اسهال / اسهال کودکان و بزرگسالان / اسهال درمان گیاهی و طب سنتی

اسهال / اسهال کودکان و بزرگسالان / اسهال درمان گیاهی و طب سنتی

اسهال چیست

اسهال در یک تعریف عامیانه به خروج مدفوع شل یا آبکی و افزایش دفعات اجابت مزاج گفته می شود. در بزرگسالانی که از رژیم غذایی غربی استفاده می کنند، وزن مدفوع بیش از 200 گرم در روز عموما به عنوان اسهال در نظر گرفته می شود. در صورت دفع مدفوع اسهالی به مدت کمتر از 2 هفته به آن اسهال حاد، بین 2 تا 4 هفته اسهال پایا و بیش از 4 هفته اسهال مزمن گفته می شود.
اسهال هنگامی اتفاق می افتد که مایع دفع کنید، در حالی که انتظار دارید مدفوع سفت دفع کنید. چه سه بار و چه پنج بار در روز، اگر مدفوع آبکی باشد و تعداد دفعات دفع در مقایسه با وضعیت طبیعی افزایش یافته باشد، آنگاه اسهال رخ داده است. عوامل ایجاد کننده اسهال متعددند. چنانچه معده فاقد آنزیمی باشد که برای هضم قند شیر مورد نیاز است؛ وضعیتی که عدم تحمل لاکتوز نامیده می شود؛ آنگاه مایعات جذب نشده در تمامی مدتی که محصولات لبنی مصرف می کنید جمع می شوند. فزونی منیزیوم، که در بسیاری از داروهای ضد اسید معده یافت می شود، نیز می تواند موجب تجمع مایع در روده بزرگ شود. به همین ترتیب سوربیتول، که شیرین کننده پاره ای از محصولات غذایی است، و بسیاری از آنتی بیوتیک ها به مانند پنی سیلین، که در درمان شمار زیادی از عفونت ها به کار می رود، نیز از عوامل شناخته شده اسهال می باشند.
چنانچه روده ها مبتلا به عفونت باکتریایی و یا انگلی شده باشند، میکروبها موجب می گردند لوله گوارش آنقدر مایع ترشح کند تا آنها را کاملا از بین ببرد. البته اسهال ناشی از این علل نباید بیش از یک هفته طول بکشد.
عوامل عفونی دیگر نظیر آنچه در مسافرت به مناطق آلوده به آن مبتلا می شویم، می توانند فرد را دچار تلاطم کنند که حاصل آن گونه هایی از اسهال است که بیش از دو هفته به طول می کشد.
دیگر عوامل اسهال مزمن گستره وسیعی است از یک اختلال عملکرد پانکراس و یا رشد زیاد باکتریها، تا بیماری التهابی روده ها و بیماریهای تیروئید. در کل می توان گفت صدها عامل مختلف برای بروز اسهال وجود دارند. با این همه اگر اسهال بیش از یک هفته طول بکشد باید به پزشک مراجعه نمود.

اسهال | درمان گیاهی اسهال

درمان اسهال

درمان اسهال با نوشیدن مایعات

حتی اسهال های نه چندان حاد نیز می توانند موجب کم آبی شوند که خود باعث بروز ضعف و سرگیجه می شود. نوشیدن مایعات ساده در پیشگیری از بروز کم آبی بسیار کمک کننده است اما مایعات حاوی قند و نیز پتاسیم و دیگر مکمل های غذایی تاثیر بهتری دارند. عده ای از مردم این تصور اشتباه را دارند که در صورت نوشیدن مقدار بیشتری مایعات، اسهال وضعیت وخیم تری خواهد یافت. البته به روشنی پیداست که این تصور اشتباه است. شما ناچار باید آب و مایعات از دست رفته را جایگزین سازید و یا اینکه راهی بیمارستان شوید.

درمان اسهال با قطع مصرف کافئین

از آنجا که کافئین موجب تحریک روده ها می شود، اسهال را وخیم تر می کند. لذا شما باید از نوشیدن مقدار زیاد نوشیدنی های حاوی این ماده، نظیر قهوه، چای، نوشابه های کافئین دار، در حین ابتلا به اسهال بپرهیزید. از سوی دیگر کافئین موجب تحریک شما به ادرار کردن و درنتیجه وخیم تر شدن کم آبی بدن می شود.

درمان اسهال با خوردن ماست

به گفته برخی پزشکان برای اثرگذاری بر هرگونه اسهال غیر عفونی شما به ماست که حاوی لاکتوباسیل است نیاز دارید. این محیط کشت فعال ماست است که موجب برقراری تعادل در باکتریهای کولون می شود و می تواند عدم تحمل لاکتوز را کاهش دهد. هرچند که این موضوع به طور کامل اثبات شده نیست اما افراد زیادی با مصرف ماست برای درمان اسهال به نتایج مفیدی رسیده اند.

عوامل مشکل ساز را از خود دور کنید

شما می توانید با پرهیز از مصرف غذاهایی که می توانند موجب بروز اسهال شوند، از اسهال های غیرعفونی پیشگیری کنید. به طور مثال اگر از عدم تحمل لاکتوز رنج می برید، حذف محصولات لبنی از دستور غذایی تان مشکل را برطرف می کند.

چه غذاهایی بخوریم

به آرامی پس از آغاز بهبود علائم اسهال، غذا خوردن را با موز، سوپ، آب گوشت، نان برشته، آب میوه و ژله آغاز کنید. پس از آنکه توانستید این غذاهای سبک را تحمل کنید، غذاهای ملایم جامد را امتحان کنید. غذاهایی مانند جوجه پخته شده.

داروهایتان را بازبینی کنید

فهرستی از تمامی داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید تهیه کنید و به پزشک خود نشان دهید تا وی مشخص کند آیا در بین آنها دارویی وجود دارد که در ایجاد اسهال نقش داشته باشد یا خیر. در این صورت پزشک می تواند جایگزین مناسبی برای این داروها تجویز کند.

انواع اسهال

اسهال حاد

بیش از 90% از موارد اسهال حاد به واسطه عوامل عفونی ایجاد می شوند؛ این موارد اغلب با استفراغ، تب و درد شکمی همراه هستند. موارد باقیمانده (کمتر از 10%) به واسطه داروها، مصرف سموم، ایسکمی، اثرات ناشی از مصرف مواد غذایی، و اختلالات دیگر به وجود می آیند.

اسهال مزمن

اگر اسهال بیش از 4 هفته ادامه یابد، ارزیابی برای رد پاتولوژیهای زمینه ای خطرناک الزامی خواهد بود. برخلاف اسهال حاد، اکثر علل اسهال مزمن غیرعفونی هستند.

