات توت فرنگی / خواص توت فرنگی برای کودکان / انواع ماسک توت فرنگی / اسکراب توت فرنگی / فصل توت فرنگی / طبیعت توت فرنگی / خواص توت فرنگی برای پوست / خواص توت فرنگی برای لاغری / توت فرنگی گلخانه ای / شستن توت فرنگی / کاشت توت فرنگی / ماسک توت فرنگی / اسکراب توت فرنگی

توت فرنگی : در این مطلب می خوانید: توت فرنگی و مضرات توت فرنگی و خواص توت فرنگی برای کودکان و انواع ماسک توت فرنگی و اسکراب توت فرنگی و فصل توت فرنگی و طبیعت توت فرنگی و خواص توت فرنگی برای پوست و خواص توت فرنگی برای لاغری و توت فرنگی گلخانه ای و شستن توت فرنگی و کاشت توت فرنگی و نامهای دیگر توت فرنگی

توت فرنگی / مضرات توت فرنگی / خواص توت فرنگی برای کودکان / انواع ماسک توت فرنگی / اسکراب توت فرنگی / فصل توت فرنگی / طبیعت توت فرنگی / خواص توت فرنگی برای پوست / خواص توت فرنگی برای لاغری / توت فرنگی گلخانه ای / شستن توت فرنگی / کاشت توت فرنگی / ماسک توت فرنگی / اسکراب توت فرنگی

تیره Rosaceae

نام علمی Fragaria Ves ca L

توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی علفی، چند ساله دارای ریزومی استوانه، و ساقه های رونده که در محل گره های آن گیاهان جدید نمو می کنند. برگ های توت فرنگی از ریزوم منشاء می گیرند و به حالت طوقه ای با دمبرگ بلند قرار دارند. برگ ها بیضوی کم کرک و حاشیه ارّه اند. پایک های حامل گل ممکن به ارتفاع 20 سانتی متر برسند. گل ها سفید رنگ دارای 5 کاسبرگ و 5 گلبرگ هستند. ریزوم و میوه توت فرنگی خواص دارویی دارند و در ماه اردیبهشت جمع آوری می کنند.

 

نام دیگر توت فرنگی

نام های دیگر توت فرنگی شامل: چیالک – چیلک – چلم – جمیل – شالکه – خروله – شلیک – فرز

 

طبیعت توت فرنگی

طبع توت فرنگی (طبیعت توت فرنگی) سرد و تر است.

 

مهمترین ترکیبات توت فرنگی

توت فرنگی غنی از فلاونوئیدها و ترکیبات آنتی اکسیدانت و سرشار از املاح و ویتامین ها می باشد. در مطالعات اخیر فلاونوئید فیستین گیاه را از مهمترین فلاونوئیدهای غذایی با پتانسیل ضد دیابت اثبات نمودند که با بهبود هموستاز گلوکز، افزایش گلیکولیز و کاهش گلوکونئوژنر، افزایش عملکرد میتوکندی، کاهش HbA1c که خبر از قند خون سه ماهه در فرد دارد، عمل می نماید. همچنین موجب افزایش چربی خوب بدن یعنی HDL و کاهش چربی های مضر یعنی LDL و VLDL می گردد.

 

اشکال دارویی حاوی توت فرنگی

قرص جویدنی هپاتوهیل، (تحریک متابولیسم کبدی، درمان کمکی اختلالات کبد مانند انواع هپاتیت بویژه هپاتیت مزمن B و فیبروز کبدی، و نیز برای درمان اگزما، یبوست، هموروئید، و واریس).

 

موارد مصرف و کاربرد بالینی توت فرنگی

توت فرنگی نشاط آور، فروکش دهنده عطش و کاهنده دمای بدن است.

توت فرنگی در درمان اسهال خونی مزمن موثر است. بدلیل وجود تانن بالا در تخفیف التهاب دهان و گلو موثر است.

برگ های توت فرنگی را بصورت موضعی جهت کمپرس راش های پوستی و البته در فرمولاسیون های خانگی بهمراه آبلیمو جهت لایه برداری پوست بکار می برند.

در مصرف خوراکی، برای زکام، زردی، به عنوان مدر در بیماری سنگ کلیه مزمن، آرتریت روماتوئید و تنش عصبی استفاده می گردد. در مطالعات اخیر دو ترکیب جدید از مشتقات بنزیلی در عصاره اتیل استاتی توت فرنگی کشف و استخراج شده که خواص ضد افسردگی داشته اند.

 

خواص توت فرنگی

میوه توت فرنگی حاوی انواع ویتامین ها، پروتئین، قند و املاح بوده و باعث کاهش اسید اوریک و قند خون می شود. در طب سنتی توت فرنگی قابض، مدر، مقوی و اشتهاآور است. افرادی که دچار نقرس و بیماری کبد هستند می توانند برای درمان از توت فرنگی استفاده کنند. برگ های توت فرنگی به عنوان نوعی چای ملایم و نیز جهت پانسمان پوست های لطیف مورد استفاده قرار می گیرند. برای تهیه کرم های آرایشی برای بهداشت پوست مصرف گسترده ای دارد.

امروزه ثابت شده که توت فرنگی دارای ترکیبی از پلی فنولیک هاست که در مغز تاثیر مثبت دارد و باعث تقویت مغز شده و آن را جوان نگه می دارد.

خواص توت فرنگی در طب سنتی

طبیعت توت فرنگی سرد و تر است. دارای ویتامین های C و گروه B. بسیار مقوی. ضد ویروس. چسبندگی پلاکت خون. دارای هورمون جنسی زنانه. دارای آنتی اکسیدان. دارای آسپیرین. نیروبخش. تب بر. دارای ید. قلیایی کننده خون – مدر – شادی آور – تصفیه خون – شفافیت و زیبایی پوست (ماسک و خوردن) – استحکام ریشه دندان – مرض قند – سرطان – تصلب شراین – کلیه – کیسه صفرا – اعصاب – کم خونی – خستگی – آکنه – سل – سرفه – طول عمر – شیر افزا – حصبه – افزایش قد – استسقاء (جوشانده ریشه و برگ خشک) – یرقان (جوشانده برگ تازه و جوانه بوته) – انگل روده (ناشتا نیم کیلو را میل کنید و تا ظهر چیز دیگری نخورید) – اشتها – سوءهاضمه (روزی 25 گرم کمپوت توت فرنگی) – سرماخوردگی (جوشانده برگ) – احتمال جنین پسر را بالا می برد – رماتیسم – پادرد – کلسترول – ورم روده (جوشانده برگ و ریشه) – سوزاک (جوشانده ریشه و برگ خشک) – سیفلیس (ریشه) – راشیتیسم – ترس (دم کرده ریشه) – بیماری های ناشی از جذب اشعه رادیواکتیو – شیمیایی شده ها

 

خواص توت فرنگی در یک نگاه (طب سنتی و طب جدید):

–  جوشانده برگ توت فرنگی برای استسقاء مفید است (هر چهار ساعت ۱ قاشق مرباخوری).
–  خوردن توت فرنگی بعضی از ویروس‌ها را از بین می‌برد.
–  توت فرنگی از سرطان جلوگیری می نماید.
–  توت فرنگی باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.
–  کسانی که سرطان دارند سعی کنند توت فرنگی را در برنامه غذایی خود بگذارید.
–  خوردن توت فرنگی با کمی عسل یبوست را از بین می‌برد.
–  توت فرنگی دارای ویتامین‌های A و B و C می‌باشد.
–  در توت فرنگی مقدار زیادی آهن ، ید و آهک وجود دارد.
–  برای مبتلایان به نقرس قبل از غذا توت فرنگی بخورند.
–  کسانی که سل دارند و یا روماتیسم و اشخاص ضعیف و کم خون می‌توانند از توت فرنگی استفاده کنند یک ساعت قبل از غذا.
–  وجود ویتامین A در توت فرنگی عامل نمو و تولید انساج می‌باشد.
–  توت فرنگی برای خانمهای حامله بسیار مفید است.
–  توت فرنگی درمان کننده تأثر و هیجانات می‌باشد.
–  خوردن توت فرنگی فرد را از ابتلاء به مرض قند مصون می‌‎دارد.
–  کسانی که از درد مفاصل می‌نالند خوب است که یک ساعت قبل از غذا ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم توت فرنگی بخورند.
–  کسانی که بیماری حساسیت دارند با احتیاط مصرف کنند.
–  از ماسک توت فرنگی برای شفافیت پوست می‌توان استفاده کرد.
–  توت فرنگی یک میوه خوب برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند می‌باشد و توصیه می‌شود که استفاده کنند.
–  از خشک شده برگ و ریشه توت فرنگی می‌توان مانند گرد دندان جهت پاک کردن دندان و لثه استفاده نمود.
–  ماسک خوب : مخلوطی از توت فرنگی و شیر و کمی گلاب برای صورت.
–  کسانی که خونریزی لثه دارند توت فرنگی را به حالت مزمزه بخورند.
–  توت فرنگی برای رشد مو، ناخن و تقویت چشم مفید است.
–  توت فرنگی عمل خون سازی را در بدن تقویت می‌کند و کم خونی را برطرف می‌نماید.
–  به خاطر دارا بودن ویتامینهای A و C و کلسیم و فسفر باعث رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان‌ها می‌شود. برای این منظور باید روزانه به مقدار ۳۰۰ گرم توت فرنگی میل نمایند.
–  توت فرنگی ترمیم کننده استخوان‌های شکسته است.
–  ماسک توت فرنگی : لک‌های صورت را از بین می‌برد.
–  توت فرنگی چاق کننده نیست لذا افراد چاق با خیال راحت میل نمایند.
–  بهترین روش خوردن توت فرنگی این است که آنها را کاملاً بشویید سپس به مدت یک ساعت در شربت قند قرار دهید و آن گاه مجدداً بشویید و میل نمایید در این صورت ممکن است کمتر به میکروب و انگل آلوده باشد.
–  کسانی که سنگ کلیه دارند ۲۰ تا ۵۰ گرم برگ توت فرنگی را در یک لیتر آب بجوشانند و به مقدار دلخواه مصرف نمایند.
–  کسانی که پسر می‌خواهند اگر در ماه‌های اول حاملگی توت فرنگی بخورند نوزاد پسر خواهد بود.
–  کسانی که سوزاک هستند از شربت توت فرنگی زیاد استفاده کنند.
–  جوشانده ریشه و برگ توت فرنگی برای تصلب شرائین مفید است ۱۰ تا ۱۵ گرم در ۱۵۰ سی سی آب.
–  اگر صبح ناشتا ابتدا یک استکان آب جوش و ۵۰۰ گرم توت فرنگی تا ظهر بخورند و چیز دیگری نخورند کرم‌های روده آنها دفع خواهد شد.
–  افرادی که کم خون هستند ۲۵۰ گرم توت فرنگی با کمی شکر و آبلیمو مخلوط نموده و میل نمایند.
–  کسانی که کلیه‌های آنها عفونت دارد و یا مثانه آنها دچار اشکال است از جوشانده برگ و ریشه توت فرنگی استفاده نمایند (۳۰ گرم در یک لیتر آب به مدت ۵ دقیقه جوشیده می‌شود).
–  کسانی که فشار خون دارند از جوشانده ریشه و برگ توت فرنگی استفاده کنند.
–  اگر توت فرنگی را محلول کرده و صورت را بشوییم چین و چروک پوست را از بین می‌برد.
–  در حالیکه توت فرنگی برای افراد چاق مضر نیست ولی لاغرها را چاق می‌کند.
– توت فرنگی در پیشگیری از سرطان مری مفید است
– پزشکان آمریکایی می ‌گویند توت فرنگی در پیشگیری از سرطان مری مفید است. این پزشکان تاکید کردند مصرف توت فرنگی منجمد و خشک شده به میزان زیادی از تشکیل و رشد تومورهای مری در افرادی که دارای بافت‌ های پیش سرطانی هستند، جلوگیری می‌ کند.
– توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد. یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری انرژی دارد.


