عفونت باکتریایی واژن / درمان عفونت واژن / تشخیص عفونت واژن / درمان عفونت واژن در طب سنتی

زنان 29 مارس 2018

عفونت باکتریایی واژن / درمان عفونت واژن / تشخیص عفونت واژن / پیشگیری از عفونت واژن / درمان عفونت واژن در طب سنتی

عفونت واژن (vaginal infection) یک بیماری شایع بین خانمها می باشد که می تواند علائم کمی مانند خارش و یا بوی غیرعادی و غیر معمول باشد. این عفونت عموما توسط قارچ کاندیدا آلبیکانس به وجود می آید. هر خانمی که این مشکل را تجربه کرده به سرعت دنبال راه برطرف کردن آن است. درست است که عفونت واژن آزاردهنده است اما باید بدانید که پایان دنیا نیست. مواد شیمیایی موجود در صابون ها، اسپری ها یا حتی لباس هایی که در تماس با این ناحیه قرار دارند می توانند پوست و بافت های ظریف آن را تحریک کنند.

عفونت واژن و راههای پیشگیری آسان
با این وجود، همیشه نمی توان فهمید که چه چیزی موجب این مشکل شده است و بهتر است برای درمان عفونت واژن به پزشک متخصص مراجعه کنید.

واژینیت چیست

واژینیت Vaginitis یا التهاب مهبل : به التهاب دستگاه تناسلی زنانه خارجی (عفونت واژن یا مهبل) که بر اثر عواملی مانند کلامیدیا، تریکومونا یا باکتریها ایجاد می‌شود، گفته می‌شود. برخی عوامل مانند عدم رعایت بهداشت صحیح، وجود IUD در رحم ، دیابت و… زمینه ساز واژینیت های مکرر در خانم‌ها می شوند. هر چند التهاب واژن به تنهایی چندان عارضه‌ای ندارد ولی در صورت عدم درمان می‌تواند به سایر دستگاه‌ها مانند رحم و مثانه گسترش یابد.

انواع واژینیت

پزشکان به شرایط مختلفی که سبب عفونت یا التهاب مهبل (واژن) به عنوان “واژینیت” می شوند، اشاره می کنند. شایع ترین انواع عبارتند از:
• واژینوز باکتریال
• عفونت های کاندیدا یا “مخمر”
• کلامیدیا
• واکنش ها یا آلرژی (واژینیت غیر عفونی)
• Trichomoniasis
• واژینیت ویروسی

تشخیص نوع بیماری حتی ممکن است برای یک دکتر باتجربه هم مشکل باشد. و همچنین ممکن است شما همزمان بیش از یک بیماری داشته باشید. همچنین لازم است بدانید یک عفونت ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

علائم عفونت واژن

ترشحات واژن همیشه نشانه بیماری نبوده و در اکثر مواقع طبیعی است. این ترشحات در بعضی ایام غلیظ و در بعضی ایام رقیقتر هستند و بعضی مواقع کم و بعضی مواقع بیشتر. اما اگر احساس سوزش یا خارش داشتید و بخصوص اگر احساس ناراحتی هنگام روابط زناشویی داشتید این می تواند زنگ خطری برای شما باشد.
در این مواقع به پزشک مراجعه کنید:
• ترشحات واژن شما تغییر رنگ، غلظت و بوی متفاوت می دهد.
• احساس خارش، سوزش، تورم، یا درد در اطراف و یا خارج از مهبل (واژن) خود می کنید.
روابط جنسی ناراحت کننده

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

سلول‌های بافت واژن مرتب در حال بازسازی هستند و قسمتی از مایع خارج شده از واژن را سلول‌های مرده تشکیل می‌دهند. بنابراین ریزش مایع از واژن طبیعی است. از سوی دیگر، ترشحات واژن بخشی از چرخه ماهانه است و در اثر ترشح غددی در گردنه رحم، تحت تاثیر هورمون استروژن به وجود می‌آید. وقتی ترشح زیاد است، یعنی زمان تخمک گذاری است. لزج شدن واژن به کمک این مایع، به اسپرم‌ها کمک می‌کند خود را سریع‌تر به تخمک برسانند. معمولا این ترشحات در خانم‌هایی که داروی ضدبارداری مصرف می‌کنند، وجود ندارد. یک نوع ریزش ناگهانی نیز وجود دارد که معمولا در اثر اختلال‌های هورمونی رخ می‌دهد. برای آنکه ریزش مایع، شما را دچار مشکل نکند لباس زیر کتانی بپوشید و از پوشیدن لباس زیر نایلونی یا لباسی که درصد مواد آن بالاست و شلوارهای تنگ خودداری کنید. هر ازگاهی از ژل‌های شستشوی بانوان استفاده کنید ولی هرگز دوش واژینال نگیرید. تا زمانی که مایع ترشح شده بی‌رنگ باشد، مشکلی نیست اما اگر به رنگی غیر از سفید درآمد یا بسیار بدبو شد و مرتب دچار خارش یا سوزش شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