عوامل عفونی در ایجاد اسهال

اکثر موارد اسهال عفونی از راه مدفوعی – دهانی ایجاد شده و یا (با شیوع بیشتر) به علت مصرف غذا یا آب آلوده به عوامل بیماریزای مدفوع انسان یا حیوان می باشد. هنگامی که عامل بیماریزای بلعیده شده بتواند بر دفاعهای ایمنی و غیر ایمنی مخاط (اسید معده، آنزیمهای هضم کننده و…) غلبه کند، عفونت یا آسیب حاد روی می دهد.


درمان اسهال با طب سنتی / دکتر حسین خیراندیش

درمان اسهال سرد

اسهال سرد اسهالی است که موارد سرد هضم نشده دفع می شود و بسیار متعفن و آبکی است.

نسخه درمان اسهال در طب سنتی

ترکیب یک لیوان عرق نعناع و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را 10 دقیقه بجوشانید و هر 4 ساعت یک لیوان با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده خو بخورید.
توجه: اگر اسهال وبایی هم باشد درمانش همین نسخه است.

درمان اسهال گرم

اسهال گرم اسهالی است که در آن معده کار می کند و غذای هضم شده گرم از بدن دفع می شود و خارش مقعد و قرمزی آن را به همراه دارد.

نسخه درمان اسهال در طب سنتی

1. گرمی جات را ترک کنید.
2. خوراک های سرد مثل ماست، دوغ و کته ماست بخورید.


علل و عوامل اسهال / راه های درمان فوری و خانگی اسهال / مقاله دوم

علت اسهال چیست؟

بزرگترین و اصلی ترین علت اسهال عوامل عفونی است که این عوامل از طریق مختلف وارد بدن می شود. گاهی با خوردن میوه و سبزی که به درستی و کامل شستشو داده نشده باشد اسهال ایجاد می شود. در بعضی مواقع به دلیل رعایت نکردن بهداشت به خصوص بعد از اجابت مزاج عفونت موجود در دست هایی که شسته نشده اند و.. وارد بدن شده و اسهال رخ می دهد.

دلایل اصلی اسهال

تا به حال به این فکر کرده اید چرا اسهال می گیرید؟ این امر می تواند چندین دلیل داشته باشد. برخی از آن ها در زیر می بینید:

حساسیت غذایی:

گاهی اوقات آدم ها محصولاتی را مصرف می کنند که بدن شان نمی پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می شود.

آب آلوده:

تابه حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

بیماری های روده:

انواع مختلفی بیماری های روده ای وجود دارد که آدم ها از آن ها رنج می برند. یکی از شناخته شده ترین نوع آن ها آی بی اس یا سندروم روده ی تحریک پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده می تواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول می کشد. معمولا به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان های خانگی شوند، ممکن است آن قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان خانگی اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. ای درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل می کنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

چند نکته که باید به آن ها توجه کرد:

در صورتی که فرد دچار اسهال مشکلاتی دارد که استفاده از مایعات را برایش محدود شده، پیش از شروع مصرف زیاد مایعات حتما باید با پزشک مشورت کند.
کودکان، زنان باردار و سالمندان مبتلا به اسهال باید بسیار مراقب باشد.

شیرخوارانی که شیر خشک می خورند باید با مشورت پزشک از شیر خشک مناسب تری استفاده کنند، اما در مورد شیرخوارانی که شیر مادر می خورد، هیچ تفاوتی ندارد و نباید شیر مادر قطع شود.
کم شدن آب بدن ناشی از اسهال می تواند برای کودکان خطرناک باشد. قبل از دادن هر دارو باید با یک پزشک مشورت شود.

چند داروی بدون نسخه می تواند به درمان اسهال کمک کند. داروهایی مانند بیسموت (Pepto-Bismol)، آتاپولگیت (Kaopectate) و لوپرامید (Imodium) بدون درمان علت بیماری، به کاهش علائم اسهال کمک می کند. افراد با اسهال مزمن نباید این داروها را بدون مشورت با پزشک استفاده کنند.

بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و داروی ضد اسهال خورد. مصرف بیش از اندازه این داروها مشکل ساز شده و باعث یبوست می شود. در صورت داشتن تب یا اثر خون در مدفوع باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

درمان اسهال

اگر در زمان ابتلا به اسهال این علائم را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید:
1- اگر ابتلا به اسهال شما بعد از گذشت 2 روز هیچ تغییری البته رو به بهبودی نداشت.
2-اگر مدفوع شما خونی شد.
3-اگر فرد مبتلا به اسهال با لاتر از 45 سال بود چرا که بعد از 40 سالگی مقاوت سیستم ایمنی بدن تا حدی پایین می آید.
4-اگر در کنار اسهال بسیار تشنه می شوید و دهانتان خشک می شود.
5- اگر در کنار اسهال تب هم دارید.

رژیم غذایی مناسب: مصرف مایعات، غذای کم حجم و مقوی

از همان روز اول شروع اسهال باید از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری شود. سوپ ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب های مناسبی است.
در روز دوم می توان از گوشت های سفید، ماهی و تخم مرغ استفاده کرد. ماست نیز گزینه خوبی است.

محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل ها که باعث حساسیت روده ها می شوند و نباید خورده شوند.

نوشیدنی های الکلی، کافئین دار و شیرین حالت اسهال را شدیدتر می کند. نوشیدنی های ورزشی آمادهمی تواند به جذب بهتر مایعات و درمان اسهال کمک کند.
چای:چای سیاه حاوی 8- 12 درصد تانن است، بنابراین یکی از بهترین داروهای ضداسهال طبیعی است که هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای مصرف ندارد.
اگر اسهال ایجاد شده به دلیل تغییر شرایط غذایی و آب و هوایی باشد(مثلا در مسافرت) و نه در اثر میکروب ها و ویروس ها، استفاده از چای به صورت پودر باعث ایجاد تعادل هضم و جذب و برگشت شرایط طبیعی بدن از حالت اسهال به حالت طبیعی است.

چای جوشیده که رنگ سیاه، مزه تلخ و بوی خاص چای جوشیده دارد، نیز دارای خاصیت ضداسهال بوده و در شرایط عادی می تواند باعث ایجاد یبوست شود.

READ  تهوع / علل و درمان تهوع و استفراغ / حالت تهوع صبحگاهی / حالت تهوع دائمی / حالت تهوع بعد از غذا / حالت تهوع و سرگیجه / حالت تهوع و اسهال / دمنوش ضد تهوع

درمان اسهال چیست؟

زمانی که فردی مبتلا به اسهال از شما در مورد درمان می پرسد بدون معطلی کته ماست را به او پیشنهاد می کنید که این روش درمانی فوق العاده موثر است.
متخخصین طب سنتی دم کرده یونجه را پیشنهاد می کنند البته به اندازه نه زیاد تر از حد .درمان سنتی دیگر دم کردن چای ریحان است.