بیشتر بخوانید:

جدول کالری مواد غذایی


– فولات، مقدار هموسیستئین خون را کاهش می دهد. هموسیستئین اسید آمینه ای است که در مقادیر زیاد باعث مسدود شدن رگهای خونی می شود. همچنین توت فرنگی دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها مثل الاژیک اسید و آنتوسیانین(رنگدانه قرمز) است که در پیشگیری از بیماری های قلبی موثرند. این مطالعات اهمیت مصرف توت فرنگی را در برنامه غذایی بعنوان عامل بهبود عملکرد سیستم قلبی-عروقی نشان می دهد. همچنین مطالعات قبلی نشان داده بود که باعث بهبود عملکرد حافظه و کنترل آرتریت روماتوئید( التهاب مفاصل) می شود.
– توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد که این مواد مغذی باعث می شوند توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
– دم کرده برگ توت فرنگی در زیاد کردن ادرار و شیر بانوان مفید است.
– دم کرده برگ توت فرنگی یا میوه توت فرنگی می تواند نقرس و سنگ های مثانه را معالجه کند.
– مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می کنند دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می باشد.
– توت فرنگی از تصلب شرائین جلوگیری می نماید.
– توت فرنگی اشتها آور است و ادرار را زیاد می کند.
– توت فرنگی به علت داشتن آهن و ویتامین C در خونسازی بدن مؤثر است.
– توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.
– توت ‌فرنگی حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات ۲ کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.
– توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.
– املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.
– اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.
– دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان میشود.
– همچنین، توت فرنگی به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثرست.
– توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.
– ویتامین A موجود در توت فرنگی باعث رشد ناخن‌ها و تقویت چشم می‌شود.
– شیره ی توت فرنگی ضد عفونی کننده میکروب ابرت که تولید تب حصبه را می نماید می باشد. وقتی که توت فرنگی را قطعه قطعه کردید، شیره آن بیرون آمد میکروب حصیه را می کشد.اگرتوت فرنگی را بصورت محلول برای شستن صورت مصرف کنند ، چین و چروک پوست را صاف کرده ، برق و جلای خاصی به چهره می بخشد.
– جوشانده برگهای توت فرنگی با شیرین بیان آسم را تخفیف و تسکین می دهد و ریشه آن به مقدار بیست گرم در یک لیتر آب برای اسهال کودکان مفید است .
– خوردن این میوه ترشی خون را از بین میبرد و محیط بدن را قلیایی می کند .
– توت فرنگی مقوی قلب بوده ، التهاب صفرا را خاموش می کند و بهترین صفرابر است.برای مرض قند ، خارش بدن وتنگی نفس و سرفه های خشک مفید بوده و بواسیر را درمان میکند و شباهت زیادی به تمشک دارد.
– توت فرنگی سرشار از ویتامینهای ب، ث، قند، سلولز، مواد چربی و البومین و ید و دارای اهن ،اهک ، فسفر،منیزیم،پتاسیم،سدیم،سیلیس ،ید و برم می باشد.
ظریف ترین میوه هاست.مقوی ، خنک ، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.پیش از غذا بخورید اشتها اور است.مواد قندی آن از نوع لولوز است که برای اشخاصی که بیماری قند دارند بسار خوب است . یک قاشق سوپ خوری توت فرنگی جنگلی را اگر در مقداری خامه تازه مخلوط کنید، برای اشخاصی که مرض قند دارند دسری عالی خواهد بود.
– توت فرنگی دارای موادی است که املاح معدنی را زیادکرده بدن را تقویت می کند.مصرف ان برای اشخاصی که ضعیفند یا مسلول مفید است.این بیماران اگر به مقدار کافی هر روز توت فرنگی مصرف کنند، علاوه بر جذب املاح معدنی مقدار لازم ویتامین ث را نیز مصرف خواهند کرد و این ویتامین در توت فرنگی به مقدار کافی وجود دارد.اگر سیلیس در بدن کم باشد، شخص مبتلا به سرطان و تصلب شرایین میگردد.به همین جهت برای جلوگیری از این دو مرض باید در فصل توت فرنگی به مقدار کافی آن را خورد تا رفع کمبود این ماده حیاتی را از بدن کرده شخص مبتلا به امراض مهلک نشود.
– املاح معدنی توت فرنگی ، خاصیت مسهلی به ان بخشیده زیرا این املاح عضلات و روده ها را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت هم ان را برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند تجویز می کنند . توت فرنگی به مقدار زیادی اسید سالسیلیک در خود در خود نهفته دارد که بر روی کبد کیسه مثانه و کلیه ها ومفاصل عمل قابل توجهی دارد .به همین علت است که ان را برای بیمارانی که مبتلا به رماتیسم ، نقرس ، سنگ کلیه ، مسمومیت ، درد کبد و یا کسانی که صفراوی و دموی می باشند تجویز می نمایند.
– برای رفع کرم روده صبح ناشتا باید نیم کیلو توت فرنگی خورد وتا ظهر هیچ چیز دیگر نخورد .
– توت فرنگی این خاصیت را دارد که می تواند رسوب دندانها را پاک کند.
– این میوه مغذی و پرفایده چربی خوب خون را افزایش داده، فشارخون را پایین می آورد و به شما برای محافظت در برابر سرطان کمک می نماید.
– این میوه جزو ۲۰ میوه پر از آنتی اکسیدان بوده و منبعی خوب برای تامین پتاسیم و کلسیم می باشد. فقط ۸ عدد توت فرنگی، ویتامین C ای بیشتر از ۱ پرتقال دارند. در ادامه به بررسی خواص و فواید این میوه خوشمزه و پرطرفدار می پردازیم.
– توت فرنگی منبع خوبی از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها می باشد .
– توت فرنگی بعنوان یک جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در کل ارتقاء سلامتی بدن شود. همچنین دارای املاح کلسیم، آهن و فسفر می باشد. از مواد موثر مهم آن می توان تانن، موسیلاژ، قندهای مختلف، سالیسیلات ها و به خصوص اسیدهای میوه را نام برد.
– توت فرنگی سرشار از ویتامین و فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد.
– یک واحد توت فرنگی معادل ۸ عدد است که ۵۰ کالری انرژی دارد.
– توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشک و… پاک کننده روده و مثانه است.
– تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یک واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد .
– مصرف این میوه علاوه بر وجود انواع ویتامین، املاح و آب که هر کدام اثرات خود را بر بدن اعمال می کنند دارای خاصیت تقویت کننده، ملین و خنک کننده نیز می باشد.
– املاح معدنی موجود در توت فرنگی خاصیت مسهلی به آن بخشیده است، زیرا این املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار می کند و به همین جهت توت فرنگی برای درمان یبوست مؤثر است.
– اگر توت فرنگی را له کنید و در آب بریزید، نوشابه ای به دست می آید که برای درمان تب هایی که با بیماریهای التهابی همراه می باشد، بسیار مفید است.
– توت فرنگی به علت داشتن آهن و ویتامین C در خونسازی بدن مؤثر است.
– توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.
– توت ‌فرنگی حاوی موادی چون فسفر، کلسیم، منیزم، پتاسیم و مقداری آهن و هیدرات ۲ کربن بوده و در بدن تولید انرژی کرده و خستگی را برطرف می‌کند.
– توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C ، در درمان بیماری لثه مؤثر بوده و به هضم غذا کمک زیادی می‌کند.
– دانشجویان و افرادی که تمرینات فکری می‌کنند، بهتر است حتما توت فرنگی میل کنند چرا که خوردن این میوه باعث تامین فسفر مورد نیاز مغزشان میشود.
– توت فرنگی به علت داشتن ویتامین B در کاهش و رفع ترس، عصبانیت، خمودی، اضطراب، هیجان و سستی مؤثرست.
– توت فرنگی نقش مهمی در خونسازی بدن دارد و از خاصیت ضدعفونی کننده‌ای برخوردارست. علاوه بر اینها خوردن توت فرنگی باعث پاک شدن خون از مواد مضر و زاید مثل اوره، اسیداوریک و چربی می‌شود و نیز درمان کننده نقرس است.
– برای بیماریهای سنگ مثانه و نقرس مفید است ، همچنین باعث رفع تب می شود. با آنکه دارای قند است اما برای بیماران دیابتی مضر نیست ، باعث طول عمر می شود از سکته جلوگیری می کند و دارای ویتامینهای C، B فسفر ، آهک،منیزیم ، پتاسیم ،سدیم ، قند آهن ، ید و… است .
– توت فرنگی باعث کاهش کلسترول خون می‌شود.
– خوردن توت فرنگی با کمی عسل یبوست را از بین می‌برد.
– مبتلایان به نقرس قبل از غذا توت فرنگی بخورند.
– کسانی که سل دارند و یا روماتیسم و اشخاص ضعیف و کم خون می‌توانند از توت فرنگی استفاده کنند یک ساعت قبل از غذا.
– توت فرنگی درمان کننده تأثر و هیجانات می‌باشد.
– خوردن توت فرنگی فرد را از ابتلاء به مرض قند مصون می‌‎دارد.
– کسانی که از درد مفاصل می‌نالند خوب است که یک ساعت قبل از غذا ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم توت فرنگی بخورند.
– از ماسک توت فرنگی برای شفافیت پوست می‌توان استفاده کرد.
– توت فرنگی یک میوه خوب برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند می‌باشد و توصیه می‌شود که استفاده کنند.
– به خاطر دارا بودن ویتامینهای A و C و کلسیم و فسفر باعث رشد و نمو کودکان و نوجوانان و استحکام دندان‌ها می‌شود.
– توت فرنگی ترمیم کننده استخوان‌های شکسته است.
– کسانی که خونریزی لثه دارند توت فرنگی را به حالت مزمزه بخورند.
توت فرنگی برای رشد مو، ناخن و تقویت چشم مفید است.
– مصرف توت فرنگی به واسطه مقادیر بالای ویتامین ث ، در دوره شیردهی مفید است .

