تاثیر شاهدانه در درمان بیماری کرون

تاثیر شاهدانه در درمان بیماری کرون چیست ؟

گیاه شاه دانه ( نام علمی: cannabis و نام عمومی: Hemp) علائم بیماری کرون را کاهش می دهد.

با توجه به تحقیقات جدید که اخیرا در یک کنفرانس ارائه شده، استفاده از شاه دانه می تواند علائم بیماری کرون را بهبود بخشیده و کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری را ارتقا دهد، حتی با وجود اینکه تاثیری بر التهاب روده ندارد.

این مطالعه در ابتدا بر آن است که نشان دهد، بر خلاف نظریه های پزشکی، اثر مفید شاه دانه بر بیماری کرون که باعث بهبود شرایط می شود، در نتیجه ی کاهش التهاب روده ای نیست.

دکتر تیمنا نفتلی می گوید:

“ما می دانیم که این کانابینوئید ها (مواد شیمیایی موجود در گیاه شاهدانه و مشتقات آن) می توانند اثرات ضد التهابی عمیق داشته باشند، اما این مطالعه نشان می دهد که بهبود در علائم بیماری کرون ممکن است به این خواص ضد التهابی مربوط نباشد.”

دکتر نفتلی به تازگی نتایج تحقیقات خود را در نشست سالانه اتحادیه اروپایی گوارش (UEG Week 2018) که در وین، اتریش ارائه داد.

بیماری کرون و علائم آن

بیماری کرون یک نوع شدید از بیماری التهابی روده (IBD) و یک بیماری دراز مدت است که در ایالات متحده حدود 1.6 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب بیماری کرون و درمان آن را مطالعه نمایید.

در IBD، سیستم ایمنی بدن، به بافت قسمت معده-روده ای و لوله گوارش حمله می کند (خود ایمنی) و باعث التهاب می شود.

در بیماری کرون، التهاب در هر قسمتی از لوله گوارش از دهان تا مقعد ممکن است اتفاق بیفتد.

READ  فیستول گوارشی / درمان فیستول گوارشی / تشخیص فیستول گوارشی

علائم در افراد مختلف متفاوت است و می تواند تاثیر مهمی در کیفیت زندگی فرد بگذارد. این علائم نامحدود و غیر ثابت شامل اسهال، خونریزی، یبوست، درد و گرفتگی در شکم، نیاز فوری به دستشویی و احساس خالی نشدن کامل روده بعد از دستشویی را دارند.

‏IBD می تواند با علائم دیگر مانند خستگی، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، تب و عرق کردن در شب، هم همراه باشد.

یکی دیگر از انواع مهم IBD، کولیت اولسراتیو است که به طور عمده روی کولون یا روده ی بزرگ تاثیر می گذارد.

شاهدانه و کانابینوئید ها

تاثیر شاهدانه در درمان بیماری کرون

مردم هزاران سال است که از شاهدانه برای مصارف پزشکی استفاده می کنند.

این گیاه شامل ماده شیمیایی به نام کانابینوئید است که تاثیرات به خصوصی را روی قسمت های مختلف بدن شامل، سیستم ایمنی، مغز و سایر بخش های دستگاه عصبی مرکزی می گذارد.

کانابینوئیدها، به گیرنده های سلولی یا پروتئین هایی متصل شده، سیگنال هایی را دریافت کرده و اثرات به خصوصی را در درون سلول ایجاد می کنند.

به علت محدودیت های قانونی، مطالعه خواص دارویی شاهدانه برای دانشمندان آسان نیست. همچنین غلظت ترکیبات روانگردان در این گیاه به طور گسترده ای متفاوت است.

با این حال در ایالات متحده، اعتدال گرایان سعی در کاهش محدودیت های این گیاه دارند تا تحقیقات بیشتری روی آن انجام شود. همچنین، ایالات مختلف هر چه بیشتر و بیشتر مصارف دارویی آن را قانونی میکنند.