میوه هایی که اسهال را بند می آورند: موز، سیب ,خرما و ازگیل

به یاد داشته باشید که در زمان ابتلا به اسهال بدن با بی آبی شدید مواجه می شود که باید در مصرف آب کاستی نشود.
درمان دارویی اسهال هم در کنار این درمان ها کامل کننده است که رایج ترین قرص برای متوقف کردن و درمان اسهال قرص دیفنوکسیلات است.
غذاهای سرخ شده و چرب برای کسانی که دچار اسهال شده اند، مضر است. همچنین نباید غذاهایی را که فیبر زیاد دارند مصرف کنید، مانند سبوس و میوه ها و سبزیجاتی که باعث افزایش نفخ می شوند. اینجا غذاهایی را معرفی می کنیم که باید در مواقع ابتلا به اسهال از خوردن آنها اجتناب کرد:
شیرین کننده های مصنوعی (که در آدامس، نوشابه های رژیمی و مواد جایگزین شکر وجود دارد)؛
لوبیا؛

انواع توت ها؛
کلم بروکلی؛
کلم؛
گل کلم؛
نخود؛
قهوه؛
ذرت؛
بستنی؛
شیر؛
نخودفرنگی؛
فلفل؛
چای؛
آلو؛
سبزیجات با برگ های سبز (مثل کاهو).


22 درمان خانگی برای اسهال / مقاله سوم

1- آب آلوئه ورا

آب آلوئه ورا (حدود 2/1 فنجان 3 بار در روز): آلوئه پوشش سیستم گوارش را ترمیم می کند و به راحتی تجزیه می شود.

2- تخم شربتی و تخم کتان

دانه های کتان (خواص تخم کتان چیست؟ ) و تخم شربتی (2-3 قاشق غذاخوری روزانه): فیبر محلول در دانه ها می تواند به کاهش حجم مدفوع کمک کند و فرکانس اسهال را کاهش دهد.

3- عسل خام و زنجبیل

عسل خام و زنجبیل مقدار کمی ریشه زنجبیل و عسل به چای گیاهی اضافه کنید.

4- دانه های شنبلیله

دانه های شنبلیله برای درمان اسهال توصیه می شود. موسيلاژ يک اثر ضدالتهاب قوی را ايجاد می کند. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله همراه با یک قاشق غذاخوری ماست بخورید. یک و نیم قاشق چای خوری دانه های شنبلیله ، فلفل قرمز و دانه زیره سبز را مخلوط کنید، دو قاشق غذاخوری ماست اضافه کنید و آن را خوب مخلوط کنید. این مخلوط را سه بار در روز برای تسکین سریع اسهال مصرف کنید.

5- سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های مهم خانگی برای اسهال سرکه سیب است (سرکه سیب | خواص سرکه سیب و طریقه مصرف آن). این یک عامل مؤثر دربرابر باکتری هایی است که باعث اسهال می شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. محلول را یک یا دو بار در روز بخورید تا اسهال کاهش یابد

6- ماست

ماست، به ویژه آنهایی که حاوی باکتری های زنده مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند برای درمان خانگی اسهال مفید هستند. فقط دو کاسه ماست در روز می تواند باعث بهبود اسهال شود. برای بهبود سریع تر به ماست موز بیفزایید.

7- موز

در مواجهه با اسهال، مصرف مورد رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیه می شود. پکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

8- چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

9- برنج سفید

برنج سفيد برای هضم راحت در طول اسهال توصیه می شود. علاوه بر این، می تواند به اضافه کردن حجم مدفوع کمک کند.مقدار کمی برنج سفيد (بدون سس و ادویه) بخوريد. افزایش میزان برنج مصرفی اسهال را بهبود میدهد.

10- سوپ هویج

سوپ هویج یک غذای پرحجم است و اثرات ضددرد دارد. سوپ هویج به ویژه برای کودکان که از اسهال رنج می برند، مفید است زیرا مواد غذایی ضروری را که در اثر اسهال از بین رفته اند، فراهم می کند.

500 گرم هویح را بشویید و ریز کنید.
هویج را با بیش از نیم فنجان آب در حدود 15 دقیقه بپزید.
مایع را تخلیه کنید.
کمی نمک اضافه کنید.
هنگامی که از اسهال رنج می برید، روزانه این سوپ را به صورت تازه مصرف کنید.

11- آب و الکترولیت ها

مهم است که آب بدن و الکترولیت های خود را که حاوی سدیم، پتاسیم و کلرید هستند، جایگزین کنید. نوشیدنی الکترولیتی کامل را مخلوط کردن نصف قاشق چای خوری نمک و چهار قاشق چای خوری شکر به یک لیتر آب تهیه کنید. کمی آب پرتقال، آب لیمو یا جایگزین نمک برای پتاسیم اضافه کنید. در طول روز، این مخلوط را بنوشید.

12- روغن دانه سیاه

شما می توانید روغن دانه سیاه را برای درمان اسهال یبوست، آسم، کولیک و گاز استفاده کنید. علاوه بر این، روغن دانه سیاه می تواند کرم های روده، گرفتگی بینی، دندان درد (25 درمان دندان درد به روش ساده)، سردرد (برای رفع سر درد چه باید کرد؟)، انگل، هموروئید یا بواسیر(علت بواسیر در زنان و 10 درمان خانگی آن)، سرفه، آلرژی (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی)، کاهش کلسترول، بهبود فشار خون، قاعدگی و کنترل تولد را کاهش دهد. برای درمان اسهال، می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید، می توانید این دستورالعمل را دنبال کنید:

یک لیوان ماست ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه ی سیاه ترکیب کنید.
مخلوط دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال استفاده کنید.

13- سیب

یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و برخی از آنتی اکسیدان ها است که می تواند سلامت را تقویت و از برخی بیماری هایی مانند اسهال جلوگیری کند. سیب را می توان در تولید سیب، خوردن غذاهای خام و یا پخت و پز خوشمزه استفاده کرد. سیب فیبر بالا است و متعلق به رژیم BRAT ذکر شده در بالا است. سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیشتری دریافت کنید. شما می توانید هر روز 2-3 سیب برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن از اسهال را بطور کوتاه استفاده کنید.

14- آرد

آرد ماده ای قوی است و از ریشه ها، دانه ها و دانه های غلات ساخته شده است. این ماده معمولا در ساخت انواع غذاها، کیک ها و تقریبا از شمال آفریقا، هند، خاورمیانه، آمریکای شمالی، اروپا، اقیانوسی و غیره استفاده می شود. در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال و سلامت خود را بهبود می بخشد. اما این ماده باید پردازش شود. راه حل برای اسهال با آرد است:

یک فنجان آب با آرد اضافه کنید. آن را اغلب بشویید و کمی نمک اضافه کنید، خوب هم بزنید.
آن را بلافاصله بنوشید تا علائم اسهال را کاهش دهید.