READ  چای سفید / خواص چای سفید / مضرات چای سفید / چای سفید و لاغری / طبع چای سفید / قیمت چای سفید

 

مضرات توت فرنگی

از جمله مضرات توت فرنگی می توان به این موارد اشاره کرد: حساسیت پوستی – آسم – سنگ آور (در افراد مستعد سنگ)

– استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر شود.

– افراط در خوردن توت فرنگی ممکن است ایجاد تب کند.
– این میوه نیز مانند بسیاری از مواد غذایی آلرژی‌ زا، در افراد حساس، ایجاد آلرژی می ‌کند و از علایم آن می‌ توان به اگزما، دانه‌ های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه و حتی اختلالات گوارشی (مانند استفراغ) اشاره کرد که در این موارد توصیه می ‌شود بی هیچ شکی این میوه مصرف نشود، به خصوص در کودکان زیر یک سال.
– همچنین در افراد مبتلا به ناراحتی‌ های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.
– توت فرنگی به علت داشتن اسید سالسیلیک، در بعضی اشخاص، کبد و مثانه را تحریک کرده و جوش‌ هایی شبیه کهیر ایجاد می ‌کند. از این رو، افراد باید به واکنش‌های بدن‌شان بعد از مصرف این میوه دقت کنند.
– کسانی که معده‌ حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌ فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.

– توت فرنگی یکی از میوه هایی است که مقادیر زیادی سم و آفت کش برروی آن استفاده می شود. برای اطمینان از سالم بودن میوه ای که میخورید از انواع ارگانیک آن استفاده نمایید. اگر قادر به خرید محصولات ارگانیک نیستید، مصرف توت فرنگی را ترک نکنید چراکه هنوز هم خاصیتی بسیار بیشتر از خطراتش در پی دارد.

– بتابلاکر ها، داروهایی هستند که برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی عموما تجویز شده و باعث بالا رفتن سطح پتاسیم خون می شوند. میوه ها و خوراکی های حاوی پتاسیم زیاد میبایست به اندازه و مناسب مصرف شوند. مصرف مقادیر بالای پتاسیم می تواند برای افرادیکه کلیه شان بخوبی عمل نمی کند، مضر باشد.

– توت فرنگ سنگین است و کسانی که معده حساس دارند باید کمی انگور فرنگی به ان افزوده و بعد ان را میل نمایند.زیرا انگور فرنگی دارای اسید پکتیک است و این اسید ترشح عصیر معدی را زیاد کرده ، در نتیجه عمل هضم را اسان میسازد.

 

خواص توت فرنگی برای کودکان

توت فرنگی به علت دارابودن مقادیر کافی کلسیم و فسفر، در رشد و نمو کودکان و نوجوانان ، استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها بسیار مؤثر است.

 

توت فرنگی / ویکی پدیا

توت‌فرنگی (نام‌های دیگر: چیلک، چلیک یا چیالک جنگلی، چَلَم و شالکَه) گیاهی نهان‌دانه از تیرهٔ گل سرخ است. رشد این گیاه علفی پایا در آب و هوای معتدل گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی بسیار خوب است. گل‌های توت‌ فرنگی نسبت به سرما به شدت حساس هستند ولی عطر و طعم نهنج (قسمت خوراکی گیاه) با انجماد از بین نمی‌رود.

توت فرنگی به‌دلیل دارا بودن فیتو کمیکال، اثرات مثبت بسیاری بر روی مغز می‌گذارد و می‌تواند اثرات نامطلوب پیری بر مغز را کاهش دهد.

 

تاریخچه توت‌ فرنگی

توت‌ فرنگی میوه‌ای نسبتاً جدید است که تا ۲۵۰–۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی‌ های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی به طور فراوان یافت می‌شود. به‌نظر می‌رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد.

ارزش غذایی توت فرنگی

مواد مغذی توت فرنگی
مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم (۳٫۵ اونس)
انرژی ۱۳۶ کیلوژول (۳۳ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۷٫۶۸ g
قندها ۴٫۸۹ g
فیبر ۲ g
چربی ۰٫۳ g
پروتئین ۰٫۶۷ g
آب ۹۰٫۹۵ g
ویتامین ب۱ (تیامین) ۰٫۰۲۴ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین ب۲ (ریبوفلاوین) ۰٫۰۲۲ میلی‌گرم (۱٪)
ویتامین ب۳ (نیاسین) ۰٫۳۸۶ میلی‌گرم (۳٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۱۲۵ میلی‌گرم (۳٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۰۴۷ میلی‌گرم (۴٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۲۴ میکروگرم (۶٪)
ویتامین C ۵۸٫۸ میلی‌گرم (۹۸٪)
ویتامین E ۰٫۲۹ میلی‌گرم (۲٪)
ویتامین K ۲٫۲ میکروگرم (۲٪)
کلسیم ۱۶ میلی‌گرم (۲٪)
آهن ۰٫۴۱ میلی‌گرم (۳٪)
منیزیم ۱۳ میلی‌گرم (۴٪)
منگنز ۰٫۳۸۶ میلی‌گرم (۱۹٪)
فسفر ۲۴ میلی‌گرم (۳٪)
پتاسیم ۱۵۳ میلی‌گرم (۳٪)
سدیم ۱ میلی‌گرم (۰٪)
روی ۰٫۱۴ میلی‌گرم (۱٪)
فلورید ۴٫۴ µg

یک‌دانه توت فرنگی ۱۰۰ گرمی شامل تقریباً ۳۳ کیلو کالری انرژی، منبع عالی از ویتامین ث، منبع خوبی از منگنز است و میزان کمی از ویتامین‌های دیگر و مواد معدنی مورد نیاز در رژیم غذایی را فراهم می‌کند.توت فرنگی شامل میزان متوسطی از اسیدهای چرب اشباع نشده در (دانه) روغن تخم برهنه است.

خواص توت فرنگی

ضد پیری

ویتامین C در توت فرنگی تولید کلاژن را افزایش می دهد، پوست را صاف می کند و اثر ضد پیری دارد. همچنین مطالعات نشان داده است که عصاره آن دارای آنتوسیانین فراوان است و بدن را در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می کند.

کاهش فشار خون بالا

توت فرنگی غنی از پتاسیم و منیزیم است، که هر دو از طریق وازودیلاتور هستند، به این معنی که آنها فشار خون بالا و استحکام شریان ها و رگ های خونی را کاهش می دهند. این امر جریان خون را به قسمت های مختلف بدن را تسهیل می کند و باعث می شود اندام ها با تمام توان خود فعالیت کنند.

درمان آرتروز و نقرس

توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها و سم زدایی ها است که به کاهش آرتروز و درد ناشی از نقرس کمک می کند. آنها همچنین در جلوگیری از علائم آرتریتی مانند انحطاط عضلات و بافت ها، خشک شدن مایعات روان کننده در مفاصل و تجمع مواد سمی و اسیدهای (مانند اسید اوریک) در بدن کمک می کنند.

کاهش وزن

توت فرنگی تولید آدیپونکتین و لپتین را افزایش می دهد که هر دو هورمون های چربی سوزی هستند. آنها به کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن و چربی کمک می کنند که این همه باعث کاهش وزن می شود.

سکته مغزی

قدرت ضد التهابی آنتی اکسیدان ها در توت فرنگی کمک می کند تا تشکیل لخته های خون که با سکته مغزی مرتبط هستند کاهش یابد.