READ  انواع درمان جایگزینی استروژن / هورمون درمانی با استروژن

عفونت مخمری و یا واژینوز باکتریایی؟

دو مورد از شایع ترین مشکلات مربوط به ارگانیسم هایی است که در مهبل (واژن) شما زندگی می کنند. آنها می توانند علائم بسیار مشابهی داشته باشند. عفونت های مخمر، رشد بیش از حد مخمر هستند که معمولا در بدن شما وجود دارد. واژینوز باکتریایی زمانی اتفاق می افتد که توازن باکتری ها از بین برود. هردو مورد می توانند باعث تغییر رنگ ترشحات شوند.

عفونت واژن می تواند از طریق تماس جنسی ایجاد شود:

• کلامیدیا
• سوزاک
• ویروس هرپس سیمپلکس
ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) یا زگیل تناسلی
• Trichomoniasis

گاهی اوقات خارش، سوزش و ترشحات بدون وجود عفونت اتفاق می افتند. اغلب این واکنش های آلرژیک به دلایل زیر ایجاد می شوند:
• مواد شوینده
• نرم کننده های پارچه
• صابون های عطری
• اسپری واژن
و…


بیشتر بخوانید:

انواع زگیل، علت، درمان و پیشگیری


بسیاری از عفونت‌ ها از ناحیه تناسلی به واژن منتقل می‌شود. بنابراین موارد زیر در مراقبت از ناحیه تناسلی منجر به سلامتی و مراقبت از واژن نیز می‌شود.

راههای ساده پیشگیری از عفونت واژن

از آب ولرم برای شستن ناحیه تناسلی استفاده کنید. سپس با یک حوله تمیز، آن را خشک نمایید.
واژن به طور طبیعی خود را تمیز می‌کند، بنابراین نیاز به شست و شو یا استفاده از مواد شوینده شیمیایی نیست. این محصولات ممکن است تعادل طبیعی موجودات زنده ناحیه واژن را بر هم بزنند.
از لباس زیرهای سفید و کتان استفاده کنید و از پوشیدن لباس زیرهای نایلونی، استات یا دیگر الیاف مصنوعی اجتناب ورزید.
بعد از شستشوی لباس زیر، با دقت آن را آبکشی نمایید.
لباس زیرهای نو را قبل از استفاده حتما بشویید.
برای شستن لباس زیر، از صابون‌های ملایم استفاده کنید. از مواد شوینده یا نرم‌کننده‌های پارچه استفاده نکنید.
از دستمال توالت نرم و سفید استفاده کنید.
از مصرف محصولات بهداشتی زیر خودداری کنید، زیرا باعث التهاب و بروز حساسیت در ناحیه تناسلی می‌شوند: پد بهداشتی، اسپری و دئودورانت زنانه، وازلین، روغن و پودر تالک.
سعی کنید شب‌ها بدون لباس زیر بخوابید.
از پوشیدن لباس‌های تنگ مثل جوراب شلواری نایلونی و شلوار جین تنگ خودداری کنید. در صورت نیاز از جوراب شلواری‌های کتانی استفاده نمایید.
لباس‌های خیس شنا را سریع عوض کنید.
پد بهداشتی و تامپون را مرتب عوض کنید.

READ  ترومای سینه / درمان / دلایل / عوارض / عوامل / خطرات

درمان عفونت واژن

عفونت های قارچی با هم فرق می کنند و دکتر بعد از معاینه بهترین روش درمانی مناسب برای شما را انتخاب می کند. درمان عفونت قارچی واژن معمولا بر اساس شدت علائم صورت می گیرد.

عفونت واژن خفیف

برای عفونت های خفیف قارچی، دکتر معمولا برای 1 تا 3 روز پماد، قرص و کرم های خاصی (برای مثال مترونیدازول) را تجویز می کند. زنان مبتلا به عفونت واژن خفیف باید بعد از مصرف دارو نیز به دکتر مراجعه کرده و از درمان عفونت واژن مطمئن شوند. همچنین اگر علائم عفونت واژن بعد از 2 ماه برگشت باید حتما به دکتر خود مراجعه کنید.