15- سیب زمینی

سیب زمینی به علت اموال ضد التهابی شگفت انگیز، یک عنصر مفید است. این غذا همچنین بدن را به خوبی چرب می کند و باعث کاهش درد، درد مفاصل، اگزما، از دست دادن وزن، کاهش کلسترول، بهبود سلامتی، بهبود زخم و بدن شما می شود. این عنصر در نشاسته عالی است و سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، مدفوع را تشدید می کند و از اسهال جلوگیری می کند. راه استفاده از سیب زمینی برای اسهال عبارت است از:

دریافت 2 سیب زمینی شسته شده، پوست، و آنها را به مکعب های مختلف ریز ریز کنید.
اضافه کردن نمک به آن، آن را در طول روز مصرف کنید.

16- نمک و شکر

کشف داروهای خانگی برای اسهال، باید شکر و نمک را به لیست اضافه کنید. دلیل این است که راه حل می تواند برای هضم کار کند. این محلول می تواند باعث آبرسانی، الکترولیت های تعادل در طول اسهال شود. درمان اسهال با شکر و نمک چیست؟ دنبال آن هستید:

یک لیوان آب جوش داده و آن را با دمای اتاق سرد کنید. اضافه کردن ½ قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری شکر در آب.
تا زمانی که نمک و شکر حل شوند، اغلب آن را مخلوط کنید.
بلافاصله بنوشید و آن را چند بار در روز استفاده کنید.

17- آب نارگیل

یک لیوان آب نارگیل را دوبار در روز بخورید. برای دفع آب بدن ناشی از اسهال، برای چند روز بخورید. اسهال اغلب می تواند منجر به کم آبی شود. در چنین مواردی، آب نارگیل یک درمان خانگی عالی است. این غنی از مواد معدنی یا الکترولیت ها است که مایعات بدن را دوباره پر می کند . این همچنین گردش خون را افزایش می دهد و به شما کمک می کند تا به سرعت از اسهال بازگردید.

18- کدو تنبل

یک فنجان کدو تنبل دو بار در روز داشته باشید. ین را برای دو تا سه روز تکرار کنید تا از اسهال تسکین پیدا کنید. الیاف محلول موجود در کدو باعث تقویت مدفوع می شوند . کدو تنبل نیز دارای سطوح بالاتری از پتاسیم است و خوردن آن مایعات بدن با الکترولیت ها را دوباره پر می کند.

19- چای سبز

چای سبز (17 تا از مهمترین خواص چای سبز ) حاوی آنتی اکسیدان های متعددی است که عملکرد سالم بدن را تنظیم می کنند. این ماده ناراحتی معده را برطرف می کند و در کاهش اسهال و علائم آن موثر است. اگر اسهال شما به علت هلیکوباکتر پیلوری عفونی باشد، چای سبز بهترین درمان خانگی است. کاتکین ها موجود در چای سبز اثر مهاری بر این باکتری دارند. شما نیاز خواهید داشت به :

1 کیسه چای سبز
1 فنجان آب گرم
چه کاری باید انجام دهید:

ظرف چند دقیقه کیسه چای را در آب قرار دهید.
چای را در حالی که گرم است بنوشید.
شما می توانید یک تکه از عسل و / یا لیمو برای طعم اضافه کنید.
دو تا سه فنجان در روز بخورید.

20- آناناس

آناناس شامل برملائین است که با عفونت ناشی از اسهال مبارزه می کند. محتوای ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی می شود. یک فنجان آناناس ریز شده بخورید تا اسهال برطرف شود. یک فنجان یا دو فنجان در روز مصرف کنید.
چرا این ماده موثر است.

21- زردچوبه

زردچوبه به علت خواص ضد میکروبی و ضد التهابی آن شناخته شده است. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه در یک لیوان آب گرم یا سرد بریزید تا یک تونیک مؤثر برای سیستم گوارشی تهیه شود و همچنین یک محلول برای اسهال عفونی و التهابی فراهم آید.

22- میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات آب، فیبر و الکترولیت ها را فراهم می کند. میوه، و سبزیجات را بخارپز کنید تا هضم آنها آسانتر شود. علائم خود را برای اطمینان از اینکه بدتر نمی شود، بررسی کنید.

غذای سبک بخورید:

هر چقدر بیشتر غذا بخورید ، اندام های گوارش شما باید بیشتر کار کنند. در هنگامی که اسهال هستید اشتهای زیادی برای غذا خوردن ندارید. بنابراین سعی کنید مقادیر کمی در طول روز بخورید. غذاهای ساده ای که به راحتی هضم می شوند بخورید – چند روز اول غذاهایی مانند غذاهای ساده، سیب، موز و برنج مصرف کنید. این غذاها در سیستم گوارشی آسان هضم می شوند و میتوانند برای کمک به حجم مدفوع فیبرها را فراهم کنند.

درمان دارویی و مکمل های اسهال

داروها و مکمل درمان اسهال

مکمل های خاص می توانند به بهبود کلی روده و سلامت گوارشی کمک کنند. این مکمل ها به شما اجازه می دهد تا مواد غذایی را پردازش کنید و باعث تسکین معده می شود. توصیه میکنم برخی از موارد زیر را امتحان کنید:

READ  درمان سردرد سودایی / درمان سردرد بلغمی / درمان سردرد دموی / درمان سردرد صفراوی / درمان تومور مغزی در طب سنتی

1- پروبیوتیک ها (50 میلیارد واحد در روز):
پروبیوتیک ها (پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن) به مبارزه با عفونت کمک می کنند و می توانند به ایجاد باکتری سالم در روده کمک کنند. اینها به صورت مکمل و همچنین در غذاهای فراوری شده در دسترس هستند.
2- آنزیم های گوارشی (2 بار قبل از هر وعده غذایی):
این آنزیم ها به جذب مواد مغذی کمک می کند.
3- پودر گلوتامین (5 گرم 2 بار در روز):
گلوتامین یک اسید آمینه است که به دستگاه گوارش کمک می کند، مخصوصا برای افراد مبتلا به اسهال مزمن. این ماده در قالب مکمل و همچنین به طور طبیعی در آبگوشت استخوان موجود است.
4- مکمل روی:
این ماده (بهترین زمان برای مصرف قرص زینک) می تواند به سه طریق به کاهش اسهال کمک کند: با بهبود جذب آب و الکترولیت ها، کمک به دیواره روده برای تجدید حیات خود و کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با میکروب های عفونی .