کشت هیدروپونیک

توت فرنگی امروزه اغلب به صورت هیدروپونیک (آبکشت) کشت می‌شود. ازآنجاکه در این نوع کشت اغلب شرایط محیط قابل کنترل است، نتیجه مطلوب تر است و میزان عملکرد به صورت چشمگیری افزایش خواهد داشت. البته تنش‌های موجود در طبیعت خود باعث افزایش طعم و بوی آن می‌شوند که با سیستم آبکشت این عطر و طعم کاهش می‌یابد.

توت فرنگی در بوته رشد می کند و یکی از میوه های فصلی است که سلامت شما را نیز افزایش می دهد.  مزایای شگفت انگیز توت فرنگی شامل بهبود و مراقبت از چشم، عملکرد مناسب مغز ، تسکین فشار خون بالا، آرتریت، نقرس و انواع بیماری های قلبی و عروقی است. محتوای پلی فنولی و آنتی اکسیدان توت فرنگی آنها را برای بهبود سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انواع مختلف سرطان ها و کاهش علائم پیری زودرس کمک می کند.

فصل توت فرنگی

فصل توت فرنگی بهار و تابستان است.

 

خواص توت فرنگی برای پوست و مو

خواص توت فرنگی برای پوست

این میوه خوش رنگ علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد، می تواند به عنوان ماده اولیه انواع کرم ها و ماسک های زیبایی باشد که شما می توانید خود در منزل تهیه کنید.
این روزها از کنار هر میوه فروشی که رد شوید، توت فرنگی های قرمز و زیبا به شما چشمک می زنند و شاید شما را وسوسه می کنند که دست خالی به منزل نروید اما باید بدانید این میوه خوش رنگ علاوه بر طعم فوق العاده ای که دارد، می تواند به عنوان ماده اولیه انواع کرم ها و ماسک های زیبایی باشد که شما می توانید خود در منزل تهیه کنید. مطمئن باشید وقتی با خواص شگفت آور این میوه تابستانی آشنا شوید هرگز پوست تان را از مواد زیبا کننده آن محروم نخواهید کرد چون شاید بتوان گفت جزو بهترین موادی است که می توانید به پوست خود هدیه کنید.

فواید توت فرنگی برای پوست :

توت فرنگی به دلیل داشتن اسیدهای میوه یکی از مهمترین گیاهانی است که در زمره وسایل آرایشی کاربرد دارد و از قدیم به این منظور استفاده می شده است. برای توجیه این اثرات بهتر است ابتدا خلاصه ای در باره اسیدهای میوه شرح داده شود تا علت این استفاده به طور علمی روشن گردد.

از هزاران سال پیش خانم ها از عصاره برخی میوه ها جهت شادابی پوست خود استفاده می کردند.

تحقیقات سال های اخیر نشان داده است میوه ها حاوی اسیدهایی به نام اسید میوه یا ” آلفا هیدروکسی اسید” می باشند و به اختصار به صورتAHA گفته می شوند. این اسیدها قادر هستند که لایه های شاخی و سفت روی پوست و به خصوص صورت را حل کنند و ضمن شاداب و با طراوت کردن پوست، موادی از جمله اسانس همین میوه ها می توانند بهتر جذب پوست شده و باعث تحریک گردش خون و یا تحریک تولید سلول های جوان شده و با یک سلسله اثرات باعث طراوت و تازگی پوست شوند.

البته با توجه به اینکه این اسیدها دارای خاصیت ضعیف اسیدی می باشند دارای اثرات کمی بوده و برای این منظور باید سالیان متمادی از آنها استفاده کرد.

این موضوع باعث جلب نظر همگان به اثرات این اسیدها شده، طوریکه در سال های اخیر کارخانجات، دست به تهیه آنها زده و از آنها کرم، لوسیون و فرآورده هایی به عنوان ضد چروک تهیه و به بازار عرضه کرده اند.

تفاوت محصولات صنعتی با میوه های طبیعی در این است که غلظت این اسیدها در محصولات صنعتی بسیار بالاتر از میوه ها بوده، بنابراین دارای اثرات سریع و قوی هستند و در عوض استفاده زیاد و ممتد آنها خالی از اثرات جانبی نمی باشد.

افرادی که می خواهند از اثرات سوء اینگونه محصولات در امان بمانند، می توانند از ماسک بعضی میوه ها از جمله توت فرنگی استفاده کنند، به شرط آنکه صبر و حوصله کافی داشته باشند، چون اثر میوه های طبیعی به مراتب ضعیف تر و طولانی تر از محصولات شیمیایی بوده ولی عوارض جانبی آنها را به همراه ندارند.

 

صاف شدن پوست و درمان منافذ باز پوست با توت فرنگی

توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کندو در نتیجه باعث صافی پوست و کوچک شدن منافذ پوستی می شود و رنگ چهره را باز می کند. این میوه یک لایه بردار خیلی ملایم است که می تواند تمام کثیفی ها و ناخالصی ها را از روی پوست بردارد و در نتیجه اگر روی پوست شما التهاب یا قرمزی وجود داشته باشد آن را از بین می برد و در نتیجه توت فرنگی می تواند یک ماسک پاک کننده عالی برای تمیز کردن و نرم کردن صورت شما باشد.

علاوه بر این ها، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه، ترمیم آسیب های پوستی را سرعت می بخشد و از پوست در مقابل پیری محافظت می کند. پوست شما به طور طبیعی روزانه میلیون ها سلول تازه می سازد و می توان گفت که هر ۳۰ تا ۴۰ روز یک بار پوست کاملا بازسازی می شود اما بعد از آنکه سن از ۳۰ سالگی عبور می کند ، این روند بازسازی طبیعی پوست به طور قابل ملاحظه ای کند می شود. اما شما می توانید در این مرحله با استفاده از ماسک توت فرنگی به پوست خود کمک فراوانی بکنید. البته ماسک توت فرنگی خواص دیگری نیز دارد از جمله اینکه مقاومت پوست را در مقابل عوامل محیطی افزایش می دهد، دیگر اینکه می تواند التهابات و حساسیت های پوستی را التیام دهد و در نهایت اینکه رنگ پوست را روشن می کند. البته تاثیرات استفاده موضعی از توت فرنگی در دراز مدت خود را نشان می دهد. شما باید حداقل ۲ بار در هفته در طول ۳ تا ۶ ماه از این توت فرنگی استفاده کنید تا اثرات آن را ببینید.

خواص توت فرنگی برای جوانی و طراوت پوست

توت فرنگی سرشار از ویتامین C و پولفینول ها است. این ترکیبات به طور موثر با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. ویتامین C موجود در این میوه قادر است تولید کلاژن پوست را بالا ببرد. کلاژن ترکیبی است که حالت ارتجاعی پوست را بالا می‌برد. پولیفنول ها هم آنتی اکسیدان های طبیعی هستند و از غشای سلول‌ها و عروق محافظت می‌کنند. این ترکیبات آنتی اکسیدانی با تشکیل رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و پیری سلول‌ها را به تأخیر می‌اندازند.

اگر می‌خواهید پوست شاداب و سالمی داشته باشید بهتر است روزانه ۱۵۰ گرم توت فرنگی میل کنید. همچنین می توانید از اسموتی توت فرنگی و هندوانه نیز بهره ببرید. هندوانه و توت فرنگی هر دو به کلاژن سازی کمک کرده و به دلیل آبدار بودن باعث رطوبت دهی به پوست می شوند. این میوه ها جزو تونیک های طبیعی پوست محسوب می شوند.

 

انواع ماسک توت فرنگی برای پوست و مو / انواع اسکراب توت فرنگی

ماسک توت فرنگی:

برای استفاده از ماسک توت فرنگی می توان ۵ تا۱۰ عدد توت فرنگی تازه را پس از شستشوی کامل له کرده و پس از استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، آن را روی صورت به مدت ۲۰ دقیقه قرار داد و سپس صورت را با آب شست.

این کار را می توان در فصلی که توت فرنگی است، یک روز در میان و یا دو روز در میان انجام داد.

البته قبل از انجام این عمل فرد بایستی مطمئن شود که نسبت به این میوه حسیت ندارد.

برای اطمینان از عدم حساسیت می توان با قرار دادن میوه له شده بر روی قسمت کوچکی از پوست دست یا صورت، آن را آزمایش کرد.

توت فرنگی علاوه برداشتن اسیدهای گیاهی دارای اسانس خوش بویی است که وقتی به صورت ماسک مصرف می شود، جذب پوست شده و به اثرات اسیدهای میوه موجود در آن کمک می کند.

ماسک توت فرنگی برای روشن کردن پوست

برای تهیه ماسک روشن کننده پوست صورت با توت فرنگی ۵-۴ توت فرنگی تازه را برش داده و با چنگال له کنید، سپس ۱ قاشق غذا خوری آب لیمو تازه و ۱ قاشق غذاخوری ماست ساده و نیز ۱ قاشق عسل درون ظرف بریزید و مواد را به خوبی هم بزنید.

اگر ماسک بیش از حد آبدار است ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر بریزید. بلغور جو دوسر هم برای پوست مفید است و به جذب روغن اضافی کمک می کند. صورت خود را بشوئید و هیچ آرایشی نداشته باشید. ماسک خانگی توت فرنگی را بر روی صورت و گردن بزنید. به آرامی پوست خود را ماساژ دهید تا لایه برداری شود. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد صورت خود را بشویید. این کار را یک تا دوبار در هفته انجام دهید.