عفونت واژن شدید

عفونت واژن زمانی شدید محسوب می شود و درمان های خاصی برای آن در نظر گرفته می شود که پزشک علائم زیر را مشاهده کند:

  • قرمزی، تورم و خارش شدید واژن که منجر به ایجاد زخم در بافت واژن می شود.
  • بیش از 4 بار ابتلا به عفونت واژن در سال
  • عفونت ناشی از کاندیدا که از نوع آلبیکنس نیست
  • بارداری
  • داشتن دیابت کنترل نشده یا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف دارو
  • HIV مثبت

اگر بعد از درمان عفونت واژن دوباره به این بیماری مبتلا شدید ممکن است همسرتان عفونت قارچی داشته باشد. همچنین اگر شک دارید که به عفونت قارچی مبتلا هستید، حتما در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

درمان عفونت واژن در طب سنتی

برای درمان عفونت واژن در خانه و از طریق طب سنتی پیشنهاد می کنید از روش های زیر استفاده نمایید: (لازم به ذکر است، مراجعه به پزشک، بهترین روش درمان می باشد و این مطالب صرفا جنبه مطالعه ای و علمی دارد)

سیر

سیر نیز دارای خواص ضد باکتریایی قوی میباشد.میتواند درد را فورا کاهش دهد و فوت و فن خاصی دارد . جویدن ۲الی ۳ حبه در دهان و سپس قراردادن ان در واژن . شاید بوش ناراحت کننده باشه ولی یک سوپرایزره تسکین دهنده است !

ماست

استفاده از ماست پروبیوتیک به منظور از بین بردن باکتریها کار جدیدی نیست. ماست خالص و خوب درای کشتهایی است که میتواند با افزودن باکتریهای خوب باکتریهای بد رو از بین ببرد . برای درمان خارش نوشیدن ۱ فنجان کشک خالص شیرین نشده هر روز مفید است . ماستهای بز یا گوسفند بهترین درمان میباشد. راه دیگر استفاده از ماست قرار دادن ان بطور مستقیم در واژن است . برای این منظور میتوانید ماست اغشته با تامپون یا پنبه بمدت چند ساعت استفاده کنید. ماست منجمد نیز تسکین فوری رو به همراه دارد.

READ  اذخر / اذخر و عفونت زنان و مشکلات زنانگی

برگ ریحان

برگ ریحان خاصیت ضد میکروبی- ضد قارچی و ضد باکتری دارد . برگ ریحان را در ۲ فنجان ابجوش گذاشته دم کشیده .بمدت ۲۰ دقیقه تا قوام امده . نوشیدن این اب ۲ بار در روز برای خارش واژن مفید است .

برگ رزماری

برگ رزماری را بمدت ۱۵ دقیق در اب خیسانده با اب گرم و شستن ناحیه واژن با این داروی گیاهی

عسل

مقداری عسل را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به ناحیه واژن خود بمالید تا علایم بیماری تسکین یابد. سپس عسل را پاک کنید و واژن را به خوبی بشویید.

روغن درخت چای

چند قطره روغن درخت چای را در یک لیوان آب بریزید و سپس تامپون را به این مواد آغشته کنید و وارد ناحیه واژن کنید. اگر این کار را چند روز و روزی سه مرتبه انجام دهید، عفونت قارچی از بین خواهد رفت.

زغال اخته و قره قروت

خوردن زغال اخته و یا آب قره قروت برای از بین بردن عفونت قارچی مناسب می‌باشد. ۱۰- کاهش مصرف شیرینی جات مصرف موادغذایی شیرین و قند و شکر را کاهش دهید. مصرف قند و شیرینی ها، رشد قارچ ها را سریع تر و بیشتر می‌کند.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا و ژل آن نیزدر درمان عفونت و رفع خارش موثر است. بدین منظور از یک ساقه آلوئه ورا استفاده کنید، پوست سبز آنرا جدا کرده و در واژن قرار دهید. همچنین میتوانید مقداری از آنرا رنده کرده و با شهد به دست آمده ناحیه تناسلی را ماساژ دهید. بهتراست قبل از خواب اینکار را انجام دهید که تا صبح اثر کند. مقادیری که در واژن باقی میماند خود به خود خارج میشود و جای نگرانی ندارد ( تجربه کاربران سایت )

جوش شیرین

جوش شیرین هم در درمان قارچ واژن مفید بوده و از خارش و سوزش واژن جلوگیری میکند. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چند لیتر آب حل کرده و به مدت ۲۰ دقیقه در محلول مورد نظر بنشینید و سپس با آب شسته و با حوله تمیز خود را خشک کنید. شست‌وشو با محلول آّب و جوش شیرین محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید هر روز این کار را انجام دهید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچ بسیار عالی میباشد.برای این کار ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب با اب گرم ترکیب و واژن خود را با این اب دو بار در روز بمدت ۲الی ۳ روز شستشو دهید . سرکه واژن را اسیدی و باکتریها بمدت طولانی نمی تونند در آن رشد کنند . چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد بهبودی در وضعیتتان ایجاد نشد و همچنان خارش واژن داشتید و یا اگر بهبود حاصل شد اما پس از گذشت چند روز مجدد خارش به سراغتان آمد مشکلتان را با پزشک مطرح کنید.