با مشورت با پزشک می توانید داروهای بدون نسخه برای درمان اسهال حاد مصرف کنید. داروهای بدون نسخه معمول عبارتند از:

بیسموت ساسالسی سیالات (پپتو بیسمول و Kaopectate): به عنوان مثال، Pepto-Bismol، خروجی مدفوع اسهال را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد. همچنین می تواند برای جلوگیری از اسهال مسافرتی استفاده شود.
لورامید یا ایمدویم، داروهای ضد انعقادی است که عبور مدفوع را کاهش می دهد.
آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان اسهال ناشی از عفونت باکتری استفاده می شود. اگر علت اسهال مصرف یک داروی خاص باشد، می توان اسهال را با تغییر دارو برطرف کرد.
– در حالی که این داروها علائم اسهال را از بین می برد، آنها علت اصلی را درمان نمی کنند. اگر اسهال مزمن دارید، نباید از این داروها بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. اسهال مزمن اسهالی است که بیش از 14 روز طول می کشد. این اسهال اغلب علل مختلفی دارد.

– اگر کودک شما اسهال داشته باشد (درمان اسهال کودکان زیر دو سال )، باید به شدت احتیاط کنید. کم آبی ناشی از اسهال می تواند خطرناک باشد و به سرعت در کودکان اتفاق می افتد. کم آبی شدید می تواند تهدید کننده زندگی باشد. داروهای بدون نسخه برای درمان کودکان توصیه نمی شود، بنابراین مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. نوزادانی که کمتر از 3 ماه دارند و اسهال می شوند، باید به پزشک منتقل شوند.

– اگر اسهال خونی، تب، بیش از 7 روز علائم، درد شدید شکم یا اسهال دارید که بدتر می شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

– نگرانی وجود دارد که داروهای ضد عفونی می تواند عفونت باکتریایی را افزایش دهد و باعث کاهش پاتوژن ها از طریق مدفوع شود.

سوالات رایج شما درباره درمان اسهال:

سوالات رایج درباره اسهال

1- آیا نوزاد شیرخوار هم اسهال می شود؟
نوزاد شیرخوار به علت عفونت های ویروسی و باکتریایی، عناصر موجود در رژیم مادر که می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود، مصرف ملین، مسافرت یا از شیر گرفتن اسهال می شود. با این حال، نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به اسهال هستند، زیرا آنتی بادی در شیر مادر ممکن است با بیماری های معمول دوران کودکی مبارزه کند.

2- آیا عفونت مجاری ادراری (UTI) منجر به اسهال می شود؟
UTIs توسط میکروب ها یا باکتری ها ایجاد می شود که از دفاع طبیعی بدن جان سالم به در می برد. هنگامی که باکتری های مدفوع وارد مجرای ادرار می شوند، به سمت بالا به مثانه و کلیه می رسند و باعث UTI می شوند. باکتری ها در هنگام اسهال، یا از طریق بهداشت ضعیف، استفاده از کاتتر، شنا کردن در آب غیر شرب یا رابطه جنسی مقعدی ایجاد میشود.

3- آیا سنگ کلیه باعث اسهال می شود؟
خیر، اما اسهال یک عامل خطر برای سنگ کلیه است. از دست دادن آب بدن، یک عارضه معمول اسهال، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. اسهال بر جذب مواد مغذی مانند کلسیم، منجر به تشکیل سنگ کلیه تاثیر می گذارد.

4- آیا ریفلاکس اسید (کبد) باعث اسهال می شود؟
در حالی که هیچ تحقیقی نشان نداده است که ریفلاکس اسید می تواند باعث اسهال شود، ارتباطی بین بیماری دستگاه گوارش GERD ایجاد می شود، بیماری که در آن بیماران دو بار در هفته ریفلاکس اسید را تجربه می کنند و سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، اختلالی است که بیماران در معرض درد و تغییرات در عادات روده ای مانند یبوست یا اسهال قرار می گیرند. IBS معمولا با یک فرم مزمن GERD همراه است، و این ممکن است نشان دهنده یک مکانیزم رایج برای بیماری باشد. دکتر لورن ب. گرسون از دانشگاه استنفورد همچنین می گوید که نظریه های متعددی وجود دارد که می تواند ارتباط بین GERD و IBS را نشان دهد. این نظریه ها حساسیت درد، علائم سردرگمی و به طور کلی GERD را نشان میدهند.

5- آیا بعد از کولونوسکوپی اسهال دارید؟ بعد از برداشتن کیسه صفرا چطور؟
پس از کولونوسکوپی برخی از بیماران معمولا اسهال را تجربه می کنند که یا به علت ملین ها و یا آب مورد استفاده برای آماده سازی روده بزرگ قبل از عمل می باشد. بعضی نیز به دلیل انتقال هوا به روده عبور گاز را تجربه می کنند . همچنین اسهال می تواند پس از برداشتن کیسه صفرا به خاطر سندرم postcholecystectomy رخ دهد. PCS به دلیل نشت صفرا به داخل معده رخ یا سنگ های صفراوی در مجاری صفراوی رخ میدهد.

6- آیا پس از دویدن اسهال می شوید؟
بله اسهال پس از ورزش رخ می دهد. در حالی که علت قطعی وجود ندارد، جابجایی فیزیکی اندام ها، کاهش جریان خون به روده، تغییرات در ترشح هورمون روده و اضطراب دلیل اسهال می باشد.

7- آیا مصرف قرص کنترل بارداری باعث اسهال می شود؟
قرص های ضد بارداری می توانند اسهال، استفراغ، حالت تهوع، گرفتگی معده، نفخ، آکنه یا یبوست ایجاد کنند. این قرص ها ممکن است خطر ابتلا به بیماری کرون را افزایش دهد که سبب اسهال، درد شدید شکم، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.


اسهال کودکان / مقاله چهارم

۱۰ درمان خانگی اسهال کودکان که بسیار سریع و موثر است

اسهال کودکان یک مشکل بسیار رایج در نوزادان و کودکان زیر دو سال است. عفونت‌های ویروسی شایع‌ترین علل بروز اسهال در کودکان نوپا هستند. عوارض جانبی داروها، آلرژی‌های غذایی، انگل‌ها و باکتری‌ها، دیگر علل احتمالی ایجادکننده‌ی این بیماری هستند. درمان‌های خانگی برای جلوگیری از اسهال در کودکان نوپا کافی هستند البته اگر که این مشکل بیش از ۳۶ ساعت ادامه پیدا نکند. با این حال، مداخله‌ی فوری پزشکی لازم است اگر اسهال همراه با تب یا سایر نشانه‌ها همراه باشد. شما باید کودک نوپای خود را خوب هیدراته نگه دارید، چرا که این مهم‌ترین نکته است در زمانی که کودک همچنان اسهال می‌رود. اسهال می‌تواند باعث کمبود آب بدن در کودکان شود، که همین به نوبه‌ی خود باعث بروز مشکلات جدی در آنها می‌شود.