READ  خار مقدس / چای خار مقدس / خواص خار مقدس و مضرات / روغن خار مقدس

اسکراب توت فرنگی برای لایه برداری پوست

می‌توانید از اسکراب توت فرنگی نیز برای لایه برداری و از بین بردن سلول ها و بافت های مرده پوست تان کمک بگیرید. برای این کار چند عدد توت فرنگی را به کمک یک گوشتکوب چوبی بکوبید یا آن را در میکسر به خوبی مخلوط کنید و برای ۵ تا ۱۰ دقیقه متناسب با نوع پوست تان از این اسکراب استفاده کنید. از آنجا که هنگام استفاده از اسکراب توت فرنگی از اسیدهای موجود در توت فرنگی برای پاکسازی سلول های مرده پوست صورت استفاده می‌کنید باید مراقب باشید که بعد از گذاشتن این اسکراب روی پوست‌، اگر  پس از ۵ دقیقه احساس سوزش داشتید این اسکراب را از روی پوست خود بشویید تا به سلول های زنده پوست آسیب نرسد.

ماسک توت فرنگی برای لایه برداری پوست

برای تهیه ماسک لایه بردار توت فرنگی به ۶ عدد توت فرنگی تازه، ۲ قاشق غذاخوری پودر سوخاری و یک قاشق غذاخوری گلاب نیاز داریم. توت فرنگی ها را با پودر سوخاری و گلاب بگوبید تا یک خمیر یکدست بوجودآید. چند قطره آب به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود. این خمیر را به صورت مستقیم به صورت تان بزنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی صورت تان بماند. سپس آن را با آب گرم بشوئید. این ماسک سرشار از ویتامین C است که سلول های مرده پوست را از آن لایه برداری می کند و همچنین منافذ باز آن را می بندد.

بازسازی پوست صورت با توت فرنگی

پوست به طور طبیعی روزانه میلیون‌ها سلول تازه می‌سازد، اما بعد از آنکه به بالای ۳۰ سالگی برسید این روند بازسازی طبیعی پوست به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای کند می‌شود. در این مرحله می‌توانید با استفاده از ماسک توت‌ فرنگی به پوست خود کمک کنید و بازسازی را به پوست خود برگردانید. البته تاثیرات استفاده موضعی از توت‌ فرنگی در دراز مدت خود را نشان می‌دهد. شما باید حداقل دو بار در هفته در طول ۳ تا ۶ ماه از این توت‌ فرنگی استفاده کنید تا اثرات آن را ببینید.

اگر می‌خواهید توت‌ فرنگی را روی پوست خود استفاده کنید چند عدد از این میوه را به کمک یک گوشتکوب چوبی بکوبید یا آن را در میکسر به‌خوبی مخلوط کنید و برای ۵ تا ۱۰دقیقه متناسب با نوع پوست‌تان استفاده کنید. از آنجا که هنگام استفاده از این ماسک از اسیدهای موجود در میوه برای پاکسازی سلول‌های مرده استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید که بعد از گذاشتن این ماسک روی پوست اگر پس از ۵ دقیقه احساس سوزش داشتید آن را از روی پوست‌تان بشویید تا به سلول‌های زنده پوست آسیب نرسد.

ماسک تمیز کننده صورت با توت فرنگی

اگر مجبورید هر روز چند ساعت را در ترافیک، شلوغی و آلودگی هوا سپری کنید در مقایسه با دیگران بیشتر در معرض آلودگی سلول های سطح پوست و بروز جوش های سرسیاه هستید. از این رو پیشنهاد می کنیم هر هفته پوست تان را با کمک ماسک های گیاهی پاکسازی کنید. یکی از بهترین این ماسک ها، ماسک توت فرنگی و خامه است. برای تهیه این ماسک کافی است ۵ عدد توت فرنگی متوسط را با ۳ قاشق خامه عسل ترکیب کنید و آن را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی پوست تان ماسک کنید. این ماسک می تواند آلودگی های سطح پوست را به خوبی از بین ببرد و پوستی نرم و لطیف به شما هدیه کند.

اسکراب توت فرنگی خوشبو کننده بدن

کافی است ۱۰-۱۲ عدد توت فرنگی کوچک له شده و غیرقابل خوردن را با یک قاشق چای خوری شکر و یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون مخلوط کنید و سپس به تمامی بدن به طور گردشی بمالید تا سلول‌های مرده از بین برود.

اسکراب توت فرنگی برای پا

هشت تا ده عدد توت فرنگی، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری نمک را با هم مخلوط کنید و آرام و به مدت چند دقیقه به پا بمالید و بگذارید کمی بماند، سپس بشویید.

توت فرنگی برای رفع پف زیر چشم

یک عدد توت‌فرنگی را خیلی باریک برش دهید سپس این برش‌ها را در یک جای خنک بگذارید تا کاملا سرد شوند، آنگاه برش‌ها را زیر چشم‌های‌تان بگذارید و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید، بعد از این مدت صورت‌تان را با آب سرد بشویید و سپس از یک کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

درمان جوش صورت (آکنه) با توت فرنگی

اگر مدتی است که جوش ها و آکنه های صورت تان به شدت آزارتان می دهد، این مخلوط خانگی که از توت فرنگی تهیه شده است می تواند واقعا موثر باشد. ۷ تا ۸ توت فرنگی را کاملا له کنید سپس یک قاشق غذاخوری خامه ترش را به آن اضافه کرده و خوب به هم بزنید. حالا این مخلوط را به صورت تان بمالید و بگذارید حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی پوست تان باقی بماند، سپس به خوبی صورت تان را آب بکشید. اگر هفته ای ۲ بار از این مخلوط طبیعی توت فرنگی استفاده کنید در بهبود جوش های شما تاثیر بسیاری خواهد داشت.

نکته : توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسید سالیسیلیک است که می تواند پوست شما را از شر سلول های مرده خلاص کند

۲ ماسک عالی برای پوست های چرب 

اگر به دنبال یک ماسک صورت ارزان و موثر هستند، این ۲ ماسک را حتما امتحان کنید.

۱. قسمت گوشتدار توت فرنگی تازه برای پوست های چرب، قابض کننده ای عالی است. برای تهیه این ماسک صورت مقداری توت فرنگی تازه را له یا میکس کنید و با نصف پیمانه ماست و یک قاشق سوپخوری بادام زمینی مخلوط کنید. سپس مانند یک کرم آن را روی پوست بمالید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید. بعد آن را بشویید.

۲. ابتدا ۴ تا ۵ توت فرنگی کاملا رسیده را له کنید، سپس ۲ قاشق چای خوری خامه نسبتا سفت و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید، خوب مخلوط کنید؛ سپس بلافاصله این مخلوط را به صورت تان بمالید و حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید، بعد از آن با مقدار زیادی آب گرم صورتتان را بشویید.

ماسک شفاف کننده پوست صورت

کافی است یک توت فرنگی را از وسط برش بزنید تا به ۲ بخش تقسیم شود و سپس این توت فرنگی را به آرامی حدود ۲ تا ۳ دقیقه به تمام پوست بمالید و اجازه دهید این آب توت فرنگی حدود ۲ دقیقه روی صورت باقی بماند تا کاملا خشک شود و سپس آب بکشید. بعد از این کار خواهید دید که پوست شما نرم می شود و دیگر کدر نیست.

درمان پف زیر چشم با توت فرنگی

یک عدد توت فرنگی را خیلی باریک برش دهید سپس این برش ها را در یک جای خنک بگذارید تا کاملا سرد شوند، سپس این برش ها را زیر چشم های تان بگذارید و حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دراز بکشید، بعد از این مدت صورت تان را با آب سرد بشویید و سپس از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی با توت فرنگی

همچنین این ماسک می تواند به عنوان یک ضد آفتاب متوسط در زمانی که آفتاب سوختگی رخ داده است، استفاده شود.

 

خواص توت فرنگی برای مو

از امروز دیگر توت فرنگی های رسیده و له شده را دور نیندازید چون می توانید از آنها برای درمان بعضی از مشکلات موها استفاده کنید. اگر می خواهید موهایی براق و درخشان داشته باشید باید از مخلوط توت فرنگی و مایونز استفاده کنید، شما باید حداقل ۷ تا ۸ توت فرنگی رسیده را کاملا له کرده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری مایونز اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا حالت چسبی شکل پیدا کند. حالا این مخلوط را به تمام موهای تان بمالید و سپس موها را با یک کلاه حمام کاملا بپوشانید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را آب بکشید و مثل همیشه شامپو کنید. مطمئن باشید اثر این مخلوط فوق العاده است. شما در واقع از یک ترکیب طبیعی توت فرنگی برای براق کردن فوری موها استفاده کرده اید، توت فرنگی یک حالت دهنده فوق العاده برای موهای شماست.

ماسک مو توت فرنگی برای موهای خشک

با استفاده از ماسک‌ موی توت فرنگی نه تنها موهایتان بوی بدی نمی‌گیرند، بلکه شاداب و مرطوب نیز می شوند. به ۲۰۰ گرم توت فرنگی تازه، یک زرده تخم مرغ و ۲ قاشق بزرگ روغن زیتون نیاز داریم. توت فرنگی هایتان را له کنید و با دو جزء دیگر مخلوط کنید و به موهایتان بمالید. پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه می‌توانید موهایتان را بشویید. استفاده منظم از این ماسک موی توت فرنگی در مرطوب و شاداب نمودن موها موثر است.

موهای صاف و ابریشمی با استفاده از ماسک مو توت فرنگی

اگر می‌خواهید موهایی براق و درخشان داشته‌باشید باید از مخلوط توت‌ فرنگی ‌و مایونز استفاده کنید، شما باید حداقل ۷ تا ۸ توت‌ فرنگی رسیده را کاملا له کرده و سپس به آن یک قاشق غذاخوری مایونز اضافه کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط کاملا حالت چسبی شکل پیدا کند.