اگر چه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف شاهدانه را به عنوان یک درمان پزشکی تأیید نکرده است، اما آنها استفاده از برخی کانابینوئیدهای خاص که عبارتند از نابیلون و دونانبینول را تایید کرده اند، که برخی از پزشکان از آن ها برای درمان عوارض جانبی مرتبط با سرطان استفاده می کنند.

READ  گاسترکتومی / عوارض گاسترکتومی / برداشتن معده / انواع گاسترکتومی / رژیم غذایی بعد از عمل

دکتر نفتلی:

“بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون به طور منظم از کانابیس برای تسکین و کنترل علائم بیماری استفاده می کنند.”

پزشکان و دانشمندان همیشه تصور می کردند که این تسکین و کاهش علائم ناشی از برخی اثرات ضد التهابی شاهدانه است و بنابراین دکتر نفتلی و همکارانش تصمیم گرفتند که در این مورد بیشتر تحقیق کنند.

روغن شاهدانه باعث بهبود علائم می شود

تاثیر روغن شاهدانه بر روی درمان بیماری کرون

روغن شاه دانه در یک مطالعه کوچک، باعث کاهش علائم بیماری کرون شد.

این گروه تحقیقاتی، تحقیقاتی را بر روی 46 نفر انجام داده که بیماری کرون در آنها تقریبا شدید بود. سپس به طور تصادفی آنها را به دو گروه تقسیم کرده تا به مدت 8 هفته مورد درمان قرار بگیرند.

یک گروه درمان حاوی روغن زیتون، 4 درصد تتراهیدروکارانبینول و 15 درصد کانابیدیول بود. گروه دیگر یک پلاسبو (دارونما) گرفتند.

دانشمندان از ابزارهای ارزیابی تایید شده برای اهداف تحقیق استفاده کرده اند، تا به وسیله آن ها کیفیت زندگی و شدت علائم را بسنجند. آنها با استفاده از آزمونهای آندوسکوپی و مارکرهای خونی و نمونه مدفوع، التهاب روده را ارزیابی کردند.

پس از درمان، علائم بیماری کرون در گروه روغن زیتون در مقایسه با گروه دارونما کاهش چشمگیری داشت.

نتایج نشان داده است که 65 درصد از افراد گروه روغن شاهدانه با “معیار های درمان سختگیرانه برای بهبود” بیماری کرون مواجه شدند، درحالی که تنها 35 درصد از گروه دارونما موفق به این کار شدند.

گروهی که روغن شاه دانه را دریافت کردند نیز بهبود معنی داری در کیفیت زندگی را در مقایسه با گروهی که درمان دارونما را دریافت کرده بودند، نشان دادند.

READ  رژیم غذایی مناسب برای درمان زخم معده

بدون کاهش التهاب

محققان قبلا نیز، بهبود قابل توجهی را در علائم بیماری کرون از طریق استفاده از شاهدانه مشاهده کرده اند.

با این حال، محققان در این مطالعه شگفت زده شدند، دکتر نفتلی می گوید:

“هیچ بهبود آماری قابل توجهی در نمرات اندوسکوپیک و یا در مارکرهای التهابی” در گروه که که شاهدانه دریافت کردند در مقایسه با گروهی که دارونما دریافت کردند مشاهده نکردند.”

دکتر نفتلی اشاره می کند که یافته ها از این ایده پشتیبانی می کند که سیستم گیرنده های بدن که به کانابینوئیدها متصل می شوند (سیستم اندوکانبینیدها) می تواند برای درمان بیماری های دستگاه گوارش مانند بیماری کرون مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر نفتلی و تیمش، همچنین در حال بررسی دقیق تر اثر ضد التهابی شاهدانه روی IBD هستند.

“با این حال در حال حاضر، ما فقط می توانیم شاهدانه های دارویی را به عنوان یک مکمل یا مداخله اضافی در نظر داشته باشیم که برخی از علائم بیماری کرون را در افراد مبتلا به طور موقت تسکین می دهند.”