اسهال می‌تواند خفیف یا حاد باشد و اگر به درستی درمان نشود، می‌تواند خطرناک باشد. کودک شما علاوه بر حرکات غیرعادی روده، همچنین ممکن است تب، قولنج، درد شکم، حالت تهوع و غیره را تجربه کند یا اشتهایش را از دست بدهد. همچنین ممکن است خون یا مخاط در مدفوع او مشاهده کنید. اسهال زرد در کودکان یک مشکل رایج است و می‌تواند نشانه‌ای از عفونت معده باشد. سیستم ایمنی نوزادان همچنان در حال رشد و توسعه است. بنابراین بدن آنها قادر به مبارزه با عفونت نیست. مدفوع شل به رنگ زرد روشن در کودکان بسیار شایع است.

اگر کودک نوپای شما از اسهال رنج می‌برد، ممکن است مدفوع او رنگ‌های مختلفی داشته باشد. مدفوع سبز به طور طبیعی برای نوزادانی است که فقط از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند. کمبود غذا نیز ممکن است سبب سبز شدن رنگ مدفوع در کودکان نوپا شود. کودکان نوپایی که رنگ اسهال‌شان سبز است باید مقدار زیادی مایعات ساده بنوشند.

اسهال کودکان نوپا از مدفوع طبیعی شل‌تر و آبکی‌تر است. همچنین ممکن است بیش‌تر از حد معمول رخ بدهد. اگر کودک‌تان دچار بی‌حالی یا درد شدید در شکم شد، اسهالش زیادی طول کشید، یا خون در مدفوع او دیدید، بلافاصله باید با پزشک تماس بگیرید. با این حال، شما می‌توانید اسهال خفیف را خودتان در خانه مدیریت کنید.

۱. کودک خود را هیدراته نگه دارید.

کم آب شدن بدن یکی از عوارض اصلی اسهال است. برای جلوگیری از آن، شما باید مایعات سبک به کودک‌تان بدهید نوشیدنی‌هایی مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب. اگر کودک شما در سنی است که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باید به طور مرتب شیر بخورد. برای جلوگیری از کم شدن الکترولیت بدن کودک، می‌توانید نوشیدنی الکترولیتی به کودک‌تان بدهید. از دادن نوشیدنی‌های شیرین به کودک باید پرهیز کنید، زیرا اسهال ممکن است بدتر شود.

۲. رژیم غذایی

بنا به گفته‌ی آکادمی امریکایی کودکان، رژیم برت* (BRAT) برای جلوگیری از اسهال کودکان نوپا مفید است. این رژیم غذایی شامل برنج، موز، نان تست و سیب زمینی است. معده‌ی نوزادان بسیار آسیب‌پذیر است. از آن‌جایی که این غذاها ملایم هستند، معده‌ی آنها را اذیت نمی‌کنند. پتاسیم موجود در موز برای کودک شما پس از دست و پنجه نرم کردن با اسهال مفید است. هنگامی که رژیم غذایی برَت را شروع می‌کنید، پس از گذشت فقط ۴۸ساعت می‌توانید دوباره میوه‌ها و سبزیجات را به رژیم غذایی آنها اضافه کنید. اگر فرزندتان به خوبی این غذاها را تحمل کرد، می‌توانید محصولات گوشتی و لبنی را نیز به او بدهید.

علاوه بر رژیم غذایی برت، همچنین می‌توانید ماست، سیب‌زمینی پخته شده، ماکارونی، هویج پخته‌شده، نان تست خشک و غیره را نیز به کودک نوپای خود بدهید. با این حال، باید به شدت از دادن غذاهای خاصی مانند شیر گاو، محصولات لبنی، به جز ماست، آب گلابی، آب سیب، هلو، زردآلو، آب گیلاس، گلابی، آلو، آلو خشک و نخود به کودک‌تان اجتناب کنید. آب سیب برای کودک نوپایی که مبتلا به اسهال خفیف هستند، مضر است. اما سس سیب خوب است، به این دلیل که سس سیب از کل میوه تهیه می‌شود. از سوی دیگر، آب سیب حاوی سوربیتول (قند طبیعی) است. سوربیتول می‌تواند باعث اسهال یا تشدید اسهال شود.

* رژیم برت یا Brat: این واژه‌ی انگلیسی از حرف اول چهار کلمه‌ی انگلیسی (banana، rice، apple and toast) ساخته شده‌است- مترجم.

۳. چربی و فیبر را افزایش دهید.

اسهال کودکان نوپا یک نوع اسهال مزمن است و ممکن است برخی از کودکان نوپا را تحت تاثیر قرار دهد. در چنین مواردی، باید میزان چربی و فیبر را در رژیم غذایی آنها افزایش دهید. شما می‌توانید لوبیا، غلات، نان کامل، سبزیجات تازه، میوه‌ها و غیره را برای فرزندتان تهیه کنید.

۴. موز

این میوه حاوی مقدار فراوانی از مواد مغذی ضروری است، بنابراین به عنوان غذای کاملی برای کودکان نوپا در نظر گرفته شده‌است. پتاسیم موجود در موز که یک الکترولیت ضروری است برای عضلات مفید است و شیمی خون کودک را تنظیم می‌کند. این میوه همچنین یک منبع غنی از روی، آهن، منیزیم، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B۶ و ویتامین A است. موز حاوی شیرینی طبیعی است، بنابراین کودکان آن را دوست دارند. موز همچنین می‌تواند برای فرزند شما انرژی زیادی فراهم کند که برای رشد و توسعه او مفید است. هرچند، موز نرسیده می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین باید از مصرف آن پرهیز کرد. شما می‌توانید در هنگام بهبودی اسهال، به کودک‌تان موز بدهید، زیرا می‌تواند جای الکترولیت از دست رفته را بگیرد.

READ  سینابیل Cynabile / عوارض قطره سینابیل / درمان سوء هاضمه و کاهش چربی خون (کلسترول خون)

۵. تخم شنبلیله

تخم شنبلیله حاوی مقدار زیادی موسیلاژ است، که به عنوان یک درمان طبیعی بسیار مفید برای اسهال در نظر گرفته می‌شود. تخم شنبلیله توانایی افزایش حجم مدفوع را دارد. به این ترتیب، می‌تواند به طور قابل‌توجهی ناراحتی و شدت اسهال را بهبود ببخشد. شما می‌توانید ۱ قاشق چایخوری تخم شنبلیله را همراه با ۱ قاشق غذاخوری ماست به کودک نوپای‌تان بدهید. هرچند، اگر کودک‌تان از اسهال حاد یا مزمن رنج می‌برد، این روش درمانی مناسب او نیست.