حالا این مخلوط را به تمام موهای‌تان بمالید و سپس موها را با یک کلاه حمام کاملا بپوشانید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را آب بکشید و مثل همیشه شامپو کنید. مطمئن باشید اثر این مخلوط فوق‌العاده است. شما در واقع از یک ترکیب طبیعی توت‌ فرنگی برای براق کردن فوری موها استفاده کرده‌اید، توت‌ فرنگی یک حالت‌دهنده فوق‌العاده برای موهای شماست.

 

خواص توت فرنگی بر زیبایی دندان

توت فرنگی یک سفید کننده طبیعی دندان است. کافی است مقداری گوشت این میوه را به طور مستقیم روی دندان ها بمالید تا آنها را به طور طبیعی تمیز کنید. راه دیگر، مخلوط کردن مقداری توت فرنگی له شده با نصف قاشق غداخوری جوش شیرین است که می تواند در از بین بردن لک ها بسیار موثر باشد؛ بهتر است این مخلوط را فقط هفته ای یکبار برای سفید کردن دندان های تان به کار ببرید. استفاده منظم از توت فرنگی می تواند به طور طبیعی تا حد زیادی دندان های شما را سفید نگه دارد.

 

خواص توت فرنگی برای لاغری

توت فرنگی در رژیم لاغری

توت فرنگی به دلیل اینکه سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ها می باشند باعث افزایش سوخت وساز و همچنین کاهش اشتها در بدن می شوند و همین امر کمک بزرگی به سوختن چربی های اضافی در بدن می کند.

خواص توت فرنگی برای لاغری و کاهش وزن

توت فرنگی خوش طعم و خوش عطر هست و در عین حال کالری کمی دارد و و ۱۰۰ گرم از آن تنها ۳۳ کالری دارد زیرا ۹۰ درصد از وزن آن را آب تشکیل می دهد. بنابراین می‌توان بدون وسواس و ترس از چاقی از این میوه خوشمزه میل کنید. حتی اگر رژیم گرفته‌اید نیز نگران نباشید. این میوه با همه‌ی انواع رژیم‌ها سازگار است. از سوی دیگر مطالعات نشان داده اند که توت فرنگی باعث افزایش میزان هورمونی به نام آدیپونکتین می شود که در بالا بردن متابولیسم و کاهش اشتها موثر است. شواهد علمی حکایت از پایین بودن میزان این هورمون در افراد چاق دارد.
توت فرنگی تولید آدیپونکتین و لپتین را افزایش می دهد که هر دو هورمون های چربی سوزی هستند. آنها به کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن و چربی کمک می کنند که این همه باعث کاهش وزن می شود.

اسموتی توت فرنگی برای لاغری

خیلی از افرادی که با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر به دنبال مواد غذایی هستند که وزن‌شان را بالا نبرد اما خوشمزه و مفید هم باشد. این اسموتی می‌تواند یک گزینه ایده‌آل برای این دسته از افراد باشد. برای تهیه این اسموتی به مواد زیر نیاز داریم: ۴ تا ۶ عدد توت فرنگی، ۲ پیمانه آب طالبی یا دو برش طالبی شیرین، یک عدد گلابی، ۳ عدد برگ کاهو، یک عدد هویج متوسط و یک لیوان آب.

وجود انواع میوه‌ها نظیر توت فرنگی، گلابی، هویج و کاهو این نوشیدنی را به یک منبع فیبر و ویتامین تبدیل کرده است. انرژی آن هم به دلیل وجود فیبر‌ها و آب، بسیار پایین است و انتخاب مناسبی برای افرادی است که نمی‌خواهند دچار اضافه وزن شوند.

 

شستن توت فرنگی

به گفته یک متخصص طب سنتی، پیش از مصرف و هنگام شست‌وشوی توت فرنگی لازم است کلاهک سبز این میوه جدا شود، چون زیر این کلاهک منبع اصلی آلودگی‌ها پنهان شده‌اند. بنابراین توصیه می کنیم هنگام شستن توت فرنگی حتما سر آن را جدا کنید و قسمت سبزرنگ آن را دور بیندازید چون حاوی مواد شیمیایی و سمی مختلف می باشد.

همچنین به یاد داشته باشید برخی میوه‌ها را نمی‌توان با سرکه یا نمک شست؛ مثلا اگر میوه‌هایی مثل توت‌ یا توت‌ فرنگی با مخلوط آب و نمک یا آب و سرکه شسته شوند، ممکن است طعمشان تغییر کند. از سوی دیگر گاهی نمک در میوه می‌ماند و مثلا برای بیمار مبتلا به فشارخون ضرر دارد.

بهتر است برای شستن میوه هایی مانند توت فرنگی یک ظرف بزرگ را پر از آب خنک کنید و آبکشی را داخل آن قرار دهید. سپس توت فرنگی را آرام در آبکش بریزید و بگذارید 5 دقیقه داخل آن بمانند. آبکش را از ظرف آب خارج کنید و كمی آب روی میوه ها بگیرید. البته بهتر است برای پیشگیری از باقی ماندن و انتقال آلودگی ها، اگر روی توت فرنگی ها گل وجود دارد، آنها را پیش از شستن پاک کنید. بنابراین بهتر است‌ قبل‌ از شستن‌، دستمال‌ نازکی‌ را تر کنید و توت‌ فرنگی‌ را در آن‌ بریزید، تا گرد و خاک‌ توت‌ فرنگی‌ گرفته‌ شود.

همچنین باید نیم‌ ساعت‌ قبل‌ از مصرف‌ آن‌ را بشویید، زیرا دراین‌ مدت‌ مقدار کمی‌ از عطر آن‌ از بین‌ می‌رود ولی‌ اگر مدت‌ بیشتری‌ بگذرد، عطر آن‌ به‌ کلی‌ ناپدید می‌شود.

 

توت فرنگی گلخانه ای

کاشت توت فرنگی

روش کاشت توت فرنگی

کشت توت فرنگی : توت فرنگی fraisiers، گیاهیست دائمی ، دارای برگ های مرکب و گل های سفید رنگ به صورت تک تک و یا خوشه ای می باشد .
این گیاه که به عنوان یک نوع میوه مصرف می گردد چون شرایطی مشابه سایر سبزیها دارد ، به عنوان یک نوع سبزی که از میوه آن استفاده میشود در این بحث گنجانیده شده است .

توت فرنگی از نظر گیاه شناسی به دو نوع تقسیم می گردد :

۱) توت فرنگی دانه ریز و یا چهار فصل .
۲) توت فرنگی دانه درشت .

در نوع دانه درشت دو جور وجود دارد که عبارتند از :

الف ) توت فرنگی دانه درشت یک فصل : که در بهار میوه می دهد .
ب ) توت فرنگی دانه درشت دو فصل : که دو نوبت یکی در بهار و دیگری در تابستان میوه می دهد .

۱) توت فرنگی چهار فصل : این گیاه دارای دانه های ریز ولی بسیار معطر می باشد و در باغات و منازل کاشته می شود .

۲) توت فرنگی دانه درشت : همانگونه که از نام آن مشخص می گردد دارای دانه های درشت و آبدار می باشد و کاشت آن در باغات و منازل مرسوم است .
طرز تکثیر آن مانند انواع دیگر توت فرنگی ، توسط تقسیم ریشه انجام می گیرد .

آب و هوا و خاک مناسب برای توت فرنگی :

این گیاه در هر آب و هوا و خاکی کشت می شود . ولی بهترین خاک برای کشت آن خاکی است که رطوبت را در خود نگهدارد . بمنظور پیش رَس کردن توت فرنگی fraisiers از زمین های سبک آفتاب رو استفاده می شود . این گیاه احتیاج به آبیاری مرتب دارد و همچنین چون این گیاه زمین را ضعیف می سازد بایستی وسیله دادن کود کافی به زمین آن را تقویت نمود. به علت زود بارور شدن گل های توت فرنگی در بهار باید بوته ها در جایی کاشته شوند که سرمایی دیر رس بهاره به آنها صدمه نزند. زمین مورد استفاده برای کاشت باید رو به جنوب باشد چون زودتر گرم می شود .

زمان کاشت توت فرنگی

توت فرنگی را از اواخر پاییز که در حال نیمه خواب است تا اوایل بهار قبل از بیدار شدن گیاه از خواب میتوان جابجا نمود و در محل دیگری کاشت . بنا براین کاشت پاییزه و بهاره آن امکان پذیر است . در صورتی که کاشت پاییزه باشد محصول تابستان سال آینده به دست می آید و اگر گیاه در بهارو قبل از بیدار شدن از خواب زمستانه کاشته شود گل هایی که چند هفته بعد از کاشت روی بوته ظا هر میشود , بهتر است چیده شوند تا گیاه قوی شود .

این بوته ها در بهار سال بعد گل داده و در تابستان میتوان از آنها محصول برداشت نمود. جوانه های گل در فصل پاییز به کوتاه شدن طول روز به وجود می آیند ولی به علت سرمای زمستانه , گل ها تا فصل بهار ظاهر نمی شود .

مشخصات بوته توت فرنگی

گیاهی که برای کاشت انتخاب می شود باید عاری از هر نوع مرض ودارایی ریشه های قویی و سالم باشد و ( رنگ ریشه ها روشن باش .)
ریشه توت فرنگی افشان , ظریف و سطحی است و بیشتر در عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر خاک فعالیت می کند .