۶. زنجبیل

زنجبیل برای سلامت کلی سیستم گوارش بسیار مفید است. بنابراین، برای درمان اسهال نیز مناسب است. یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک را می‌توانید با پودر دارچین، پودر زیره و عسل مخلوط کنید. ترکیب به‌دست آمده را باید سه بار در روز به کودک‌تان بدهید. نوشیدن دمنوش زنجبیل ۲ تا ۳ بار در روز نیز بسیار مفید است.

۷. سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتری است و به همین دلیل برای درمان اسهال ناشی از باکتری بسیار مفید است. پکتین موجود در سرکه سیب برای تسکین اسپاسم مفید است. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کنید و آن را دو بار در روز به کودک‌تان بدهید. محلول سرکه و سیب برای بهبود این اختلال بسیار مفید است.

۸. بلوبری

آنتوسیانوزیدهای موجود در بلوبری دارای خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. این میوه همچنین مقدار زیادی فیبر محلول دارد که برای کاهش علائم اسهال مفید است. خوردن بلوبری به صورت چندین بار در روز بهترین راه برای جلوگیری از اسهال است. این میوه برای کشتن میکروب‌هایی که باعث اسهال می‌شوند مفید است. می‌توانید سوپی را که با استفاده از بلوبری خشک تهیه شده‌است به کودک‌تان بدهید.

۹. سیب‌ زمینی

سیب‌زمینی نیز یک ماده‌ی غذایی موثر دیگر است که برای مبارزه با اسهال استفاده می‌شود. خوردن سیب‌زمینی آب‌پز برای بازیابی مواد مغذی از دست رفته مفید است. سیب‌زمینی همچنین معده‌ی تحریک‌شده را آرام می‌کند. با این حال، نباید سیب‌زمینی تند به کودک‌تان بدهید زیرا ممکن است مشکل او را بدتر کند.

۱۰. برنج سفید

برنج سفید هم یک غذای عالی دیگر است که به درمان اسهال در کودکان نوپا کمک می‌کند. نشاسته‌ی موجود در برنج سفید بسیار زیاد است، بنابراین هضم آن بسیار آسان است. دقت کنید که باید برنج ساده‌ی سفید به کودک بدهید و از دادن برنج تند و ادویه‌دار به او پرهیز کنید.

چه زمانی باید به پزشک مرجعه کنید؟

اگر اسهال در کودک نوپا طبیعی باشد، مدفوع او معمولا قهوه‌ای روشن یا قهوه‌ای تیره است. با این حال، اگر متوجه وجود چربی، مخاط یا خون در مدفوع کودک نوپا شدید، این نشان‌دهنده‌ی مشکلات شدید مانند انگل یا فیبروز سیستیک است. اگر حرکت روده‌ی کودک شما طبیعی نیست، باید با دکتر مشورت کنید. مراقبت‌های فوری پزشکی نیز ضروری است اگر کودک شما علائم و نشانه­های زیر را دارد:

اسهال خونین

– استفراغ مکرر

– پرهیز از خوردن یا نوشیدن

– تغییرات رفتاری از جمله کاهش واکنش کودک یا بی‌حالی

– درد شکم

نکاتی برای جلوگیری از اسهال در کودکان نوپا:

جلوگیری از ابتلا به عفونت‌هایی که سبب بروز اسهال می‌شوند در کودکان چندان ممکن نیست. با این وجود، اگر برخی نکات را دنبال کنید، می‌توانید بروز این مشکل را کاهش دهید:

– دقت کنید که بچه‌های‌تان قبل از غذا و بعد از استفاده از توالت دست‌هایشان را بشویند. دست‌های آلوده‌ی شما یا بچه‌هایتان ممکن است حامل میکروب‌های عفونی باشند و زمانی که کودک نوپا انگشت‌هایش را مک می‌زند یا ناخن‌هایش را گاز می‌گیرد این میکروب‌ها می‌توانند وارد بدن او شوند. همچنین هنگامی که کودک با دست غذا می‌خورد این میکروب‌ها ممکن است وارد بدن او شوند.

– سطوح حمام را تمیز نگه دارید، این کار مانع از گسترش ویروس‌های عفونی می‌شود.

– میوه‌ها و سبزیجات باید قبل از مصرف کاملا شسته شوند.

– گوشت باید در اسرع وقت داخل یخچال گذاشته شود.

– در خانه قسمتی را که حیوانات خانگی در آن غذا می‌خورند از قسمتی که خانواده در آن غذا می‌خورند، جدا کنید.


اسهال خونی / درمان اسهال در طب سنتی / مقاله پنجم

اسهال خونی بخاطر التهاب روده بزرگ پیش میاد و این خونریزی دلایل مختلفی میتونه داشته باشه ولی بطور کلی میتونیم بگیم یه عامل بیماری، سطح روده ی بزرگ رو آسیب زده و برای بهبود این زخم و جلوگیری از عفونت میشه از داروهای گیاهی استفاده کرد.

درمان اسهال خونی با گیاهان دارویی

خواص این داروها منقبض کننده و ضد خونریزی هست و با همین ویژگیها مانع از ادامه اسهال میشه. از این داروها میشه به قرص طباشیر، شربت انجبار، قرص کهربا، شربت مورد، پوست انار، گل ارمنی، گلنار، مازو، بلوط و فوفل اشاره کرد. فرد مبتلا باید حداقل 24 ساعت تا سه روز از خوردن غذاهای همیشگی پرهیز کند و از رژیم خاص پیروی کند و همچنین از خوراکیهای مناسب اسهالی ماست آب رفته و آب جوشانده سماق و انار میشه نامبرد.

اولین نسخه:

بارهنگ 10 گرم، انیسون 5 گرم، دانه انار 5 گرم، خون سیاوشان 5 گرم همه را آسیاب کنید و با شربت آب لیمو میل کنید.

نسخه دوم:

پوست انار ترش 10 گرم، عفض 5 گرم هر دو رو آسیاب کنید بعد توی 2 استکان سرکه انگور بجوشونید تا یه کم سفت بشه هر بار یه قاشق مرباخوری بخورید.

با عطش و کمبود آب بدن در زمان اسهال چه کنیم؟

یکی از مشکلاتی که فرد مبتلا به اسهال دچارش میشه عطش زیاده ولی عملا مصرف مایعات تنها اثر چندانی نداره، میشه بجای آب از شیره خرفه استفاده کرد برای این کار 25 گرم تخم خرفه رو با چهار لیوان آب بجوشانید ازش به جای آب استفاده کنید.