READ  اسپیره / اسپیره چیست / مشخصات گیاه اسپیره / خواص اسپیره

نوع خاک:

خاک های سبک شنی با مواد غذایی فراوان و زهکشی خوب مناسب کاشت توت فرنگی است

روش کاشت توت فرنگی :

کشت و تکثیر توت فرنگی fraisiers ، وسیله تقسیم ریشه انجام می گیرد . باین ترتیب که در بهار از بوته توت فرنگی fraisiers ، ساقه های بلندی خارج می شود و در محلی دورتر از بوته مادر روی خاک ریشه کرده و مانند بوته مادر ایجاد یک بوته جدید می کند . اگر این بوته های جدید را جدا ساخته و در نقاط دیگر بکارمد میوه آن از همان نوع میوه بوته مادری خواهد بود . هر بوته توت فرنگی fraisiers در سال چندین بوته جدید و مشابه خود ایجاد میکند که به فاصله ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از بوته مادر در زمین قرار گیرند . این بوته های جدید برای کشت توت فرنگی fraisiers استفاده می کنند . اگر فاصله مناسب بین بوته ها رعایت نشود ساقه ها در هم پیچیده و برداشت محصول و همچنین وجین کردن علف های هرز را مشکل می سازند . زمانی که بوته جدید در خاک ایجاد ریشه کرد بایستی ارتباط آن را با بوته مادر قطع نمود تا موجب ضعیف شدن بوته مادر نگردد . به این منظور کافیست که ساقه را که تنها ارتباط بین بوته جدید است قطع گردد . کشت توت فرنگی fraisiers وسیله بذر نیز ممکن و مقدور می باشد . ولی بجز در مواردی که بخواهند نوع جدیدی از این گیاه را بدست آورند از کشت بذر استفاده نمی کنند . زیرا کاشت و تکثیر این گیاه وسیله بذر گران تمام می شود و همچنین به آسانی کشت و تکثیر به وسیله تقسیم ریشه گیاه نمی باشد.

عملیات تهیه زمین

اوایل پاییز یا بهار, زمین را شخم و دیسک زده و سپس ازکود های حیوانی و شیمیایی و مقدار ۱۰ تن درهکتار کود حیوانی پوسیده با خاک مخلوط کرده و تاکید بر آزمایش خاک به مقدار ۱۰۰ -۸۰ کیلو ازت خالص در سه مرحله , ۱۵۰-۱۰۰ کیلو پتاس خالص و ۸۰-۶۰ کیلو فسفر در هکتار استفاده می شود سپس با نهر کن جوی های به عرض ۴۰ سانتی متر و پشته های به عرض ۸۰ سانتی متر ایجاد می کنند .
در سال اول قبل از کاشت , کود فسفر و پتاسه و نصف مقدار کود اوره قبل از دیسک زنی به خاک داده می شود و بقیه کود اوره قبل از گلدهی و بعد از برداشت محصول در دو نوبت به خاک افزوده شده و سپس آبیاری میشود .

طریقه کاشت توت فرنگی

در موقع کاشت خاک باید مرطوب باشد و بلافاصله بعد از کاشت , مزرعه را آبیاری کرد و کاشت بوت ها در خاک خشک سبب از بین رفتن تعدادی از آنها می شود . هنگام کاشت باید تمام برگ های پیر بوته های توت فرنگی را قطع کرد وریشه ها را از هم جدا نمود , سپس اقدام به کاشت کرد . اگر گیاهی زیاد عمق کم کاشه شود بوته به علت خشکی زیاد صدمه می بیند. معمولا بوته ها را به فاصله ۴۰ سانتی متر از یکدیگر در روی پشته ها می کارند و به طور تقریبی تراکم بوته در هکتار طبق روش بالا حدود ۳۱۲۵۰ بوته برآورده می شود .

مراقبت های لازم بعد از کاشت توت فرنگی

۱- پوشاندن خاک به وسیله کاه یا خاک اره موجب می شود که میوه با خاک به طور مستقیم تماس نداشته باشد و رطوبت خاک نیز به خوبی حفظ شود .
۲- آبیاری حداقل هفته ای یک بار و به طریق جوی پشته ای صورت گیرد .
۳- کنترل به موقع بیماری ها آفات و علف های هرز
۴- قطع ساقه های رونده در زمان فصل رشد برای جلوگیری از ظریف شدن بوته های مادری .

برداشت و بسته بندی توت فرنگی

برداشت میوه بهتر است در مواقعی از روز که هوا خنک تر است صورت گیرد و میوه های چیده شده را باید بلافاصله درجای خنکی قراردهید. بهتر است میوه را همراه با کمی از دم برداشت کرده تا موقع برداشت به میوه فشاری وارد نیاید . به علت آسیب پذیری شدید میوه , باید آن را در جعبه های کم عمق بسته بندی نمود و در حین حمل و نقل کاملا مراقب آنها بود

تاریخچه توت فرنگی

توت فرنگی میوه ای نسبتا جدید است که تا ۲۵۰-۳۰۰ سال قبل به این شکل امروزی وجود نداشت و بیشتر موارد استفاده دارویی داشته است. در قرن چهاردهم در فرانسه توت فرنگی های وحشی از جنگل به زمین زراعتی منتقل شد و از آن به عنوان یک گیاه اهلی استفاده گردید. در جنگلهای شمال ایران توت فرنگی وحشی بطور فراوان یافت می شود. بنظر می رسد که اولین رقم اصلاح شده در زمان صدارت اتابک اعظم از فرانسه به ایران آمد و به نام اتابکی خوانده شد. مشخصات گیاه شناسی و ارقام موجود توت فرنگی: توت فرنگی از جنس فراگاریا (Fragaria) و گونه رژا (Resea) بوده که امروزه از گونه های شیلنسیس (Chilensis) و ویرجینیا (Virginia) و هیبرید بین ایندو یعنی اناناس (ananasae) استفاده زراعی می گردد.

عموما گیاهانی علفی با ساقه های رونده یا استولون هستند.برگها مشتمل بر سه برگچه خشن و کرک دار برنگ سبز تیره بوده که در برخی از ارقام شفاف می باشند. ساختمان گل شامل ۵ گلبرگ سفید که در قسمت تحتانی خود به یک زائده کوچک متصل است، کاسه گل شامل ۵ کاسبرگ سبز رنگ بوده که در قسمت تحتانی تقریبا به یکدیگر جوش خورده می باشند. تعداد کاسبرگها در برخی از ارقام زراعتی ممکن است بیش از ۵ عدد باشد. پرچمها به تعداد ۲۰ عدد یا کمی بیشتر یا کمتر است. مادگی به تعداد زیاد و بصورت مارپیچی بر روی نهنج قرار گرفته است و در مجموع و همراه با نهنج فرم نسبتا کشیده ای را تشکیل می دهد. مادگی از فندقه های جدا از یکدیگر که هر کدام دارای تخمدان با شکل راست و کوتاه می باشد تشکیل شده است. در هر تخمدان یک تخمک وجود دارد و در واقع بذر به تعداد فندقه ها تولید می شود. گل در واقع دو جنسه و پس از تلقیح گلبرگها ریزش کرده و نهنج بتدریج رشد و گوشتی شکل می گیرد و میوه به مرور زمان آبدار شده و از حالت اسیدی به قندی تبدیل می شود. اگر لقاح ناقص باشد تعداد فندقه ها محدود و چه بسا تقارن میوه حفظ نمی شود.

ارقام توت فرنگی به گروه ارقام بهاره یعنی بوته هایی که در سال یکبار میوه می دهند و ارقام چهار فصله که در سال بیش از یکبار میوه می دهند، تقسیم می گردند. مهمترین ارقام بهاره عبارتند از گورلا، آلیسو، تیوگو، رد گانتلت، اسیتا، کاتس کیل، فرسنا

ارقام چهار فصله

این ارقام بسیار قوی الرشد و خزنده بوده و از اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان و گاهی اوایل پاییز میوه می دهند. میوه ها ریز و به تعداد زیادتری در هر بوته تولید می شوند. ارقام چهار فصله مانند: استرا، هومی جنتو می باشد.

ازدیاد توت فرنگی

ازدیاد بطریق جنسی و غیر جنسی صورت می گیرد.

الف) ازدیاد جنسی: ازدیاد توت فرنگی بوسیله بذر مخصوص ارقامی است که طبیعتا تولید ساقه رونده نمی کنند و یا ارقامی که ساقه های رونده کمی دارند و همچنین جهت تولید ارقام جدید از روش ازدیاد بذری استفاده می شود.

ب) ازدیاد غیر جنسی: در ازدیاد غیر جنسی که تقسیم بوته خوانده می شود بوته هایی را که خوب رشد کرده و قوی هستند پس از خارج کردن از زمین به چند بوته کوچکتر که هر کدام دارای مقداری ریشه می باشند تقسیم کرده و سپس آنها را در محل اصلی نشاء می کنند. در این روش باید از بوته های سالم پایه های مادری استفاده گردد. روش ازدیاد از طریق ساقه های رونده بدین صورت می باشند که پس از ریشه دار شدن ساقه های رونده در تابستان از بوته مادری جدا و در محل سایه نشاء کرده و سپس در فصل پاییز بوته های انتخابی را به زمین اصلی انتقال می دهند

شرایط خاک و شرایط محیطی رشد توت فرنگی

توت فرنگی گیاهی است که در خاکهای مختلف تقریبا سازگار است با این وجود خاکهای عمیق نرم با بافت شنی – رسی را ترجیح می دهد. بهترین ph مناسب برای توت فرنگی ۵/۵ تا ۵/۶ می باشد. اگر میزان آهک خاک از حد مجاز بیشتر باشد عارضه کلروز یا زرد شدن برگها بروز خواهد کرد. از لحاظ آب و هوا در شرایط مرطوب و شرایط نسبتا گرم محصول دهی مناسب خواهد داشت. در شرایط گرم و مرطوب باید آب کافی در اختیار گیاه قرار گیرد و همچنین ارقام مقاوم به گرما انتخاب گردد. درارتفاع ۴۰۰ تا ۸۰۰ متری از سطح دریا می تواند رشد مناسبی داشته باشد. نیمه مقاوم به سرما بدون پوشش کاه و کلش می تواند تا ۵- درجه سانتی گراد را تحمل نماید ولی با پوشش ویژه تا ۱۸- درجه سانتی گراد را متحمل است. از نظر نیاز سرمایی جزء گیاهان کم نیاز به سرما تقسیم بندی می شود بطوریکه در ۲۰۰ تا ۴۰۰ ساعت دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد نیاز سرمایی و ناچیز آن منتفی می گردد.