درمان اسهال خونی همراه با نفخ

اگه دچار اسهال خونی شدید که همراه با صدا قرقر شکم و نفخ باشه درمان شما گلنار، مازو و بلوط و زیره و یا گشنیز که از هر کدام 5 گرم بردارید بعد از آسیاب کردن روزی چهار قاشق مرباخوری با آب قورت بدید.


اسهال در بارداری را چگونه درمان کنیم؟ / مقاله ششم

اسهال در دوران بارداری مشکلی طبیعی و عادی است که ممکن است در هر زمانی از دوران بارداری رخ دهد. در اکثر مواقع اسهال در بارداری خود به خود و با رعایت نکات مهمی که در این مقاله گفته شده است بهبود می یابد. در ادامه با روش های موثر برای پیشگیری و درمان اسهال بارداری آشنا خواهید شد.

تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که هرگز سابقه مشکلات گوارشی تداشته اند، احتمال این افراد برای ابتلا به یبوست در بارداری و اسهال در بارداری افزایش می یابد. روش های فراوانی و همچنین بسیار راحتی برای بهبود و درمان این مشکلات وجود دارد.

در دوران بارداری سندرم روده تحریک پذیر تشدید می شود و یکی از عوامل ایجاد اسهال در دوران بارداری این مشکل است. در طی دوران بارداری مادر ممکن است مواد غذایی غیر معمول و متفاوت میل کند که در نتیجه باعث می شود تا تاثیراتی را در دستگاه گوارش بگذارد و این امر موجب بروز اسهال در بارداری شود. همچنین هنگامی که عفونت های ویروسی مانند ویروس نوراک و روتاویروس به بدن زن باردار وارد می شوند ممکن است اسهال آبکی با حجم زیاد ایجاد شود. این مشکل با مبارزه بدن مادر با عفونت بر طرف و بهبود می یابد.

اسهال در بارداری و روش های موثر برای درمان آن

یکی از انواع اسهال در دوران بارداری اسهال به دلیل عفونت های باکتریایی می باشد که باعث می شود زن باردار تند تند و به صورت مکرر به توالت برود و مدفوع نماید. در این عارضه بیمار مشکل شکم درد دارد، حجم مدفوع کم است، در مدفوع گلبول های سفید و خون دیده می شود و در برخی از آن ها تب نیز ایجاد می شود. معمولا اسهال با گذشت زمان بخبود می یابد اما گاهی اوقات ممکن است که علائم اسهال شدید تر شود، آب بدن خود را از دست بدهید یا کاهش وزن را داشته باشید و همچنین بیشتر از ۴۸ ساعت تب داشته باشید و این دما کاهش نیابد باید سریعا به پزشک مراجعه شود. ایجاد اسهال در بارداری و یا اسهال در هر فردی مستقیما به مواد غذایی که میل می کند مرتبط است.

مصرف مایعات برای بهبود اسهال در دوران بارداری

یکی از روش های درمان طبیعی برای اسهال در دوران بارداری مصرف و نوشیدن مایعات فراوان به خصوص آب می باشد. اسهال ممکن است بر اثر کاهش آب بدن صورت گرفته باشد که با استفاده از مایعاتی که می خورید باید این آب از دست رفته بدن باز گردد. می توانید علاوه بر آب از دمنوش های گیاهی، آبمیوه های طبیعی و انواع سوپ استفاده نمایید. همچنین می توانید برای تهیه یک مایع مفید و موثر برای درمان اسهال در بارداری از محلول نوشیدنی و مخلوط ۸ قاشق شکر، نصفه قاشق چای خوری نمک و یک لیتر آب جوشیده استفاده نمایید. هنگامی که این مواد را با هم مخلوط کردید اجازه دهید تا خنک شوند و سپس در طی روز این مایع را بنوشید تا آب از دست رفته به بدن باز گردد و اسهال شما بهبود یابد.

درمان اسهال بارداری با تغذیه درست

تغذیه در بارداری از اهمیت خاصی برخوردار است. برای درمان اسهال در بارداری سعی کنید غذاهایی که فیبر کمتری دارند مصرف کنید. غذاهایی که فیبر کمی دارند شامل موز، نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، ماهی و مرغ کاملا پخته شده، گوشت گوساله و گوشت کبابی هستند که این مواد مغذی هم بدن مادر و هم فرزند آینده را با برنامه غذایی متعادل حفظ می کند. همچنین باید از مصرف غذاهای مضر برای مادر و جنین حلوگیری نمایید. این غذاهای نامناسب شامل نوشابه های گازدار، گوشت چرب و سفت، غذاهای پر ادویه، پوست سبزیجات و میوه جات، کافئین، غذاهای شیرین و یا شیرین کننده های مصنوعی هستند و باید از مصرف این مواد غذایی اجتناب نمایید.

استراحت برای کاهش اسهال بارداری

برای بهبود و کاهش علائم اسهال در بارداری باید به اندازه کافی استراحت نمایید. این استراحت موجب می شود تا بدن آرام شود و بهبود این مشکل را فراهم می کند.

روش های پیشگیری از اسهال در دوران بارداری

باید غذاهایی را انتخاب و مصرف کنید که به طور کامل پخته شده باشند. علاوه بر این تا جایی که می توانید از مصرف غذاهای مانده جلوگیری نمایید و اگر تمایل به مصرف آن غذای مانده داشتید، از نگه داشتن آن اطمینان حاصل نمایید و قبل از شروع به مصرف، آن را دوباره و کامل گرم نمایید.
تغییرات در رژیم غذایی در دوران بارداری را به تدریج شروع نمایید و از مصرف غذاها و عادات غذایی مضر در این دوران خودداری نمایید.

چه زمانی باید برای درمان اسهال در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اغلب اکثر موارد اسهال در دوران بارداری با رعایت نکات در مصرف مواد غذایی خود به خود بهبود می یابند. اما نکته ای که در این میان مهم است این است که مدت زمان ابتلا به اسهال طولانی شود ممکن است موجب بروز بی آبی بدن شود که این عارضه برای جنین و مادر مضر است. اگر علائم زیر را در خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه نمایید.

تب دارید و مدت زمان این طولانی شود.
اگر دفع ادرار کاهش یافته است.
اگر در مدفوع خون مشاهده کردید و یا دچار گرفتگی شدید هستید.
اگر مدت زمان ابتلا به اسهال بیش تر از ۴۸ ساعت باشد.

اسهال در حاملگی

همان طور که در این مقاله ملاحظه کردید مهمترین نکته و مضر ترین عامل اسهال در دوران بارداری ایجاد کم آبی در بدن مادر است که هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک می باشد. با رعایت نکات برای پیشگیری و روش های درمان اسهال در بارداری که در این مقاله ملاحظه کردید از ایجاد این عارضه پیشگیری و یا آن را درمان کنید.