سطحی بودن ریشه ها که معمولا تا عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی متری خاک توزیع می گردد گیاه را حساس به کم آبی می کند. جهت تولید محصول بهاره باید از ارقامی استفاده گردد که طالب روزهای کوتاه و نیاز دمایی پائین تری باشند تا گل انگیزی و محصول دهی آنها بخوبی انجام گیرد. در ارقام ۴ فصله روز کوتاهی یا روز بلندی و همچنین پائین بودن و بالا بودن درجه حرارت زیاد مطرح نیست و این گروه از توت فرنگی ها معمولا در شرایط مختلف براحتی گل می دهند.

پیش رس کردن توت فرنگی :

توت فرنگی طبیعتا از میوه های نوبرانه واز اولین میوه های است که در بهار به بازار عرضه می شود. در حالت معمولی و در مناطق معتدل زمان برداشت میوه در اواخر اردیبهشت ماه تا اوایل تیر است ولی امروزه با فن آوری های خاصی می توان زمان رسیدن میوه را به جلو انداخت. به عبارت دیگر می توان با استفاده از وسائل و امکانات امروزی اقدام به پیش رس کردن و تولید توت فرنگی خارج از فصل نمود و عرضه توت فرنگی را مدت طولانی تری ادامه داد . البته هزینه های اضافی که برای پیش رس کردن ایجاد می شود به علت قیمت بیشتری که محصول نوبرانه دارد جبران خواهد شد.

پیش رس کردن توت فرنگی در گلخانه:

مطمئن ترین وسیله برای پیش رس کردن استفاده از گلخانه است. مشکل استفاده از گلخانه در درجه اول هزینه سنگین احداث گلخانه و نیاز به تخصص و تجربه کافی برای کشت توت فرنگی در گلخانه است. برای این منظور می توان نشاء توت فرنگی را ابتدا اواسط تیرماه تا اوایل شهریور در خزانه انتظار کشت کرد و ۵تا۷ کیلوگرم در هر صدمتر مربع از کودهای کامل ازت – فسفر – پتاس به نسبت ۱۷ – ۱۲ – ۱۲ به عنوان کود پایه به زمین خزانه دارد. پس از تولید ریشه های قوی در نشا بوته ها شروع به ایجاد ساقه های رونده می نمایند. با سرد شدن هوا بوته ها تحت تاثیر نور و درجه حرارت پائین قرار گرفته و گل در آنها تشکیل می شود. در آبان و آذر بوته ها را به گلخانه حمل کرده و در بستر کاشت به فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر کشت می نمایند.

در گلخانه نیز مقدار 5 – 3 کیلوگرم کود کامل شیمیایی در ۱۰۰ متر مربع به بستر داده می شود. درجه حرارت گلخانه را ابتدا روی ۸ تا ۱۲ درجه سانتی گراد تنظیم کرده و با افزایش شدت نور درجه حرارت را نیز زیاد می کنند و به ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می رسانند. البته می توان درجه حرارت را به ۸ درجه سانتی گراد کاهش داد. بلافاصله پس از کاشت بایستی به اندازه کافی آبیاری نمود. در آبیاری توت فرنگی گلخانه ای باید دقت شود که زمین بطور یکنواخت مرطوب گردد. به منظور جلوگیری از خطر پوسیدگی میوه در اثر رطوبت زیاد باید گلخانه را به موقع تهویه کرد و بوسیله حرارت خشک رطوبت زیادی را کاهش داد. برای انجام عمل گرده افشانی و تلقیح بهتر گل های توت فرنگی در گلخانه می توان برای هر۱۰۰۰ متر مربع سطح زیر کشت یک کندوی زنبور عسل در گلخانه قرار داد.

بوته توت فرنگی را در کجا بکارید

بوته توت فرنگی تقریباً در همه نوع خاکی ، از شن سبک گرفته تا خاک رس سنگین، رشد میکند. خاک خیلی خیس باعث میشود که گیاه دچار مریضی شده و بپوسد. بهترین خاک برای توت فرنگی خاک برگ و خاکی است که به راحتی آب را عبور دهد و در جایی باشد که آفتاب کامل به آن بتابد و در معرض باد نباشد. گیاه توت فرنگی را میتوان در فضای بیرون از منزل ، از اوائل تیرماه تا اواخر تابستان کاشت. اگر بوته آن دیرتر کاشته شود، باید میوه های آن برای سال اول چیده شود. به منظور آماده سازی خاک برای کاشت، آن را شخم بزنید و تمام علفهای هرز را با دست کنده و مقداری کود به خاک اضافه کنید. هر گیاه را در یک خط به فاصله ۳۵ سانتیمتر از دیگری قرار دهید و در فاصله عرضی ، بین هر بوته ۷۵ سانتیمتر فضا در نظر بگیرید و در پایان به خوبی آن را آبیاری کنید. برای اینکه حلزون به گیاه شما نزند، پای گیاه را با ساچمه، سنگریزه و یا پوست تخم مرغ پر کنید. هر بوته توت فرنگی میتواند برای ۵ تا ۶ سال میوه دهد، با این وجود پس از ۲ سال گیاه توانایی اصلی خود را از دست میدهد و در معرض انواع امراض و آفتها قرار میگیرد؛ به همین خاطر عموماً بوته توت فرنگی را بعد از ۲ سال میوه دهی از خاک بیرون میکشند.

نکاتی در مورد کاشت توت فرگی

به طور مرتب بین ردیفهای بوته ها و پای خود بوته را به طور کج، بیل بزنید. برای جلوگیری از خورده شدن میوه ها توسط حیوانات، میتوانید روی بوته ها را با توری بپوشانید. از اوایل خرداد ماه در زیر بوته ها کاه یا پوشال بریزید تا از رشد علفهای هرز و همچنین تماس میوه ها با زمین جلوگیری شود. کاه جو بهترین گزینه است، چون هم نرمتر و هم انعطاف پذیرتر از انواع دیگر کاه میباشد. اگر به کاه دسترسی ندارید، میتوانید از صفحه های پلی اتیلن استفاده کنید. میتوانید زمان میوه دهی گیاه را طولانی تر کنید. برای این کار در اواخر زمستان بوته ها را بپوشانید. میتوانید از پوشش های پلی اتیلن استفاده کنید. در این روش گیاه ۲ الی ۳ هفته زودتر میوه میدهد.

نکته مهم هنگام کاشت گلدانی توت فرنگی در داخل منزل آن است که توت فرنگی و انواع توت های بوته ای برای باروری در سال بعد باید حتما یک دوره سرمای زمستان را بگذراند. به این منظور میتوانید بوته خود را برای چند هفته به داخل حیاط یا بالکن منزل برده، سپس به داخل باز گردانید.

چگونه توت فرنگی را در سبد، رشد دهید

روش کاشت در سبد متضمن این است که میوه های گیاه توسط کرمها و حلزونها خورده نمیشوند. برای این منظور در یک سبد ۵ الی ۶ گیاه را بکارید و در فصل بهار که فصل رشد گیاه است، آنها را هر روز آبیاری کنید. از زمان گل دادن بوته ها تا زمان برداشت محصول، هر ۱۰ روز یکبار بوته ها را با مواد تقویت کننده پتاسیمی مانند مواد تقویت کننده گوجه فرنگی غذا دهید. همان بوته ها میتوانند برای سال آینده نیز میوه دهند؛ با این وجود تعویض بوته ها باعث میشود محصول بهتری برداشت کنید.

چگونه توت فرنگی برداشت کنید

بسیار مهم است که میوه های رسیده را به سرعت برداشت کنید تا از خراب شدن آنها بر روی بوته جلوگیری کنید. بوته ها را در زمان برداشت محصول، یک روز در میان بررسی کنید. زمانی که میوه های توت فرنگی کاملاً قرمز شده باشند، رسیده اند. بهترین شرایط آب و هوایی برای برداشت، آب و هوای خشک میباشد. به آرامی میوه ها را به همراه ساقه سبز آنها جدا کنید یا ببرید. توجه داشته باشید که اینکار باید بسیار با آرامش و لطافت صورت گیرد تا بوته ها آسیبی نبینند.

مراقبت های نهایی توت فرنگی

پس از برداشت میوه ها، کاه یا پوشالهای ریخته شده در پای بوته ها را جمع آوری کرده، سطح خاک را تمیز نموده و برای سال آینده آماده کنید. برگ های پیر شده را کنده، فقط تاج گیاه و برگهای جوان آن را باقی بگذارید. این کار باعث میشود که نور خورشید به مرکز گیاه برسد که باعث تقویت بوته ها و در نتیجه محصول بهتر در سال آینده میشود. بوته ها را با مواد تقویت کننده و آب فراوان تغذیه کنید. توری گذاشته شده بر روی بوته ها را برداشته تا پرندگان، حشرات اطراف آنها را بخورند.

گسترش و تکثیر

به راحتی میتوانید تعداد زیادی از بوته های توت فرنگی را تکثیر کنید. این گیاه در فصل رشد، رونده هایی را روی سطح خاک به وجود میآورد که میتوان با روش خواباندن از آن گیاه دیگری ساخت. این شاخه ها را میتوانید به زمین متصل کنید؛ البته نباید آنها را از بوته اصلی جدا کنید. این عمل را باید در ماه های تیر و خرداد انجام داد. به مرور زمان این شاخه ها تبدیل به یک بوته کامل میشود که برای شما محصول به بار میآورد.

برچسب ها